Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 25. november 2009
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.
Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-6, 8 og 9.
Ændringsforslag nr. 7 og 10 er stillet af Socialdemokratiets
og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 30. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
28. august 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret
2008-09, SAU alm. del - bilag 391. Den 7. oktober 2009 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Finansrådet og Forsikring &
Pension. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af S
og SF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at regeringen som led i skattereformens
fastfrysning af beløbsgrænserne i personskattelovens
§ 20 også inddrager konsolideringsfradraget for bl.a.
fagbevægelsens fonde og strejkekasser, der dermed mister
omkring 160 mio. kr. i 2010.
Det er en komplet usolidarisk måde at finansiere den
skæve skattereform på - at tage fra almindelige
lønmodtageres strejkekasser for at give lettelser til de
mest velstillede danskere. Samtidig har regeringen ikke oplyst om
denne konsekvens i forbindelse med behandlingen af skattereformen i
Folketinget på trods af den store provenumæssige
konsekvens, og det har ikke fremgået af provenuberegningerne
i lovpakken om skattereformen.
Partierne har derfor stillet ændringsforslag til
lovforslaget - et lovforslag, der vil rette på forskellige
fejl i skattereformens store lovkompleks - for også at rette
den fejl, som partierne mener regeringen har begået ved at
fjerne konsolideringsfradraget i 2010 og kræve omkring 160
mio. kr. ind fra strejkekasserne til finansiering af den asociale
skattereform.
Socialdemokratiet og SF har i et samråd med ministeren
påpeget, at hjemmelsgrundlaget for at fastfryse
konsolideringsfradraget i 2010 er tvivlsomt, og at ministeren
ikke har levet op til sin forpligtelse efter
ministeransvarlighedsloven til at informere Folketinget. Partierne
skal dybt beklage disse forhold.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
10 affattes således:
»10. Efter § 23
indsættes:
Ȥ 23
a. Når skattepligten for de skattepligtige, der er
nævnt i § 1, stk. 1, ophører, uden at der er tale
om dødsfald, skal forsikringsselskabet m.v. foretage en
endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget og den
skattepligtige del heraf. Forsikringsselskabet m.v. skal
tilbageholde skatten og angive og indbetale den til told- og
skatteforvaltningen, inden for 1 måned efter at
forsikringsselskabet m.v. har fået kendskab til
ophøret. Samtidig med indbetalingen af skatten giver
forsikringsselskabet m.v. den skattepligtige underretning om
indbetalingen. Ved den endelige opgørelse af
beskatningsgrundlaget for en pensionsopsparingskonto anses et
værdipapir for afstået på tidspunktet for
ophør af skattepligten for et beløb svarende til
handelsværdien på ophørstidspunktet. Ved denne
opgørelse skal der ud over forfaldne renter medregnes de
renter, der på ophørstidspunktet er
påløbne, men ikke forfaldne. § 23, stk. 2 og 3,
finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Ved anvendelsen
af § 15, stk. 7, skal den skattepligtige til brug for
pengeinstituttets opgørelse som nævnt i stk. 1 give
instituttet oplysning om værdierne opgjort efter § 15,
stk. 7, 1. og 2. pkt., på grundlag af senest foreliggende
regnskab. Ved anvendelsen af § 16, stk. 2, skal den
skattepligtige til brug for pengeinstituttets opgørelse som
nævnt i stk. 1 give instituttet oplysning som nævnt i
§ 16, stk. 3, på grundlag af senest foreliggende
regnskab eller af værdien af aktiverne i kommanditselskabet
som nævnt i § 16, stk. 2, 2. pkt., på tidspunktet
for skattepligtsophøret som nævnt i stk. 1.
Stk. 3. Skatteministeren
fastsætter regler om underretningen efter stk. 1.«
[Forlængelse af fristen for
opgørelse af pensionsafkastskat ved ophør af fuld
skattepligt m.v.]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
25, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »skat efter
denne lov«: », skat efter lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v.
(pensionsafkastbeskatningsloven)«.«
[Maksimering af udbetaling af
negativ pensionsafkastskat, teknisk justering]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
30 ændres »§ 22« til:
»§§ 22 og 23 a«.«
[Konsekvensen af for sen oplysning
til pengeinstituttet om værdi af unoterede aktier m.v.]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I§
21 A, stk. 1, indsættes som 4.
pkt.:
»Ved beregning af det overskydende beløb efter
§ 18, stk. 2, 4. pkt., ses der bort fra personlig indkomst,
der ikke er skattepligtig til Danmark, eller hvortil
beskatningsretten efter bestemmelserne i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst tilfalder en fremmed stat,
Færøerne eller Grønland.«
[Indsættelse af en regel, der
ved en fejl udgik af forårspakke 2.0, om opgørelsen af
den personlige indkomst ved tilbagebetaling af bidrag]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
2, stk. 1, nr. 4, indsættes efter »i samme
omfang som nævnt i pensionsbeskatningslovens §
19«: », jf. dog § 3, nr. 4«.
02. I
§ 2, stk. 1, nr. 5,
indsættes efter »ikke skal medregnes til den
skattepligtige indkomst for lønmodtageren«: »,
jf. dog § 3, nr. 4«.
03. I
§ 3, nr. 3, ændres
»som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, 2 og 4«
til: »som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1 og
2«.
04. I
§ 3 indsættes som nr. 4:
»4) Vederlag
som nævnt i nr. 3, når dette indbetales på en
pensionsordning.«
[Indsættelse af henvisning og
præcisering af reglerne om bidragsgrundlaget]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
30, stk. 1, ændres »§ 32, stk. 4«
til: »§ 32, stk. 3«.«
[Konsekvensændring af
forårspakke 2.0]
Ny paragraf
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
7) Efter § 6 indsættes som ny
paragraf:
Ȥ
01
I lov om beskatning af fonde og visse foreninger
(fondsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1192 af
11. oktober 2007, som ændret ved § 7 i lov nr. 513 af 7.
juni 2006, § 3 i lov nr. 1534 af 19. december 2007, § 10
i lov nr. 460 af 12. juni 2009 og § 7 i lov nr. 525 af 12.
juni 2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 5, stk. 3, indsættes som 4. pkt.:
»Procenten i 2. pkt. er 4,0 i indkomståret
2010.«
[Genindførelse af
konsolideringsfradrag i indkomståret 2010]
Til § 10
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 11 C, stk. 4, nr. 2, litra c, 1. pkt.,
affattes således:
ȁrets afkast af ordningen opgjort efter
pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5, medmindre
selskabet i stedet sender oplysning om årets skattepligtige
afkast opgjort som forskellen mellem på den ene side
forsikringens kapitalværdi ved årets udgang med
tillæg af udbetalinger i årets løb og på
den anden side forsikringens kapitalværdi ved årets
begyndelse med tillæg af indbetalinger i årets
løb, i hvilket tilfælde selskabet i stedet for
oplysning om ordningens indestående ved indkomstårets
udgang, jf. litra a, sender oplysning om kapitalværdien af
ordningen ved indkomstårets udgang.«
[Erklæring fra udenlandske
forsikringsselskaber m.v.]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9)
Efter § 16 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
02
I lov nr. 521 af 12. juni 2009 om ændring af
kildeskatteloven og forskellige andre love. (Forenkling af reglerne
om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og
konsekvensændringer som følge af Forårspakke 2.0
m.v.) foretages følgende ændring:
1. I
§ 29, stk. 7, indsættes
efter »fastsættes«: »grundbeløbet i
kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, til 13.600 kr.
og«.«
[Opjustering af grundbeløb
til 2010-niveau]
Til § 17
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
10) I
stk. 2 ændres »5 og
6« til: »5, 6 og 01«.
[Virkningstidspunkt for
konsolideringsfradrag i indkomståret 2010]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Kun pensionsberettigede, der er fuldt skattepligtige her til
landet efter kildeskattelovens § 1, og som ikke anses for
hjemmehørende i udlandet efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, er fra og med 2010 skattepligtige
efter pensionsafkastbeskatningsloven. Begrænset
skattepligtige efter kildeskattelovens § 2 vil derimod ikke
længere være skattepligtige efter
pensionsafkastbeskatningsloven.
Med den foreslåede § 23 a i
pensionsafkastbeskatningsloven indføres en ny regel i
pensionsafkastbeskatningsloven, som regulerer ophør af fuld
skattepligt. Som reglen er foreslået formuleret, omfatter den
imidlertid ikke alene den situation, som reglen er tiltænkt,
nemlig ophør af fuld skattepligt ved overgang til
begrænset skattepligt, men også ophør af fuld
skattepligt ved dødsfald.
Ophør af fuld skattepligt ved dødsfald er
imidlertid allerede reguleret efter pensionsafkastbeskatningslovens
§ 23, i det omfang at pensionsordningen ophører ved
dødsfaldet. Efter § 23 skal der ved ophævelse af
pensionsordninger således som udgangspunkt foretages en
endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget og den
skattepligtige del heraf.
Såfremt ordningen ikke ophører på grund af
dødsfaldet - fordi eventuelle efterlevende måtte
være berettiget til udbetalinger fra ordningen, f.eks. i form
af rateudbetalinger fra en ratepension - er situationen ikke
omfattet af § 23. Situationen vil imidlertid være
omfattet af § 23 a, som den er foreslået formuleret,
hvilket ikke er oplagt.
§ 23 a er alene tiltænkt de situationer, hvor den
løbende afkastskattepligt ophører på grund af
ophør af fuld skattepligt, men hvor selve pensionsordningen
ikke ophæves.
Det foreslås derfor for det første, at § 23
a alene omfatter ophør af fuld skattepligt, når
skattepligtsophøret ikke beror på pensionskundens
dødsfald.
Det foreslås for det andet, at fristen for
pensionsudbyderen til at foretage den endelige opgørelse af
pensionsafkastskatten på 3 hverdage ændres til 1
måned.
Det specielle ved opgørelsen af pensionsafkastskatten
ved skattepligtsophøret - i modsætning til både
den løbende, årlige opgørelse, og den
opgørelse, der sker ved ophør af pensionen - er, at
beregningen som hovedregel altid skal foretages tilbage i tid.
Kunden vil ofte komme til banken, efter at skattepligten er
ophørt. Der vil altså ofte ikke være tale om en
beregning med udgangspunkt i de aktuelle forhold. Dermed vil det i
mange tilfælde være nødvendigt at rekonstruere,
hvorledes situationen så ud tilbage i tid, hvilket
vanskeliggør pensionsudbyderens opgave.
Hertil kommer, at den foreslåede § 23 a i store
træk svarer til § 23, der gælder ophør af
ordningen, og som angiver en frist på 3 dage ved
ophævelse af ordningen - dog undtaget situationer, hvor
ophævelsen ikke medfører, at der sker udbetaling, i
hvilket tilfælde fristen i stedet er 1 måned.
Skattepligtsophøret implicerer netop ikke en
udbetaling.
Endelig er det oplagt, at den særlige problemstilling
vedrørende værdiansættelsen af eventuelle
unoterede aktier i pensionsdepotet i forbindelse med
opgørelsen af beskatningsgrundlagt, jf. nedenfor, lettere
håndteres, når fristen er 1 måned i stedet for 3
dage.
Det foreslås for det tredje,at den foreslåede
§ 23 a ændres, således at der tages hensyn til
situationer, hvor der i et pensionsdepot i en bank måtte
ligge unoterede aktier, eller hvor pensionsopsparingen er placeret
i kommanditselskaber.
Efter reglerne om opgørelse af gevinst og tab for
unoterede aktier og anparter, skal der til brug for
lagerbeskatningen ved indkomstårets begyndelse respektive
indkomstårets udløb anvendes det største
beløb af enten anskaffelsessummen eller selskabets indre
værdi pr. aktie eller anpart ifølge seneste aflagte
årsregnskab.
Dette er reguleret i pensionsafkastbeskatningslovens §
15, stk. 7. Pensionskunden skal således årligt og
senest den 1. december i det enkelte indkomstår give
pengeinstituttet oplysning om de relevante værdier, jf.
§ 15, stk. 7, 3. pkt.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 11, stk. 2,
gælder, at i indkomstår, hvor skattepligten
indtræder eller ophører, er indkomståret den del
af kalenderåret, hvori skattepligten har bestået.
Pen-sionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7, finder
altså tilsvarende anvendelse ved ophør af
skattepligt.
Imidlertid tager bestemmelsen i § 15, stk. 7, 3. pkt., om
kundens pligt over for pengeinstituttet ikke umiddelbart
højde for, at værdiansættelsesbestemmelsen vil
finde tilsvarende anvendelse ved ophør af fuld skattepligt.
På tidspunktet for skattepligtsophøret kan der
således være kommet et nyere årsregnskab end det
årsregnskab, som har dannet udgangspunkt for det
foregående års afkastbeskatning, jf.
pensionsafkastbeskatningslovens § 22.
Det foreslås derfor at tage højde herfor i den
foreslåede § 23 a, således at der ved anvendelsen
af pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7, stilles krav
til den skattepligtige om at give pengeinstituttet oplysning om de
pågældende værdier på grundlag af senest
foreliggende regnskab til brug for instituttets opgørelse af
beskatningsgrundlaget.
Tilsvarende foreslås det i den foreslåede §
23 a at tage højde for situationer, hvor pensionsmidlerne
måtte være placeret i kommanditselskaber.
Lagerbeskatningen er nærmere reguleret i
pensionsafkastbeskatningslovens § 16, og som for de unoterede
aktier gælder, at reglen vil finde tilsvarende anvendelse ved
ophør af skattepligt efter § 23 a, jf.
pensionsafkastbeskatningslovens § 11, stk. 2.
Således foreslås § 23 a justeret,
således at der ved anvendelsen af § 16, stk. 2, stilles
krav til den skattepligtige om at give pengeinstituttet oplysning
om de pågældende værdier på grundlag af
senest foreliggende regnskab, alternativt om værdien af
aktiverne i kommanditselskabet som nævnt i § 16, stk. 2,
2. pkt., på tidspunktet for skattepligtsophøret.
De nævnte oplysninger skal af den skattepligtige gives
til pengeinstituttet til brug for opgørelsen efter § 23
a, som pengeinstituttet har pligt til at foretage, inden 1
måned efter at pengeinstituttet har fået kendskab til
skattepligtsophøret. Heraf følger, at
1-måneds-fristen også gælder for den
skattepligtiges afgivelse af oplysningerne til
pengeinstituttet.
SKAT udsteder i forbindelse med skattepligtsophøret en
fritagelsesattest til pensionskunden, som kunden med henblik
på at opnå skattefrihed sender til pengeinstituttet,
hvorved instituttet får kendskab til ophøret. Fra
dette tidspunkt har pensionsopspareren således 1 måned
til at give pengeinstituttet de relevante oplysninger.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 30 regulerer den
situation, hvor en skattepligtig ikke rettidigt giver
pengeinstituttet oplysning om værdierne efter § 15, stk.
7, og § 16, stk. 3, i forbindelse med indgivelsen af
opgørelsen efter § 22, dvs. i forbindelse med den
almindelige løbende afkastbeskatning.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 3 at udvide
pensionsafkastbeskatningslovens § 30 til også at
gælde opgørelsen efter den foreslåede § 23
a.
Til nr. 2
Ved ophør af ordninger omfattet af
pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 1, og ved
ophør af skattepligt for skattepligtige institutter omfattet
af pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 2, kan der
udbetales negativ pensionsafkastskat, som ikke kan fremføres
og medregnes på grund af ophøret, jf.
pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 1. pkt.
Der kan dog højst udbetales et beløb svarende
til skat efter pensionsafkastbeskatningsloven, dvs. lov nr. 1535 af
19. december 2007, og den afgift efter realrenteafgiftsloven, der
er betalt for de 5 indkomstår umiddelbart forud for det
første af de år, hvor der foreligger uudnyttet negativ
skat, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2.
pkt.
I pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt.,
nævnes derimod ikke betalt skat efter lov om beskatning af
visse pensionskapitaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1075
af 5. november 2006, som tidsmæssigt ligger mellem
realrenteafgiftsloven og pensionsafkastbeskatningsloven, som
gælder fra den 1. januar 2010.
Det er ikke tilsigtet, at skat betalt efter lov om beskatning
af visse pensionskapitaler m.v. ikke er medregnet i
pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt. Det
foreslås på denne baggrund at ændre § 25,
således at der højst kan udbetales et beløb
svarende til skat efter pensionsafkastbeskatningsloven, skat efter
lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v., og afgift efter
realrenteafgiftsloven, der er betalt for de 5 indkomstår
umiddelbart forud for det første af de år, hvor der
foreligger uudnyttet negativ skat.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vedrører genopretning af en
fejl.
Ved lov nr. 412 af 29. maj 2009 blev pensionsbeskatningslovens
§ 21 A omformuleret, idet den blev udvidet til også at
omfatte rateordninger og ophørende livrenter.
Pensionsbeskatningslovens § 21 A giver bl.a. mulighed
for, at beløb, der er indbetalt til en kapitalpension, og
som overstiger ejerens personlige indkomst, jf.
pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2, 4. pkt., kan
tilbagebetales eller overføres til en anden ordning, uden at
dette betragtes som en afgiftspligtig udbetaling.
Det fremgår af bemærkningerne til den nye
affattelse af pensionsbeskatningslovens § 21 A, at der ikke er
tilsigtet en ændring af den skattemæssige behandling i
disse situationer.
Den tidligere affattelse af bestemmelsen indeholdt en regel
om, at der ved opgørelsen af, om indbetalingen overstiger
personlig indkomst, ses bort fra personlig indkomst, der ikke er
skattepligtig til Danmark, eller personlig indkomst, der er
skattepligtig til Danmark, men som beskattes i udlandet
ifølge en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Reglen udgik imidlertid i forbindelse med nyaffattelsen af
pensionsbeskatningslovens § 21 A ved forårspakke 2.0.
Dette har ikke været tilsigtet.
Det foreslås derfor, at reglen påny
indsættes i pensionsbeskatningslovens § 21 A. Reglen
sikrer, at hvis beløb, der er indbetalt til en
kapitalpension, overstiger ejerens personlige indkomst, kan der ske
tilbagebetaling eller overførsel til en anden
pensionsordning, i tilfælde hvor der ikke er optjent
personlig indkomst, der er skattepligtig til Danmark, og i
tilfælde hvor der er optjent personlig indkomst, der er
skattepligtig til Danmark, men som beskattes i udlandet
ifølge en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Til nr. 5
Der er blevet rejst spørgsmål om samspillet
mellem reglerne i § 2, stk. 1, nr. 4, og § 3, nr. 3, i
arbejdsmarkedsbidragsloven, jf. lov nr. 471 af 12. juni 2009
(lovforslag nr. L 196, 2008-09). Det er særlig blevet
påpeget, at lovens § 3, nr. 3, vil kunne
misforstås og vil kunne opfattes sådan, at
indbetalinger på pensionsordninger ikke længere er
omfattet af bidragspligten.
Dette er ingenlunde tilfældet, hvilket også
fremgår af bemærkningerne til L 196. Det er naturligvis
vigtigt, at loven er så entydigt affattet som muligt, og det
foreslås derfor at foretage de nødvendige tekniske
præciseringer af lovteksten, således at sådanne
misforståelser ikke vil kunne opstå. Der er alene tale
om tekniske præciseringer, som ikke har provenumæssige
konsekvenser.
Efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4, er
indbetalinger foretaget af arbejdsgiver, tidligere arbejdsgiver
eller offentlige myndigheder til pensionsordninger i samme omfang
som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 19 omfattet af
pligten til at svare arbejdsmarkedsbidrag. Efter § 2, stk. 1,
nr. 5, omfatter bidragspligten også indbetalinger foretaget
af en arbejdsgiver til pensionsordninger etableret i udlandet,
når indbetalingerne i medfør af en
dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke skal medregnes til den
skattepligtige indkomst.
Efter lovens § 3, nr. 3, medregnes vederlag som
nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, ikke i grundlaget
for betaling af arbejdsmarkedsbidrag, når sådanne
vederlag ikke skal medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Henvisningen til nr. 4 kan læses
sådan, at der ikke skal betales arbejdsmarkedsbidrag af
pensionsindbetalinger, hvilket der som nævnt skal efter
§ 2, stk. 1, nr. 4, og i øvrigt også efter nr. 5.
§ 2 og § 3 modsiger således i en vis grad
hinanden.
Som det fremgår af bemærkningerne til L 196,
tænkes der med disse bestemmelser på den situa-tion, at
en person modtager et vederlag, som er skattefrit efter
ligningslovens § 7 Æ (pasning af syge børn) og
§ 7 Ø (godtgørelse i særlige
tilfælde ved fejlagtig udbetaling af skattefri
rejsegodtgørelse). Der skal ikke betales
arbejdsmarkedsbidrag af sådanne vederlag, hvis modtageren
får pengene udbetalt, og det samme bør være
tilfældet, hvis de i stedet indsættes på en
pensionsordning.
Det foreslås præciseret, at der ikke betales
arbejdsmarkedsbidrag af sådanne vederlag, hverken ved
udbetaling eller ved indbetaling på en pensionsordning.
Herved gøres det klart, at fritagelsesbestemmelsen alene er
rettet mod denne situation.
Til nr. 6
Ved lov nr. 459 af 12. juni 2009 (Forårspakke 2.0 -
Vækst, klima, lavere skat) blev dødsboskattelovens
dagældende § 32, stk. 2, ophævet. Henvisningen i
dødsboskattelovens § 30, stk. 1, 2. pkt., til
dødsboskattelovens § 32, stk. 4, skulle derfor have
været korrigeret til en henvisning til stk. 3. Denne
konsekvensrettelse blev ved en forglemmelse ikke gennemført.
Det foreslås, at det sker nu.
Til nr. 7 og 10
Som konsekvens af vedtagelsen af forårspakke 2.0., der
medfører nulregulering af reguleringstallet i
personskattelovens § 20 i 2010, vil det såkaldte
konsolideringsfradrag efter fondsbeskatningslovens § 5, stk.
3, være nul i indkomståret 2010. Fagforeninger og
arbejdsgiverforeninger har således mistet muligheden for at
foretage konsolideringsfradrag i indkomståret 2010.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget foreslår at rette op herpå ved at
genindføre konsolideringsfradraget i indkomståret
2010. Det foreslås således i ændringsforslag nr.
7, at der i indkomståret 2010 kan foretages
konsolideringsfradrag med 4,0 pct.
Det foreslås, at genindførelsen af
konsolideringsfradraget for faglige sammenslutninger (fagforeninger
og arbejdsgiverforeninger), jf. ændringsforslag nr. 7, skal
have virkning fra og med indkomståret 2010.
Til nr. 8
Bl.a. ved tegning af pensionsordninger omfattet af
pensionsbeskatningslovens afsnit II A hos forsikringsselskaber m.v.
i udlandet skal forsikringstageren m.v. efter skattekontrollovens
§ 11 C, stk. 4, til told- og skatteforvaltningen indsende en
erklæring fra det udenlandske selskab, hvori det
påtager sig hvert år af egen drift til told- og
skatteforvaltningen at sende en række oplysninger
vedrørende ordningen det foregående
kalenderår.
Det drejer sig om ordningens indestående ved
indkomstårets udgang, årets udbetalinger fra ordningen
og årets skattepligtige afkast opgjort efter
pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5.
Med lovforslaget foreslås pensionsbeskatningslovens
§ 53 A, stk. 4, ændret, således at den endnu
gældende metode for opgørelsen af afkastet af
pensionsordningen, hvor beregningen tager udgangspunkt i
pensionsordningens kapitalværdi primo henholdsvis ultimo
året, fortsat vil kunne anvendes fra 2010 og fremover,
såfremt pensionsudbyderen ikke foretager en opgørelse
efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5.
Det foreslås at konsekvensændre
skattekontrollovens § 11 C, stk. 4, således at i det
omfang, at det udenlandske selskab på anmodning af
pensionsopsparingen afgiver den nævnte erklæring, skal
selskabet i erklæringen give oplysninger om årets
afkast af ordningen opgjort efter pensionsafkastbeskatningslovens
§§ 3-5, medmindre selskabet i stedet sender oplysning om
årets skattepligtige afkast opgjort som forskellen mellem
på den ene side forsikringens kapitalværdi ved
årets udgang med tillæg af udbetalinger i årets
løb og på den anden side forsikringens
kapitalværdi ved årets begyndelse med tillæg af
indbetalinger i årets løb. I dette tilfælde skal
selskabet i stedet for oplysning om ordningens indestående
ved indkomstårets udgang sende oplysning om
kapitalværdien af ordningen ved indkomstårets
udgang.
Til nr. 9
Der er tale om en yderligere teknisk justering af
forårspakke 2.0.
Efter kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, har
grænsegængere som udgangspunkt et fradrag ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst på 4,25 pct.
af vederlag m.v., som ydes en lønmodtager, og af indkomst,
som en selvstændigt erhvervsdrivende oppebærer efter
lov om arbejdsmarkedsbidrag. Heri fradrages bidrag og præmier
til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i
pensionsbeskatningsloven. Det er en forudsætning, at den
pågældende er omfattet af social sikringslovgivning i
udlandet.
Fradraget kan sammen med et eventuelt fradrag opgjort efter
reglerne om beskæftigelsesfradraget i ligningslovens § 9
J dog højst udgøre et grundbeløb på
7.400 kr. Grundbeløbene reguleres efter personskattelovens
§ 20 og udgør i 2009 13.600 kr.
Bestemmelsen er ophævet med virkning fra
indkomståret 2011. Det følger af § 1, nr. 4, og
§ 29, stk. 2, i lov nr. 521 af 12. juni 2009 om ændring
af kildeskatteloven og forskellige andre love (Forenkling af
reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og
konsekvensændringer som følge af Forårspakke 2.0
m.v.) - L 197, folketingsåret 2008-09.
Ved forårspakke 2.0 blev grundbeløb i
lovgivningen, der reguleres efter personskatteloven § 20,
opjusteret til 2010-niveau, og reguleringstallet blev
»nulstillet«. For så vidt angår denne
»nulstilling«, henvises til § 1, nr. 30, i lov nr.
459 af 12. juni 2009 om ændring af personskatteloven og
forskellige andre love (Forårspakke 2.0 - Vækst, klima,
lavere skat) - L 195, folketingsåret 2008-09.
Imidlertid blev grundbeløbet i kildeskattelovens §
5 B, stk. 2, ikke opjusteret. Dette har betydning for
indkomståret 2010, idet bestemmelsen er ophævet med
virkning fra indkomståret 2011. Den manglende opjustering af
grundbeløbet fører i kombination med
»nulstillingen« af reguleringstallet til, at
beløbsgrænsen for indkomståret 2010 er 7.400
kr., mens beløbsgrænsen for 2009 er 13.600 kr.
Det har ikke været hensigten, at
beløbsgrænsen på denne måde skulle
nedsættes.
Det foreslås derfor, at grundbeløbet efter
kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, i lighed med andre
beløbsgrænser, som reguleres efter personskattelovens
§ 20, opjusteres fra 1987- til 2010-niveauet. For den konkrete
beløbsgrænse er 2010-niveauet 13.600 kr. Opjusteringen
foreslås dog alene at have betydning for indkomståret
2010, da bestemmelsen i kildeskattelovens § 5 B, stk. 2,
herefter ikke længere finder anvendelse.
Teknisk foreslås dette gjort ved en ændring af
overgangsreglerne i lov nr. 521 af 12. juni 2009, som ophæver
kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, med virkning fra
indkomståret 2011.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Flemming Møller V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Charlotte Dyremose KF
Anders Samuelsen LA nfmd.
Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S
Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 22
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsskema,
fra skatteministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Henvendelse af 2/11-09 fra
Finansrådet |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | Henvendelse af 28/10-09 fra Forsikring
& Pension |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/11-09 fra Finansrådet |
8 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/10-09 fra Forsikring & Pension |
9 | Ændringsforslag fra
skatteministeren |
10 | 2. udkast til betænkning |
11 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 22
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en oversigt over de
foreslåede ændringer af forårspakke 2.0, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren vil medvirke til at
justere forårspakke 2.0. ved at stille ændringsforslag,
der sikrer, at fagforeninger og arbejdsgiverforeninger ikke rammes
af fastfrysningen af grænserne i personskattelovens §
20, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
den ændrede affattelse af PBL § 53 A ved lov nr. 1534 af
19. december 2007 medfører, at stiftelsesprovisionen ved
etablering af forsikringen ikke kan fragå i 1. års
skattepligtige afkast efter PBL § 53 A, stk. 3, hvis
forsikringen etableres i 2010, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om at bekræfte, at svaret
på spørgsmål 3 er en bekræftelse af, at
der fra 2010 efter ændring af PBL § 53 A, stk. 3, ved
lov nr. 1534 af 19. december 2007, ikke kan fragå
stiftelsesprovisionen ved etableringen af forsikringen i 1.
års skattepligtige afkast efter PBL § 53A, stk. 3,
på grund af bestemmelsen i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 4, stk. 3, nr. 4, hvis forsikringen etableres i 2010, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om i fortsættelse af svaret
på spørgsmål 3 at oplyse, om der hidtil fra
pensionsforsikringsselskaberne er sket indberetning af
kapitaltilvæksten, jf. indberetningspligten i
skattekontrollovens § 8 B, stk. 1, nr. 5, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om med henvisning til svaret på
spørgsmål 3 at bekræfte, at forudsætningen
i bindende svar af 23. juni 2009 fra Skatterådet,
offentliggjort som SKM 2009.406, om, at forsikringstager har
fradrag for stiftelsesprovision, er forkert, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |