Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 4. juni 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. maj 2010 og var til 1.
behandling den 31. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Kommunaludvalget.
Dispensation fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1
Udvalget indstiller, at lovforslaget kommer til 3. behandling
tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget er en udmøntning af en del af
aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti af 25. maj
2010 om genopretning af dansk økonomi. Der henvises i
øvrigt til L 218 (forslag til lov om ændring af lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning), L 220
(forslag til lov om ændring af lov om vederlag og pension
m.v. for ministre), L 221 (forslag til lov om ændring af
personskatteloven, ligningsloven og
børnefamilieydelsesloven), L 222 (forslag til lov om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.), L
223 (forslag til lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU)) og L 224 (forslag til lov om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.).
Teknisk gennemgang
Indenrigs- og sundhedsministeren og embedsmænd fra
Indenrigs- og Sundhedsministeriet gennemgik den 31. maj
2010 genopretningsforliget på kommunal- og
regionsområdet, herunder konsekvenserne af forliget for
kommuner og regioner, og gav en teknisk gennemgang af lovgivningen
som følge af forliget, jf. KOU alm. del - bilag 92 og svar
på spørgsmål 135.
Høring
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i
høring. Den 28. maj 2010 sendte indenrigs- og
sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Alle udvalgets spørgsmål til indenrigs- og
sundhedsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag
2 i betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller forslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller forslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallets medlemmer af udvalget udtaler
følgende:
Regeringen bliver ved med at sige, at en aftale er en aftale,
og at aftaler skal holdes. Det princip er Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten
selvfølgelig enige i, men problemet med
økonomiaftalerne er først og fremmest selve den
økonomiske ramme, som regeringen dikterer, for der er, som
den tidligere finansminister Thor Pedersen har bekræftet i
Folketingssalen, tale om et diktat.
En aftale skal selvfølgelig overholdes, men
mindretallet deler ikke regeringens opfattelse af, at sanktioner er
vejen til at sikre, at økonomiaftalerne mellem regeringen og
KL bliver overholdt. Mindretallet mener, at det er langt vigtigere
at kigge på, om de aftaler, der bliver indgået, er
realistiske, for der er desværre meget, der tyder på,
at de er urealistiske, og så giver sanktioner ikke
mening.
Mindretallet finder det betænkeligt, at man her - kun to
år efter at man vedtog den gældende lov og de
sanktioner, den indeholder - vil ændre loven og samtidig
udsætter evalueringen af loven, uden at sanktionselementerne
i den nuværende lov er blevet evalueret.
Mindretallet anser det for problematisk, at kommunerne
straffes kollektivt, hvilket medfører, at kommuner, der har
overholdt deres budget, stadig kan risikere at få 500 kr.
mindre i bloktilskud pr. indbygger.
Mindretallet er ligeledes kritisk over for, at lovforslaget
tvinger kommunerne til at budgettere med en økonomiske
»buffer« som sikkerhed, hvis de enten får
tilbageholdt bloktilskud eller får nedsat deres bloktilskud -
penge, der i stedet for kunne være brugt på
velfærd.
Samtidig finder mindretallet, at der i lovforslaget er
indbygget en meget uheldig incitamentsstruktur; en
incitamentsstruktur, der giver kommunerne tilskyndelse til ikke at
budgettere under det, der er aftalt i økonomiaftalen, selv
om de har mulighed for det, fordi de får deres bloktilskud
nedsat, hvis de overskrider deres budgetter og ikke aftalen med
regeringen. Kommunerne bliver således reduceret i
bloktilskud, hvis de budgetterer under det aftalte, men ender med
at bruge det aftalte. Dette element er efter mindretallets
opfattelse udtryk for en meget dårlig lovkvalitet.
Det vækker samtidig undren, at regeringen med dette
lovforslag satser på at øge de kollektive sanktioner,
når man samtidig fremsætter et lovforslag om
ændring af perioden for individuelle nedsættelser af
bloktilskuddet, der øger det individuelle sanktionselement.
Det er umiddelbart svært at se logikken og
sammenhængen.
Overordnet vender mindretallet sig imod regeringens
detailstyring og sanktionslove over for kommunerne. Når der
kommer et nyt flertal, vil disse love blive ophævet, og der
vil blive gennemført ændringer, som vil give
kommunerne bedre økonomiske rammer, mere frihed fra
bureaukratisk detailstyring og øget selvstyre.
Det er mindretallets holdning, at man ikke skal straffe
kommunerne med sanktionslove, men i stedet arbejde for realistiske
og mere fleksible aftaler, der sikrer velfærden i kommunerne.
Derfor kan mindretallet ikke støtte dette lovforslag.
Mindretallet noterer sig, at ministeren i sine svar på
spørgsmålene til dette lovforslag anerkender, at en
kommune, der overholder sit budget, kan risikere at få nedsat
sit bloktilskud med op til 500 kr. pr. indbygger, hvis andre
kommuner overskrider budgetterne, men konstaterer samtidig, at
ministeren ikke lægger op til at ændre på denne
ordning.
Det er skuffende at konstatere, at ministeren ikke vil
anerkende det forhold, at kommunerne vil være tvunget til at
opbygge en »buffer« eller reserve i budgettet i
tilfælde af, at kommunerne kollektivt udsættes for
straf - ligesom ministeren heller ikke vil anerkende, at
lovforslaget betyder, at kommuner, der budgetterer under det
aftalte, risikerer straf, hvis de overskrider deres budgetter, men
holder sig inden for aftalen, og at lovforslaget på denne
måde give kommunerne et incitament til ikke at budgettere
under det aftalte.
Mindretallet mener, at de to sidstnævnte eksempler viser
en alarmerende mangel på forståelse for virkeligheden i
landets kommuner. Vi vil derfor sikre en opfølgning på
lovenes virkning bl.a. med henblik på disse
problemstillinger.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Erling Bonnesen V
Sophie Løhde V Hans Christian Thoning V
Per Bisgaard V Flemming Damgaard Larsen V
Hans Kristian Skibby DF fmd. Henrik Brodersen DF
Henrik Rasmussen KF nfmd.
Jørgen S. Lundsgaard KF Rasmus Prehn S
Maja Panduro S Thomas Jensen S
Lennart Damsbo-Andersen S Jonas Dahl SF
Karl H. Bornhøft SF Johs. Poulsen RV
Line Barfod EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 219
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | 1. udkast til betænkning |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og sundhedsministeren |
3 | Oplæg fra indenrigs- og
sundhedsministeren vedrørende genopretningsforliget i
forbindelse med en teknisk gennemgang 31/5-10 |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 219
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om mulige straffesanktioner, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om 42 kommuners ansøgning om
at komme i betragtning til den aftalte skattepulje på 500
mio. kr., til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, at nogle af de kommuner, som fik
lov til at hæve skatten, i forvejen havde en positiv
likviditet, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om forskellen mellem den
højeste og den laveste skatteprocent, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om skatteniveauet i de sammenlagte
kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om skattepulje i år 2011, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om ansvaret for den overordnede
økonomiske ramme for kommunerne og fordelingen heraf, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvorvidt kommuner, der har
overholdt budgettet, kan blive straffet pga. dette lovforslag, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om en økonomisk
»buffer« i kommunernes budget, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvorvidt lovforslaget indeholder
en incitamentsstruktur, til indenrigs- og sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
Alle udvalgets spørgsmål til
indenrigs- og sundhedsministeren og denne svar herpå
Spørgsmålene og indenrigs- og sundhedsministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og
EL.
Spørgsmål 1:
Vil de mulige straffesanktioner i L 218 og 219 imod kommunerne
blive kædet sammen med en kommuneaftale, hvor regeringen
udstikker en fast økonomisk ramme for kommunerne, som man i
dag har på aftaleområdet med regionerne?
Svar:
Det har gennem en årrække været et fast
element i regeringens årlige økonomiaftaler med KL, at
der blev aftalt en ramme for de kommunale serviceudgifter for
kommunerne under ét.
Som det fremgår af regeringens aftale med Dansk
Folkeparti om genopretning af dansk økonomi, vil det
nuværende niveau for de kommunale serviceudgifter i de
kommunale budgetter for 2010 blive videreført i de kommende
år. Det fremgår således af aftalen:
»Parterne er enige om, at den nuværende høje
budgetramme til kernevelfærd i kommunerne skal fastholdes
frem mod 2013 og årligt reguleres med stigningen i priser og
lønninger. Udgangspunktet for kommunernes serviceudgifter
fremadrettet er budgetterne for 2010.«
Med hensyn til kommuneaftalen skal det bemærkes, at
regeringen og KL torsdag den 3. juni 2010 har indledt
forhandlingerne om en aftale for kommunernes økonomi. Det er
naturligvis ikke muligt i denne indledende fase af forhandlingerne
at udtale sig om det konkrete resultat af de kommende ugers
forhandlinger.
Spørgsmål 2:
Ved aftalen for 2010 aftaltes en skattepulje på 500 mio.
kr. 42 kommuner søgte, men kun 17 kommuner fik delvis
opfyldt deres ansøgning. Kommunerne hævede skatterne
med 769 mio. kr. Et antal kommuner, som havde behov for at styrke
sine indtægter, blev derfor pålagt
straffeforanstaltninger. Kan ministeren bekræfte, at der
blandt disse var kommuner, som havde lav likviditet og lavt
serviceniveau, og at disse kommuner ud over straffesanktionen har
måttet reducere i velfærden, og at de kæmper for
at opnå balance både i 2010 og 2011?
Svar:
Det indgik i aftalen mellem regeringen og KL af 16. juni 2009,
at et mindre antal kommuner i 2010 kunne foretage en
skatteforhøjelse inden for en samlet ramme på 500 mio.
kr. Regeringen og KL var enige om, at muligheden for
skatteforhøjelser skulle målrettes de 10-15 kommuner,
der i en særlig vanskelig situation vurderedes at have behov
for en skatteforhøjelse.
Der var i alt 42 kommuner, der søgte om tilladelse til
skatteforhøjelser inden for puljen. Det samlede
ansøgte beløb var 2,1 mia. kr.
I overensstemmelse med aftalen med KL fordelte den
daværende indenrigs- og socialminister rammen for
skatteforhøjelser. Rammen blev fordelt ud fra
følgende kriterier, som blev udmeldt til kommunerne på
forhånd:
- Driftsmæssig ubalance, hvor den
driftsmæssige balance defineres som. forskellen mellem
kommunens driftsudgifter på det skattefinansierede
område og kommunens nettoindtægter fra skatter,
tilskud, udligning og renter.
- Udgiftspres fra demografiske forskydninger,
herunder særligt som følge af høj vækst i
antal børn og/eller ældre.
- Udgiftspres på
overførselsområdet som følge af
udviklingen i udgifter til blandt andet førtidspension og
kontanthjælp.
- Finansiel sårbarhed og likviditet,
herunder lav gennemsnitlig likviditet og lav finansiel balance
primo 2007.
- Lavt investeringsniveau over flere år,
dvs. lave gennemsnitlige anlægsudgifter på det
skattefinansierede område over en årrække.
På baggrund af ansøgninger fra kommunerne gav den
daværende indenrigs- og socialminister i september 2009
tilsagn til 17 kommuner om, at de kunne forhøje skatten for
2010 inden for rammen med i alt 500 mio. kr.
Formålet med puljen var i overensstemmelse med aftalen
at give de kommuner, der havde et helt aktuelt pres på
økonomien, mulighed for at sætte skatten op. De
fastsatte kriterier skulle samlet skulle afspejle aktuelle
udfordringer for et mindre antal kommuner. Det vil også sige,
at de skulle afspejle forskellige forhold, som i kombination kan
udgøre en vanskelig økonomisk situation.
Derimod er der ikke tale om, at kriterierne skulle afspejle
mere grundlæggende og vedvarende forskelle i kommunernes
økonomiske vilkår. Sådanne forskelle
udjævnes som bekendt gennem det kommunale udligningssystem.
Udligningssystemet sigter mod at gøre det muligt for alle
kommuner at kunne tilbyde et gennemsnitligt serviceniveau ved en
skatteprocent tæt på gennemsnittet.
Kommunernes likviditet har indgået som et af de fem
anvendte kriterier, idet lav likviditet er en blandt flere
indikatorer på, at en kommune aktuelt kan være i en
presset økonomisk situation.
Lav likviditet var således ikke i sig selv
tilstrækkeligt til at give tilladelse til at forhøje
skatten inden for puljen, men det kunne i kombination med flere
andre kriterier medvirke til, at kommunen opfyldte betingelserne
for en skattestigning.
Der er i alt 13 kommuner, der har fået en individuel
nedsættelse af bloktilskuddet som følge af en
skatteforhøjelse ud over rammen for 2010. Disse kommuner er
ikke generelt karakteriseret ved en dårlig likviditet. 2 af
de 13 kommuner havde på det pågældende tidspunkt
en likviditet på under 1.000 kr. pr. indbygger, mens omvendt
7 af disse kommuner havde en likviditet på over 3.000 kr. pr.
indbygger.
Herudover skal det bemærkes, at der for at
imødegå særlige udfordringer i kommunerne
endvidere blev afsat en forhøjet særtilskudspulje for
2010, hvorfra der blev ydet et tilskud til 34 kommuner.
Spørgsmål 3:
Mener ministeren, at det var i orden, at der blandt de
kommuner, som fik lov til at hæve skatten, befandt sig
kommuner med god/positiv likviditet og serviceniveau pænt
over landsgennemsnittet, når vanskeligt stillede kommuner med
dårlig likviditet og lavt serviceniveau under
landsgennemsnittet fik afslag og straffeforanstaltninger?
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 2,
hvoraf det fremgik, at lavt serviceniveau ikke var et af
fordelingskriterierne for skattepuljen for 2010. Puljen blev
fordelt til kommuner, der opfyldte en vis del af de kriterier, der
er nævnt i besvarelsen af spørgsmål 2. Lav
likviditet indgik som et blandt flere kriterier. Lav likviditet var
således ikke i sig selv tilstrækkeligt til at give
tilladelse til at forhøje skatten inden for puljen, men det
kunne i kombination med flere andre kriterier medvirke til, at
kommunen opfyldte betingelserne for en skattestigning.
Omvendt var en kommune heller ikke udelukket fra tilladelse
til en skattestigning, selv om den ikke opfyldte kriteriet om lav
likviditet. En tilladelse ville således forudsætte, at
kommunen opfyldte en række af de andre kriterier.
Spørgsmål 4:
Kan ministeren bekræfte det store spænd, der er
mellem højeste og laveste skatteprocent (5 skatteprocenter)
og forskellen på serviceniveauet på
velfærdsområderne folkeskole, børnepasning og
ældreomsorg på omkring 40 procent, at der ikke
nødvendigvis er sammenhæng mellem skatteprocent og den
økonomi, den enkelte kommune har til rådighed til
velfærden på de nævnte områder, og at
der som følge heraf fortsat vil være behov for, at en
række kommuner får mulighed for at justere skatten
op?
Svar:
Der eksisterer ikke en kommunal enhedsskat i Danmark. I
overensstemmelse med det kommunale selvstyre har kommunerne selv
mulighed for at fastsætte den kommunale skat.
Der er forskelle i kommunernes beskatningsniveau og
serviceniveau. En del af disse forskelle skyldes, at de enkelte
kommunalbestyrelser har valgt forskellige kombinationer af skat og
service, og en anden del skyldes, at kommunerne har forskellige
økonomiske vilkår. Forskelle i kommunernes
økonomiske vilkår bliver i vidt omfang udlignet i det
kommunale udligningssystem, som er baseret på udligning af
forskelle i beskatningsgrundlag og forskelle i udgiftsbehov.
Udligningen medfører en betydelig udjævning af disse
forskelle, men udligningsniveauet er ikke 100 pct. Derfor vil der
også efter udligning være visse forskelle i kommunernes
økonomiske vilkår.
Der er ikke en ensartet udvikling i hele landet. Det betyder,
at nogle kommuner kan komme i en situation, hvor de har behov for
at sætte skatten op. Og det er der også mulighed for,
selv om den samlede kommunale skat ikke må stige. Nogle
kommuner kan sætte skatten op, hvis andre sætter den
tilsvarende ned.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at de årlige
økonomiaftaler indebærer, at bloktilskuddet tilpasses,
så der samlet set er finansiering af de aftalte udgiftsrammer
for kommunerne under ét.
Samlet set er der således ikke behov for ekstra
skattefinansiering i den kommunale sektor, men der kan som
nævnt være forskelle, som betyder, at nogle vil have
behov for at sætte skatten op, mens andre tilsvarende har
mulighed for at sætte skatten ned.
Spændet i mellem den højeste og laveste kommunale
udskrivningsprocent er i dag på 5 procentpoint, det vil sige
fra 22,8 pct. til 27,8 pct. For grundskyldens vedkommende er
spændet mellem 16 og 34 promille.
Spørgsmål 5:
Kan ministeren bekræfte, at det ikke er alle sammenlagte
kommuner, som har fundet niveauet for skattens størrelse,
så den matcher det harmoniserede serviceniveau efter
kommunesammenlægningerne, og at der med baggrund heri fortsat
er behov hos en række kommuner for skattetilpasning?
Svar:
Udgangspunktet ved kommunalreformen var, at de sammenlagte
kommuner skulle harmonisere deres serviceniveau på et niveau,
der svarede til gennemsnittet for de kommuner, der indgik i
sammenlægningen. En harmonisering på dette niveau giver
ikke behov for ekstra finansiering - herunder
skatteforhøjelser. Det fremgik således også af
aftalen om en strukturreform fra juni 2004, at:
»Aftaleparterne er enige om, at reformen hverken skal
indebære højere skatter eller øgede offentlige
udgifter.«
Harmonisering af serviceniveauerne i sammenlagte kommuner skal
således ikke i sig selv give anledning til
skattetilpasning.
Spørgsmål 6:
Hvad er ministerens holdning til, at der også i 2011
skal være skattepulje? Hvor stor bør den i givet
fald være? Vil ministeren på regeringens vegne
påtage sig at opstille regler for, hvilke kommuner der kan
øge skatterne, og hvilke der skal sænke skatten?
Svar:
Spørgsmålet om en eventuel skattepulje for 2011
er et emne, som eventuelt vil kunne tages op i
økonomiforhandlingerne mellem regeringen og KL.
Forhandlingerne er netop startet, og det kan derfor ikke på
nuværende tidspunkt vurderes, hvorvidt parterne vil finde en
sådan pulje relevant for 2011.
Spørgsmål 7:
Er ministeren enig i synspunktet, at det er regering og
Folketing, der er ansvarlig for den overordnede økonomiske
ramme for kommunerne og fordelingen heraf, og at den siddende
regering påtager sig dette ansvar også i forhold til
skattereguleringer?
Svar:
Som det fremgår af regeringens aftale med Dansk
Folkeparti om genopretning af dansk økonomi, skal det
nuværende niveau for de kommunale serviceudgifter
videreføres i de kommende år.
Det fremgår således af aftalen: »Parterne er
enige om, at den nuværende høje budgetramme til
kernevelfærd i kommunerne skal fastholdes frem mod 2013 og
årligt reguleres med stigningen i priser og lønninger.
Udgangspunktet for kommunernes serviceudgifter fremadrettet er
budgetterne for 2010.«
Udgangspunktet for regeringens økonomiforhandlinger med
kommunerne er således et uændret niveau for de
kommunale serviceudgifter for kommunerne under ét. Som led i
en aftale om kommunernes økonomi for 2011 vil det
indgå, at kommunerne samlet set sikres den fornødne
finansiering til at løfte det aftalte udgiftsniveau.
Hvis der med spørgsmålets formulering om
fordeling af den økonomiske ramme menes, om regeringen
fordeler rammen ud på de enkelte kommuner, er svaret nej.
Rammen gælder for kommunerne under ét.
Det samme gælder på skatteområdet, hvor
udgangspunktet er uændret skat for kommunerne under
ét, det vil sige, at nogle kommuner kan sætte skatten
op, hvis andre sætter den tilsvarende ned.
Spørgsmål 8:
Kan ministeren bekræfte, at kommuner, der har overholdt
deres budgetter, som en konsekvens af dette lovforslag, stadig kan
blive straffet med op til 500 kr. pr. indbygger, som det
fremgår at KL's høringssvar?
Svar:
Den foreslåede ordning indebærer, at hvis de
kommunale budgetter bliver overskredet for kommunerne set under
ét, vil det forhåndsudbetalte bloktilskud blive nedsat
med et tilsvarende beløb - dog højst 3 mia. kr. Det
svarer til ca. 500 kr. pr. indbygger. Men der vil som nævnt
kun blive realiseret nedsættelse af bloktilskuddet i
tilfælde af kommunale budgetoverskridelser.
Der er tale om en kollektiv tilskudsnedsættelse, fordi
præmisserne for tildelingen i så fald er skredet, og
den vil gælde for alle kommuner, hvilket er i
overensstemmelse med, at økonomiaftalen er indgået med
KL, det vil sige kommunerne under ét.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at regeringen
sammen med KL planlægger yderligere initiativer med henblik
på at forbedre den kommunale økonomistyring. Blandt
disse yderligere initiativer lægges der op til, at der
indføres et egentligt halvårsregnskab.
Halvårsregnskabet planlægges at skulle behandles og
godkendes af kommunalbestyrelsen i september måned i
budgetåret, og vil bl.a. muliggøre en hurtigere
opfølgning på eventuelle afvigelser fra det
budgetterede og forventede for det 1. halvår og dermed
også nedbringe risikoen for afvigelser mellem regnskab og
budget på helårsbasis.
Det vurderes, at kommunernes budgetopfølgning i
løbet af året og ikke mindst indførelse af
egentlige halvårsregnskaber allerede midt i året vil
give en viden om, hvorvidt der er tendenser til
budgetoverskridelser. Det betyder, at kommunerne kan nå at
justere udgifterne inden for året. Regeringen lægger
vægt på, at kommunerne ud fra denne viden samarbejder
om at justere udgifterne i forhold til det budgetterede. Hvis
budgetterne således overholdes for kommunerne under
ét, vil der ikke ske nedsættelser af
bloktilskuddet.
Spørgsmål 9:
Er ministeren enig i, at den enkelte kommune er nødt
til opbygge en økonomisk "buffer" i budgettet, som den kan
trække på i tilfælde af, at der kollektivt bliver
reduceret i bloktilskuddet, også selv om den enkelte kommune
ikke overskrider budgettet?
Svar:
Lovforslaget er et led i regeringens initiativer til at styrke
aftalesystemet. Det skal medvirke til at sikre, at kommunerne
samlet set budgetterer inden for de aftalte rammer, og at de
herefter også samlet set overholder deres budgetter.
Det ville være uhensigtsmæssig adfærd, hvis
kommunerne begynder at disponere ud fra en forudsætning om,
at aftaler og budgetter ikke bliver overholdt. Hvis systemet, hvor
der indgås kollektive aftaler med kommunerne, skal kunne
opretholdes på længere sigt, må det
forudsætte, at kommunerne er en troværdig
forhandlingspart. Det forudsætter, at kommunerne er
indstillet på at samarbejde om at overholde aftalerne, det
vil sige at budgettere i overensstemmelse med det aftalte og
herefter at samlet set overholde det budgetterede.
Spørgsmål 10:
Kan ministeren bekræfte, at L 219 indeholder en
incitamentsstruktur, der giver kommunerne tilskyndelse til ikke at
budgettere under det aftalte, fordi de bliver modregnet i forhold
til deres budgetter og ikke i forhold til aftalen med regeringen,
så kommunerne bliver reduceret i bloktilskud, hvis de
budgetterer under det aftalte, men ender med at bruge det
aftalte?
Svar:
Lovforslaget giver ikke kommunerne incitamenter til at undlade
at budgettere under det aftalte. Men lovforslaget styrker
kommunernes incitamenter til at lægge realistiske budgetter,
det vil sige budgetter, der kan overholdes. Budgettet er
kommunernes vigtigste økonomiske
styringsværktøj. Det er derfor ikke et urimeligt krav,
at kommunerne skal overholde deres budgetter.
Det har hele tiden været et krav, at det kommunale
budget skal være realistisk. Med dette lovforslag tilskyndes
kommunerne til at lægge realistiske budgetter og til at
gennemføre en økonomistyring, der sikrer, at
budgetterne bliver overholdt.
Der lægges i spørgsmålet op til, at hvis
kommunerne har budgetteret lavere end det aftalte udgiftsniveau,
så burde de også have mulighed for at overskride
budgetterne.
Det bemærkes i den sammenhæng, at aftalen
gælder for kommunerne under ét, hvorfor der ikke er
aftalt et niveau i hver enkelt kommune, og at kommunernes
økonomistyring generelt bør sigte mod en overholdelse
af budgettet, og at det således er en sådan
adfærd, som er søgt understøttet gennem
lovforslaget.