L 218 Forslag til lov om ændring af lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning.

(Ændring af perioden for individuelle nedsættelser af bloktilskuddet og justering af undtagelsesbestemmelserne for kommuner, der tidligere har nedsat skatten).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 26-05-2010

Fremsat: 26-05-2010

Fremsat den 26. maj 2010 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Bertel Haarder)

20091_l218_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 26. maj 2010 af indenrigs- og sundhedsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning

(Ændring af perioden for individuelle nedsættelser af bloktilskuddet og justering af undtagelsesbestemmelserne for kommuner, der tidligere har nedsat skatten)

§ 1

I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning foretages følgende ændringer:

1. Overalt i loven ændres »Velfærdsministeren« til: »Indenrigs- og sundhedsministeren« og »velfærdsministeren« til: »indenrigs- og sundhedsministeren«.

2. I § 2, stk. 1, ændres »det følgende år« til: »de følgende tre år«.

3. § 2, stk. 2 og 3, affattes således:

»Stk. 2. I budgetåret og de tre følgende år nedsættes tilskuddet til kommuner omfattet af stk. 1 med en andel af det beløb, der udgør forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning. Andelen udgør i budgetåret 75 procent, i det første og andet år efter budgetåret 50 procent og i det tredje år efter budgetåret 25 procent.

Stk. 3. Nedsættelsen efter stk. 2 fordeles på de enkelte kommuner i forhold til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten. For den enkelte kommune kan nedsættelsen af tilskuddet til kommunen højst udgøre de i stk. 2 nævnte andele af den pågældende kommunes skatteforhøjelse. Hvis en kommune omfattet af stk. 1 inden for perioden nævnt i stk. 2 nedsætter skatteudskrivningen, opgøres nedsættelsen af tilskuddet herefter ud fra årets skatteudskrivning.«

4. I § 7, stk. 1, ændres »det følgende år« til: »de følgende tre år«.

5. § 8, stk. 1, affattes således:

»For kommuner, der ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i en periode, der løber fra og med budgetåret 2003 til og med budgetåret 2006 og fra og med budgetåret 2008 og til og med budgetåret 2010. Herudover reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2011. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af indenrigs- og sundhedsministeren.«

6. § 9, stk. 1, affattes således:

»For kommuner, der pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2008 og til og med budgetåret 2010. Herudover reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2011. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af indenrigs- og sundhedsministeren.«

7. I § 13 ændres »2011-12« til: »2013-14«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2011 og har virkning fra og med tilskudsåret 2011.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og formål


Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 25. maj 2010 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi.


Formålet med lovforslaget er at understøtte aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved yderligere at styrke kommunernes incitament til at overholde de indgåede aftaler om den kommunale skatteudskrivning, herunder også styrke kommunernes incitamenter til at nedsætte skatten.


Lovforslaget indeholder en justering af den gældende ordning vedr. nedsættelse af statstilskuddet ved forhøjelse af den kommunale skatteudskrivning. Denne ordning blev vedtaget i 2008 med henblik på at understøtte aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved at styrke kommunernes incitament til at overholde de indgåede aftaler om den kommunale skatteudskrivning. Incitamentet til at tilpasse økonomien på anden måde end ved at hæve skatten blev herved styrket.


Ordningen forhindrer ikke kommunerne i at sætte skatten op. Hvis nogle kommuner sætter skatten op, mens andre nedsætter skatten tilsvarende, vil der ikke blive foretaget nedsættelse af statstilskuddet efter denne lov. Der foretages kun nedsættelse af statstilskuddet, såfremt den samlede kommunale skatteudskrivning forhøjes eller skatten forøges udover en allerede fastsat skatteramme.


Det bemærkes, at der allerede ved fastsættelsen af bloktilskuddet, som normalt foregår i forbindelse med aftaler om den kommunale økonomi, sikres fuld finansiering af kommunernes udgifter i det pågældende budgetår.


De gældende regler betyder, at hvis den samlede kommunale beskatning forhøjes, modregnes forhøjelsen i det kommunale bloktilskud gennem en kombination af individuelle og kollektive nedsættelser af bloktilskuddet. Lovforslaget indebærer, at perioden med individuelle nedsættelser af bloktilskuddet forlænges fra to til fire år. Hermed tilskyndes kommunerne til, at eventuelle tilpasninger af skatten foretages ud fra langsigtede vurderinger, idet de først efter 4 år får det fulde udbytte af en skattestigning.


Lovforslaget indebærer endvidere en opdatering af lovens såkaldte »frit lejde« ordning, som betyder, at hvis en kommune sætter skatten ned, kan den på et senere tidspunkt forhøje skatten tilsvarende uden at risikere individuel modregning i bloktilskuddet. Lovforslaget indebærer en opdatering, således at nedsættelserne opgøres ud fra det aktuelle beskatningsniveau. Efter de hidtidige regler blev nedsættelserne opgjort ud fra kommunens beskatningsniveau i 2007 for sammenlagte kommuner ved kommunalreformen og i 2002 for øvrige kommunen. Men da mange kommuner har forhøjet skatten siden, har det i praksis udhulet ordningen. Opdateringen betyder, at enhver skattenedsættelse i forhold til det aktuelle niveau i 2010 også bliver omfattet af ordningen. Formålet er at tilskynde de kommuner, der har mulighed for det, til at nedsætte skatten i forhold til niveauet i 2010, idet de ikke efterfølgende risikerer individuelle nedsættelser af bloktilskuddet, hvis de bliver nødt til at sætte skatten tilsvarende op igen.


Endelig indebærer lovforslaget, at der indsættes en bestemmelse, som sikrer, at nedsættelsen af bloktilskuddet for den enkelte kommune højst kan udgøre en procentdel svarende til den andel af den samlede kommunale skattestigning, der skal fordeles på de kommuner, der har forhøjet skatten. Det vil sige 75 procent af den pågældende kommunes skatteforhøjelse i budgetåret, 50 procent i det første og andet år efter budgetåret og 25 procent i det tredje år efter budgetåret.


På baggrund af denne ændring af ordningen foreslås det, at den lovfastsatte revision udsættes to år til folketingsåret 2013-14.


2. Gældende ret


Den gældende ordning for nedsættelse af bloktilskuddet betyder, at hvis kommunerne under ét forhøjer skatten, vil forhøjelsen blive modregnet i bloktilskuddet gennem en kombination af individuelle og kollektive nedsættelser af bloktilskuddet. I det første år bliver 75 procent af den samlede forhøjelse modregnet for de kommuner, som har forhøjet skatten, og i det andet år 50 procent. Den resterende del modregnes i det generelle bloktilskud, det vil sige som en kollektiv nedsættelse af bloktilskuddet, som omfatter alle kommuner. Fra og med det tredje år modregnes hele beløbet i det generelle bloktilskud.


Den såkaldte »frit lejde« ordning indebærer, at kommuner, der tidligere har nedsat skatten, friholdes fra lovens bestemmelser om individuelle nedsættelser af bloktilskuddet. Den generelle regel er, at nedsættelser opgøres fra og med budgetåret 2008 for sammenlagte kommuner ved kommunalreformen og fra og med budgetåret 2003 for øvrige kommuner. Det vil sige, at i det omfang en kommune nedsætter skatten i forhold til disse niveauer, vil den igen kunne forhøje skatten til dette niveau uden at risikere individuelle nedsættelser af bloktilskuddet.


Endelig indebærer reglerne, at det beløb, der skal afregnes individuelt med kommuner, i det første år udgør 75 procent af provenuet af den samlede skatteforhøjelse og i det andet år 50 procent, uanset om der heri også indgår kommuner, der er omfattet af »frit lejde« ordningen.


3. Lovforslagets indhold


Lovforslaget indebærer, at den periode, hvor der foretages individuel modregning i bloktilskuddet for kommuner, der har forhøjet skatten, forlænges fra to til fire år. Den individuelle modregning udgør i budgetåret 75 procent, i det første og andet år efter budgetåret 50 procent og i det tredje år efter budgetåret 25 procent af det samlede provenu af skattestigningen.


Der foreslås endvidere en opdatering af »frit lejde« ordningen, således at ordningen fremover også vil omfatte skattenedsættelser i forhold til beskatningsniveauet i 2010. Det vil sige, at de kommuner, der nedsætter skatten i forhold til niveauet i 2010, efterfølgende vil kunne forhøje den tilsvarende igen uden at risikere individuelle modregninger i bloktilskuddet. Samtidig sikres det, at eventuelt »frit lejde« optjent efter de hidtidige regler som følge af skattenedsættelser perioderne 2003-2006 og 2008-2010 bevares. Opdateringen indebærer, at alle de kommuner, der nedsætter skatten i forhold til det aktuelle niveau, herudover vil være omfattet af ordningen.


Ordningen er baseret på, at der hvert år opgøres en samlet ændring af den kommunale beskatning for kommunerne under ét. Hvis der er tale om en stigning, vil 75 procent af den samlede nettostigning blive modregnet individuelt i budgetåret, 50 procent i det første og andet år efter budgetåret og 25 procent i det tredje år efter budgetåret. Den resterende del af skatteforhøjelsen modregnes hvert år kollektivt ved en generel nedsættelse af bloktilskuddet til kommunerne. Endelig indebærer lovforslaget, at der indsættes en bestemmelse, som sikrer, at nedsættelsen af bloktilskuddet for den enkelte kommune højst kan udgør 75 procent af den pågældende kommunes skatteforhøjelse i budgetåret, 50 procent i det første og andet år efter budgetåret og 25 procent i det tredje år efter budgetåret.


4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige


Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten eller for den kommunale sektor under ét. Men lovforslaget har visse byrdefordelingsmæssige virkninger for kommunerne i den situation, hvor der sker en samlet kommunal skatteforhøjelse, idet der så efter lovforslaget vil ske individuel modregning i bloktilskuddet for de kommuner, der har forhøjet skatten, i en længere periode end hidtil.


Lovforslaget tilskynder kommunerne til at samarbejde om overholdelse af aftaler om den kommunale skatteudskrivning samt at eventuelle tilpasninger af skatten i højere grad sker ud fra langsigtede vurderinger.


5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet


Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.


6. De administrative konsekvenser for borgerne


Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.


7. De miljømæssige konsekvenser


Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


8. Forholdet til EU-retten


Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


9. Hørte myndigheder og organisationer


Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring i KL.


   
10. Sammenfattende skema
   
 
Positive konsekvenser/ mindreudgifter
Negative konsekvenser/ merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget tilskynder kommunerne til at samarbejde om overholdelse af aftaler om den kommunale skatteudskrivning samt at eventuelle tilpasninger af skatten i højere grad sker ud fra langsigtede vurderinger.
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


Bemærkninger til de enkelte bestemmelser


Til § 1

Til nr. 1


Da Velfærdsministeriet er nedlagt, og ressortområdet for denne lov er overgået til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, foreslås det, at velfærdsministeren overalt i loven ændres til indenrigs- og sundhedsministeren i de forskellige former, der forekommer.


Til nr. 2


Den foreslåede ændring i § 2, stk. 1, medfører, at den periode, hvor der foretages individuel modregning i bloktilskuddet som følge af en skatteforhøjelse, forlænges fra to til fire år.


Til nr. 3


Den foreslåede ændring af § 2, stk. 2 og 3, indebærer, at den periode, hvor der foretages individuel modregning i bloktilskuddet for kommuner, der har forhøjet skatten, forlænges fra to til fire år. Efter de gældende regler udgør den individuelle modregning i det første år 75 procent af forhøjelsen og i det andet år 50 procent. Lovforslaget indebærer, at perioden for individuelle nedsættelser forlænges til fire år, således at modregningen i budgetåret udgør 75 procent, det første og andet år efter budgetåret 50 procent og i det tredje år efter budgetåret 25 procent.


Endelig indebærer lovforslaget, at der indsættes en bestemmelse, som sikrer, at nedsættelsen af bloktilskuddet for den enkelte kommune højst kan udgøre 75 procent af den pågældende kommunes skatteforhøjelse i budgetåret, 50 procent i det første og andet år efter budgetåret og 25 procent i det tredje år efter budgetåret.


Baggrunden for denne justering af ordningen er, at ordningen er baseret på, at de nærmere angivne andele af den samlede kommunale skattestigning fordeles på de kommuner, der har forhøjet skatten. Men da kommuner med »frit lejde« er undtaget fra den individuelle modregning, ville en skatteforhøjelse fra en kommune med »frit lejde« indebære en forhøjelse af den individuelle modregning for de øvrige kommuner. Det ville være uhensigtsmæssigt, og den foreslåede bestemmelse sikrer, at nedsættelsen af den enkelte kommunes tilskud under ingen omstændigheder kan blive højere end de nævnte andele af den pågældende kommunes skatteforhøjelse.


Til nr. 4


Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at perioden for den individuelle modregning forlænges fra to til fire år.


Til nr. 5


Bestemmelsen i § 8 omfatter ikke-sammenlagte kommuner. Den foreslåede ændring af § 8 indebærer en opdatering af »frit lejde« ordningen, således at ordningen fremover vil omfatte skattenedsættelser i forhold til beskatningsniveauet i 2010. Samtidig sikres det, at eventuelt »frit lejde« optjent efter de hidtidige regler som følge af skattenedsættelser i perioderne 2003-2006 og 2008-2010 bevares.


Ændringen indebærer, at de kommuner, der nedsætter skatten i forhold til niveauet i 2010, efterfølgende vil kunne forhøje den tilsvarende uden at risikere individuelle modregninger i bloktilskuddet. Efter de hidtidige regler var udgangspunktet den enkelte kommunes beskatningsniveau i 2002, men da mange kommuner har forhøjet skatten siden 2002, ville en aktuel skattenedsættelse kun være omfattet af ordningen i det omfang, den førte til en lavere skat end i 2002, fraset virkningen af kommunal- og finansieringsreformen i 2007. Opdateringen indebærer, at alle de kommuner, der nedsætter skatten i forhold til niveauet i 2010, vil være omfattet af ordningen.


Til nr. 6


Bestemmelsen i § 9 omfatter sammenlagte kommuner. Den foreslåede ændring af § 9 er sammen med ændringen af § 8 et led i opdatering af »frit lejde« ordningen, således at ordningen fremover vil omfatte skattenedsættelser i forhold til beskatningsniveauet i 2010. Samtidig sikres det, at eventuelt »frit lejde« optjent efter de hidtidige regler bevares For de sammenlagte kommuner omfatter det skattenedsættelser i perioden 2008-2010.


Ændringen indebærer, at de kommuner, der nedsætter skatten i forhold til niveauet i 2010, efterfølgende vil kunne forhøje den tilsvarende igen uden at risikere individuelle modregninger i bloktilskuddet. Efter de hidtidige regler var udgangspunktet den enkelte kommunes beskatningsniveau i 2007, men da mange kommuner har forhøjet skatten siden 2007, ville en aktuel skattenedsættelse kun være omfattet af ordningen i det omfang, den førte til en lavere skat end i 2007. Opdateringen indebærer, at alle de kommuner, der nedsætter skatten i forhold til niveauet i 2010, vil være omfattet af ordningen.


Til nr. 7


Lovforslaget indebærer en tidligere ændring af loven end den revision, der i den gældende lov var forudsat at finde sted i folketingsåret 2011-12. Det foreslås på den baggrund, at en eventuel yderligere revision af loven først tages op i folketingsåret 2013-14 med henblik på ikrafttræden af mulige ændringer fra 2015.


Til § 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2011. Loven har virkning fra tilskudsåret 2011, hvor statens tilskud til kommunerne vil blive reduceret efter lovens bestemmelser, såfremt kommunerne forhøjer skatten.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
  
I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning foretages følgende ændringer:
   
  
1. Overalt i loven ændres »Velfærdsministeren« til: »Indenrigs- og sundhedsministeren« og »velfærdsministeren« til: »indenrigs- og sundhedsministeren«.
   
§ 2. For de kommuner, der for et budgetår forhøjer skatteudskrivningen, nedsættes statens tilskud, jf. lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, til den pågældende kommune i budgetåret og det følgende år.
 
2. I § 2, stk. 1, ændres »det følgende år« til: »de følgende tre år«.
   
  
3.§ 2, stk. 2 og 3, affattes således:
Stk. 2. I budgetåret nedsættes tilskuddet til disse kommuner med et beløb, som i alt svarer til 75 pct. af forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning. Nedsættelsen fordeles på de enkelte kommuner i forhold til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten.
 
»Stk. 2. I budgetåret og de tre følgende år nedsættes tilskuddet til kommuner omfattet af stk. 1 med en andel af det beløb, der udgør forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning. Andelen udgør i budgetåret 75 procent, i det første og andet år efter budgetåret 50 procent og i det tredje år efter budgetåret 25 procent.
Stk. 3. I året efter budgetåret nedsættes tilskuddet til disse kommuner med et beløb, som i alt svarer til 50 pct. af forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning. Nedsættelsen fordeles på de enkelte kommuner i forhold til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten. Hvis en kommune for året efter budgetåret nedsætter skatteudskrivningen, opgøres nedsættelsen af tilskuddet ud fra årets skatteudskrivning.
 
Stk. 3. Nedsættelsen efter stk. 2 fordeles på de enkelte kommuner i forhold til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten. For den enkelte kommune kan nedsættelsen af tilskuddet til kommunen højst udgøre de i stk. 2 nævnte andele af den pågældende kommunes skatteforhøjelse. Hvis en kommune omfattet af stk. 1 inden for perioden nævnt i stk. 2 nedsætter skatteudskrivningen, opgøres nedsættelsen af tilskuddet herefter ud fra årets skatteudskrivning.«
   
§ 7. Statens tilskud til kommunerne under ét, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, reguleres i tilskudsåret og det følgende år med et beløb svarende til den samlede provenustigning som følge af ændringer i skatteudskrivningen for kommunerne under ét fratrukket nedsættelser afregnet med de enkelte kommuner i henhold til § 2.
 
4. I § 7, stk. 1, ændres »det følgende år« til: »de følgende tre år«.
   
  
5.§ 8, stk. 1, affattes således:
§ 8. For kommuner, der ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2003 til og med budgetåret 2006 og i perioden fra og med budgetåret 2008. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af velfærdsministeren.
Stk. 2. For kommuner omfattet af stk. 1 reduceres en beregnet skattestigning efter § 3 med den beregnede skattenedsættelse efter stk. 1.
 
»For kommuner, der ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i en periode, der løber fra og med budgetåret 2003 til og med budgetåret 2006 og fra og med budgetåret 2008 og til og med budgetåret 2010. Herudover reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2011. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af indenrigs- og sundhedsministeren.«
   
  
6.§ 9, stk. 1, affattes således:
§ 9. For kommuner, der pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2008. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af velfærdsministeren.
Stk. 2. For kommuner omfattet af stk. 1 reduceres en beregnet skattestigning efter § 3 med den beregnede skattenedsættelse efter stk. 1.
 
»For kommuner, der pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2008 og til og med budgetåret 2010. Herudover reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2011. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af indenrigs- og sundhedsministeren.«
   
§ 13. Forslag til revision af denne lov fremsættes for Folketinget i folketingsåret 2011-12.
 
7. I § 13 ændres »2011-12« til: »2013-14«.
   
  
§ 2
  
Loven træder i kraft den 1. januar 2011 og har virkning fra og med tilskudsåret 2011.