Fremsat den 26. maj 2010 af
indenrigs- og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om nedsættelse
af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning
(Ændring af perioden for individuelle
nedsættelser af bloktilskuddet og justering af
undtagelsesbestemmelserne for kommuner, der tidligere har nedsat
skatten)
§ 1
I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Velfærdsministeren«
til: »Indenrigs- og sundhedsministeren« og
»velfærdsministeren« til: »indenrigs- og
sundhedsministeren«.
2. I
§ 2, stk. 1,
ændres »det følgende år« til:
»de følgende tre år«.
3. § 2, stk. 2 og 3, affattes
således:
»Stk. 2. I
budgetåret og de tre følgende år nedsættes
tilskuddet til kommuner omfattet af stk. 1 med en andel af det
beløb, der udgør forhøjelsen af den samlede
kommunale skatteudskrivning. Andelen udgør i
budgetåret 75 procent, i det første og andet år
efter budgetåret 50 procent og i det tredje år efter
budgetåret 25 procent.
Stk. 3.
Nedsættelsen efter stk. 2 fordeles på de enkelte
kommuner i forhold til deres andel af den samlede kommunale
skatteforhøjelse opgjort for de kommuner, som har
forhøjet skatten. For den enkelte kommune kan
nedsættelsen af tilskuddet til kommunen højst
udgøre de i stk. 2 nævnte andele af den
pågældende kommunes skatteforhøjelse. Hvis en
kommune omfattet af stk. 1 inden for perioden nævnt i
stk. 2 nedsætter skatteudskrivningen, opgøres
nedsættelsen af tilskuddet herefter ud fra årets
skatteudskrivning.«
4. I
§ 7, stk. 1,
ændres »det følgende år« til:
»de følgende tre år«.
5. § 8, stk. 1, affattes
således:
»For kommuner, der
ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning,
reduceres en beregnet skattestigning efter § 3, hvis
kommunens samlede beskatning er nedsat i en periode, der
løber fra og med budgetåret 2003 til og med
budgetåret 2006 og fra og med budgetåret 2008 og til og
med budgetåret 2010. Herudover reduceres en beregnet
skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede
beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2011.
Nedsættelsen af beskatningen opgøres af indenrigs- og
sundhedsministeren.«
6. § 9, stk. 1, affattes
således:
»For kommuner, der pr.
1. januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en
beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede
beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2008 og
til og med budgetåret 2010. Herudover reduceres en beregnet
skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede
beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2011.
Nedsættelsen af beskatningen opgøres af indenrigs- og
sundhedsministeren.«
7. I
§ 13 ændres
»2011-12« til: »2013-14«.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. januar 2011 og har virkning fra og med tilskudsåret
2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 25.
maj 2010 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af
dansk økonomi.
Formålet med lovforslaget er at understøtte
aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved yderligere at styrke
kommunernes incitament til at overholde de indgåede aftaler
om den kommunale skatteudskrivning, herunder også styrke
kommunernes incitamenter til at nedsætte skatten.
Lovforslaget indeholder en justering af den gældende
ordning vedr. nedsættelse af statstilskuddet ved
forhøjelse af den kommunale skatteudskrivning. Denne ordning
blev vedtaget i 2008 med henblik på at understøtte
aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved at styrke
kommunernes incitament til at overholde de indgåede aftaler
om den kommunale skatteudskrivning. Incitamentet til at tilpasse
økonomien på anden måde end ved at hæve
skatten blev herved styrket.
Ordningen forhindrer ikke kommunerne i at sætte skatten
op. Hvis nogle kommuner sætter skatten op, mens andre
nedsætter skatten tilsvarende, vil der ikke blive foretaget
nedsættelse af statstilskuddet efter denne lov. Der foretages
kun nedsættelse af statstilskuddet, såfremt den samlede
kommunale skatteudskrivning forhøjes eller skatten
forøges udover en allerede fastsat skatteramme.
Det bemærkes, at der allerede ved fastsættelsen af
bloktilskuddet, som normalt foregår i forbindelse med aftaler
om den kommunale økonomi, sikres fuld finansiering af
kommunernes udgifter i det pågældende
budgetår.
De gældende regler betyder, at hvis den samlede
kommunale beskatning forhøjes, modregnes forhøjelsen
i det kommunale bloktilskud gennem en kombination af individuelle
og kollektive nedsættelser af bloktilskuddet. Lovforslaget
indebærer, at perioden med individuelle nedsættelser af
bloktilskuddet forlænges fra to til fire år. Hermed
tilskyndes kommunerne til, at eventuelle tilpasninger af skatten
foretages ud fra langsigtede vurderinger, idet de først
efter 4 år får det fulde udbytte af en
skattestigning.
Lovforslaget indebærer endvidere en opdatering af lovens
såkaldte »frit lejde« ordning, som betyder, at
hvis en kommune sætter skatten ned, kan den på et
senere tidspunkt forhøje skatten tilsvarende uden at
risikere individuel modregning i bloktilskuddet. Lovforslaget
indebærer en opdatering, således at
nedsættelserne opgøres ud fra det aktuelle
beskatningsniveau. Efter de hidtidige regler blev
nedsættelserne opgjort ud fra kommunens beskatningsniveau i
2007 for sammenlagte kommuner ved kommunalreformen og i 2002 for
øvrige kommunen. Men da mange kommuner har forhøjet
skatten siden, har det i praksis udhulet ordningen. Opdateringen
betyder, at enhver skattenedsættelse i forhold til det
aktuelle niveau i 2010 også bliver omfattet af ordningen.
Formålet er at tilskynde de kommuner, der har mulighed for
det, til at nedsætte skatten i forhold til niveauet i 2010,
idet de ikke efterfølgende risikerer individuelle
nedsættelser af bloktilskuddet, hvis de bliver nødt
til at sætte skatten tilsvarende op igen.
Endelig indebærer lovforslaget, at der indsættes
en bestemmelse, som sikrer, at nedsættelsen af bloktilskuddet
for den enkelte kommune højst kan udgøre en
procentdel svarende til den andel af den samlede kommunale
skattestigning, der skal fordeles på de kommuner, der har
forhøjet skatten. Det vil sige 75 procent af den
pågældende kommunes skatteforhøjelse i
budgetåret, 50 procent i det første og andet år
efter budgetåret og 25 procent i det tredje år efter
budgetåret.
På baggrund af denne ændring af ordningen
foreslås det, at den lovfastsatte revision udsættes to
år til folketingsåret 2013-14.
2. Gældende ret
Den gældende ordning for nedsættelse af
bloktilskuddet betyder, at hvis kommunerne under ét
forhøjer skatten, vil forhøjelsen blive modregnet i
bloktilskuddet gennem en kombination af individuelle og kollektive
nedsættelser af bloktilskuddet. I det første år
bliver 75 procent af den samlede forhøjelse modregnet for de
kommuner, som har forhøjet skatten, og i det andet år
50 procent. Den resterende del modregnes i det generelle
bloktilskud, det vil sige som en kollektiv nedsættelse af
bloktilskuddet, som omfatter alle kommuner. Fra og med det tredje
år modregnes hele beløbet i det generelle
bloktilskud.
Den såkaldte »frit lejde« ordning
indebærer, at kommuner, der tidligere har nedsat skatten,
friholdes fra lovens bestemmelser om individuelle
nedsættelser af bloktilskuddet. Den generelle regel er, at
nedsættelser opgøres fra og med budgetåret 2008
for sammenlagte kommuner ved kommunalreformen og fra og med
budgetåret 2003 for øvrige kommuner. Det vil sige, at
i det omfang en kommune nedsætter skatten i forhold til disse
niveauer, vil den igen kunne forhøje skatten til dette
niveau uden at risikere individuelle nedsættelser af
bloktilskuddet.
Endelig indebærer reglerne, at det beløb, der
skal afregnes individuelt med kommuner, i det første
år udgør 75 procent af provenuet af den samlede
skatteforhøjelse og i det andet år 50 procent, uanset
om der heri også indgår kommuner, der er omfattet af
»frit lejde« ordningen.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at den periode, hvor der
foretages individuel modregning i bloktilskuddet for kommuner, der
har forhøjet skatten, forlænges fra to til fire
år. Den individuelle modregning udgør i
budgetåret 75 procent, i det første og andet år
efter budgetåret 50 procent og i det tredje år efter
budgetåret 25 procent af det samlede provenu af
skattestigningen.
Der foreslås endvidere en opdatering af »frit
lejde« ordningen, således at ordningen fremover
også vil omfatte skattenedsættelser i forhold til
beskatningsniveauet i 2010. Det vil sige, at de kommuner, der
nedsætter skatten i forhold til niveauet i 2010,
efterfølgende vil kunne forhøje den tilsvarende igen
uden at risikere individuelle modregninger i bloktilskuddet.
Samtidig sikres det, at eventuelt »frit lejde« optjent
efter de hidtidige regler som følge af
skattenedsættelser perioderne 2003-2006 og 2008-2010 bevares.
Opdateringen indebærer, at alle de kommuner, der
nedsætter skatten i forhold til det aktuelle niveau,
herudover vil være omfattet af ordningen.
Ordningen er baseret på, at der hvert år
opgøres en samlet ændring af den kommunale beskatning
for kommunerne under ét. Hvis der er tale om en stigning,
vil 75 procent af den samlede nettostigning blive modregnet
individuelt i budgetåret, 50 procent i det første og
andet år efter budgetåret og 25 procent i det tredje
år efter budgetåret. Den resterende del af
skatteforhøjelsen modregnes hvert år kollektivt ved en
generel nedsættelse af bloktilskuddet til kommunerne. Endelig
indebærer lovforslaget, at der indsættes en
bestemmelse, som sikrer, at nedsættelsen af bloktilskuddet
for den enkelte kommune højst kan udgør 75 procent af
den pågældende kommunes skatteforhøjelse i
budgetåret, 50 procent i det første og andet år
efter budgetåret og 25 procent i det tredje år efter
budgetåret.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
staten eller for den kommunale sektor under ét. Men
lovforslaget har visse byrdefordelingsmæssige virkninger for
kommunerne i den situation, hvor der sker en samlet kommunal
skatteforhøjelse, idet der så efter lovforslaget vil
ske individuel modregning i bloktilskuddet for de kommuner, der har
forhøjet skatten, i en længere periode end
hidtil.
Lovforslaget tilskynder kommunerne til at samarbejde om
overholdelse af aftaler om den kommunale skatteudskrivning samt at
eventuelle tilpasninger af skatten i højere grad sker ud fra
langsigtede vurderinger.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring i KL.
| | |
10. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget tilskynder kommunerne til at
samarbejde om overholdelse af aftaler om den kommunale
skatteudskrivning samt at eventuelle tilpasninger af skatten i
højere grad sker ud fra langsigtede vurderinger. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Da Velfærdsministeriet er nedlagt, og
ressortområdet for denne lov er overgået til Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, foreslås det, at
velfærdsministeren overalt i loven ændres til
indenrigs- og sundhedsministeren i de forskellige former, der
forekommer.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i § 2,
stk. 1, medfører, at den periode, hvor der foretages
individuel modregning i bloktilskuddet som følge af en
skatteforhøjelse, forlænges fra to til fire
år.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af § 2,
stk. 2 og 3, indebærer, at den periode, hvor der
foretages individuel modregning i bloktilskuddet for kommuner, der
har forhøjet skatten, forlænges fra to til fire
år. Efter de gældende regler udgør den
individuelle modregning i det første år 75 procent af
forhøjelsen og i det andet år 50 procent. Lovforslaget
indebærer, at perioden for individuelle nedsættelser
forlænges til fire år, således at modregningen i
budgetåret udgør 75 procent, det første og
andet år efter budgetåret 50 procent og i det tredje
år efter budgetåret 25 procent.
Endelig indebærer lovforslaget, at der indsættes
en bestemmelse, som sikrer, at nedsættelsen af bloktilskuddet
for den enkelte kommune højst kan udgøre 75 procent
af den pågældende kommunes skatteforhøjelse i
budgetåret, 50 procent i det første og andet år
efter budgetåret og 25 procent i det tredje år efter
budgetåret.
Baggrunden for denne justering af ordningen er, at ordningen
er baseret på, at de nærmere angivne andele af den
samlede kommunale skattestigning fordeles på de kommuner, der
har forhøjet skatten. Men da kommuner med »frit
lejde« er undtaget fra den individuelle modregning, ville en
skatteforhøjelse fra en kommune med »frit lejde«
indebære en forhøjelse af den individuelle modregning
for de øvrige kommuner. Det ville være
uhensigtsmæssigt, og den foreslåede bestemmelse sikrer,
at nedsættelsen af den enkelte kommunes tilskud under ingen
omstændigheder kan blive højere end de nævnte
andele af den pågældende kommunes
skatteforhøjelse.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at
perioden for den individuelle modregning forlænges fra to til
fire år.
Til nr. 5
Bestemmelsen i § 8 omfatter ikke-sammenlagte
kommuner. Den foreslåede ændring af § 8
indebærer en opdatering af »frit lejde«
ordningen, således at ordningen fremover vil omfatte
skattenedsættelser i forhold til beskatningsniveauet i 2010.
Samtidig sikres det, at eventuelt »frit lejde« optjent
efter de hidtidige regler som følge af
skattenedsættelser i perioderne 2003-2006 og 2008-2010
bevares.
Ændringen indebærer, at de kommuner, der
nedsætter skatten i forhold til niveauet i 2010,
efterfølgende vil kunne forhøje den tilsvarende uden
at risikere individuelle modregninger i bloktilskuddet. Efter de
hidtidige regler var udgangspunktet den enkelte kommunes
beskatningsniveau i 2002, men da mange kommuner har forhøjet
skatten siden 2002, ville en aktuel skattenedsættelse kun
være omfattet af ordningen i det omfang, den førte til
en lavere skat end i 2002, fraset virkningen af kommunal- og
finansieringsreformen i 2007. Opdateringen indebærer, at alle
de kommuner, der nedsætter skatten i forhold til niveauet i
2010, vil være omfattet af ordningen.
Til nr. 6
Bestemmelsen i § 9 omfatter sammenlagte kommuner.
Den foreslåede ændring af § 9 er sammen med
ændringen af § 8 et led i opdatering af »frit
lejde« ordningen, således at ordningen fremover vil
omfatte skattenedsættelser i forhold til beskatningsniveauet
i 2010. Samtidig sikres det, at eventuelt »frit lejde«
optjent efter de hidtidige regler bevares For de sammenlagte
kommuner omfatter det skattenedsættelser i perioden
2008-2010.
Ændringen indebærer, at de kommuner, der
nedsætter skatten i forhold til niveauet i 2010,
efterfølgende vil kunne forhøje den tilsvarende igen
uden at risikere individuelle modregninger i bloktilskuddet. Efter
de hidtidige regler var udgangspunktet den enkelte kommunes
beskatningsniveau i 2007, men da mange kommuner har forhøjet
skatten siden 2007, ville en aktuel skattenedsættelse kun
være omfattet af ordningen i det omfang, den førte til
en lavere skat end i 2007. Opdateringen indebærer, at alle de
kommuner, der nedsætter skatten i forhold til niveauet i
2010, vil være omfattet af ordningen.
Til nr. 7
Lovforslaget indebærer en tidligere ændring af
loven end den revision, der i den gældende lov var forudsat
at finde sted i folketingsåret 2011-12. Det foreslås
på den baggrund, at en eventuel yderligere revision af loven
først tages op i folketingsåret 2013-14 med henblik
på ikrafttræden af mulige ændringer fra
2015.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2011. Loven har
virkning fra tilskudsåret 2011, hvor statens tilskud til
kommunerne vil blive reduceret efter lovens bestemmelser,
såfremt kommunerne forhøjer skatten.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 477 af 17. juni 2008 om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Overalt i
loven ændres »Velfærdsministeren« til:
»Indenrigs- og sundhedsministeren« og
»velfærdsministeren« til: »indenrigs- og
sundhedsministeren«. |
| | |
§ 2.
For de kommuner, der for et budgetår forhøjer
skatteudskrivningen, nedsættes statens tilskud, jf. lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, til den
pågældende kommune i budgetåret og det
følgende år. | | 2. I § 2, stk. 1, ændres
»det følgende år« til: »de
følgende tre år«. |
| | |
| | 3.§ 2, stk. 2 og 3, affattes
således: |
Stk. 2. I
budgetåret nedsættes tilskuddet til disse kommuner med
et beløb, som i alt svarer til 75 pct. af forhøjelsen
af den samlede kommunale skatteudskrivning. Nedsættelsen
fordeles på de enkelte kommuner i forhold til deres andel af
den samlede kommunale skatteforhøjelse opgjort for de
kommuner, som har forhøjet skatten. | | »Stk. 2. I budgetåret og de
tre følgende år nedsættes tilskuddet til
kommuner omfattet af stk. 1 med en andel af det beløb,
der udgør forhøjelsen af den samlede kommunale
skatteudskrivning. Andelen udgør i budgetåret 75
procent, i det første og andet år efter
budgetåret 50 procent og i det tredje år efter
budgetåret 25 procent. |
Stk. 3. I
året efter budgetåret nedsættes tilskuddet til
disse kommuner med et beløb, som i alt svarer til 50 pct. af
forhøjelsen af den samlede kommunale skatteudskrivning.
Nedsættelsen fordeles på de enkelte kommuner i forhold
til deres andel af den samlede kommunale skatteforhøjelse
opgjort for de kommuner, som har forhøjet skatten. Hvis en
kommune for året efter budgetåret nedsætter
skatteudskrivningen, opgøres nedsættelsen af
tilskuddet ud fra årets skatteudskrivning. | | Stk. 3.
Nedsættelsen efter stk. 2 fordeles på de enkelte
kommuner i forhold til deres andel af den samlede kommunale
skatteforhøjelse opgjort for de kommuner, som har
forhøjet skatten. For den enkelte kommune kan
nedsættelsen af tilskuddet til kommunen højst
udgøre de i stk. 2 nævnte andele af den
pågældende kommunes skatteforhøjelse. Hvis en
kommune omfattet af stk. 1 inden for perioden nævnt i
stk. 2 nedsætter skatteudskrivningen, opgøres
nedsættelsen af tilskuddet herefter ud fra årets
skatteudskrivning.« |
| | |
§ 7.
Statens tilskud til kommunerne under ét, jf. § 14
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner,
reguleres i tilskudsåret og det følgende år med
et beløb svarende til den samlede provenustigning som
følge af ændringer i skatteudskrivningen for
kommunerne under ét fratrukket nedsættelser afregnet
med de enkelte kommuner i henhold til § 2. | | 4. I § 7, stk. 1, ændres
»det følgende år« til: »de
følgende tre år«. |
| | |
| | 5.§ 8, stk. 1, affattes
således: |
§ 8.
For kommuner, der ikke pr. 1. januar 2007 indgik i en
kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning
efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i
perioden fra og med budgetåret 2003 til og med
budgetåret 2006 og i perioden fra og med budgetåret
2008. Nedsættelsen af beskatningen opgøres af
velfærdsministeren. Stk. 2.
For kommuner omfattet af stk. 1 reduceres en beregnet
skattestigning efter § 3 med den beregnede
skattenedsættelse efter stk. 1. | | »For kommuner, der ikke pr. 1.
januar 2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en
beregnet skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede
beskatning er nedsat i en periode, der løber fra og med
budgetåret 2003 til og med budgetåret 2006 og fra og
med budgetåret 2008 og til og med budgetåret 2010.
Herudover reduceres en beregnet skattestigning efter § 3,
hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i perioden fra og med
budgetåret 2011. Nedsættelsen af beskatningen
opgøres af indenrigs- og sundhedsministeren.« |
| | |
| | 6.§ 9, stk. 1, affattes
således: |
§ 9.
For kommuner, der pr. 1. januar 2007 indgik i en
kommunesammenlægning, reduceres en beregnet skattestigning
efter § 3, hvis kommunens samlede beskatning er nedsat i
perioden fra og med budgetåret 2008. Nedsættelsen af
beskatningen opgøres af velfærdsministeren. Stk. 2.
For kommuner omfattet af stk. 1 reduceres en beregnet
skattestigning efter § 3 med den beregnede
skattenedsættelse efter stk. 1. | | »For kommuner, der pr. 1. januar
2007 indgik i en kommunesammenlægning, reduceres en beregnet
skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede
beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2008 og
til og med budgetåret 2010. Herudover reduceres en beregnet
skattestigning efter § 3, hvis kommunens samlede
beskatning er nedsat i perioden fra og med budgetåret 2011.
Nedsættelsen af beskatningen opgøres af indenrigs- og
sundhedsministeren.« |
| | |
§ 13.
Forslag til revision af denne lov fremsættes for Folketinget
i folketingsåret 2011-12. | | 7. I § 13 ændres
»2011-12« til: »2013-14«. |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2011 og har virkning fra og med tilskudsåret 2011. |
| | |