Skriftlig fremsættelse (5. maj
2010)
Skatteministeren
(Troels Lund Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
øl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven,
tobaksafgiftsloven og lov nr. 524 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift
af konsum-is, lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl,
vin og frugtvin m.m. (Forhøjelse af tillægsafgiften
for alkoholsodavand, indførelse af tillægsafgift for
cider- og frugtvinsbaserede alkoholsodavand og forhøjelse af
tobaksafgiften)
(Lovforslag nr. L 216).
Langt hovedparten af den omfattende skattereform, der blev
aftalt i forbindelse med Forårspakke
2.0, er nu trådt i kraft. Skatten på arbejde er
sat ned, og det er til gengæld blevet dyrere at forbruge og
producere varer, som er til skade for miljø, klima og
sundhed.
Skattereformen er fuldt finansieret uden medregning af
dynamiske virkninger. På kort sigt styrker reformen de
disponible realindkomster, mens de offentlige finanser forbedres
fra 2013 og frem.
Dertil kommer, at reformen styrker arbejdsudbuddet mv. Det
øger vækstmulighederne i dansk økonomi, og
giver en markant styrkelse af den offentlige økonomi
på sigt. Reformen øger det finanspolitiske
råderum med omkring 5½ mia. kr. (varig
virkning).
Regeringen og Dansk Folkeparti har gennemført et
serviceeftersyn af Forårspakke
2.0, som har vist, at enkelte elementer af skattereformen er
mere vanskelige at gennemføre end først antaget. Det
gælder den nye grønne kørselsafgift på
lastbiler og den nye afgift på mættet fedt.
Det er afgørende, at finansieringen af reformen er
på plads også på kort sigt. Aftaleparterne har
derfor besluttet at introducere nye finansieringselementer, som
styrker de offentlige finanser i årene frem mod 2013 i
forhold til den oprindelige aftale.
Dette forslag udmønter følgende
finansieringselementer:
Afgiften på tobak forhøjes svarende til ca. 2 kr.
pr. 20 stk. pakke cigaretter i gennemsnit og 3 kr. pr. 20 stk.
pakke for de billigste cigaretter. Afgiften på
røgtobak forhøjes tilsvarende. Det samlede merprovenu
skønnes til 200 mio. kr., og afgiftsforhøjelserne
indføres 1. juli 2010.
Der indføres tillægsafgift på cider- og
frugtvinsbaserede alkoholsodavand, herunder cider. Samtidig
forhøjes tillægsafgiften på alkoholsodavand. Det
samlede merprovenu skønnes til 100 mio. kr. årligt, og
indføres 1. juli 2010.
Kostvaner og rygning er vigtige faktorer bag risikoen for at
udvikle livsstilssygdomme og dermed på sigt også
udviklingen i den gennemsnitlige levetid. Det fremgår af
regeringens arbejdsprogram, at Danmark skal være et af de 10
lande, hvor den forventede levetid er højest. Det vil
kræve nye initiativer, herunder ikke mindst i forhold til
rygning og kostvaner.
Forskelle i indtag af tobak mv. er f.eks. en medvirkende
årsag til, at svenskere i gennemsnit lever 2½ år
længere end danskere. Afgifter kan medvirke til at nedbringe
forbruget af sundhedsskadelige fødevarer og
nydelsesmidler.
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at hæve
afgifterne på tobak. Afgiften på cigaretter hæves
med gennemsnitligt ca. 2 kr. pr. pakke, mens afgiften på
rulletobak forhøjes tilsvarende.
I Forårspakke 2.0 blev det
aftalt at hæve tobaksafgiften med 3 kr. pr. pakke, og denne
forhøjelse er trådt i kraft 1. januar 2010. I alt
bliver afgiften derfor sat op med 5 kr. pr. pakke. Hertil kommer
den vedtagne forhøjelse på ca. 40 øre pr. pakke
i 2014.
Finansministeriets og Skatteministeriets analyser viser, at
det vil være forbundet med betydelig risiko for faldende
provenu og fremkomsten af et større parallelt marked at
øge tobaksafgifterne ud over dette niveau. Det understreges
bl.a. af de britiske erfaringer med meget kraftige
forhøjelser af tobaksafgifterne.
Realisering af målsætningen om øget levetid
forudsætter også, at forbruget af alkohol mindskes. Det
gælder særligt blandt unge. Derfor er regeringen og
Dansk Folkeparti enige om at forhøje tillægsafgiften
på alkoholsodavand og udvide afgiften til også at
omfatte cider og ciderbaserede drikke. Dermed er alle
alkoholsodavand og cider omfattet af tillægsafgift.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
velvillige behandling.