Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 27. maj 2010
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2010 og var til 1.
behandling den 27. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og socialministeren sendte den
5. marts 2010 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag
174. Den 19. april 2010 sendte socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Borgmester Kjeld Hansen, Herlev
Kommune, og Kost & Ernæringsforbundet.
Socialministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelserne.
Deputationer
Endvidere har Kost & Ernæringsforbundet mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget må konstatere, at regeringens lovforslag ikke vil
løse de problemer, som regeringens madordning har
påført kommuner og forældre til børn i
daginstitutioner. Tværtimod, en række problematiske
forhold ved lovforslaget gør sig gældende.
For det første vil den foreslåede ordning
medføre mere bureaukrati i kommunerne, samtidig med at
regeringen forsøger at afbureaukratisere. Dette er i sig
selv selvmodsigende, og det forekommer yderligere
uhensigtsmæssigt at påføre kommunerne
administrative byrder i en tid, hvor regeringen har bebudet
besparelser, der vil ramme børneområdet.
For det andet kan man forudsige en række konflikter i
forældrebestyrelsessamarbejdet, når en række
forældre pludselig kan træffe beslutninger, der
berører økonomien for den samlede
forældregruppe.
For det tredje sikrer man med lovforslaget ikke alle udsatte
børn et sundt måltid mad, selv om det givet er denne
målgruppe, der har det største behov herfor.
For det fjerde er det yderst problematisk, at lovforslaget
medfører stor usikkerhed i ansættelsen hos
køkkenpersonalet i de institutioner, der har ansat
køkkenpersonale til at tilberede frokosten til
børnene. Det vil desuden betyde, at det bliver sværere
at rekruttere og fastholde køkkenpersonale.
For det femte vil ressourcerne til anlæg af
køkkener være spildte, hvis en
forældrebestyrelse beslutter sig for ikke at have
frokostordning, hvilket forekommer at være en
uhensigtsmæssig omgang med skatteborgernes midler. Det vil
desuden betyde, at kommunerne får et vanskeligt valg, med
hensyn til om der skal etableres køkkener, der kan
være med til at sikre en attraktiv madordning, hvor maden
tilberedes på stedet.
Et andet mindretal i udvalget (RV)
vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Det Radikale Venstres medlem af udvalget ønsker en
madordning i skoler og dagtilbud, som er en naturlig del af
institutionens hverdag, på samme måde som kantiner er
en naturlig del af mange forældres arbejdspladser. Det
Radikale Venstre foreslår derfor, at der etableres
køkkenfaciliteter på alle skoler og i alle dagtilbud.
Der kan være tilfælde, hvor f.eks. en børnehave
ikke kan have plads til et køkken, og hvor der derfor
må findes en anden løsning i form af samarbejde med en
anden institution eller en nærliggende skole. Men ideen er,
at der er ansat køkkenpersonale, som kan tilberede maden og
på forskellig vis inddrage børnene i tilberedningen.
Det skal være muligt at gøre madlavningen til en
fælles aktivitet, hvor der læres om råvarer og
madlavning, og hvor der skabes sunde madvaner. Forældrene
skal betale for maden.
Med lovforslaget har regeringen søgt at skabe en mere
fleksibel madordning, men løsningen er blot blevet endnu
mere bureaukratisk. Det er positivt, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at forældrebestyrelsen eller forældrene i en
enkelt enhed ikke kan fravælge et sundt frokostmåltid,
hvis dette vurderes at være særligt
påkrævet for børnene af sociale eller
sundhedsmæssige årsager. Alligevel synes der med
forslaget at være en overhængende risiko for, at nogle
af de børn, som har allerstørst behov for at
være med i en sund frokostordning, ikke får mulighed
for dette.
Det Radikale Venstre håber, at det sunde måltid
mad med tiden vil blive noget, som alle tilvælger, og dermed
vil blive en naturlig del af alle daginstitutioner. Kun sådan
kan vi sikre, at alle de børn, der har størst behov
for et sundt måltid mad i institutionen, også vil
få det. Det Radikale Venstre mener dog ikke, at lovforslaget
er en tilfredsstillende løsning, men det er trods alt en
begyndelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et andetmindretal (S og EL):
1) Nr.
1-12 udgår, og i stedet indsættes:
»1. I §
100 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3.
Socialministeren kan igangsætte ordninger i en
forsøgsperiode, der fraviger reglerne i denne lov.
Ministeren kan også iværksætte forsøg om
tilbud til børn og unge, der fraviger de almindelige regler
om forældrenes egenbetaling for ydelser efter kapitel 5, 9 og
13.«
[Bemyndigelse til at fravige
reglerne om forældrebetaling m.v., således at
forsøgsordningen muliggøres. Kommunalbestyrelsen
får ikke pligt til at tilbyde frokostmåltid i
dagtilbud]
Til § 2
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et andetmindretal (S og EL):
2) Nr. 1
affattes således:
»1. § 1, nr. 1-7, ophæves.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et andetmindretal (S og EL):
3) I
stk. 1 ændres »stk.
2-6« til: »stk. 2«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et andetmindretal (S og EL):
4) Stk.
3-8 udgår.
[Overgangsbestemmelse om fravalg i
perioden fra den 15. juni 2010 til den 31. december 2010
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Med ændringsforslagene bemyndiges socialministeren til
at fravige de gældende regler, herunder regler om
forældrebetaling i dagtilbud. Samtidig ophæves
indholdet af det fremsatte lovforslag. Med bemyndigelsen
forudsætter forslagsstillerne, at ministeren
igangsætter en forsøgsordning i en 2-årig
periode med tilbud om frokostordninger i dagtilbud efter den model,
der er beskrevet i det foreliggende lovforslag.
Forsøgsordningen skal igangsættes i 5 kommuner udvalgt
i samarbejde med KL, kommuner, som ikke i forvejen har en stor
udbredelse af frokostordninger i de pågældende
kommuners daginstitutioner. De kommuner, som allerede er i gang med
implementering af frokostordninger efter de gældende regler,
kan fortsætte som hidtil, hvis de ønsker det.
Forsøgsordningen skal evalueres efter 2 år, og
erfaringerne skal bruges i det eventuelle videre arbejde med
implementering af frokostordninger i kommunernes dagtilbud.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ellen Trane Nørby
V Erling Bonnesen V nfmd.
Peter Madsen V Sophie Løhde V
Martin Henriksen DF fmd.
Tina Petersen DF René Christensen DF
Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S
Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S
Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF
Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) Enhedslisten (EL) | 9 4 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 |
| | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 212
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Henvendelse af 17/3-10 fra Kost &
Ernæringsforbundet vedrørende foretræde |
3 | Henvendelse af 27/4-2010 fra Kost &
Ernæringsforbundet |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Udkast til betænkning |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | Henvendelse af 26/5-10 fra borgmester
Kjeld Hansen, Herlev Kommune |
9 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 212
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om lovforslagets bestemmelse om, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at forældrebestyrelsen
eller forældrene i den enkelte enhed ikke kan fravælge
et sundt frokostmåltid, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm., om der skal gøre sig
særlige forhold gældende i hver enkelt
daginstitution/enhed, og om man da vil kunne foretage en individuel
vurdering af alle institutioner i en kommune og på den
baggrund finde, at alle kommunens institutioner skal være
omfattet frokostordningen af hensyn til sociale og
sundhedsmæssige årsager, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvor hyppigt kommunalbestyrelsen
skal afdække sociale og sundhedsmæssige årsager
for at opretholde en beslutning om, at forældrebestyrelsen
eller forældrene i den enkelte enhed ikke kan fravælge
et sundt frokostmåltid, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm., om ministeren vil yde teknisk
bistand til og kommentere et ændringsforslag, der
indebærer, at frokostordningen ikke implementeres i alle
landets kommuner, men i stedet gennemføres som en
forsøgsordning over 2 år i 5 kommuner udvalgt i
samarbejde med KL blandt kommuner, som ikke i forvejen har en stor
udbredelse af madordninger i de pågældende kommunernes
daginstitutioner, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om ministeren kan redegøre
for konsekvenserne af ændringsforslag nr. 2 til lovforslaget,
som det fremgår af 1. betænkningsudkast, hvis kun dette
ændringsforslag vedtages, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren kan redegøre
for de gældende regler for frokostordninger i dagtilbud,
herunder hvilke muligheder og pligter de enkelte forældre har
m.v., til socialministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/4-10 fra Kost & Ernæringsforbundet, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/5-10 fra borgmester Kjeld Hansen, Herlev Kommune, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |