Skriftlig fremsættelse (16. april
2010)
Beskæftigelsesministeren (Inger
Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring og lov om erstatning til tilskadekomne
værnepligtige m.fl. (Nye principper for fastsættelse af
kapitaliseringsfaktorer, af opgørelsen af
årsløn, ændring af anmeldelsesfrist og
ophævelse af underretningspligt)
(Lovforslag nr. L 211).
I 2007 blev der indført nye principper for
fastsættelse af de kapitaliseringsfaktorer, der anvendes til
at omregne en løbende erstatning for tab af erhvervsevne
eller tab af forsørger til et engangsbeløb (en
kapitalerstatning). Senest har skattereformen Forårspakke 2.0
medført, at det fra 2011 ikke længere er muligt at
fastsætte kapitaliseringsfaktorerne på grundlag af de
principper, der blev indført i 2007. Det er derfor
nødvendigt at indføre nogle nye principper for
fastsættelse af kapitaliseringsfaktorer.
De nye principper indeholder 3 elementer:
- En umiddelbar
tilpasning af kapitaliseringsfaktorerne til skattesatserne for
2011
-
Arbejdsmarkedsbidraget trækkes ud af den årsløn,
der lægges til grund for beregningen af erstatningen
-
Erstatningsniveauet hæves fra 80 pct. til 83 pct.
De 3 elementer indebærer samlet en udgiftsneutral
løsning med hensyn til principperne for de nye
kapitaliseringsfaktorer.
Ud over nye principper for fastsættelse af
kapitaliseringsfaktorer indeholder lovforslaget et forslag om
tydeliggørelse af principperne for opgørelse af den
årsløn, der lægges til grund ved beregning af
erstatning for tab af erhvervsevne og tab af forsørger. Det
foreslås, at oplysningerne i indkomstregisteret og andre
oplysninger fra SKAT kan lægges til grund ved
opgørelsen af årslønnen. Der foreslås
ikke ændringer med hensyn til lovens hovedregel om, at
årslønnen udgør indtjeningen i
året forud for skaden. Som hidtil kan årslønnen
ligeledes fastsættes efter et skøn i visse
situationer, hvor lovens hovedregel ikke giver et retvisende
billede af tilskadekomnes indtjeningsevne forud for arbejdsskaden.
I lovforslagets bemærkninger er beskrevet enkelte
situationer, hvor den skønsmæssige fastsættelse
af årslønnen i overensstemmelse med nyeste praksis
anvendes.
Det foreslås videre at rykke arbejdsgivernes anmeldelse
af visse arbejdsulykker frem. Det drejer sig om de situationer,
hvor tilskadekomne ikke har genoptaget arbejdet senest 5 uger efter
arbejdsulykken. Disse arbejdsulykker foreslås nu anmeldt
senest på 5-ugersdagen og ikke som i dag 9 dage herefter.
Spørgsmålet om sygefraværets længde kan
drøftes på den
sygefraværsopfølgningssamtale, som arbejdsgiveren skal
tage med den sygemeldte efter sygedagpengeloven efter 4 ugers
sygefravær.
Endelig foreslås den særlige underretningspligt
efter henholdsvis 3 og 6 måneder for sager, som ikke kan
anerkendes som arbejdsskader, ophævet. Det skyldes, at
Arbejdsskadestyrelsen har
indført andre tiltag, hvorefter tilskadekomne og efterladte
er orienteret om sagens behandling. Den særlige
underretningspligt er derfor blevet overflødig.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.