Fremsat den 14. april 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af
pensionsbeskatningsloven
(Afskæring af fradragsret for nye
indbetalinger til en kapitalpension efter udbetaling af en
kapitalpension, undtagelse af indeksordninger fra loftet på
100.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger m.v.)
§ 1
I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v.
(pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1120
af 10. november 2006, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 347 af 18. april 2007, § 10 i lov nr. 1235 af 24.
oktober 2007, § 1 i lov nr. 1534 af 19. december 2007,
§ 2 i lov nr. 1339 af 19. december 2008, § 1 i
lov nr. 412 af 29. maj 2009, § 11 i lov nr. 521 af 14.
juni 2009 og senest ved § 2 i lov nr. 1278 af 16.
december 2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 15 B, stk. 4, 4. pkt.,
ændres »Stk. 5, 6.-9. pkt.« til:
»Stk. 5, 6.-7. pkt.«
2. § 15 B, stk. 5, 8. og 9. pkt.,
ophæves.
3. I
§ 15 B, stk. 6, 4. pkt.,
ændres »5.-9. pkt.« til: »5.-7.
pkt.«
4. § 16, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»1. pkt. gælder
dog ikke for ordninger omfattet af §§ 15, 15 A og 15
B.«
5. I
§ 18, stk. 2,
indsættes som 6. pkt.:
»Er der sket
afgiftsberigtigelse af en kapitalforsikring eller en opsparing i
pensionsøjemed efter § 25, stk. 1, nr. 1, ved
udbetaling til ejeren efter, at efterlønsalderen, jf.
§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., er
nået, er der ikke fradragsret for bidrag til sådanne
ordninger, som indbetales i de indkomstår, der følger
efter indkomståret, hvori den eller de første
kapitalforsikringer eller opsparinger i pensionsøjemed er
afgiftsberigtiget.«
6. I
§ 19, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt.:
»Er der sket
afgiftsberigtigelse af en kapitalforsikring eller en opsparing i
pensionsøjemed efter § 25, stk. 1, nr. 1, ved
udbetaling til ejeren efter, at efterlønsalderen, jf.
§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., er
nået, medregnes beløb, der af arbejdsgiveren eller en
tidligere arbejdsgiver indbetales til en kapitalforsikring eller en
opsparing i pensionsøjemed i de indkomstår, der
følger efter indkomståret, hvori den eller de
første kapitalforsikringer eller opsparinger i
pensionsøjemed er afgiftsberigtiget, dog ved
opgørelsen af arbejdstagerens skattepligtige
indkomst.«
7. I
§ 21 A, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 18, stk. 2, 1. pkt.«
til: »§ 18, stk. 2, 1. og 6. pkt.«, og
efter »medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, jf.« indsættes: »§ 19,
stk. 1, 3. pkt., og«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1-4, har virkning fra og med indkomståret
2010.
Stk. 3.
§ 1, nr. 5-7, har virkning for indbetalinger, der sker
den 14. april 2010 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger |
|
Indholdsfortegnelse |
|
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets indhold |
2.1. | Afskæring af fradragsret for nye
indbetalinger til en kapitalpension efter udbetaling af en
kapitalpension til 40 pct. i afgift |
2.1.1. | Gældende ret |
2.1.1.1. | Retstilstanden før vedtagelsen af
Forårspakke 2.0 |
2.1.1.2. | Retstilstanden efter vedtagelsen af
Forårspakke 2.0 |
2.1.1.3. | Samspillet mellem skattelovgivningen og
lovgivningen om social pension og boligstøtte m.v. |
2.1.2. | Forslagets indhold |
2.2. | Undtagelse af indeksordninger oprettet som
rateforsikringer og ophørende livrenter fra loftet på
100.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger |
2.2.1. | Gældende ret |
2.2.2. | Forslagets indhold |
3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige |
4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige |
5. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet |
6. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
8. | Miljømæssige
konsekvenser |
9. | Forholdet til EU-retten |
10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. |
11. | Sammenfattende skema |
| |
1. Indledning
Med lovforslaget genindføres først og fremmest
et regelsæt, der blev ophævet i forbindelse med
Forårspakke 2.0, idet ophævelsen af regelsættet
kan give personer over efterlønsalderen anledning til at
oprette og hæve kapitalpensionsordninger alene med det
formål at reducere indkomstgrundlaget og dermed opnå
højere sociale ydelser. Endvidere foreslås det at
undtage indeksordninger oprettet som rateforsikringer og
ophørende livrenter fra loftet på 100.000 kr. for
fradragsberettigede indbetalinger. En indeksordning er en
særlig pensionsopsparingsform, hvor staten gennem
indekstillæg garanterer pensionsopsparingens
realværdi.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Afskæring af fradragsret for nye indbetalinger
til en kapitalpension efter udbetaling af en kapitalpension til 40
pct. i afgift
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Retstilstanden før vedtagelsen af
Forårspakke 2.0
Før vedtagelsen af lov nr. 412 af 29. maj 2009 om
ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring
af forskellige skattelove (Loft for indbetalinger til rateordninger
og ophørende livrenter, ophævelse af
aldersgrænsen for oprettelse af rate- og kapitalpensioner
samt forhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af
kapitalpensioner m.v.) var aldersgrænsen for udbetaling af en
kapitalpension fastsat i forhold til efterlønsalderen.
Tilsvarende gjaldt i øvrigt for andre pensionsordninger. En
kapitalpension skulle således senest være udbetalt
senest 10 år efter, at forsikringstageren/kontohaveren
nåede efterlønsalderen. Tidsrummet, inden for hvilken
en kapitalpension skulle udbetales, var således 10 år,
dvs. fra det fyldte 62. til det fyldte 72. år for personer
med efterlønsalder på 62 år. Tilsvarende kunne
en person med efterlønsalder på 60 år få
sin kapitalpension udbetalt i perioden fra det fyldte 60. til det
fyldte 70. år.
Før vedtagelsen af lov nr. 412 af 29. maj 2009 var der
en værnsregel i pensionsbeskatningsloven, der gik ud
på, at når en kapitalpension var ophævet, og der
var betalt afgift med 40 pct., var der ikke fradragsret for indskud
på andre kapitalpensioner i efterfølgende
indkomstår. Baggrunden for reglen var, at man i forbindelse
med ophævelsen i 2004 af kravet om, at alle kapitalpensioner
skulle ophæves samtidigt, ville undgå, at der blev
foretaget indskud på en kapitalpension med en
fradragsværdi på op til 45 pct., mens indskuddet i
princippet straks ville kunne hæves til en beskatning
på 40 pct. Hvis pensionsopspareren i stedet vælger at
betale 60 pct. i afgift af udbetalingen, sker der ingen
afskæring af fradragsretten for indbetalinger i de
efterfølgende år.
Før vedtagelsen af lov nr. 412 af 29. maj 2009 skulle
en kapitalpension være oprettet inden det tidspunkt, hvor
forsikringstageren/kontohaveren nåede
efterlønsalderen. Det var dog muligt at oprette en
kapitalpension efter det tidspunkt, hvor
forsikringstageren/kontohaveren nåede
efterlønsalderen, hvis forsikringstageren/kontohaveren
på oprettelsestidspunktet havde en anden kapitalpension, og
afgiftspligt eller skattepligt for denne anden ordning endnu ikke
var indtrådt.
2.1.1.2. Retstilstanden efter vedtagelsen af
Forårspakke 2.0
Med vedtagelsen af lov nr. 412 af 29. maj 2009 skete der en
række ændringer af pensionsbeskatningsloven. Herunder
blev reglerne om kapitalpensioner ændret.
For det første blev
aldersgrænsen for, hvornår en kapitalpension senest
skulle være udbetalt forhøjet med 5 år. Denne
ændring medførte, at den periode, inden for hvilken
kapitalpensioner skal udbetales, blev forlænget fra 10
år til 15 år, dvs. fra det fyldte 62. år til det
fyldte 77. år for en person med efterlønsalder
på 62 år. Ændringen medførte ligeledes, at
der skete en forlængelse af den periode, inden for hvilken
kapitalpensioner for en person med efterlønsalder på
60 år skal udbetales, med 5 år således, at
ordningen skal udbetales i perioden mellem det fyldte 60. år
og det fyldte 75. år. Formålet med ændringen var
at skabe større fleksibilitet i udbetalingsreglerne for
kapitalpensioner, der kunne få personer på
arbejdsmarkedet til at arbejde i længere tid og udskyde
tilbagetrækningen fra arbejdsmarkedet. Forhøjelsen af
aldersgrænsen for, hvornår en kapitalpension senest
skal være udbetalt, kan bidrage til en senere
tilbagetrækningsalder fra arbejdsmarkedet til gavn for
samfundsøkonomien.
For det andet blev reglen om, at
der ikke kan foretages fradragsberettigede indbetalinger
på en kapitalpension efter, at man har påbegyndt
udbetaling, ophævet, idet den havde karakter af en
værnsregel. På grund af nedsættelsen af
fradragsværdien af indbetalinger - via ophævelse af
mellemskatten på 6 pct. og reduktion af bundskattesatsen med
1,5 procentenheder - var den ikke længere nødvendig af
skattemæssige årsager.
For det tredje blev
aldersgrænsen for, hvornår en kapitalpension senest
kunne oprettes, ophævet. Aldersgrænsen for oprettelse
af kapitalpensioner svarer til efterlønsalderen. Ved
Forårspakke 2.0 bortfaldt mellemskatten på 6 pct., og
bundskatten blev nedsat med 1,5 procentenheder.
Fradragsværdien for indskud på en kapitalpension i en
gennemsnitskommune i 2010 er dermed nede på ca. 37,5 pct., og
afgiften ved udbetaling, når efterlønsalderen er
nået, er 40 pct. Den skattemæssige fordel er
således knyttet til den lave beskatning af afkastet på
15 pct. på ordningen og ikke til forskellen mellem
fradragsværdien ved indskud og afgiftssatsen ved
udbetaling.
Personer med bopæl i en gennemsnitskommune har derfor
isoleret set ingen skattemæssig fordel i at oprette en
kapitalpension i år 1 og lade den udbetale i år 2 eller
for den sags skyld allerede i år 1, tværtimod. I den
kommune, der har den højeste skatteprocent, kan
fradragsværdien dog lige nå op over 40 pct., nemlig
40,65 pct. (2010-niveau). Hertil kommer, at der vil være
transaktionsomkostninger forbundet med at oprette en
kapitalpension.
Efter reglerne fra før Forårspakke 2.0 kunne
personer, der havde nået efterlønsalderen, som
nævnt i pkt. 2.1.1.1. kun oprette en kapitalpension, hvis de
i forvejen havde en kapitalpension, og der endnu ikke var betalt
afgift af ordningen. Var der efter, at efterlønsalderen var
nået, indtrådt afgiftspligt ved udbetaling af en
kapitalpension eller en del heraf, var der ikke fradragsret for
indbetalinger i de efterfølgende år. Som nævnt
blev begge regler ophævet ved Forårspakke 2.0.
Ophævelsen af disse regler indebærer, at personer,
der har nået efterlønsalderen, frit kan oprette og
hæve kapitalpensioner. Med ophævelsen af reglerne blev
personer, der i en høj alder ønsker at starte
skattebegunstiget pensionsopsparing, tilgodeset. Endvidere indebar
ophævelsen af reglerne en vis forenkling af
pensionsbeskatningsloven.
Med ophævelsen af disse regler blev det imidlertid
muligt for personer over efterlønsalderen at spekulere i
indkomstgrundlaget for beregning af sociale ydelser, f.eks.
folkepensionens pensionstillæg, ved gentagne gange at oprette
og hæve en kapitalpension, jf. nærmere herom under pkt.
2.1.1.3. Det skyldes, at indbetalingen på en kapitalpension
vil reducere indkomstgrundlaget og kan dermed medføre
højere sociale ydelser.
Det drejer sig om personer, der har nået
efterlønsalderen med ydelser efter lov om social pension,
lov om individuel boligstøtte, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelige
førtidspension m.v., lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag. Hertil kommer
øget økonomisk fripladstilskud, reduktion i
betalingen for plejehjem og beskyttede boliger efter serviceloven
og øget pensionistnedslag i
ejendomsværdiskatteloven.
I lov om social pension og en række andre love er
indkomstgrundlaget således fastsat som personlig indkomst med
tillæg af positiv kapitalindkomst samt aktieindkomst bortset
fra aktieudbytte på op til 5.000 kr. Ved opgørelse af
den personlige indkomst, der er defineret i personskatteloven,
fratrækkes indbetalinger til pensionsordninger, herunder til
kapitalpension.
Formålet med pensionsopsparing er grundlæggende at
sikre opsparing til alderdomsforsørgelse. Formålet er
derimod ikke, at der skal kunne opnås højere sociale
ydelser på opsparingstidspunktet ved at nedsætte
indkomstgrundlaget for tildeling af sociale ydelser. Årlig
oprettelse af en kapitalpension og ophævelse af ordningen
inden for samme år eller året efter tjener ikke et
pensionsformål og vil skattemæssigt set indebære
et tab. Sådanne dispositioner tjener andre formål,
nemlig at opnå større sociale ydelser.
2.1.1.3. Samspillet mellem skattelovgivningen og lovgivningen
om social pension og boligstøtte m.v.
Indbetalinger til en kapitalpension reducerer
indkomstgrundlaget for ydelser efter lov om social pension, lov om
individuel boligstøtte, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag. Hertil kommer øget økonomisk
fripladstilskud, reduktion i betalingen for plejehjem og beskyttede
boliger og øget pensionistnedslag i
ejendomsværdiskatten.
Det vil overvejende være folkepensionister, der vil
kunne spekulere i at opnå højere sociale ydelser ved
indbetalinger til en kapitalpension, især efter lov om social
pension og boligstøtteloven. For så vidt angår
lov om social pension, drejer det sig om pensionstillæg,
helbredstillæg og varmehjælp. For så vidt
angår boligstøtteloven drejer det sig om
boligydelse.
Efter reglerne i lov om social pension består
folkepensionen af et grundbeløb og et pensionstillæg
samt diverse tillæg (varmetillæg, helbredstillæg
og personligt tillæg m.v.). Folkepensionen kan udbetales til
personer, der har nået folkepensionsalderen.
Folkepensionsalderen er 65 år, men forhøjes gradvist
med velfærdsreformen i 2006 til 67 år.
Folkepensionens grundbeløb, der i 2010 udgør
65.376 kr., nedsættes på grundlag af indtægt ved
personligt arbejde. Indbetalinger til en kapitalpension
påvirker ikke indkomstgrundlaget for beregning af
folkepensionens grundbeløb.
Pensionstillægget, der i 2010 udgør 67.896 kr.
for enlige og 32.820 kr. for gifte eller samlevende,
nedsættes på grundlag af indtægt. Det samme er
tilfældet for varmetillæg og helbredstillæg.
Indtægtsgrundlaget opgøres på grundlag af
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
samlede indtægt. Indtægtsgrundlaget opgøres som
personlig indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst
samt aktieindkomst, bortset fra aktieudbytte op til 5.000 kr. Ved
indbetaling til en kapitalpension reduceres indkomstgrundlaget,
fordi indbetalingen kan fradrages ved opgørelsen af den
personlige indkomst.
Pensionstillægget nedsættes med 30,9 pct. af
indkomst over et vist fradragsbeløb for enlige pensionister,
32 pct. for gifte pensionister, hvor ægtefællen eller
samleveren ikke modtager social pension, og 16 pct. for en gift
eller samlevende pensionist, hvor ægtefællen eller
samleveren også modtager social pension.
Varmetillæg og helbredstillæg udbetales med en
personlig tillægsprocent, der nedsættes fra 100 pct.
til 0 pct. ved et indtægtsgrundlag i intervallet fra 17.700
kr. - 61.300 kr. (enlige) og 34.900 kr. - 123.000 kr.
(andre).
Boligydelse til folkepensionister afhænger af
boligudgiften, boligens størrelse og husstandsindkomsten.
Boligydelsen beregnes som forskellen mellem en andel af
boligudgiften og 22,5 pct. af husstandsindkomsten over en vis
grænse. Indtægtsgrundlaget opgøres som personlig
indkomst med tillæg af positiv nettokapitalindkomst samt
aktieindkomst, bortset fra aktieudbytte op til 5.000 kr. Ved
indbetaling til en kapitalpension vil boligydelsen derfor kunne
øges med op til 22,5 pct. af indbetalingen afhængig
af, om boligydelsen i det konkrete tilfælde bestemmes af
lovens forskellige maksimums- og minimumsbeløb.
Uden en ændring vil der kunne opnås en
højere udbetaling af blandt andet folkepension og
boligydelse, jf. nedenstående tabel, som viser konsekvenserne
for henholdsvis en enlig pensionist med anden indkomst (f.eks.
privat pensionsindkomst) på 120.000 kr. om året og et
pensionistægtepar med tilsammen anden indkomst på
240.000 kr. om året.
|
|
|
|
|
Ændring af
pension og boligydelse ved indbetaling af 46.000 kr. til en
kapitalpension |
| Enlig folkepensionist | Folkepensionistægtepar |
| Uden indbetaling | Med indbetaling | Uden indbetaling | Med indbetaling |
Anden indkomst | 120.000 | 120.000 | 240.000 | 240.000 |
Grundbeløb | 65.376 | 65.376 | 130.752 | 130.752 |
Pensionstillæg | 49.758 | 63.972 | 28.200 | 57.640 |
Boligydelse 1) | 21.468 | 28.620 | 0 | 8.940 |
Overførelser i alt | 136.602 | 157.968 | 158.952 | 197.332 |
Øget skat og afgift | | 6.480 |
| 13.340 |
Forskel efter skat og afgift | | 14.886 | | 25.040 |
Anm.: Folkepension er
indkomstskattepligtig med gns. 37,5 pct., boligydelse er skattefri
og kapitalpension afgiftsbelægges med 40 pct. Begge
pensionister indskyder i sidste søjle hver 46.000 kr. |
1) Udbetalingen er beregnet på
grundlag af bl.a. en boligstørrelse på hhv. 50 og 70
kvm. og månedlige huslejer på henholdsvis 4.000 og
5.000 kr. |
| | | | |
Ved beregning af ejendomsværdiskatten er der et nedslag
for folkepensionister og for personer, der er gift med en
folkepensionist. Pensionistnedslaget er på maksimalt 6.000
kr. og aftrappes med indkomsten. Aftrapningen i 2010 sker med 5
pct. af den del af indkomsten, der overstiger 174.600 kr. for
enlige og 268.600 kr. for par. Indkomsten er den personlige
indkomst, tillagt positiv nettokapitalindkomst samt positiv
aktieindkomst over et bundfradrag. Ved oprettelse af en
kapitalpension reduceres den personlige indkomst. Som konsekvens
reduceres indkomstaftrapningen af pensionistnedslaget, og
ejendomsværdiskatten falder.
2.1.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at muligheden for ved årlige
oprettelser og hævninger af kapitalpensioner at spekulere i
at opnå større sociale ydelser m.v. hindres ved at
genindføre et regelsæt, der blev ophævet i
forbindelse med Forårspakke 2.0.
Med de gældende regler er der ikke tale om utilsigtet
udnyttelse af skattereglerne, når en folkepensionist opretter
og hæver en kapitalpension, evt. inden for samme
indkomstår, idet en sådan disposition ud fra en
isoleret skattemæssig betragtning medfører et tab for
pensionsopspareren og et merprovenu for det offentlige i kraft af
forskellen mellem skatteværdien af fradraget for
indbetalinger og beskatningen af udbetalinger. Isoleret set
medfører lovforslaget således, at der mistes et
skatteprovenu.
Det foreslås, at når der er sket udbetaling af en
kapitalpension eller en del heraf til en afgift på 40 pct.
efter, at efterlønsalderen er nået, er der ikke
fradragsret for indbetalinger på en kapitalpension i de
efterfølgende år. Den foreslåede regel svarer
til en regel, der blev afskaffet i forbindelse med
Forårspakke 2.0 i 2009 med virkning fra 2010. Hvis
pensionsopspareren i stedet vælger at betale 60 pct. i afgift
af udbetalingen sker der dog ingen afskæring af
fradragsretten for indbetalinger i efterfølgende
år.
Forslaget fjerner den mulighed, der er opstået ved
Forårspakke 2.0, for at spekulere i at opnå
højere sociale ydelser. Forslaget vil således ikke
fjerne muligheden for, at alle personer, uanset alder, der
foretager indbetalinger til en kapitalpension, fortsat kan foretage
fradrag for indbetalingen i det indkomstår, der ligger til
grund for beregning af sociale ydelser. Dette var således
tilfældet før Forårspakke 2.0, og det er
også tilfældet efter Forårspakke 2.0. Den
foreslåede ændring af reglerne ændrer ikke
herpå. Den foreslåede regel gælder generelt, dvs.
reglen også vil gælde i tilfælde, hvor personen
ikke modtager sociale ydelser.
2.2. Undtagelse af indeksordninger oprettet som
rateforsikringer og ophørende livrenter fra loftet på
100.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger
2.2.1. Gældende ret
I perioden 1957-1971 kunne personer mellem 18 og 57 år
oprette indekskontrakter. Hvis man var mellem 18 og 57 år i
perioden 1957-1962, kunne der oprettes 4 indekskontrakter, og i
perioden 1962-1971 i alt op til 6 kontrakter.
Indeksordningen skal løbe indtil personen fylder 67
år. Personer, der fylder 60 år den 1. juli 1999 eller
senere, kan vælge at stoppe indbetalingen til ordningen ved
alder 65 og påbegynde udbetalingerne med den konsekvens, at
der sker en reduktion i det indekstillæg, som staten yder,
jf. nedenfor.
Formålet med indekskontrakterne var at tilskynde til
privat pensionsopsparing mod, at staten gennem ydelse af
indekstillæg garanterede opsparingens realværdi.
På pensioneringstidspunktet udløses et
indekstillæg fra staten, der udbetales af
livsforsikringsselskabet eller pengeinstituttet oven i
pensionsudbetalingen så længe, pensionsordningen
udbetales til den person, der har indekskontrakten. Det er en
betingelse for indekstillægget, at indehaveren af
indekskontrakten er berettiget til at modtage folkepension, og at
pensionsbidraget er betalt frem til pensioneringstidspunktet.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst er der
fradragsret for pensionsbidraget til en indeksordning efter de
almindelige regler herom i pensionsbeskatningsloven, ligesom der
for pensionsbidrag indbetalt af arbejdsgiveren til en indeksordning
er bortseelsesret for den ansatte for arbejdsgiverens
indbetalinger. Ved de maksimale 6 kontrakter, der kan oprettes, er
den årlige præmie/bidrag omkring 4.000 - 5.000 kr.
Indbetalingen fastsættes ud fra, hvornår kontrakten er
oprettet og hvor gammel man var, da kontrakten blev oprettet.
Beskatningen af udbetalingen følger de regler, der er
gældende for tilsvarende fradrags- og bortseelsesberettigede
ordninger uden indekskontrakter. Indekstillægget fra staten
beskattes på samme måde som den øvrige
udbetaling. De løbende udbetalinger medregnes til den
skattepligtige indkomst som personlig indkomst.
Renter, der tilskrives en konto vedrørende
pristalsreguleret alderdomsopsparing, skal ikke medregnes i den
skattepligtige indkomst.
I livsforsikringsselskaber kan indeksordninger være
oprettet som en livsvarig livrente, rateforsikring eller som en
ophørende livrente.
Fra og med indkomståret 2010 er der indført et
loft på 100.000 kr. for indbetalinger til visse
pensionsordninger med fradragsret eller bortseelsesret ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Loftet på
100.000 kr. gælder for indbetalinger på rateordninger
og ophørende livrenter. En livrente er en løbende,
livsbetinget pension, der bliver udbetalt til pensionsopspareren.
Normalt er en livrente livsvarig, men den kan også være
ophørende. En ophørende livrente indebærer, at
pensionsopspareren sikres en løbende indtægt i et
nærmere fastsat antal år, såfremt opspareren er i
live, dvs. udbetalingen er livsbetinget.
De nævnte nye regler fra 2010 indebærer, at
indbetalinger på indeksordninger, der i et
livsforsikringsselskab er oprettet som en rateforsikring eller som
en ophørende livrente, medregnes til de indbetalinger, der
indgår i loftet på 100.000 kr. for fradragsberettigede
indbetalinger.
Anderledes forholder det sig med indeksordninger i
pengeinstitutter. I pengeinstitutter er en indeksordning oprettet
på en særlig indlånskonto. Da indeksordningerne
er oprettet længe inden, det blev muligt at oprette
rateopsparingsordninger i pengeinstitutter (fra og med 1987), er
indekskontrakter tilknyttet en opsparingskonto i et pengeinstitut
ikke en rateopsparing, selvom visse af vilkårene for
ordningen svarer til hinanden. Indbetalinger til indeksordninger
tilknyttet en særlig indlånskonto i et pengeinstitut er
derfor ikke omfattet af loftet på 100.000 kr. for
årlige fradragsberettigede indbetalinger.
2.2.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at indbetalinger på indeksordninger
ikke medregnes til de indbetalinger, der medregnes under loftet
på 100.000 kr. for de årlige fradragsberettigede
indbetalinger.
Formålet med at undtage indbetalinger på
indeksordninger fra loftet på 100.000 kr. er at skabe en
ensartet behandling af indbetalinger til indeksordninger i relation
til fradragsloftet uanset, om indeksordningen er oprettet i et
pengeinstitut eller i et livsforsikringsselskab.
Indbetalinger til en indeksordning bør i relation til
loftet på 100.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger
behandles på samme måde, hvad enten indbetalingen sker
til en ordning oprettet i et pengeinstitut eller i et
livsforsikringsselskab. Henset til, at indeksordninger ikke har
kunnet oprettes siden 1971, at betaling af pensionsbidraget til
indeksordningen er en forudsætning for at få statens
indekstillæg, og at det årlige pensionsbidrag
udgør et relativt beskedent beløb, foreslås det
at skabe ensartet behandling af indbetalingerne til indeksordningen
ved helt at undtage indbetalinger til indeksordninger fra loftet
på 100.000 kr. for fradragsberettigede indbetalinger. Det
findes ikke rimeligt at stille krav om indbetaling af
pensionsbidrag for at kunne få indekstillæg fra staten
i et tilfælde, hvor der på grund af loftet på
100.000 kr. ikke er fradragsret for pensionsbidraget
Endvidere foreslås ophævelse af bestemmelser om
efterbeskatning af en sportsudøverordning, der er
overgået til en rateordning. Bestemmelsen er blevet
overflødig med Forårspakke 2.0.
3. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Forslaget, der vedrører retablering af betingelserne
for fradrag for indskud på kapitalpensioner, fjerner en
mulighed for en utilsigtet udnyttelse af modregningsreglerne
vedrørende sociale ydelser. Muligheden for at opnå
højere sociale ydelser ved at indskyde på en
kapitalpension er blevet kendt i offentligheden, men det formodes,
at kun få hidtil har benyttet sig af muligheden. Der vil
opstå øget opmærksomhed om denne mulighed for
bl.a. at øge sit pensionstillæg alene på grund
af den debat, som fremsættelsen af lovforslaget vil
medføre.
Der er antageligt mange pensionister, der netop ikke hidtil
har gjort brug af muligheden på grund af ukendskab til
reglerne. Offentlig debat om forslaget vil give langt større
indsigt i muligheden. Retableringen af reglen vil således
fremover forhindre en utilsigtet anvendelse af reglerne og dermed
forhindre utilsigtede øgede offentlige udgifter.
Det er ikke muligt at skønne nærmere over
størrelsen af utilsigtede offentlige udgifter, som det
fremrykkede virkningstidspunkt (lovforslagets fremsættelse)
vil forhindre i forhold til et senere virkningstidspunkt,
eksempelvis lovens ikrafttræden.
Forslaget vedrørende undtagelsen for visse
indeksordninger fra loftet på 100.000 kr. for
fradragsberettigede indbetalinger vurderes på baggrund af
registerdata for pensionsindskud at omfatte en yderst
begrænset og hurtigt forsvindende personkreds med et
tilsvarende begrænset indskud, som potentielt kan blive
omfattet af en undtagelse. På denne baggrund vurderes de
provenumæssige konsekvenser at være yderst
begrænsede.
4. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget ventes at medføre engangsudgifter til
systemudvikling m.v. på 1,1 mio. kr.
Lovforslaget ventes ikke at medføre udgifter for
kommuner eller regioner.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt
på ekstern høring hos Advokatrådet,
AErådet, ATP, Cepos, Cevea, Dansk Erhverv, Dansk
Landbrug/Landbrugsraadet, Dansk Landbrugsrådgivning, Danske
Advokater, Datatilsynet, Den Danske Skatteborgerforening, Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen/Center for Kvalitet i Erhvervsregulering,
Finansrådet, FSR, FRR, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring & Pension, Forvaltningshøjskolen, KL,
Retssikkerhedschefen, SKAT, Skatterevisorforeningen og
Ældresagen.
|
11. Sammenfattende
skema |
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget ventes at medføre
engangsudgifter til systemudvikling m.v. på 1,1 mio.
kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget i nr. 1 er en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det at
ophæve to bestemmelser i pensionsbeskatningsloven
§ 15 B, stk. 5, 8. og 9. pkt., der er blevet
overflødige med Forårspakke 2.0.
Det fremgår af pensionsbeskatningslovens § 15
B, stk. 5, 8. pkt., at for indskud, der foretages efter, at en
såkaldt sportsudøverordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 15 B er gået over til
at blive en almindelig rateordning, finder reglerne i
pensionsbeskatningslovens § 18 A tilsvarende anvendelse.
Sportsudøverordningen giver sportsudøvere mulighed
for at indskyde indkomsten fra sportsudøvelsen på en
rateopsparing eller rateforsikring. De samlede rateindbetalinger
kan højst udgøre et grundbeløb på i alt
1.708.500 kr. (2010-niveau). Ordningen skal udbetales i rater over
højst 10 år. Rateudbetalingerne kan påbegyndes
inden udgangen af det indkomstår, hvor den skattepligtige
fylder 40 år. Den samlede årlige rateudbetaling kan
højst udgøre et grundbeløb på 341.700
kr. (2010-niveau).
Det fremgår af pensionsbeskatningsloven § 15
B, stk. 5, 9. pkt., at bestemmelsen i 8. pkt. finder
anvendelse, selv om påtegningen, som en
sportsudøverordning skal påføres, ikke er
slettet.
Pensionsbeskatningslovens § 18 A omhandler
efterbeskatning af indskud på en pensionsordning med
løbende udbetalinger, bortset fra ophørende
livrenter, og på en rateordning, når
indbetalingsperioden nedsættes inden udløbet af en 10
års-periode.
Ved Forårspakke 2.0 blev fradragsfordelingsreglerne i
pensionsbeskatningslovens § 18 for rateordninger
afskaffet. Fradragsfordelingsreglerne går for det
første ud på, at kapitalindskud på en ordning
fordeles over en periode på 10 år, således at
indskuddet fradrages med 1/10 i indskudsåret og hvert af de
følgende 9 år. For det andet går reglerne ud
på, at er indbetalingsperioden mindre end 10 år,
fordeles fradragsretten for indbetalingerne, der i alt skal
fradrages, med lige store beløb over en periode på 10
år. Som konsekvens af ophævelsen af
fradragsfordelingsreglerne for rateordningerne blev
efterbeskatningsreglerne for rateordningerne ophævet.
Afskaffelsen af fradragsfordelingsreglerne for rateordninger
ved Forårspakke 2.0 gjaldt også for en
sportsudøverordning, der er overgået til at være
en almindelig rateordning. Meningen har været, at heller ikke
efterbeskatningsreglerne i pensionsbeskatningslovens § 18
A skal finde anvendelse for indskud på en
sportsudøverordning, der er overgået til en
rateordning, idet efterbeskatningsreglerne som nævnt er
afskaffet for rateordningerne. Det er en fejl, at reglen ikke blev
afskaffet i forbindelse Forårspakke 2.0. Det foreslås
derfor at ophæve bestemmelserne i pensionsbeskatningslovens
§ 15 B, stk. 5, 8. og 9. pkt.
Til nr. 3
Forslaget i nr. 3 er en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 4, at
undtage indeksordninger som nævnt i pensionsbeskatningslovens
§ 15 fra loftet på 100.000 kr. for årlige
fradragsberettigede indbetalinger på rateordninger og
ophørende livrenter, jf. pensionsbeskatningslovens
§ 16, stk. 2.
Efter pensionsbeskatningslovens § 15 skal en
indeksordning være oprettet som en forsikring eller en
opsparingskonto med tilknyttet indekskontrakt i henhold til lov om
pristalsreguleret alderdomsforsikring og alderdomsopsparing, senest
lovbekendtgørelse nr. 724 af 15. september 1999.
Efter pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2,
kan der til en rateforsikring eller rateopsparing i
pensionsøjemed højst indbetales et beløb
på 100.000 kr. årligt (2010-niveau) med fradragsret
eller bortseelsesret for indbetalingen.
Uanset at der med den foreslåede bestemmelse
indføres en generel undtagelse for indeksordninger omfattet
af pensionsbeskatningslovens § 15, vil undtagelsen dog i
praksis alene være af betydning for indeksordninger oprettet
som en rateforsikring eller en ophørende livrente i et
livsforsikringsselskab. Det skyldes, at indeksordninger oprettet i
et pengeinstitut ikke har kunnet oprettes som en rateopsparing, som
denne er defineret i pensionsbeskatningsloven.
Konsekvensen af forslaget er, at en person kan indbetale
pensionsbidrag på en indeksordning oprettet som en
rateforsikring eller ophørende livrente i et
livsforsikringsselskab uden, at pensionsbidraget skal medregnes i
loftet på 100.000 kr. for fradragsberettigede
indbetalinger.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det at
indsætte en ny regel i pensionsbeskatningslovens
§ 18, stk. 2, 6. pkt.
Pensionsbeskatningslovens § 18 omhandler fradrag for
indbetalinger til privattegnede ordninger. Efter
pensionsbeskatningslovens § 18 er der inden for
nærmere fastsatte rammer fradragsret for indbetalinger til
privattegnede ordninger.
Den foreslåede regel går ud på, at når
der er betalt afgift af en kapitalpension ved udbetaling til ejeren
efter, at efterlønsalderen er nået, eller ved
udbetaling til en lavere pensionsalder godkendt af
Skatterådet, jf. pensionsbeskatningslovens § 25,
stk. 1, nr. 1, er der ikke fradragsret for indbetalinger til
en sådan ordning. Begrænsningen i fradragsretten
gælder dog kun indbetalinger i de indkomstår, der
følger efter det indkomstår, hvori der er betalt
afgift af den eller de første kapitalpensioner.
Den foreslåede regel giver stadig mulighed for
årligt at oprette kapitalpensioner med fradragsret for
indbetalingen lige indtil, man første gang hæver en
ordning eller en del af en ordning til 40 pct. i afgift. Herved
nedbringes indkomstgrundlaget for beregning af sociale ydelser.
Efter de regler, der gjaldt før Forårspakke 2.0, havde
personer, der havde oprettet en kapitalpension før
efterlønsalderen, også denne mulighed.
Konsekvensen af den foreslåede regel er, at en person,
der har nået efterlønsalderen, kan oprette en
kapitalpension og årligt foretage indbetalinger på
ordningen med fradragsret til og med det indkomstår, hvor den
pågældende første gang hæver én
eller flere kapitalpensioner (eller en del af en ordning). Der er
derimod efter forslaget ikke fradrag for indbetalinger i
efterfølgende indkomstår. Hvis der efter, at der er
betalt afgift af en kapitalpension, alligevel foretages
indbetalinger på ordningen, er der således ikke
fradragsret for indbetalingerne. Til gengæld betales der
heller ikke afgift af udbetalinger fra ordningen, som der ikke har
været fradrags- eller bortseelsesret for, efter et krone til
krone princip, jf. pensionsbeskatningslovens § 32.
Efter pensionsbeskatningslovens § 26, stk. 1,
kan pensionsopspareren ved udbetaling til sig selv efter, at
efterlønsalderen er nået, kræve, at afgiften
beregnes efter pensionsbeskatningslovens § 28. Efter
pensionsbeskatningslovens § 28 betales der 60 pct. i
afgift mod normalt 40 pct. ved udbetaling. Der kan sluttes
modsætningsvis fra reglen. Det betyder, at hvis
pensionsopspareren vælger at betale 60 pct. i afgift af
udbetalingen af en kapitalpension, kan der i de
efterfølgende år fortsat ske indbetalinger på en
kapitalpension med fradragsret. I disse situationer vil
udbetalingen af kapitalpensionen være forbundet med et ikke
ubetydeligt tab som følge af en fradragsværdi på
ca. 37,5 pct. ved indbetaling og en afgift på 60 pct. ved
udbetaling.
Også på et hvilket som helst senere tidspunkt kan
pensionsopspareren vælge, at udbetalingen
pålægges en afgift på 60 pct. i stedet for 40
pct. Valget vil kun være begrænset af de gældende
forældelses- og genoptagelsesregler. Har en pensionsopsparer
ophævet en kapitalpension til en afgift på 40 pct. og
først efterfølgende bliver klar over, at det
medfører, at der ikke kan opnås fradrag for
indbetalinger på kapitalpensioner for de efterfølgende
år, vil pensionsopspareren efter praksis, jf.
SKM.2008.383.SKAT, således kunne få ændret
afgiftsberegningen inden for de gældende frister for
genoptagelse og forældelse i skatteforvaltningsloven til, at
afgiften af den ophævede ordning ændres fra 40 pct. til
60 pct. med den virkning, at den pågældende fortsat kan
opnå fradrag for indbetalinger til en kapitalpension.
Den foreslåede regel svarer til en regel i
pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2, der blev
ophævet med Forårspakke 2.0 ved lov nr. 412 af 29. maj
2009 om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om
ændring af forskellige skattelove (Loft for indbetalinger til
rateordninger og ophørende livrenter, ophævelse af
aldersgrænsen for oprettelse af rate- og
kapitalpensionsordninger samt forhøjelse af
aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensionsordninger
m.v.).
Til nr. 6
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 6, at
indsætte en ny regel i pensionsbeskatningslovens
§ 19.
Pensionsbeskatningslovens § 19 omhandler
bortseelsesret for arbejdstageren for de indbetalinger, som
arbejdsgiveren foretager til en pensionsordning, ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, dvs. en
såkaldt arbejdsgiverordning.
Den foreslåede regel går ud på, at når
der er betalt afgift af en kapitalforsikring eller en opsparing ved
udbetaling til ejeren efter, at efterlønsalderen er
nået, eller ved en lavere pensionsalder godkendt af
Skatterådet, jf. pensionsbeskatningslovens § 25,
stk. 1, nr. 1, medregnes beløb, som arbejdsgiveren
eller en tidligere arbejdsgiver indbetaler til en kapitalforsikring
eller en opsparing i pensionsøjemed, ved opgørelsen
af arbejdstagerens skattepligtige indkomst. Det gælder dog
kun indbetalinger i de indkomstår, der følger efter
det indkomstår, hvori der er betalt afgift af den eller de
første kapitalpensioner.
Den foreslåede regel giver stadig mulighed for
årligt at oprette kapitalpensioner med fradragsret for
indbetalingen lige indtil, man første gang hæver en
ordning eller en del af en ordning til 40 pct. i afgift. Herved
nedbringes indkomstgrundlaget for beregning af sociale ydelser.
Efter de regler, der gjaldt før Forårspakke 2.0, havde
personer, der havde oprettet en kapitalpension før
efterlønsalderen, også denne mulighed.
Konsekvensen af den foreslåede regel er, at en
arbejdstager, der har nået efterlønsalderen, kan
oprette en kapitalpension i et ansættelsesforhold og
årligt lade arbejdsgiveren foretage indbetalinger på
ordningen med bortseelsesret for arbejdstageren til og med det
indkomstår, hvor den pågældende person
første gang hæver én eller flere
kapitalpensioner (eller en del af en ordning). Hvis der efter, at
der er betalt afgift af en ordning, alligevel foretages
indbetalinger af arbejdsgiveren på ordningen, er der
således ikke bortseelsesret for indbetalingerne. Til
gengæld betales der heller ikke afgift af udbetalinger fra
ordningen, som der ikke har været fradrags- eller
bortseelsesret for, efter et krone til krone princip, jf.
pensionsbeskatningslovens § 32.
Efter pensionsbeskatningslovens § 26, stk. 1,
kan pensionsopspareren ved udbetaling til sig selv efter, at
efterlønsalderen er nået, kræve, at afgiften
beregnes efter pensionsbeskatningslovens § 28. Efter
pensionsbeskatningslovens § 28 betales der 60 pct. i
afgift mod normalt 40 pct. ved udbetaling. Der kan sluttes
modsætningsvis fra reglen. Det betyder, at hvis
pensionsopspareren vælger at betale 60 pct. i afgift af
udbetalingen af en kapitalpension, kan arbejdsgiveren i de
efterfølgende år fortsat foretage indbetalinger
på en kapitalpension oprettet i et ansættelsesforhold
med bortseelsesret for den ansatte for arbejdsgivernes
indbetalinger til ordningen. I disse situationen vil udbetalingen
af kapitalpensionen være forbundet med et ikke ubetydeligt
tab som følge af en fradragsværdi på ca. 37,5
pct. ved indbetaling og en afgift på 60 pct. ved
udbetaling.
Også på et hvilket som helst senere tidspunkt kan
pensionsopspareren vælge, at udbetalingen
pålægges en afgift på 60 pct. i stedet for 40
pct. Valget vil kun være begrænset af de gældende
forældelses- og genoptagelsesregler. Har en pensionsopsparer
ophævet en kapitalpension til en afgift på 40 pct. og
først efterfølgende bliver klar over, at det
medfører, at der ikke kan opnås fradrag for
indbetalinger på kapitalpensionsordninger for de
efterfølgende år, vil pensionsopspareren efter
praksis, jf. SKM.2008.383.SKAT, således kunne få
ændret afgiftsberegningen inden for de gældende frister
for genoptagelse og forældelse i skatteforvaltningsloven til,
at afgiften af den ophævede ordning ændres fra 40 pct.
til 60 pct. med den virkning, at den pågældende fortsat
kan opnå fradrag for indbetalinger til en
kapitalpension.
Den foreslåede regel svarer til en regel i
pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1, der blev
afskaffet med Forårspakke 2.0 ved lov nr. 412 af 29. maj 2009
om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om
ændring af forskellige skattelove (Loft for indbetalinger til
rateordninger og ophørende livrenter, ophævelse af
aldersgrænsen for oprettelse af rate- og
kapitalpensionsordninger samt forhøjelse af
aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensionsordninger
m.v.).
Til nr. 7
Det er i pensionsbeskatningslovens § 21 A,
stk. 1, fastsat, at beløb, der er indbetalt til en
kapitalpension, og som ikke kan fratrækkes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf.
pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2, 1. pkt.,
eller som der ikke kan opnås bortseelsesret for, jf.
pensionsbeskatningslovens § 21, stk. 1, kan
tilbagebetales eller overføres til en anden ordning omfattet
af pensionsbeskatningslovens kapitel 1 uden, at dette skal
betragtes som en afgiftspligtig udbetaling.
Det foreslås, at der i det tilfælde, hvor der ikke
er fradragsret for indbetalinger efter pensionsbeskatningslovens
§ 18, stk. 2, 6. pkt., jf. forslaget i nr. 5, eller
bortseelsesret for indbetalinger efter pensionsbeskatningslovens
§ 19, stk. 1, 3. pkt., jf. forslaget i nr. 6, og der
alligevel foretages indskud på en kapitalpension, kan ske
tilbagebetaling af sådanne beløb uden, at der
indtræder afgiftspligt, eller ske overførsel af
sådanne beløb til en anden ordning omfattet af
pensionsbeskatningslovens kapitel 1 med fradragsret for det
overførte beløb.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2
Det foreslås i stk. 2,
at ophævelsen af reglerne i pensionsbeskatningslovens
§ 15 B om efterbeskatning af indskud på en
sportsudøverordning, der er overgået til at være
en rateordning, jf. lovforslagets § 1, nr. 1-3, får
virkning fra og med indkomståret 2010.
Fradragsfordelingsreglerne for disse indskud er ligesom for
rateordningers vedkommende ved lov nr. 412 af 29. maj 2009
ophævet med virkning fra og med indkomståret 2010.
Derfor foreslås ophævelsen af efterbeskatningsreglerne
i pensionsbeskatningslovens § 15 B tillagt samme
virkningstidspunkt. Det er ubetænkeligt at lade forslaget
få tilbagevirkende kraft fra og med indkomståret 2010,
idet forslaget udgør en lempelse.
Det foreslås endvidere i stk. 2, at undtagelsen i
pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, for
indeksordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 15 fra loftet på 100.000 kr. årligt for
fradragsberettigede indbetalinger på rateordninger og
ophørende livrenter, jf. lovforslagets § 1, nr. 4,
får virkning fra og med indkomståret 2010. Det er
ubetænkeligt at lade forslaget få tilbagevirkende kraft
fra og med indkomståret 2010, idet forslaget udgør en
lempelse.
Til stk. 3
Det foreslås i stk. 3,
at afskæring af fradragsretten henholdsvis bortseelsesretten
for indbetalinger på en kapitalpension, når der er
betalt afgift på 40 pct. af en kapitalpension ved udbetaling,
i pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2,
henholdsvis pensionsbeskatningslovens § 19, stk. 1,
jf. lovforslagets § 1, nr. 5-7, får virkning for
indbetalinger, der sker fra og med den 14. april 2010, der er
datoen for lovforslagets fremsættelse.
Det indebærer, at hvis en pensionsopsparer i 2009 eller
et tidligere indkomstår har betalt 40 pct. i afgift af
udbetaling af en kapitalpension, er der ikke fradragsret
henholdsvis bortseelsesret for indbetalinger på en
kapitalpension, der foretages fra og med den 14. april 2010. Hermed
afskæres pensionsopspareren fra at nedbringe den personlige
indkomst med den virkning, at der kan opnås større
sociale ydelser. Har en pensionsopsparer i 2009 eller et tidligere
indkomstår betalt 40 pct. i afgift af udbetaling af en
kapitalpension, vil pensionsopspareren i perioden fra den 1. januar
2010 og indtil skæringstidspunktet for de nye regler, den 14.
april 2010, derimod kunne oprette og ophæve en kapitalpension
til 40 pct. i afgift. Dette følger af reglerne i
Forårspakke 2.0.
Med det foreslåede virkningstidspunkt fraviges det
almindelige princip om, at loven tidligst har virkning fra dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det er imidlertid fundet nødvendigt at fremrykke
virkningstidspunktet til fremsættelsestidspunktet, idet der
ellers er betydelig risiko for ikke ubetydelige merudgifter til
pensionstillæg m.v. for de offentlige kasser. Der henvises
herom til pkt. 3 ȯkonomiske konsekvenser for det
offentlige«.
Hvis virkningstidspunktet derimod er identisk med tidspunktet
for lovens ikrafttræden, ville folkepensionister, der
tidligere har ophævet en kapitalpension, kunne spekulere i at
indbetale til en kapitalpension alene med det formål at
reducere deres indkomstgrundlag for beregning af
pensionstillæg m.v. og dermed modtage disse for hele 2010.
Med et fremrykket virkningstidspunkt vil der alene være
mulighed for at modtage pensionstillæg m.v. for en del af
2010.
Lovforslaget medfører ikke, at der foretages indgreb i
pensionstillæg m.v., der er optjent eller udbetalt før
lovens ikrafttræden.
Konsekvensen af det foreslåede virkningstidspunkt kan
belyses med nedenstående eksempler. Det bemærkes, at
når fradragsretten for indbetalinger fjernes, vil kommunerne
have pligt til af egen drift at gennemgå sagerne, hvor der
vil kunne være tale om, at reduktionen af indkomstgrundlaget
alene skal vedrøre perioden januar og indtil
ikrafttrædelsestidspunktet. Kommunerne skal således
undersøge, om pensionisten har hævet en kapitalpension
tidligere og derfor er omfattet af den nye regel.
Eksempel 1 - indbetaling på en
kapitalpension før den 14. april 2010
En folkepensionist har i et tidligere indkomstår
hævet en kapitalpension til 40 pct. i afgift. Pensionisten
indbetaler i januar 2010 46.000 kr. på en kapitalpension og
hæver kapitalpensionen i februar 2010 med 40 pct. i
afgift.
Skattemæssigt reducerer indbetalingen på
kapitalpensionen folkepensionistens indkomstgrundlag på en
sådan måde, at der opnås ret til højere
pensionstillæg m.v. Pensionisten berøres ikke af
lovforslaget og opnår således ret til højere
pensionstillæg m.v. i hele 2010. Folkepensionisten vil
imidlertid ikke fremadrettet for 2011 og senere indkomstår
kunne indbetale på en kapitalpension med fradragsret og kan
dermed ikke opnå højere sociale ydelser.
Eksempel 2 - indbetaling på en
kapitalpension efter den 14. april 2010, men før lovens
ikrafttræden
En folkepensionist har i et tidligere indkomstår
hævet en kapitalpension til 40 pct. i afgift. Pensionisten
indbetaler den 14. april 2010 46.000 kr. på en kapitalpension
og hæver kapitalpensionen ultimo april 2010. Pensionisten
berøres af lovforslaget.
Skattemæssigt får folkepensionisten ikke fradrag
for indbetalingen. Da der ikke er fradrag for indbetalingen,
belægges udbetalingen af beløbet på 46.000 kr.
heller ikke med afgift, jf. krone til krone-princippet i
pensionsbeskatningslovens § 32.
Efter de gældende regler på
indbetalingstidspunktet er der imidlertid fradragsret for
indbetalingen, og folkepensionisten kan få ændret sit
indkomstgrundlag for beregning af social pension m.v. i
overensstemmelse hermed. Folkepensionisten kan herefter anmode de
sociale myndigheder om omberegning af sin sociale pension
(pensionstillæg m.v.), hvilket vil ske med tilbagevirkende
kraft (højest 6 måneder, dvs. her fra 1. januar 2010),
idet der skal administreres efter gældende regler, indtil
lovændringen er bekendtgjort i Lovtidende. De sociale
myndigheder vil omregne den sociale pension igen med virkning fra
den 1. i måneden efter, at loven er trådt i kraft. Det
vil sige, at folkepensionisten kan modtage pensionstillæg
m.v. beregnet på et reduceret indkomstgrundlag i perioden fra
januar 2010 til og med juni 2010, idet det forudsættes, at
loven bekendtgøres i Lovtidende i juni 2010. De sociale
myndigheder vil ikke stille krav om tilbagebetaling af allerede
ydet pensionstillæg. Efter reglerne i lov om social pension
omregnes pensionstillæg m.v. ikke til ugunst for en
folkepensionist, medmindre denne har tilsidesat sin oplysningspligt
eller i øvrigt har handlet svigagtigt. Der henvises herom
til kapitel 6 i lov om social pension samt vejledning nr. 53 af 31.
august 2007 om folkepension efter lov om social pension.
Tilsvarende gælder for økonomisk fripladstilskud og
reduktion i betalingen for plejehjem og beskyttede boliger efter
serviceloven. Folkepensionisten vil således kunne modtage
pensionstillæg m.v. på et reduceret indkomstgrundlag i
en del af 2010, selv om virkningstidspunktet for lovforslaget er
den 14. april 2010. Folkepensionisten vil imidlertid ikke
fremadrettet for 2011 og senere indkomstår kunne indbetale
på en kapitalpension med fradragsret og som følge
heraf opnå højere sociale ydelser.
Eksempel 3 - indbetaling på en
kapitalpension efter lovens ikrafttræden
En folkepensionist har i et tidligere indkomstår
hævet en kapitalpension til 40 pct. i afgift ved udbetaling.
Pensionisten indbetaler i juli 2010 46.000 kr. på en
kapitalpension og hæver kapitalpensionen i august 2010.
Pensionisten berøres af lovforslaget.
Skattemæssigt får folkepensionisten ikke fradrag
for indbetalingen. Da der ikke er givet fradrag for indbetalingen,
belægges udbetalingen af beløbet på 46.000 kr.
heller ikke med afgift, jf. krone til krone-princippet i
pensionsbeskatningslovens § 32.
På indbetalingstidspunktet er der efter gældende
regler ikke fradragsret for indbetalingen og folkepensionisten kan
således ikke få ændret indkomstgrundlaget for
beregning af social pension m.v. ved indbetaling til en
kapitalpension. Den sociale pension m.v. vil derfor være
uændret. Folkepensionisten vil heller ikke fremadrettet for
2011 og senere indkomstår kunne indbetale på en
kapitalpension med fradragsret.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om beskatningen af pensionsordninger
m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1120 af 10. november 2006, som ændret bl.a. ved § 1
i lov nr. 347 af 18. april 2007, § 10 i lov nr. 1235 af 24.
oktober 2007, § 1 i lov nr. 1534 af 19. december 2007,
§ 2 i lov nr. 1339 af 19. december 2008, § 1 i
lov nr. 412 af 29. maj 2009, § 11 i lov nr. 521 af 14.
juni 2009 og senest ved § 2 i lov nr. 1278 af 16. december
2009, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 15 B.
--- Stk. 4.
En rateforsikring i pensionsøjemed som nævnt i
stk. 1 skal indeholde bestemmelse om, at den aftalte
forsikringssum skal udbetales i rater over højst 10 år
efter reglerne i § 8. Den samlede årlige
rateudbetaling kan højst udgøre et grundbeløb
på 187.000 kr. reguleret efter personskattelovens
§ 20 for hvert indkomstår, hvor der sker
udbetaling. For ordningens eventuelt resterende værdi finder
reglerne i § 8 anvendelse. Stk. 5, 5. | | 1. I § 15 B, stk. 4, 4. pkt., ændres
»Stk. 5, 6.-9. pkt.« til: »Stk. 5, 6.-7.
pkt.« |
Stk. 5.
En rateopsparing i pensionsøjemed som nævnt i
stk. 1 skal indeholde bestemmelse om, at det opsparede
pensionsbeløb skal udbetales i rater over højst 10
år. Den samlede årlige rateudbetaling kan højst
udgøre et grundbeløb på 187.000 kr. reguleret
efter personskattelovens § 20 for hvert indkomstår,
hvor der sker udbetaling. Hvis rateudbetalingen skal
påbegyndes i overensstemmelse med stk. 1,vælger
kontohaveren, hvor stor en del af ordningens værdi der skal
danne grundlag for rateudbetalingen. Udbetalingsforløbet
fastlægges efter § 11 A, stk. 2 og 3. For
ordningens resterende værdi finder reglerne i § 11
A anvendelse. Der kan ikke foretages indskud på ordningen,
før det udbetalingsforløb, der er påbegyndt i
overensstemmelse med stk. 1, er afsluttet. Herefter kan
indskud tidligst foretages i det indkomstår, der
følger efter indkomståret for sidste rateudbetaling.
For sådanne indskud finder reglerne i § 18 A
tilsvarende anvendelse. 8. pkt. finder anvendelse, selv om
påtegningen på opsparingskontrakten ikke er slettet,
jf. stk. 2. | | 2.§ 15 B, stk. 5, 8. og 9. pkt., ophæves. 3. I § 15 B, stk. 6, 4. pkt., ændres
»5.-9. pkt.« til: »5.-7. pkt.« |
Stk. 6.
Fradrag for præmier og bidrag til pensionsordninger omfattet
af stk. 1-5 kan højst omfatte én police eller
én konto pr. person. Fradrag for præmier, der
forfalder i indkomståret, til rateforsikring i
pensionsøjemed omfattet af stk. 1-5 og fradrag for
indkomstårets bidrag til rateopsparing i
pensionsøjemed omfattet af stk. 1-5 kan ikke overstige den
indkomst hidrørende fra den skattepligtiges
sportsudøvelse, som den skattepligtige har erhvervet ret til
i samme indkomstår. Det samlede fradrag for præmier og
bidrag til rateforsikring eller rateopsparing i
pensionsøjemed omfattet af stk. 1-5 kan ikke overstige det
beløb, som efter stk. 3 må indbetales. 2. og 3. pkt.
gælder ikke for ordninger som nævnt i stk. 4, 3. og 4.
pkt., og stk. 5, 5.-9. pkt. | | |
| | |
| | |
§ 16.
--- Stk. 2.
Til rateforsikring i pensionsøjemed, rateopsparing i
pensionsøjemed og ophørende livrenter kan for et
indkomstår i alt anvendes et grundbeløb på
højst 100.000 kr. (2010-niveau) for hver person. 1. pkt.
gælder dog ikke for ordninger omfattet af § 15 A og
§ 15 B. Grundbeløbet reguleres efter
personskattelovens § 20. | | 4.§ 16, stk. 2, 2. pkt., affattes
således: »1. pkt. gælder dog ikke for
ordninger omfattet af §§ 15, 15 A og 15 B.« |
| | |
| | |
§ 18.
--- Stk. 2.
Bidrag m.v. til kapitalforsikring i pensionsøjemed og
opsparing i pensionsøjemed kan for et indkomstår i alt
højst fratrækkes med det i § 16,
stk. 1, nævnte beløb. Bidrag m.v. til
rateforsikring i pensionsøjemed, rateopsparing i
pensionsøjemed og ophørende livrenter kan for et
indkomstår i alt højst fratrækkes med det i
§ 16, stk. 2, nævnte beløb. Er der af
en arbejdsgiver m.v. foretaget indbetalinger til ordninger som
nævnt i 1. og 2. pkt. for ejeren, jf. § 19,
nedsættes det fradragsberettigede beløb efter 1. og 2.
pkt. med disse indbetalinger bortset fra arbejdsmarkedsbidrag.
Fradraget for bidrag m.v. til kapitalforsikring i
pensionsøjemed og til opsparing i pensionsøjemed og
bidrag som nævnt i § 29 A, stk. 2, kan dog
ikke overstige det beløb, som ejerens personlige indkomst i
det pågældende indkomstår udgør uden
fradrag for bidragene. Den overskydende del af bidragene kan
hverken overføres til fradrag ved indkomstopgørelsen
for ægtefællen eller fremføres til fradrag ved
indkomstopgørelsen for et senere indkomstår. | | 5. I § 18, stk. 2, indsættes som 6. pkt.: »Er der sket afgiftsberigtigelse af
en kapitalforsikring eller en opsparing i pensionsøjemed
efter § 25, stk. 1, nr. 1, ved udbetaling til ejeren efter, at
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., er nået, er der ikke
fradragsret for bidrag til sådanne ordninger, som indbetales
i de indkomstår, der følger efter det
indkomstår, hvori den eller de første
kapitalforsikringer eller opsparinger i pensionsøjemed er
afgiftsberigtiget.« |
| | |
§ 19. Ved
opgørelsen af en arbejdstagers skattepligtige indkomst
medregnes ikke beløb, der af arbejdsgiveren indbetales til
en af kapitel 1 omfattet ordning for arbejdstageren, herunder
indbetalinger til Arbejdsmarkedets Tillægspension
vedrørende arbejdsgiverbetalte dagpengeydelser i henhold til
lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Det samme
gælder indbetalinger fra en tidligere arbejdsgiver til en af
kapitel 1 omfattet ordning. Efter arbejdstagerens død
medregnes indbetalinger fra afdødes tidligere arbejdsgiver
til sikring af ægtefælle- eller samleverpension,
samleverpension eller børnepension efter § 2, nr.
4, heller ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
for ægtefællen, den fraskilte ægtefælle,
samleveren, jf. § 2, nr. 4, litra e, børnene eller
afdødes bo. Retten til at bortse fra arbejdsgiverens
indbetalinger til en indeksordning er begrænset på
samme måde som fradragsretten for egne indbetalinger, jf.
§ 15 B, stk. 6. Retten til at bortse fra
arbejdsgiverens indbetalinger til en rateforsikring eller
rateopsparing i pensionsøjemed omfattet af § 15 B
er begrænset på samme måde som fradragsretten for
egne præmier og bidrag, jf. § 18,
stk. 8. | | 6. I § 19, stk. 1, indsættes efter 2.
pkt.: »Er der sket afgiftsberigtigelse af
en kapitalforsikring eller en opsparing i pensionsøjemed
efter § 25, stk. 1, nr. 1, ved udbetaling til ejeren efter, at
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., er nået medregnes
beløb, der af arbejdsgiveren eller en tidligere arbejdsgiver
indbetales til en kapitalforsikring eller en opsparing i
pensionsøjemed i de indkomstår, der følger
efter indkomståret, hvori den eller de første
kapitalforsikringer eller opsparinger i pensionsøjemed er
afgiftsberigtiget, dog ved opgørelsen af arbejdstagerens
skattepligtige indkomst.« |
| | |
§ 21
A. Beløb, der er indbetalt til en kapitalforsikring
eller opsparing i pensionsøjemed, og som ikke kan
fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, jf. § 18, stk. 2, 1. pkt., eller som skal
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf.
§ 21, stk. 1, kan tilbagebetales eller
overføres til en anden ordning omfattet af kapitel 1, uden
at dette betragtes som en afgiftspligtig udbetaling. En
overførsel efter 1. pkt. har virkning for det
indkomstår, hvor der er foretaget indbetaling på
kapitalforsikring m.v. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse
på de tilfælde, som er nævnt i § 18,
stk. 2, 3. og 4. pkt. | | 7. I § 21 A, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 18, stk. 2, 1. pkt.« til: »§ 18,
stk. 2, 1. og 6. pkt.«, og efter »medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf.«
indsættes: »§ 19, stk. 1, 3. pkt.,
og«. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. |
| | Stk. 2. §
1, nr. 1-4 har virkning fra og med indkomståret 2010. |
| | Stk. 3. §
1, nr. 5-7, har virkning for indbetalinger, der sker den 14. april
2010 eller senere. |
| | |