Fremsat den 9. april 2010 af
videnskabsministeren (Charlotte Sahl-Madsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner og lov om almene boliger m.v.
(Universitetsnære gæsteforsker-
og ungdomsboliger samt serviceerhverv m.v. på
universiteterne)
§ 1
I lov nr. 483 af 9. juni 2004 om
teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner, som ændret ved § 15 i lov
nr. 545 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 ændres »og
foreninger« til: », foreninger og det omkringliggende
samfund«.
2. I
§ 10 indsættes som
stk. 2-4 :
»Stk. 2. Et
universitet kan indskyde midler i fonde, hvis fondens
hovedformål er at etablere universitetsnære boliger med
henblik på udlejning i nærmere afgrænsede
perioder til studerende eller gæsteforskere. Boliger til
studerende skal etableres efter reglerne i lov om almene boliger
m.v. Universitetets samlede indskud efter 1. pkt. må på
ethvert indskudstidspunkt ikke overstige det højeste af
følgende beløb:
1) 5 mio. kr.
eller
2) 3 pct. af
universitetets uddannelsestilskud fra Universitets- og
Bygningsstyrelsen i det pågældende finansår.
Stk. 3. Udgifter i
medfør af § 53 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om
almene boliger m.v. indgår ikke i opgørelsen af
indskuddet efter stk. 2.
Stk. 4.
Universitetet skal i årsrapporten redegøre for
udgifter afholdt efter stk. 2.«
3.
Efter § 13 indsættes:
»Universiteters
indgåelse af aftaler om udleje eller fremleje til
serviceerhverv
§ 13
a. Et universitet kan i begrænset omfang indgå
aftaler om udleje eller fremleje af faciliteter til brug for
serviceerhverv, der integrerer universitetet og det omkringliggende
samfund, hvis der er et behov hos studerende eller ansatte for
sådanne serviceerhverv i tilknytning til uddannelse eller
arbejde.«
§ 2
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1204 af 10. december 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 20, stk. 1, nr. 6 og
9, og stk. 6, 1. pkt.,
§ 73, stk. 2, og stk. 4, § 98, stk. 1,
§ 98 a, stk. 4, 1. pkt., § 100,
stk. 2, 1. pkt., og stk. 4,
2. pkt., § 157, stk. 1, § 160 n,
stk. 1, 1. pkt., § 162, 1. pkt., § 179,
stk. 1, 2. pkt., to steder i stk. 5, og stk. 9, 2. pkt., og § 179 a,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt., ændres
»§ 118, stk. 3« til:
»§ 118, stk. 4«.
2. I
§ 33, stk. 5,
indsættes efter 1. pkt.:
»I selvejende almene ungdomsboliginstitutioner, som har
fået tilsagn efter § 115, stk. 5, 2. pkt.,
vælger beboerne, kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
ungdomsboligerne er beliggende, og universiteterne, der har
indskudt midler i fonden, dog hver en tredjedel af medlemmerne til
bestyrelsen.«
3. I
§ 53 a, 1. pkt.,
indsættes efter »institution«: », jf. dog
stk. 2«.
4. I
§ 53 a indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. For
universitetsnære selvejende almene ungdomsboliger efter
§ 115, stk. 5, 2. pkt., gælder dog, at ledige
ungdomsboliger anvises til unge uddannelsessøgende, og at
universiteterne, der har indskudt midler i fonden, efter
universiteternes bestemmelse skal have stillet indtil 50 pct. af
boligerne til rådighed til anvisning til udenlandske
studerende. Universitetet betaler lejen fra det tidspunkt, hvor
boligen er til rådighed for universitetet, og indtil
udlejning sker. Universitetet garanterer endvidere for lejerens
opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for
udlejeren til at istandsætte boligen ved fraflytning.
Ændrer universitetet en beslutning om at råde over en
bolig, som ikke er udlejet, skal lejen dog ikke betales ud over det
tidspunkt, hvorfra en opsigelse ville have haft
virkning.«
5. § 59, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning efter stk. 6
på baggrund af en fælles indstilling fra de lokale
uddannelsesinstitutioner og fra bestyrelserne for de almene
boligorganisationer og selvejende ungdomsboliginstitutioner. Hvis
kommunalbestyrelsen ikke har truffet beslutning efter stk. 6, eller
beslutningen efter proceduren i 1. pkt. omfatter færre end 10
pct. af de omhandlede ungdomsboliger i kommunen, kan
kommunalbestyrelsen desuden træffe beslutning efter
stk. 6 på baggrund af en fælles indstilling fra en
eller flere af de lokale uddannelsesinstitutioner og en eller flere
af bestyrelserne for de almene boligorganisationer og selvejende
institutioner. Beslutningen efter stk. 6 kan maksimalt omfatte 10
pct. af de omhandlede ungdomsboliger i kommunen.
Kommunalbestyrelsen fastsætter nærmere retningslinier
for anvisningen af boligerne.«
6. I
§ 64, stk. 4,
ændres »stk. 3 og 5« til: »stk. 3
og 6-8«.
7. I
§ 64, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»For universitetsnære almene ungdomsboliger efter
§ 115, stk. 5, 2. pkt., gælder § 59,
stk. 3 og 6-8, dog ikke.«
8. § 115, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes etableret,
kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til
selvejende institutioner til etablering af universitetsnære
almene ungdomsboliger. Kommunalbestyrelsen kan på statens
vegne endvidere give tilsagn om ydelsesstøtte til selvejende
institutioner til etablering af universitetsnære almene
ungdomsboliger, der støttes af en fond, jf. § 10,
stk. 2, i lov om teknologioverførsel m.v. ved
offentlige forskningsinstitutioner. Boligerne kan etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller
erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, forudsat at der sker en tilvækst af
boliger.«
9. I
§ 118, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 118 a« til:
»stk. 3«.
10. I
§ 118, stk. 2, 1. pkt.,
udgår », jf. dog § 118 a«.
11. I
§ 118 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Anskaffelsessummen for universitetsnære almene ungdomsboliger
efter § 115, stk. 5, 2. pkt., finansieres med 78
pct. lån, 20 pct. grundkapital betalt af en fond som
nævnt i § 10, stk. 2, i lov om
teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner og 2 pct. beboerindskud. Merinvesteringen
efter § 115 a, stk. 2, finansieres med 98 pct.
lån og 2 pct. beboerindskud.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
12. I
§ 127, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 118«: »,
stk. 1 og 2«.
13. I
§ 129, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og stk. 2, 1. pkt.« til:
»stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 1. pkt.«
14. I
§ 129, stk. 3,
ændres »og stk. 2, 2. pkt.« til:
»stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt.«
15. I
§ 143, stk. 2,
ændres »§ 115, stk. 6« til:
»§ 115, stk. 7«.
16. I
§ 143, stk. 2,
indsættes som 2. og 3. pkt.:
»For universitetsnære almene ungdomsboliger efter
§ 115, stk. 5, 2. pkt., gælder dog, at fonden,
som nævnt i § 10, stk. 2, i lov om
teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner, indskyder grundkapital, og at staten yder
garanti for lån efter § 118, stk. 3. Garantien
beregnes efter reglerne i § 127, 2.-4. pkt.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | |
Almindelige
bemærkninger |
| | | |
Indholdsfortegnelse |
| | | |
1. | Lovforslagets baggrund og
formål |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1. | Boliger til studerende og
gæsteforskere |
| | 2.1.1. | Gældende regler |
| | 2.1.2. | Forslag om at give universiteterne
mulighed for at indskyde midler i boligfonde |
| 2.2. | Byserviceerhverv |
| | 2.2.1. | Gældende regler |
| | 2.2.2. | Forslag til nye muligheder for etablering
af serviceerhverv på universiteterne |
| 2.3. | Universitetsnære almene
ungdomsboliger |
| | 2.3.1. | Gældende regler |
| | 2.3.2. | Forslag til en ny form for selvejende
almen ungdomsboliginstitution |
| 2.4. | Anvisning af ungdomsboliger til
udvekslingsstuderende |
| | 2.4.1. | Gældende regler |
| | 2.4.2. | Forslag til udvidede muligheder for
anvisning af ungdomsboliger til udvekslingsstuderende |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende skema |
| |
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Universiteternes fysiske rammer er vigtige strategiske
værktøjer i etableringen af levende studie- og
forskningsmiljøer og i udvekslingen af viden og kompetencer
mellem universiteterne og det omgivende samfund. Udviklingen
går internationalt mod universitetsområder, der
åbner sig mod deres omgivelser og integrerer nye aktiviteter,
som for eksempel boliger, serviceerhverv og innovative
virksomheder, i deres bygninger og områder.
Det er endvidere et led i regeringens globaliseringsstrategi
at tiltrække højt kvalificerede udenlandske studerende
og forskere, sådan at de danske universiteter kan måle
sig med de bedste i verden. Universiteterne har stigende succes med
at tiltrække internationale studerende og forskere til
Danmark. Samtidig er de danske universiteter forpligtet til at
stille boliger til rådighed for studerende på
udvekslingsprogrammer. Det er en forudsætning for, at Danmark
selv kan sikre studiepladser i udlandet. Hvis den internationale
udveksling på uddannelsesområdet skal fastholdes og
udbygges, er det vigtigt, at mulighederne for at skaffe boliger i
universitetsnære områder forbedres.
Med ændringsforslaget følges der op på
Videnskabsministeriets Projekt Campus, der med publikationen
»Campus og Studiemiljø - fysiske rammer til
morgendagens universiteter« har sat fokus på
udviklingen af universiteternes fysiske rammer både i Danmark
og internationalt. Projektet beskriver gennem eksempler fra en
række førende amerikanske og europæiske
universiteter de fysiske rammer som vigtige værktøjer
i skabelsen af levende studie- og forskningsmiljøer og i
udvekslingen mellem universiteterne og det omgivende samfund. I
forbindelse med Projekt Campus har der i Videnskabsministeriet
været et udredningsarbejde, som har afdækket hidtidig
praksis på området samt lovgivningsmæssige og
administrative barrierer. Udviklingen af dynamiske og levende
campusmiljøer gennem strategisk udvikling af
gæsteboliger og boliger til studerende samt
bygningsmæssig integration af serviceerhverv og
forskerparkaktiviteter foregår i dag kun i begrænset
omfang.
Videnskabsministeriet gennemførte som opfølgning
på Projekt Campus i koordination med det daværende
Indenrigs- og Socialministeriet i foråret 2009 en
høring blandt universiteterne om problemer med at skaffe
boliger til gæsteforskere og studerende. Syv universiteter
indmeldte deres behov på området, og seks universiteter
rapporterede om store øjeblikkelige kapacitetsproblemer,
samt udsigter til stigende behov på området i de
kommende år som følge af det stigende fokus på
internationalisering. Alle syv universiteter efterlyste
større fleksibilitet på området, hvilket
også understøttes af henvendelser fra både
Danske Universiteter og Rådet for Internationalisering af
Uddannelserne.
Forslaget har på den baggrund til hensigt at forbedre
mulighederne for at etablere boliger til studerende og
gæsteforskere på og omkring universiteternes
områder. Derudover åbnes for etablering af
serviceerhverv som daginstitutioner og caféer på
universiteternes områder for at understøtte levende
studie- og forskningsmiljøer. En positiv
følgevirkning af forslaget er desuden, at det, ved at
åbne for udviklingen af daginstitutioner og andre
serviceerhverv på campus, understøtter
universitetsansatte og studerende med børns muligheder for
at opretholde et ambitiøst forsker- eller
studenterliv.
Universiteterne får med lovforslaget mulighed for at
skyde egne midler i boligfonde. Når boligfonde med indskud
fra universiteterne i kraft af denne nye mulighed etablerer boliger
til studerende, skal det ske efter de til universiteternes behov
tilpassede regler i lov om almene boliger m.v.
Modellen tager blandt andet sigte på at øge
mulighederne for at sikre boliger til udenlandske studerende. Med
modellen får universitetet rådighed over op til 50 pct.
af de nye boliger, som kan anvendes til udenlandske studerende. Det
er et vigtigt element i forslaget, at alle andre boliger end de,
der går til de udenlandske studerende, udlejes til
uddannelsessøgende efter de sædvanlige regler, det vil
sige under hensyntagen til de boligsøgendes
udannelsesmæssige, økonomiske og sociale forhold.
Kommunerne får ikke anvisningsret til hver fjerde ledige
bolig til boligsocial anvisning for unge. Det svarer til, hvad der
gælder for støttede private ungdomsboliger og de
private og ældre selvejende (ikke almene) kollegier, som for
eksempel 4. Maj Kollegierne, Egmont H. Petersens Kollegium og
Tietgenkollegiet. Det forhold, at universiteterne råder over
op til 50 pct. af boligerne til udenlandske studerende, og at der
ikke er anvisningsret for kommunerne skal ses i sammenhæng
med den relativt større fondsbetalte grundkapital, som
finansieres af universiteternes boligfonde.
Universiteterne får med lovforslaget mulighed for at
udleje eller fremleje egne lokaler til serviceerhverv.
Universitets- og Bygningsstyrelsen vil fortsat fungere som
universiteternes primære leverandør af bygninger
gennem den statslige huslejeordning. De nye frihedsgrader til
universiteterne vil derfor blive fulgt op af hjemmel på
finansloven til at integrere boliger, forskerparker og
serviceerhverv i den statslige huslejeordning på
universitetsområdet.
Som opfølgning på de foreslåede
ændringer vil Videnskabsministeriet endvidere
undersøge, hvordan universiteter, der ejer deres egne
bygninger, bedst kan sidestilles med de øvrige universiteter
på campusområdet.
Der er enighed mellem regeringen og Socialdemokraterne om, at
der efter nogle år skal ses på, om der bliver
opført boliger til gæsteforskere og danske og
udenlandske studerende, og om mulighederne for serviceerhverv
bliver brugt, som det har været formålet med
lovforslaget. Opfølgningen sker i samarbejde med
universiteterne.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Boliger til studerende og
gæsteforskere
2.1.1. Gældende regler
Efter gældende regler kan universiteterne stifte en fond
for gavemidler. Fonden stiftes på vegne af gavegiver.
Universiteterne kan desuden i begrænset omfang afholde
udgifter til at administrere disse fonde. Fondenes formål kan
for eksempel være at beskæftige sig med drift af
studenter- og gæsteforskerboliger. Universiteternes fonde kan
derfor allerede i dag opføre sådanne boliger, hvis de
kan finansieres alene af gavemidler. Denne begrænsning
betyder imidlertid, at universiteterne har svært ved at
anvende ordningen, idet de private aktører ofte vil stille
krav om en vis medfinansiering fra universiteterne.
Universiteterne står ikke for drift og administration af
boligerne. Universiteterne har mulighed for at dække
»tomgangslejen«, det vil sige den manglende
lejeindtægt, når kollegieværelser midlertidigt
står tomme. Denne mulighed følger af
tekstanmærkning nr. 109 for udgifter til tomgang i
lejemål reserveret til udenlandske studerende og
gæsteforskere.
2.1.2. Forslag om at give universiteterne mulighed for at
indskyde midler i boligfonde
Forslaget tager sigte på at lette mulighederne for
rekrutteringen af studerende og gæsteforskere. Manglen
på velbeliggende boliger er i den sammenhæng en
væsentlig barriere. Forslaget giver universiteterne mulighed
for at indskyde egne midler i boligfonde, der har til formål
at etablere boliger med henblik på udlejning til
gæsteforskere og studerende. Boligerne vil kunne indgå
som en integreret del af universiteternes fysiske planlægning
af campus. Endvidere får universiteterne med forslaget
mulighed for at benytte integrationen af studenter- og
forskerboliger i deres områder som strategisk
værktøj i skabelsen af levende studie- og
forskningsmiljøer. Da forslaget netop tilsigter at
gøre universiteternes campus levende, er det en betingelse i
forslaget, at boligerne skal være
universitetsnære.
For at forbedre mulighederne for at etablere boliger til
studerende og gæsteforskere på og omkring
universiteternes områder foreslås det, at
universiteterne får hjemmel til at skyde egne penge i
boligfonde, der har til formål at etablere og udleje boliger
til gæsteforskere samt internationale og danske studerende.
Universiteterne har en lang tradition for samarbejde med private
aktører. Det forventes, at disse samarbejder kan være
med til at etablere boligfonde efter den nye bestemmelse.
Derudover er der allerede fonde, hvis formål er
tilknyttet specifikke universiteters aktiviteter, og disse fonde
vil ligeledes kunne stå som stiftere af de nye boligfonde.
Hvor private aktører eller fonde ikke selv ønsker at
stå som stifter, kan de i stedet give donationen til
universitetet, hvorefter universitetet vil kunne stifte fonden for
disse gavemidler, jf. lovens § 10.
Universitetets samlede indskud må på ethvert
tidspunkt ikke overstige det højeste af følgende
beløb: 5 mio. kr. eller 3 pct. af universitetets
uddannelsestilskud fra Universitets- og Bygningsstyrelsen i det
pågældende finansår. Universitetets
uddannelsestilskud fra Universitets- og Bygningsstyrelsen i det
pågældende finansår er valgt som
beregningsgrundlag, da behovet for boligkapacitet blandt andet
afhænger af studieaktiviteten.
Byggerier af de universitetsnære ungdomsboliger sker
efter de til universiteternes behov tilpassede regler i lov om
almene boliger m.v., når universiteterne har skudt egne
midler i boligfonden. Dette ændrer ikke ved de muligheder,
universiteterne allerede har til for eksempel at stifte fonde for
gavemidler.
Universiteterne vil også ved fremleje eller udleje inden
for de nye rammer som hidtil skulle dække udgifter til
tomgang i de nye typer af lejemål af deres ordinære
driftsmidler. I forbindelse med oprettelsen af boligfonde er
universiteternes risiko og ansvar begrænset til deres
indskud.
2.2. Byserviceerhverv
2.2.1. Gældende regler
Bymæssige aktiviteter er kun i meget begrænset
omfang integreret i de danske universiteter i dag. Blandt andet har
universiteterne i begrænset omfang haft mulighed for at
udleje eller fremleje overskydende bygningskapacitet til andre
formål end uddannelse og forskning.
Der er i dag blandt andet en fondsdreven boghandler på
Københavns Universitet. Aalborg Centerboghandel har en
filial på Aalborg Universitet, og lignende arrangementer
findes på andre universiteter. På Københavns
Universitet finder man blandt andet børneinstitutionen
"Panumhaven", der er en selvejende institution, som giver
forældre med tilknytning til Panum Instituttet fortrinsret
til institutionens pladser.
Herudover er der café- og restaurationslignende
aktiviteter enten i form af kantinedrift eller i tilknytning til
studenternes organisationer.
Efter de gældende regler har universiteterne alene
mulighed for i begrænset omfang at afholde udgifter og stille
faciliteter til rådighed for visse studenteraktiviteter, for
eksempel studenterdrevne boglader, jf. universitetslovens
§ 22, stk. 2. Det fremgår af
budgetvejledningens punkt 2.4.15, at der kan ydes tilskud til
kantinedrift.
Alle universiteter tilbyder desuden forskellige kulturelle
arrangementer og offentlige foredrag til beboere i deres
omgivelser, der ikke umiddelbart er tilknyttet universitetet. I
henhold til folkeoplysningslovens § 50, stk. 1, kan
universiteterne vederlagsfrit stille lokaler til rådighed for
folkeuniversitetsvirksomhed.
Der er ikke en generel hjemmel for universiteterne til at
udleje eller fremleje lokaler til brug for serviceerhverv, ligesom
Universitets- og Bygningsstyrelsen ikke kan stille bygninger til
rådighed, der kan sikre integrationen af funktioner på
universiteternes områder, som ikke umiddelbart indgår i
universiteternes formål.
2.2.2. Nye muligheder for etablering af serviceerhverv
på universiteterne
På universiteterne tegner der sig et billede af, at de
studerende i højere grad end tidligere stiller krav til
deres studiemiljø, der rækker ud over de mere
traditionelle uddannelsesmæssige aktiviteter.
Samtidig har mange udenlandske studerende og forskere en
række forventninger med hjemmefra til, hvilke tilbud et
moderne universitet skal rumme.
Der er derfor behov for, at universiteterne får en
bredere vifte af muligheder for at udvikle deres fysiske rammer,
sådan at det bliver muligt at integrere visse
byserviceerhverv i universiteterne med henblik på at
understøtte et dynamisk og levende studie-, forsknings- og
videnspredningsmiljø. Integrationen af byserviceerhverv i
universiteterne er et led i skabelsen af flerfunktionelle
miljøer og i åbningen af universiteterne mod deres
omgivelser. Formålet er blandt andet at gøre
universiteternes områder mere attraktive for både det
omgivende samfund og de daglige brugere samt at sikre mere liv
på universiteterne både i og uden for undervisnings- og
arbejdstiden. Et levende og brugerorienteret studiemiljø kan
også medvirke til at fastholde de unge på deres
uddannelser samt have en positiv effekt i forhold til
universiteternes muligheder for at rekruttere de bedste danske og
udenlandske studerende og forskere.
Det foreslås derfor, at universiteterne i et mindre
omfang får hjemmel til at udleje eller fremleje faciliteter
på campus til offentlige eller private eksterne
aktører på markedsmæssige vilkår til brug
for visse serviceerhverv. Der kan for eksempel være tale om
daginstitutioner, caféer, renserier og kiosker eller mindre
dagligvarebutikker.
2.3. Universitetsnære almene
ungdomsboliger
2.3.1. Gældende regler
I dag kan støttede ungdomsboliger opføres som
enten almene ungdomsboliger tilhørende en almen
boligorganisation eller som almene ungdomsboliger tilhørende
en selvejende institution. Begge typer af ungdomsboliger drives
efter almenboliglovens regler, men de adskiller sig på nogle
punkter fra hinanden, blandt andet med hensyn til
organisationsopbygning, bestyrelsessammensætning og mulighed
for opsparing.
Selvejende almene ungdomsboliger kan etableres ved nybyggeri,
ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af
eksisterende ejendomme, forudsat at der sker en tilvækst af
boliger. Det er kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne
agtes etableret, der på statens vegne giver tilsagn om
offentlig støtte til etableringen.
Boligernes anskaffelsessum, der skal holdes under det
fastsatte maksimumsbeløb, finansieres med 7 pct. kommunal
grundkapital, 91 pct. lån og 2 pct. beboerindskud. Boligerne
kan opføres på lejet grund. I givet fald reduceres
maksimumsbeløbet med 20 pct.
Den kommunale grundkapital ydes som et rentefrit lån,
der tillige er afdragsfrit i op til 50 år. Til betaling af
ydelserne på det optagne lån betaler lejerne en
løbende beboerbetaling, der som udgangspunkt udgør
2,8 pct. af byggeriets anskaffelsessum. Beboerbetalingen
indekseres. Den statslige ydelsesstøtte til lånet
udgør forskellen mellem beboerbetalingen og de faktiske
ydelser på lånet.
I forbindelse med tilsagnet stiller kommunalbestyrelsen
garanti for den del af lånet, der har pantesikkerhed ud over
60 pct. af ejendommens værdi.
En selvejende almen ungdomsboliginstitution består af
én boligafdeling og er således knyttet til et konkret
byggeforetagende, hvortil der er givet tilsagn om offentlig
støtte. Institutionen udgør en selvstændig
økonomisk enhed, som kun kan behæftes og forpligtes af
forhold, der vedrører de ungdomsboliger, som tilsagnet
vedrører.
Institutionens bestyrelse er øverste myndighed.
Bestyrelsen sammensættes med enten tre eller seks medlemmer
inklusive formanden. Bestyrelsen sammensættes ligeligt af
repræsentanter for kommunalbestyrelse, beboere og ledelserne
for de lokale uddannelsesinstitutioner. Der vælges en
afdelingsbestyrelse, som består af og vælges blandt
beboerne. Afdelingsbestyrelsen inddrages i forbindelse med budget-
og regnskabsgodkendelser, spørgsmål om husorden
m.v.
Ledige selvejende almene ungdomsboliger anvises som
udgangspunkt til unge uddannelsessøgende, herunder
udenlandske studerende, og andre unge med et særligt behov
derfor, ligesom kommunalbestyrelsen kan anvende de
pågældende ungdomsboliger til løsning af unges
boligsociale problemer i kommunen.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der ved udlejningen skal
ske fælles anvisning. Ved fælles anvisning sker
udlejningen af boligerne fra en anvisningsmyndighed, der kan
være fælles for flere kommuner og kan samordnes med
anden virksomhed, der tager sigte på formidling af
ungdomsboliger. Selve lejekontrakten indgås altid mellem den
selvejende institution og den pågældende lejer.
2.3.2. Forslag til en ny form for selvejende almen
ungdomsboliginstitution
Med lovforslaget udbygges reglerne for almene ungdomsboliger
tilhørende en selvejende institution med henblik på at
skabe bedre rammer for etablering af universitetsnære
ungdomsboliger for danske og udenlandske studerende. Til forskel
fra andre almene ungdomsboliger vil de universitetsnære
ungdomsboliger have en tilknytning til et eller flere
nærliggende universiteter og kun være beboet af
uddannelsessøgende. Rammerne for boligerne skal
muliggøre etableringen af internationalt prægede
kollegiemiljøer, hvor udenlandske studerende kan stifte
bekendtskab med for eksempel det danske foreningsliv og opleve
kulturelle og studierelevante aktiviteter m.v.
Som udgangspunkt vil de eksisterende regler for selvejende
almene ungdomsboliger også gælde for de
universitetsnære ungdomsboliger. På enkelte
områder vil der dog være behov for særlige
regler.
Det vil fortsat være kommunalbestyrelsen, der meddeler
tilsagn om offentlig støtte til de universitetsnære
ungdomsboliger, som vil kunne etableres ved både nybyggeri og
ombygning af eksisterende ejendomme. Boligernes anskaffelsessum
foreslås imidlertid finansieret med fondsbetalt grundkapital
på 20 pct., lån på 78 pct. samt beboerindskud
på 2 pct. Den kommunale grundkapital foreslås
således erstattet af fondsbetalt grundkapital ydet af de
boligfonde, som universiteterne nu får mulighed for at
indskyde midler i. Den relativt større fondsbetalte
grundkapital skal ses i sammenhæng med, at universiteterne
får mulighed for at råde over op til 50 pct. af
boligerne til udenlandske studerende, og at kommunalbestyrelsen
ikke får stillet hver fjerde ledige bolig til rådighed
for boligsocial anvisning, jf. nedenfor om anvisningen af
boligerne.
Garantien for den del af lånet, der har pantesikkerhed
ud over 60 pct. af ejendommens værdi, foreslås stillet
af staten, sådan at det sikres, at garantistillelse ikke
bliver en byrde for kommunen og dermed en mulig barriere for, at
kommunen vil yde tilsagn.
Med forslaget vil de selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner blive etableret som selvstændige
økonomiske enheder, som kun kan behæftes og forpligtes
af forhold, der vedrører de ungdomsboliger, tilsagnet
vedrører. Med denne opbygning overføres det
grundlæggende træk ved de eksisterende selvejende
institutioner - og dermed det præg af nærhed og
overskuelighed, der er karakteristisk for sådanne
institutioner.
De boligfonde, som universiteterne med lovforslaget får
mulighed for at indskyde midler i, får mulighed for at
etablere forskerboliger, viceværtslignende boliger m.m. ved
siden af de universitetsnære ungdomsboliger, men som
integrerede dele af byggeriet, herunder til betjening af beboerne.
Det er en forudsætning, at ungdomsboliginstitutionen i
så fald organiseres i en særskilt ejerlejlighed,
sådan at ungdomsboliginstitutionen kan bevare sin
økonomisk uafhængige status.
Institutionens bestyrelse, der vil være øverste
myndighed, foreslås sammensat ligeligt af beboere,
kommunalbestyrelse og det eller de universiteter, der har indskudt
midler i den boligfond, der yder grundkapitalen til
byggeriet.
Det foreslås, at universiteterne får mulighed for
at råde over op til 50 pct. af boligerne til udenlandske
studerende fra den enkelte uddannelsesinstitution. Det
foreslås samtidig, at universiteterne dækker evt.
lejetab som følge af lejeledighed fra det tidspunkt, hvor
boligen er til rådighed, og indtil udlejning sker, samt
garanterer for evt. tab i forbindelse med istandsættelse ved
fraflytning. Anvisningen af de resterende boliger foreslås at
ske til unge uddannelsessøgende efter de eksisterende
retningslinjer, herunder via evt. fællesanvisning.
Kommunalbestyrelsen vil dog ikke efter forslaget få stillet
hver fjerde ledige bolig til rådighed til løsning af
kommunens boligsociale opgaver.
I øvrigt vil blandt andet følgende regler
også gælde for de universitetsnære ungdomsboliger
i lighed med, hvad der er gældende for selvejende almene
ungdomsboliger i dag:
- Institutionens
formål, kerneaktiviteter, sideaktiviteter samt
målsætninger.
-
Organisationsopbygning.
-
Vedtægtsforhold.
- Anvendelse af
likvide midler, der fremkommer i forbindelse med uamortiserede
prioriteter.
-
Regnskabsaflæggelse og revision.
- Etablering af
afdelingsbestyrelse m.v.
- Erhvervelse af
ejendom, forandring af ejendom, pantebrevsudstedelse og
afhændelse.
-
Lejefastsættelse (balancelejeprincippet).
- Vedligeholdelse
og istandsættelse.
- Indbetaling til
Landsbyggefonden.
- Støtte fra
Landsbyggefonden.
- Kommunal garanti
og driftsstøtte.
- Almindelige
bestemmelser for nybyggeri og forsikring m.v.
-
Tilsagnsgivning.
-
Ungdomsboligbidrag.
- Støtte fra
Byggeskadefonden.
- Tilsyn.
Reglerne i den almene lejelov gælder i
spørgsmål vedrørende lejeforhold.
2.4. Anvisning af ungdomsboliger til
udvekslingsstuderende
2.4.1. Gældende regler
Efter de gældende regler i almenboligloven træffer
kommunalbestyrelsen efter anmodning fra de lokale
uddannelsesinstitutioner beslutning om, at op til 10 pct. af de
støttede ungdomsboliger i kommunen kan stilles til
rådighed for anvisning til udvekslingsstuderende.
Beslutningen træffes efter en fælles indstilling fra de
lokale uddannelsesinstitutioner og fra bestyrelserne for de almene
boligorganisationer, selvejende almene ungdomsboliginstitutioner og
selvejende ungdomsboliginstitutioner.
Anvisning efter reglerne medfører, at
uddannelsesinstitutionen dækker evt. lejetab ved lejeledighed
fra det tidspunkt, hvor boligen er til rådighed for
uddannelsesinstitutionen, og indtil udlejning sker.
Uddannelsesinstitutionen garanterer endvidere for
udvekslingsstudentens opfyldelse af kontraktmæssige
forpligtelser over for udlejer til at istandsætte boligen ved
fraflytning.
2.4.2. Forslag til udvidede muligheder for anvisning af
ungdomsboliger til udvekslingsstuderende
Med forslaget skabes bedre og mere fleksible muligheder for at
anvise eksisterende støttede ungdomsboliger til
udvekslingsstuderende.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen kan træffe en
beslutning om at stille ungdomsboliger til rådighed for
udvekslingsstuderende efter en fælles indstilling fra kun en
eller flere af de lokale uddannelsesinstitutioner og en eller flere
af bestyrelserne for de almene boligorganisationer, selvejende
almene ungdomsboliginstitutioner og selvejende
ungdomsboliginstitutioner. Dette forudsætter, at
kommunalbestyrelsen ikke allerede har truffet beslutning om at
stille ungdomsboliger til rådighed for udvekslingsstuderende
efter en fælles indstilling fra lokale
uddannelsesinstitutioner og fra bestyrelserne for de almene
boligorganisationer, selvejende almene ungdomsboliginstitutioner og
selvejende ungdomsboliginstitutioner. Samlet set kan den andel af
kommunens støttede ungdomsboliger, der kan anvises
udvekslingsstuderende efter forslaget, kun omfatte op til 10
pct.
Beslutning om anvisning til udvekslingsstuderende vil efter
forslaget medføre, at uddannelsesinstitutionen dækker
evt. lejetab ved lejeledighed fra det tidspunkt, hvor boligen er
til rådighed for uddannelsesinstitutionen, og indtil
udlejning sker, samt garanterer for udvekslingsstudentens
opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for udlejer
til at istandsætte boligen ved fraflytning. Dette svarer til
de gældende regler.
Det foreslås endelig, at reglerne ikke kommer til at
gælde for de universitetsnære ungdomsboliger, da
universiteterne allerede efter lovforslaget vil kunne råde
over op til 50 pct. af boligerne i institutionen til udenlandske
studerende.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
De merudgifter for staten, der forventes som følge af
ændringsforslagets § 1 vil blive afholdt inden for
universiteternes bevillingsrammer. Udgifter som følge af
forslaget vil betyde en omprioritering inden for universiteternes
bevillinger afhængigt af omfanget af indskud til fonde efter
forslagets § 1. Eventuelle udgifter til tomgangsleje som
følge af forslaget vil ligeledes blive afholdt inden for
universiteternes eksisterende rammer. Dette følger allerede
af tekstanmærkning 109.
Det antages, at de universitetsnære boliger
primært opføres på grunde ejet af staten, og at
de stilles til rådighed via Den statslige huslejeordning
(SEA-ordningen).
På baggrund af et skøn baseret på
indmeldinger fra universiteterne forventes forslagets § 2 at
medføre, at der over en 5-årig periode vil blive
opført i størrelsesordenen 725 universitetsnære
almene ungdomsboliger, fordelt på 475 boliger i
København, 150 boliger i Århus og 100 boliger i
Odense, idet det er her, behovet og mulighederne efter
universiteternes vurdering aktuelt er størst. De nye regler
træder i kraft 1. juli 2010. Idet der må påregnes
tid til planlægning af byggerierne og finansiering af
fondsbetalt grundkapital, skønnes det, at tilsagnene vil
være jævnt fordelt over perioden 2011-2015,
således at der årligt vil blive givet tilsagn til
opførelse af 145 boliger. Hvis kommunen giver tilsagn til de
universitetsnære ungdomsboliger, forventes behovet for at
opføre almene ungdomsboliger - alt andet lige - at blive
mindre. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at tilsagn til
universitetsnære ungdomsboliger reducerer behovet for tilsagn
til øvrige almene ungdomsboliger med ¼ - svarende til
36 almene ungdomsboliger årligt - i en 5 årig periode.
Lovforslaget medfører således et merbyggeri af
ungdomsboliger på netto mindst 109 ungdomsboliger
årligt. Hvis der opføres 36 færre almene
ungdomsboliger årligt, medfører det isoleret set - og
såfremt kommunen anvender sin 25 pct. anvisningsret - at der
er 9 ungdomsboliger færre til boligsocial anvisning.
Samlet finansiering af det forventede
årlige byggeri
Mio. kr. 2010-priser | |
Boligfondens indskud | 23,2 |
Beboerindskud | 2,3 |
Realkreditlån | 90,5 |
Forventede byggeomkostninger | 116,0 |
Boligfondens midler finansieres af private donorer og
universiteternes hjemmel til at yde et indskud i boligfonden
på op til 3 pct. af universitetets uddannelsestilskud fra
Universitets- og Bygningsstyrelsen. 3 pct. af universiteternes
samlede uddannelsestilskud fra Universitets- og Bygningsstyrelsen
udgør ca. 160 mio. kr., men det forventes ikke, at
universiteternes indskud i F- og BO årene vil overstige 50
mio. kr.
Det skønnes som nævnt, at de
universitetsnære almene ungdomsboliger primært vil
blive opført på lejet grund, ejet af staten, hvorfor
de maksimale anskaffelsessummer reduceres med 20 pct. På den
baggrund skønnes de offentlige udgifter til
ydelsesstøtte og ungdomsboligbidrag isoleret set at
udgøre 37,4 mio. kr. årligt. Hvis det antages, at
tilsagn til universitetsnære almene ungdomsboliger reducerer
behovet for tilsagn til øvrige almene ungdomsboliger med
¼, reduceres de offentlige nettomerudgifter til
ydelsesstøtte og ungdomsboligbidrag til 19,7 mio. kr.
årligt i en 5-årig periode. Disse konsekvenser er vist
i tabellen.
|
Offentlige udgifter
til universitetsnære almene ungdomsboliger (opgjort ekskl.
grundlejeindtægter, fondsbidrag samt universiteternes
eventuelle årlige udgifter i henhold til
tekstanmærkning 109) 2010-2013 |
| | | | |
Mio. kr. 2010-priser | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Universitetsnære ungdomsboliger (145
årligt) | - | 37,4 | 37,4 | 37,4 |
Almindelige ungdomsboliger (-36
årligt) | - | -17,7 | -17,7 | -17,7 |
Offentlige mérudgifter i alt | - | 19,7 | 19,7 | 19,7 |
- heraf staten | - | 21,8 | 21,8 | 21,8 |
- heraf kommunerne | - | -2,1 | -2,1 | -2,1 |
| | | | |
Anm.: En negativ værdi angiver en
mindreudgift. Det er forudsat, at de "almindelige ungdomsboliger" i
modsætning til "de universitetsnære ungdomsboliger"
ikke er opført på lejet grund. Udgifterne er opgjort
som tilsagnsbevillinger (nutidsværdiberegnet). |
| | | | |
I det øjeblik den statslige grund bebygges, optager
Videnskabsministeriet, Universitets- og Bygningsstyrelsen et
statsligt lån i grunden svarende til den almindelige praksis
i den statslige huslejeordning. Låneprovenuet, der forventes
at svare til de "offentlige mérudgifter i alt",
overføres på den følgende
tillægsbevillingslov til Socialministeriet og modsvarer
merudgifter til ydelsesstøtte og ungdomsboligbidrag.
Kommunernes mindreudgift forventes ligeledes at medgå til den
samlede finansiering.
Forslaget skønnes således ikke at have
økonomiske konsekvenser for staten og kommunerne. Forslaget
har ikke afledte konsekvenser for den individuelle
boligstøtte. Udenlandske studerende har mulighed for at
opnå individuel boligstøtte fra kommunen, også
selvom de ikke har en tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændingemyndighederne stiller imidlertid krav om, at de
udenlandske studerende skal være selvforsørgende for
at kunne opretholde deres opholdstilladelse. I det øjeblik
en kommune indberetter en udenlandsk studerende til
Udlændingeservice for at modtage boligstøtte,
opfylder vedkommende ikke kravet om selvforsørgelse og
mister derved sin opholdstilladelse.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med
KL.
Forslaget vil medføre udgifter til ændring af
Socialministeriets informations- og forvaltningssystem for
støttet boligbyggeri (BOSSINF), som afholdes inden for
ministeriets eksisterende ramme. Herudover skønnes forslaget
ikke at have administrative konsekvenser for staten.
Forslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser af betydning for kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget giver imidlertid
byserviceerhvervene mulighed for at komme tættere på de
forbrugere, der findes på universiteternes campus.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været i høring hos:
Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk
Universitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks
Tekniske Universitet, Handelshøjskolen i København,
IT-Universitetet i København, ACE Denmark -
Akkrediteringsinstitutionen, Advokatrådet, Akademiet for de
Tekniske Videnskaber, Akademikernes Centralorganisation,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Byggeskadefonden, Danish
Institute for Study Abroad, Danmarks Konservative Studerende,
Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Liberale Studerende, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Dansk Ungdoms Fællesråd, Det Centrale
Handicapråd, Det Kongelig Danske Videnskabernes Selskab,
Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen af
Forskerparker og Innovationsmiljøer, Fagligt Fælles
Forbund, Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse, Frit
Forum - Socialdemokratiske Studerende, HK/Stat, Huslejenævns-
og Beboerklagenævnsforeningen, Kollegiekontorerne i Danmark,
KL, Konkurrencestyrelsen, Landsbyggefonden, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, LO, Ingeniørforeningen i
Danmark, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rigsrevisionen,
Rådet for Teknologi og Innovation, Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte, Udlændingeservice.
| | |
9. Sammenfattende
skema | | |
| | |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Kommunale mindreudgifter på 2,1 mio.
kr. årligt i 2011-2015 | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Statslige udgifter til ændring af
BOSSINF |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. Forslaget giver imidlertid
byserviceerhvervene mulighed for at komme tættere på de
forbrugere, der findes på universiteternes campus. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Formålsbestemmelsen udvides som en konsekvens af
ændringen af forslagets § 1, nr. 2 og 3,
således at lovens formål også bliver at
underbygge samarbejdet mellem universiteter, fonde, foreninger og
det omkringliggende samfund.
Til nr. 2
Efter stk. 2 kan universitetet foretage indskud i
boligfonde. Omfanget af universitetets indskud i boligfonden
reguleres ved stk. 2, hvorefter den beløbsramme, som
universitetet kan indskyde i boligfonden, er fastsat. Oprettelse af
de enkelte boligfonde bliver ikke forelagt
bevillingsmyndighederne.
Byggerier af universitetsnære ungdomsboliger sker efter
de til universiteternes behov tilpassede regler i lov om almene
boliger m.v., når universiteterne har skudt egne midler i
boligfonden. Dette ændrer ikke ved de muligheder,
universiteterne allerede har til for eksempel at stifte fonde for
gavemidler.
Formålet med forslaget er at give universiteterne bedre
muligheder for at skabe levende og dynamiske
campusområder. Derfor stilles der krav
om, at boligerne skal være i tilknytning til universiteterne.
Med begrebet universitetsnære skal forstås, at
boligerne skal etableres enten på universitetets ejede eller
lejede grund eller på en placering i universitetets
nærområde/bydel, dog er det ikke sådan, at der
alene kan bygges i den kommune, hvor universitetet efter sin
vedtægt har hjemsted. Dette begrundes i, at universiteterne
ofte har flere campusområder. Disse kan ligge inden for samme
by, for eksempel har Københavns Universitet flere
campusområder i Københavnsområdet, mens for
eksempel Syddansk Universitet har campusområder i flere
landsdele. Der skal således kunne etableres boliger på
de campusområder, hvor der er behov herfor.
For at sikre, at universitetets indskud i en boligfond ikke
strider mod opfyldelsen af institutionens øvrige offentlige
forpligtelser, fastsættes samtidig en øvre
grænse for investeringen. Universitetets samlede indskud
må på ethvert indskudstidspunkt ikke overstige det
højeste af følgende beløb: 5 mio. kr. eller 3
pct. af universitetets uddannelsestilskud fra Universitets- og
Bygningsstyrelsen i det pågældende finansår.
Indskuddets størrelse beregnes efter universiteternes
uddannelsestilskud fra Universitets- og Bygningsstyrelsen, fordi
behovet for boligkapacitet blandt andet afhænger af
studieaktivitet.
Hvis universitetets uddannelsestilskud fra Universitets- og
Bygningsstyrelsen falder, efter at der er foretaget maksimalt
indskud op til de anførte grænser, skal institutionen
ikke nedbringe sit indskud, men der kan først foretages nyt
indskud, hvis universitetets uddannelsestilskud fra Universitets-
og Bygningsstyrelsen er steget så meget, at
indskudsgrænsen ikke udnyttes fuldt ud.
Hvor en boligfond er stiftet med det formål at etablere
universitetsnære ungdomsboliger ved flere universiteter, kan
hvert universitet inden for egen ramme indskyde midler i fonden.
Når flere universiteter går sammen, opnås hermed
mulighed for et styrket kapitalgrundlag i boligfonden.
Begrundelsen for grænsen på 5 mio. kr. er, at det
også for universiteter med et mindre uddannelsestilskud fra
Universitets- og Bygningsstyrelsen skal være muligt at
indskyde midler i en boligfond, som kan give boligfonden en volumen
og dermed en kapital at arbejde med.
Det er frivilligt, om universitetet vil indskyde den maksimale
kapital fra stiftelsen af en fond på et senere tidspunkt
eller slet ikke anvende det maksimalt mulige indskud. Det
bemærkes, at ifølge lov om fonde og visse foreninger
§ 8, stk. 1, skal en fond have et minimumsindskud
på mindst 250.000 kr.
Universitetet kan efter eget valg foretage kapitalindskud i en
boligfond i form af kontant kapital eller i form af indskud af
andre værdier, for eksempel bygninger. Værdien
opgøres på indskudstidspunktet.
Bestemmelsen er udformet således, at universiteterne
ikke selv stifter boligfonden, men indskyder egne midler i en
boligfond stiftet på vegne af en anden eller stiftet af en
anden.
Universiteterne har en lang tradition for samarbejde med
private aktører. Det forventes, at disse samarbejder kan
være med til at etablere boligfonde efter den nye
bestemmelse. Derudover er der allerede fonde, hvis formål er
tilknyttet specifikke universiteters aktiviteter, og disse fonde
vil ligeledes kunne stå som stiftere af de nye boligfonde.
Hvor private aktører eller fonde ikke selv ønsker at
stå som stifter, kan de i stedet give donationen til
universitetet, hvorefter universitetet vil kunne stifte fonden for
disse gavemidler, jf. lovens § 10.
Årsagen til, at universiteterne ikke selv stifter
boligfonden, er, at når universiteterne indskyder egne midler
i boligfonden, vil de kunne stille betingelser for anvendelsen af
disse midler. Hvis forudsætningerne for anvendelsen ikke
opfyldes, har universitetet mulighed for at trække midlerne
ud af boligfonden igen. Det vil fondens stifter ikke kunne.
Bestemmelsen i stk. 4 om, at universitetet i
årsrapporten skal redegøre for udgifter afholdt til
boligfonde, skal sikre åbenhed om, i hvilket omfang og
på hvilken måde universiteterne afholder udgifter
efter stk. 2. De nærmere vilkår for
aflæggelse af årsrapporter fremgår af
§ 28 i lov om universiteter.
Til nr. 3
Bestemmelsen giver mulighed for, at et universitet, som
henholdsvis ejer eller lejer af sine bygninger, i begrænset
omfang kan udleje eller fremleje faciliteter til offentlige eller
private eksterne parter til brug for visse serviceerhverv på
universitetets område.
Ved begrænset omfang forstås, at der er et
dokumenteret behov for det enkelte serviceerhverv hos studerende
eller ansatte i tilknytning til uddannelse eller arbejde. Det er
ikke hensigten, at der skal etableres serviceerhverv på
bymæssigt centrale placeringer, hvor sådanne funktioner
allerede findes i området.
Den indlagte begrænsning i muligheden for at udleje
eller fremleje faciliteter til serviceerhverv skal ses som et
udtryk for, at disse aktiviteter ikke falder inden for
universitetets hovedformål, men alene har til hensigt at
understøtte et dynamisk og levende studie-, forsknings- og
videnspredningsmiljø på universitetet. Udlejnings-
eller fremlejeaktiviteter må derfor ikke udgøre en
væsentlig aktivitet for universitetet, og universitetets
økonomi må ikke gøres afhængigt af
lejeindtægten.
Ved begrebet serviceerhverv tænkes for eksempel på
daginstitutioner, caféer, renserier og kiosker eller mindre
dagligvarebutikker.
Hvis der indgås aftale om udleje eller fremleje af
lokaler til brug for en daginstitution på universitetet,
vil dagtilbudslovens regler finde anvendelse. I
henhold til dagtilbudsloven kan selvejende daginstitutioner
oprettes med et særligt formål, der gør, at der
kan gives fortrinsret til bestemte grupper af børn. Hvis
dette er tilfældet, skal det fremgå af institutionens
vedtægter, ligesom det skal fremgå, hvordan pladserne
tildeles. På samme måde kan private daginstitutioner
oprettes med et specielt formål, der gør, at der kan
gives fortrinsret til bestemte grupper af børn. Dette skal
samtidig, ligesom kriterierne for tildeling af pladser,
fremgå af institutionens vedtægter.
Bestemmelsen griber ikke ind i de eksisterende muligheder for
at yde støtte efter andre regler, herunder
universitetslovens § 22, stk. 2
(studenteraktiviteter), folkeoplysningslovens § 50,
stk. 1 (folkeuniversiteter), og budgetvejledningens punkt
2.4.15, hvoraf det fremgår, at der kan ydes tilskud til
kantinedrift.
Universiteterne har hidtil i begrænset omfang haft
mulighed for at indgå aftaler om udleje eller fremleje med
eksterne parter. Sådanne aftaler berøres ikke af
lovforslaget.
Det fremgår af lovens § 3, at en offentlig
forskningsinstitutions aftaler med erhvervsdrivende virksomheder og
andre private skal indgås på de vilkår, der
gælder på det private marked. Det betyder, at aftaler
om udleje eller fremleje af faciliteter skal ske på
markedsmæssige vilkår. Dette er ensbetydende med,
at lejeren, for eksempel en mindre forretningsdrivende,
mødes med vilkår, som er svarende til markedet for et
sådant lejemål. Samtidig må disse
markedsmæssige vilkår ikke medføre tab for
staten ved den løbende udlejning ud over en almindelig
markedsrisiko, for eksempel risiko ved tomgang. Universiteterne er
fortsat omfattet af konkurrencelovgivningens regler om forbud mod
konkurrenceforvridende støtte.
Til § 2
Til nr. 1
Forslaget er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 11.
Til nr. 2
Det foreslås, at bestyrelsen i selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, hvor ungdomsboligerne er etableret med
støtte fra en fond efter § 10, stk. 2, i lov
om teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner (universitetsnære ungdomsboliger),
sammensættes ligeligt af repræsentanter for beboerne,
kommunalbestyrelsen og de universiteter, der har indskudt midler i
boligfonden. Denne sammensætning svarer til
bestyrelsessammensætningen i selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, der kan etableres efter de
gældende regler.
Til nr. 3
Med forslaget tydeliggøres, at der bliver en undtagelse
til reglerne i almenboliglovens § 53 a, 1. pkt. Forslaget
skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr.
4.
Til nr. 4
Anvisningen til de universitetsnære almene
ungdomsboliger efter § 115, stk. 5, 2. pkt., der
etableres med støtte fra en fond efter § 10,
stk. 2, i lov om teknologioverførsel m.v. ved
offentlige forskningsinstitutioner, foreslås som udgangspunkt
at ske efter de samme regler, som gælder for øvrige
almene ungdomsboliger.
Efter de gældende regler i almenboliglovens
§ 52 anvises ledige almene ungdomsboliger til unge
uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov
derfor. Hver fjerde ledige almene ungdomsbolig kan endvidere
anvises af kommunalbestyrelsen til unge med særlige
boligsociale behov, jf. § 59, stk. 3. Der kan
etableres fællesanvisning til boligerne. Reglerne
gælder også for selvejende almene ungdomsboliger, jf.
§ 53 a samt § 64, stk. 4.
Det foreslås, at universitetsnære almene
ungdomsboliger anvises unge uddannelsessøgende, og at
universiteterne, der har indskudt midler i fonden, får
mulighed for at råde over op til 50 pct. af boligerne til
anvisning til udenlandske studerende fra universiteterne. Det er
universiteterne selv, der træffer beslutning om, hvorvidt de
ønsker boliger stillet til rådighed for udenlandske
studerende, og hvor stor en andel. Det foreslås endvidere, at
reglen om kommunal anvisningsret ikke skal gælde for de
pågældende universitetsnære boliger, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 7.
Da universiteterne får mulighed for at råde over
boliger til udenlandske studerende, foreslås, at det enkelte
universitet skal betale lejen fra det tidspunkt, hvor boligen er
til rådighed for universitetet, og indtil udlejning sker.
Universitetets forpligtelse til at betale lejen indtræder
således fra det tidspunkt, hvor universitetet rent faktisk
får boligen stillet til rådighed. Boligen anses for at
være til rådighed, når den er ryddet, synet, evt.
istandsat og klar til indflytning, således at der kan ske
genudlejning. Har universitetet ikke behov for den
pågældende bolig, meddeles dette til den selvejende
institution, men har institutionen allerede givet universitetet
meddelelse om, at en ledig bolig er til rådighed for
universitetet, hæfter universitetet dog for betaling af leje,
indtil udlejning sker, i en periode maksimalt svarende til
almindeligt opsigelsesvarsel.
Universitetet foreslås endvidere at garantere for
lejerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for
udlejeren til at istandsætte boligen ved fraflytning.
Reglerne svarer til det, der gælder for øvrige almene
ungdomsboliger, hvor kommunalbestyrelsen har rådighed over op
til hver fjerde ledige bolig til anvisning til unge med
særlige boligsociale behov.
Hvis flere universiteter i fællesskab har indskudt
midler i fonden, forudsættes det, at universiteterne selv
aftaler retningslinjer for fordelingen af de boliger, der stilles
til rådighed for det enkelte universitet, samt aftaler
fordelingen af de udgifter, som universitetet skal bære. Den
aftalte fordelingsnøgle skal meddeles den selvejende
institution.
Efter de gældende regler i § 59,
stk. 6-8, kan kommunalbestyrelsen efter anmodning fra de
lokale uddannelsesinstitutioner træffe beslutning om, at
støttede ungdomsboliger i kommunen kan stilles til
rådighed for udvekslingsstuderende, jf. nærmere
bemærkningerne til § 2, nr. 5. Med lovforslagets
§ 2, nr. 7, foreslås disse regler ikke at
gælde for de nævnte universitetsnære
ungdomsboliger. Disse vil som beskrevet kunne stilles til
rådighed for universiteterne til anvisning til udenlandske
studerende.
Til nr. 5
Kommunalbestyrelsens beslutning træffes efter
§ 59, stk. 6, på baggrund af en fælles
indstilling fra de lokale uddannelsesinstitutioner og fra
bestyrelserne for de almene boligorganisationer, selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner og selvejende ungdomsboliginstitutioner.
Beslutningen kan maksimalt omfatte indtil 10 pct. af de omhandlede
ungdomsboliger i kommunen. Med den foreslåede affattelse af
§ 59, stk. 7, jf. lovforslagets § 2, nr.
5, udvides den gældende bestemmelse, således at der
skabes bedre mulighed for at anvise eksisterende støttede
ungdomsboliger til udvekslingsstuderende, uden der foreligger en
fælles indstilling.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke har truffet en beslutning efter
stk. 6 om at stille ungdomsboliger til rådighed for
udvekslingsstuderende efter en fælles indstilling fra de
lokale uddannelsesinstitutioner og de nævnte udlejere, eller
hvis kommunalbestyrelsens beslutning omfatter færre end 10
pct. af de omhandlede ungdomsboliger i kommunen, foreslås
det, at kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning efter
stk. 6 på baggrund af en fælles indstilling fra en
eller flere af de lokale uddannelsesinstitutioner og en eller flere
af bestyrelserne for de almene boligorganisationer, selvejende
almene ungdomsboliginstitutioner og selvejende institutioner. Det
foreslås, at den andel af kommunens støttede
ungdomsboliger, der samlet set kan anvises udvekslingsstuderende
efter bestemmelsen, kun kan omfatte indtil 10 pct.
Kommunalbestyrelsen fastsætter som efter de
gældende regler de nærmere retningslinjer for
anvisningen af boligerne. Forslaget ændrer således ikke
på kommunalbestyrelsens mulighed for at udøve
indflydelse på antallet af støttede ungdomsboliger,
der stilles til rådighed for udvekslingsstuderende, idet
kommunen således både træffer beslutning om
anvisningen efter anmodning fra de involverede parter samt
godkender de nærmere retningslinier for anvisningen.
Hvad enten kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter en
fælles indstilling fra uddannelsesinstitutionerne og de
nævnte udlejere eller truffet beslutning efter en
fælles indstilling fra en eller flere af
uddannelsesinstitutionerne og en eller flere udlejere, gælder
det uændret efter stk. 8, at uddannelsesinstitutionen
skal dække et evt. lejetab, fra boligen er stillet til
rådighed for uddannelsesinstitutionen, og indtil udlejning
sker, samt garantere for evt. tab til istandsættelse ved
fraflytning.
Efter lovforslagets § 2, nr. 7, vil reglerne i
almenboliglovens § 59, stk. 6-8, ikke gælde
for universitetsnære almene ungdomsboliger, der etableres med
støtte fra en fond efter § 10, stk. 2, i lov
om teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner, jf. nærmere bemærkningerne til
lovforslagets § 2, nr. 7.
Til nr. 6
Der er alene tale om redaktionelle ændringer.
Til nr. 7
Efter de gældende regler i almenboliglovens
§ 59, stk. 3, kan hver fjerde ledige almene
ungdomsbolig anvises af kommunalbestyrelsen til unge med
særlige boligsociale behov. Reglerne gælder også
for selvejende almene ungdomsboliger, jf. § 64,
stk. 4. Det foreslås, at reglen om kommunal
anvisningsret ikke skal gælde for de universitetsnære
ungdomsboliger.
Efter de gældende regler i § 59,
stk. 6-8, kan kommunalbestyrelsen efter anmodning fra de
lokale uddannelsesinstitutioner træffe beslutning om, at
støttede ungdomsboliger i kommunen kan stilles til
rådighed for udvekslingsstuderende, jf. nærmere
bemærkningerne til § 2, nr. 5. Det foreslås,
at disse regler heller ikke skal gælde for
universitetsnære ungdomsboliger. Disse vil kunne stilles til
rådighed for universiteterne til anvisning til udenlandske
studerende.
Til nr. 8
Den gældende almenboliglovs § 115,
stk. 5, giver kommunalbestyrelsen mulighed for på
statens vegne at give tilsagn om ydelsesstøtte til
selvejende institutioner til etablering af almene ungdomsboliger
ved nybyggeri, ombygning eller erhvervelse med efterfølgende
ombygning af eksisterende ejendomme, forudsat der sker en
tilvækst af boliger. Med den nye affattelse af
§ 115, stk. 5, præciseres det, at denne
tilsagnsregel også vil gælde for etablering af
universitetsnære ungdomsboliger, der etableres med
støtte fra en fond efter § 10, stk. 2, i lov
om teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner.
Det er efter forslaget en forudsætning for
kommunalbestyrelsens tilsagn til denne gruppe af ungdomsboliger, at
boligerne etableres universitetsnært. Det betyder, at
boligerne skal etableres enten på universitetets ejede eller
lejede grund eller på en placering i universitetets
nærområde/bydel. Boligerne kan ikke frit etableres
inden for eksempelvis kommunens grænser. Det bemærkes,
at det enkelte universitet kan have flere campusområder, som
kan danne udgangspunkt for placering af universitetsnære
ungdomsboliger.
Til nr. 9
Med forslaget tydeliggøres, at der bliver en undtagelse
til reglerne i almenboliglovens § 118, stk. 1.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets
§ 2, nr. 11.
Til nr. 10
Der er alene tale om redaktionel ændring.
Til nr. 11
Efter de gældende regler i almenboliglovens
§ 118, stk. 1, finansieres anskaffelsessummen for
nye almene boliger med tilsagn efter § 115, stk. 1-3
og 5, med 7 pct. kommunal grundkapital, 91 pct. lån og 2 pct.
beboerindskud.
Det foreslås, at de nye universitetsnære almene
ungdomsboliger, der etableres med støtte fra en fond efter
§ 10, stk. 2, i lov om teknologioverførsel
m.v. ved offentlige forskningsinstitutioner, finansieres uden
kommunal grundkapital. I stedet foreslås, at grundkapitalen
ydes af den fond, universiteterne får mulighed for at
etablere efter lovforslagets § 1, nr. 2. Det
foreslås, at den fondsbetalte grundkapital skal udgøre
20 pct. af anskaffelsessummen og dermed være højere
end den almindelige kommunale grundkapital i almene ungdomsboliger.
Den resterende del af anskaffelsessummen foreslås finansieret
med 78 pct. lån og 2 pct. beboerindskud.
Boligerne vil i øvrigt følge
støttereglerne for selvejende almene ungdomsboliger. Det
bemærkes, at ungdomsboligerne vil kunne oppebære
ungdomsboligbidrag i lighed med, hvad der er gældende for
selvejende almene ungdomsboliger i øvrigt.
Til nr. 12
Forslaget er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 11.
Til nr. 13
Forslaget er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 11.
Til nr. 14
Forslaget er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 11.
Til nr. 15
Der er alene tale om en redaktionel ændring.
Til nr. 16
Som beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets
§ 2, nr. 11, foreslås det, at de nye
universitetsnære almene ungdomsboliger, der etableres med
støtte fra en fond efter § 10, stk. 2, i lov
om teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner, finansieres uden kommunal grundkapital.
Grundkapitalen vil efter forslaget blive ydet af den fond,
universiteterne får mulighed for at etablere efter
lovforslagets § 1, nr. 2.
Efter de gældende regler i almenboliglovens
§ 115, stk. 5, er det kommunalbestyrelsen, der
på statens vegne giver tilsagn om ydelsesstøtte til
etablering af selvejende almene ungdomsboliger. I forbindelse med
tilsagnet stiller kommunalbestyrelsen garanti for den del af
lånet, der har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens
værdi, jf. § 127. Dette gælder også for
selvejende almene ungdomsboliger, jf. § 143,
stk. 2.
Med forslaget vil det være staten, der, ved etablering
af universitetsnære almene ungdomsboliger, stiller garanti
for den del af lånet, der har pantesikkerhed ud over 60 pct.
af ejendommens værdi. Garantien foreslås beregnet efter
de gældende regler i almenboliglovens § 127, 2.-4.
pkt.
Til § 3
Til stk. 1.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov nr. 483 af 9. juni 2004 om
teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner, som ændret ved § 15 i lov
nr. 545 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1.
Loven har til formål at styrke konkurrenceevnen ved at fremme
omsætningen af ny viden og teknologi mellem offentlige
forskningsinstitutioner og erhvervslivet, herunder etableringen af
nye forskningsbaserede virksomheder, og at underbygge samarbejdet
mellem offentlige forskningsinstitutioner og fonde og
foreninger. | | 1. I § 1 ændres »og
foreninger« til: », foreninger og det omkringliggende
samfund«. |
| | |
§ 10.
En offentlig forskningsinstitution kan for gavemidler på
vegne af gavegiver stifte en fond, herunder en erhvervsdrivende
fond, hvis fondens hovedformål står i forbindelse med
den pågældende institutions aktiviteter og både
stiftelse og hovedformål er bestemt af gavegiver. | | 2. I § 10 indsættes som stk. 2-4: »Stk. 2. Et universitet kan
indskyde midler i fonde, hvis fondens hovedformål er at
etablere universitetsnære boliger med henblik på
udlejning i nærmere afgrænsede perioder til studerende
eller gæsteforskere. Boliger til studerende skal etableres
efter reglerne i lov om almene boliger m.v. Universitetets samlede
indskud efter 1. pkt. må på ethvert indskudstidspunkt
ikke overstige det højeste af følgende
beløb: |
| | 1) 5 mio. kr. eller |
| | 2) 3 pct. af universitetets
uddannelsestilskud fra Universitets- og Bygningsstyrelsen i det
pågældende finansår. |
| | Stk. 3.
Udgifter i medfør af § 53 a, stk. 2, 2. pkt.,
i lov om almene boliger m.v. indgår ikke i opgørelsen
af indskuddet efter stk. 2. |
| | Stk. 4.
Universitetet skal i årsrapporten redegøre for
udgifter afholdt efter stk. 2.« |
| | |
| | 3. Efter
§ 13 indsættes: |
| | »Universiteters indgåelse af
aftaler om udleje eller fremleje til serviceerhverv |
| | § 13
a. Et universitet kan i begrænset omfang indgå
aftaler om udleje eller fremleje af faciliteter til brug for
serviceerhverv, der integrerer universitetet og det omkringliggende
samfund, hvis der er et behov hos studerende eller ansatte for
sådanne serviceerhverv i tilknytning til uddannelse eller
arbejde. |
| | |
| | § 2 I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1204 af 10. december 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 20.
I en dispositionsfond i boligorganisationen indgår: 1) --- 2) --- 3) --- 4) --- 5) --- 6) Likvide midler for tilsagn meddelt i
perioden fra den 1. januar 1999 til den 30. juni 2009, som
fremkommer i forbindelse med, at låntagers betaling, jf.
§ 129, overstiger ydelserne på lånet, jf.
§ 118, stk. 3, til og med 35 år efter
låneoptagelsen. 7) --- 8) --- 9) Likvide midler for tilsagn meddelt fra
den 1. juli 2009, som fremkommer i forbindelse med, at
låntagers betaling, jf. § 129, overstiger ydelserne
på lånet, jf. § 118, stk. 3, til og med
40 år efter låneoptagelsen. | | 1. I
§ 20, stk. 1, nr. 6 og 9, og stk. 6, 1. pkt.,
§ 73, stk. 2, og stk. 4, § 98,
stk. 1, § 98 a, stk. 4, 1. pkt.,
§ 100, stk. 2, 1. pkt., og stk. 4, 2. pkt.,
§ 157, stk. 1, § 160 n, stk. 1, 1.
pkt., § 162, 1. pkt., § 179, stk. 1, 2.
pkt., to steder i stk. 5, og stk. 9, 2. pkt., og
§ 179 a, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt.,
ændres »§ 118, stk. 3« til:
»§ 118, stk. 4«. |
Stk. 2.
--- Stk. 3.
--- Stk. 4.
--- Stk. 5.
--- Stk. 6.
Yder dispositionsfonden ydelsesstøtte til lån, jf.
§ 118, stk. 3, 3. pkt., optaget til finansiering af
fysiske foranstaltninger i afdelingerne, kan kommunalbestyrelsen
yde garanti for lånet. Garantien beregnes efter reglerne i
§ 127, 2.-4. pkt. | | |
| | |
§ 73.
--- | | |
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan yde garanti for optagelse af lån, jf.
§ 118, stk. 3, der anvendes til nedsættelse af
beboerindskud i tidligere lette kollektivboliger. Det er en
forudsætning, at beboerindskuddene væsentligt
overstiger indskuddet for tilsvarende boliger i nyt byggeri.
Lånet kan ydes med henblik på at nedbringe
beboerindskuddet til minimalt 2 pct. af den endeligt godkendte
anskaffelsessum ved byggeriets opførelse. Det beløb,
hvormed beboerindskuddet nedsættes, udbetales til den
pågældende boligtager. Hvis boligtageren har modtaget
lån efter lov om individuel boligstøtte til betaling
af beboerindskuddet, udbetales beløbet dog til
långiver. | | |
Stk. 3.
--- | | |
Stk. 4.
Kommunen godtgør staten en andel af ydelsesstøtten
efter stk. 3. Andelen fastsættes af indenrigs- og
socialministeren i forbindelse med fastsættelse af lån
efter § 118, stk. 3. | | |
| | |
§ 98.
Kommunalbestyrelsen kan yde garanti for lån, jf.
§ 118, stk. 3, 3. pkt., med en maksimal
løbetid på 30 år til ekstraordinære
renoveringsarbejder. Garantien beregnes efter § 127,
2.-4. pkt. | | |
| | |
§ 98 a.
--- | | |
Stk. 2.
--- | | |
Stk. 3.
--- | | |
Stk. 4.
Afdelingen kan optage lån, jf. § 118, stk. 3,
3. pkt., med en maksimal løbetid på 40 år til
finansiering af den del af frikøbssummen, som ikke
dækkes af de i stk. 3 nævnte midler.
§ 91, stk. 5, finder tilsvarende anvendelse.
Kommunalbestyrelsen kan garantere for de optagne lån.
Garantien beregnes efter § 127, 2.-4. pkt. | | |
| | |
§ 100.
--- | | |
Stk. 2.
Udgifter til arbejder efter stk. 1 finansieres ved optagelse
af lån, jf. § 118, stk. 3. Låntagers
betaling på lånet beregnes første gang 3
måneder efter låneoptagelsen som 2,15 pct. p.a. af
byggeudgiften. Beløbet reguleres en gang årligt med 75
pct. af stigningen i nettoprisindekset eller, hvis dette er steget
mindre, lønindeks for den private sektor. Regulering
foretages første gang i den første termin i
lånets andet år og derefter, indtil beløbet
svarer til de samlede ydelser på lånet. Ved
finansiering med lån med rentetilpasning reguleres
låntagers betaling, indtil den svarer til den ydelse, der
på tidspunktet for låneoptagelsen kan beregnes på
et tilsvarende fastforrentet lån. § 129,
stk. 1, 4.-7. pkt., og stk. 2, finder tilsvarende
anvendelse. Likvide midler, der fremkommer i forbindelse med
låntagers betaling på lån med rentetilpasning,
indbetales til Økonomistyrelsen. | | |
| | |
§ 157.
Bygningsejernes udgifter til udbedring af byggeskader kan efter
fradrag af støtte fra fonden i medfør af
§ 155, stk. 1, finansieres gennem optagelse af
lån, jf. § 118, stk. 3, 3. pkt., eller
lån ydet af KommuneKredit med en maksimal løbetid
på 30 år. | | |
| | |
§ 160
n. Kommunalbestyrelsen kan give tilsagn om at yde garanti
for lån, jf. § 118, stk. 3, 3. pkt., til
etablering af andelsboliger. Etablering kan ske ved
nyopførelse eller ved erhvervelse af en eksisterende ejendom
med eller uden efterfølgende ombygning. Garantien
dækker den del af restgælden på lånet, der
har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi
på tidspunktet for lånets optagelse. Den del af
restgælden, der ikke omfattes af garantien, har panteret
forud for den garanterede del af restgælden. | | |
| | |
§ 162.
Kommunalbestyrelsen kan yde lån eller garanti for lån,
jf. § 118, stk. 3, 3. pkt., til tilvejebringelse af
lokaler til brug for sociale tilbud efter § 161.
Garantien beregnes efter § 127, 2.-4. pkt. | | |
| | |
§ 179.
Indenrigs- og socialministeren kan påbyde, at ejere af almene
boliger, selvejende ungdomsboliger, selvejende ældreboliger
og lette kollektivboliger inden for en nærmere fastsat frist
foretager konvertering af nominallån, hvortil der ydes
støtte i form af rentesikring, ydelsessikring eller
ydelsesstøtte i henhold til nærværende lov,
tidligere boligbyggerilove, lov om visse almennyttige
boligafdelingers omprioritering m.v., tidligere
byggestøttelove, tidligere kollegiestøttelove eller
den tidligere ældreboliglov. Ved konvertering optages
lån, jf. § 118, stk. 3, 3. pkt., med eller
uden rentetilpasning efter indenrigs- og socialministerens
nærmere bestemmelse. | | |
Stk. 2.
--- | | |
Stk. 3.
--- | | |
Stk. 4.
--- | | |
Stk. 5.
For fastforrentede lån, hvortil der ydes rentesikring eller
ydelsessikring, samt for nominallån efter § 91,
stk. 1, og § 100, stk. 2, hvortil der ydes
ydelsesstøtte, der konverteres til nominallån med
rentetilpasning, reguleres låntagers betaling, indtil den
svarer til den laveste af enten ydelsen på det indfriede
lån, jf. § 118, stk. 3, 3. pkt. eller den
ydelse, der på konverteringstidspunktet kan beregnes på
et tilsvarende fastforrentet lån, jf. § 118,
stk. 3, 3. pkt. | | |
Stk. 6.
--- | | |
Stk. 7.
--- | | |
Stk. 8.
--- | | |
Stk. 9.
På låntagers initiativ kan konvertering af lån i
de i stk. 1 nævnte boliger omfatte fastforrentede
lån, hvor støtten er ophørt, lån, hvortil
der ydes garanti, og ustøttede lån. Indenrigs- og
socialministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke
lån, jf. § 118, stk. 3, 3. pkt., der kan
optages. Stk. 3, stk. 4 og stk. 7, 1.-3. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse. | | |
| | |
§ 179
a. Indenrigs- og socialministeren kan påbyde, at ejere
af støttede private andelsboliger inden for en nærmere
fastsat frist foretager konvertering af nominallån, hvortil
der ydes støtte i form af rentesikring eller
ydelsesstøtte i henhold til nærværende lov eller
tidligere boligbyggerilove. Ved konvertering optages fastforrentede
lån, jf. § 118, stk. 3, 3. pkt.
§ 179, stk. 3, 7 og 11, finder tilsvarende
anvendelse. | | |
Stk. 2.
--- | | |
Stk. 3.
Ved konvertering af støttede lån og lån, hvortil
der ydes garanti, og som ikke påbydes af indenrigs- og
socialministeren, finder stk. 2 og § 179,
stk. 3 og stk. 7, 1.-3. pkt., tilsvarende anvendelse.
Indenrigs- og socialministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke lån, jf. § 118, stk. 3, 3.
pkt., der kan optages. | | |
| | |
Stk. 5. I
selvejende almene ungdomsboliginstitutioner vælger beboerne,
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor ungdomsboligerne er
beliggende, og de lokale uddannelsesinstitutioners ledelse hver en
tredjedel af medlemmerne til bestyrelsen. Mindst en tredjedel skal
være beboere i den selvejende institution. | | 2. I § 33, stk. 5, indsættes
efter 1. pkt.: »I selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner, som har fået tilsagn efter
§ 115, stk. 5, 2. pkt., vælger beboerne,
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor ungdomsboligerne er
beliggende, og universiteterne, der har indskudt midler i fonden,
dog hver en tredjedel af medlemmerne til bestyrelsen.« |
| | |
§ 53
a. Bestemmelserne i § 52, stk. 1-3, samt
§ 53 finder tilsvarende anvendelse på almene
ungdomsboliger, som ejes af en selvejende institution. Fælles
anvisning efter § 52, stk. 2, kan dog ske alene
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse. | | 3. I § 53 a, 1. pkt., indsættes
efter »institution«: », jf. dog
stk. 2«. |
| | |
| | 4. I § 53 a indsættes som
stk. 2: |
| | »Stk. 2. For
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115,
stk. 5, 2. pkt., gælder dog, at ledige ungdomsboliger
anvises til unge uddannelsessøgende, og at universiteterne,
der har indskudt midler i fonden, efter universiteternes
bestemmelse skal have stillet indtil 50 pct. af boligerne til
rådighed til anvisning til udenlandske studerende.
Universitetet betaler lejen fra det tidspunkt, hvor boligen er til
rådighed for universitetet, og indtil udlejning sker.
Universitetet garanterer endvidere for lejerens opfyldelse af
kontraktmæssige forpligtelser over for udlejeren til at
istandsætte boligen ved fraflytning. Ændrer
universitetet en beslutning om at råde over en bolig, som
ikke er udlejet, skal lejen dog ikke betales ud over det tidspunkt,
hvorfra en opsigelse ville have haft virkning.« |
| | |
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 6 træffes
på baggrund af en indstilling fra de lokale
uddannelsesinstitutioner og fra bestyrelserne for de almene
boligorganisationer, selvejende almene ungdomsboliginstitutioner og
selvejende ungdomsboliginstitutioner og kan maksimalt omfatte
indtil 10 pct. af de i stk. 6 omhandlede ungdomsboliger i
kommunen. Kommunalbestyrelsen fastsætter nærmere
retningslinier for anvisningen af boligerne. | | 5.
§ 59, stk. 7, affattes således: »Stk. 7. Kommunalbestyrelsen kan
træffe beslutning efter stk. 6 på baggrund af en
fælles indstilling fra de lokale uddannelsesinstitutioner og
fra bestyrelserne for de almene boligorganisationer og selvejende
ungdomsboliginstitutioner. Hvis kommunalbestyrelsen ikke har
truffet beslutning efter 1. pkt., eller beslutningen efter stk. 6,
omfatter færre end 10 pct. af de omhandlede ungdomsboliger i
kommunen, kan kommunalbestyrelsen desuden træffe beslutning
efter stk. 6 på baggrund af en fælles indstilling
fra en eller flere af de lokale uddannelsesinstitutioner og en
eller flere af bestyrelserne for de almene boligorganisationer og
selvejende institutioner. Beslutningen efter stk. 6 kan maksimalt
omfatte 10 pct. af de omhandlede ungdomsboliger i kommunen.
Kommunalbestyrelsen fastsætter nærmere retningslinier
for anvisningen af boligerne.« |
| | |
Stk. 4.
Bestemmelserne i § 59, stk. 3 og 5, og
§ 62 finder tilsvarende anvendelse på almene
ungdomsboliger, som ejes af en selvejende institution. | | 6. I § 64, stk. 4, ændres
»stk. 3 og 5« til: »stk. 3 og
6-8«. |
| | |
| | 7. I § 64, stk. 4, indsættes
som 2. pkt.: »For universitetsnære almene
ungdomsboliger efter § 115, stk. 5, 2. pkt.,
gælder § 59, stk. 3 og 6-8, dog
ikke.« |
| | |
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes etableret,
kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til
selvejende institutioner til etablering af almene ungdomsboliger,
der etableres ved 1) nybyggeri, 2) ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, forudsat
at der sker en tilvækst af boliger. | | 8.§ 115, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor boligerne agtes etableret, kan på statens vegne
give tilsagn om ydelsesstøtte til selvejende institutioner
til etablering af almene ungdomsboliger. Kommunalbestyrelsen kan
på statens vegne endvidere give tilsagn om
ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering af
universitetsnære almene ungdomsboliger, der støttes af
en fond, jf. § 10, stk. 2, i lov om
teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner. Boligerne kan etableres ved |
| | 1) nybyggeri, 2) ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, forudsat
at der sker en tilvækst af boliger.« |
| | |
§ 118.
Anskaffelsessummen for almene boliger efter § 115,
stk. 1-3 og 5, finansieres med 84 pct. lån, 14 pct.
kommunal grundkapital og 2 pct. beboerindskud, jf. dog
§ 118 a. Merinvesteringen efter § 115 a,
stk. 2, finansieres med 98 pct. lån og 2 pct.
beboerindskud. | | 9. I § 118, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 118 a« til:
»stk. 3«. |
| | |
Stk. 2.
Anskaffelsessummen for almene boliger efter § 115,
stk. 4, finansieres med 84 pct. lån, 14 pct. regional
grundkapital og 2 pct. beboerindskud, jf. dog § 118 a.
Merinvesteringen efter § 115 a, stk. 2, finansieres
med 98 pct. lån og 2 pct. beboerindskud. | | 10. I
§ 118, stk. 2, 1. pkt., udgår », jf. dog
§ 118 a«. |
| | |
| | 11. I § 118 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. Anskaffelsessummen for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115,
stk. 5, 2. pkt., finansieres med 78 pct. lån, 20 pct.
grundkapital betalt af en fond som nævnt i § 10,
stk. 2, i lov om teknologioverførsel m.v. ved
offentlige forskningsinstitutioner og 2 pct. beboerindskud.
Merinvesteringen efter § 115 a, stk. 2, finansieres
med 98 pct. lån og 2 pct. beboerindskud.« Stk. 3 bliver herefter
stk. 4. |
| | |
§ 127.
Det er en forudsætning for tilsagn om ydelsesstøtte,
at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet garanterer for
lån efter § 118. Garantien omfatter den del af
lånet, som på tidspunktet for lånets optagelse
har pantesikkerhed ud over 60 pct. af ejendommens værdi.
Garantien omfatter til enhver tid så stor en del af
lånets restgæld og eventuelt forfaldne terminsydelser,
som det oprindelige garantibeløb udgjorde af hovedstolen.
Den del af restgælden, der ikke omfattes af garantien, har
panteret forud for den garanterede del af restgælden. | | 12. I § 127, 1. pkt., indsættes
efter »§ 118«: », stk. 1 og
2«. |
| | |
§ 129.
Låntagers betaling på lån, jf. § 118,
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt., og § 119,
udgør et beløb på 2,8 pct. p.a. af byggeriets
anskaffelsessum, eksklusive merinvesteringer efter § 115
a, stk. 2. Beløbet beregnes første gang 3
måneder efter låneoptagelsen og reguleres en gang
årligt i de første 20 år efter
låneoptagelsen med stigningen i nettoprisindekset eller, hvis
dette er steget mindre, lønindeks for den private sektor, og
derefter med 75 pct. af stigningen i de nævnte indeks.
Regulering foretages første gang i den første termin
i lånets andet år og sidste gang i den første
termin i det 45. år efter låneoptagelsen. Ved
reguleringen med nettoprisindekset benyttes en
12-måneders-periode sluttende i juni måned året
før det finansår, reguleringen vedrører. Ved
regulering med lønindeks for den private sektor benyttes en
12-måneders-periode sluttende i februar måned
året før det finansår, reguleringen
vedrører. Falder ovennævnte lønindeks,
nedsættes beløbet med hele det helårlige
procentvise fald. Er nettoprisindekset uændret eller
faldende, samtidig med at lønindekset er uændret eller
stigende, reguleres låntagers betaling ikke. | | 13. I § 129, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og stk. 2, 1. pkt.« til:
»stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 1. pkt.« |
| | |
Stk. 3.
Er der foretaget merinvesteringer efter § 115 a,
forhøjes lån efter stk. 1 med et beløb,
der svarer til det lån, der er nævnt i § 118,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt. | | 14. I § 129, stk. 3, ændres
»og stk. 2, 2. pkt.« til: »stk. 2, 2.
pkt., og stk. 3, 2. pkt.« |
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 115, stk. 6,
§§ 121 og 127-130, § 131, stk. 2, og
§§ 132-134 og 136-139 finder tilsvarende anvendelse
på selvejende almene ungdomsboliger. | | 15. I § 143, stk. 2, ændres
»§ 115, stk. 6« til:
»§ 115, stk. 7«. |
| | |
| | 16. I § 143, stk. 2, indsættes
som 2. og 3.
pkt.: »For universitetsnære almene
ungdomsboliger efter § 115, stk. 5, 2. pkt.,
gælder dog, at fonden, som nævnt i § 10,
stk. 2, i lov om teknologioverførsel m.v. ved
offentlige forskningsinstitutioner, indskyder grundkapital, og at
staten yder garanti for lån efter § 118,
stk. 3. Garantien beregnes efter reglerne i § 127,
2.-4. pkt.« |