Betænkning afgivet af Udvalget for
Videnskab og Teknologi den 20. maj 2010
1. Ændringsforslag
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling har stillet
12 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2010 og var til 1.
behandling den 16. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og
Teknologi.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for videnskab,
udvikling og teknologi sendte den 25. januar 2010 dette udkast til
udvalget, jf. UVT alm. del - bilag 97. Den 9. april 2010 sendte
ministeren for videnskab, udvikling og teknologi de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til ministeren
for videnskab, udvikling og teknologi til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
1 af udvalgets spørgsmål til ministeren og
ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiet støtter formålet med
lovforslaget, der giver forbedrede muligheder for etablering af
universitetsnære boliger til studerende eller
gæsteforskere samt udlejning af lokaler til servicefunktioner
som for eksempel cafeer, kiosker og daginstitutioner. Samlet set
forventes forslaget at øge antallet af ungdomsboliger i byer
med mange studerende, hvilket der er et stort behov for.
Det har været afgørende for Socialdemokraterne at
få præciseret i lovforslaget, at de boliger, der ikke
er reserveret til udenlandske studerende, bliver fordelt efter de
sædvanlige regler. Det vil sige, at de boligsøgende
ikke nødvendigvis behøver at komme fra det
pågældende universitet, og at der er mulighed for at
anlægge sociale kriterier for tildelingen af boligerne. Der
er altså adgang for studerende fra alle uddannelser. Det er
vigtigt, at de studerende møder hinanden på
tværs af uddannelser og baggrund, og at der ikke er tale om
»elitekollegier«, som den tidligere videnskabsminister
har udtalt.
Endvidere lægger Socialdemokraterne vægt på,
at den anslåede mindreudgift for kommunerne skal aftales med
KL og ikke bare automatisk trækkes fra bloktilskuddet. Derfor
ønsker Socialdemokraterne svaret på
spørgsmål 9 optrykt i betænkningen.
I udvalgsbehandlingen kom det frem, at der med regeringens
oprindelige lovforslag var lagt op til, at Landsbyggefonden skulle
bidrage med 25 pct. af statens ydelsestilskud. Dette er
uacceptabelt for Socialdemokraterne, fordi kommunerne ikke har den
sædvanlige anvisningsret til hver fjerde ledige bolig til
boligsocial anvisning for unge, og campusboligerne dermed ikke har
et boligsocialt sigte. Derfor foreslog Socialdemokraterne på
et møde med ministeren den 18. maj 2010, at denne del blev
fjernet fra lovforslaget, så Landsbyggefonden ikke skal
bidrage til finansieringen af campusboligerne. Regeringen har
derpå fremsat ændringsforslag herom, hvilket
Socialdemokraterne støtter. På den baggrund kan
Socialdemokraterne støtte det endelige lovforslag.
Dansk Folkeparti kan godkende lovforslaget med ministerens
ændringsforslag. Ændringsforslagene er udarbejdet bl.a.
på baggrund af de indsigelser, som Dansk Folkeparti fremkom
med under 1. behandlingen.
Ændringsforslagene undtager støtte og bidrag fra
Landsbyggefonden til de universitetsnære ungdomsboliger og
sikrer, at alene eksisterende ejendomme, som ikke anvendes til
beboelse, kan ombygges til universitetsnære ungdomsboliger.
På baggrund af disse ændringer af regeringens
lovforslag er det derfor muligt for Dansk Folkeparti at stemme for
lovforslaget med ændringsforslagene, og Dansk Folkeparti ser
frem til, at der nu kan bygges universitetsnære
ungdomsboliger.
Regeringen ønsker med lovforslaget, at universiteterne
får mulighed for at bygge gæsteforsker- og
ungdomsboliger samt serviceerhverv m.v. på universiteterne.
Dette finder Dansk Folkeparti er en udmærket ide, som Dansk
Folkeparti fuldt ud kan støtte. Som det fremgår,
udbygges reglerne for almene ungdomsboliger tilhørende en
selvejende institution med henblik på etablering af
universitetsnære ungdomsboliger.
De universitetsnære ungdomsboliger kan bebos af op til
50 pct. udenlandske og 50 pct. danske studerende, og der ydes ikke
støtte og bidrag fra Landsbyggefonden.
Kommunalbestyrelsen meddeler fortsat tilsagn om offentlig
støtte til universitetsnære ungdomsboliger, som vil
kunne etableres ved nybyggeri eller ved ombygning af eksisterende
ejendomme, som ikke anvendes til beboelse.
Dansk Folkeparti har lagt vægt på, at
ændringsforslagene medfører, at universiteterne ikke
vil kunne opkøbe private udlejningsejendomme med små
og relativt billige lejligheder, hvor huslejen er væsentligt
under markedslejen på grund af boligreguleringslovens regler
om omkostningsbestemt leje. Disse lejligheder vil nu fortsat
være tilgængelige for personer med lav- eller
mellemindkomster.
Endelig noterer Dansk Folkeparti, at med hensyn til
serviceerhverv kan universitet kun i begrænset omfang
indgå aftaler om udleje eller fremleje af faciliteter til
brug for serviceerhverv. Det kan bl.a. være en
børneinstitution, en kiosk eller en cafe m.v. Fremleje eller
udleje skal ske på markedsmæssige vilkår. Dette
finder Dansk Folkeparti er en udmærket ide.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
30 a, stk. 3, indsættes før
»selvejende«: »universitetsnære almene
ungdomsboliger efter § 115, stk. 6, og i«.«
[Anvendelse af likvide midler i
universitetsnære ungdomsboliger]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 33, stk. 5, 2. pkt., ændres
»§ 115, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 115,
stk. 6«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
3) I
det under nr. 4 foreslåede § 53 a, stk. 2, 1. pkt., udgår
»selvejende«, og »§ 115, stk. 5, 2.
pkt.« ændres til: »§ 115, stk. 6«.
[Redaktionel ændring og
konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
4) I
det under nr. 7 foreslåede § 64, stk. 4, 2. pkt., ændres
»§ 115, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 115,
stk. 6«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»02. I §
80 c, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk.
6.«
03. I
§ 91, stk. 8, indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk.
6.«
04. I
§ 91 a, stk. 5, indsættes
som 2. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk.
6.«
05. I
§ 91 b, 3. pkt., ændres
»stk. 9« til: »stk. 10«.
06. I
§ 92, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk.
6.«
07. I
§ 92 a, stk. 1, indsættes
som 4. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115, stk.
6.«
08. I
§ 115, stk. 3, ændres
»stk. 6« til: »stk. 7«.«
[Indskrænkning af
Landsbyggefondens støttemuligheder til
universitetsnære almene ungdomsboliger og konsekvenser af
ændringsforslag nr. 6]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
6) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
115 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes etableret,
kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til
selvejende institutioner til etablering af universitetsnære
almene ungdomsboliger, der støttes af en fond, jf. §
10, stk. 2, i lov om teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner, og som etableres ved
1) nybyggeri,
2) ombygning eller
erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme, der ikke anvendes til beboelse.«
Stk. 6-10 bliver herefter stk. 7-11.«
[Mulighed for etablering af
universitetsnære almene ungdomsboliger]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»09. I §
115, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres »stk.
1-5« til: »stk. 1-6«.
010. I
§ 115, stk. 9, 3. pkt., der bliver
stk. 10, 3. pkt., ændres »stk. 1-5« til:
»stk. 1-6«.
011. I
§ 115, stk. 10, der bliver stk.
11, ændres »stk. 9« til: »stk.
10«.
012. I
§ 115 a, stk. 1, ændres
»stk. 1-5« til: »stk. 1-6«, og »stk.
9« ændres til: »stk. 10«.
013. I
§ 117, stk. 2, ændres
»stk. 8« til: »stk. 9«.«
[Konsekvenser af
ændringsforslag nr. 6]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
8) I
det under nr. 11 foreslåede § 118, stk. 3, ændresi 1. pkt. »§ 115, stk. 5, 2.
pkt.« til: »§ 115, stk. 6«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
9)
Efter nr. 14 indsættes som nye numre:
»014. I §
135 ændres »og stk. 5« til: »stk. 5
og 6«.
015. I
§ 143, stk. 1, ændres
»6 og 7« til: »7 og 8«.«
[Konsekvenser af
ændringsforslag nr. 6]
Af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, tiltrådt af udvalget:
10) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
143, stk. 2, ændres »§ 115, stk. 6«
til: »§ 115, stk. 8«
»[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
11) I
det under nr. 16 foreslåede § 143, stk. 2, 2. pkt., ændres
»§ 115, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 115,
stk. 6«
»[Konsekvens af ændringsforslag nr.
6]«
12)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»016. I §
151, stk. 2, ændres »stk. 1-5« til
»stk. 1-6«
»[Konsekvens af ændringsforslag nr.
6]«
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at likvide
midler fra udamortiserede lån i universitetsnære almene
ungdomsboliger helt og fuldt forbliver i ungdomsboliginstitutionen
og anvendes i overensstemmelse med reglerne for dispositionsfondens
anvendelse. Det betyder, at der ikke fra disse boliger skal
foretages indbetaling til Landsbyggefonden.
Til nr. 2, 4 og 7-12
Ændringsforslagene er konsekvenser af
ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indeholder dels en redaktionel
ændring som følge af en fejl i korrekturen forud for
fremsættelsen af lovforslaget, dels en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 6.
Til nr. 5
Som en konsekvens af, at de likvide midler forbliver i den
universitetsnære almene ungdomsboliginstitution, jf.
ændringsforslag nr. 1, foreslås det, at der ikke skal
ske indbetaling til Landsbyggefonden heraf, jf. nyt nr. 02, at
universitetsnære almene ungdomsboliger ikke vil kunne
støttes af Landsbyggefonden, jf. nye nr. 03, 04 og 06, og at
Landsbyggefonden ikke bidrager til ydelsesstøtten til
nybyggede universitetsnære ungdomsboliger, jf. nyt nr.
07.
Da Landsbyggefonden kun bidrager til ydelsesstøtten til
og med udgangen af 2010, og da det forventes, at der først
vil blive meddelt tilsagn til universitetsnære almene
ungdomsboliger i 2011, har ændringsforslaget om, at
universitetsnære almene ungdomsboliger er undtaget fra
Landsbyggefondens bidragspligt, ingen økonomiske
konsekvenser for staten.
Ændringsforslaget indeholder tillige
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 6.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at
universitetsnære almene ungdomsboliger kan etableres enten
ved nybyggeri eller ved erhvervelse og ombygning af eksisterende
ejendomme, der ikke anvendes til beboelse.
Helge Sander V
Mads Rørvig V Michael Aastrup Jensen V
Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Malou Aamund V
Jesper Langballe DF Mikkel Dencker DF
Jørgen S. Lundsgaard KF
Per Ørum Jørgensen UFG
Kirsten Brosbøl S Rasmus Prehn S
Benny Engelbrecht S Per Husted S Jonas Dahl SF
Hanne Agersnap SF Marianne Jelved RV fmd. Johanne Schmidt-Nielsen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 205
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra videnskabsministeren |
2 | Tidsplan |
3 | Ændringsforslag, fra
videnskabsministeren |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Meddelelse om ændringsforslag, fra
videnskabsministeren |
6 | Ændringsforslag, fra
videnskabsministeren |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 205
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor mange ungdomsboliger der er
opført i følgende byer de sidste 15 år pr.
år, og antal indbyggere i samme periode: København,
Århus, Odense og Aalborg, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvilken størrelse den
enkelte gæsteforskerbolig henholdsvis ungdomsbolig har, hvad
den enkelte bolig indeholder, og hvad den enkelte bolig koster at
opføre uden grund/med grund, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm., om gæsteforsker- og
ungdomsboliger samt lokaler til serviceerhverv alle er
opført efter almen boliglov, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om fordelingen af boliger til
udenlandske studerende henholdsvis til danske studerende, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan grunden bliver
prisfastsat, hvis der er tale om boliger og/eller erhverv på
lejet grund, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvordan den lejede grund vil
indgå i lejen på boligen, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvor meget Landsbyggefonden skal
yde i kroner og i procent af ydelsesstøtten til nybyggede
boliger til studerende, til gæsteforskere og til erhverv, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorfor universiteterne ikke selv
på egen hånd kan etablere boliger, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan det hænger sammen,
at kommunernes mindreudgift vil medgå til den samlede
finansiering, samtidig med at det fremgår, at »de
kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med
KL«, til videnskabsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
den i forslaget beregnede kommunale mindreudgift er et skøn,
og at de endelige økonomiske konsekvenser af forslaget for
kommunerne skal aftales med KL i henhold til DUT-princippet, til
videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om en redegørelse for
Landsbyggefondens rolle i finansieringen af de
universitetsnære ungdomsboliger, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag, der sikrer, at de
universitetsnære ungdomsboliger ikke opføres som
almene ungdomsboliger/boliger, til videnskabsministeren, og
ministerens svar herpå |
Bilag 2
1 af udvalgets
spørgsmål og ministerens svar herpå
Svar på spm. 9 er optrykt efter ønske fra
S.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes forklare, hvordan det hænger sammen, at
kommunernes mindreudgift vil medgå til den samlede
finansiering, samtidig med at det fremgår, at »de
kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med
KL«?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg
indhentet bidrag fra socialministeren, der oplyser:
»Forslaget skønnes at medføre kommunale
mindreudgifter på i størrelsesordenen 2,1 mio. kr.
årligt i 2011-2015. Dette fremgår bl.a. af
bemærkningerne til lovforslaget.
I henhold til procedurerne i forbindelse med finansiering af
ny lovgivning (DUT), vil disse kommunale mindreudgifter skulle
forhandles med KL. Det er derfor, som det er almindelig praksis,
anført, at »de kommunaløkonomiske konsekvenser
skal forhandles med KL«. Disse forhandlinger er indledt og
forventes afsluttet i denne måned.«