Fremsat den 7. april 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ferie, lov om et
indkomstregister og lov om et indberetningssystem for oplysninger
om løn m.v.
(Forhindring af spekulationsmulighed og
indberetning af ferie til FerieKonto via indkomstregisteret)
§ 1
I ferieloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
407 af 28. maj 2004, som bl.a. ændret ved lov nr. 1420 af 22.
december 2004, § 5 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og senest
ved § 4 i lov nr. 482 af 12. juni 2009 foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1,
ændres »beskæftigelsesministeren eller
direktøren for Arbejdsdirektoratet« til:
»direktøren for Pensionsstyrelsen«.
2. To
steder i § 11 samt i § 22, § 32, stk. 1,
§ 33, stk. 1-5, som bliver stk. 2-6,
§ 34 c, stk. 1 og 2,§ 36,
stk. 3, 2. pkt., § 41, stk. 1, § 41,
stk. 2, 1. pkt., § 43, stk. 1, 3 og
4, § 43 a, og § 44, stk. 1-7, ændres
»Direktøren for Arbejdsdirektoratet« til:
»Direktøren for Pensionsstyrelsen«.
3. I
§ 30 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Retten til udbetaling af feriegodtgørelse efter stk. 1
fortabes, hvis lønmodtageren ikke senest 6 måneder
efter, at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, anmoder
arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af
§ 36, stk. 3, administrerer
feriegodtgørelsen, om at udbetale feriepengene.
Pensionsstyrelsen kan dog efter ansøgning i helt
særlige tilfælde dispensere fra denne frist.«
4. I
§ 31, stk. 2, § 34 b,
stk. 5, § 35, stk. 2, § 36,
stk. 3, 1. pkt., § 37, stk. 1 og 2, og § 41,
stk. 2, 2. pkt., ændres »direktøren
for Arbejdsdirektoratet« til: »direktøren for
Pensionsstyrelsen«.
5. I
§ 32, stk. 2,
§ 34 og § 42,
stk. 1 og 2, ændres
»Beskæftigelsesministeren« til:
»Direktøren for Pensionsstyrelsen«.
6. I
§ 33 indsættes
før stk. 1 som nyt stykke:
»Direktøren for
Pensionsstyrelsen fastsætter efter forhandling med
skatteministeren regler om indberetning af oplysninger om ferie til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.«
Stk. 1-5 bliver herefter stk. 2-6.
7. § 34 b, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Har
lønmodtageren modtaget arbejdsløshedsdagpenge,
efterløn, fleksydelse, ledighedsydelse, kontanthjælp,
særlig ydelse eller ydelse efter lov om
børnepasningsorlov i ferieåret, kan udbetaling af
feriepenge efter stk. 2 og 3, kun ske efter direktøren
for Pensionsstyrelsens forudgående godkendelse. Antallet af
dage med de nævnte ydelser skal trækkes fra det antal
dage, de uhævede feriepenge svarer til. Hvis der resterer et
antal feriedage, meddeler direktøren for Pensionsstyrelsen
arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i medfør af
§ 31 administrerer feriegodtgørelsen, for hvor
mange dage, der kan udbetales til lønmodtageren.«
8. § 43, stk. 5, 1. pkt.,
affattes således:
»Stk. 4 omfatter alle oplysninger om indkomst,
løn- og ansættelsesperiode, ferie m.v. til brug for
opkrævnings-, indbetalings-, udbetalings- og kontrolopgaver,
herunder oplysninger om identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og
lønmodtager.«
9. I
§ 43 a ændres
»Arbejdsdirektoratet« til:
»Pensionsstyrelsen«.
10. I
§ 44 indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8.
Direktøren for Pensionsstyrelsen kan delegere
afgørelseskompetence, som tilkommer direktøren efter
§ 44, til FerieKonto.«
11. § 45, stk. 1, affattes
således:
»Direktøren for
Pensionsstyrelsens afgørelser og FerieKontos
afgørelser, der er truffet i medfør af
§ 44, stk. 8, kan af den, afgørelsen
vedrører, indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at sagens parter har
fået meddelelse om afgørelsen.«
12. § 45, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Klagen sendes
til den myndighed, som har truffet afgørelsen, der vurderer
sagen på ny. Fastholder myndigheden sin afgørelse helt
eller delvist, sendes sagen til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, og sagens parter underrettes samtidig
herom. Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.«
§ 2
I lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et
indkomstregister, som ændret bl.a. ved § 4 i lov
nr. 1534 af 19. december 2007 og senest ved § 3 i lov nr.
521 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 1,
indsættes som nr. 10:
»10)
Oplysninger om ferie i det omfang der i medfør af
ferielovens § 33, stk. 1, er fastsat regler om
indberetning heraf til indkomstregisteret.«
§ 3
I lov nr. 1262 af 20. december 2000 om et
indberetningssystem for oplysninger om løn m.v., som
ændret ved § 22 i lov nr. 404 af 8. maj 2006,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 ændres »,
foretage lønindeholdelse for restancer til offentlige
myndigheder eller foretage indbetalinger til FerieKonto« til:
»eller foretage lønindeholdelse for restancer til
offentlige myndigheder«.
2. I
§ 3, stk. 1, udgår
to steder », FerieKonto«.
3. I
§ 4, stk. 1, udgår
», FerieKonto-betalinger«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter efter aftale
med beskæftigelsesministeren og skatteministeren tidspunktet
for ikrafttræden af § 3.
Stk.3. § 30,
stk. 6, som affattet ved denne lovs § 1 nr. 3,
finder ikke anvendelse for lønmodtagere, som før 1.
juli 2010 opfyldte betingelserne for udbetaling efter
§ 30, stk. 1. Lønmodtagere omfattet af 1.
pkt. skal have anmodet arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i
medfør af § 36, stk. 3, administrerer
feriegodtgørelsen, om udbetaling af feriepengene efter
§ 30, stk. 1, senest den 1. januar 2011, jf. dog
§ 41, stk. 2, ellers fortabes retten til udbetaling
efter § 30, stk. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | |
Almindelige
bemærkninger |
|
Indholdsfortegnelse |
| | | |
1. | Indledning -
lovforslagets hovedelementer |
2. | Lovforslagets
elementer |
| 2.1. | Sikring mod
spekulation |
| | 2.1.1. | Udbetaling af
feriepenge når lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet
eller fratræder i forbindelse med flytning til
udlandet |
| | 2.1.2. | Udbetaling af
feriepenge efter ferieårets udløb |
| 2.2. | Indberetning af ferie
til indkomstregisteret |
| | 2.2.1. | Gældende
regler |
| | 2.2.2. | Lovforslagets
indhold |
| 2.3. | Delegation af
afgørelseskompetence til FerieKonto |
| | 2.3.1. | Gældende
regler |
| 2.4. | Øvrige
justeringer af ferieloven |
3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige |
| 3.1. | Staten og
kommunerne |
| 3.2. | Offentlige
arbejdsgivere |
| 3.3. | FerieKonto |
4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. |
5. | Administrative
konsekvenser for borgerne |
6. | Miljømæssige konsekvenser |
7. | Forholdet til
EU-retten |
8. | Hørte
myndigheder og organisationer |
9. | Sammenfattende
skema |
| |
1. Indledning - lovforslagets
hovedelementer
Lovforslaget ændrer ikke grundlæggende ved
ferielovens principper.
Ferieloven sikrer i dag lønmodtageren ret til 5 ugers
ferie samt ret til løbende optjening af feriepenge.
Feriepengene skal som udgangspunkt udbetales i forbindelse med
ferieafholdelse. Rådets direktiv, nr. 93/104/EF af 4.
november 2003 om visse aspekter i forbindelse med arbejdstiden -
herefter arbejdstidsdirektivet - sikrer en lønmodtager ret
til 4 ugers betalt ferie om året og forhindrer, at ferien kan
erstattes med en kontant udbetaling, medmindre arbejdsforholdet er
ophørt.
Formålet med lovforslaget er i højere grad at
sikre mod spekulation i udbetaling af feriepenge, hvor
lønmodtageren ikke har holdt sin ferie for derved at
undgå fradrag i fx efterløn.
Desuden indebærer lovforslaget, at arbejdsgiverens
indberetningspligt til FerieKonto ophæves, da indberetningen
af ferie til FerieKonto fremover skal ske via indkomstregisteret.
Som følge af, at indberetningerne til FerieKonto
foreslås at skulle ske via indkomstregisteret, foreslås
i samme forbindelse nogle justeringer af LetLøn.
Forslaget indebærer desuden, at der skabes en klar
hjemmel til, at direktøren for Pensionsstyrelsen kan
indhente alle relevante og nødvendige oplysninger fra
indkomstregisteret til administration af ferieloven, fx til brug
for indbetalings- og udbetalingsopgaver, herunder beregning og
opkrævning af feriepenge.
Desuden medfører lovforslaget, at det bliver muligt at
delegere afgørelseskompetence til FerieKonto.
Desuden indebærer lovforslaget, at en række
bemyndigelsesbestemmelser af administrativ karakter overgår
fra beskæftigelsesministeren til direktøren for
Pensionsstyrelsen. Endelig medfører lovforslaget
konsekvensændringer af, at ansvaret for ferielovgivningen
administrativt er flyttet fra Arbejdsdirektoratet til
Pensionsstyrelsen.
2. Lovforslagets elementer
2.1. Sikring mod spekulation
2.1.1. Udbetaling af feriepenge når
lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet eller fratræder
i forbindelse med flytning til udlandet
2.1.1.1. Gældende regler
Et grundlæggende princip i ferieloven er, at
lønmodtageren skal holde sin ferie for at få udbetalt
sine optjente feriepenge. De optjente feriepenge udbetales enten
som løn under ferie eller som feriegodtgørelse. En
lønmodtager, som forlader arbejdsmarkedet på grund af
alders- eller helbredsmæssige forhold, kan umiddelbart
få udbetalt feriepengene for tidligere og løbende
optjeningsår, uden at ferien holdes, jf. lovens
§ 30, stk. 1, nr. 1. Det samme gælder, hvis en
lønmodtager fratræder i forbindelse med flytning til
udlandet og framelder sig Det Centrale Personregister, jf.
§ 30, stk. 1, nr. 2. Der er tale om en undtagelse i
forhold til ferielovens almindelige udgangspunkt. Derudover er det
en undtagelse til princippet om, at feriepenge for ophørte
ansættelsesforhold først kan udbetales efter
ferieårets udløb, jf. § 34 b,
stk. 2.
Udbetaling af feriepenge efter § 30, stk. 1,
kan kun ske for indeværende og efterfølgende
ferieår. Feriepenge for tidligere ferieår kan kun
udbetales, hvis lønmodtageren har holdt ferien eller har
haft en feriehindring i det pågældende ferieår.
Dog kan feriepenge efter § 34 b, stk. 2 og 3, i
visse situationer udbetales efter ferieårets udløb,
hvis beløbet enten vedrører den 5. ferieuge eller et
ophørt ansættelsesforhold.
Udbetaling kan ske, hvis lønmodtageren dokumenterer at
have forladt arbejdsmarkedet af alders- eller helbredsmæssige
forhold, jf. § 30, stk. 1, nr. 1, hvilket fx kan ske
ved overgang til folkepension eller førtidspension.
Udbetaling kan desuden ske ved overgang til efterløn, hvis
lønmodtageren samtidig modtager en pension fra en privat
pensionsordning eller fra en pensionsordning som led i et
ansættelsesforhold. Overgang til efterløn er derfor
ikke i sig selv nok til, at en lønmodtager har forladt
arbejdsmarkedet af aldersmæssige årsager.
Fradrag i efterløn sker på udbetalingstidspunktet
af feriepengene, og efterlønsmodtageren skal oplyse om
udbetalingen til a-kassen.
Udbetalingen sker på baggrund af lønmodtagerens
fremvisning af relevant dokumentation og sker derfor på
lønmodtagerens initiativ. Udbetalingen af feriepengene kan i
den forbindelse udskydes i op til 3 år efter ferieårets
udløb, hvorefter feriepengene forældes efter lovens
forældelsesregler, jf. § 41, stk. 2.
På den baggrund er det muligt i et vist omfang at
spekulere i at undgå fradrag i efterløn m.v. En
lønmodtager, som eksempelvis er overgået til
efterløn, og som samtidig får udbetalt en pension fra
en privat pensionsordning, og som derved har forladt
arbejdsmarkedet, kan vente med at få udbetalt feriepengene i
op til 3 år efter udløbet af det ferieår, hvor
efterlønsmodtageren har forladt arbejdsmarkedet.
Efterlønsmodtageren vil på den måde kunne
undgå fradrag i efterlønnen, hvis lønmodtageren
inden dette tidspunkt overgår til folkepension, fordi der
ikke er fradrag for feriepenge i folkepensionen. Det manglende
fradrag i efterlønnen påfører staten en
merudgift.
2.1.1.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at der i loven indsættes en frist
på 6 måneder efter, at betingelserne for udbetaling er
opfyldt, inden for hvilken lønmodtageren skal anmode om
udbetaling. Søger lønmodtageren ikke om udbetaling
indenfor denne frist fortaber lønmodtageren retten til at
få feriepengene udbetalt efter § 30,
stk. 1.
Det foreslås som en overgangsbestemmelse, at
lønmodtagere, som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden opfylder betingelserne for udbetaling af
feriepengene efter § 30, stk. 1, skal have en frist
til den 1. januar 2011 til at søge om at få
feriepengene udbetalt, jf. denne lovs § 4, stk. 3,
såfremt feriepengene inden anmodningen i øvrigt ikke
er forældede efter § 41, stk. 2.
2.1.2. Udbetaling af feriepenge efter ferieårets
udløb
2.1.2.1. Gældende regler
En lønmodtager kan efter ferieårets udløb
få udbetalt uhævede feriepenge, uden at ferien er
holdt, hvis feriepengene enten vedrører den 5. ferieuge,
eller feriepengene stammer fra et ansættelsesforhold, der er
ophørt inden ferieårets udløb, jf.
§ 34 b, stk. 2 og 3. Udbetaling sker på
baggrund af en ansøgning, som lønmodtageren sender
til den, der skal udbetale feriepengene. Har lønmodtageren i
ferieåret fået arbejdsløshedsdagpenge, ydelser
efter lov om børnepasningsorlov eller kontanthjælp,
skal antallet af dage med de nævnte ydelser trækkes fra
antallet af dage med uhævede feriepenge, jf. § 34
b, stk. 4. Har lønmodtageren i ferieåret
eksempelvis fået kontanthjælp i 20 dage og har
uhævede feriepenge for 25 dage, kan lønmodtageren
få udbetalt uhævede feriepenge for 5 dage.
Lønmodtageren skal søge om udbetaling af de
uhævede feriepenge senest den 30. september efter
ferieårets udløb, jf. § 34 b, stk. 5.
Efter det tidspunkt kan lønmodtageren kun få udbetalt
feriepengene, hvis lønmodtageren har holdt ferien eller
været forhindret i at holde ferien i ferieåret, eller
hvis lønmodtageren har forladt arbejdsmarkedet efter
§ 30, stk. 1.
På den baggrund er det muligt i et vist omfang at
spekulere i at undgå fradrag i efterløn m.v. Det er fx
tilfældet, når en folkepensionist søger om at
få ikke afholdt ferie udbetalt inden den 30. september efter
ferieårets udløb som følge af et ophørt
ansættelsesforhold, og folkepensionisten har fået
efterløn i ferieåret. Her vil udbetalingen af de
uhævede feriepenge ske uden fradrag i efterlønnen, og
uden at antallet af dage i ferieåret med fx efterløn
trækkes fra det antal dage de uhævede feriepenge svarer
til. Den manglende adgang til at trække antallet af dage med
fx efterløn fra i de uhævede feriepenge,
påfører statskassen en merudgift.
2.1.2.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at ydelserne, der skal trækkes fra i
dagene med de uhævede feriepenge, udvides til også at
omfatte efterløn, fleksydelse, ledighedsydelse og
særlig ydelse efter § 74 i i lov om aktiv
socialpolitik, som en a-kasse eller en kommune udbetaler, og som
har til formål at dække lønmodtagerens tab af en
arbejdsindtægt.
Forslaget sikrer således i højere grad, at
lønmodtageren ikke kan spekulere i at undlade at holde
ferien i ferieåret, samtidig med at lønmodtageren
modtager offentlig forsørgelse i ferieåret.
2.2. Indberetning af ferie til
indkomstregisteret
2.2.1. Gældende regler
Indkomstregisteret er et fælles offentligt register med
oplysninger om borgernes indkomstforhold og arbejdsomfang.
Idéen med indkomstregisteret er, at arbejdsgivere m.v.
indberetter oplysningerne én gang til dette register, og
offentlige myndigheder, som skal bruge de pågældende
oplysninger, skal så hente oplysningerne i indkomstregisteret
frem for at hente dem hos borgerne eller arbejdsgiverne m.v. Dette
indebærer en administrativ lettelse for borgerne,
arbejdsgiverne og de offentlige myndigheder. Registeret drives af
SKAT.
Indkomstregisteret fungerer på den måde, at
arbejdsgivere m.v. indberetter oplysningerne til registeret.
Indberetningen skal ske mindst en gang om måneden, men
arbejdsgivere kan fx for 14. dages lønnede vælge at
indberette oftere, således at indberetningen sker samtidigt
med lønkørslen i virksomheden. For små
virksomheder er indberetningsfristen den 10. i måneden efter
den måned, oplysningerne vedrører. I januar er fristen
dog den 17. Hvis den 10. i en måned eller den 17. januar er
en lørdag, søndag eller helligdag, udskydes fristen
til den nærmeste efterfølgende hverdag. For store
virksomheder er fristen den sidste hverdag i den måned,
oplysningerne vedrører. Små virksomheder er
virksomheder, hvis årlige tilsvar af indeholdt
arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat ikke overstiger 250.000 kr.
henholdsvis 1 mio. kr. Store virksomheder er virksomheder, hvis
tilsvar overskrider disse grænser.
Offentlige myndigheder kan, hvis de har hjemmel til adgang til
oplysningerne i registeret og har indgået en aftale med
Skatteministeriet om adgangen, få adgang til de oplysninger,
der er omfattet af hjemlen, og som er relevante og
nødvendige for den pågældende myndighed.
Indkomstregisteret indeholder oplysninger om bl.a. løn,
indeholdte A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag, ATP-bidrag,
arbejdssted, ansættelsesperiode og løntimer. For
så vidt angår oplysninger vedrørende ferie,
indeholder registeret alene oplysninger om den del af den udbetalte
eller godskrevne A-indkomst, der udgøres af
feriegodtgørelse.
LetLøn er et elektronisk system, som arbejdsgivere og
lønservicebureauer kan vælge at benytte til
indberetning til SKAT, ATP, FerieKonto, Danmarks Statistik og Dansk
Arbejdsgiverforening. Det er frivilligt for virksomhederne at
tilmelde sig LetLøn, og der kræves ikke betaling for
brug af LetLøn hos de virksomheder, som tilmelder sig.
Ved brug af LetLøn samles indberetningerne og
betalingerne til de nævnte myndigheder m.v. ét sted -
nemlig LetLøn. De arbejdsgivere, der tilmelder sig
LetLøn, skal kun indberette og betale til LetLøn, der
så sørger for at sende oplysninger og betalinger
videre.
LetLøn består af to ordninger, en
indberetningsordning og en beregningsordning.
Ved brug af indberetningsordningen foretages indberetningerne
til LetLøn, som herefter viderefordeler oplysningerne til
myndighederne m.v.
I beregningsordningen udfører LetLøn også
lønrelaterede beregninger til det offentlige. Ved anvendelse
af beregningsordningen skal arbejdsgiveren indberette periode,
løntimer, ATP-timer, løn (timer x timesats eller den
faste løn), B-indkomst (honorar m.v.) og yderligere
tillæg, fx personalegoder og kørselsgodtgørelse
m.v. LetLøn foretager herefter beregningerne af skat m.v. og
viser resultatet for arbejdsgiveren til godkendelse. Når
beregningen er godkendt, bliver den automatisk overført til
LetLøns indberetnings- og betalingsdel, som sender
oplysningerne videre til de relevante myndigheder. Efter
godkendelse af en beregning opkræver LetLøn de
indeholdte beløb. Sker betaling ikke, sender LetLøn
besked til SKAT, ATP og FerieKonto, som herefter har ansvaret for
videre rykning.
Virksomhederne kan tilmelde sig indberetningsordningen uden at
tilmelde sig beregningsordningen.
LetLøn drives af SKAT.
Indberetninger til FerieKonto kan for virksomheder, som er
tilmeldt LetLøn, ske via LetLøn. For virksomheder,
som er tilmeldt beregningsordningen, vil beregningen og betalingen
af feriegodtgørelse til FerieKonto kunne ske via
LetLøn.
Pensionsstyrelsen fastsætter de nærmere regler om
indbetaling af feriegodtgørelse. Der er i den forbindelse
fastsat regler om indberetning og indbetaling af
feriegodtgørelse til FerieKonto, jf. ferielovens
§ 33, stk. 1.
2.2.2. Lovforslagets indhold
Som led i regeringens digitaliseringsstrategi og
Beskæftigelsesministeriets planlagte lettelser af de
administrative byrder på ferieområdet har
Pensionsstyrelsen i samarbejde med ATP og SKAT arbejdet med en
række initiativer, som skal bane vejen for digitalisering og
automatisering af indberetnings- og indbetalingsprocesserne i
FerieKonto.
Det foreslås på denne baggrund, at arbejdsgiverne
skal indberette ferie til indkomstregisteret, hvortil alle
arbejdsgivere siden 2008 har været forpligtet til at
indberette oplysninger til SKAT. Dermed skal arbejdsgiverne ikke
længere indberette ferie særskilt til FerieKonto, men
kan nøjes med at indberette oplysningerne til
indkomstregisteret sammen med øvrige indberetningspligtige
oplysninger. Denne løsning vil fremme den digitale
kommunikation mellem myndighed og virksomhed og lette hverdagen for
virksomhederne. Indbetalingen af feriegodtgørelse til
FerieKonto skal dog fortsat alene ske kvartalsvis eller ved en
lønmodtagers fratræden.
Som følge heraf foreslås det, at der i ferieloven
indsættes en klar hjemmel til, at direktøren for
Pensionsstyrelsen fastsætter de nærmere regler om
arbejdsgivernes indberetning af ferie til indkomstregisteret.
Det forventes, at arbejdsgiverne kan indberette oplysninger om
ferie til indkomstregisteret fra optjeningsåret 2012.
Indberetning af ferie til indkomstregisteret kræver udvikling
af nye felter i registeret, og for at dette udviklingsarbejde kan
gå i gang, er det nødvendigt, at der i foråret
2010 skabes hjemmel til indberetning af disse oplysninger.
Det foreslås endvidere, at der i lov om et
indkomstregister indsættes en angivelse af, at der skal ske
indberetning til indkomstregisteret af oplysninger, som
direktøren for Pensionsstyrelsen bestemmer, skal indberettes
til indkomstregisteret. I den gældende lovgivning anvendes
følgende metode ved afgrænsningen af, hvilke
oplysninger der skal indberettes til indkomstregisteret: Lov om et
indkomstregister indeholder en kort beskrivelse af karakteren af de
oplysninger, som skal indberettes, og en henvisning til den
lovgivning, de nærmere regler om indberetningen fremgår
af, eller som indeholder hjemlen til at fastsætte de
nærmere regler. Det er herefter i lovgivningen
vedrørende de relevante emner eller i bekendtgørelser
udstedt i medfør af disse love, de nærmere regler om
indholdet af indberetningerne fremgår. Lovforslaget
følger denne teknik.
Forslaget medfører, at oplysningerne om ferie skal
indberettes mindst månedligt inden for de frister, der
gælder for indberetning til indkomstregisteret.
Ud over at forslaget medfører, at Pensionsstyrelsen og
FerieKonto kan få terminaladgang til oplysningerne om ferie,
vil også andre myndigheder kunne få terminaladgang til
oplysningerne. Det forudsætter dog dels, at de har lovhjemmel
til en sådan adgang, og at oplysningerne er relevante og
nødvendige for den pågældende myndighed.
I FerieKontos nuværende system indberetter og indbetaler
arbejdsgiverne feriedage hvert kvartal for timelønnede, mens
der for funktionærer først indberettes og indbetales
ved fratræden. Når de oplysninger, som FerieKonto
får fra arbejdsgivere, indberettes via indkomstregisteret, er
det nødvendigt, at FerieKonto kan indhente oplysninger fra
indkomstregisteret for at kunne danne en beregnet opkrævning
til arbejdsgiverne. Desuden er det nødvendigt, at FerieKonto
og Pensionsstyrelsen kan indhente oplysninger fra
indkomstregisteret til brug for administrationen af ferieloven, fx
indhentelse af oplysninger om en lønmodtagers
fratrædelsestidspunkt, oplysninger til brug for
igangsættelse af rykkerprocedure af arbejdsgivere, der
eventuelt ikke har indbetalt feriepenge m.v.
Som følge af, at indberetningerne til FerieKonto
foreslås at skulle ske via indkomstregisteret, foreslås
det, at dette også skal ske i relation til virksomheder, som
er tilmeldt LetLøn, da det ikke vil være
hensigtsmæssigt, at nogle indberetninger kommer til
FerieKonto fra indkomstregisteret og andre fra LetLøn.
Når indberetningerne kommer til FerieKonto via
indkomstregisteret, uanset om virksomheden er tilmeldt
LetLøn eller ej, vil det desuden være mest
hensigtsmæssigt, at betalingssystemet ligeledes bliver
enstrenget. Dette indebærer at det - også i relation
til virksomheder, som er tilmeldt LetLøn - er FerieKonto,
som opkræver feriegodtgørelsen. Det foreslås, at
opkrævningen af feriegodtgørelse hos arbejdsgiverne i
alle tilfælde skal foretages af FerieKonto. De virksomheder,
som er tilmeldt LetLøns indberetningsordning, vil fortsat
kunne indberette oplysningerne til LetLøn, som videresender
oplysningerne til indkomstregisteret, hvorfra FerieKonto får
oplysningerne. Regler herom kan fastsættes i
bekendtgørelsesform i medfør af § 3,
stk. 1, 2. pkt., i lov om et indberetningssystem for
oplysninger om løn m.v. Desuden vil virksomheder, som
tillige er tilmeldt LetLøns beregningsordning, fortsat kunne
få beregnet feriegodtgørelsen i denne ordning.
De behandlinger af personoplysninger, der vil ske som
følge af forslaget, skal ske under iagttagelse af reglerne i
persondataloven.
Dette indebærer bl.a., at der i forbindelse med
etablering af terminaladgang til oplysningerne om ferie og
feriegodtgørelse konkret skal overvejes, hvorvidt det er
sagligt og nødvendigt at give adgang, og om der på det
enkelte område alene kan gives en begrænset adgang til
oplysningerne. Det er et krav, at offentlige myndigheder m.v. ikke
må behandle eller have adgang til oplysninger, som de ikke
har behov for i deres konkrete myndighedsudøvelse.
Endvidere vil der efter persondatalovens § 57 skulle
indhentes en udtalelse fra Datatilsynet i forbindelse med
udstedelse af bekendtgørelser, cirkulærer og andre
generelle forskrifter, der har betydning for beskyttelse af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Dette indebærer bl.a., at der skal indhentes en sådan
udtalelse i forbindelse med de bekendtgørelser, der skal
udstedes om henholdsvis indberetning om ferie til
indkomstregisteret og ændring af bekendtgørelse om
LetLøn.
Det foreslås samtidig, at der laves en klar hjemmel til,
at direktøren for Pensionsstyrelsen og Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP) kan indhente oplysninger fra
indkomstregisteret til administration af ferieloven.
2.3. Delegation af afgørelseskompetence til
FerieKonto
2.3.1. Gældende regler
Arbejdsgiveren indbetaler feriegodtgørelse til
FerieKonto, medmindre andet er aftalt ved kollektiv overenskomst,
jf. § 28, stk. 1. Når ferien holdes, sender
lønmodtageren sit feriekontobevis til FerieKonto, som
herefter udbetaler feriegodtgørelsen til
lønmodtageren. Pensionsstyrelsen varetager administrationen
af FerieKonto med teknisk administrativ bistand fra
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), jf. § 32,
stk. 1. FerieKonto er således en administrativ enhed i
ATP. FerieKonto administrerer årligt udbetaling af
feriegodtgørelse på ca. 8 mia. kr. indbetalt af ca.
120.000 arbejdsgivere for ca. 800.000 lønmodtagere.
FerieKonto er en myndighed inden for den offentlige forvaltning.
Pensionsstyrelsen er overordnet ansvarlig for administrationen af
FerieKonto.
FerieKonto varetager opgaver vedrørende indbetaling af
feriegodtgørelse fra arbejdsgivere, herunder
opkrævning af feriegodtgørelse, betalingskontrol og
rykkere for manglende indbetaling, beregning og opkrævning af
renter ved for sen indbetaling af feriegodtgørelse.
FerieKonto varetager samtidig opgaver vedrørende udbetaling
af feriegodtgørelse til lønmodtagere, herunder
udsendelse af feriekontobeviser, udbetaling af
feriegodtgørelse i forbindelse med afholdelse af ferie og
udbetaling af feriegodtgørelse efter ferieårets
udløb efter ansøgning.
Klager en arbejdsgiver eller en lønmodtager over
udfaldet, sender FerieKonto sagen til Pensionsstyrelsen.
Pensionsstyrelsen træffer herefter afgørelse
vedrørende samme forhold med klageadgang til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg.
2.3.2. Forslagets indhold
For at undgå dobbeltarbejde ved at FerieKonto
først behandler en sag fra fx en lønmodtager, og
FerieKonto herefter sender sagen til Pensionsstyrelsen til
viderebehandling, foreslås det, at Pensionsstyrelsen efter
forudgående drøftelse med ATP kan delegere
afgørelseskompetence indenfor områder, hvor FerieKonto
i forvejen behandler sagen.
Ved delegationen bevarer lønmodtagerne og
arbejdsgiverne de samme rettigheder. Ved delegation af
afgørelsesbeføjelser til FerieKonto vil der fortsat
være klageadgang til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg. Denne delegation vil være
retssikkerhedsmæssig ubetænkelig, dels fordi
sagsbehandlingen fortsat hviler på et 2-instansprincip, dels
fordi ATP besidder den nødvendige juridiske ekspertise og
erfaring til behandlingen af sagerne i FerieKonto, og dels fordi
FerieKonto også er omfattet af forvaltningsloven, lov om
offentlighed i forvaltningen, persondataloven og ombudsmandens
kompetence.
2.4. Øvrige justeringer af ferieloven
Det foreslås, at en række
bemyndigelsesbestemmelser af administrativ karakter overgår
fra beskæftigelsesministeren til direktøren for
Pensionsstyrelsen.
Fra den 1. oktober 2009 blev der ved en
organisationsomlægning i
Beskæftigelsesministeriet ændret på
opgavefordelingen mellem nogle af ministeriets enheder.
Omlægning af opgaverne er sket mellem Pensionsstyrelsen,
Arbejdsmarkedsstyrelsen og Arbejdsdirektoratet. I den forbindelse
blev også ansvaret for en række forskellige love,
herunder for de administrative regler fastsat i medfør
heraf, ændret, og opgaverne henlagt til nye enheder og
direktører i ministeriet.
Dette afspejler sig ikke i ferieloven. Det forslås
derfor, at bestemmelserne om ansvaret for opgaver efter ferieloven
samt bemyndigelsesbestemmelser i loven ændres i
overensstemmelse med den nye opgavefordeling i
Beskæftigelsesministeriet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
3.1. Staten og kommunerne
Der findes ikke opgørelser over, hvor mange på
efterløn m.v. der i dag venter med at få udbetalt
feriepenge til de er overgået til folkepension og derved
undgår fradrag i fx efterlønnen og desuden
undgår at antallet af dage med fx efterløn i
ferieåret skal trækkes fra antallet af dage, som de
uhævede feriepenge svarer til, før der kan ske
udbetaling af de uhævede feriepenge. Det skønnes, at
det i dag kun drejer sig om få tilfælde, hvorfor de
økonomiske virkninger af forslaget ud fra en
forudsætning om uændret aktivitet umiddelbart må
skønnes at være tilsvarende begrænsede.
Hvis muligheden som nævnt ovenfor i dag blev fuldt
udnyttet, ville det medføre betydelige merudgifter. Ved
forslaget begrænses muligheden for spekulation som
følge af ændringen af § 30, stk. 1,
samt ændringen af § 34 b, stk. 4, men der vil
fortsat kunne være udbetalinger på
skønsmæssigt 10 mio. kr. årligt, som
muliggøres af overførsel af restferie til udbetaling
efter overgangen til folkepension. Det skal understreges, at dette
er beregnet ud fra den potentielle udnyttelse af reglerne fremover,
og således ikke afspejler den faktiske adfærd i
dag.
Udvidelsen i omfanget af ydelser i § 34 b,
stk. 4, vil indebære en mindre stigning i de
uhævede feriepenge. Da staten har krav på en andel
heraf, vil der ske en mindre stigning i indtægten herfra.
Omfanget skønnes til under 1 mio. kr.
3.2. Offentlige arbejdsgivere
Med dette forslag skal de offentlige arbejdsgivere ikke
særskilt indberette ferie til FerieKonto, men skal fremover
indberette de oplysninger, der skønnes nødvendige til
at varetage administrationen af FerieKonto sammen med de
øvrige indberetninger til indkomstregisteret. Det drejer sig
fx om indberetning af optjent nettoferiegodtgørelse og
antallet af optjente feriedage, samt de oplysninger, der er
nødvendige for at kunne beregne feriegodtgørelse for
løbende og tidligere optjeningsår til fratrådte
funktionærer m.v.
Oplysninger til indkomstregisteret skal fremover afgives
månedsvist i stedet for de kvartalsvise indberetninger, som
der i dag finder sted til FerieKonto. Det må dog antages, at
de offentlige arbejdsgiveres administrative byrder ved dette
forslag samlet set vil blive mindsket i et mindre omfang, idet
indberetning af ferie nu sker samtidig med de offentlige
arbejdsgiveres øvrige indberetninger til indkomstregisteret.
Indbetalingen af feriegodtgørelse til FerieKonto skal dog
fortsat alene ske kvartalsvis eller ved en lønmodtagers
fratræden.
3.3. FerieKonto
Skatteministeriet skønner, at udgifterne vedr.
udvikling, drift og renter vedr. de ekstra faciliteter i
eIndkomst-systemet m.v. samt vejledning af virksomheder m.v.,
beløber sig til 4,7 mio. kr. i engangsomkostninger til
systemudvikling, 0,8 mio. kr. til renter, 0,9 mio. kr. i
engangsudgifter til vejledning samt 1,1 mio. kr. pr. år i
løbende driftsudgifter.
Opgjort omkostningsbaseret fordeler udgifterne sig i perioden
2011-2014 sig i overensstemmelse med nedenstående
tabel:
| | | | |
Konsekvenser på
§ 9.21.01. (mio. kr., PL 2010) |
| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Afskrivninger og renter | 0,3 | 1,2 | 1,1 | 1,1 |
Øvrig drift | - | 2,0 | 1,1 | 1,1 |
Udgifter i
alt | 0,3 | 3,2 | 2,2 | 2,2 |
| | | | |
Lønsumsloft | 0,5 | 0,9 | 0,3 | 0,3 |
| | | | |
Træk på låneramme | 4,7 | 4,6 | 3,7 | 2,7 |
| | | | |
Udgiften finansieres af Feriekonto og optages på
§ 9 i henhold til reglerne om tilskudsfinansieret
aktivitet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med dette forslag skal arbejdsgiverne ikke særskilt
indberette ferie til FerieKonto, men skal fremover indberette de
oplysninger, der skønnes nødvendige til at varetage
administrationen af FerieKonto sammen med de øvrige
indberetninger til indkomstregisteret. Det drejer sig fx om
indberetning af optjent nettoferiegodtgørelse og antallet af
optjente feriedage, samt de oplysninger, der er nødvendige
for at kunne beregne feriegodtgørelse for løbende og
tidligere optjeningsår til fratrådte funktionærer
m.v.
Oplysninger til indkomstregisteret skal fremover afgives
månedsvist i stedet for de kvartalsvise indberetninger, som
der i dag finder sted til FerieKonto. Efter høring i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderes arbejdsgivernes
administrative byrder ved dette forslag samlet set at blive
mindsket i et mindre omfang, idet indberetning af ferie nu sker
samtidig med arbejdsgiverens øvrige indberetninger til
indkomstregisteret. Indbetalingen af feriegodtgørelse til
FerieKonto skal dog fortsat alene ske kvartalsvis eller ved en
lønmodtagers fratræden.
Forslaget vurderes ikke at have nogen nævneværdige
økonomiske og administrative konsekvenser for
Arbejdsmarkedets Feriefond eller de private feriefonde. I det
omfang, at der er flere uhævede feriepenge efter
ferieårets udløb, vil disse tilfalde Arbejdsmarkedets
Feriefond, de private feriefonde og statskassen.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Ingen.
6. Miljømæssige konsekvenser
Ingen.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i
høring hos Datatilsynet.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring til Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark,
FTF, Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kristelig
Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, KL, Danske Regioner,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen, Frie
Funktionærer, Business Danmark, Producentforeningen,
FerieKonto, Arbejdsmarkedets Feriefond, ATP og
Personalestyrelsen.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Forslaget forventes at medføre en
indtægtsstigning som følge af, at der vil være
flere uhævede feriepenge svarende til ca. 1 mio. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Ligestillingsmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes ikke at være i
strid med Danmarks EU-retlige forpligtelser |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 5
Med de foreslåede ændringer af ferielovens
§ 3, stk. 1, § 32, stk. 2,
§ 34, § 42, stk. 1 og 2 og § 43
a, overgår en række bemyndigelsesbestemmelser af
administrativ karakter fra beskæftigelsesministeren til
direktøren for Pensionsstyrelsen. Direktøren for
Pensionsstyrelsen får med forslaget bemyndigelse til at
fastsætte regler for den årlige fordeling af
renteafkastet fra FerieKonto, dels til dækning af FerieKontos
administrationsomkostninger, og dels til fordeling mellem
statskassen og Arbejdsmarkedets Feriefond. Direktøren for
Pensionsstyrelsen får endvidere bemyndigelse til hvert 3.
år at fastsætte regler om hvor stor en del af de
forældede og uhævede feriepenge, der tilfalder
statskassen.
Beskæftigelsesministerens beføjelser efter loven
til at godkende lån ydet af grundkapitalen fra
Arbejdsmarkedets Feriefond og fastsætte vedtægter for
Arbejdsmarkedets Feriefond, samt til efter forhandling med
arbejdsmarkedets parter at fastsætte nærmere regler om
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalgs sammensætning og
kompetence i forbindelse med nævnets behandling af sager
efter loven, vil fortsat ligge hos beskæftigelsesministeren.
Derudover henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit
2.4.
Til nr. 2, 4 og 9
Konsekvensrettelser som følge af omstrukturering af
fordelingen i arbejdsopgaver på
Beskæftigelsesministeriets område. Der henvises til de
almindelige bemærkninger i afsnit 2.4.
Til nr. 3
Det foreslås, at anmodningen om udbetaling af feriepenge
efter § 30, stk. 1, skal ske senest 6 måneder
efter, at lønmodtageren har forladt arbejdsmarkedet af
alders- eller helbredsmæssige årsager, eller efter at
lønmodtageren er fratrådt i forbindelse med flytning
til udlandet.
Det betyder, at lønmodtageren senest 6 måneder
efter, at betingelserne for udbetaling er til stede, skal anmode om
at få feriepengene udbetalt. Fristen regnes fra den dag den
relevante begivenhed indtræder og ikke ved
lønmodtagerens fremvisning af dokumentationen for
begivenhedens indtræden. Det er således fx overgangen
til folke- eller førtidspension, der er afgørende
for, hvornår fristen regnes fra.
Anmoder lønmodtageren ikke om udbetaling indenfor
fristen fortaber lønmodtageren retten til at få
feriepengene udbetalt efter § 30, stk. 1.
Udbetaling af feriepengene skal ske i umiddelbar tilknytning
til anmodningen om udbetaling af feriepengene. Det
forudsættes, at lønmodtageren forfølger sit
krav uden ugrundet ophold, såfremt den, der skal udbetale
feriepengene, ikke udbetaler feriepengene.
Efter udløbet af denne frist gælder ferielovens
øvrige regler. Feriepengene kan således udbetales,
hvis lønmodtageren har holdt ferien i ferieåret eller
har haft en feriehindring i det pågældende
ferieår. Feriepenge kan desuden i visse situationer udbetales
efter ferieårets udløb, hvis beløbet enten
vedrører den 5. ferieuge eller stammer fra et ophørt
ansættelsesforhold.
Eksempel:
En 62-årig lønmodtager overgår til
efterløn den 1. august i et kalenderår og forlader
samtidig arbejdsmarkedet af aldersmæssige årsager, da
lønmodtageren får udbetalt en pension fra en privat
pensionsordning. Ønsker lønmodtageren feriepengene
udbetalt efter bestemmelsen i § 30, stk. 1, skal
lønmodtageren anmode om at få feriepengene udbetalt
senest 6 måneder efter, at lønmodtageren har forladt
arbejdsmarkedet, dvs. inden den 1. februar i det
efterfølgende kalenderår. Fradraget i
efterlønnen sker på tidspunktet for udbetalingen af
feriepengene, hvis lønmodtageren på dette tidspunkt
modtager efterløn.
Anmoder lønmodtageren arbejdsgiveren, FerieKonto eller
den, der i medfør af § 31 administrerer
feriegodtgørelsen, om at udbetale feriepengene efter
fristens udløb, kan feriepengene kun udbetales, hvis
lønmodtageren opfylder ferielovens øvrige
bestemmelser, fx betingelserne i § 34 b.
Det foreslås, at Pensionsstyrelsen i ganske
særlige tilfælde kan godkende udbetaling efter fristens
udløb. Dette kan eksempelvis være tilfældet,
hvis lønmodtageren på grund af alvorlig sygdom har
været fysisk eller psykisk ude af stand til at anmode om
udbetaling inden fristens udløb.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 6
Det foreslås, at direktøren for Pensionsstyrelsen
i § 33, stk. 1, får hjemmel til at
fastsætte de nærmere regler om arbejdsgivernes
indberetning af oplysninger om ferie til indkomstregisteret, jf.
lov om et indkomstregister. Direktøren for Pensionsstyrelsen
vil bruge hjemlen til at fastsætte bestemmelser om, at
arbejdsgiverne skal indberette oplysninger om for eksempel
nettoferiegodtgørelse, optjente feriedage, om
lønmodtageren er ansat som funktionær eller
timelønnet, hvilket ferieår feriepengene er optjent,
og evt. andre oplysninger, som det skønnes nødvendigt
at få indberettet til brug for administrationen af
FerieKonto. Da indkomstregisteret administreres af SKAT,
foreslås det, at reglerne om indberetning af oplysninger om
ferie til indkomstregisteret skal fastsættes efter
drøftelse med skatteministeren.
Til nr. 7
Ændringen af § 34 b, stk. 4,
indebærer, at de ydelser, der skal trækkes fra i dagene
med de uhævede feriepenge, udvides til også at omfatte
efterløn, fleksydelse, ledighedsydelse og særlig
ydelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit
2.1.
Til nr. 8
Det fremgår af de gældende bemærkninger til
§ 43, stk. 4 og 5, at indhentede oplysninger i
indkomstregisteret primært tænkes anvendt i
kontroløjemed. Ligeledes giver bestemmelsen alene hjemmel
til at opkrævnings- og udbetalingsopgaver kan ske i et vist
omfang. På den baggrund foreslås det, at der laves en
klar hjemmel til, at direktøren for Pensionsstyrelsen kan
indhente alle relevante og nødvendige oplysninger fra
indkomstregisteret til administration af ferieloven, fx til brug
for indbetalings- og udbetalingsopgaver, herunder beregning og
opkrævning af feriepenge. Der tænkes på
oplysninger om fx ansættelses- og lønforhold,
ferieår, optjente feriedage og brutto- og
nettoferiegodtgørelse m.v.
Desuden skal direktøren for Pensionsstyrelsen fortsat
kunne indhente alle oplysninger om indkomst, løn- og
ansættelsesperiode m.v. til brug for udbetalings- og
opkrævningsopgaver særlig i forbindelse med
kontrolopgaver, herunder oplysninger om identiteten af henholdsvis
arbejdsgiver og lønmodtager, jf. § 5 i lov nr. 404
af 8. maj 2006 om lov om ændring af forskellige love.
Til nr. 10
Muligheden for at delegere afgørelseskompetence til
FerieKonto efter § 44, stk. 8, forventes at blive
anvendt til at overføre afgørelseskompetence i fx
sager om ændring af antallet af optjente feriedage, sager om
arbejdsgivers overtrædelse af reglerne om anvendelse af
FerieKonto, betaling og inddrivelse af skyldig
feriegodtgørelse, herunder også betaling af renter.
Desuden forventes afgørelseskompetence overført i
sager om udbetaling af feriepenge, herunder i forbindelse med
afholdelse af ferie og udbetaling af uhævede feriepenge efter
ferieårets udløb.
Ved delegationen bevarer borgerne og arbejdsgiverne de samme
rettigheder. Ved delegation af afgørelsesbeføjelser
til FerieKonto, vil der fortsat være klageadgang til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Denne delegation vil
være retssikkerhedsmæssigt ubetænkelig, dels
fordi sagsbehandlingen fortsat hviler på et 2-instansprincip,
dels fordi ATP besidder den nødvendige juridiske ekspertise
og erfaring til behandlingen af sagerne i FerieKonto, og dels fordi
FerieKonto også er omfattet af forvaltningsloven, lov om
offentlighed i forvaltningen, persondataloven, og ombudsmandens
kompetence.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.3.
Til nr. 11 og 12
Forslaget er en konsekvens af, at FerieKonto får
kompetence til at træffe afgørelser i de sager, hvor
direktøren for Pensionsstyrelsen har delegeret
afgørelseskompetence til FerieKonto.
Efter gældende regler kan en part i en sag, hvor
direktøren for Pensionsstyrelsen har truffet
afgørelse, klage til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg over afgørelsen. Efter forslaget
kan afgørelser truffet af FerieKonto på samme
måde som afgørelser truffet af Pensionsstyrelsen
indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Der
henvises i øvrigt til bemærkninger til forslagets
§ 1, nr. 10.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at der indføjes et nyt nummer i
§ 3, stk. 1, i lov om et indkomstregister. Af dette
fremgår det, at indberetningen til indkomstregisteret skal
omfatte oplysninger om ferie, i det omfang direktøren for
Pensionsstyrelsen har fastsat regler herom. Regler herom kan
fastsættes i medfør af den foreslåede nye
affattelse af ferielovens § 33, stk. 1. Der henvises
i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 6,
og til afsnit 2.2 i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1-3
Det foreslås, at henvisningerne til FerieKonto
udgår af lov om et indberetningssystem for oplysninger om
løn m.v.
Forslaget indebærer, at indberetningerne til FerieKonto
vil skulle sendes via indkomstregisteret. De virksomheder, som er
tilmeldt LetLøns indberetningsordning, vil dog fortsat kunne
indberette oplysningerne til LetLøn, som videresender
oplysningerne til indkomstregisteret, hvorfra FerieKonto får
oplysningerne.
Forslaget indebærer endvidere, at opkrævningen af
feriegodtgørelse hos arbejdsgiverne i alle tilfælde
skal foretages af FerieKonto. Virksomheder, som er tilmeldt
LetLøns beregningsordning, vil dog fortsat kunne få
beregnet feriegodtgørelse i denne ordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at ændringerne af ferieloven og lov
om et indkomstregister træder i kraft den 1. juli 2010. For
så vidt angår indberetning vedrørende ferie til
indkomstregisteret, er det hjemlen til at fastsætte
nærmere regler om indberetningen, der foreslås at
træde i kraft på dette tidspunkt. Selve
indberetningspligten forudsætter ud over denne hjemmel, at
direktøren for Pensionsstyrelsen fastsætter de
nærmere regler om indberetningen i en bekendtgørelse.
Indberetningspligten vil dermed først træde i kraft,
når bekendtgørelsen træder i kraft.
Til stk. 2
Det foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for
ændringen af lov om et indberetningssystem for oplysninger om
løn m.v. efter aftale med beskæftigelsesministeren og
skatteministeren. Dette sikrer, at ikrafttrædelsestidspunktet
vil kunne afstemmes med tidspunktet for ikrafttrædelsen af
indberetningspligten vedrørende oplysninger om ferie til
indkomstregisteret, jf. bemærkningerne til stk. 1.
§ 3 sættes i kraft ved bekendtgørelse.
Til stk. 3
Det foreslås, at lønmodtagere, som på
tidspunktet for lovens ikrafttræden opfylder betingelserne
for udbetaling af feriepenge efter § 30, stk. 1,
får en frist til den 1. januar 2011 til at anmode om at
få feriepengene udbetalt. Udbetaling af feriepengene skal ske
i umiddelbar tilknytning til anmodningen om udbetaling af
feriepengene. Den 3 årige forældelsesfrist gælder
imidlertid fortsat.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov - Ferielov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I ferieloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 407 af 28. maj 2004, som bl.a. ændret ved lov nr. 1420 af
22. december 2004, § 5 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og
senest ved § 4 i lov nr. 482 af 12. juni 2009 foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 3.
For søfarende udøver økonomi- og
erhvervsministeren de beføjelser, som ved denne lov er
henlagt til beskæftigelsesministeren eller direktøren
for Arbejdsdirektoratet. | | 1. I § 3, stk. 1, ændres
»beskæftigelsesministeren eller direktøren for
Arbejdsdirektoratet« til: »direktøren for
Pensionsstyrelsen«. |
| | |
§ 11.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan fastsætte
regler om optjening af ferie ved ansættelse under 1
måned og om optjening af ferie og fradrag i
månedslønnen for lønmodtagere, som arbejder
mere end 5 dage om ugen. Direktøren for Arbejdsdirektoratet
kan ligeledes fastsætte regler om optjening af ferie for
lønmodtagere, som ikke har en kontrollabel arbejdstid og om
ferie efter § 9 for elever, som arbejder mere end 5 dage
om ugen. | | 2. To steder i
§ 11 samt i § 22, § 32, stk. 1,
§ 33, stk. 1-5, som bliver stk. 2-6,
§ 34 c, stk. 1 og 2,
§ 36, stk. 3, 2. pkt., § 41, stk. 1,
§ 41, stk. 2, 1. pkt., § 43, stk. 1,
3 og 4, § 43 a,
§ 44, stk. 1-7, ændres
»Direktøren for Arbejdsdirektoratet« til:
»Direktøren for Pensionsstyrelsen«. |
| | |
§ 22.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om afholdelse af ferie for en lønmodtager, der ikke arbejder
5 dage om ugen, og om afholdelse af ferie for en
lønmodtager, der ikke begynder ferien som følge af
sygdom eller arbejdskonflikt, jf. § 13, stk. 2 og
3. § 32.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet varetager
administrationen af FerieKonto med teknisk administrativ bistand
fra Arbejdsmarkedets Tillægspension. § 33.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om indbetaling af feriegodtgørelse, jf.
§ 28. Stk. 2.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om udbetaling af feriegodtgørelse i forbindelse med, at
ferien holdes, jf. § 29. Stk. 3.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om, hvornår arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i
medfør af § 31 administrerer
feriegodtgørelse, kan udbetale feriegodtgørelse for
tidligere og løbende optjeningsår, jf. § 30,
stk. 1. Stk. 4.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om arbejdsgiverens udbetaling af feriegodtgørelse efter
§ 30, stk. 2. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan regulere beløbet efter
§ 30, stk. 2 og 3. Stk. 5.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om udbetaling af feriegodtgørelse efter § 30,
stk. 4, for en lønmodtager, som arbejder mere end 5
dage om ugen. § 34
c. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan
fastsætte regler om information, fremgangsmåde og
udbetaling af feriegodtgørelse, løn under ferie eller
ferietillæg efter §§ 34 a og 34 b, herunder
for en lønmodtager, der arbejder mere end 5 dage om
ugen. Stk. 2.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan regulere
beløbet efter § 34 a og § 34 b,
stk. 1. § 36. Stk. 2… Stk. 3… Direktøren for Arbejdsdirektoratet
kan fastsætte regler for og føre tilsyn med
anvendelsen af sådanne midler. § 41.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om, hvornår en lønmodtager på grund af
særlige forhold er afskåret fra at holde ferie, jf.
§ 38, stk. 1. Stk. 2.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om udbetaling af feriegodtgørelse, løn under ferie
eller ferietillæg, der er omfattet af §§ 36 og
38… § 43.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan indhente oplysninger
til brug for administrationen af denne lov fra lønmodtagere
og arbejdsgivere og disses organisationer, andre offentlige
myndigheder, arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes
Garantifond, Arbejdsmarkedets Tillægspension, den, der
administrerer beløb omfattet af § 36, stk. 3,
og Arbejdsmarkedets Feriefond, herunder i elektronisk form, 1) om, hvilke personer der har været
ansat hos en arbejdsgiver, 2) om, hos hvilke arbejdsgivere en person
har været ansat, 3) om, i hvilke perioder en person har
holdt ferie, 4) om, hvornår en person er
ophørt hos en arbejdsgiver, 5) om, i hvilken periode og i hvilket
omfang en person har været beskæftiget, 6) om, hvilken løn der er udbetalt
til en person, 7) om, hvilke offentlige ydelser der er
udbetalt til en person, 8) om feriegodtgørelse, der ikke er
hævet, eller løn under ferie eller ferietillæg,
der ikke er udbetalt, herunder udbetalinger efter
§§ 34 a eller 34 b, 9) om meddelelser af betydning for
opkrævning og kontrol med indbetaling til FerieKonto, 10) om meddelelser af betydning for
kontrol med udbetaling af feriegodtgørelse, løn under
ferie og ferietillæg, jf. §§ 34 a eller 34 b,
herunder personers skriftlige erklæringer, og 11) om regnskabsoplysninger m.v. af
betydning for kontrol med den, der administrerer beløb
omfattet af § 36, stk. 3. Stk. 2… Stk. 3.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler
om indhentning og opbevaring af oplysninger efter denne
bestemmelse. Stk. 4.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan til brug for
administrationen af denne lov få terminaladgang til
oplysninger i indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister
§ 7. Stk. 5… § 43
a. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan
fastsætte regler om muligheden for digital kommunikation
mellem lønmodtagere, arbejdsgivere, dem, der i medfør
af § 31 administrerer feriegodtgørelse,
FerieKonto, Arbejdsmarkedets Feriefond, dem, der administrerer
beløb omfattet af § 36, stk. 3,
Arbejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedets Ankenævn. § 44.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet træffer
afgørelse i tvister mellem en arbejdsgiver og en
lønmodtager om optjening, afholdelse og ret til ferie og
feriegodtgørelse, løn under ferie eller
ferietillæg, indbetaling og udbetaling af
feriegodtgørelse m.v., herunder ved ferieårets
udløb efter §§ 34 a eller 34 b, og
modregning efter § 39, medmindre der er tale om forhold,
der er reguleret ved kollektiv overenskomst, jf. dog
stk. 5. Stk. 2.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet træffer
afgørelse om, hvorvidt en lønmodtager, der er
afskåret fra at holde ferie inden ferieårets
udløb, jf. § 38, kan få
feriegodtgørelse, løn under ferie eller
ferietillæg udbetalt, medmindre der er tale om forhold, der
er reguleret ved kollektiv overenskomst. Stk. 3.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet træffer
afgørelse i tvister om betaling af morarenter, jf.
§ 28, stk. 2. Stk. 4.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet træffer
afgørelse i tvister om forældelse og indbetaling af
beløb, der i medfør af § 36 tilfalder
statskassen eller Arbejdsmarkedets Feriefond eller et andet
ferieformål. Stk. 5.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet træffer
afgørelse om udbetaling af beløb efter § 34
b, stk. 4, eller beløb, der i medfør af
§ 36 er tilfaldet statskassen eller Arbejdsmarkedets
Feriefond eller et andet ferieformål. Stk. 6.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet træffer
afgørelse om indbetaling af feriegodtgørelse,
løn under ferie eller ferietillæg til Arbejdsmarkedets
Feriefond, jf. § 37. Stk. 7.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan træffe
afgørelse om administrationen af de beløb, der
anvendes til andet ferieformål, jf. § 36,
stk. 3. | | |
| | 3. I § 30 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Retten til udbetaling af
feriegodtgørelse efter stk. 1 fortabes, hvis
lønmodtageren ikke senest 6 måneder efter, at
betingelserne i stk. 1 er opfyldt, anmoder arbejdsgiveren,
FerieKonto eller den, der i medfør af § 36,
stk. 3, administrerer feriegodtgørelsen, om at udbetale
feriepengene. Pensionsstyrelsen kan dog efter ansøgning i
helt særlige tilfælde dispensere fra denne
frist.« |
| | |
§ 31… Stk. 2.
Et eksemplar af den kollektive overenskomst skal sendes til
direktøren for Arbejdsdirektoratet. § 34
b… Stk. 2… Stk. 3. Stk. 4. Stk. 5.
Muligheden for udbetaling efter stk. 1-3 fortabes, hvis
lønmodtageren ikke senest den 30. september efter
ferieårets udløb skriftligt anmoder arbejdsgiveren,
FerieKonto eller den, der i medfør af § 31
administrerer feriegodtgørelsen, om udbetaling efter disse
regler. Muligheden for udbetaling efter godkendelse, jf.
stk. 4, fortabes, hvis lønmodtageren ikke senest den
30. september efter ferieårets udløb skriftligt
anmoder direktøren for Arbejdsdirektoratet om udbetaling
efter disse regler. § 35… Stk. 2.
Hvis arbejdsgiveren ikke efterkommer kravet, forældes det,
medmindre lønmodtageren senest den 30. november efter
ferieårets udløb søger kravet gennemført
ved retssag, ved fagretlig behandling, ved politianmeldelse eller
ved at rette henvendelse til direktøren for
Arbejdsdirektoratet. § 36… Stk. 2… Stk. 3.
Inden for områder, hvor der er indgået en kollektiv
overenskomst, jf. § 31, kan direktøren for
Arbejdsdirektoratet tillade, at den andel af uhævede eller
ikke udbetalte beløb, der efter stk. 2 skal tilfalde
Arbejdsmarkedets Feriefond, i stedet anvendes til andet
ferieformål… § 37.
Hvis en lønmodtager arbejder mod vederlag under ferien, kan
direktøren for Arbejdsdirektoratet kræve, at den
dertil svarende feriegodtgørelse, løn under ferie
eller ferietillæg indbetales til Arbejdsmarkedets
Feriefond. Stk. 2.
Hvis en lønmodtager med urette har fået udbetalt
feriegodtgørelse, løn under ferie eller
ferietillæg efter §§ 34 a eller 34 b, kan
direktøren for Arbejdsdirektoratet kræve, at den
dertil svarende feriegodtgørelse, løn under ferie
eller ferietillæg indbetales til Arbejdsmarkedets
Feriefond. § 41… Stk. 2...
Muligheden for udbetaling fortabes, hvis lønmodtageren ikke
inden 3 år efter ferieårets udløb, jf. dog
§ 34 b, stk. 5, retter henvendelse til
direktøren for Arbejdsdirektoratet. | | 4. I § 31, stk. 2, § 34 b,
stk. 5, § 35, stk. 2, § 36,
stk. 3, 1. pkt., § 37, stk. 1 og 2, og § 41,
stk. 2, 2. pkt., ændres »direktøren
for Arbejdsdirektoratet« til: »direktøren for
Pensionsstyrelsen«. |
| | |
§ 32… Stk. 2.
Udgifterne til administrationen af FerieKonto dækkes af
renterne af de til FerieKonto indbetalte beløb, jf.
§ 28, stk. 1, og af renterne af for sent indbetalt
feriegodtgørelse, jf. § 28, stk. 2. Af
renteafkastet af FerieKonto i 2004 tilfalder endvidere op til 100
mio. kr. statskassen. Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om overførsel af
renteafkastet til statskassen. Det resterende renteafkast tilfalder
Arbejdsmarkedets Feriefond. § 34.
Beskæftigelsesministeren fastsætter hvert år
inden den 1. december fordelingen af renteindtægterne efter
§ 32, stk. 2, for det kommende kalenderår.
Fastsættelsen sker på grundlag af et budget for
FerieKonto. § 42.
Beskæftigelsesministeren fastsætter inden den 1.
september 2005 og derefter hvert tredje år inden 1.
september, hvor stor en del af de i § 36 nævnte
beløb der tilfalder statskassen. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
indbetaling af statskassens andel af de i § 36
nævnte beløb og om udbetaling af statskassens andel af
udbetalinger efter § 41, stk. 2. | | 5. I § 32, stk. 2, § 34
og § 42, stk. 1 og 2, ændres
»Beskæftigelsesministeren« til:
»Direktøren for Pensionsstyrelsen«. |
| | |
| | 6. I § 33 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke: »Direktøren for
Pensionsstyrelsen fastsætter efter forhandling med
skatteministeren regler om indberetning af oplysninger om ferie til
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.« Stk. 1-5 bliver herefter
stk. 2-6. |
| | |
§ 34
b… Stk. 4.
Har lønmodtageren fået arbejdsløshedsdagpenge,
ydelse efter lov om børnepasningsorlov eller
kontanthjælp i ferieåret, kan udbetaling efter
stk. 2 og 3 kun ske efter direktøren for
Arbejdsdirektoratets forudgående godkendelse. Antallet af
dage med de nævnte ydelser skal trækkes fra det antal
dage, de uhævede feriepenge svarer til. Hvis der herefter
resterer et antal feriedage, meddeler direktøren for
Arbejdsdirektoratet arbejdsgiveren, FerieKonto eller den, der i
medfør af § 31 administrerer
feriegodtgørelsen, for hvor mange dage der kan udbetales til
lønmodtageren. Stk. 5... | | 7.§ 34 b, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4. Har lønmodtageren
modtaget arbejdsløshedsdagpenge, efterløn,
fleksydelse, ledighedsydelse, kontanthjælp, særlig
ydelse eller ydelse efter lov om børnepasningsorlov i
ferieåret, kan udbetaling af feriepenge efter stk. 2 og
3, kun ske efter direktøren for Pensionsstyrelsens
forudgående godkendelse. Antallet af dage med de nævnte
ydelser skal trækkes fra det antal dage, de uhævede
feriepenge svarer til. Hvis der resterer et antal feriedage,
meddeler direktøren for Pensionsstyrelsen arbejdsgiveren,
FerieKonto eller den, der i medfør af § 31
administrerer feriegodtgørelsen, for hvor mange dage, der
kan udbetales til lønmodtageren.« |
| | |
§ 43… Stk. 5.
Stk. 4 omfatter alle oplysninger om indkomst, løn- og
ansættelsesperiode m.v. til brug for udbetalings- og
opkrævningsopgaver særlig i forbindelse med
kontrolopgaver, herunder oplysninger om identiteten af henholdsvis
arbejdsgiver og lønmodtager... | | 8.§ 43, stk. 5, 1. pkt. affattes
således: »Stk. 4 omfatter alle
oplysninger om indkomst, løn- og ansættelsesperiode,
ferie m.v. til brug for opkrævnings-, indbetalings-,
udbetalings- og kontrolopgaver, herunder oplysninger om identiteten
af henholdsvis arbejdsgiver og lønmodtager.« |
| | |
§ 43
a. Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan
fastsætte regler om muligheden for digital kommunikation
mellem lønmodtagere, arbejdsgivere, dem, der i medfør
af § 31 administrerer feriegodtgørelse,
FerieKonto, Arbejdsmarkedets Feriefond, dem, der administrerer
beløb omfattet af § 36, stk. 3,
Arbejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedets Ankenævn. | | 9. I § 43 a ændres
»Arbejdsdirektoratet« til:
»Pensionsstyrelsen«. |
| | |
| | 10. I § 44 indsættes som stk. 8: »Stk. 8. Direktøren for
Pensionsstyrelsen kan delegere afgørelseskompetence, som
tilkommer direktøren efter § 44, til
FerieKonto.« |
| | |
§ 45.
Direktøren for Arbejdsdirektoratets afgørelser kan af
den, afgørelsen vedrører, indbringes for
Arbejdsmarkedets Ankenævn inden 4 uger efter, at sagens
parter har fået meddelelse om afgørelsen. Stk. 2… Stk. 3… | | 11.§ 45, stk. 1, affattes
således: »Direktøren for
Pensionsstyrelsens afgørelser og FerieKontos
afgørelser, der er truffet i medfør af
§ 44, stk. 8, kan af den, afgørelsen
vedrører, indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg inden 4 uger efter, at sagens parter har
fået meddelelse om afgørelsen.« |
| | |
§ 45… Stk. 2.
Klagen sendes til direktøren for Arbejdsdirektoratet, der
vurderer sagen på ny. Fastholder direktøren for
Arbejdsdirektoratet sin afgørelse helt eller delvis, sendes
klagen til ankenævnet, og sagens parter underrettes samtidig
herom. Ankenævnets afgørelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed. Stk. 3... | | 12.§ 45, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Klagen sendes til den
myndighed, som har truffet afgørelsen, der vurderer sagen
på ny. Fastholder myndigheden sin afgørelse helt eller
delvist, sendes sagen til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, og sagens parter underrettes samtidig
herom. Beskæftigelsesudvalgets afgørelser kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov nr. 403 af 8. maj 2006 om et
indkomstregister, som ændret bl.a. ved § 4 i lov
nr. 1534 af 19. december 2007 og senest ved § 3 i lov nr.
521 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 3.
Følgende oplysninger skal indberettes til
indkomstregisteret: 1) Beløb og andre oplysninger, som
er omfattet af indberetningspligt efter skattekontrollovens
§ 7. 2) Beløb m.v., som efter
skatteministerens bestemmelse omfattes af indberetningspligten
efter skattekontrollovens § 7 A, stk. 2, og
skattepligtige fordele som nævnt i skattekontrollovens
§ 7 A, stk. 3. 3) Uddelinger omfattet af
indberetningspligt efter skattekontrollovens § 7 B,
stk. 1, fra fonde og foreninger, der er skattepligtige efter
fondsbeskatningsloven eller pensionsafkastbeskatningsloven. 4) Vederlag og udlodninger i form af, at
der er stillet en bil til rådighed for privat benyttelse,
eller i form af, at der er stillet en sommerbolig, en lystbåd
eller en helårsbolig til rådighed, som er omfattet af
indberetningspligt efter skattekontrollovens § 7 C. 5) Tilbagebetalinger af kontanthjælp
og introduktionsydelse m.v. efter kapitel 12 i lov om aktiv
socialpolitik eller kapitel 7 i integrationsloven, som omfattes af
indberetningspligt efter skattekontrollovens § 7 D. 6) Oplysninger om
ansættelsesperiode, den produktionsenhed, den ansatte er
tilknyttet, og løntimer, som omfattes af indberetningspligt
efter skattekontrollovens § 7 J. 7) Oplysning om indeholdt særlig
pensionsopsparing, jf. § 17 f, stk. 1, i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension. 8) Oplysninger om bidrag til
Arbejdsmarkedets Tillægspension samt bidragssatser, i det
omfang der efter anden lovgivning eller i medfør af anden
lovgivning er fastsat regler om indberetning heraf til
indkomstregisteret. 9) Oplysninger, som er relevante for
administration af en barseludligningsordning, jf. § 7 i
lov om barseludligning på det private arbejdsmarked
(barseludligningsloven). Stk. 2-4… | | 1. I § 3, stk. 1, indsættes
som nr. 10: »10) Oplysninger om ferie i det
omfang der i medfør af ferielovens § 33,
stk. 1, er fastsat regler om indberetning heraf til
indkomstregisteret.« |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov nr. 1262 af 20. december 2000 om et
indberetningssystem for oplysninger om løn m.v., som
ændret ved § 22 i lov nr. 404 af 8. maj 2006,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Loven finder anvendelse på virksomheder,
arbejdsløshedskasser, offentlige myndigheder og andre, som
ved udbetalinger er pligtige til at indeholde A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag, særlig pensionsopsparing og ATP-bidrag,
foretage lønindeholdelse for restancer til offentlige
myndigheder eller foretage indbetalinger til FerieKonto, og som
tilmelder sig det indberetningssystem for oplysning om løn
m.v., som oprettes i henhold til denne lov. | | 1. I § 1 ændres », foretage
lønindeholdelse for restancer til offentlige myndigheder
eller foretage indbetalinger til FerieKonto« til:
»eller foretage lønindeholdelse for restancer til
offentlige myndigheder«. |
| | |
§ 3.
Indberetning af oplysninger og betalinger vedrørende A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag, særlig pensionsopsparing, ATP-bidrag,
FerieKonto og lønindeholdelse samt oplysninger til Danmarks
Statistiks lønstatistik sker til modtagecentret, som
videresender oplysningerne og betalingerne til henholdsvis told- og
skatteforvaltningen, indkomstregisteret, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, FerieKonto, Finansstyrelsen og Danmarks
Statistik. Erhvervsministeren kan efter aftale med skatteministeren
bestemme, at andre oplysninger, som skal indberettes til told- og
skatteforvaltningen eller indkomstregisteret, indberettes til
modtagecentret. Indberetninger og betalinger, som sker til
modtagecentret, betragtes som sket til den enkelte modtager. Stk. 2-4… | | 2. I § 3, stk. 1, udgår to
steder », FerieKonto«. |
| | |
§ 4.
Modtagecentret stiller et beregningsmodul til rådighed, der
kan beregne beløb vedrørende A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag, særlig pensionsopsparing, ATP-bidrag,
FerieKonto-betalinger og lønindeholdelse på baggrund
af modtagne indberetninger. | | 3. I § 4, stk. 1, udgår
», FerieKonto-betalinger«. |