L 203 Forslag til lov om afgifter af spil.

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 26-05-2010

Afgivet: 26-05-2010

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010

20091_l203_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 12. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 133. Den 26. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Bwin,


Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,


Dansk Automat Brancheforening,


Dansk Erhverv,


Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,


Nærbutikkernes Landsforening,


Stanleybet v/Plesner Advokatfirma og


Royal Casino.


Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.


Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:


Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,


Dansk Automat Brancheforening,


Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,


DGI og DIF,


Horesta v/Dansk Erhverv,


Nærbutikkernes Landsforening,


Royal Casino og


Stanleybet v/ Plesner Advokatfirma.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse og 1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at partierne er glade for at være en del af forliget bag en ny regulering af spillemarkedet i Danmark.


For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er det vigtigt at have et velreguleret spillemarked, som skaber sikre forhold for spillerne og forpligter spiludbyderne til at udbyde deres ydelser etisk forsvarligt og til at bidrage til statens indtægter og tipsmidlerne. Det er Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis opfattelse, at forliget og de deraf følgende lovforslag lever op til de formål.


Det har længe været klart, at den gældende tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den eksisterende regulering var hullet, og resultatet var en slags anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrud og håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at betale skat og afgift til skade for statens indtægter og tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet og lavet klare regler for det samlede spillemarked.


Ludomaniforebyggelse og -behandling var samtidig en af Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis store prioriteringer i en ny regulering, og Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er tilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar forbedring i forhold til den gældende tilstand. Der bliver skabt en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludomani er en trussel for den enkelte og familien, og alle - også stat og udbydere - skal gøre en aktiv indsats for at forebygge og behandle. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti glæder sig over viljen til at lægge de nødvendige begrænsninger på spil, f.eks. ved at forbyde spil på kredit og lignende ordninger, som risikerer at fastholde spillere. Spiludbyderne vil med bekendtgørelserne blive pålagt forskellige krav til indretning af spillene, markedsføring m.m. De to partier vil følge dette tæt og arbejde for forebyggelse af ludomani også ved dette aspekt.


For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har det været vigtigt at sikre en fortsat tilstrækkelig finansiering fra tipsmidlerne til det frivillige foreningsliv, ungdomsorganisationer, kulturelle foreninger og aktiviteter og andre almennyttige formål. Derved bidrager tipsmidlerne til et sundt og aktivt organisations- og kulturmiljø både lokalt og på landsplan til gavn for demokratiet, folkesundheden, samfundsbevidstheden og integrationen. De to partier havde gerne set en mulighed for et endnu højere beløb til overskudsmodtagerne, men er tilfredse med forligets fastlæggelse af beløb og fordeling af risici.


Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti noterer sig, at forliget giver en bedre indhegning af spillemarkedet og dermed bedre grundlag for at opkræve korrekte afgifter. Det er nødvendigt med en sådan indhegning for at beskytte det lovlige marked, og derfor støtter de to partier de foranstaltninger, der kan træffes over for spiludbydere uden licens. Det har været vigtigt for Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, at der bliver vedtaget en model for internetblokering, der giver den fornødne retssikkerhed, og at ansvaret for at håndhæve loven ikke placeres hos internetudbyderen med en henstillingsmodel, men at det er fra myndighederne, at kravet om bremsning af en hjemmeside kommer.


Vedrørende afgiften på bruttospilleindtægten konstaterer de to partier, at Skatteministeriets vurdering er, at de vedtagne 20 pct. er så højt, afgiften på nuværende tidspunkt kan sættes for at opnå en god incitamentsstruktur, så udbyderne holder sig inden for det lovlige marked. Ved en kommende evaluering ønsker Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, at denne afgifts størrelse også vurderes.


Som en del af aftalen holdes der i overgangsperioden særlig øje med omfanget af ulovligt spil, dvs. fra lovens vedtagelse og frem til den træder i kraft, formentlig den 1. januar 2011. Også dette er Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti tilfredse med og noterer sig, at gældende dansk lovgivning selvfølgelig skal overholdes til hver en tid.


Med de bemærkninger kan Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagene og de stillede ændringsforslag til lovforslagene i pakken om en ny spillovgivning.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 35

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Stk. 1 og 2 affattes således:

»Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. § 4 kan tidligst sættes i kraft den 1. maj 2011.«

[Skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft og konsekvensændring som følge heraf]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 3. § 37 træder i kraft den 1. januar 2011.«

Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.


[Den foreslåede indberetningspligt træder fortsat i kraft den 1. januar 2011]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

3) I stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »Fra den 1. januar 2011« til: »Fra tidspunktet for lovens ikrafttræden«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

4) I stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »den første afgiftsperiode i 2011« til: »den første afgiftsperiode efter lovens ikrafttræden«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

5) I stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »den 1. januar 2011 eller senere« til: »på tidspunktet for lovens ikrafttræden eller senere«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og landbaserede kasinoer har anført, at den foreslåede afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør statsstøtte til fordel for onlineudbyderne. Det er oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i Europa-Kommissionen.


Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om forskellige og adskilte spillemarkeder, som ikke er i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifter ikke udgør statsstøtte.


De foreslåede afgifter skal i øvrigt ses i lyset af spillelovgivningens formål, som, jf. § 1 i forslaget til lov om spil (L 202), er


1) at holde forbruget af spil om penge på et moderat niveau,

2) at beskytte unge eller andre udsatte personer mod at blive udnyttet gennem spil eller at udvikle afhængighed af spil,

3) at beskytte spillerne ved at sikre, at spil udbydes på en rimelig, ansvarlig og gennemsigtig måde, og

4) at sikre offentlig orden og forhindre, at spil tjener som støtte til kriminalitet.



De forskellige spillemarkeder foreslås reguleret på en måde, som i størst mulig udstrækning sikrer opfyldelse af formålene. De fysiske spil er f.eks. reguleret væsentligt anderledes end onlinespil.


De foreslåede afgifter understøtter spillenes regulering og formålene med spilleloven ved for de enkelte spillemarkeder at være fastsat som den skønnede maksimale beskatning af spillene, som bevirker, at det konkrete marked fungerer optimalt set i forhold til lovgivningens formål.


Det er væsentligt for beskyttelsen af spillerne, at alle spil kan udbydes i et lovligt og reguleret marked, hvor udbyderne er underlagt et sæt konkrete regler. Ligeledes er det væsentligt, at forbruget af spil holdes på et moderat niveau, hvilket afgiftsbelastningen er et væsentligt led i opnåelsen af.


Høj afgiftsbelastning er et generelt brugt middel til at holde forbrug nede og anvendes således i vidt omfang på andre områder end spilleområdet for at nå f.eks. sundhedspolitiske og miljøpolitiske mål.


Det er samtidigt væsentligt at sikre, at der på det danske marked er et alsidigt og attraktivt lovligt spiludbud, idet der i modsat fald er en øget risiko for, at spillerne fristes til at spille hos spiludbydere, der ulovligt udbyder spil på det danske marked. Uagtet at et højt afgiftsniveau understøtter spillelovgivningens formål, er det derfor ved fastsættelsen af afgiftsniveauet på det enkelte marked væsentligt at sikre, at afgifterne ikke overstiger, hvad det pågældende marked kan bære. Et afgiftsniveau, der er fastsat så højt, at der på et bestemt marked ikke er et attraktivt og lovligt spilleudbud, vil direkte modvirke spillelovgivningens formål.


Selv om det er Skatteministeriets opfattelse, at de foreslåede afgifter ikke udgør statsstøtte, er det på baggrund af den fremførte kritik, herunder den konkrete henvendelse til Europa-Kommissionen, besluttet at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at få Kommissionens bekræftelse af, at der ikke er tale om statsstøtte.


Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler ikke sættes i kraft, og i stedet for den oprindelige faste dato for ikrafttræden den 1. januar 2011 foreslås det, at skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft som planlagt den 1. januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010. Såfremt Kommissionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010, er det hensigten, at lovene sættes i kraft hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssig for alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven (L 203), udlodningsloven (L 193) og ejerskabsloven (L 191)).


Forslagets § 4 vedrører Klasselotteriet A/S, som efter gældende regler betaler 6 pct. i afgift af indskudssummen. Denne afgift følger den nuværende bevilling til klasselotteriet, som løber indtil den 30. april 2011. Når forslaget om spilleafgiftslov træder i kraft, vil afgiften fremgå direkte af loven.


Det foreslås som konsekvens af forslaget i ændringsforslag nr. 1 om, at skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke er statsstøtte, at ikrafttrædelsesdatoen for § 4 tidligst kan være den 1. maj 2011.


Til nr. 2

Datoen for ikrafttræden af den i § 37 foreslåede indberetningspligt i forbindelse med afholdelse af hasardspil i turneringsform og mediekonkurrencer foreslås uændret at være den 1. januar 2011.


Til nr. 3-5

De foreslåede ændringer er konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1 om, at skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke er statsstøtte, foreligger.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Simon Emil Ammitzbøll LA Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
3
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 203


Bilagsnr.


Titel


1
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2
Henvendelse af 11/2-10 fra Nærbutikkernes Landsforening
3
Henvendelse af 10/4-10 fra Bwin
4
Henvendelse af 20/4-10 fra Stanleybet v/Plesner Advokatfirma
5
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/2-10 fra Nærbutikkernes Landsforening
6
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
7
Materiale udleveret af Nærbutikkernes Landsforening ved foretræde den 28. april 2010
8
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
9
Henvendelse af 29/4-10 fra Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund
10
Henvendelse af 29/4-10 fra Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S
11
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/4-10 fra Bwin
12
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/4-10 fra Stanleybet v/Plesner Advokatfirma
13
Henvendelse af 29/4-10 fra Stanleybet v/Plesner Advokatfirma
14
Henvendelse af 30/4-10 fra Dansk Erhverv
15
Materiale udleveret af Royal Casino ved foretræde den 4. maj 2010
16
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S
17
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Stanleybet v/Plesner Advokatfirma
18
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-10 fra Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund
19
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/4-10 fra Dansk Erhverv
20
Materiale udleveret af Dansk Automat Brancheforening ved foretræde den 5. maj 2010
21
1. udkast til betænkning
22
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-10 fra Nærbutikkernes Landsforening
23
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 5/5-10 fra Dansk Automat Brancheforeningen
24
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/5-10 fra Royal Casino
25
Meddelelse om, at betænkningsafgivelse er udskudt til den 26. maj 2010
26
Ændringsforslag, fra skatteministeren
27
Henvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat Brancheforening
28
Ændringsforslag, fra skatteministeren
29
2. udkast til betænkning
30
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat Brancheforening


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 203


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om at kommentere den del af henvendelsen af 30/4-10 fra Dansk Erhverv, jf. L 203 - bilag 14, der omhandler udvidelsen af antallet af landbaserede kasinoer og bekymringen for, at der ikke tages geografiske hensyn ved placeringen, til justitsministeren, kopi til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om at oplyse, om Konkurrencestyrelsen er spurgt til råds i forbindelse med fastsættelsen af afgiftsniveauet for onlinekasinospil, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om ministeren kan oplyse, efter hvilke objektive kriterier afgiftssatserne for henholdsvis onlinekasino og landbaseret kasino er fastsat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, på hvilken dokumentation ministeren baserer vurderingen af, at spilleautomater og onlinespil repræsenterer to forskellige spillemiljøer, hvor personkredsen er forskellig, således som det af Skatteministeriet er anført i høringsskemaet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at oplyse årsagen til, at der i lovforslaget anvendes en anden spilkategorisering end i L 202, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm., om de foreslåede afgiftssatser i lovforslaget er vurderet af regeringens statsstøtteudvalg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om regeringen agter at fremsende lovforslaget til EU-notifikation i lyset af EF-Domstolens afgørelser om, at anvendelse af differentierede afgiftssatser kan være i strid med EU's statsstøtteregler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om at bekræfte, at provenuberegningerne er baseret på en antagelse om, at vandringen (dvs. substitutionen) fra automatområdet til onlinespil er 0, dvs. at provenuberegningerne forudsætter, at spilleadfærden hos automatspillere og kasinospillere er fuldstændig upåvirket af afgiftsforskellen, fra 20 pct. på online og op til 75 pct. på fysiske spil (spillehaller og kasinoer), til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm., om ministeren ikke finder anledning til at få moderniseret rammevilkårene for spilleautomater, således at indskudsrammer og gevinstmaximum ajourføres efter 25 års stilstand, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm., om ministeren mener, at den begrundelse, at der ikke er en væsentlig sammenhæng mellem to spilletyper, kan anvendes for opretholdelse af den store afgiftsforskel mellem onlinekasino (20 pct.) og landbaseret kasino (op til 75 pct.), til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvor meget det vil koste i provenutab at reducere afgiften på 45 pct. for kasinoer til 20 pct., således at der er ens afgiftsvilkår for onlineudbydere af kasino og landbaserede kasinoer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvor meget det vil koste i provenutab at fjerne »tillægsafgiften« (+30 pct. i tillægsafgift for bruttospilleindtægt over beløbsgrænse) for landbaseret kasino, således at den højeste afgift reduceres fra 75 pct. til 45 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om at bekræfte, at den samme spilleydelse beskattes forskelligt, afhængigt af, om det foregår fysisk eller online, idet onlinekasino afgiftsbelægges med 20 pct. og landbaserede kasinoer afgiftsbelægges med op til 75 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om lovforslaget og herunder de foreslåede afgiftssatser er vurderet i forhold til EU's statsstøtteregler af Kommissionen og af Konkurrencestyrelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå