Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 26. maj 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 23. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
12. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -
bilag 133. Den 26. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bwin,
Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,
Dansk Automat Brancheforening,
Dansk Erhverv,
Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,
Nærbutikkernes Landsforening,
Stanleybet v/Plesner Advokatfirma og
Royal Casino.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Compu Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,
Dansk Automat Brancheforening,
Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,
DGI og DIF,
Horesta v/Dansk Erhverv,
Nærbutikkernes Landsforening,
Royal Casino og
Stanleybet v/ Plesner Advokatfirma.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse og 1
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget udtaler, at partierne er glade for at være en del af
forliget bag en ny regulering af spillemarkedet i Danmark.
For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er det
vigtigt at have et velreguleret spillemarked, som skaber sikre
forhold for spillerne og forpligter spiludbyderne til at udbyde
deres ydelser etisk forsvarligt og til at bidrage til statens
indtægter og tipsmidlerne. Det er Socialdemokratiets og
Socialistisk Folkepartis opfattelse, at forliget og de deraf
følgende lovforslag lever op til de formål.
Det har længe været klart, at den gældende
tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den
eksisterende regulering var hullet, og resultatet var en slags
anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrud og
håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at
betale skat og afgift til skade for statens indtægter og
tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet
og lavet klare regler for det samlede spillemarked.
Ludomaniforebyggelse og -behandling var samtidig en af
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis store prioriteringer
i en ny regulering, og Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
er tilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar
forbedring i forhold til den gældende tilstand. Der bliver
skabt en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludomani
er en trussel for den enkelte og familien, og alle - også
stat og udbydere - skal gøre en aktiv indsats for at
forebygge og behandle. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
glæder sig over viljen til at lægge de
nødvendige begrænsninger på spil, f.eks. ved at
forbyde spil på kredit og lignende ordninger, som risikerer
at fastholde spillere. Spiludbyderne vil med
bekendtgørelserne blive pålagt forskellige krav til
indretning af spillene, markedsføring m.m. De to partier vil
følge dette tæt og arbejde for forebyggelse af
ludomani også ved dette aspekt.
For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har det
været vigtigt at sikre en fortsat tilstrækkelig
finansiering fra tipsmidlerne til det frivillige foreningsliv,
ungdomsorganisationer, kulturelle foreninger og aktiviteter og
andre almennyttige formål. Derved bidrager tipsmidlerne til
et sundt og aktivt organisations- og kulturmiljø både
lokalt og på landsplan til gavn for demokratiet,
folkesundheden, samfundsbevidstheden og integrationen. De to
partier havde gerne set en mulighed for et endnu højere
beløb til overskudsmodtagerne, men er tilfredse med
forligets fastlæggelse af beløb og fordeling af
risici.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti noterer sig, at
forliget giver en bedre indhegning af spillemarkedet og dermed
bedre grundlag for at opkræve korrekte afgifter. Det er
nødvendigt med en sådan indhegning for at beskytte det
lovlige marked, og derfor støtter de to partier de
foranstaltninger, der kan træffes over for spiludbydere uden
licens. Det har været vigtigt for Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti, at der bliver vedtaget en model for
internetblokering, der giver den fornødne retssikkerhed, og
at ansvaret for at håndhæve loven ikke placeres hos
internetudbyderen med en henstillingsmodel, men at det er fra
myndighederne, at kravet om bremsning af en hjemmeside
kommer.
Vedrørende afgiften på
bruttospilleindtægten konstaterer de to partier, at
Skatteministeriets vurdering er, at de vedtagne 20 pct. er så
højt, afgiften på nuværende tidspunkt kan
sættes for at opnå en god incitamentsstruktur, så
udbyderne holder sig inden for det lovlige marked. Ved en kommende
evaluering ønsker Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti, at denne afgifts størrelse også
vurderes.
Som en del af aftalen holdes der i overgangsperioden
særlig øje med omfanget af ulovligt spil, dvs. fra
lovens vedtagelse og frem til den træder i kraft, formentlig
den 1. januar 2011. Også dette er Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti tilfredse med og noterer sig, at
gældende dansk lovgivning selvfølgelig skal overholdes
til hver en tid.
Med de bemærkninger kan Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagene og de stillede
ændringsforslag til lovforslagene i pakken om en ny
spillovgivning.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 35
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Stk.
1 og 2 affattes
således:
»Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog
stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 4 kan
tidligst sættes i kraft den 1. maj 2011.«
[Skatteministeren bemyndiges til at
sætte loven i kraft og konsekvensændring som
følge heraf]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3. § 37
træder i kraft den 1. januar 2011.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Den foreslåede
indberetningspligt træder fortsat i kraft den 1. januar
2011]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»Fra den 1. januar 2011« til: »Fra tidspunktet
for lovens ikrafttræden«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»den første afgiftsperiode i 2011« til:
»den første afgiftsperiode efter lovens
ikrafttræden«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 5, der bliver stk. 6, ændres
»den 1. januar 2011 eller senere« til: »på
tidspunktet for lovens ikrafttræden eller senere«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og
landbaserede kasinoer har anført, at den foreslåede
afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør
statsstøtte til fordel for onlineudbyderne. Det er oplyst,
at en kritisk henvendelse herom er modtaget i
Europa-Kommissionen.
Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om
forskellige og adskilte spillemarkeder, som ikke er i direkte
konkurrence med hinanden, hvorfor de foreslåede afgifter ikke
udgør statsstøtte.
De foreslåede afgifter skal i øvrigt ses i lyset
af spillelovgivningens formål, som, jf. § 1 i forslaget
til lov om spil (L 202), er
1) at holde
forbruget af spil om penge på et moderat niveau,
2) at beskytte unge
eller andre udsatte personer mod at blive udnyttet gennem spil
eller at udvikle afhængighed af spil,
3) at beskytte
spillerne ved at sikre, at spil udbydes på en rimelig,
ansvarlig og gennemsigtig måde, og
4) at sikre
offentlig orden og forhindre, at spil tjener som støtte til
kriminalitet.
De forskellige spillemarkeder foreslås reguleret
på en måde, som i størst mulig udstrækning
sikrer opfyldelse af formålene. De fysiske spil er f.eks.
reguleret væsentligt anderledes end onlinespil.
De foreslåede afgifter understøtter spillenes
regulering og formålene med spilleloven ved for de enkelte
spillemarkeder at være fastsat som den skønnede
maksimale beskatning af spillene, som bevirker, at det konkrete
marked fungerer optimalt set i forhold til lovgivningens
formål.
Det er væsentligt for beskyttelsen af spillerne, at alle
spil kan udbydes i et lovligt og reguleret marked, hvor udbyderne
er underlagt et sæt konkrete regler. Ligeledes er det
væsentligt, at forbruget af spil holdes på et moderat
niveau, hvilket afgiftsbelastningen er et væsentligt led i
opnåelsen af.
Høj afgiftsbelastning er et generelt brugt middel til
at holde forbrug nede og anvendes således i vidt omfang
på andre områder end spilleområdet for at
nå f.eks. sundhedspolitiske og miljøpolitiske
mål.
Det er samtidigt væsentligt at sikre, at der på
det danske marked er et alsidigt og attraktivt lovligt spiludbud,
idet der i modsat fald er en øget risiko for, at spillerne
fristes til at spille hos spiludbydere, der ulovligt udbyder spil
på det danske marked. Uagtet at et højt afgiftsniveau
understøtter spillelovgivningens formål, er det derfor
ved fastsættelsen af afgiftsniveauet på det enkelte
marked væsentligt at sikre, at afgifterne ikke overstiger,
hvad det pågældende marked kan bære. Et
afgiftsniveau, der er fastsat så højt, at der på
et bestemt marked ikke er et attraktivt og lovligt spilleudbud, vil
direkte modvirke spillelovgivningens formål.
Selv om det er Skatteministeriets opfattelse, at de
foreslåede afgifter ikke udgør statsstøtte, er
det på baggrund af den fremførte kritik, herunder den
konkrete henvendelse til Europa-Kommissionen, besluttet at
notificere de foreslåede afgifter med henblik på at
få Kommissionens bekræftelse af, at der ikke er tale om
statsstøtte.
Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de
foreslåede regler ikke sættes i kraft, og i stedet for
den oprindelige faste dato for ikrafttræden den 1. januar
2011 foreslås det, at skatteministeren bemyndiges til at
sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes
i kraft som planlagt den 1. januar 2011, hvis Kommissionens
bekræftelse foreligger før den 1. november 2010.
Såfremt Kommissionens bekræftelse foreligger efter den
1. november 2010, er det hensigten, at lovene sættes i kraft
hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en
ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssig for alle
fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven
(L 203), udlodningsloven (L 193) og ejerskabsloven (L 191)).
Forslagets § 4 vedrører Klasselotteriet A/S, som
efter gældende regler betaler 6 pct. i afgift af
indskudssummen. Denne afgift følger den nuværende
bevilling til klasselotteriet, som løber indtil den 30.
april 2011. Når forslaget om spilleafgiftslov træder i
kraft, vil afgiften fremgå direkte af loven.
Det foreslås som konsekvens af forslaget i
ændringsforslag nr. 1 om, at skatteministeren bemyndiges til
at sætte loven i kraft, når Kommissionens
bekræftelse af, at de foreslåede afgifter ikke er
statsstøtte, at ikrafttrædelsesdatoen for § 4
tidligst kan være den 1. maj 2011.
Til nr. 2
Datoen for ikrafttræden af den i § 37
foreslåede indberetningspligt i forbindelse med afholdelse af
hasardspil i turneringsform og mediekonkurrencer foreslås
uændret at være den 1. januar 2011.
Til nr. 3-5
De foreslåede ændringer er
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 1 om, at skatteministeren bemyndiges til at sætte loven i
kraft, når Kommissionens bekræftelse af, at de
foreslåede afgifter ikke er statsstøtte,
foreligger.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF
Simon Emil Ammitzbøll LA Nick Hækkerup
S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 203
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Henvendelse af 11/2-10 fra
Nærbutikkernes Landsforening |
3 | Henvendelse af 10/4-10 fra Bwin |
4 | Henvendelse af 20/4-10 fra Stanleybet
v/Plesner Advokatfirma |
5 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 11/2-10 fra Nærbutikkernes
Landsforening |
6 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
7 | Materiale udleveret af
Nærbutikkernes Landsforening ved foretræde den 28.
april 2010 |
8 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
9 | Henvendelse af 29/4-10 fra Dansk Galop og
Dansk Travsports Centralforbund |
10 | Henvendelse af 29/4-10 fra Compu Game A/S
og Dansk Automat Expert A/S |
11 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 13/4-10 fra Bwin |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 20/4-10 fra Stanleybet v/Plesner Advokatfirma |
13 | Henvendelse af 29/4-10 fra Stanleybet
v/Plesner Advokatfirma |
14 | Henvendelse af 30/4-10 fra Dansk
Erhverv |
15 | Materiale udleveret af Royal Casino ved
foretræde den 4. maj 2010 |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/4-10 fra Compu Game A/S og Dansk Automat Expert
A/S |
17 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/4-10 fra Stanleybet v/Plesner Advokatfirma |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/4-10 fra Dansk Galop og Dansk Travsports
Centralforbund |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/4-10 fra Dansk Erhverv |
20 | Materiale udleveret af Dansk Automat
Brancheforening ved foretræde den 5. maj 2010 |
21 | 1. udkast til betænkning |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/4-10 fra Nærbutikkernes
Landsforening |
23 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 5/5-10 fra Dansk Automat Brancheforeningen |
24 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/5-10 fra Royal Casino |
25 | Meddelelse om, at
betænkningsafgivelse er udskudt til den 26. maj 2010 |
26 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
27 | Henvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat
Brancheforening |
28 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
29 | 2. udkast til betænkning |
30 | Skatteministerens kommentar til
henvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat Brancheforening |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 203
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at kommentere den del af
henvendelsen af 30/4-10 fra Dansk Erhverv, jf. L 203 - bilag 14,
der omhandler udvidelsen af antallet af landbaserede kasinoer og
bekymringen for, at der ikke tages geografiske hensyn ved
placeringen, til justitsministeren, kopi til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at oplyse, om Konkurrencestyrelsen
er spurgt til råds i forbindelse med fastsættelsen af
afgiftsniveauet for onlinekasinospil, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm., om ministeren kan oplyse, efter
hvilke objektive kriterier afgiftssatserne for henholdsvis
onlinekasino og landbaseret kasino er fastsat, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, på hvilken dokumentation
ministeren baserer vurderingen af, at spilleautomater og onlinespil
repræsenterer to forskellige spillemiljøer, hvor
personkredsen er forskellig, således som det af
Skatteministeriet er anført i høringsskemaet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at oplyse årsagen til, at
der i lovforslaget anvendes en anden spilkategorisering end i L
202, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om de foreslåede afgiftssatser
i lovforslaget er vurderet af regeringens statsstøtteudvalg,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om regeringen agter at fremsende
lovforslaget til EU-notifikation i lyset af EF-Domstolens
afgørelser om, at anvendelse af differentierede
afgiftssatser kan være i strid med EU's
statsstøtteregler, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om at bekræfte, at
provenuberegningerne er baseret på en antagelse om, at
vandringen (dvs. substitutionen) fra automatområdet til
onlinespil er 0, dvs. at provenuberegningerne forudsætter, at
spilleadfærden hos automatspillere og kasinospillere er
fuldstændig upåvirket af afgiftsforskellen, fra 20 pct.
på online og op til 75 pct. på fysiske spil
(spillehaller og kasinoer), til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm., om ministeren ikke finder anledning
til at få moderniseret rammevilkårene for
spilleautomater, således at indskudsrammer og gevinstmaximum
ajourføres efter 25 års stilstand, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om ministeren mener, at den
begrundelse, at der ikke er en væsentlig sammenhæng
mellem to spilletyper, kan anvendes for opretholdelse af den store
afgiftsforskel mellem onlinekasino (20 pct.) og landbaseret kasino
(op til 75 pct.), til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvor meget det vil koste i
provenutab at reducere afgiften på 45 pct. for kasinoer til
20 pct., således at der er ens afgiftsvilkår for
onlineudbydere af kasino og landbaserede kasinoer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvor meget det vil koste i
provenutab at fjerne »tillægsafgiften« (+30 pct.
i tillægsafgift for bruttospilleindtægt over
beløbsgrænse) for landbaseret kasino, således at
den højeste afgift reduceres fra 75 pct. til 45 pct., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om at bekræfte, at den samme
spilleydelse beskattes forskelligt, afhængigt af, om det
foregår fysisk eller online, idet onlinekasino
afgiftsbelægges med 20 pct. og landbaserede kasinoer
afgiftsbelægges med op til 75 pct., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm., om lovforslaget og herunder de
foreslåede afgiftssatser er vurderet i forhold til EU's
statsstøtteregler af Kommissionen og af
Konkurrencestyrelsen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |