Skriftlig fremsættelse (26. marts
2010)
Skatteministeren
(Troels Lund Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om spil
(Lovforslag nr. L 202).
Forslag til lov om afgifter af spil
(Lovforslag nr. L 203).
Forslagene er et led i aftalen af 4. februar 2010 mellem
regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om en
reguleret, delvis liberalisering af det danske spillemarked.
Forslag til lov om spil udgør sammen med Forslag til
lov om afgifter af spil udmøntningen på
Skatteministeriets område af aftalen om den regulerede,
delvise liberalisering af det danske spillemarked. Kulturministeren
fremsætter samtidig Forslag til lov om udlodning af overskud
af lotteri samt hunde- og hestevæddemål og
finansministeren fremsætter Forslag til lov om Danske Spil
A/S.
Forslag til lov om spil har til
formål at foretage en delvis liberalisering og modernisering
af det danske spillemarked. Der foreslås i den forbindelse en
ordning, hvor der kan gives tilladelser til udbud af
væddemål og online kasino spil på liberale
vilkår.
Det vil betyde, at spillerne får et frit valg mellem
flere spilleselskaber, og at konkurrencen mellem de nye udbydere af
spil skaber bedre produkter for spillerne samtidig med, at
danskernes spil kanaliseres ind i regulerede og kontrollerede
rammer.
Det foreslås, at der i forbindelse med liberalisering af
spillemarkedet sættes yderligere fokus på beskyttelse
af spillerne, dels ved at sikre, at de får de gevinster, som
de har krav på, dels ved at medvirke til bekæmpelse af
spilafhængighed (ludomani) og dels ved at forhindre
mindreåriges spil.
Der foreslås skabt en klar grænsedragning mellem
de monopoliserede spil og de liberaliserede spil, således at
lotteri fortsat kun kan udbydes af Danske Spil, klasselotterierne
og de almennyttige foreninger, mens væddemål og online
kasinospil kan udbydes i et kontrolleret og frit konkurrencemarked
med kommercielle spiludbydere med dansk tilladelse.
Udbud af væddemål på heste- og
hundevæddeløb forbeholdes Danske Spil, som udelukkende
kan udbyde væddemålene som puljevæddemål
(totalisatorspil).
Forslaget samler og forenkler reglerne om regulering og
kontrol af spil under skatteministeriets ressort, hvor
administrationen med loven varetages af en spillemyndighed.
Forslaget medfører, at reguleringen af og kontrollen med
spil bliver mere ensartet, samt at der tages højde for de
nye måder, hvorpå spil kan udbydes, f.eks. via
internettet, mobiltelefon og tv.
Med forslaget indføres der afskærmning mod
ulovlige udbydere ved betalingsblokering, internetblokering og ved
fastholdelse af det gældende reklameforbud, som skal ses i
sammenhæng med åbningen af spillemarkedet.
Forslag til lov om afgifter af
spil har til formål at regulere betalingen af afgiften
af spil, der udbydes eller arrangeres i Danmark. Med forslaget
bliver de forskellige afgifter af spil samlet i én lov, og
samtidig sker der en modernisering og forenkling af reglerne bl.a.
i forhold til registrering, afgiftsperioder og betaling.
Forslaget medfører, at Danske Spil bliver
selskabsskattepligtig. Indskudsafgiften for lotterier udbudt af
Danske Spil foreslås afskaffet, og fremadrettet vil disse
lotterier alene være omfattet af en gevinstafgift.
Ændringen i afgiften sker for at sikre et
tilstrækkeligt overskud til udlodning.
Det foreslås, at der for den liberaliserede del af
spillemarkedet for væddemål og spil i online kasino
skal betales en afgift på 20 pct. af
bruttospilleindtægten.
For lokale puljevæddemål forenkles reglerne, og
der fastsættes en afgift på 11 pct. af
bruttospilleindtægten, idet der dog gives fradrag i afgiften
på 20.000 kr. pr. løbsdag for maksimalt 24
løbsdage om året.
Afgiftsniveauet for afgift af spil gevinstgivende
spilleautomater forbliver efter forslaget uændret, dog
således at ludomaniafgiften på 1 pct. af
bruttospilleindtægten afskaffes, og den nuværende
afgift på 40 pct. af bruttospilleindtægten
forhøjes til 41 pct. Midler til ludomanibekæmpelse
afsættes fremover på Finansloven
For de øvrige områder indeholder forslaget
primært en videreførelse af gældende ret. Der
sker f.eks. ingen ændringer i afgifterne i forhold til
klasselotterierne, de almennyttige lotterier og de landbaserede
kasinoer.
Endelig foreslås det, at udbydere af poker i
turneringsform udbudt efter lov om offentligt hasardspil i
turneringsform og visse udbydere af spil uden indsats, hvor
gevinsterne skal medregnes til den skattepligtige indkomst, skal
indberette oplysninger om gevinster og vinderne heraf til
SKAT.
Isoleret set skønnes den delvise liberalisering at
medføre et merprovenu på ca. 195 mio. kr. Samtidig
skønnes de skatte- og afgiftsmæssige ændringer
som følge af spiludlodningsloven at indebære et
provenutab på ca. 210 mio. kr. Derudover skønnes
lovforslaget at medføre et merprovenu på ca. 20 mio.
kr. som følge af adgangen til at etablere flere kasinoer og
en nettoudgift for staten på ca. 12 mio. kr. som følge
af en øget indsats mod ludomani.
Det forslås, at lovene træder i kraft den 1.
januar 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslagene, skal jeg anbefale lovforslagene til Folketingets
velvillige behandling.