Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 26. maj 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 23. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget har
anmodet om, at lovforslaget henvises til fornyet udvalgsbehandling
efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
12. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del -
bilag 133. Den 26. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Betfair,
Bwin,
Compu-Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,
Coop Danmark A/S,
Dansk Automat Brancheforening,
Dansk Backgammon Forbund,
Dansk Erhverv,
Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,
Danske Mediers Forum,
Danske Spil A/S,
De Samvirkende Købmænd,
DGI og DIF,
European Online Bingo Coalition,
HORESTA,
IT-Branchen,
Mahjong Danmark,
Nærbutikkernes Landsforening,
Nikolaj Winther Olsen, Aalborg,
Royal Casino,
Stanleybet v/Advokatfirma Plesner og
Telekommunikationsindustrien i Danmark.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Bech-Bruun Advokatfirma, Bet24, Ladbrokes og Unibet,
Compu-Game A/S og Dansk Automat Expert A/S,
Dansk Automat Brancheforening,
Dansk Backgammon Forbund,
Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund,
DGI og DIF,
European Online Bingo Coalition,
HORESTA v/ Dansk Erhverv,
IT-Branchen,
Nærbutikkernes Landsforening,
Royal Casino,
Stanleybet v/Advokatfirma Plesner og
Telekommunikationsindustrien i Danmark.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget udtaler, at partierne er glade for at være en del af
forliget bag en ny regulering af spillemarkedet i Danmark.
For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er det
vigtigt at have et velreguleret spillemarked, som skaber sikre
forhold for spillerne og forpligter spiludbyderne til at udbyde
deres ydelser etisk forsvarligt og til at bidrage til statens
indtægter og tipsmidlerne. Det er Socialdemokratiets og
Socialistisk Folkepartis opfattelse, at forliget og de deraf
følgende lovforslag lever op til de formål.
Det har længe været klart, at den gældende
tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den
eksisterende regulering var hullet, og resultatet var en slags
anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrud og
håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at
betale skat og afgift til skade for statens indtægter og
tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet
og lavet klare regler for det samlede spillemarked.
Ludomaniforebyggelse og -behandling var samtidig en af
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis store prioriteringer
i en ny regulering, og Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
er tilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar
forbedring i forhold til den gældende tilstand. Der bliver
skabt en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludomani
er en trussel for den enkelte og familien, og alle - også
stat og udbydere - skal gøre en aktiv indsats for at
forebygge og behandle. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
glæder sig over viljen til at lægge de
nødvendige begrænsninger på spil, f.eks. ved at
forbyde spil på kredit og lignende ordninger, som risikerer
at fastholde spillere. Spiludbyderne vil med
bekendtgørelserne blive pålagt forskellige krav til
indretning af spillene, markedsføring m.m. De to partier vil
følge dette tæt og arbejde for forebyggelse af
ludomani også ved dette aspekt.
For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har det
været vigtigt at sikre en fortsat tilstrækkelig
finansiering fra tipsmidlerne til det frivillige foreningsliv,
ungdomsorganisationer, kulturelle foreninger og aktiviteter og
andre almennyttige formål. Derved bidrager tipsmidlerne til
et sundt og aktivt organisations- og kulturmiljø både
lokalt og på landsplan til gavn for demokratiet,
folkesundheden, samfundsbevidstheden og integrationen. De to
partier havde gerne set en mulighed for et endnu højere
beløb til overskudsmodtagerne, men er tilfredse med
forligets fastlæggelse af beløb og fordeling af
risici.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti noterer sig, at
forliget giver en bedre indhegning af spillemarkedet og dermed
bedre grundlag for at opkræve korrekte afgifter. Det er
nødvendigt med en sådan indhegning for at beskytte det
lovlige marked, og derfor støtter de to partier de
foranstaltninger, der kan træffes over for spiludbydere uden
licens. Det har været vigtigt for Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti, at der bliver vedtaget en model for
internetblokering, der giver den fornødne retssikkerhed, og
at ansvaret for at håndhæve loven ikke placeres hos
internetudbyderen med en henstillingsmodel, men at det er fra
myndighederne, at kravet om bremsning af en hjemmeside
kommer.
Vedrørende afgiften på
bruttospilleindtægten konstaterer de to partier, at
Skatteministeriets vurdering er, at de vedtagne 20 pct. er så
højt, afgiften på nuværende tidspunkt kan
sættes for at opnå en god incitamentsstruktur, så
udbyderne holder sig inden for det lovlige marked. Ved en kommende
evaluering ønsker Socialdemokratiet og Socialistisk
Folkeparti, at denne afgifts størrelse også
vurderes.
Som en del af aftalen holdes der i overgangsperioden
særlig øje med omfanget af ulovligt spil, dvs. fra
lovens vedtagelse og frem til den træder i kraft, formentlig
den 1. januar 2011. Også dette er Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti tilfredse med, og de to partier noterer
sig, at gældende dansk lovgivning selvfølgelig skal
overholdes til hver en tid.
Med de bemærkninger kan Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagene og de stillede
ændringsforslag til lovforslagene i pakken om en ny
spillovgivning.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 12
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Tilladelsen kan helt eller delvis med skatteministerens godkendelse
overdrages til et af Danske Spil A/S helejet
datterselskab.«
[Korrektion]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter § 23 indsættes som ny paragraf med
tilhørende overskrift:
»Backgammon
§ 01.
Der kan gives tilladelse til afholdelse af offentlige
backgammonturneringer efter samme regler, som gælder for
afholdelse af offentlige hasardspilsturneringer i medfør af
§ 2, § 3, § 5, stk. 2, §§ 6-26 og §
28 i lov om offentligt hasardspil.
Stk. 2. Der skal
være mindst otte deltagere i en offentlig
backgammonturnering.«
[Tilladelse til backgammon i
turneringsform]
Til § 26
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) Stk. 1, nr.
3, affattes således:
»3) ikke har
anmeldt betalingsstandsning, indgivet begæring om
tvangsakkord, konkurs eller gældssanering eller er i
betalingsstandsning, under konkursbehandling, gældssanering
eller tvangsakkord,«
[Præcisering af
bestemmelsen]
Til § 41
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4)
Efter »der anvendes til afvikling af spil«
indsættes: », informationsforpligtelser, registrering
af spillere, opbevaring af data, foranstaltninger til beskyttelse
af spillernes penge, krav til klagesagsbehandling,
tilladelsesindehaverens personales deltagelse i spil«.
[Udvidelse af bemyndigelse til
skatteministeren til at udstede regler]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte regler med henblik på
opfyldelse eller anvendelse af Det Europæiske
Fællesskabs retsakter om forhold omfattet af denne
lov.«
[Bemyndigelse til skatteministeren
til at udstede regler med henblik på implementering af
EU-retsakter]
Til § 42
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 1 ændres »til
spillemyndigheden.« til: »til spillemyndigheden, jf.
dog stk. 5.«
[Konsekvens af den foreslåede
ændring af gebyrsammensætningen, jf.
ændringsforslag nr. 8]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) I
stk. 2 ændres »til
spillemyndigheden.« til: »til spillemyndigheden, jf.
dog stk. 5. Gebyret skal betales samtidig med indgivelse af
ansøgningen.«
[Konsekvens af den foreslåede
ændring af gebyrsammensætningen samt præcisering
af betalingstidspunktet, jf. ændringsforslag nr. 8]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3. For
tilladelser udstedt til udbud af væddemål eller
onlinekasino betales et gebyr afhængigt af et
kalenderårs afgiftspligtige spilleindtægt, jf. lov om
afgifter af spil § 6 og § 11, til spillemyndigheden, jf.
dog stk. 5. Gebyret skal betales, senest 1 måned efter
tilladelsen træder i kraft, og efter følgende
skala:
Spilleindtægtens
størrelse Under 5.000.000 kr. 5.000.000 kr. indtil 10.000.000 kr.
10.000.000 kr. indtil 25.000.000 kr. 25.000.000 kr. indtil 50.000.000 kr. 50.000.000 kr. indtil 100.000.000
kr. Over 100.000.000 kr. | Gebyr 50.000 kr. 250.000 kr. 450.000 kr. 650.000 kr. 850.000 kr. 1.500.000 kr.« |
[Ny gebyrordning, som afspejler
tilladelsesindehaverens omsætning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9)
Efter stk. 3 indsættes som nye stykker:
»Stk. 4. Hvis den
realiserede spilleindtægt overstiger det grundlag, der er
betalt gebyr for i henhold til stk. 3, opkræves et
beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og
det faktiske gebyr, der skal betales. Gebyret skal betales senest 1
måned efter opkrævning. Er den realiserede
spilleindtægt for et kalenderår lavere end grundlaget
for det betalte gebyr i medfør af stk. 3, tilbagebetales et
beløb svarende til forskellen mellem det betalte gebyr og
det faktiske gebyr, der skal betales.
Stk. 5. For tilladelser
af maksimalt 1 års varighed udstedt til udbud af
væddemål eller onlinekasino, hvor den afgiftspligtige
spilleindtægt ikke må overstige 1.000.000 kr., betales
et gebyr på 50.000 kr. til spillemyndigheden til
dækning af de samlede omkostninger ved behandling af
ansøgningen, udstedelse af tilladelse og tilsyn med
tilladelsesindehaveren.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Præcisering af
fastsættelsen af gebyrets endelige størrelse og ny
gebyrordning, som afspejler tilladelsesindehaverens
omsætning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
10) Stk.
5, der bliver til stk. 7, affattes således:
»Stk. 7. Gebyrerne
i stk. 1-3 og 5 reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for
personer m.v.«
[Regulering af gebyrerne efter den
generelle indkomstudvikling i samfundet]
Til § 59
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
11) I
stk. 2 udgår 2. pkt.
[Betalingsformidling og
internetformidling er ikke længere strafbar formidling -
erstattes af en fogedforbudsmodel]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
12) I
stk. 4 indsættes som 2. pkt.:
»Strafansvaret efter 1. pkt. gælder også for
udbud, der finder sted i udlandet, i det omfang udbyderen og de
personer, spillet udbydes til, er bosat i Danmark.«
[Korrektion]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
13)
Efter § 64 indsættes i kapitel
12 som ny paragraf:
Ȥ 02.
Betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig
spiludbyder samt transmission af information på et
kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem er ikke
tilladt.«
[Betyder, at der kan
nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler]
Til § 65
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
14) Stk.
1 affattes således:
»Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2 og 3.«
[Skatteministeren bemyndiges til at
sætte loven i kraft efter afsluttet notifikation efter
statsstøttereglerne]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
15) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 67.«
[Skatteministeren bemyndiges til at
sætte § 67 i kraft efter afsluttet notifikation efter
informationsproceduredirektivet]
Til § 66
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
16) Nr.
7 udgår.
Nr. 8 bliver herefter nr. 7.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 17]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
17)
Efter § 66 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03. I lov om
offentlige indsamlinger og pyramidespil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006, foretages
følgende ændring:
1. § 5
a og § 6, stk. 2 og 3, ophæves.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 67
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
18) Nr.
1 udgår.
[Undladelse af indsættelse af
et nyt stk. 2 i lov om visse spil, lotterier og
væddemål, således at transmission af information
på et kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke
betragtes som formidling]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
19)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. § 15 affattes således:
Ȥ 15. Transmission af
information på et kommunikationsnet til et ulovligt
spilsystem er ikke tilladt.«
[Betyder, at der kan
nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede § 12, stk. 2, svarer til § 6,
stk. 2, og § 8, stk. 2, for henholdsvis Danske Spil A/S og Det
Danske Klasselotteri A/S. Bestemmelsen giver mulighed for at
organisere Danske Spil A/S's selskabsretlige struktur mest
hensigtsmæssigt.
Til nr. 2
Efter det foreslåede stk. 1 kan der gives tilladelse til
offentlige backgammonturneringer efter samme regler som de regler,
der gælder for afholdelse af offentlige
hasardspilsturneringer i § 2, § 3, § 5, stk. 2,
§§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil, jf.
lov nr. 1504 af 27. december 2009.
Der foreslås en ordning, hvorefter turneringsbackgammon
om penge kan spilles offentligt efter samme regler, der
gælder for afholdelse af offentlige pokerturneringer. Det
foreslås, at reglerne i § 2, § 3, § 5, stk. 2,
§§ 6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil
finder tilsvarende anvendelse på offentligt
turneringsbackgammon.
Den foreslåede ordning gør det muligt at afholde
offentlige backgammonturneringer om begrænsede beløb.
Personer, selskaber og foreninger kan få bevilling til at
afvikle offentlige backgammonturneringer. En bevilling gives for et
nærmere angivet sted, på hvilket der må afholdes
op til fem backgammonturneringer om ugen. Bevilling kan gives for
indtil 2 år ad gangen. Det forslåede indeholder en
række krav, der skal sikre, at spillet foregår på
betryggende måde. Det er bl.a. en betingelse, at der ikke
må gives personer under 18 år adgang til at
overvære eller deltage i en offentlig backgammonturnering, og
at den enkelte deltagers indskud i den enkelte turneringspulje
højst må udgøre 300 kr., som skal være
betalt via kontooverførsel senest dagen før. Den
samlede turneringspulje må som udgangspunkt højst
udgøre 15.000 kr., højst en fjerdedel af
turneringspuljen må anvendes til administrationsomkostninger,
og den samlede gevinst til en enkelt deltager i turneringen
må højst udgøre halvdelen af turneringspuljen.
Administration af loven er henlagt til Spillemyndigheden, og der
skal betales et gebyr på 1.000 kr. for indgivelse af
ansøgning om bevilling til at afvikle offentligt
turneringsbackgammon.
Der henvises til bemærkningerne til forslag til lov om
offentligt hasardspil i turneringsform for yderligere uddybning af
bestemmelserne i § 2, § 3, § 5, stk. 2, §§
6-26 og § 28 i lov om offentligt hasardspil.
Backgammon, der afholdes uden gevinster eller indsats, er ikke
omfattet af loven og vil derfor kunne afholdes uden tilladelse. Der
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2
herom.
Det foreslås i stk. 2, at der skal være mindst
otte deltagende spillere i en offentlig backgammonturnering.
Bestemmelsen skal forstås således, at der skal
være mindst otte spillere, der deltager i spillet fra
påbegyndelsen af den offentlige backgammonturnering. Kravet
om mindst otte deltagende spillere fra spillets begyndelse
gælder ligeledes holdturneringer. Der vil således efter
forslaget f.eks. kunne spilles med to hold a fire spillere.
Til nr. 3
Den foreslåede § 26, stk. 1, nr. 3, er en
præcisering af den oprindelig foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at personer, der har
anmeldt betalingsstandsning eller indgivet begæring om
tvangsakkord, konkurs eller gældssanering eller er i
betalingsstandsning eller under konkursbehandling,
gældssanering eller tvangsakkord, er omfattet af
bestemmelsen, uanset på hvilket stadium i
betalingsstandsningen eller de respektive insolvensbehandlinger
vedkommende befinder sig. Bestemmelsen svarer til § 64 i lov
om finansiel virksomhed og § 62 i lov om
arbejdsskadesikring.
Til nr. 4
Tilføjelsen i § 41, stk. 1, betyder, at
skatteministeren bemyndiges til at udstede regler om
informationsforpligtelser for tilladelsesindehavere, registrering
af spillere (etablering af spilkonto), opbevaring af data i forhold
til bl.a. spillernes etablering af en spilkonto/registrering af
spillerne, foranstaltninger til beskyttelse af spillernes penge,
krav til klagesagsbehandling hos tilladelsesindehaverne samt
deltagelse i tilladelsesindehaverens udbudte spil for
tilladelsesindehaverens ansatte, leverandører og andre
personer, der er tilknyttet udviklingen af spillet.
Til nr. 5
I den foreslåede § 41, stk. 2, bemyndiges
skatteministeren til at implementere De Europæiske
Fællesskabers retsakter i relation til lovforslagets
område, herunder direktiver om hvidvask (senest
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26.
oktober 2005 med senere ændringer om forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til
hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme).
Til nr. 6-10
Det foreslås i stk. 3, at det foreslåede
årlige gebyr på 670.000 kr. pr. tilladelse ændres
til et årligt gebyr, der betales i henhold til
tilladelsesindehaverens spilleindtægt. Spilleindtægten
svarer til afgiftsgrundlaget, jf. forslag til lov om afgifter af
spil § 6 og § 11. Indførelsen af en differentieret
skala for betaling af det årlige gebyr betyder eksempelvis,
at en tilladelsesindehaver med en årlig spilleindtægt
på 8 mio. kr. skal betale et årligt gebyr på
250.000 kr., svarende til en nedsættelse af gebyret med
420.000 kr. For en tilladelsesindehaver med en årlig
spilleindtægt på 75 mio. kr. betyder ændringen,
at gebyret stiger til 850.000 kr., svarende til en stigning
på 180.000 kr.
Den foreslåede differentiering af det årlige gebyr
vil medvirke til, at de små og mindre spiludbydere får
en nemmere adgang til markedet for væddemål og online
kasinospil.
I stk. 4 foreslås det, at hvis den realiserede
årlige spilleindtægt bliver større eller mindre
end det i stk. 3 betalte gebyr og det medfører et
niveauspring i gebyrstørrelsen, reguleres det efter stk. 3
betalte beløb. Reguleringen skal ske umiddelbart efter
konstatering af, at spilleindtægten har oversteget eller er
under det oprindelig betalte niveau. Tilbagebetaling af for meget
indbetalt årligt gebyr kan først ske efter
kalenderårets udløb. Har tilladelsesindehaveren f.eks.
anført den forventede spilleindtægt i intervallet 5
mio. kr. indtil 10 mio. kr. (9.999.999 kr.) og når
spilleindtægten 10 mio. kr. (og under 25 mio. kr.) i
kalenderåret, opkræves differencen (450.000 kr. minus
250.000 kr.) på 200.000 kr. umiddelbart efter
konstateringen.
Såfremt tilladelsesindehaveren ophører med at
udbyde spil, sker der ingen regulering af gebyret.
Det følgende kalenderårs gebyr skal svare til det
forgangne års faktiske spilleindtægt, så det
svarer til et fuldt kalenderår. Det betyder, at har
tilladelsesindehaveren f.eks. i det forgangne år kun udbudt
spil 6 måneder, skal spilleindtægten ganges med to,
før gebyrniveauet fastlægges. Der vil altid ske
regulering af gebyret, hvis den faktiske spilleindtægt
ændrer sig i forhold til den, der var lagt til grund for
indbetalingen af gebyret.
Det foreslås i stk. 5, at såfremt
ansøgerens årlige spilleindtægt er under 1 mio.
kr., betales der et gebyr på 50.000 kr. til dækning af
de samlede omkostninger ved behandling af ansøgningen,
udstedelse af tilladelsen og tilsyn. Tilladelsesperioden er
maksimalt 1 år.
Der vil i forbindelse med den 1-årige tilladelse blive
fastsat et vilkår (jf. lovforslagets § 32) om, at
spilleindtægten ikke må overstige 1 mio. kr. En
overtrædelse af vilkåret herom er strafbart, jf.
lovforslagets § 59, stk. 5, nr. 3, og der kan i forbindelse
med straffesagen nedlægges påstand om konfiskation af
det ulovlige udbytte, jf. straffelovens bestemmelser herom. Dette
er for at sikre, at en omgåelse af kravet om betaling af et
ansøgningsgebyr ikke er lønsomt.
Gebyrerne reguleres efter § 20 i lov om indkomstskat for
personer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 19.
september 2006.
Til nr. 11
Som konsekvens af fogedforbudsmodellen udgår
betalingsformidling og internetformidling som strafbar formidling.
Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr.
13.
Til nr. 12
Tilføjelsen i § 59, stk. 4, svarer til den
tilsvarende bestemmelse i lov om offentlige indsamlinger og
pyramidespil § 6, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 555
af 6. juni 2006, som ophæves i forbindelse med lovforslagets
ikrafttræden. Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 17.
Til nr. 13
Det foreslås at fastsætte, at betalingsformidling
af indsatser og gevinster til og fra en ulovlig spiludbyder samt
transmission af information på et kommunikationsnet til et
ulovligt spilsystem ikke er tilladt.
Bestemmelsen omfatter f.eks. en internetudbyder, der stiller
en DNS-server til rådighed for egne slutbrugere eller andre
udbyderes slutbrugere (herefter internetudbydere) ved at
transmittere information (levere internetgang) til et bestemt
internetdomæne med et ulovligt spilsystem. Sådan
transmission vil være i strid med den foreslåede
bestemmelse.
Det er hensigten med bestemmelsen at omfatte internetudbydere,
der udbyder internet til en bredere kreds af kunder. Det er derimod
ikke hensigten at omfatte virksomheder, der udbyder internet til en
begrænset eller lukket kreds af personer - herunder hoteller,
restaurationer, uddannelsesinstitutioner m.v.
Bestemmelsen omfatter endvidere udbydere af betalingstjenester
og udstedere af elektroniske penge, som formidler betalinger af
indsatser og gevinster til og fra en bestemt konto
tilhørende en ulovlig spiludbyder. Ved udbydere af
betalingstjenester forstås udbydere af betalingstjenester som
omfattet af bilag 1 til lov nr. 385 om betalingstjenester, og ved
udstedere af elektroniske penge forstås begrebet som anvendt
i kapitel 19 i lovbekendtgørelse nr. 467 om finansiel
virksomhed.
Spillemyndigheden vil i henhold til den foreslåede
ordning kunne informere internetudbyderne eller
betalingstjenesteudbyderne om, hvilke internetdomæner der
efter spillemyndighedens opfattelse indeholder ulovlige
spilsystemer, eller hvilke konti der ikke må overføres
betaling af indsats og gevinst til og fra. Informationen vil have
form af en henstilling.
Baggrunden for spillemyndighedens henstilling til
internetudbyderne og betalingstjenesteudbyderne er, at de normalt
ikke har kendskab til, hvilke spiludbydere der er ulovlige, og de
har ikke en pligt til løbende at kontrollere, hvorvidt der
formidles internetadgang eller betalinger af indsats og gevinst til
og fra en spiludbyder, der overtræder dansk lov.
Henstillingen skal alene tjene det formål at give
internetudbyderne og betalingstjenesteudbyderne oplysning om, fra
hvilke internetdomæner der efter spillemyndighedens
opfattelse udbydes ulovlige spilsystemer på, eller hvilke
konti der efter spillemyndighedens opfattelse ikke må
overføres betaling af indsats til og gevinst fra.
I de tilfælde, hvor en internetudbyder eller en udbyder
af betalingstjenester har modtaget en henstilling af den omhandlede
karakter fra spillemyndigheden, kan internetudbyderen eller
betalingstjenesteudbyderen i henhold til den foreslåede
bestemmelse undgå at overtræde loven ved at etablere en
DNS-blokering (internetblokering) i forhold til det
pågældende internetdomæne eller ved at blokere
for betalinger til de pågældende konti.
Såfremt en henstilling til en internetudbyder eller en
betalingstjenesteudbyder ikke følges, kan spillemyndigheden
søge bestemmelsen håndhævet ved
nedlæggelse af forbud i fogedretten efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 57. Ifølge retsplejelovens §
641, stk. 1, kan fogedretten ved forbud pålægge parter
i private retsforhold at undlade handlinger, som strider mod
rekvirentens ret. I henhold til § 651 i samme kapitel
fremgår det, at det kan straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder forsætligt at
overtræde et fogedforbud.
Bestemmelsen skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF notificeres
Kommissionen.
Til nr. 14
Udbydere af spil på gevinstgivende spilleautomater og
landbaserede kasinoer har anført, at den foreslåede
afgiftsforskel på de fysiske spil og onlinespil udgør
statsstøtte til fordel for online spiludbydere. Det er
oplyst, at en kritisk henvendelse herom er modtaget i
Kommissionen.
Det er Skatteministeriets opfattelse, at der er tale om
forskellige og adskilte spillemarkeder, som ikke vurderes at
være i direkte konkurrence med hinanden, hvorfor de
foreslåede afgifter ikke udgør
statsstøtte.
På baggrund af den fremførte kritik, herunder den
konkrete henvendelse til Kommissionen, er det imidlertid besluttet
at notificere de foreslåede afgifter med henblik på at
få Kommissionens bekræftelse af, at der ikke er tale om
statsstøtte.
Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de
foreslåede regler ikke sættes i kraft, og i stedet for
den oprindelige faste dato for ikrafttræden (den 1. januar
2011) foreslås det, at skatteministeren bemyndiges til at
sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes
i kraft som planlagt den 1. januar 2011, hvis Kommissionens
bekræftelse foreligger før den 1. november 2010.
Såfremt Kommissionens bekræftelse foreligger efter den
1. november 2010, er det hensigten, at loven sættes i kraft
hurtigst muligt, idet der dog skal fastsættes en
ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssig for alle
fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven
(L 203), udlodningsloven (L 193) og ejerskabsloven (L 191)).
Til nr. 15
Den foreslåede ændring i tips- og lottoloven,
hvorefter transmission af information på et kommunikationsnet
til et ulovligt spilsystem ikke er tilladt, skal i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet) som ændret ved direktiv
98/48/EF notificeres Kommissionen. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 19.
Da tidsforløbet i de to notifikationsprocesser
(statsstøtte contra informationsproceduren) ikke er
sammenfaldende, indeholder forslaget en selvstændig hjemmel
til at sætte den forslåede bestemmelse i tips- og
lottoloven i kraft, så snart notifikationen efter
informationsproceduren er afsluttet.
Til nr. 16
Af lovtekniske grunde flyttes § 66, nr. 7, til en
selvstændig paragraf, idet der i realiteten er tale om en
ændring af lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil og
ikke en generel ophævelse af loven. Der henvises til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 17.
Til nr. 17
§ 5 a og § 6, stk. 2 og 3, i lov om offentlige
indsamlinger og pyramidespil, jf. lovbekendtgørelse nr. 555
af 6. juni 2006, skal, som følge af at en række love
og bestemmelser om spil samles, ophæves i forbindelse med
lovforslagets ikrafttræden.
Til nr. 18
Indsættelsen af et nyt stk. 2 i lov om visse spil,
lotterier og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr.
273 af 17. april 2008, udgår som konsekvens af
ændringsforslaget i forhold til formidlingsbestemmelsen,
hvorefter betalingsformidling af indsatser og gevinster til og fra
en ulovlig spiludbyder samt transmission af information på et
kommunikationsnet til et ulovligt spilsystem ikke betragtes som
formidling. I stedet for et formidlingsansvar indføres en
fogedforbudsmodel. Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 13.
Til nr. 19
Det foreslås, at der i tips- og lottoloven
indsættes en ny § 15, hvorefter transmission af
information på et kommunikationsnet til et ulovligt
spilsystem ikke er tilladt. Dette betyder, at der kan
nedlægges et fogedforbud efter retsplejelovens regler. Der
henvises til bemærkninger til ændringsforslag nr.
13.
Bestemmelsen skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF notificeres
Kommissionen.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF
Simon Emil Ammitzbøll LA Nick Hækkerup
S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 202
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Henvendelse af 11/2-10 fra
Nærbutikkernes Landsforening |
3 | Henvendelse af 7/2-10 fra Nikolaj Winther
Olsen, Aalborg |
4 | Henvendelse af 10/4-10 fra Bwin |
5 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
6 | Henvendelse af 19/4-10 fra
Telekommunikationsindustrien i Danmark |
7 | Henvendelse af 20/4-10 fra Advokatfirma
Plesner |
8 | Henvendelse af 21/4-10 fra Danske Mediers
Forum |
9 | Henvendelse af 23/4-10 fra Dansk
Backgammon Forbund |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 11/2-10 fra Nærbutikkernes
Landsforening |
11 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/4-10 fra Telekommunikationsindustrien i
Danmark |
12 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
13 | Materiale udleveret af
Nærbutikkernes Landsforening ved foretræde den 28.
april 2010 |
14 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
15 | Henvendelse af 28/4-10 fra De Samvirkende
Købmænd |
16 | Henvendelse af 28/4-10 fra HORESTA |
17 | Henvendelse af 29/4-10 fra European Online
Bingo Coalition |
18 | Henvendelse af 29/4-10 fra Dansk Galop og
Dansk Travsports Centralforbund |
19 | Henvendelse af 29/4-10 fra Compu-Game A/S
og Dansk Automat Expert A/S |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 10/4-10 fra Bwin |
21 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 20/4-10 fra Advokatfirma Plesner |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 23/4-10 fra Dansk Backgammon Forbund |
23 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 21/4-10 fra Danske Mediers Forum |
24 | Henvendelse af 29/4-10 fra Advokatfirma
Plesner |
25 | Præsentationsmateriale udleveret af
Dansk Backgammon Forbund til brug for deres foretræde den 4.
maj 2010 |
26 | Henvendelse af 30/4-10 fra Dansk
Erhverv |
27 | Materiale udleveret af IT-Branchen ved
foretræde den 4. maj 2010 |
28 | Materiale udleveret af DGI og DIF ved
foretræde den 4. maj 2010 |
29 | Materiale udleveret af Royal Casino ved
foretræde den 4. maj 2010 |
30 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/4-10 fra Compu-Game A/S og Dansk Automat Expert
A/S |
31 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 3/5-10 fra Dansk Backgammon Forbund |
32 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/4-10 fra Advokatfirma Plesner |
33 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/4-10 fra Dansk Galop og Dansk Travsports
Centralforbund |
34 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/4-10 fra Dansk Erhverv |
35 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/4-10 fra European Online Bingo Coalition |
36 | Materiale udleveret af Dansk Automat
Brancheforening ved foretræde den 5. maj 2010 |
37 | Henvendelse af 6/5-10 fra
IT-Branchen |
38 | Henvendelse af 28/4-10 fra Danske Spil
A/S |
39 | 1. udkast til betænkning |
40 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/5-10 fra IT-branchen |
41 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/4-10 fra HORESTA |
42 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/4-10 fra De Samvirkende Købmand |
43 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/4-10 fra Nærbutikkernes
Landsforening |
44 | Henvendelse af 12/5-10 fra Danske Spil
A/S |
45 | Henvendelse af 12/5-10 fra Mahjong
Danmark |
46 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/4-10 fra Danske Spil A/S |
47 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 6/5-10 fra IT-Branchen |
48 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/5-10 fra DGI og DIF |
49 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/2-10 fra Nikolaj Winther Olsen |
50 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 5/5-10 fra Dansk Automat Brancheforening |
51 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 4/5-10 fra Royal Casino |
52 | Henvendelse af 17/5-10 fra Coop Danmark
A/S |
53 | Henvendelse af 17/5-10 fra HORESTA |
54 | Henvendelse af 17/5-10 fra Betfair |
55 | Materiale udleveret af Bech-Bruun
Advokatfirma ved foretræde den 19. maj 2010 |
56 | Meddelelse om, at
betænkningsafgivelse er udskudt til den 26. maj 2010 |
57 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 17/5-10 fra Betfair |
58 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 17/5-10 fra Coop Danmark A/S |
59 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 12/5-10 fra Mahjong Danmark |
60 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 12/5-10 fra Danske Spil A/S |
61 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
62 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 17/5-10 fra HORESTA |
63 | Henvendelse af 19/5-10 fra Dansk Automat
Brancheforening |
64 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/5-10 fra Bech-Bruun Advokatfirma |
65 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
66 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 19/5-10 fra Dansk Automat Brancheforening |
67 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 202
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om muligheden for at gøre det
årlige administrationsgebyr, jf. § 42, afhængigt
af omsætningen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm., om Skatteministeriet har
undersøgt muligheden for at reducere det samlede
årlige administrationsgebyr for spiludbydere, der både
udbyder væddemål og online kasino, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om begrundelsen for de facto at ville
stoppe udbuddet af gættekonkurrencer med en deltagerpris
på op til 10 kr., til skatteministeren, kopi til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om der i udarbejdelsen af den nye
spillelov har været foretaget en vurdering af, hvor store
indtægter danske medier (trykte og elektroniske) vil gå
glip af, som følge af at der nu kræves en
spilletilladelse til alle de gættekonkurrencer for
småbeløb (op til 10 kr.), som disse medier udbyder til
deres kunder via sms og 900-telefonnumre, til skatteministeren,
kopi til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om ministeren har undersøgt,
hvilke negative økonomiske konsekvenser den nye restriktive
lovgivning på spilområdet har for de danske
virksomheder, som arbejder med udvikling af mobilkommunikative
tjenester, f.eks. i form af færre arbejdspladser, trangere
vilkår for tv-stationer og teleselskaber, til
skatteministeren, kopi til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren mener, at
gættekonkurrencer i trykte og elektroniske medier til en
deltagerpris på 10 kr. eller derunder er med til at true
Danske Spils position, fordi folk stopper med at spille f.eks.
lotto, fordi de deltager i en gættekonkurrence på tv,
til skatteministeren, kopi til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om begrundelsen for ikke at
indføre en bagatelgrænse på eksempelvis 10 kr.
for deltagelse i gættekonkurrencer, så disse
konkurrencer ikke falder ind under lovens afgifts- og
tilladelsesregler, henholdsvis at lave en generel undtagelse for
gættekonkurrencer, der indgår som en integreret del af
radio- og tv-programmer, til skatteministeren, kopi til
økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvad baggrunden er for
vurderingen af nødvendighed, jf. høringsskemaet
vedrørende Danske Mediers Forums høringssvar, hvor
det er anført, at Skatteministeriet ikke mener, at det
bør være nødvendigt for radio- og TV-stationer
at afholde spil i forbindelse med programmerne m.v., til
skatteministeren, kopi til økonomi- og erhvervsministeren,
og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om at redegøre for, hvordan
styrkelsen af Danske Spils monopol harmonerer med den
igangværende liberalisering af spilområdet i EU, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvorfor det vurderes
nødvendigt at spærre for adgang til hjemmesider, der
udbyder spil uden licens i Danmark, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om at redegøre for, om der
ikke findes andre måder at begrænse spil uden licens
end indførelse af en retstilstand, hvor hjemmesider kan
spærres administrativt, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
12 | Spm. om, på hvilke andre
områder der er hjemmel til administrativt at spærre for
adgang til hjemmesider eller der i øvrigt fra myndighedernes
side henstilles til internetudbydere, at adgang til hjemmesider
spærres, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm., om ministeren vil redegøre
for det tab i annonceindtægter, som de skærpede
bestemmelser i tips- og lottoloven med ikrafttræden allerede
pr. 1. juli 2010 vil påføre danske dagblade og medier
generelt, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm., om ministeren nærmere vil
begrunde, hvorfor de skærpede bestemmelser om ulovlig
formidling i tips- og lottoloven indføres med virkning fra
den 1. juli 2010, i lyset af at øvrige bestemmelser i lov om
spil først træder i kraft pr. 1. januar 2011, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvorledes de nye skærpede
bestemmelser i tips- og lottolovens § 10 kan have virkning
allerede fra den 1. juli 2010, når det i dag er regeringens
vurdering, jf. de indledende bemærkninger til lovforslaget,
at der er tvivl om lovligheden i forhold til EU-retten, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
at sikre, at de online udbydere, der søger om licens,
behandles, som om de har licens, indtil licensen har virkning
(tidligst) fra 1. januar 2011, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. om nærmere at vurdere den af
Bech-Bruun foreslåede dispensationsordning for
spilleselskaber, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om at redegøre for, om
overgangsordningen er i overensstemmelse med EU-retten, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvornår de
nødvendige bilaterale udleverings- og kontrolaftaler med
andre landes spillemyndigheder forventes at være på
plads m.v., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |