Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. maj 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 22. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
26. februar 2010 dette udkast til udvalget, SAU jf. alm. del -
bilag 142. Den 29. marts og den 13. april 2010 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at målet med dette lovforslag er at bidrage
til, at 95 pct. af en ungdomsårgang gennemfører en
ungdomsuddannelse i 2015. Det er et agtværdigt formål,
som Socialdemokratiet og SF støtter. Der er god grund til at
tage fat, for mens Danmark har haft det nuværende
VKO-flertal, er procenten faldet, og vi er fortsat meget langt fra
målet. I 2001 fik 81,9 pct. af en ungdomsårgang en
ungdomsuddannelse. Det tal var i 2007 faldet til begrædelige
79,7 pct. Mere end hver femte ung får således ikke en
ungdomsuddannelse.
Lovforslaget betjener sig af straf som virkemiddel til at
nå målet. Først og fremmest muligheden for at
tage ungeydelsen fra de unge eller deres forældre. Dem, der
vil blive ramt af straffene, er familier med ringe traditioner for
uddannelse og med få ressourcer. Alle undersøgelser
dokumenterer, at det ikke er lykkedes uddannelsessystemet at bryde
den negative sociale arv og fremme den sociale mobilitet. Det
ændres ikke med straf, men af tillidsfuld dialog. Der er brug
for nye uddannelsesveje, flere ressourcer i folkeskolen, flere
timer, bedre undervisningsmaterialer osv. Således som
Socialdemokratiet og SF lægger op til i såvel
»Fair Forandring« som »En Fair
Løsning«.
Når regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti
fremsætter forslaget, selv om det ikke virker efter
hensigten, skyldes det et ønske om at vise handlekraft
på den traditionelle borgerlige måde. Forslaget
står på skuldrene af den borgerlige ideologi, efter
hvilken de ressourcestærke på livets champagneside
tager en uddannelse, hvis de bliver belønnet. Det har jo
bl.a. været Dansk Folkepartis begrundelse for at indgå
i en skattereform, der entydigt har gavnet de rigeste. Ligesom man
antager, at de ressourcesvage tager en uddannelse, hvis man
straffer dem - i dette tilfælde med at tage ungeydelsen fra
dem. Socialdemokratiet og SF deler ikke den borgerlige ideologiske
opfattelse af, at rige mennesker laver mere og uddanner sig mere,
hvis de belønnes, og at fattige mennesker laver mere og
uddanner sig mere, hvis de straffes.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA
nfmd. Nick Hækkerup S
John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 201
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |