Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 20. maj 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
Socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3 og
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 20. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og indenrigs- og
socialministeren sendte den 14. december 2009 dette udkast til
udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 19. Den 26. marts 2010 sendte
socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Lejerforening,
Ejendomsforeningen Danmark og
Lejernes Landsorganisation.
Socialministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
5 af udvalgets spørgsmål og ministerens svar
herpå er optrykt som bilag til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan godkende
lovforslaget. Formålet med lovforslaget er at stoppe
muligheden for stråmandsudlejning og at modernisere reglerne
for Grundejernes Investeringsfonds virksomhed. Dansk Folkeparti er
den opfattelse, at lovforslaget for stråmandsudlejningens
vedkommende vil afklare retsstillingen og forhindre de spekulative
anvendelser af reglerne. Lovforslaget betyder for det
første, at lejelovens regler skal gælde i lejeforhold,
uanset om lejeren er en fysisk eller en juridisk person, og for det
andet, at lejere i fremlejeforhold i stedet for at indbetale
depositum til udlejeren kan vælge at stille sikkerhed i form
af en bankgaranti eller deponering af et tilsvarende beløb
på en spærret deponeringskonto. Dette vil kunne ske ved
lejeaftalens indgåelse eller i lejeperioden. Dansk Folkeparti
mener, at begge tiltag er hensigtsmæssige.
Med hensyn til moderniseringen af Grundejernes
Investeringsfond finder Dansk Folkeparti, at det er gode tiltag,
dels fordi investeringsfonden gives direkte hjemmel til
tinglysning, når den bliver anmodet om for ejerens regning at
udføre påbudte arbejder på en ejendom efter
boligreguleringslovens § 60, dels fordi det foreslås, at
renten for investeringsfondens forrentning af de beløb,
fonden har lagt ud til de påbudte arbejder, fastsættes,
så den svarer til den effektive rente for et 30-årigt
fastforrentet kontantlån uden afdrag i et godkendt
realkreditinstitut. Endvidere gives der udtrykkelig hjemmel til, at
fonden kan afkræve offentlige myndigheder alle
nødvendige oplysninger til brug for administration af
bestemmelserne om bundne vedligeholdelser og
forbedringshensættelser - tiltag, som Dansk Folkeparti finder
hensigtsmæssige.
Et mindretal i udvalget (S, SF, RV
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten er tilfredse med, at der langt om
længe bliver taget skridt i retning af at løse
problemerne med udlejningsvirksomheder, der udlejer boliger igennem
en tredjepart - den såkaldte stråmandsudleje.
Stråmandsudleje har været stigende i de seneste
år og indebærer, at der, i stedet for at lejligheder
udlejes direkte til lejeren, benyttes en mellemmand, der
videreudlejer den til beboeren. Hermed bliver der tale om udlejning
efter erhvervslejelovens regler, og dermed er lejeforholdet ikke
omfattet af boligreguleringsloven eller for den sags skyld
lejeloven. Huslejen kan dermed sættes højt uden
mulighed for at afprøve den i huslejenævnet. Har
lejeren klaget, kan han/hun kun gå til mellemmanden, der i
flere tilfælde er lejerens arbejdsgiver eller et
familiemedlems firma. Der er også set en række andre
tilfælde, hvor store udlejningsvirksomheder har specialiseret
sig i at lave stråmandskonstruktioner, der f.eks. presser
lejeren til at opgive sine rettigheder igennem brug af
tidsbegrænset udlejning, og eksempler, hvor stråmanden
går konkurs og lejeren dermed mister sit depositum.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har gennem flere
år forsøgt at få lejerne sikret bedre i forhold
til stråmandsudleje. Partierne fremsatte første gang i
2006 et lovforslag, der skulle lukke hullet i lejelovgivningen. Det
er derfor med tilfredshed, at partierne konstaterer, at regeringen
nu tager skridt i retning af at løse problemerne.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten er dog bekymrede for, at lovforslaget ikke
kommer alle problemerne til livs. Lovforslaget vil gøre op
med den model, der gør det lovligt at opkræve for
høj husleje, ved at sørge for at alle led i
stråmandsudlejningen foregår på samme
vilkår - således at det firma, der er mellemmand,
også kan få sat lejen ned hos bagmanden. Forslaget vil
dog ikke løse problemerne med store organiserede selskaber,
der spekulerer i udnyttelse af modellen. For eftersom mange af
disse kontrakter er tidsbegrænsede, vil lejeren ikke
være tilbøjelig til at klage over lejens
størrelse, da det givetvis vil få udlejeren til at
undlade at forlænge lejemålet.
For at dæmme op for disse problemer har partierne
stillet et ændringsforslag, der vil regulere antallet af
lejligheder til stråmandsudlejning. Kommunen vil
således fremover skulle godkende
stråmandskonstruktioner, hvilket vil give mulighed for, at
man kan komme spekulationsudlejerne til livs.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 6
udgår.
[Udlejerens adgang til at
kræve afregning af vandforbrug efter forbrugsmålere
udgår]
Af et mindretal (S,
SF, RV og EL):
2)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 72
indsættes som ny paragraf:
Ȥ 72
a. En udlejer kan kun udleje en lejlighed eller et
enkeltværelse alene med henblik på fremleje, hvis
kommunalbestyrelsens samtykke hertil er indhentet.
Kommunalbestyrelsens samtykke omfatter samtlige lejligheder og
enkeltværelser i den ejendom, hvortil der søges
samtykke. Samtykke gives for en bestemt periode, og det skal af
samtykket fremgå, hvor mange lejligheder og
enkeltværelser der er i ejendommen. Ved ansøgning om
samtykke skal udlejeren oplyse om størrelsen af den
fremtidige leje og om, på hvilke betingelser lejlighederne og
enkeltværelserne fremlejes.«
[Kommunal godkendelse ved udlejning
til fremleje]
Af socialministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. § 106, nr. 2, 1. pkt., affattes
således:
»Tvister om depositum, forudbetalt leje og
sikkerhedsstillelse efter § 34.«
[Præcisering af
huslejenævnets kompetence vedrørende
sikkerhedsstillelse efter § 34]
Bemærkninger
Til nr. 1
I forbindelse med behandlingen af forslag til
folketingsbeslutning om at indføre obligatorisk brug af
vandmålere på varmt og koldt vand i alle
flerbrugerejendomme, herunder erhvervsejendomme og
udlejningsejendomme (B 38), er der i Boligudvalget opnået
enighed om at nedsætte en arbejdsgruppe ledet af
Økonomi- og Erhvervsministeriet, som skal redegøre
for konsekvenserne af at indføre obligatorisk brug af
vandmålere på varmt og koldt vand i alle
flerbrugerejendomme, herunder erhvervsejendomme og
udlejningsejendomme. Arbejdsgruppen skal afrapportere inden
sommeren 2010, hvorefter det kan besluttes, om og hvordan kravet
eventuelt kan indføres i lovgivningen.
Det foreslås, at den hjemmel i lovforslaget til, at
udlejeren kan foretage afregning efter forbrugsmålere, hvis
udlejeren i anden lovgivning påbydes installation af
vandmålere, udgår.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indføres pligt til at
indhente kommunal godkendelse, hvis en udlejer ønsker at
udleje en lejlighed eller et enkeltværelse alene med henblik
på fremleje. Udlejeren skal ved ansøgning om kommunal
godkendelse oplyse størrelsen af lejen og oplyse, på
hvilke betingelser lejlighederne og enkeltværelserne fremover
fremlejes.
Til nr. 3
Det foreslås, at det udtrykkeligt angives i loven, at
huslejenævnet har kompetence til at behandle uenigheder
mellem lejer og udlejer om lejerens ret til i stedet for depositum
at stille sikkerhed efter § 34 i form af bankgaranti eller
indestående på en deponeringskonto.
Uenighed mellem lejer og udlejer om lejerens ret til at
erstatte et indbetalt depositum med enten en bankgaranti eller
deponering af et beløb på en deponeringskonto,
herunder uenighed om, hvorvidt lejerens sikkerhedsstillelse er
tilstrækkelig til at erstatte depositum, kan således
indbringes for huslejenævnet.
Troels Christensen V nfmd. Peter Madsen V
Mads Rørvig V Eyvind Vesselbo V
Michael Aastrup Jensen V Anita Knakkergaard DF
Hans Kristian Skibby DF Jakob Axel Nielsen KF
Naser Khader KF Yildiz Akdogan S Bjarne Laustsen S
Lennart Damsbo-Andersen S Thomas Jensen S
Nanna Westerby SF fmd.
Karsten Hønge SF Jørgen Poulsen RV
Frank Aaen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 200
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Henvendelse af 15/4-10 fra
Ejendomsforeningen Danmark |
3 | Henvendelse af 20/4-10 fra Danmarks
Lejerforeninger og Lejernes Landsorganisation |
4 | Henvendelse af 15/4-10 fra
Ejendomsforeningen Danmark |
5 | Ændringsforslag, fra
socialministeren |
6 | Henvendelse af 26/4-10 fra
Ejendomsforeningen Danmark |
7 | Vejledende tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Ændringsforslag, fra
socialministeren |
10 | 2. udkast til betænkning |
11 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 200
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 15/4-10 fra Ejendomsforeningen Danmark, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 20/4-10 fra Danmarks Lejerforeninger og Lejernes
Landsorganisation, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om ministerens kommentar til
pressemeddelelse af 26/4-10 fra Ejendomsforeningen Danmark, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om ministeren mener, at lovforslaget
vil afhjælpe problemet, hvor en person i sin egenskab af
stråmand rejser en sag over for udlejeren med det resultat,
at han fremover bliver bandlyst af udlejeren, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
5 | Spm., om ministeren er enig i, at
lovforslaget ikke vil afhjælpe det problem, der kan
opstå, hvis en stråmand med henvisning til loven
prøver at rejse en huslejesag over for en udlejer, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren mener, at lovforslaget
vil afhjælpe problemet, hvor stråmanden er oprettet af
udlejeren selv, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm., om ministeren er enig i, at der vil
være stor sandsynlighed for, at lejeren ikke får
forlænget sit tidsbegrænsede lejemål, i
tilfælde af at det lykkes en lejer at få nedsat lejen
med henvisning til denne lov, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
8 | Spm. om påbud til lejer om selv at
finde en stråmand og sandsynligheden for, at lejeren
efterfølgende vil klage over for høj
lejefastsættelse, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm., om lovforslaget vil afhjælpe
det problem, som opstår, hvis en stråmand (virksomhed)
går konkurs og udlejeren ikke er forpligtet til at overtage
og videreføre stråmandens lejekontrakt, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om lovforslaget vil løse det
problem, hvor en stråmand (virksomhed) går konkurs, og
hvor lejeren så er nødsaget til enten at fraflytte
eller indgå en ny kontrakt med nye vilkår, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm., om lovforslaget vil løse det
problem, hvor en stråmand (virksomhed) går konkurs, og
lejeren derfor pludselig ikke har noget sted at bo, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om forløbet, hvis lejeren har
indbetalt depositum til udlejeren og lejeren nu ønsker
beløbet indbetalt på en spærret
deponeringskonto, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om adgangen til deponeringskontoen,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvordan proceduren vil
være, i tilfælde af at en udlejer får
underretning om, at garantien er bortfaldet, f.eks. ved
bankgaranti, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm., om ministeren vil udarbejde
ændringsforslag, hvor der indføres krav om kommunal
godkendelse, hvis en udlejer ønsker at udleje
beboelseslejemål på erhvervslejekontrakt, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om bekræftelse af, at udleje af
en beboelseslejlighed til en fysisk person anses foretaget på
erhvervslejelovgivningens vilkår, såfremt personen ikke
flytter ind i lejligheden, men straks fremlejer den, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om sikring af, at flere og flere
lejligheder ikke udlejes tidsbegrænset til personer med
henblik på tidsbegrænset fremleje til en ulovlig, alt
for høj husleje, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm., om en tidsbegrænsning reelt
ikke kan tilsidesættes, fordi fremlejetageren reelt ikke
tør klage over lejen, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om uddybning af svaret på
spørgsmål 6, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm., om ministeren vil udarbejde et
revideret ændringsforslag til lovforslaget, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om ministerens redegørelse
for, om et enkeltmandsfirma er dækket af lovforslagets
formulering »… om lejeren er en person eller en
virksomhed (juridisk person) m.v.«, og om ministeren vil
oplyse, hvad »m.v.« dækker over, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
5 af udvalgets
spørgsmål og socialministerens svar
herpå
Spørgsmålene og svarene er optrykt efter
ønske fra S, SF, RV og EL.
Spørgsmål 4:
Mener ministeren, at lovforslaget vil afhjælpe problemet
for en virksomhed, der i sin egenskab af stråmand rejser en
sag overfor udlejeren med det resultat, at han fremover bliver
bandlyst af udlejeren, og dermed ikke længere har mulighed
for at leje hos udlejeren igen?
Svar:
Lejeren har altid mulighed for at gå til
huslejenævnet og få prøvet huslejen og eventuelt
nedsat den. Sådan har det været, siden lejeloven blev
indført. Mig bekendt har det ikke ført til, at
udlejere baserer deres virksomhed på at sortliste lejere, der
benytter en lovfæstet ret til at få afgjort uenighed om
lejens størrelse ved huslejenævnet. Jeg kan derfor
heller ikke forestille mig, at lovforslaget skulle få den
effekt.
Spørgsmål 6:
I konstruktioner, hvor stråmanden er en virksomhed, som
er oprettet af udlejeren selv, har lejere hidtil haft store
problemer med at rejse sagen. Mener ministeren, at dette lovforslag
vil afhjælpe dette problem, og at en lejer, som rejser sagen,
dermed vil undgå at få problemer med at få
forlænget sit tidsbegrænsede lejemål?
Svar:
Hvis en udlejer opretter et firma, og udlejer boliger via
dette firma med det formål at omgå lejelovens
beskyttelsesregler, er jeg overbevist om, at boligretten vil
tilsidesætte konstruktionen under henvisning til, at der
foreligger omgåelse.
Jeg er ikke enig i, at lejere hidtil har haft store problemer
med at rejse sagen. Hvis det var tilfældet, er jeg sikker
på, at Lejernes LO ville sørge for, at der ville blive
rejst en retssag herom, som kan danne præcedens i tilsvarende
sager. Problemstillingen er ikke ny, og der har været rigelig
tid til at få rettens afgørelse i en sådan
sag.
Lejeloven indeholder regler om tidsbegrænset udlejning.
Efter disse regler kan boligretten tilsidesætte et
vilkår om tidsbegrænsning, hvis vilkåret ikke er
tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.
Samtidigt er det klart, at en lejer, der vil indgå en
tidsbegrænset lejekontrakt, må være klar over, at
formålet med tidsbegrænsningen er, at lejeforholdet
ophører, når lejeperioden udløber. Lejeren kan
derfor ikke nødvendigvis have en forventning om, at
lejeforholdet fortsættes.
Endelig bemærkes, at dette problem ikke relaterer sig
til problemstillingen vedrørende spekulativ
stråmandsudlejning men til tidsbegrænset udlejning
generelt. Disse regler har jeg ingen planer om at
ændre.
Spørgsmål 8:
Mener ministeren, at dette lovforslag vil løse det
problem, hvor udlejer siger til en mulig lejer, at han ikke kan
leje lejemålet, medmindre han finder en virksomhed som
stråmand, som den mulige lejer kender personligt (f.eks. et
familiemedlem), som vil leje lejemålet af udlejeren og udleje
til lejeren, og at den pågældende lejer accepterer
konstruktionen med en for høj lejefastsættelse? Mener
ministeren, at det er sandsynligt, at lejeren efter kontraktens
indgåelse med en for høj lejefastsættelse vil
bruge lovforslaget overfor en virksomhed/stråmand, som lejer
kender personligt?
Svar:
Her er vi inde ved kernen af lovforslaget om indgreb imod
spekulativ stråmandsudlejning. Svaret på
spørgsmålet fremgår da også udtrykkeligt
af bemærkningerne til lovforslaget, men gentages for god
ordens skyld.
Efter gældende regler antages det, at lejeforholdet
imellem udlejeren og firmaet er et erhvervslejeforhold. Hvis
lejeren i fremlejeforholdet får lejenedsættelse efter
lejeloven for boliger, kan firmaet derfor ikke overvælte
lejenedsættelsen på udlejeren. Firmaet vil derfor
få et tab på grund af lejerens berettigede krav om
lejenedsættelse. Denne omstændighed og det forhold, at
firmaet som en tjeneste er stillet til rådighed af personlig
bekendt (f.eks. et familiemedlem), vil få den konsekvens, at
lejeren afholder sig fra at forlange lejenedsættelse. Det er
netop dette forhold, en spekulativ stråmandsudlejning
spekulerer i.
Med forslaget ændres forholdene således, at
firmaet nu kan overvælte ovennævnte
lejenedsættelse på udlejeren, da dette lejeforhold
efter ændringen udtrykkeligt er omfattet af lejelovgivningen
for boliger og ikke af erhvervslejeloven. Lejeren kan således
efter ændringen rejse krav om lejenedsættelse uden, at
dette vil påføre firmaet et tab. Dette er simpelthen
hovedformålet med lovforslaget.
Spørgsmål 19:
Vil ministeren redegøre for, om ministerens svar
på L 200 spørgsmål 6 også gælder den
situation, hvor udlejeren udlejer flere lejligheder til et firma,
som alle fremlejes, og hvor der mellem udlejer og firmaet
(stråmanden) er et forretningsforhold, således at
stråmandens virksomhed leverer en vare eller tjenesteydelse
til udlejer? Og vil ministeren herunder oplyse, om ministeren er
overbevist om, at boligretten vil tilsidesætte
konstruktionen?
Svar:
Hvis en udlejer i stedet for at oprette et firma benytter fx
et håndværkerfirma, som er tilknyttet udlejeren, og
udlejer boliger via dette firma med det formål at omgå
lejelovens beskyttelsesregler, er jeg i sagens natur også i
dette tilfælde overbevist om, at boligretten vil
tilsidesætte konstruktionen under henvisning til, at der
foreligger omgåelse.
Spørgsmål 21:
Vil ministeren redegøre for, om et enkeltmandsfirma er
dækket af lovforslagets formulering »…om lejeren
er en person eller en virksomhed (juridisk person) mv.«, jf.
§ 1, stk. 1.? Og vil ministeren herunder oplyse, hvad
»m.v.« dækker over?
Svar:
Jeg skal for god ordens skyld oplyse, at formuleringen i
lovforslaget er: »…en virksomhed m.v. (juridisk
person)«. Denne formulering dækker naturligvis tillige
et enkeltmandsfirma. »M.v.« refererer til, at der
findes andre eksempler på juridiske personer end virksomheder
fx foreninger.