Betænkning afgivet af Trafikudvalget
den 3. december 2009
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1.
behandling den 20. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 20. august 2009 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2008-09, TRU alm. del - bilag 593. Den 12.
oktober 2009 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
André Bakke, Smørum,
Egedal Kommune,
Ledøje-Smørum Menighedsråd og
Morten K. Johansen m.fl., Smørum.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Egedal Kommune mundtligt over for udvalget
redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 55 spørgsmål til
transportministeren og 1 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse. 54 af
spørgsmålene er besvaret, mens 2
spørgsmål forventes besvaret inden 2. behandling. 2 af
udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Venstres, Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer i udvalget finder, at den
med lovforslaget foreslåede løsning er den bedste ud
fra en samlet vurdering af hensynet til miljø, klima og
økonomi. Disse partier finder endvidere, at en
eventuel anlæggelse af Ring 5 skal ske ud fra en samlet
VVM-vurdering af hele dette projekt, og ikke - hverken helt eller
delvis - i forbindelse med anlæg af andre veje som f.eks.
Frederikssundmotorvejen.
Det er vigtigt, at store infrastrukturprojekter gennem
landskabet indpasses i forhold til både naturen og den
befolkning, der bor i umiddelbar nærhed heraf. Motorveje kan
være støjende, og derfor skal der gøres en
ekstra indsats for at reducere støjgener, hvor vejen
passerer tæt på bymæssige bebyggelser og på
steder i landskabet, hvorfra trafikstøjen vil kunne brede
sig vidt omkring. Det kan f.eks. være ved passage af
bakketoppe og ved passage af dale, hvor støjen kan nå
langt omkring til gene for mange mennesker.
Vejdirektoratet opfordres til i detailprojekteringen for
motorvejen at indtænke særlige foranstaltninger for
støjreduktion; specielt på strækninger, hvor
motorvejen kommer tæt på bymæssige bebyggelser,
og strækninger, hvorfra man kan forvente, at
trafikstøjen vil kunne brede sig vidt omkring. Det kan
være støjreduktion i form af støjvolde,
beplantning, anvendelse af støjsvagt asfalt, nedgravning af
vejen under terræn osv.
Transportministeren har som svar på udvalgets
spørgsmål 2 oplyst, at der er et betydeligt
jordoverskud på strækningen mellem Motorring 4 og
Tværvej, hvorfor det er muligt at etablere en støjvold
nord for Ledøje.
Ministeren har som svar på spørgsmål 3
desuden oplyst følgende: »Vejdirektoratet oplyser, at
Værebro Ådal er en lav og bred ådal på ca.
1.700 m. Frederikssundmotorvejen ligger i påfyldning, og
dalbroen udgør ca. 500 m«.
Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer i
udvalget bemærker dog, at de gerne havde set en anden
linjeføring af Tværvej omkring Smørum,
således at vejen føres vest om Smørumovre i den
oprindelige transportkorridor, idet det vil være en bedre
løsning af hensyn til miljø, klima og økonomi.
Desuden er det helt centralt for SF og RV, at EU's regler for
planlægning og for naturbeskyttelse følges hundrede
procent. Helt konkret betyder det bl.a., at Natura
2000-områderne ikke skal påvirkes negativt, hverken
direkte eller indirekte. Det har transportministeren tidligere
lovet, for så vidt angår vejprojektet som helhed. Men
SF og RV mener også, at det indirekte er en del af loven.
Helt konkret handler det om Tværvej, hvor selve Tværvej
er VVM-vurderet, men den er ikke blevet miljøvurderet som en
del af Ring 5, i og med at Ring 5 ikke er blevet
miljøvurderet som et samlet projekt. SF og RV vil i den
forbindelse gerne sikre sig, at der ikke benyttes en slags omvendt
salamitaktik, hvor man kan anlægge Ring 5 stykke for stykke
uden at få en samlet miljøvurdering af projektet.
Danmarks Naturfredningsforening har klaget over Ring 5-projektet,
netop fordi de med klagen ønsker at sikre værdifuld
natur med skove, fortidsminder, habitatområder og fredede
områder. Men foreningen ønsker også at
undgå en gentagelse af problemerne omkring etableringen af
Silkeborgmotorvejen, som forløbet omkring Ring 5 allerede
trækker tydelige paralleller til. Silkeborgmotorvejen blev
etableret i etaper - med de mindst problematiske strækninger
planlagt, finansieret og etableret først, og uden en
forudgående samlet helhedsvurdering af projektet og dets
mulige linjeføring. Til sidst manglede den - for natur og
miljø - mest problematiske etape. Samlet set kostede denne
uhensigtsmæssige planprocedure samfundet enorme
ressourcetab.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlem af udvalget finder, at anlæg
af en motorvej til Frederikssund ikke vil bidrage til at
løse de nuværende trængselsproblemer i
Frederikssundfingeren. Hertil kommer, at en motorvej vil
forøge vejtrafikkens udslip af en række klimaskadelige
stoffer, og den vil gøre det endnu sværere at opfylde
kravene til nedskæring i CO2
udslippet, som Danmark har forpligtiget sig til. Enhedslisten har
derfor fremsat beslutningsforslag nr. B 36, hvor der foreslås
en række alternative investeringer i
Frederikssundfingeren, der gennem en udbygning af den
nuværende Frederikssundsvej tilvejebringer et alternativ
til den planlagte motorvej til Frederikssund, og som vil
styrke den kollektive trafik mellem Frederikssund og
hovedstadsområdet. Hermed modvirkes de relativt
omfattende skader på store naturområder, som
anlæg af en Frederikssundmotorvej vil
forårsage.
Enhedslistens forslag omfatter en række ombygninger
af den eksisterende vejinfrastruktur, der vil reducere
antallet af stoplys på strækningen fra Frederikssund
til Ring 4. Konkret indgår der i Enhedslistens forslag
ombygninger af Chokoladekrydset og andre lyskryds i Ballerup,
ved Krogholmvej i Stenløse, på strækningen
fra Rute 6 i Ølstykke til Frederikssund og
forberedende anlæg til en Ydre Ringvej (B5).
Disse ombygninger af den eksisterende infrastruktur vil ikke
alene give en mere glidende trafik med færre stop,
færre kødannelser, færre uheld og mindre
forurening. Det vil også reducere den samlede
køretid.
Enhedslisten mener imidlertid også, at det er helt
afgørende, at S-togs-trafikken mellem Frederikssund og
hovedstaden udbygges. I Enhedslistens beslutningsforslag
indgår der således en række tiltag omkring
større spor- og perronkapacitet, overhalingsspor, nye
stationer, vendespor og S-togs-betjening af de fjernest
beliggende stationer med hurtige, gennemkørende tog.
Samtidig med at vejnettet forbedres, og der sker en markant
udbygning af S-togs-trafikken, bør der
også satses på at gøre bustrafikken mere
attraktiv. For hvis ikke de rejsende kan komme til/fra S-toget,
eller kun kan gøre det med besvær, fordi bustrafikken
enten er reduceret eller dårligt koordineret, vil mange
fortsat tage bilen. Løsningen på det er et
finmasket net af smidige og hurtige pendlerbusser, der kører
både mellem hjem og station og station og
arbejdsplads. Det er her vigtigt med hyppige afgange,
få stoppesteder på ruten, kort rejsetid og gode
ventefaciliteter ved såvel busstoppestedet som på
stationen. Kan den kollektive trafik klare det, kan den også
konkurrere med bilerne. Et sådant tiltag med pendlerbusser
indgår derfor også i Enhedslistens beslutningsforslag
nr. B 36.
I forhold til den ensidige fokusering på asfalt og den
deraf afledte forøgede udledning af klimaskadelige stoffer
og skader på naturen, som lovforslaget er udtryk for, er
Enhedslistens beslutningsforslag i langt højere grad
udtryk for en samtænkning mellem forskellige transportformer,
der vil løse trængselsproblemerne, uden at
naturværdier ødelægges, og uden
at transportsektorens udslip af klimaskadelige stoffer
forøges.
Enhedslisten er imod dette lovforslag og
håber, at Folketingets øvrige partier vil komme til
fornuft og være med til
at gennemføre de alternative investeringer, der
foreslås i beslutningsforslag nr. B 36, frem for at
der rulles mere asfalt ud i naturen.
Enhedslisten anmoder om, at lovforslaget henvises til
fornyet udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling med henblik
på afholdelse af et samråd med transportministeren om
lovforslaget inden den endelige afstemning ved 3.
behandling.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg V
Flemming Damgaard Larsen V fmd. Kristian Pihl Lorentzen
V Hans Christian Schmidt V Karsten Nonbo V
Kim Christiansen DF Pia Adelsteen DF
Henriette Kjær KF Helge Adam Møller KF
Magnus Heunicke S Jens Christian Lund S
Poul Andersen S Klaus Hækkerup S
Pia Olsen Dyhr SF Jesper Petersen SF
Johs. Poulsen RV Per Clausen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
| | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 2
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren |
3 | Kopi af TRU alm. del - svar på spm.
1539 (2008-09) |
4 | Kopi af TRU alm. del - svar på spm.
1462 (2008-09) |
5 | Henvendelse af 9/10-09 fra
Ledøje-Smørum Menighedsråd |
6 | Henvendelse af 27/10-09 fra André
Bakke, Smørum |
7 | Henvendelse af 13/11 2009 fra Egedal
Kommune |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Henvendelse af 24/11-09 fra Morten K.
Johansen m.fl., Smørum |
10 | Nyt tidspunkt for afgivelse af
betænkning over lovforslaget |
11 | 2. udkast til betænkning |
12 | Henvendelse af 30/11-09 fra André
Bakke, Smørum |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 2
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
9/10-09 fra Ledøje-Smørum Menighedsråd, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorvidt det er muligt at
nedgrave en strækning af motorvejen ca. 1 m under
terræn, hvor vejen passerer nord om Ledøje, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvorvidt det er muligt at
påmontere ca. 3 m høje glasskærme på hver
side af den ca. 500 m lange dalbro sydvest for Stenløse, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvorfor hverken en eventuel fast
forbindelse under/over Roskilde Fjord eller en eventuel Ydre
Ringvej (B5) er omtalt i lovforslaget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om Landsplanredegørelsens
udsagn om, at »nogle projekter må fravælges,
selvom de kan have en positiv effekt for mobiliteten, da
omkostningerne for naturen er for store«, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorfor det haster så meget
med at anlægge en motorvej til Frederikssund, at der ikke er
tid til at afvente den varslede analyse af bane- og vejkapaciteten
i hovedstadsområdet, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. om status for planlægningen af
en Ydre Ringvej (B5), til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om status for planlægningen af
en eventuel fast forbindelse over/under Roskilde Fjord, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om årsagen til, at der er valgt
en hastighed på 130 km/t i stedet for 110 km/t, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvor stort et skønnet
CO2-udslip der vil opstå ved
hastigheder på henholdsvis 110 km/t og 130 km/t, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvorfor udgifterne til
busstoppesteder skal afholdes af Movia, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvorvidt de tilladelser og
dispensationer, der af ministeren anses for at være
nødvendige for vejanlæggets gennemførelse,
gives pr. automatik, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorvidt tilladelser og
dispensationer gives pr. automatik, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm., om en fast forbindelse under/over
Roskilde Fjord samt anlæg af en Ydre Ringvej (B5) vil
stimulere til mere trafik på Frederikssundmotorvejen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm., om det er hensigtsmæssigt, at
forundersøgelser, planlægning m.v. af kommende
vejprojekter varetages af Vejdirektoratet, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvilke typer virksomheder der
primært er lokaliseret i Frederikssundsfingeren nu, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, hvilke andre kommuner foruden
Frederikssund der vil opleve en positiv erhvervsudvikling som
følge af Frederikssundmotorvejen, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om planlægningen af Ydre
Ringvej (B5), til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
19 | Spm. om, hvornår
køproblemerne på Frederikssundmotorvejen ved
tilslutningen til Motorring 3 vil være på samme niveau,
som de er på den nuværende Frederikssundsvej ved
Ballerup, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om, hvorfor VVM-rapporten for
Frederikssundmotorvejen ser bort fra forhold, der kan bevirke et
fald i de prognosticerede trafikmængder i regionen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om kommentar til rapporten fra
Institut for Miljøvurdering 2007: »Tab af natur ved
motorvej til Frederikssund«, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm. om initiativ til at ændre
beregningsforskrifterne, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
23 | Spm. om prisreduktion, der er sket i
bemærkningerne til lovforslaget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
24 | Spm. om prisen på dalbroen over
Værebro Ådal, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
25 | Spm. om sammenhængen mellem
fremsættelse af et lovforslag om en motorvej til
Frederikssund, mens der samtidig nedlægges busruter i
Frederikssundsområdet, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
26 | Spm. om, at planloven og »Fingerplan
2007« udtrykkeligt gør opmærksom på, at de
udpegede grønne kiler skal friholdes til natur, landbrug og
rekreativt brug, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om afstand og tidsforbrug for en
pendlerbilist, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm. om, hvorvidt virksomheder, der
ønsker at lokalisere sig i umiddelbar nærhed af
Frederikssundmotorvejen, vil kunne få tilladelse hertil, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om, hvordan det er muligt at
anlægge en motorvej gennem områder, der er beskyttet af
naturbeskyttelseslovens § 3, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, i hvilket omfang og med hvilken
begrundelse der kan dispenseres fra bestemmelserne i
naturbeskyttelseslovens § 3, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
31 | Spm. om de infrastrukturanlæg, der
vil følge i kølvandet på motorvejen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om, hvorvidt anlæg af
Frederikssundmotorvejen vil give anledning til byspredning ud i det
åbne land, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om, hvorfor en række
miljøbelastninger, herunder klimapåvirkninger, der vil
opstå i forbindelse med anlæg af motorvejen, ikke er
værdisat, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om en acceptabel
planlægningsmetode, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
35 | Spm. om, at muligheden for at skifte fra
bil til kollektiv trafik systematisk bagatelliseres af
Vejdirektoratet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
36 | Spm., om borgerinddragelsen har
været tilfredsstillende, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, hvor meget det vil koste at
støjsikre motorvejen i hele dens længde, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvorvidt der til beplantning af
skråninger og øvrige vejarealer vil blive valgt
vækster, der i særlig grad er velegnede til at opsuge
emissioner fra vejtrafikken, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om at iværksætte et
klimaprojekt, der kompenserer fuldt ud for den merbelastning, som
trafikken på Frederikssundmotorvejen forårsager, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om antallet af ulykker i de sidste ti
år med lastbiler, der transporterer farligt gods på
motorveje, der passerer områder med drikkevandsinteresser,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
41 | Spm. om Vejdirektoratets prognosearbejde
vedrørende den kollektive trafik, til transportministeren,
og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, i hvilket omfang der kan
fæstes lid til Vejdirektoratets udsagn om den sivetrafik, der
forekommer på de sekundære veje i
Frederikssundsfingeren, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
43 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/10-09 fra André Bakke, Smørum, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om et skøn over, hvor mange
biler der vil benytte Tværvej, hvis Ring 5 etableres i den
udlagte transportkorridor, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
45 | Spm. om, hvor meget CO2 der vil blive udledt i forbindelse med
byggeriet af Tværvej, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
46 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/11-09 fra Egedal Kommune, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
47 | Spm. om de tilladelser og dispensationer,
der af ministeren anses for at være nødvendige for
Frederikssundmotorvejens gennemførelse, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om, hvorfor Movia skal deltage i
finansieringen af stoppestederne, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
49 | Spm. om en forøgelse af trafikken
på mellem 1.000 og 5.000 biler ved Frederikssundmotorvejen,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om, hvilke af de alternative forslag,
som bl.a. blev fremsat af Grøn Trafik i Bycirklen, der er
blevet realiseret i forbindelse med planlægningen af motorvej
til Frederikssund, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
51 | Spm. om, hvorvidt de forslag, som
Grøn Trafik i Bycirklen har fremsat om udbygning af et
pendlerbusnet og en styrkelse af S-togs-driften, er blevet eller
vil blive realiseret, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm. om, at den højest tilladte
hastighed bliver 130 km/t, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
53 | Spm. om den manglende koordination mellem
anlæg af en Frederikssundsmotorvej, en planlagt forbindelse
under/over Roskilde Fjord, en ydre ringvej og en eventuel kommende
jernbane vest om København, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
54 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/11-09 fra Morten K. Johansen m.fl., Smørum, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
55 | Spm. om uddybning af ministerens svar
på L 2 - spm. 15, til transportministeren |
56 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/11-09 fra André Bakke, Smørum, til
transportministeren |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
2
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om ministerens
redegørelse for sin holdning til de synspunkter omkring
Tværvej og Ring 5, som SF og RV fremfører i deres
betænkningsbidrag i udkastet til betænkning over L 2,
til transportministeren |
| |
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål til
transportministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 2 og 3 og transportministerens svar
herpå er optrykt efter ønske af V, S, DF og KF.
Spørgsmål 2:
»Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt det er
muligt at nedgrave en strækning af motorvejen ca. 1 meter
under terræn, hvor vejen passerer nord om Ledøje, og
anvende den opgravede mængde af jord som støjvold
på den sydlige side, dvs. som støjvold mellem
motorvejen og Ledøje.«
Svar:
Frederikssundmotorvejens tracé er i
VVM-redegørelsens skitseprojekt bestemt ud fra en
række forhold, bl.a. placeringen af tilslutningsanlæg
og skærende veje samt hensyn til trafiksikkerhed,
miljø, æstetik og jordbalance.
Vejdirektoratet har oplyst, at motorvejen nord for
Ledøje ligger i delvis afgravning, delvis påfyldning.
Ud fra støjberegninger for strækningen nord for
Ledøje forventes ikke, at trafikstøj fra motorvejen
vil overskride den vejledende grænseværdi for
støj ved boligområder.
Ud fra de undersøgelser, der vil ske i forbindelse med
detailprojekteringen (fx jordbundsundersøgelser), vil der
blive foretaget en optimering af projektet. Herved vil motorvejens
placering i terrænet formentlig kunne justeres.
Samlet set er der et betydeligt jordoverskud på
strækningen mellem Motorring 4 og Tværvej, der bl.a.
kan anvendes til støjvolde, hvor der er
hensigtsmæssigt. I Vejdirektoratet er man opmærksom
på, at det kunne være relevant med etablering af en
støjvold nord for Ledøje i den forbindelse. Det vil
formentlig ikke være nødvendigt at grave motorvejen
yderligere ned for at skaffe jord til en sådan.
Spørgsmål 3:
»Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt det er
muligt at påmontere ca. 3 meter høje glasskærme
på hver side af den ca. 500 meter lange dalbro sydvest for
Stenløse, hvor motorvejen krydser Værebro Ådal,
så støjen fra trafikken ikke breder sig gennem
ådalen og langt omkring. Glasskærme kendes fra
motorveje i udlandet og sikrer, at bilisterne kan »kigge
ud« og nyde ådalen, mens støjen holdes
tilbage.«
Svar:
Vejdirektoratet oplyser, at Værebro Ådal er en lav
og bred ådal på ca. 1.700 m. Frederikssundmotorvejen
ligger i påfyldning, og dalbroen udgør ca. 500
m.
Det vil være muligt at udstyre dalbroen over
Værebro Å med en transparent støjskærm
på samme måde som dalbroen over Funder Ådal ved
Silkeborg. En sådan støjskærm er ikke indregnet
i anlægsoverslaget for Frederikssundmotorvejen. Det samlede
anlægsbudget til en sådan skærm er anslået
til 30 mio. kr. (prisindeks 170,7).