Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 27. maj 2010
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 26. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 16. februar 2010 dette udkast til udvalget,
jf. SUU alm. del - bilag 236. Den 26. marts 2010 sendte indenrigs-
og sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget. Den 17. maj 2010 modtog udvalget et
høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder, der var
indkommet efter høringsfristens udløb.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse. Indenrigs- og
sundhedsministeren har besvaret 5 af disse spørgsmål,
og udvalget forventer det sidste besvaret inden 2. behandling. Et
af udvalgets spørgsmål til indenrigs- og
sundhedsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag
2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF,
KF og Pia Christmas-Møller (UFG)) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Flertallet bemærker, at lovforslaget i en
forsøgsperiode på 4 år giver adgang til
anvendelse af oppegående tvangsfiksering på
Sikringsafdelingen under Retspsykiatrisk afdeling, Region
Sjælland.
Derudover indføres med lovforslaget pligt til, at der
ugentlig skal foretages en uvildig lægelig vurdering af
tvangsfikseringer, der udstrækkes ud over 48 timer. Endelig
indfører lovforslaget en maksimal betænkningstid
på 3 dage forud for beslutning om tvangsbehandling.
Flertallet er enige om, at tvang altid skal være den
sidste udvej, og at tvangen i den psykiatriske behandling skal
nedbringes væsentligt.
Flertallet bemærker, at det fremgår af
lovforslaget, at det kun er nogle få patienter på
Sikringsafdelingen, der vil opfylde kriterierne for
oppegående tvangsfiksering.
Flertallet ønsker med forslaget om oppegående
tvangsfiksering at forebygge de fysiske og psykiske skader, der kan
være en følge af langvarig isolation og
tvangsfiksering til en seng. Derudover ønsker flertallet med
lovforslaget at sikre patienterne træning i sociale
færdigheder, så de kan have samvær med de andre
patienter på trods af langvarig fiksering. Endelig
ønsker flertallet med lovforslaget at sikre, at patienten
kan modtage anden behandling end medicinsk behandling og få
stimuli uden for egen stue.
Flertallet vurderer, at muligheden for oppegående
tvangsfiksering samlet set kan bidrage til at give patienten en
bedre livskvalitet, og at oppegående tvangsfiksering
sammenlignet med langvarig isolation og sengeliggende fiksering kan
være et mindre indgribende middel.
Flertallet ønsker at understrege, at oppegående
tvangsfiksering skal gennemføres i værdighed over for
den enkelte patient, herunder når patienten opholder sig
på fællesarealerne på afdelingen.
Flertallet har bemærket, at indenrigs- og
sundhedsministeren i sin besvarelse af spørgsmål 2 har
udtalt, at tvangsanvendelse, herunder alternative tvangsindgreb,
skal drøftes med patienten, og at
patientrådgiveren/bistandsværgen skal inddrages i disse
drøftelser, såfremt patienten ønsker det.
Flertallet lægger stor vægt på, at
oppegående tvangsfiksering med lovforslaget indføres i
en forsøgsperiode på 4 år, og at ordningen vil
blive fulgt tæt af Sundhedsstyrelsen, som til formålet
nedsætter en bredt sammensat følgegruppe. Ordningen
vil blive evalueret i god tid før udløbet af
forsøgsperioden med henblik på stillingtagen til
afslutning eller videreførelse af adgangen til
oppegående tvangsfiksering på Sikringsafdelingen.
Flertallet lægger desuden vægt på, at
Folketingets Sundhedsudvalg og Tilsynet i henhold til grundlovens
§ 71 løbende vil blive informeret om virkningerne af
loven gennem månedlige underretninger om status for
benyttelse af oppegående tvangsfiksering og gennem den
redegørelse, som Sundhedsstyrelsen efter perioden 2010-2013
vil udarbejde.
Derudover lægger flertallet vægt på, at en
tilladelse til at anvende oppegående tvangsfiksering ikke er
et påbud om at anvende oppegående tvangsfiksering, men
at tilladelsen giver overlægen mulighed for at anvende
oppegående tvangsfiksering i de tilfælde, hvor
alternativet ville være langvarig fiksering til en seng eller
isolation på egen patientstue.
Endelig lægger flertallet vægt på, at
beslutningen om oppegående tvangsfiksering ikke kan
træffes lokalt, men forudsætter tilslutning fra en
uvildig læge og tilladelse fra Sundhedsstyrelsen, samt at
patienterne med lovforslaget sikres ret til at klage og få
beslutningen om oppegående tvangsfiksering prøvet ved
det psykiatriske patientklagenævn og retten.
Flertallet ønsker med forslaget om udvidet tilsyn med
langvarigt tvangsfikserede patienter, herunder patienter på
Sikringsafdelingen, at skærpe opmærksomheden på
langvarige fikseringer og eventuelle alternativer, herunder at
forslaget styrker patienternes retssikkerhed og sikrer en
løbende dialog mellem den behandlende læge og en
uvildig læge.
Flertallet ønsker med forslaget om en maksimal
betænkningstid på 3 dage at forebygge, at patienter
på grund af en længerevarende betænkningstid kan
fastholdes unødig længe i en tilstand af svært
forpinthed og i en tilstand, der kan øge risikoen for at
blive udsat for anden tvang.
Et mindretal i udvalget (SF, RV og
EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget intet indeholder om forebyggelse af tvang,
og partierne finder det dybt beklageligt, at man
fra regeringens side hellere vil indføre nye former for
tvang frem for at udbrede de gode erfaringer, man
har, bl.a. fra gennembrudsprojekterne. Dette skal ikke
mindst ses i lyset af, at Europarådets Torturkomite har
påpeget, at der i Danmark er alt for mange patienter inden
for psykiatrien, som tvangsfikseres, og det i for lang tid af
gangen.
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Enhedslisten er alle modstandere af at tillade oppegående
tvangsfikseringer. Sikringsafdelingen har nogle meget syge
patienter, som det kan være meget svært at rumme,
konkret har der været nævnt to tilfælde. Men mere
tvang er ikke svaret på Sikringsafdelingens udfordringer, og
det er betænkeligt, hvis
der lovgivningsmæssigt åbnes op for at
muliggøre denne form for tvang på
Sikringsafdelingen.
Europarådets Torturkomité mener, at denne
form for fiksering er en nedværdigende behandling, både
for patienterne og for de medpatienter, der overværer
tvangsfikseringen. Komiteen er af den opfattelse, at patienter, der
er tvangsfikseret med bælte-, hånd- og fodremme, altid
bør være placeret alene og isoleret fra andre
patienter.
Desuden finder partierne det paradoksalt,
at regeringens svar på brug af ulovlig tvang er at
lovliggøre den ulovlige praksis, ikke mindst fordi man kunne
frygte, at denne praksis har stået i vejen for, at der
på Sikringsafdelingen er blevet udviklet alternativer til den
oppegående tvangsfiksering.
Ligeledes er det bemærkelsesværdigt, at Norge er
det eneste nordiske land, hvor man anvender oppegående
tvangsfiksering, og her bruges det vel at mærke ikke i
behandlingsøjemed, men udelukkende til transport af
patienter. Når det ikke er nødvendigt at anvende denne
form for tvang i andre lande,
stiller partierne sig undrende over for, hvorfor det
skulle være nødvendigt i Danmark.
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Enhedslisten støtter alle delforslaget om eksternt
tilsyn med tvangsfikseringer, fordi det kan være med til at
skabe større retssikkerhed for de sindslidende.
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget er desuden modstandere af at forkorte
betænkningstiden. Der er allerede i dag mulighed for at bruge
tvang i akutte situationer, men det er problematisk at fjerne den
individuelle vurdering, som i dag giver mulighed for både
kort og lang betænkningstid. For kort betænkningstid
kan være i modstrid med hovedprincippet om i videst muligt
omfang at opnå patientens samtykke, og i mange situationer
kan en længere betænkningstid øge
muligheden for at undgå tvang.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
indledningen indsættes efter »2006,«: »som
ændret ved § 1 i lov nr. 533 af 26. maj 2010«.
[Konsekvensændring]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4 a ændres »18 f« til: »18
g«.«
[Konsekvensændring]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) Nr. 9
affattes således:
»9. § 20, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Oplysning om enhver
anvendelse af tvang, jf. §§ 5-10 a, 12, 13, 13 d, 14-17
a, 18 a, 18 c, § 18 d, stk. 2, for så vidt angår
personlig skærmning, der uafbrudt varer mere end 24 timer, og
§ 18 f, skal tilføres afdelingens tvangsprotokol med
angivelse af indgrebets nærmere indhold og
begrundelse.«
[Konsekvensændring og
redaktionel ændring]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
24, stk. 1, ændres »18 e« til: »18
f«, og efter »samt« indsættes:
»oppegående tvangsfiksering og«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
Folketingets vedtagelse af Forslag til lov om ændring af lov
om anvendelse af tvang i psykiatrien og lov om rettens pleje.
(Tvungen opfølgning efter udskrivning) (L 128) den 29. april
2010.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring, idet § 18 f
som følge af lovforslaget bliver til § 18 g.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
Folketingets vedtagelse af Forslag til lov om ændring af lov
om anvendelse af tvang i psykiatrien og lov om rettens pleje.
(Tvungen opfølgning efter udskrivning) (L 128) den 29. april
2010, hvormed § 13 d blev indsat.
Der er endvidere tale om en redaktionel ændring, hvormed
det nærmere præciseres, at det alene er personlig
skærmning, der uafbrudt skal vare mere end 24 timer,
før der skal ske tilførsel til
tvangsprotokollen.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring, idet § 18 e
som følge af lovforslaget bliver til § 18 f.
Peter Madsen V
Preben Rudiengaard V fmd.
Birgitte Josefsen V Sophie Løhde V
Flemming Møller V Liselott Blixt DF
Karin Nødgaard DF Vivi Kier KF
Pia Christmas-Møller UFG nfmd.
Sophie Hæstorp Andersen S
Flemming Møller Mortensen S
Karen J. Klint S Julie Skovsby S
Karl H. Bornhøft SF Jonas Dahl SF
Lone Dybkjær RV Per Clausen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 198
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og sundhedsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Høringssvar fra Institut for
Menneskerettigheder, fra indenrigs- og sundhedsministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Ændringsforslag, fra indenrigs- og
sundhedsministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | 3. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 198
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om man på Sikringen
kører patienter, som er tvangsfikseret til en seng, ud
på fællesarealerne, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorvidt patienten
foretrækker oppegående tvangsfiksering frem for
alternative tvangsforanstaltninger som f.eks. isolation, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvordan de anvendte midler i form
af hånd- og fodremme tænkes udformet, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag om inddragelse af
patientrådgiver/bistandsværge vedr. oppegående
tvang, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om ministeren vil yde teknisk
bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at
patientens patientrådgiver/bistandsværge skal give
samtykke til anvendelse af oppegående tvangsfiksering, og
kommentere et sådant, til indenrigs- og sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der indebærer, at der ikke kan
træffes afgørelse om anvendelse af oppegående
tvangsfiksering, hvis det ikke er muligt at indhente samtykke, til
indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
indenrigs- og sundhedsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og ministerens svar herpå er
optrykt efter ønske fra V, S, DF og KF
Spørgsmål 3:
I den foreslåede § 18 c beskrives hvilke midler,
der kan anvendes til oppegående fiksering. I tidligere
offentliggjorte modelfoto af oppegående fiksering ses anvendt
fod- og håndremme, der ikke muliggør at patienten
f.eks. selv kan føre en kop til munden eller gå med
bare en nogenlunde almindelig skridtlængde. Ministeren bedes
uddybe, hvordan de anvendte midler i form af hånd- og
fodremme tænkes udformet, og hvilken mobilitet patienten skal
sikres, for at der er tale om en oppegående fiksering og ikke
en fiksering, der mere korrekt bør betragtes som en
»opretstående« fiksering, der leder tankerne hen
på andre landes fangetransporter.
Svar:
Metoder til oppegående fiksering er bl.a. beskrevet i
Sundhedsstyrelsens udredning »tvangsforanstaltninger i
psykiatrien« 2009. Det fremgår af denne, at
oppegående fiksering praktisk fungerer ved, at patienten
får bælter/remme omkring mave, hænder og/eller
fødder. Mellem den ene hånd og fod på samme side
fæstnes en rem gennem en ring i mavebæltet. Det samme
gøres på den anden side. Dette bevirker, at
hændernes og føddernes bevægelse
indskrænkes og bevirker, at patienten ikke kan slå
eller sparke særligt kraftigt.
Ved den anden type for oppegående fiksering anvendes der
kun remme mellem enten hænder og mavebælte, eller
mellem fødder og mavebælte. Hvis der anvendes remme
mellem hænder og mavebælte, vil hændernes
bevægelsesmulighed være indskrænket, mens der vil
være fri bevægelighed for fødderne. Omvendt,
hvis der anvendes remme mellem fødder og mavebælte,
vil føddernes bevægelighed være
indskrænket, mens der ikke vil være begrænsninger
for hændernes bevægelser.
Formålet med oppegående fiksering er, overfor
ekstraordinært farlige patienter på Sikringsafdelingen,
at forhindre forværring i patienternes samlede tilstand og
sociale egenskaber. Herudover er formålet at bibringe
ekstraordinært farlige patienter social kontakt på
trods af et langvarigt fikseringsbehov. Det er hensigten at
forebygge, at der på grund af langvarig tvangsfiksering
udvikles somatisk sygdom.
Formålet med oppegående fiksering er at give
patienterne mulighed for at bevæge sig relativt frit.
Oppegående fiksering er på ingen måde tænkt
som skjult oppestående fiksering.
Hvis der anvendes oppegående fiksering efter den
førstnævnte metode, betyder dette, at patienten kan
gå omkring med næsten normale skridt, men der vil
være indskrænket bevægelighed af armene.
Når patienten sidder ned, vil der være mulighed for
næsten normal bevægelighed af armene, men der vil
være indskrænket bevægelighed af benene. Ved
anvendelse af den anden type oppegående fiksering vil der
være nedsat bevægelighed af arme hhv. ben
afhængig af type af fiksering.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at der ikke kan gives eksakte
mål for længden af anvendte remme. Dette afhænger
af en individuel, konkret og aktuel vurdering. Det er
Sundhedsstyrelsen klare vurdering, at oppegående fiksering
på ingen måde er en opretstående fiksering eller
en modificeret form for spændetrøje, hvor patientens
bevægelighed reduceres betydelig, eller nærmest
minimeres. Såfremt det er nødvendigt at minimere eller
at reducere patientens bevægelser betydeligt, skal der efter
Sundhedsstyrelsen opfattelse anvendes den type af tvangsfiksering,
der i dag er beskrevet i psykiatriloven som tvangsfiksering.
Det fremgår af lovforslaget, at oppegående
fiksering kun kan iværksættes efter tilladelse fra
Sundhedsstyrelsen. Det fremgår videre, at tilladelsen fra
Sundhedsstyrelsen kan gives efter ansøgning i sagen og efter
indstilling fra et særligt sagkyndigt råd nedsat af
Sundhedsstyrelsen. Med henblik på at sikre patientens
mobilitet under oppegående fiksering, skal den
påtænkte metode til oppegående fiksering angives
og beskrives ved ansøgningen til Sundhedsstyrelsen.