Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 27. maj 2010
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 26. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 22. april 2010 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar og
et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra De Samvirkende Købmænd, som
indenrigs- og sundhedsministeren har kommenteret over for
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til indenrigs-
og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL og Pia Christmas-Møller (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Flertallet finder, at der er behov for at stramme reglerne for
salg af alkohol til unge fra butikker, som har detailsalg, da
undersøgelser viser, at unge under 18 år har
risikofyldt alkoholforbrug.
Flertallet ønsker at sende et kraftigt signal fra
samfundets side til de unge og deres forældre om, at unge og
stærk alkohol ikke hører sammen. Flertallet
understreger i den forbindelse, at forældrene har et stort
ansvar for deres børns forbrug af alkohol, og at
forældrene skal tage hånd om deres børns
alkoholvaner. Aldersgrænserne for salg af alkohol til unge er
en hjælp til forældrene i de bestræbelser, de
selv udfolder for at begrænse deres børns
alkoholforbrug.
Endvidere finder flertallet, at det er afgørende, at
forhøjelsen af aldersgrænsen går hånd i
hånd med en øget oplysningsindsats om alkoholens
skadelige virkninger og uheldige konsekvenser, bl.a. ved at
ungdomsuddannelserne udarbejder og offentliggør
alkoholpolitikker.
Flertallet støtter et ændringsforslag om, at
alkoholvolumenprocenten sættes til 16,5. Herved vil langt de
fleste bordvine kunne sælges til unge under 18 år, mens
hedvin og spiritus kun må sælges til personer, som er
fyldt 18 år.
Flertallet er bekendt med, at butikssalgsforbuddet
håndhæves af politiet, og at en butiksejer eller
-bestyrer kan ifalde bødeansvar, såfremt
butikssalgsforbuddet overtrædes. Det er imidlertid
forventningen, at butikkerne påtager sig et større
ansvar for, at butikssalgsforbuddet overholdes, i og med at der nu
fastsættes en alkoholvolumengrænse, som vil være
til at administrere for butikkerne.
Flertallet har noteret sig, at tillægsafgiften på
alkoholsodavand forhøjes og udvides til også at
omfatte cider og alkoholsodavand baseret på cider og
frugtvin. Dermed vil alle alkoholsodavand fra den 1. juli 2010
være omfattet af tillægsafgiften.
Flertallet har bemærket, at Sundhedsstyrelsen forud for
lovens ikrafttræden vil udsende informationsmateriale til
butikkerne om den nye aldersgrænse.
Endelig har flertallet noteret sig, at regeringen, 1 år
efter at loven er trådt i kraft, vil iværksætte
en evaluering af virkningen af loven.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Et andet mindretal i udvalget (Pia
Christmas-Møller (UFG)) vil ved 3. behandling stemme hverken
for eller imod lovforslaget.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og Pia
Christmas-Møller (UFG)):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 2, ændres
»7« til: »16,5«.
[Ændring af
alkoholvolumenprocenten]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og Pia
Christmas-Møller (UFG)):
2) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 2,
ændres »6,9« til: »16,4«.
[Ændring af
alkoholvolumenprocenten]
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og Pia
Christmas-Møller (UFG)):
3) I
det under nr. 4 foreslåede § 3, stk. 3, ændres
»7« til: »16,5«.
[Ændring af
alkoholvolumenprocenten]
Til § 2
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og Pia
Christmas-Møller (UFG)):
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og Pia
Christmas-Møller (UFG)):
»Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.«
[Indenrigs- og sundhedsministeren
bemyndiges til at sætte loven i kraft, samtidig med at
spilleloven træder i kraft]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Med den foreslåede ændring kan unge over 16
år fortsat købe øl og vin i butikker, der har
detailsalg. Forbuddet mod salg af alkohol til personer under 18
år kommer til at gælde for alkoholholdige drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover, dvs. hedvin
og stærk spiritus.
Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD) og
detailhandelens brancheorganisationer har i forbindelse med
høringen over lovudkastet fremsat ønske om en
højere alkoholvolumenprocent end den oprindelig
foreslåede procent på 7. Begrundelsen er, at det er
vanskeligt for butikkerne at administrere, at der må
sælges øl med en lav alkoholstyrke til unge under 18
år, samtidig med at det ikke er tilladt at sælge
stærkere øl med en alkoholprocent på 7 og
derover til unge under 18 år. F.eks. er der produkter, som
ligger henholdsvis over og under 7 procent, som ligner hinanden
så meget, at det kan være svært at skelne mellem
dem. Dette kan medføre, at det i praksis bliver svært
for de butiksansatte at efterleve reglerne. Det vil kunne give
nogle vanskelige situationer, fordi den enkelte butiksansatte i
hvert enkelt tilfælde skal vurdere, om det
pågældende produkt må sælges til en person
under 18 år.
På baggrund af de rejste indvendinger mod en
alkoholvolumengrænse på 7 pct. foreslås i stedet
en grænse på 16,5 pct. Det indebærer, at unge
under 18 år må købe øl og vin, mens man
skal være fyldt 18 år for at købe hedvin og
spiritus.
En sådan alkoholgrænse, som knytter sig til
forskellige kategorier af alkoholholdige drikkevarer, vil medvirke
til, at reglerne kan håndteres i butikkerne, og reglerne vil
kunne forstås af de butiksansatte og de unge og deres
forældre.
Det er således et væsentligt hensyn, at
aldersgrænsen skal kunne administreres i detailhandelen. I
forlængelse heraf er det således også
forventningen, at detailhandelen påtager sig et ansvar for at
sikre håndhævelsen af aldersgrænserne på
henholdsvis 16 år for øl og vin og 18 år for
hedvin og spiritus.
Et forbud mod butikssalg af alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover til unge under 18
år vil være et kraftigt signal fra samfundets side til
de unge om, at de ikke skal drikke alkohol, og hvis de vælger
at drikke alkohol, skal de kun gøre det i begrænsede
mængder.
En række andre europæiske lande har
differentierede aldersgrænser for butikssalg af alkohol. I
Nederlandene, Schweiz, Tyskland og Østrig er
aldersgrænsen 16 år for øl og vin og 18 år
for spiritus. I Finland og Norge er aldersgrænsen 18 år
for øl og vin og 20 år for spiritus.
I Finland, Norge, Tyskland og Østrig skelnes der mellem
øl, vin og hedvin på den ene side og spiritus på
den anden side ved en alkoholvolumenprocent på 22.
Som en konsekvens af ovenstående ændring
foreslås alkoholvolumenprocenten i lovforslagets § 1,
nr. 2 og 3, ligeledes ændret fra 7 til 16,5. Unge over 16
år kan således fortsat indføre øl og vin
fra andre EU-lande, mens man skal være fyldt 18 år for
at måtte indføre hedvin og spiritus med en
alkoholvolumenprocent på 16,5 og derover.
Til nr. 4
Det foreslås, at indenrigs- og sundhedsministeren
bemyndiges til at sætte loven i kraft, samtidig med at
spilleloven træder i kraft.
Med den nye spillelov indføres der forbud mod
modtagelse af indsatser til spil fra personer under 18 år
samt anden formidling af sådanne personers deltagelse i spil.
For at begrænse de administrative byrder for erhvervslivet
foreslås det, at de to love træder i kraft
samtidig.
Oprindelig var det hensigten, at spilleloven skulle
træde i kraft den 1. januar 2011, jf. lovforslag nr. L 202.
Skatteministeren har imidlertid besluttet, at foreslåede
afgifter i lovforslaget skal notificeres med henblik på at
få Europa-Kommissionens bekræftelse af, at der ikke er
tale om statsstøtte.
Det er hensigten, at spilleloven som planlagt sættes i
kraft den 1. januar 2011, hvis Europa-Kommissionens
bekræftelse foreligger før den 1. november 2010.
Såfremt Europa-Kommissionens bekræftelse foreligger
efter den 1. november 2010, er det hensigten, at loven sættes
i kraft hurtigst muligt.
Det findes fortsat mest hensigtsmæssigt, at spilleloven
og loven om aldersgrænser for salg af tobak og alkohol til
unge træder i kraft samtidig. Dog vil loven om
aldersgrænser for salg af tobak og alkohol til unge blive sat
i kraft senest den 1. april 2011.
Peter Madsen V
Preben Rudiengaard V fmd.
Birgitte Josefsen V Sophie Løhde V
Flemming Møller V Liselott Blixt DF
Karin Nødgaard DF Vivi Kier KF
Pia Christmas-Møller UFG nfmd.
Sophie Hæstorp Andersen S
Flemming Møller Mortensen S
Karen J. Klint S Julie Skovsby S
Karl H. Bornhøft SF Jonas Dahl SF
Lone Dybkjær RV Per Clausen EL
Liberal Allicance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 197
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
| Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
| Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra indenrigs- og sundhedsministeren |
2 | Henvendelse af 26/4-10 fra De Samvirkende
Købmænd |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Ændringsforslag, fra indenrigs- og
sundhedsministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | 3. udkast til betænkning |
9 | Ændringsforslag, fra indenrigs- og
sundhedsministeren |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 197
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/4-10 fra De Samvirkende Købmænd, til indenrigs- og
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
| |