Skriftlig fremsættelse (26. marts
2010)
Undervisningsministeren (Tina Nedergaard) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om studiekompetencegivende
eksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux) m.v.
(Lovforslag nr. L 195).
Lovforslaget er et led i udmøntningen af den aftale om
at iværksætte initiativer, som skal bringe flere unge i
uddannelse og job, som regeringen (Venstre og det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre indgik den 5. november 2009.
Lovforslaget indeholder tre hovedpunkter:
Der etableres en ny eksamen (eux) på gymnasialt niveau,
hvorved en erhvervsuddannelse med relevante fag m.v. på
gymnasialt niveau ud over erhvervskompetencen kan give generel
studiekompetence på linje med de eksisterende gymnasiale
uddannelser. Hvad angår den studierettede undervisning, skal
eux have et omfang og et niveau - men ikke de samme fag - som en
højere forberedelseseksamen.
Undervisningsministeren beslutter, om der skal udvikles
særlige eux-forløb i tilknytning til bestemte
erhvervsuddannelser. Beslutningen træffes på baggrund
af en faglig vurdering af, om den pågældende
erhvervsuddannelse er egnet, dvs. at den i sig selv har et passende
teoretisk indhold, og på baggrund af efterspørgsel fra
potentielle elever og virksomheder samt fra øvrige
interessenter fra det pågældende erhvervsområde.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
det konkrete eux-forløb, dog således at det faglige
udvalg skal godkende egentlige fravigelser fra de almindelige
regler om den pågældende erhvervsuddannelse, herunder
afkortning af praktikperioderne, hvor det forudsættes, at de
(stærke) elever kan nå praktikmålene på
kortere tid.
Eux-forløbet tilpasses den aktuelle erhvervsuddannelse,
og den obligatoriske fagrække bliver således forskellig
i et eux-forløb for elever i f.eks. en elektrikeruddannelse
og et eux-forløb for elever i f.eks. en merkantil
erhvervsuddannelse. Alle eux-forløb skal dog indeholde dansk
A, engelsk B, matematik C og samfundsfag C, eftersom disse fire fag
på de anførte niveauer udgør
fællesmængden for generelt studiekompetencegivende fag
i de gældende gymnasiale eksamener.
Eux-forløb kan udbydes af institutioner, der udbyder
den pågældende erhvervsuddannelse, hvis institutionen
opfylder de nødvendige forudsætninger herfor, hvad
angår lærerkvalifikationer m.v., eventuelt via
samarbejdsaftale med en lokal gymnasial institution. Elever optages
i de særlige forløb efter de almindelige
erhvervsuddannelsesregler.
Der skabes derudover hjemmel til at etablere fag på A-
og B-niveau, der ikke i forvejen eksisterer i en gymnasial
uddannelse, til brug for elever i en erhvervsuddannelse i den
valgfri del af et grundforløb og i supplerende
studieforberedende undervisning (studierettet påbygning) i
hovedforløbet eller umiddelbart derefter - dvs.
erhvervsuddannelseselevers valg af studierettede fag, herunder med
henblik på delvis studiekompetence.
Der skabes endelig hjemmel til, at personer, der har afsluttet
en erhvervsuddannelse med et eux-bevis, eller som i øvrigt
har erfaring med at gennemføre undervisning på
gymnasialt niveau, får samme ret til at vælge
gymnasiale suppleringskurser som personer med eksamen fra de
gymnasiale uddannelser og på samme vilkår.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. august 2010.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje
Ting.