Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. juni 2010
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt forskellige andre love
(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v. og afbureaukratisering
m.v.)
§ 1
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv, jf.
lovbekendtgørelse nr. 673 af 1. juli 2009, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om vejledning om uddannelse
og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse
m.v.«
2. § 1,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
3. Kapitel 1
a ophæves, og i stedet indsættes:
»Kapitel 1 a
Pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v.
§ 2
a. 15-17-årige unge har pligt til at være i
uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet, der sigter
mod, at de unge gennemfører en uddannelse. Den unges
uddannelsesplan, jf. § 2 c, skal indeholde en beskrivelse af,
hvordan den unge opfylder pligten efter 1. pkt.
Stk. 2. Hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at den unge på grund af
handicap, sygdom eller væsentlige sociale problemer
midlertidigt eller permanent ikke er i stand til at overholde
pligten efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen efter inddragelse af
forældremyndighedens indehaver fritage den unge herfor.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med, at
15-17-årige unge overholder pligten efter stk. 1, og sikre,
at forældremyndighedens indehaver løbende inddrages i
indsatsen for, at 15-17-årige unge følger deres
uddannelsesplan. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse
om, hvorvidt 15-17-årige unge overholder pligten efter stk.
1.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at 15-17-årige unge,
som ikke er i uddannelse, beskæftigelse eller anden
aktivitet, der sigter mod, at de unge gennemfører en
uddannelse, gives nødvendige tilbud om særlige
forløb, som kan afdække og udvikle den unges
interesser og kompetencer, og som kan føre til, at den unge
bliver uddannelsesparat, jf. § 2 g. I de særlige
forløb kan indgå tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som udbydes af kommunens
jobcenter.
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet
og om, hvilke aktiviteter der kan indgå i uddannelsesplanen.
Undervisningsministeren fastsætter endvidere nærmere
regler om de tilbud, der er nævnt i stk. 4, 1. pkt.
§ 2
b. Kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til befordring til
unge, der deltager i særlige forløb, jf. § 2 a,
stk. 4.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter nærmere regler om
betingelser for og beregning af tilskud.
Kapitel 1 b
Uddannelsesplan
§ 2
c. Elever skal ved udgangen af grundskolens 9. klasse have
en plan for elevens videre uddannelse. Elevens uddannelsesplan skal
indeholde:
1) Elevens
mål for uddannelse efter grundskolen.
2) Elevens
ønske om ungdomsuddannelse, 10. klasse, beskæftigelse
eller anden aktivitet, der fører frem til, at eleven bliver
uddannelsesparat.
3) Ungdommens
Uddannelsesvejlednings eller skolens vurdering efter § 2 g af,
om eleven har de faglige, personlige og sociale
forudsætninger, der er nødvendige for at
påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
4)
Forældremyndighedsindehaverens eventuelle
bemærkninger.
Stk. 2. For elever, der
vælger 10. klasse, skal det af uddannelsesplanen for den
videre uddannelse fra 9. klasse endvidere fremgå, hvad eleven
vil opnå med undervisningsforløbet i 10. klasse.
Stk. 3. For elever
på skoler, hvor Ungdommens Uddannelsesvejledning
forestår vejledning, har Ungdommens Uddannelsesvejledning
ansvaret for, at der udarbejdes uddannelsesplaner. For elever
på øvrige skoler har elevens skole ansvaret.
Stk. 4. Elevens
uddannelsesplan underskrives af eleven og
forældremyndighedens indehaver og den, der efter stk. 3 har
ansvaret for at udarbejde uddannelsesplanen.
Stk. 5. Indtil eleven
fylder 18 år, skal Ungdommens Uddannelsesvejledning
løbende revidere uddannelsesplanen, når det er
påkrævet. Revision af uddannelsesplanen skal ske i
samarbejde med eleven og forældremyndighedens indehaver. For
elever, der går i en grundskole eller 10. klasse, hvor
Ungdommens Uddannelsesvejledning ikke forestår vejledningen,
er skolen ansvarlig for at revidere uddannelsesplanen.
Stk. 6. Hvis eleven
søger om optagelse i ungdomsuddannelse eller 10. klasse,
anvendes elevens uddannelsesplan som elevens ansøgning om
optagelse. Hvis eleven søger en erhvervsuddannelse,
gymnasial uddannelse eller 10. klasse, sender Ungdommens
Uddannelsesvejledning eller den, der efter stk. 3 har ansvaret for
at udarbejde uddannelsesplanen, elevens uddannelsesplan til den
først prioriterede institution, jf. dog § 2 g, stk. 2.
I andre end de i 2. pkt. nævnte tilfælde sendes
uddannelsesplanen til den kommune, hvor eleven er tilmeldt
folkeregisteret.
Stk. 7.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
uddannelsesplanens form og indhold og om frister m.v.
§ 2
d. For elever i folkeskolen udarbejdes uddannelsesplanen
efter § 2 c med udgangspunkt i elevens elev- og
uddannelsesplan, jf. folkeskolelovens § 13 b, stk. 2.
Stk. 2.
Uddannelsesplanen skal i 10. klasse anvendes i den løbende
vejledning af eleven om fremtidige uddannelsesvalg og indeholde
elevens ønsker om aflæggelse af prøver i 10.
klasse samt brobygningsforløb, jf. kapitel 2 a.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
uddannelsesplanen i 10. klasse.
§ 2
e. Elever skal ved udgangen af 10. klasse have revideret
deres uddannelsesplan, jf. § 2 c, stk. 5.
§ 2
f. For 15-17-årige, der ikke går i skole eller i
en kompetencegivende uddannelse, og som ikke har en
uddannelsesplan, udarbejder Ungdommens Uddannelsesvejledning en
uddannelsesplan. § 2 c finder tilsvarende anvendelse.
Kapitel 1 c
Vurdering af uddannelsesparathed
§ 2
g. Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, i hvilket
omfang elever, der forlader 9. eller 10. klasse, har de faglige,
personlige og sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at påbegynde og gennemføre en
ungdomsuddannelse (uddannelsesparathed), jf. dog stk. 2 og 5.
Stk. 2. Hvis elevens
skole efter § 2 c, stk. 3, har ansvaret for at udarbejde
uddannelsesplanen, vurderer skolen elevens uddannelsesparathed, jf.
stk. 1. Hvis elevens ønske er at fortsætte i en
kompetencegivende ungdomsuddannelse, hvortil elevens
forudsætninger efter skolens vurdering ikke er
tilstrækkelige, foretages der en ny vurdering af elevens
uddannelsesparathed af Ungdommens Uddannelsesvejledning i den
kommune, hvor eleven er tilmeldt folkeregisteret.
Stk. 3. Vurderer
Ungdommens Uddannelsesvejledning, at eleven har behov for personlig
støtte for at blive uddannelsesparat, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde eleven den nødvendige personlige
støtte, jf. § 5, stk. 3.
Stk. 4. Vurderer
Ungdommens Uddannelsesvejledning, at en elev ikke er
uddannelsesparat, kan forældremyndighedens indehaver eller
eleven, hvis eleven ikke er undergivet forældremyndighed,
forlange, at en ungdomsuddannelsesinstitution, der
udbyder den pågældende uddannelse, foretager en ny
vurdering af elevens uddannelsesparathed.
Ungdomsuddannelsesinstitutionen foretager vurderingen efter
anmodning fra Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Ungdomsuddannelsesinstitutionens vurdering af elevens
uddannelsesparathed træder i stedet for den vurdering, som
Ungdommens Uddannelsesvejledning har foretaget.
Stk. 5. En elev, der har
indgået en uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser
eller er optaget på en uddannelsesinstitution, anses for
uddannelsesparat, og der foretages ingen vurdering af elevens
uddannelsesparathed.
Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
vurderingen af elevers uddannelsesparathed.«
4. I
§ 3, stk. 1 og 5, ændres »kapitel 1 a«
til: »kapitel 1 b«.
5. I
§ 3, stk. 2, ændres
»6.-9.« til: »7.-9.«
6. I
§ 3 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
vejledningen efter stk. 1-4.«
7. I
§ 4, stk. 1, ændres
»6.« til: »7.«
8. I
§ 4 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
vejledningen efter denne bestemmelse.«
9. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
»opfyldes«: », herunder at den enkelte
introduceres til ungdomsuddannelserne og forberedes på valg
af ungdomsuddannelse. Tilrettelæggelsen sker i samarbejde med
ungdomsuddannelsesinstitutionerne, forældremyndighedens
indehaver og den unge«.
10. § 5,
stk. 2 og 3, affattes
således:
»Stk. 2.
Ungdommens Uddannelsesvejledning skal tilrettelægge en
særlig vejledningsindsats for elever, der har en øget
risiko for ikke at påbegynde eller gennemføre en
ungdomsuddannelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der for elever i
folkeskolens 9. og 10. klasse, der har en øget risiko for
ikke at påbegynde eller gennemføre en
ungdomsuddannelse, tilrettelægges en særlig indsats ved
overgangen til ungdomsuddannelserne, herunder at der etableres en
mentorordning for denne målgruppe.«
11. I
§ 5, stk. 4, ændres
»stk. 2, nr. 5« til: »stk. 3«.
12. I
§ 5 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
mentorordningen og om den særlige indsats ved overgangen til
ungdomsuddannelserne, jf. stk. 2-4.«
13. I
§ 6, stk. 1, 1. pkt., udgår
»individuel«.
14. §
7 ophæves.
15. I
§ 9 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan bemyndige en offentlig institution eller
efter udbud en selvejende institution eller privat virksomhed til
at varetage en eller flere af de opgaver, der efter loven varetages
af Ungdommens Uddannelsesvejledning. Bemyndigelse til at
træffe forvaltningsafgørelser i enkeltsager kan dog
ikke gives til en selvejende institution eller en privat
virksomhed.«
16. §
10 affattes således:
Ȥ 10.
Kommunalbestyrelsen fastlægger lokale mål og rammer for
vejledningen, herunder valg af vejledningsaktiviteter og -metoder,
metoder til kvalitetsudvikling samt resultatmåling og
dokumentation af sådan måling.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen offentliggør de aktuelle mål og
rammer for vejledningen nævnt i stk. 1 og resultaterne af
vejledningsindsatsen på kommunens hjemmeside på
internettet.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
resultatmål for vejledningen og om kvalitetsudvikling og
kvalitetssikring af vejledningen.«
17. I
§ 10 a, stk. 5, ændres
»§ 2 a,« til: »§ 2 c,«.
18. § 10
b, stk. 1, affattes således:
»Elever i 8. klasse
kan ved introduktionskurser til flere ungdomsuddannelser forberedes
på valget af ungdomsuddannelse efter 9. eller 10.
klasse.«
19. I
§ 10 b, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »på«:
»højst«.
20. § 10
d affattes således:
Ȥ 10
d. Elever i 10. klasse skal deltage i brobygning eller
kombinationer af brobygning og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv. Der skal brobygges til mindst en
erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller en erhvervsgymnasial
uddannelse i forløb af mindst 2 dages varighed. Brobygning
eller kombinationer af brobygning og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv kan omfatte brobygning til en almen gymnasial
uddannelse og skal samlet udgøre 1 uge svarende til 21 timer
og være afviklet inden den 1. marts i skoleåret.
Stk. 2. Elever i
folkeskolens 10. klasse skal tilbydes yderligere brobygning til
gymnasial og erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller kombinationer
af brobygning og ulønnet praktik med et
uddannelsesperspektiv til erhvervsrettet ungdomsuddannelse.
Brobygning eller kombination af brobygning og ulønnet
praktik efter 1. pkt. kan have en varighed af højst 5 uger,
hvoraf brobygning til gymnasiale uddannelser højst kan
udgøre 1 uge. For 10.-klasses-forløb af 20 uger eller
mindre kan den nævnte brobygning eller kombinationer af
brobygning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv
efter 1. pkt. dog højst vare 4 uger.
Stk. 3. Andre
skoleformer, der udbyder 10. klasse, kan tilbyde deres elever
brobygning eller kombinationer af brobygning og ulønnet
praktik med et uddannelsesperspektiv til erhvervsrettet
ungdomsuddannelse efter stk. 2.«
21. Kapitel 3
a og 3 b ophæves, og i
stedet indsættes:
»Kapitel 3 a
Samarbejde mellem Ungdommens
Uddannelsesvejledning, Studievalg og uddannelsesinstitutionerne
Samarbejde om fastholdelse af elever
og studerende i uddannelse
§ 12
a. Uddannelsesinstitutioner på
Undervisningsministeriets område, der udbyder
ungdomsuddannelse, almen voksenuddannelse eller videregående
uddannelse, tilrettelægger indsatsen for at fastholde elever,
kursister under 25 år og studerende i uddannelse i samarbejde
med Ungdommens Uddannelsesvejledning, jf. § 9, og de regionale
vejledningscentre (Studievalg), jf. § 11, stk. 2.
§ 12
b. Videregående uddannelsesinstitutioner på
Undervisningsministeriets område skal opfordre studerende til
at søge vejledning hos de regionale vejledningscentre
(Studievalg) eller den pågældende
uddannelsesinstitution, hvis en studerende ønsker at afbryde
sin uddannelse eller begynde på en anden uddannelse.
Underretning om optagelse,
afbrydelse, gennemførelse m.v.
§ 12
c. Når en ung under 25 år, der har opfyldt
undervisningspligten, men ikke gennemført en
ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, optages
på, afbryder eller gennemfører et skole- eller
uddannelsesforløb, skal uddannelsesinstitutionen underrette
Ungdommens Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er
tilmeldt folkeregisteret. Underretning gives tillige, hvis
uddannelsesinstitutionen vurderer, at der er en overhængende
risiko for, at den unge afbryder et skole- eller
uddannelsesforløb.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
underretning efter stk. 1.
Underretning om udbytte af
undervisning
§ 12
d. Uddannelsesinstitutioner, som udbyder ungdomsuddannelser,
skal underrette grundskolerne, udbydere af 10.-klasses-undervisning
og Ungdommens Uddannelsesvejledning om de unges generelle
forudsætninger for at få udbytte af undervisningen.
Underretningen skal ske på møder arrangeret af
Ungdommens Uddannelsesvejledning for repræsentanter fra alle
ungdomsuddannelsesinstitutioner, grundskoler og udbydere af
10.-klasses-undervisning i det i § 9, stk. 1, nævnte
område.
Stk. 2. Møderne
efter stk. 1 skal medvirke til, at grundskolerne, udbyderne af
10.-klasses-undervisning og Ungdommens Uddannelsesvejledning
får bedre muligheder for at vurdere, om deres indsats over
for tidligere elever har været hensigtsmæssig,
såvel fagligt som vejledningsmæssigt, i forhold til de
unges valg af ungdomsuddannelse. Endvidere skal møderne
medvirke til, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan tilpasse
deres indslusningsaktiviteter, således at de unges overgang
til ungdomsuddannelserne foregår bedst muligt for den enkelte
unge.«
22.
Efter § 13 indsættes:
Ȥ 13
a. I tilknytning til den nationale virtuelle
vejledningsportal, jf. § 13, etablerer undervisningsministeren
en national vejledningsenhed, der tilbyder vejledning gennem
virtuelle kommunikations- og vejledningsværktøjer til
vejledningssøgende og andre, som ønsker information
om uddannelse og erhverv.«
23. I
§ 15 b ændres », 6, 9
og § 10, stk. 1 og 2« til: » og 6, § 9, stk.
1, og § 10, stk. 1«.
24.
Efter § 15 b indsættes:
»Kapitel 4 b
Indberetning og videregivelse af
oplysninger
§ 15
c. Til brug for forvaltningen af den uddannelses- og
arbejdsmarkedsrettede lovgivning, herunder ved udarbejdelse af
statistik, skal uddannelsesinstitutioner, kommunalbestyrelsen og
andre myndigheder, der beskæftiger sig med uddannelses- og
arbejdsmarkedsrettede forhold, elektronisk indberette oplysninger
på individniveau om unges uddannelses- og
beskæftigelsesmæssige status til et fælles
datagrundlag i Undervisningsministeriet.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet kan indhente oplysninger om
beskæftigelsesforhold fra indkomstregisteret, jf. § 7 i
lov om et indkomstregister.
§ 15
d. Det fælles datagrundlag må kun omfatte
oplysninger på individniveau om unge op til 30 år af
betydning for tilrettelæggelse af og opfølgning
på indsatsen efter den uddannelses- og arbejdsmarkedsrettede
lovgivning over for de unge.
Stk. 2. Oplysningerne i
det fælles datagrundlag anvendes til udarbejdelse af og
opfølgning på uddannelsesplanen, jf. kapitel 1 b,
herunder til kontrol af, om den unge overholder pligten efter
§ 2 a, stk. 1, indsatsen fra Ungdommens Uddannelsesvejledning,
jf. § 3, stk. 3, og til beskæftigelsesforanstaltninger i
henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 3. Oplysningerne i
det fælles datagrundlag anvendes til udarbejdelse af aktuelle
landsdækkende og kommunalt fordelte statistikker.
§ 15
e. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvilke myndigheder der skal indberette oplysninger.
Undervisningsministeren kan endvidere fastsætte nærmere
regler om, hvilke oplysninger der er omfattet af dette kapitel, og
om deres videregivelse.«
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 593 af 24. juni 2009, som ændret
ved lov nr. 486 af 11. maj 2010, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 7 a, 1. pkt., ændres
»skal« til: »kan«.
2. I
§ 9, stk. 3, indsættes efter
»eleverne i«: »8. og«.
3. I
§ 19 d, stk. 7, ændres to
steder »378« til: »399«.
§ 3
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 510 af 19. maj 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Adgang i umiddelbar
forlængelse af 9. eller 10. klasse forudsætter dog, at
eleven har de faglige, personlige og sociale forudsætninger,
der er nødvendige for at gennemføre en
erhvervsuddannelse, jf. lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf. dog stk.
4.«
2. I
§ 5, stk. 4, indsættes efter
»i stk. 1,«: »1. pkt.,«.
3. §
30 affattes således:
Ȥ 30. For at fastholde
eleverne i uddannelse yder skolen eleverne vejledning og stiller
kontaktpersoner til rådighed for eleverne og formidler
social, personlig eller psykologisk rådgivning til elever,
der har behov herfor. Undervisningsministeren kan efter indstilling
fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser fastsætte nærmere regler herom.«
Stk. 2. Skolen skal
samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning om at fastholde
eleverne i uddannelse. Skolen skal udarbejde retningslinjer for
fastholdelsesarbejdet, jf. stk. 1, herunder om nedbringelse af
frafald og procedurer ved omvalg eller frafald.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra Rådet for
de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser fastsætte
nærmere regler herom.«
§ 4
I lov om uddannelsen til studentereksamen (stx)
(gymnasieloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 791 af 24. juli
2008, som ændret ved § 1 i lov nr. 1526 af 27. december
2009 og § 1 i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1, udgår »,
medmindre den hidtidige skole eller Ungdommens
Uddannelsesvejledning i tilknytning til ansøgerens
uddannelsesplan har indstillet ansøgeren til
optagelsesprøve«.
2. I
§ 6, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Hvis Ungdommens
Uddannelsesvejledning efter kapitel 1 c i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. har vurderet, at ansøgeren ikke har
de faglige, personlige og sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at påbegynde og gennemføre den
søgte uddannelse, og ansøgningen opretholdes,
træffer institutionen med den søgte uddannelse
afgørelse om optagelse.«
3.
Overskriften før § 18 affattes således:
»Fastholdelse af elever i
uddannelse«
4. § 18,
stk. 1, affattes således:
»For at fastholde
elever i uddannelse skal skolen i samarbejde med Ungdommens
Uddannelsesvejledning yde bistand til de elever, der har behov
herfor.«
5. I
§ 18 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Skolen
skal udarbejde retningslinjer for fastholdelsesarbejdet, jf. stk.
1, herunder om nedbringelse af frafald og procedurer ved omvalg
eller frafald.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
6. I
§ 18, stk. 3, som bliver stk. 4,
ændres »individuel rådgivning og
vejledning« til: »fastholdelsesarbejdet, jf. stk.
1«.
§ 5
I lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 27. august 2008, som
ændret ved § 3 i lov nr. 289 af 15. april 2009, § 2
i lov nr. 1526 af 27. december 2009 og § 2 i lov nr. 140 af 9.
februar 2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1, udgår »,
medmindre den hidtidige skole eller Ungdommens
Uddannelsesvejledning i tilknytning til ansøgerens
uddannelsesplan har indstillet ansøgeren til
optagelsesprøve«.
2. I
§ 5, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Hvis Ungdommens
Uddannelsesvejledning efter kapitel 1 c i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. har vurderet, at ansøgeren ikke har
de faglige, personlige og sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at påbegynde og gennemføre den
søgte uddannelse, og ansøgningen opretholdes,
træffer institutionen med den søgte uddannelse
afgørelse om optagelse.«
3.
Overskriften før § 17 affattes således:
»Fastholdelse af elever i
uddannelse«
4. § 17,
stk. 1, affattes således:
»For at fastholde
elever i uddannelse skal skolen i samarbejde med Ungdommens
Uddannelsesvejledning yde bistand til de elever, der har behov
herfor.«
5. I
§ 17 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Skolen
skal udarbejde retningslinjer for fastholdelsesarbejdet, jf. stk.
1, herunder om nedbringelse af frafald og procedurer ved omvalg
eller frafald.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
6. I
§ 17, stk. 2, som bliver stk. 3,
ændres »individuel rådgivning og
vejledning« til: »fastholdelsesarbejdet, jf. stk.
1«.
§ 6
I lov om uddannelsen til højere
forberedelseseksamen (hf-loven), jf. lovbekendtgørelse nr.
445 af 8. maj 2007, som ændret ved § 36 i lov nr. 311 af
30. april 2008, § 21 i lov nr. 475 af 17. juni 2008, § 3
i lov nr. 1526 af 27. december 2009 og § 3 i lov nr. 140 af 9.
februar 2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1, udgår »,
medmindre den hidtidige skole eller Ungdommens
Uddannelsesvejledning i tilknytning til ansøgerens
uddannelsesplan har indstillet ansøgeren til
optagelsesprøve«.
2. I
§ 6, stk. 1, indsættes efter
1. pkt.:
»Hvis Ungdommens
Uddannelsesvejledning efter kapitel 1 c i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. har vurderet, at ansøgeren ikke har
de faglige, personlige og sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at påbegynde og gennemføre den
søgte uddannelse, og ansøgningen opretholdes,
træffer institutionen med den søgte uddannelse
afgørelse om optagelse.«
3. § 14,
stk. 1, affattes således:
»For at fastholde
kursister i uddannelse skal kurset i samarbejde med Ungdommens
Uddannelsesvejledning yde bistand til de kursister, der har behov
herfor.«
4. I
§ 14 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Kurset
skal udarbejde retningslinjer for fastholdelsesarbejdet, jf. stk.
1, herunder om nedbringelse af frafald og procedurer ved omvalg
eller frafald.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
5. I
§ 14, stk. 3, som bliver stk. 4,
ændres »fastsætter« til: »kan
fastsætte«, og »rådgivning og
vejledning« ændres til:
»fastholdelsesarbejdet«.
§ 7
I lov nr. 311 af 30. april 2008 om almen
voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til
fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven), som ændret ved § 5 i lov
nr. 140 af 9. februar 2010, foretages følgende
ændring:
1. Kapitel
4 affattes således:
»Kapitel 4
Fastholdelse af kursister i
uddannelse
§ 12.
For at fastholde kursister i uddannelse skal
institutionen yde bistand til de kursister, der har behov
herfor. For unge under 25 år ydes bistand efter 1. pkt. i
samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Stk. 2. Institutionen
skal udarbejde retningslinjer for fastholdelsesarbejdet, jf. stk.
1, herunder om nedbringelse af frafald og procedurer ved omvalg
eller frafald.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fastholdelsesarbejdet.«
§ 8
I lov nr. 207 af 31. marts 2008 om
erhvervsakademiuddannelser
og
professionsbacheloruddannelser,
som ændret ved § 1 i lov nr. 537 af 12. juni 2009,
§ 3 i lov nr. 590 af 26. juni 2009 og § 8 i lov nr. 140
af 9. februar 2010, foretages følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 6 ændres
»vejledning« til: »fastholdelse i
uddannelse«.
2. §
24 affattes således:
Ȥ 24. For at fastholde
studerende i uddannelse skal skolen i samarbejde med de regionale
vejledningscentre (Studievalg) yde bistand til de studerende, der
har behov herfor.
Stk. 2.
Uddannelsesinstitutionen skal udarbejde retningslinjer for
fastholdelsesarbejdet, jf. stk. 1, herunder om nedbringelse af
frafald og procedurer ved omvalg eller frafald.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fastholdelsesarbejdet.«
§ 9
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kapitel 1 a-1 c,
§ 5, stk. 2, 3 og 5, og § 7 i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr.
3, 10, 12 og 14, og § 5, stk. 1 og 4, i lov om
erhvervsuddannelser som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1 og
2, træder i kraft den 31. december 2010.
Stk. 3. For unge under
18 år, der har opfyldt undervisningspligten, og som den 31.
december 2010 er i gang med uddannelse, beskæftigelse eller
anden aktivitet, jf. § 2 a, stk. 1, i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr.
3, skal der ikke udarbejdes en ny uddannelsesplan, hvis den unge
fortsætter med aktiviteten efter den 31. december 2010. Hvis
den unge ikke fortsætter med uddannelse, beskæftigelse
eller anden aktivitet eller afbryder uddannelsen,
beskæftigelsen eller den anden aktivitet før det
fyldte 18. år, skal Ungdommens Uddannelsesvejledning
sørge for, at der udarbejdes en ny uddannelsesplan for den
unge.