Betænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 25. maj 2010
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforlag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 22. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Udvalget ønsker lovforslaget henvist til fornyet
udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og undervisningsministeren
sendte den 26. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. alm. del
- bilag 153. Den 26. marts 2010 sendte undervisningsministeren de
indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
DA, LO og Danske Erhvervsskoler - Lederne,
Danmarks Vejlederforening,
Forstander Jes Imer, Kongeådalens Efterskole,
Lintrup,
Mette-Lene Kempf Holm, Klampenborg,
Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet og
Undervisere på Diplomuddannelsen i Uddannelses- og
Erhvervsvejledning (DUE)
Undervisningsministeren har overfor udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
FUETS, Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere
på Tekniske Skoler, Studievejlederforeningen for Gymnasiet og
HF, Handelsskolernes Forening af Studievejledere og VUC vejledere
under Uddannelsesforbundet,
Gymnasieskolernes Lærerforening og
Uddannelsesforbundet
Spørgsmål
Udvalget har stillet 34 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
13 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre støtter som
forligspartnere i Ungepakke II lovforslaget, der sikrer en
række fremskridt for at fastholde de unge i et
uddannelsesforløb med henblik på at gennemføre
en ungdomsuddannelse (se svar på spørgsmål
4).
Der sker et samlet investeringsløft til forskellige
vejledningsinitiativer. Der indføres en ny mulighed for et
kompetenceforløb for unge, der ikke har mulighed for at
kunne gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse. Det er
et initiativ, som indeholder elementer tæt på den nye
fleksuddannelse, som Socialdemokratiet og Det Radikale Vestre
sammen med SF og Enhedslisten har foreslået i
indeværende folketingsår (beslutningsforslag nr. B
116). En række velfungerende initiativer på
erhvervsuddannelserne som f.eks. grundforløbspakker og
anvendelse af mentorer fortsættes.
Samtidig er regeringen og Dansk Folkepartis forslag om at
straffe forældre ved at kunne fjerne deres børnecheck,
hvis deres børn mellem 15 og 17 år ikke er i arbejde
eller uddannelse, fjernet fra dette lovforslag. Socialdemokratiet
og Socialistisk Folkeparti beklager, at regeringen og Dansk
Folkeparti gennemfører forslaget selv, da straf af
forældrene ikke vil få en gruppe af unge med typisk
både massive faglige og sociale problemer i gang med
uddannelse eller arbejde. Det viser erfaringerne fra regeringens og
Dansk Folkepartis forslag om økonomisk straf af
forældre, hvis de ikke sender deres børn i skole
m.v.
På baggrund af høringssvarene inden lovforslaget
blev fremsat er gennemført flere præciseringer i
lovbemærkningerne, hvor Socialdemokratiet og Det Radikale
Venstre vil fremhæve:
- at selvom
intro-kurser i 8. klasse til ungdomsuddannelserne gøres
frivillige, så er målet stadig, at langt de fleste
elever deltager i et introkursus. Deltagelse dækkes
også fortsat via taxametre, så der fortsat er en
positiv motivation til at anvende intro-kurser. Deltagelse i
intro-kurserne følges løbende frem til den endelige
evaluering af Ungepakke II ultimo 2012.
Der er dog i lovforslaget flere forslag, som har vakt
bekymring blandt de faggrupper, som arbejder med de unge til
hverdag. Igennem udvalgsarbejdet har Socialdemokratiet og Det
Radikale Venstre fået en række svar fra
undervisningsministeren (optrykt som bilag til betænkningen),
der bl.a. præciserer følgende:
- uddannelseskravet
fastholdes til vejledere på uddannelserne, og der udstedes en
ny bekendtgørelse, der præciserer dette, når
vejledningen ændres fra gennemførelsesvejledning til
fastgørelsesvejledning (se svar på
spørgsmål 31 og 34)
Der har været rejst bred kritik af forslaget om, at
uddannelsesparathed skal vurderes generelt og ikke konkret for den
helt særlige målgruppe af unge, der ikke kan
gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse direkte (ca.
10 pct. af de unge). Ministeren har i svar på
spørgsmål 32 bekræftet, at alle initiativer i
lovforslaget, herunder erfaringerne med vurdering af
uddannelsesparatheden generelt i stedet for konkret, skal evalueres
løbende og samlet ultimo 2012.
Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre vil som
forligspartnere følge evalueringerne tæt, så der
kan gennemføres eventuelle ændringer på baggrund
af den samlede evaluering i 2012.
Socialistisk Folkeparti støtter lovforslaget, da det
indeholder en række elementer, som SF længe har
efterlyst. For det første indføres vurdering af
uddannelsesparathed. Det har SF længe efterspurgt, for mange
unge har brug for mere håndfast vejledning, end der gives i
dag. For det andet kommer nu en forpligtelse for kommunerne til at
skulle levere uddannelsestilbud, også til de unge der ikke
lige kan starte på en ordinær ungdomsuddannelse. Det
foreslog SF også i partiets finanslovsudspil. Hertil kommer
en række positive tiltag som øget samarbejde mellem
kommunerne og ungdomsuddannelsesinstitutionerne og en sikring af,
at Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU-centrene) skal følge
den unge helt tæt i overgangen fra folkeskole til
ungdomsuddannelse.
Socialistisk Folkeparti vil dog understrege, at SF ikke er
tilhængere af de forringelser af
gennemførelsesvejledningen, som ligger i lovforslaget.
Når SF stemmer for det samlede lovforslag, er det efter en
samlet vurdering af elementerne i lovforslaget. Men SF
støtter ikke forringelserne af vejledningen og vil
fortsætte arbejdet for professionalisering af vejledningen.
Det bliver med lovforslaget foreslået, at vejledningen
på ungdomsuddannelserne, gennemførelsesvejledningen,
skal erstattes af en mere udefineret fastholdelsesindsats. Dermed
kan en professionel vejleder også erstattes af psykologer
eller af socialrådgivere eller af en helt tredje faggruppe
(jf. svar på spørgsmål 25). Det risikerer at
have uhensigtsmæssige konsekvenser, for selv om psykologer
kan være rigtig gode at have tilknyttet en
uddannelsesinstitution, så kan de ikke bare erstatte
vejledere, der har en anden faglighed. Dermed lægger
lovændringen op til et problematisk fokusskifte på
vejledningsområdet. I mange år har man arbejdet for en
målsætning om, at vejledningsindsatsen skulle
professionaliseres. Nu går man i den anden grøft og
slækker på kravene. Det betyder, at eleven på
skolen kan få psykologhjælp, men hvis man skal have
vejledning, så kan man risikere at skulle til UU-centeret
eller til studievalgscenteret (jf. svar på
spørgsmål 27). Det er SF uenig i.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Lovforslaget rummer mange gode tiltag, men indeholder
også forringelser, der gør, at Enhedslisten ikke kan
stemme for.
Den studienære gennemførelsesvejledning har stor
betydning for at hjælpe elever igennem en ungdomsuddannelse.
Enhedslisten beklager derfor, at man skriver
gennemførelsesvejledningen fuldstændig ud af love og
bekendtgørelser, så der ikke længere vil
være noget krav om, at uddannelsesinstitutionerne skal udbyde
vejledning, eller krav til vejlederens kompetence eller
uddannelse.
Enhedslisten mener yderligere, at det er problematisk, at man
vil tvinge unge i uddannelse eller job ved at fratage dem deres
ungeydelse og vil til at bruge uddannelsesplanen som grundlag for
sådan en sanktion.
Enhedslisten mener, at forslag om øgede sanktioner over
for de svageste unge vil virke mod hensigten. Det vil blot
være med til yderligere at forringe forholdene for unge med
problemer. Enhedslisten ønsker ikke, at man skal til bruge
uddannelsesplanerne til at kontrollere de unge og fratage deres
familier offentlige ydelser.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15 b ændres », 6, 9 og § 10, stk. 1 og
2« til: » og 6, § 9 stk. 1, og § 10, stk.
1«.«
[Konsekvensændring som
følge af § 1, nr. 15 og 16]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets
ændringer i de nugældende §§ 9 og 10, hvor
der henholdsvis er tilføjet og fjernet et stykke.
Per Bisgaard V
Britta Schall Holberg V Ulla Tørnæs V
Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V
Marlene Harpsøe DF fmd. Hans Kristian Skibby DF
Rasmus Jarlov KF Villum Christensen LA
Christine Antorini S Yildiz Akdogan S Kim Mortensen
S Kirsten Brosbøl S
Pernille Vigsø Bagge SF Nanna Westerby SF
Marianne Jelved RV Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) Enhedslisten (EL) | 9 4 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 |
| | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 194
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra undervisningsministeren |
2 | Høringssvar fra undervisere
på Diplomuddannelsen i Uddannelses- og Erhvervsvejledning
(DUE) |
3 | Henvendelse af 26/3-10 fra Mette-Lene
Kempf Holm, Klampenborg |
4 | Henvendelse af 20/4-10 fra Danmarks
Vejlederforening |
5 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget |
6 | Henvendelse af 22/4-10 fra DA, LO og
Danske Erhvervsskoler - Lederne |
7 | Henvendelse af 19/3-10 fra DA, LO og
Danske Erhvervsskoler - Lederne |
8 | Talepapir fra Gymnasieskolernes
Lærerforening modtaget i forbindelse med deres
foretræde for udvalget 27/4-10 |
9 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
10 | Henvendelse af 4/5-10 fra forstander Jes
Imer Kongeådalens Efterskole,
Lintrup |
11 | Henvendelse af 9/5-10 fra Hanne
Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet |
12 | 1. udkast til betænkning |
13 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren |
14 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 194
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/3-10 fra Mette-Lene Kempf Holm, Klampenborg, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentarer til høringssvar
fra undervisere på Diplomuddannelsen i Uddannelses- og
Erhvervsvejledning (DUE), til videnskabsministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/4-10 fra Danmarks Vejlederforening, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om ministeren vil tilsende udvalget
et notat, som opregner de initiativer, som indgår i Ungepakke
II, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvor ministeren mener, der i dag
sker overlappende vejledning, som kan fjernes, uden at det
forringer vejledningsindsatsen for de unge, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, at der fortsat vil være
krav om, at vejlederne skal gennemføre tre obligatoriske
moduler samt et relevant valgmodul på PD i uddannelses- og
erhvervsvejledning for at kunne udføre vejledning på
institutionerne, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm., om VUC fortsat skal tilbyde
vejledning til studerende over 25 år, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til notat af 14/4-10 fra
DA, LO og Danske Erhvervsskoler - Lederne om vurderingen af
uddannelsesparathed, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvilke uddannelseskrav ministeren
mener der skal stilles til personer, der fremover skal varetage
vejledningsopgaver i forbindelse med at fastholde elever i
uddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om ministeren vil sikre, at
vejledning på skolerne varetages af kvalificerede vejledere,
der opfylder gældende uddannelseskrav, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om ministeren vil medvirke til, at
der vil blive udstedt en ny bekendtgørelse om fastholdelse,
der præciserer de indholdsmæssige krav til
uddannelsesinstitutionernes arbejde med at fastholde elever i
uddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/3-10 fra DA, LO og Danske Erhvervsskoler - Lederne, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
UU-vejledning i de kommende år systematisk gennemfører
en vurdering af elevernes uddannelsesparathed, der kan indgå
i en efterfølgende evaluering af loven, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre sig,
at kommunerne tilbyder de ca. 10 pct. ikkeuddannelsesparate unge et
uddannelsestilbud, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre sig,
at UU-vejledningen får kendskab til de forudsætninger,
der er nødvendige for at gennemføre en
erhvervsuddannelse eller en gymnasieuddannelse, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om de nærmere regler om
vurderingen af elevers uddannelsesparathed, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om ministeren vil anvende sin
bemyndigelse til at understøtte, at UU-vejledningen anvender
vejledninger, som uddannelsesinstitutioner eller relevante faglige
udvalg inden for visse erhvervsuddannelser lader fremstille til
brug for UU-vejledning, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om, hvordan vil ministeren sikre sig,
at vurderingen af uddannelsesparatheden i UU-vejledningen bliver
ensartet på landsplan, så de unge ikke
forskelsbehandles afhængig af bopælskommune, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om kommentar til talepapiret fra
Gymnasieskolernes Lærerforening modtaget i forbindelse med
deres foretræde for udvalget 27/4-10, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm., om skoler i dag anvender vejledere,
psykologer og andre faggrupper til at arbejde for, at eleverne
gennemfører deres uddannelse, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om forskellen mellem den vejledning,
der ydes på skolerne i dag, og det fastholdelsesarbejde,
skolerne skal yde fremover, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm., om skolerne i fremtiden kan anvende
vejledere i fastholdelsesarbejdet, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
24 | Spm. om brud med uddannelseskravet til
vejledere, som blev indført ved lov i 2008, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om nye faggrupper i
fastholdelsesarbejdet skal have samme uddannelsesmæssige
kompetencer som findes i vejlederuddannelse, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om nye faggrupper i
fastholdelsesarbejdet skal have vejledningsmæssig uddannelse,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm., om alle institutioner fortsat skal
have tilbud om gennemførelselsvejledning af en vejleder, der
er uddannet inden for vejledningsfeltet, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm., om VUC fortsat skal tilbyde
vejledning til studerende over 25 år, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/5-10 fra forstander Jes Imer, Kongeådalens Efterskole,
Lintrup, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/5-10 fra Hanne Pontoppidan, Uddannelsesforbundet, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om uddannelseskravene til de
faggrupper, der ikke har andre fagligheder, men som fungerer som
vejledere, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm., om VUC fortsat skal tilbyde
kursister over 25 år vejledning i forbindelse med deres
gennemførelse af et givent uddannelsesforløb på
VUC, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
33 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at
alle initativer i L 194, herunder erfaringerne med vurdering af
uddannelsesparatheden generelt i stedet for konkret, skal evalueres
løbende og samlet ultimo 2012, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om gennemførelsesvejledningen,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Nogle af
udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og
ministerens svar herpå
Svar på spm. 3-5, 7, 9, 10, 14, 15, 22 og 31-34 er
optrykt efter ønske fra V, S, DF, KF og RV
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20/4-10 fra
Danmarks Vejlederforening, jf. L 194 - bilag 4.
Svar:
Det fremgår blandt andet af henvendelsen fra Danmarks
Vejlederforening, at hvis vurderingen af uddannelsesparathed skal
have nogen effekt, så skal de unge vurderes specifikt til den
uddannelse (hovedforløb), de søger ind på.
Danmarks Vejlederforening tilkendegiver endvidere, at det er den
laveste fællesnævner, der tæller, hvis
vurderingen skal gælde alle erhvervsuddannelser.
Jeg er ikke enig med Danmarks Vejlederforening i deres
opfattelse af, hvordan regeringens forslag om uddannelsesparathed
skal virke. Tvært imod vil forslaget fra Danmarks
Vejlederforening om, at vurderingen af uddannelsesparathed skal
foretages til hovedforløbet på erhvervsuddannelserne,
indebære en række utilsigtede virkninger, hvoraf de
vigtigste er:
- Hensigten med
regeringens forslag om uddannelsesparathed har aldrig været,
at nogle unge skal forhindres i at få en erhvervsuddannelse.
Uddannelsesparathedsvurderingen skal ikke være en
adgangsbegrænsning til erhvervsuddannelserne - det skal
være en hjælp til den unge. Derfor ændres der med
forslaget ikke på, hvem der kan blive optaget på en
erhvervsuddannelse. Forslaget sikrer derimod, at de udsatte unge
får hjælp og støtte, indtil den unge er parat
til at påbegynde uddannelsen. Den unge får derfor sin
optagelse udsat. Uddannelsesparathedsvurderingen skal ses som et
præventivt redskab til at forhindre frafald og dermed
undgå et nederlag for den unge.
- Vurderingerne vil
komme til at virke som en optagelsesprøve til de enkelte
hovedforløb. Konsekvensen kan derved blive, at de mest
udsatte unge vil kunne komme til at løbe spidsrod mellem 107
forskellige uddannelser.
- En
uddannelsesparathedsvurdering til de enkelte hovedforløb vil
medføre en rangordning af erhvervsuddannelserne, da nogle
elever vil kunne vurderes parate til visse uddannelser, men ikke
til andre.
- En elev vil
allerede ved ansøgningen om optagelse på en
erhvervsuddannelse, f.eks. efter 9. klasse, skulle træffe
beslutning om, hvilken af de 107 erhvervsuddannelser eleven
ønsker at fuldende. Den unge vil dermed blive låst
fast på et uddannelsesvalg meget tidligere i forløbet
end i dag med derpå følgende øget risiko for
frafald, udskydelse eller ligefrem fravalg af ungdomsuddannelse,
for elever som er usikre på dette valg.
- Vurdering af
uddannelsesparathed til de enkelte indgange vil reelt betyde, at
grundforløbet og opdelingen af uddannelser i indgange mister
en væsentlig del af deres funktion. Grundforløbet har
bl.a. til hensigt at give eleverne mulighed for at kende flere
uddannelser, herunder praktikpladsmulighederne, før eleven
træffer beslutning om valg af hovedforløb. Opdelingen
i indgange er desuden et helt afgørende princip for
uddannelsesgarantien. Forslaget vil således være i
modstrid med uddannelsesgarantien og kravet til eleverne om at
være fagligt mobile på tværs af uddannelserne i
en indgang.
- Specifikke
uddannelsesparathedsvurderinger i forhold til de enkelte
uddannelsers hovedforløb vil kunne medføre, at
kommunerne i deres tilbud om opkvalificering af de unge vil skulle
inddrage faglig kvalificering, hvilket vil ændre den
gældende opgavefordeling, og medføre
unødvendige statslige og kommunale merudgifter til
alternative afklarende tilbud for de unge inden deres valg af
ungdomsuddannelse.
- Skolepraktik er
kun muligt for elever, der fra grundforløbets begyndelse har
valgt mindst tre uddannelsesønsker i deres uddannelsesplan.
Vurdering af uddannelsesparathed til de enkelte hovedforløb
vil i givet fald betyde, at der skal foretages en
uddannelsesparathedsvurdering af disse mindst tre uddannelser - og
altså ikke kun en enkelt vurdering.
Jeg medgiver, at der er forskel på at vælge mellem
de mange forskellige erhvervsuddannelser, og at der er stor forskel
på, hvad der skal til for at gennemføre de enkelte
hovedforløb. Derfor er det vigtigt at slå fast, at den
mere indgående dialog med den unge om den unges ønsker
og muligheder bliver taget op i den vejledning, der ligger forud
for afgivelsen af uddannelsesønsket. Vejledningen skal tage
udgangspunkt i den unges ønsker og forudsætninger, og
vejledningen har i forvejen som mål, at den unge foretager et
realistisk uddannelsesvalg.
Hertil kommer, at vejledningen vil blive fortsat i forbindelse
med, at eleven af erhvervsskolen bliver kompetencevurderet inden
for de første to uger af grundforløbet bl.a. med
henblik på at udarbejde en plan for elevens videre
uddannelse, der tager højde for elevens kompetencer og
individuelle behov. Kompetencevurderingen indgår i grundlaget
for den unges endelige uddannelsesvalg.
Det er endvidere vigtigt at understrege, at initiativet med
uddannelsesparathed ikke ændrer ved
uddannelsesinstitutionernes efterfølgende ansvar for fortsat
fastholdelse og vejledning af eleven efter
uddannelsesparathedsvurderingen og påbegyndelse af
uddannelsen. Derfor indeholder reglerne om, hvordan elever modtages
til en erhvervsuddannelse også meget detaljerede krav til
skolen om, hvad skolen skal foretage for at afklare den nye elevs
ønsker, forudsætninger og muligheder, herunder at
skolen skal udfordre eleven i dennes uddannelsesvalg ved bl.a. at
vejlede om de krav, der stilles i uddannelserne, så eleverne
kan foretage realistiske valg.
Danmarks Vejlederforening anfører endvidere, at
reguleringen af gennemførelselsvejledningen på 35 mio.
kr., vil svække ungdomsuddannelsesinstitutionernes samarbejde
med kommunerne.
Til dette har jeg at bemærke, at det lovforslag, som
delvis udmønter forliget om Ungepakke II indeholder mange
enkelte dele, men som er udformet, så de spiller sammen og
fremstår som en helhed, og hvortil der tilføres mere
end ½ milliard kr. over de næste 3 år. De 35
mio. kr. tages fra overlappende opgaver, og pengene medgår
til at finansiere nogle af de mange nye initiativer, der er i
lovforslaget med henblik på at fastholde de unge i
uddannelse.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at
UU-lederforsamlingen har sendt et brev til Uddannelsesudvalget d.
5. maj 2010, hvori de støtter regeringens forslag om at
uddannelsesparathedsvurdere til enten en gymnasial eller en
erhvervsrettet ungdomsuddannelse.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes tilsende udvalget et notat, som opregner de
initiativer, som indgår i Ungepakke II, og som samlet set vil
indebære en styrkelse af uddannelses- og
erhvervsvejledningen.
Svar:
Som besvarelse af spørgsmål 4 vedlægges
bilag 1, der i kort form opregner, hvorfor Ungepakke II er en
styrkelse af uddannelses- og erhvervsvejledningen.
Ungepakke II indebærer en styrkelse af uddannelses- og
erhvervsvejledningen
1. Baggrund
Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det
Radikale Venstre indgik den 5. november 2009 finanslovsaftalen
Aftale om flere unge i uddannelse og job, hvoraf fremgår en
række initiativer, som skal bringe flere unge i uddannelse og
job.
Erfaringen viser, at langt de fleste unge klarer selv at komme
godt igennem uddannelsessystemet og videre ud på
arbejdsmarkedet Men der er en gruppe af unge, som ikke selv
formår at komme i gang med uddannelse eller job.
Særligt unge, der ikke kommer i gang umiddelbart efter
grundskolen, har sværere ved senere i livet at få
sikkert fodfæste. I en situation med stigende ledighed, skal
der rettes særlig opmærksomhed på, at de unge
ikke tabes på gulvet. Hvis en stor gruppe af unge bliver ramt
af ledighed under den nuværende økonomiske krise, er
der grund til at frygte, at det bliver svært at indhente det
tabte, når tiderne igen bliver bedre. På den baggrund
er aftalepartierne enige om en række initiativer, der skal
styrke indsatsen, så flere unge kommer i job og uddannelse og
på længere sigt resulterer i en bedre uddannet
arbejdsstyrke.
Initiativerne bør ses samlet, da de for en stor dels
vedkommende indbyrdes forudsætter hinanden. Der er
forsøgt at skabe balance i initiativerne, således at
institutionerne på den ene side får tilført
opgaver og på den anden side aflastes for opgaver. Der vil
således i stort omfang være tale om en omlægning
af arbejdsopgaverne, således at der fremover ville skulle
fokuseres på de unge, der er i risiko for ikke at
gennemføre en ungdomsuddannelse, herunder specifikt de
15-17-årige og overgangen fra grundskole/10. klasse til
ungdomsuddannelse.
Samtidig fjernes en række forpligtelser og
vejledningsindsatsen afbureaukratiseres. Vejledningsinstitutionerne
aflastes endvidere bl.a. i forhold til unge, der fremover vil
betjene sig af e-vejledning. Endelig vil der blive etableret en ny
ungedatabase, der stilles til rådighed af staten,
således at der fremover kan trækkes en række
oplysninger, som lægges til grund for den enkelte vejledning
og sagsbehandling.
Nedenfor er opregnet en række initiativer, som
indgår i Ungepakke II, og som samlet set vil indebære
en styrkelse af uddannelses- og erhvervsvejledningen:
- Der spændes
et sikkerhedsnet ud under de unge, der forlader 9. eller 10.
klasse. Ingen får lov til at gå ud til ingenting.
- De unge får
vurderet deres uddannelsesparathed forud for optagelse på en
ungdomsuddannelse. Hermed tydeliggøres kommunernes ansvar
for, at den unge har tilstrækkelige forudsætninger,
når den unge skal påbegynde en ungdomsuddannelse.
- Vejledningen
fokuseres mod den unges overgang fra grundskolen til en
ungdomsuddannelse - hvor de unge for alvor er i risikozonen - med
henblik på at fastholde den unge i sit
uddannelsesforløb. Der er i dag et betydeligt frafald i
perioden fra den 15. marts, hvor den unge vælger uddannelse
og til nogle måneder efter, hvor den unge gerne skulle
være forankret i en ungdomsuddannelse.
- De unge
15-17-årige får pligt til at være i uddannelses,
beskæftigelse eller anden aktivitet, der leder frem til, at
den unge på længere sigt gennemfører en
ungdomsuddannelse. De unge 15-17-årige får ret til at
få et tilbud f.eks. i form af et afklarende forløb,
hvis den unge ikke allerede er i gang. Kommunerne forpligtes
således overfor den unge til at stille relevante tilbud til
rådighed.
- Det vurderes, at
det er for tidligt generelt at kræve, at vejledning skal
starte i 6. klasse. Herved frigøres ressourcer til indsatsen
over for de 15-17-årige, som har et større behov for
vejledning.
- Der sker en
generel afbureaukratisering af vejledningen, så de enkelte
vejledningsinstitutioner får et større råderum
for at tilrettelægge en indsats, der imødekommer det
aktuelle behov for vejledning.
- Samtidig med at
vejledningen afbureaukratiseres vil institutionerne blive
målt på deres evne til at skabe resultater.
Resultatmålingen vil blive genereret med afsæt i
administrative data, som i forvejen er nødvendige for at
varetage institutionens opgaveløsning.
- Der etableres
e-vejledning, hvor ressourcestærke unge og forældrene
kan skaffe sig oplysninger og få vejledning. E-vejledningen
vil betjene sig af kommunikationsplatforme, som mange unge og
voksne allerede er fortrolige med, fx on-line-chat, telefon, e-mail
mv. Det vil indebære at tilgængeligheden til vejledning
vil blive styrket væsentligt.
- Der
frigøres ressourcer til face-to-face-vejledning. I dag
anvender vejlederne ca. halvdelen af deres arbejdstid på
egentlig vejledning. En væsentlig årsag hertil er, at
der anvendes betydelige ressourcer til administrativt arbejde,
herunder at følge de unge. Udsatte unge har ofte kontakt til
en række institutioner og myndigheder, bl.a. UU,
uddannelsesstedet og forskellige kommunale forvaltninger. For at
optimere støtten til unge er det vigtigt, at der kan
etableres et overblik over de unges uddannelsesmæssige og
beskæftigelsesmæssige situation. Med ungepakken
etableres en database, der kan understøtte dette.
-
Gennemførelsesvejledning som begreb afskaffes og erstattes
af uddannelsesinstitutionernes pligt til at fastholde unge i
uddannelse. Det bidrager til at undgå overlap i vejledningen
og institutionerne stilles friere i valg af metoder og indsats, der
skal til for at fastholde de unge i uddannelse.
- Midlerne til
fastholdelsesindsatsen fordeles efter socio-økonomiske
parametre, således at institutioner, der på grund af
elevsammensætningen har en vanskeligere fastholdelsesopgave
får tildelt flere ressourcer end institutioner, der har en
elevsammensætning, der ikke er tilsvarende vanskelig at
fastholde i uddannelse.
Spørgsmål 5:
Hvor mener ministeren, der i dag sker overlappende vejledning,
som kan fjernes, uden at det forringer vejledningsindsatsen for de
unge?
Svar:
Det er særligt relevant at tale om overlappende
vejledning i forhold til erhvervsskoler, almene gymnasier og VUC.
Når det især er relevant i denne forbindelse, skyldes
det, at der er tydelige definerede vejledningsordninger -
Ungdommens Uddannelsesvejledning og Studievalg - i henholdsvis
overgangen til og fra uddannelserne.
Rambøll Management Consulting har i en
spørgeskemaundersøgelse spurgt til, hvilke opgaver
gennemførelsesvejlederne på en lang række
uddannelsesinstitutioner udfører. Det er således
institutionerne selv, der har svaret på, i hvilken
udstrækning de løser opgaver, som de ikke skal
løse.
Uddannelsesinstitutionernes vurdering af
opgavesammensætningen i pct.
| UU's
opgaver | Studievalgs
opgaver | Institutionens egne
opgaver |
Erhvervsskoler | 10 | 5 | 85 |
Almene
gymnasier | 8 | 8 | 84 |
VUC | 6 | 9 | 85 |
Konkret vurderer uddannelsesinstitutionerne, at de benytter
gennemsnitligt omkring 85 pct. af deres tid på opgaver inden
for eget ansvarsområde, mens resten af tiden benyttes
på opgaver, der udelukkende er UU's ansvar, og som UU ikke
betaler for, eller på opgaver, der udelukkende er Studievalgs
ansvar, og som Studievalg ikke betaler for.
Med tydeliggørelse af at institutionerne har pligt til
at udarbejde en strategi for fastholdelse, understreges det
samtidig, at institutionerne ikke skal vejlede om valg af deres
egne uddannelser, fordi det er Ungdommens Uddannelsesvejledning,
der skal vejlede unge under 25 år om valg af
ungdomsuddannelser, og at der ikke skal vejledes om valg af
videregående uddannelse, fordi det er Studievalgs
opgave.
Spørgsmål 7:
Kan ministeren bekræfte, at VUC fortsat skal tilbyde
vejledning til studerende over 25 år?
Svar:
Det er fastsat i § 20 i bekendtgørelse om
hf-uddannelsen tilrettelagt som enkeltfagsundervisning for voksne
(hf-enkeltfagsbekendtgørelsen) for hf enkeltfag og i §
30 i bekendtgørelse om almen voksenuddannelse
(avu-bekendtgørelsen) for almen voksenuddannelse, at kurset
skal sikre, at ansøgere i forbindelse med optagelsessamtalen
tilbydes vejledning.
Disse bestemmelser ændres ikke som følge af
nærværende lovforslag.
Når der i lovforslagets § 7, nr. 1, henvises til
unge under 25 år, skyldes det, at der henvises til
samarbejdet med Ungdommens Uddannelsesvejledning, som alene har
opgaver for unge under 25 år.
Spørgsmål 9:
Rådet for de Gymnasiale Uddannelser foreslår i sit
høringssvar en ændring af § 4, punkt 4, og §
5, punkt 4, til følgende ordlyd: »For at fastholde
eleverne i uddannelse yder skolen eleverne vejledning og stiller
kontaktpersoner til rådighed for eleverne samt formidler
social, personlig eller psykologisk rådgivning til elever,
der har behov herfor. Undervisningsministeren kan efter indstilling
fra Rådet for de Gymnasiale Uddannelser fastsætte
nærmere regler herom.«
Ministeren bedes kommentere forslaget.
Svar:
Hensigten med forslaget om at erstatte
gennemførelsesvejledningen med en institutionsforpligtigelse
til at fastholde elever og studerende i uddannelse er at give
institutionerne større råderum i
opgaveløsningen. Institutionerne bevarer med forslaget deres
ansvar for at understøtte elever og studerende i at
gennemføre deres uddannelse, men stilles friere i deres valg
af metoder. Dermed bliver det muligt for den enkelte institution i
højere grad at tilpasse indsats og ressourcer til
vilkårene på den enkelte skole, således at der
fremover også kan anvendes socialrådgivere, psykologer,
socialpædagoger og mentorer, der ikke allerede er tilknyttet
institutionen.
I skolernes fastholdelsesarbejde kan det indgå at give
eleverne gennemførelsesvejledning og stille kontaktpersoner
til rådighed for eleverne samt formidle social, personlig
eller psykologisk rådgivning til elever, der har behov
herfor. Det er jeg også overbevist om, at skolerne vil
gøre i den udstrækning, at det er
hensigtsmæssigt for skolernes opgaveløsning. Jeg mener
derfor, at forslaget fra forslaget fra Rådet for de
Gymnasiale Uddannelser rummer en overflødig og
uhensigtsmæssig detailregulering.
Spørgsmål 10:
Ministeren har ved flere lejligheder sagt, at hensigten med
lovforslaget ikke er at fremme brugen af uuddannet personale.
Hvilke uddannelseskrav mener ministeren, der skal stilles til
personer, der fremover skal varetage vejledningsopgaver i
forbindelse med at fastholde elever i uddannelse?
Svar:
I den udstrækning, der anvendes
gennemførelsesvejledning i fastholdelsesarbejdet, vil det
være forudsat, at vejlederne lever op til samme
uddannelseskrav, som der i dag stilles til
gennemførelsesvejledere.
Jeg henviser i øvrigt til besvarelsen af
spørgsmål 6.
Spørgsmål 14:
Det fremgår af lovforslaget, at Ungdommens
Uddannelsesvejledning (UU) har kompetencen til at afgøre, om
elever, der forlader 9. klasse eller 10. klasse, har de faglige,
personlige og sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Hvordan vil ministeren sikre sig, at Ungdommens
Uddannelsesvejledning i de kommende år systematisk
gennemfører en vurdering af elevernes uddannelsesparathed,
der kan indgå i en efterfølgende evaluering af
loven?
Svar:
Vurderingen af uddannelsesparathed vil blive
understøttet administrativt af Optagelse.dk, således
at alle elever, der efter 9. eller 10. klasse søger
optagelse på en ungdomsuddannelse, vil blive
uddannelsesparathedsvurderet. De faser, der indgår i
uddannelsesparathedsvurderingen, vil være indeholdt i
systemet på en sådan måde, at dokumenter ikke
skal sendes fysisk fra den ene institution til den anden.
Optagelse.dk vil således understøtte, at vurderingen
af uddannelsesparathed foregår efter samme systematik over
hele landet.
Den evaluering af initiativerne i Ungepakke II, der
iværksættes og gennemføres frem mod ultimo 2012,
vil både belyse den administrative del, der
understøttes af Optagelse.dk, og den kvalitative del, der
varetages af skolerne, Ungdommens Uddannelsesvejledning og
ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Spørgsmål 15:
Det fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, at ca. 10 pct. af de unge forventes endnu ikke
at være uddannelsesparate. De skal ikke indstilles som
uddannelsesparate til f.eks. erhvervsuddannelserne, men har krav
på af kommunen at få et relevant tilbud, der kan
kvalificere vedkommende til en ungdomsuddannelse. Hvordan vil
ministeren sikre sig, at kommunerne tilbyder disse ca. 10 pct. af
de unge et uddannelsestilbud?
Svar:
Det er helt centralt at fastslå, at de 10 pct. af en
årgang unge, der refereres til i spørgsmålet, er
et skøn fra ministeriets side. Der er således ikke
tale om et måltal, der skal lægges til grund og
være styrende for vurderingerne af uddannelsesparathed,
hverken i den enkelte kommune eller på landsplan.
Der vil blive udstedt bekendtgørelser, hvor såvel
arbejdet med vurderingen af uddannelsesparatheden som kommunernes
pligt til at give tilbud til de ikke uddannelsesparate
præciseres.
Både implementeringen af vurderingen af
uddannelsesparathed og tilvejebringelse af de kommunale tilbud vil
blive fulgt tæt og indgå i den følgeevaluering
af initiativerne i Ungepakke II, der iværksættes.
Spørgsmål 22:
Ministeren bedes redegøre for forskellen mellem den
vejledning, der ydes på skolerne i dag, og det
fastholdelsesarbejde, skolerne skal yde fremover.
Svar:
Vejledningen skal i dag bidrage til, at frafald fra og omvalg
i uddannelserne begrænses mest muligt, og at den enkelte elev
eller studerende fuldfører den valgte uddannelse med
størst muligt fagligt og personligt udbytte. Nogle af
uddannelsesinstitutionerne på Undervisningsministeriets
område, herunder især de almene gymnasier har ikke den
nødvendige fleksibilitet, når de skal prioritere,
hvilke fastholdelsesredskaber de vil anvende, fordi ressourcerne
til gennemførelsesvejledningen er bundet i de centrale
arbejdstidsaftaler. Det er derfor ikke muligt at anvende ressourcen
til specialistfunktioner inden for andre faggrupper.
Hensigten med forslaget er at give uddannelsesinstitutionerne
mulighed for at fokusere fastholdelsesarbejdet på de elever,
der er frafaldstruede og derfor kræver en særlig
indsats, ligesom institutionerne kan anvende de
personalekategorier, de finder mest hensigtsmæssigt.
Institutionerne bevarer således deres ansvar for at
understøtte elever og studerende i at gennemføre
deres uddannelse, men stilles friere i deres valg af metoder.
Dermed bliver det muligt for den enkelte institution i
højere grad at tilpasse indsats og ressourcer til
vilkårene på den enkelte skole, således at der
fremover også kan anvendes socialrådgivere, psykologer,
socialpædagoger og mentorer.
De enkelte institutioner forpligtes til at udarbejde
principper for procedurer ved omvalg og afbrydelse af uddannelse.
De forpligtes endvidere til at samarbejde med UU og Studievalg om
elever, der er i risiko for at falde fra uddannelsen.
For at institutionerne kan få det fulde udbytte af den
frisættelse, der sker med lovændringerne, kræver
det, at der også sker ændringer af de centrale
arbejdstidsaftaler.
Spørgsmål 31:
Ministeren bedes besvare spørgsmål 6, idet der
henvises til, at spørgsmålet går på, om
der i forlængelse af L 194 ændres på
uddannelseskravene til de, der i dag fungerer som vejledere.
Spørgeren er helt med på, at der også kan bruges
uddannede psykologer, socialrådgivere m.v., men
spørgsmålet vedrører altså
uddannelseskravene til de faggrupper, der ikke har andre
fagligheder, men som fungerer som vejledere.
Svar:
I forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 6
vil jeg gerne præcisere, at i den udstrækning, der ydes
uddannelses- og erhvervsvejledning som en del af
fastholdelsesarbejdet, forudsættes det, at vejledningen i
givet fald varetages af personale, som kan honorere det
vejledningsmæssige uddannelseskrav, der i dag stilles til
gennemførelsesvejledere.
Spørgsmål 32:
Det fremgår af svar på spørgsmål 7,
at VUC fortsat skal tilbyde kursister vejledning »i
forbindelse med optagelsessamtalen«, jf. AVU-loven.
Det fremgår imidlertid ikke af svaret, om VUC fortsat
skal tilbyde kursister over 25 år vejledning i forbindelse
med deres gennemførelse af et givent
uddannelsesforløb på VUC.
VUCs kursistgruppe er kortuddannede, der ofte har ganske
betydelige vejledningsbehov gennem hele deres
uddannelsesforløb. Der er tale om voksne, der ofte har
dårlige erfaringer med uddannelse, og som ofte har afbrudt
flere uddannelsesforløb, før de er begyndt på
VUC.
Ministeren bedes derfor oplyse, om det er sådan, at
VUC-kursister over 25 år på trods af bortfaldet af lov
om gennemførelselsvejledning fortsat har ret til at modtage
vejledning undervejs i deres uddannelsesforløb, når
behovet herfor opstår.
Svar:
I forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 7
vil jeg gerne præcisere, at nærværende lovforslag
ændrer begrebet »gennemførelsesvejledning«
til »fastholdelsesarbejde« og fastslår, at
institutionen for at fastholde kursister i uddannelse skal yde
bistand til de kursister, der har behov herfor. Reglen gælder
for alle kursister, men skal for under 25- årige ske i
samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning. Der henvises til
lovforslagets § 7.
Spørgsmål 33:
Der har været rejst bred kritik af forslaget om, at
uddannelsesparathed skal vurderes generelt og ikke konkret. I svar
på spørgsmål 3 redegøres for ministerens
vurdering af uhensigtsmæssigheden i en konkret vurdering af
uddannelsesparatheden.
Kan ministeren bekræfte, at alle initativer i L 194,
herunder erfaringerne med vurdering af uddannelsesparatheden
generelt i stedet for konkret, skal evalueres løbende og
samlet ultimo 2012?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at alle væsentlige elementer i L
194 vil indgå i den planlagte evaluering, hvortil der jf.
lovforslaget afsættes 5 mio. kr. Udviklingen, herunder
erfaringerne med vurderingen af uddannelsesparatheden, vil blive
fulgt løbende og indgå i den samlede evaluering ultimo
2012.
Spørgsmål 34:
Opfølgning på svar på
spørgsmål 10 og 12:
Ved at ophæve lovkravet til institutionerne om, at de
skal tilbyde gennemførelsesvejledning, bortfalder
bekendtgørelsen om gennemførelsesvejledning, der
uddyber lovens forpligtelse og præciserer, hvilke opgaver
institutionerne skal levere for at opfylde kravet i loven om at
skulle tilbyde gennemførelsesvejledning. I
bekendtgørelsens kap. 5 er uddannelseskravet for
gennemførelsesvejledere præciseret. Hvis der ikke
udstedes en ny bekendtgørelse om fastholdelse, er der intet,
der kan sikre et uddannelseskrav , da
gennemførelsesbekendtgørelsen er bortfaldet med
lovforslaget .
Af svaret på spørgsmål 10 fremgår, at
gennemførelsesvejledning - som del af fastholdelsesarbejdet
- fortsat skal varetages af uddannede vejledere efter
gældende bestemmelser om uddannelseskrav til vejledere. Denne
forpligtelse bør skrives ind i en ny bekendtgørelse
om fastholdelse, der tillige uddyber de krav, institutionerne skal
opfylde i henhold til lovens bestemmelser om fastholdelse. Af andre
svar fremgår, at det ikke er hensigten af benytte uuddannet
personale i fastholdelsesarbejdet.
a) Er ministeren
indstillet på at udstede en bekendtgørelse med de
præciseringer, der fremgår af bl.a. svaret på
spørgsmål 10 om uddannelseskrav til vejledere, og som
i øvrigt uddyber og præciserer bemærkningerne
om, at der ikke skal anvendes uuddannet personale i arbejdet med at
fastholde elever i uddannelse?
b) Såfremt
ministeren ikke er indstillet på at udstede en ny
bekendtgørelse, hvordan vil ministeren så sikre, at
uddannelseskravet til vejledere fastholdes (ikke til andre
faggrupper som psykologer m.v. men til vejlederne)?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at ministeriet på grundlag af de
i lovforslaget indarbejdede hjemler, er indstillet på at
udstede en bekendtgørelse der vil indeholde en
præcisering af, at i det omfang, der indgår vejledere i
fastholdelsesarbejdet, skal disse opgaver varetages af personale,
der kan honorere det vejlederuddannelseskrav, der i dag stilles til
gennemførelsesvejledere.