Fremsat den 26. marts 2010 af
kulturministeren (Per Stig Møller)
Forslag
til
Lov om udlodning af overskud fra lotteri samt
heste- og hundevæddemål
§ 1.
De overskud, der fremkommer efter udredelsen af skatter, afgifter
og gebyrer, gevinster og udgifter til administration, afskrivning,
henlæggelser m.v. samt udbytte fra Danske Spil A/S af spil
på lotteri her i landet i medfør af § 6 i
lov om spil, og af væddemål på heste- og
hundevæddeløb her i landet i medfør af
§ 12 i lov om spil, udloddes efter denne lov. Udbytte fra
Det Danske Klasselotteri A/S, der udbyder klasselotteri i
medfør af § 8 i lov om spil, udloddes ligeledes
efter denne lov.
Stk. 2. De
beløb, der udloddes i et kalenderår, sker på
baggrund af regnskabsperioden, der afsluttes i det
forudgående kalenderår.
Stk. 3. I 2012
foretages der en startudlodning til udlodningsmodtagerne, jf.
§ 2, stk. 1. Startudlodningen fastsættes til
1.610 mio. kr., som reguleres med forbrugerprisindekset fra 2009
til 2012, jf. stk. 6, 2. og 3. pkt., tillagt et beløb
på 35 mio. kr. i 2012.
Stk. 4. I 2012
fastsættes der efter reglerne i 2.-4. pkt. et udlodningsloft,
som beregnes på baggrund af overskud og udbytte, jf.
stk. 1, for regnskabsåret, der afsluttes i 2011. Hvis
overskud og udbytte sammenlagt udgør
startudlodningsbeløbet, jf. stk. 3, fastsættes
udlodningsloftet til dette beløb. Hvis overskud og udbytte
sammenlagt overstiger startudlodningsbeløbet,
fastsættes udlodningsloftet til startudlodningsbeløbet
fratrukket forskellen mellem overskud og udbytte og
startudlodningsbeløbet. Hvis overskud og udbytte sammenlagt
er mindre end startudlodningsbeløbet, fastsættes
udlodningsloftet til startudlodningsbeløbet tillagt
forskellen mellem startudlodningsbeløbet og overskud og
udbytte.
Stk. 5. Udlodninger
til udlodningsmodtagerne i 2013 og de følgende
kalenderår fastsættes efter reglerne i 2.-4. pkt.
Såfremt overskud og udbytte, jf. stk. 1, sammenlagt er
mindre end udlodningsloftet, kompenserer staten
udlodningsmodtagerne med halvdelen af forskellen mellem
udlodningsloftet, jf. stk. 4, og overskud og udbytte.
Såfremt overskud og udbytte sammenlagt overstiger
udlodningsloftet, jf. stk. 4, fordeles halvdelen af forskellen
mellem udlodningsloftet og overskud og udbytte til
udlodningsmodtagerne. Det resterende beløb tilfalder
staten.
Stk. 6.
Udlodningsloftet reguleres årligt med forbrugerprisindekset.
Indekset anvendes med én decimal. Det således
regulerede beløb afrundes opad til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med en million.
§ 2.
Midler, der efter § 1 tilfalder udlodningsmodtagerne,
fordeles årligt således:
1) 70,18 pct. til
Kulturministeriet,
2) 12,67 pct. til
Undervisningsministeriet,
3) 3,39 pct. til
Miljøministeriet,
4) 10,42 pct. til
Socialministeriet,
5) 2,95 pct. til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og
6) 0,39 pct. til
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Stk. 2. Midler, som
de i stk. 1, nr. 1-6, nævnte ministerier ikke anvender i
de enkelte år, henlægges til særlige fonde under
de pågældende ministeriers bestyrelse.
Stk. 3. De i
stk. 1, nr. 1-6, nævnte ministerier kan henlægge
tilsynet med organisationers fordeling af midler i medfør af
§§ 3-8 til Økonomistyrelsen.
§ 3.
Kulturministeriets midler anvendes således:
1) 7,19 pct. til
Team Danmark,
2) 23,77 pct. til
Danmarks Idræts-Forbund,
3) 21,66 pct. til
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
4) 3,23 pct. til
Dansk Firmaidrætsforbund,
5) 6,91 pct. til
Lokale- og Anlægsfonden,
6) 7,76 pct. til
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond,
7) 24,15 pct. til
kulturelle formål,
8) 4,06 pct. til
landsdækkende almennyttige formål og
9) 1,27 pct. til
andre almennyttige formål.
Stk. 2. De i
stk. 1, nr. 1-4, nævnte puljer fordeles af de
pågældende organisationer.
Stk. 3. Den i
stk. 1, nr. 5, nævnte pulje fordeles af fondens
bestyrelse. Bestyrelsen består af et medlem udpeget af
Danmarks Idræts-Forbund, et medlem udpeget af Danske
Gymnastik- og Idrætsforeninger, et medlem udpeget af Dansk
Firmaidrætsforbund, et medlem udpeget af Dansk Ungdoms
Fællesråd, et medlem udpeget af Friluftsrådet og
fire medlemmer udpeget af kulturministeren. Kulturministeren
udpeger formanden. En repræsentant for KL tilknyttes
bestyrelsen som tilforordnet.
Stk. 4. Den i
stk. 1, nr. 6, nævnte pulje fordeles af
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, jf.
§ 11, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Stk. 5. De i
stk. 1, nr. 7 og 9, nævnte puljer fordeles af
kulturministeren med godkendelse af Folketingets Finansudvalg.
Stk. 6. Den i
stk. 1, nr. 8, nævnte pulje fordeles af
kulturministeren. Kulturministeren fastsætter nærmere
regler for fordeling af puljen, herunder regler om kriterier for
tildeling af støtte, administration af puljen,
regnskabsaflæggelse og klageadgang.
§ 4.
Undervisningsministeriets midler anvendes således:
1) 63,30 pct. til
støtte af ungdomsformål,
2) 24,08 pct. til
de landsdækkende oplysningsforbund m.v. og
3) 12,62 pct. til
undervisning og folkeoplysning.
Stk. 2. Den i
stk. 1, nr. 1, nævnte pulje fordeles af Dansk Ungdoms
Fællesråd efter regler, som fastsættes af Dansk
Ungdoms Fællesråd efter godkendelse af
Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 3, herunder regler om,
hvilke betingelser der skal være opfyldt for at modtage
støtte fra puljen, og hvilke oplysninger der skal afgives i
forbindelse med ansøgning om støtte fra puljen. Dansk
Ungdoms Fællesråd fastsætter endvidere efter
godkendelse af Tipsungdomsnævnet, jf. stk. 3, regler om
kontrol med, at betingelserne for at modtage støtte fra
puljen er opfyldt, herunder regler om, at Dansk Ungdoms
Fællesråd til brug for sådan kontrol kan indhente
nødvendige oplysninger fra støttemodtageren, samt
regler om, at Dansk Ungdoms Fællesråd for
støttemodtagere, der ikke opfylder betingelserne for
støtte, kan tilbageholde støtte, lade støtte
bortfalde helt eller delvist eller kræve støtte
tilbagebetalt helt eller delvist. Reglerne bekendtgøres i
Lovtidende af Dansk Ungdoms Fællesråd.
Stk. 3.
Tipsungdomsnævnet består af et juridisk uddannet
medlem, en statsautoriseret revisor og et ungdomssagkyndigt medlem,
som udpeges af undervisningsministeren for en 4-årig periode
ad gangen og sammenlagt højst 8 år.
Undervisningsministeren udpeger Tipsungdomsnævnets formand
blandt de tre medlemmer.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
Tipsungdomsnævnets virke, herunder om
Tipsungdomsnævnets tilsyn med Dansk Ungdoms
Fællesråds fordeling af puljen, jf. stk. 1, nr. 1.
Undervisningsministeren afholder af puljen vederlag til
nævnets medlemmer og udgifter til nævnets
administration. Nævnet kan, hvis det undtagelsesvis
skønner det nødvendigt, fastsætte
størrelsen af det beløb, som Dansk Ungdoms
Fællesråd kan anvende til administration af fordelingen
af midlerne og til varetagelse af opgaver af fælles interesse
for sine medlemsorganisationer.
Stk. 5. Klage over
Dansk Ungdoms Fællesråds sagsbehandling og
afgørelser om tildeling af støtte kan indbringes for
Tipsungdomsnævnet. Tipsungdomsnævnets afgørelser
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 6.
Forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen
gælder for Dansk Ungdoms Fællesråds sager om
fordeling af den i stk. 1, nr. 1, nævnte pulje.
Stk. 7. Den i
stk. 1, nr. 2, nævnte pulje fordeles af
Oplysningsforbundenes Fællesråd efter regler godkendt
af undervisningsministeren.
Stk. 8. Den i
stk. 1, nr. 3, nævnte pulje fordeles af
undervisningsministeren med godkendelse af Folketingets
Finansudvalg.
§ 5.
Miljøministeriets midler anvendes til støtte af
friluftslivet. Midlerne fordeles af Friluftsrådet.
§ 6.
Socialministeriets midler anvendes således:
1) 46,97 pct. til
handicaporganisationer og -foreninger,
2) 14,98 pct. til
ældreorganisationer,
3) 30,04 pct. til
landsdækkende frivillige sociale organisationer og
4) 8,01 pct. til
særlige sociale formål.
Stk. 2. De i
stk. 1, nr. 1-3, nævnte puljer fordeles af
socialministeren efter fordelingsaftaler og beregningsmodeller
godkendt af Folketingets Finansudvalg. De i stk. 1, nr. 1-3,
nævnte organisationer kan indgive forslag til
fordelingsaftale til socialministeren. Socialministeren
afgør, hvilke organisationer der er berettiget til at
modtage støtte fra de forskellige puljer.
Stk. 3. Den i
stk. 1, nr. 4, nævnte pulje fordeles af socialministeren
efter retningslinjer fastsat af socialministeren efter indstilling
fra Frivilligrådet.
§ 7.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets midler fordeles til
sygdomsbekæmpende organisationer. Midlerne fordeles af
indenrigs- og sundhedsministeren, efter at Folketingets
Finansudvalg har godkendt arten og størrelsen af de puljer,
som ønskes etableret i det pågældende
finansår, samt regler for puljernes anvendelse.
§ 8.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings midler anvendes
til forskningsformål. Midlerne fordeles af ministeren for
forskning, teknologi og udvikling med godkendelse af Folketingets
Finansudvalg.
§ 9.
Det enkelte ressortministerium fastsætter nærmere
regler om regnskabsaflæggelse og revision med hensyn til
midler, som efter §§ 3-8 fordeles til private
organisationer m.v. Til brug for Rigsrevisionen kan ministerierne
indhente yderligere materiale til en nøjere
regnskabsgennemgang.
§ 10.
Af de beløb, der afsættes til fordeling efter
§ 2, kan en del anvendes til ministeriernes
administration af midlerne.
§ 11.
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond har til
formål at tilføre dansk
hestevæddeløbssport midler og dermed gøre det
muligt for Danske Spil A/S efter § 12 i lov om spil at
udbyde væddemål på
hestevæddeløbssportens baner. Fonden skal endvidere
tildele hundevæddeløbssporten midler, i det omfang
hundevæddeløb finder sted på
hestevæddeløbssportens baner. Det overskud, der
fremkommer ved totalisatorspil på den enkelte
hestevæddeløbsbane, tilfalder denne bane. Det i 3.
pkt. nævnte overskud opgøres som 21,25 pct. af
omsætningen på totalisatorspil på den enkelte
hestevæddeløbsbane de dage, hvor der er løb i
henhold til løbskalenderen.
Stk. 2.
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfonds
administrations- og sekretariatsudgifter afholdes af
fonden.
Stk. 3.
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond ledes af en
bestyrelse bestående af fem medlemmer, herunder en formand.
Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund udpeger hver et
medlem. Kulturministeren udpeger de resterende tre medlemmer,
herunder formanden. Bestyrelsen udnævnes for en periode af
fire år, og genudnævnelse kan finde sted.
Stk. 4. Bestyrelsen
for Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond
aflægger årligt regnskab og beretning til
kulturministeren.
§ 12.
Danske Spil A/S indbetaler til Økonomistyrelsen hver den 30.
juni og 31. december a conto halvdelen af de i § 1,
stk. 1, 1. pkt., nævnte overskud, der forventes at
fremkomme for det pågældende regnskabsår. Danske
Spil A/S indbetaler det endelige overskud med fradrag af et
beløb svarende til acontoindbetalingerne til
Økonomistyrelsen i marts måned efter
regnskabsårets afslutning. Udgør acontoindbetalingerne
for et regnskabsår et større beløb end det
endeligt opgjorte overskud, tilbagebetaler Økonomistyrelsen
differencebeløbet til Danske Spil A/S.
§ 13.
Økonomistyrelsen forestår viderebetalingen af de
beløb, der efter § 1 skal udloddes til de i
§ 2, stk. 1, nævnte udlodningsmodtagere og
regulerer eventuelt efter regnskabsårets afslutning
beløbene til modtagerne.
§ 14.
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2.
§§ 3 A, 6 A-6 I, 7 og 7 B samt § 13,
stk. 2, i lov om visse spil, lotterier og
væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 17.
april 2008, som ændret ved § 16 i lov nr. 512 af
12. juni 2009, ophæves ved lovens ikrafttræden.
Stk. 3. Loven
finder anvendelse for udlodninger på baggrund af Danske Spil
A/S' regnskabsår 2011 og frem samt Det Danske Klasselotteri
A/S' regnskab for 1. april 2010 til 31. marts 2011 og frem.
Stk. 4. Udlodninger
på baggrund af Danske Spil A/S' regnskabsår 2010
foretages i henhold til lov om visse spil, lotterier og
væddemål.
Stk. 5. Medlemmerne
af Tipsungdomsnævnet, der er udpeget efter § 6 C, stk.
2, i lov om visse spil, lotterier og væddemål, bliver
siddende, indtil nye medlemmer udpeges efter § 4, stk. 3.
§ 15.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance er enige om, at der
gennemføres lovgivning vedrørende en reguleret,
delvis liberalisering af det danske spillemarked. Forslaget er en
del af denne aftales udmøntning.
Nærværende lovforslag er en del af den samlede
modernisering og delvise liberalisering af spillelovgivningen. I
dag er reguleringen og beskatningen af spil fastsat i en
række særlove og bekendtgørelser. Fremover vil
disse blive samlet i fire hovedlove, henholdsvis en spillelov, en
spilleafgiftslov, en spiludlodningslov og en ejerskabslov. De fire
lovforslag fremsættes for Folketinget samtidigt.
Nærværende lovforslag har til formål at
fastsætte bestemmelserne om udlodning af overskud fra spil
på lotteri og heste- og hundevæddeløb hos Danske
Spil A/S samt udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S i en
selvstændig lov (»spiludlodningsloven«).
Lovforslaget viderefører de fordelingsnøgler, der
følger af den gældende tips- og lottolov.
Baggrunden for regeringens beslutning om at gennemføre
en delvis liberalisering af det danske spillemarked er bl.a. et
ønske om at systematisere og modernisere den eksisterende
spillelovgivning.
I den forbindelse vil det efter regeringens opfattelse
være hensigtsmæssigt at udskille reglerne om
udlodningen af overskud fra spil på lotteri og heste- og
hundevæddeløb hos Danske Spil A/S samt udbyttet fra
Det Danske Klasselotteri A/S i en særskilt lov.
Spiludlodningsloven fastsætter, hvorledes overskud fra spil
på lotteri, væddemål på heste- og
hundevæddeløb samt udbyttet fra Det Danske
Klasselotteri A/S skal udloddes til gavn for idræt, kultur og
andre almennyttige formål m.v.
2. Gældende ret
Tips- og lottoloven i sin nuværende skikkelse findes i
lovbekendtgørelse nr. 273 af 17. april 2008, som
ændret ved lov nr. 521 af 12. juni 2009. De gældende
bestemmelser om fordelingen af tips- og lottomidler findes i
§§ 6 A-6 I.
Det følger af § 6 A, at de midler, som efter
loven er afsat til fordeling til idræt, kultur, almennyttige
formål m.v., udgør Danske Spil A/S' overskud efter
udredelse af statsafgift, gevinster og udgifter til administration,
afskrivning henlæggelser m.v. samt udbytte. I § 6
A, stk. 1, er det fastslået, hvorledes Danske Spil A/S'
overskud fordeles mellem de enkelte ressortministerier (den
overordnede fordelingsnøgle).
I § 6 A, stk. 3-5, er der fastsat bestemmelser
om et loft for udlodningen af Danske Spil A/S' overskud. Ordningen,
der gennemførtes ved en ændring af tips- og lottoloven
i 2003, indebærer, at udlodningen til Danske Spil A/S'
overskudsmodtagere fastsættes med udgangspunkt i Danske Spil
A/S' faktiske overskud i 2003, tillagt et beløb på 20
mio. kr. svarende til den forventede rentekompensation i 2003.
Dette beløb reguleres årligt med udviklingen i
reguleringstallet efter personskattelovens § 20.
Forskellen mellem det fastsatte beløb og Danske Spil
A/S' realiserede overskud opgøres for 2004 og
efterfølgende år. Hvis Danske Spil A/S' overskud er
mindre end det fastsatte beløb, kompenseres modtagerne af
staten med 50 pct. af forskellen. Overstiger Danske Spil A/?S'
overskud derimod det fastsatte beløb, fordeles 50 pct. af
forskellen til modtagerne, mens de resterende 50 pct. tilfalder
staten.
Denne ordning med en 50/50-risikofordeling blev indført
efter ønske fra de organisationer, som modtager tips- og
lottomidler, idet de ønskede større sikkerhed for
udlodningen.
Loftet havde virkning fra den 1. januar 2004. Som det
fremgår af tabel nr. 1 nedenfor, medførte
bestemmelserne om loftet, at der for regnskabsåret 2004
overførtes et beløb på 24 mio. kr. til
statskassen, mens der for regnskabsåret 2008 fandt en
statslig kompensation til overskudsmodtagerne på 100 mio. kr.
sted.
§§ 6 B-6 H fastsætter fordelingen til
diverse formål, foreninger m.v. inden for de enkelte
ressortministerier. De ministerier, som modtager tips- og
lottomidler til fordeling, er Kulturministeriet,
Undervisningsministeriet, Miljøministeriet,
Socialministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling samt Finansministeriet
(Finansministeriets kompetence er i henhold til kongelig resolution
af 23. november 2007 overført til kulturministeren).
Overskud fra spil på Færøerne og i
Grønland fordeles af de respektive hjemmestyrer til
almennyttige formål. Grønland og Færøerne
holdes således uden for den almindelige
fordelingsnøgle.
Kontrol med tips- og lottomidler, der fordeles til private
organisationer m.v., er overladt til de enkelte ressortministerier,
som kan fastsætte nærmere regler herom. jf. lovens
§ 7 B. Der er i § 13, stk. 2, hjemmel til,
at ministerierne kan anvende en del af de fordelte midler til
administration af midlerne.
| | | | | | | | | |
Tabel 1: Oversigt over
tipsmidlerne for regnskabsårene 2000-2008 |
Mio. kr. | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Kulturministeriet* 66,44 % | 899 | 855 | 893 | 987 | 1.047 | 1.062 | 1.076 | 1.151 | 1.129 |
Undervisningsministeriet 12,67 % | 184 | 175 | 183 | 188 | 200 | 203 | 205 | 208 | 204 |
Miljøministeriet 3,39 % | 50 | 48 | 50 | 50 | 53 | 54 | 55 | 56 | 55 |
Socialministeriet 10,42 % | 148 | 141 | 148 | 155 | 164 | 167 | 169 | 171 | 168 |
Indenrigs- og Sundhedsministeriet 2,95
% | 42 | 40 | 42 | 44 | 47 | 47 | 48 | 48 | 47 |
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling 0,39 % | 6 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Finansministeriet* 3,74 % | 53 | 51 | 53 | 56 | 59 | 60 | 61 | - | - |
Grønland 0,00 % | 13 | 12 | 13 | 13 | - | - | - | - | - |
Færøerne 0,00 % | 7 | 7 | 7 | 0 | - | - | - | - | - |
Statsafgifter | 952 | 964 | 1.049 | 1.116 | 1.172 | 1.186 | 1.243 | 1.283 | 1.252 |
| | | | | | | | | |
Udlodning i
alt | 2.354 | 2.298 | 2.443 | 2.614 | 2.749 | 2.785 | 2.863 | 2.923 | 2.861 |
Hestevæddeløbssportens
Finansieringsfond inklusive overskudsandel | 48 | 95 | 68 | - | - | - | - | - | - |
Oprettelse af
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond | 50 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Færøerne | - | - | - | 8 | 10 | 9 | 9 | 9 | 10 |
Grønland | - | - | - | - | 22 | 22 | 22 | 22 | 23 |
Overførelse til staten | - | - | - | - | 24 | 14 | -1 | -25 | -100 |
| | | | | | | | | |
Udlodning i alt | 2.452 | 2.393 | 2.511 | 2.622 | 2.806 | 2.830 | 2.893 | 2.929 | 2.794 |
| | | | | | | | | |
* Finansministeriets midler er ved
kongelig resolution af 23. november 2007 overført til
Kulturministeriet. I 2007 overførtes 61 mio. kr. til
Kulturministeriet, og i 2008 var beløbet på 60 mio.
kr. |
| | | | | | | | | |
Procentsatserne i ovenstående tabel
hidrører fra den gældende lovs § 6 A,
stk. 1. |
| | | | | | | | | |
Tabel nr. 2: Oversigt
over tipsmidler inden for de enkelte ressortområder for
regnskabsårene 2000-2008 |
Udlodningsfordeling | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Mio. kr. | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
66,44 % til
Kulturministeriet | | | | | | | | | |
7,59 % til Team Danmark | 72 | 68 | 72 | 75 | 79 | 81 | 82 | 83 | 81 |
25,11 % til Danmarks
Idræts-Forbund | 243 | 231 | 241 | 248 | 263 | 267 | 270 | 274 | 268 |
22,88 % til Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger | 224 | 213 | 222 | 226 | 240 | 243 | 246 | 249 | 245 |
3,41 % til Dansk
Firmaidrætsforbund | 32 | 31 | 32 | 34 | 36 | 36 | 37 | 37 | 36 |
7,30 % til Lokale- og
Anlægsfonden | 69 | 66 | 69 | 72 | 76 | 78 | 79 | 80 | 78 |
8,20 % til
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond | - | - | - | 81 | 86 | 87 | 88 | 89 | 88 |
25,51 % til Kulturelle formål | 259 | 246 | 257 | 252 | 267 | 271 | 274 | 278 | 273 |
Administration* ** | | | | | | | | 2 | 2 |
76,12 % til landsdækkende
almennyttige organisationer** | | | | | | | | 45 | 45 |
23,88 % til andre almennyttige
formål** | | | | | | | | 14 | 14 |
| | | | | | | | | |
12,67 % til
Undervisningsministeriet | | | | | | | | | |
Administrationsbidrag* | | | | | | | 1 | 2 | 2 |
63,30 % til støtte af
ungdomsformål | 117 | 112 | 117 | 119 | 126 | 128 | 129 | 130 | 128 |
24,08 % til de landsdækkende
oplysningsforbund m.fl. | 44 | 41 | 43 | 45 | 48 | 49 | 49 | 50 | 49 |
12,62 % til undervisning og
folkeoplysning | 23 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 26 | 26 | 25 |
| | | | | | | | | |
3,39 % til
Miljøministeriet | 50 | 48 | 50 | 50 | 53 | 54 | 55 | 56 | 55 |
| | | | | | | | | |
10,42 % til
Socialministeriet | | | | | | | | | |
Administration* | | | | | | | 2 | 3 | 3 |
46,97 % til handicaporganisationer og
-?foreninger | 70 | 67 | 69 | 73 | 77 | 78 | 78 | 79 | 78 |
14,98 % til
ældreorganisationer | 22 | 21 | 22 | 23 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
30,04 % til landsdækkende frivillige
sociale organisationer | 45 | 42 | 44 | 46 | 49 | 50 | 50 | 51 | 50 |
8,01 % til særlige sociale
formål | 12 | 11 | 12 | 12 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
| | | | | | | | | |
2,95 % til Indenrigs-
og Sundhedsministeriet | 42 | 40 | 42 | 44 | 47 | 47 | 48 | 48 | 47 |
| | | | | | | | | |
0,39 % til Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling | 6 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
| | | | | | | | | |
3,74 % til
Finansministeriet** | | | | | | | | | |
Administration* | | | | | | | 2 | - | - |
76,12 % til landsdækkende
almennyttige organisationer | 41 | 39 | 40 | 42 | 45 | 46 | 45 | - | - |
23,88 % til andre almennyttige
formål | 13 | 12 | 13 | 13 | 14 | 14 | 14 | - | - |
| | | | | | | | | |
0,00 % til
Grønland | 13 | 12 | 13 | 13 | - | - | - | - | - |
| | | | | | | | | |
0,00 % til
Færøerne | 7 | 7 | 7 | - | - | - | - | - | - |
| | | | | | | | | |
Statsafgifter | 952 | 964 | 1.049 | 1.116 | 1.172 | 1.186 | 1.243 | 1.283 | 1.252 |
| | | | | | | | | |
I alt | 2.354 | 2.298 | 2.443 | 2.614 | 2.749 | 2.785 | 2.863 | 2.923 | 2.861 |
| | | | | | | | | |
Hestevæddeløbssportens
Finansieringsfond inklusive overskudsandel | 48 | 95 | 68 | - | - | - | - | - | - |
Oprettelse af
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond | 50 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Udlodning til Færøerne | - | - | - | 8 | 10 | 9 | 9 | 9 | 10 |
Udlodning til Grønland | - | - | - | - | 22 | 22 | 22 | 22 | 23 |
Overførsel til staten | - | - | - | - | 24 | 14 | -1 | -25 | -100 |
Udlodning i
alt | 2.452 | 2.393 | 2.511 | 2.622 | 2.806 | 2.830 | 2.893 | 2.929 | 2.794 |
* Beløb til administration udtages
forlods. De resterende tilskud udloddes til tilskudsmodtagere efter
anførte procentsatser. |
** Finansministeriets midler er ved
kongelig resolution af 23. november 2007 overført til
kulturministeren. |
| | | | | | | | | |
Procentsatserne i ovenstående tabel
hidrører fra den gældende lovs §§ 6 B-6
H. |
3. Regeringens overvejelser og forslag
Danske Spil A/S' omsætning og overskud har de seneste
år vist faldende tendenser, hvilket både har haft
konsekvenser for overskudsmodtagerne og for statskassen. Meget
tyder på, at overskuddet i Danske Spil A/S også i de
kommende år vil være realt faldende.
På den baggrund har der vist sig et behov for at
fastsætte en ny model for udlodningen til
overskudsmodtagerne.
Regeringen foreslår, at de midler, som skal fordeles
mellem udlodningsmodtagerne, skal tage udgangspunkt i de overskud,
som fremkommer ved lotteri og heste- og hundevæddemål
hos Danske Spil A/S samt udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S.
Inddragelsen af udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S i
overskudsdelingen er ny og er indført for at sikre et
udvidet grundlag for udlodningen.
Regeringen foreslår, at den første udlodning
efter denne lov i 2012 gøres uafhængig af overskuddet
for regnskabsåret 2011 og fastsættes til et
startudlodningsbeløb på 1.610 mio. kr., svarende til
Danske Spil A/S' overskud for regnskabsåret 2008, der har
dannet grundlag for udlodningen til overskudsmodtagerne i 2009.
Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2009 til
2012 og forventes i 2012 at være nominelt ca. 1,7 mia. kr.,
hvortil der lægges et beløb på 35 mio. kr. fra
staten.
Udlodningen kobles fra 2013 og frem til de overskud, som
fremkommer ved lotteri og heste- og hundevæddemål hos
Danske Spil A/S samt udbytte fra Det Danske Klasselotteri
A/S.
Der fortsættes med et udlodningsloft med
50/50-risikofordeling mellem stat og udlodningsmodtagere svarende
til i dag. Udlodningsloftet fastsættes i 2012 ud fra
overskuddene for regnskabsåret 2011, som fremkommer ved
lotteri og heste- og hundevæddemål hos Danske Spil A/S
her i landet samt udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S, men
får først virkning for udlodningens størrelse
fra 2013 og frem, dvs. samtidig med, at udlodningen gøres
afhængig af overskuddene fra lotteri og heste- og
hundevæddemål hos Danske Spil A/S samt udbytte fra Det
Danske Klasselotteri A/S, jf. i øvrigt bemærkningerne
til § 1, stk. 4 og 5.
Hvis overskud og udbytte tilsammen i regnskabsåret 2011
er mindre end udlodningsniveauet i 2012 på realt 1.610 mio.
kr., reguleret med forbrugerpriserne fra 2009 til 2012 (nominelt
ca. 1,7 mia. kr.) og tillagt et beløb på 35 mio. kr.
fra staten, reguleres loftet - ud fra princippet om en
50/50-risikofordeling, så det svarer til udlodningsniveauet.
Dvs. hvis overskud og udbytte f.eks. er på nominelt 1.635
mio. kr., vil loftet være på 1.835 mio. kr. Hvis
overskud og udbytte f.eks. er på nominelt 1.835 mio. kr., vil
loftet fastsættes til 1.635 mio. kr. Udlodningsloftet
reguleres fremadrettet med forbrugerprisindekset.
Når udlodningen fra 2013 og frem kobles til
overskuddene, som fremkommer ved lotteri og heste- og
hundevæddemål hos Danske Spil A/S samt udbytte fra Det
Danske Klasselotteri A/S, regulerer udlodningsloftet det
beløb, der udloddes til udlodningsmodtagerne ud fra den
nugældende 50/50-risikodelingsmodel, hvor overskudsmodtagerne
og staten deler henholdsvis gevinsten og tabet i forhold til
beløbenes størrelse.
Da denne lov først får virkning fra udlodningen
2012, har regeringen for at sikre overskudsmodtagerne mod
yderligere fald i indtægter, i forbindelse med
finanslovsaftalen for 2010, besluttet at afsætte 110 mio. kr.
i perioden 2010-2011 som et ekstraordinært statsligt tilskud
med henblik på at understøtte et uændret realt
udlodningsniveau i perioden 2009 til 2011.
Regeringen foreslår, at den overordnede
fordelingsnøgle og de fordelingsprincipper, der er fastsat i
tips- og lottolovens § 6 A, dvs. den procentvise
fordeling ministerierne imellem, videreføres i det omfang,
procentfordelingen følger af lovteksten. Der henvises til
lovforslagets § 2.
Det foreslås at videreføre de
fordelingsnøgler, der er fastsat vedrørende de
enkelte ressortområder, dog således at
Finansministeriets tidligere pulje til almennyttige formål,
som ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev
overført til kulturministeren, nu indgår som en del af
Kulturministeriets samlede midler. Der henvises til lovforslagets
§§ 3-8.
Endvidere foreslås det at videreføre
bestemmelserne om kontrol og regnskabsaflæggelse samt
anvendelse af beløb til administration af tipsmidlerne. Der
henvises til lovforslaget § 9 henholdsvis
§ 10.
Udlodningsmodellen vil blive evalueret i 2014.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige.
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for staten, regioner eller kommuner.
I tilknytning til den foreslåede udlodningsmodel
foreslås det, at Danske Spil A/S' monopolselskab
pålægges selskabsskat og samtidig fritages for den
gældende afgift for lotterierne på 16 pct. af
indskudssummen, jf. det fremsatte forslag til lov om afgifter af
spil.
Med udgangspunkt i Danske Spil A/S' regnskab for 2008
skønnes de samlede skatte- og afgiftsmæssige
ændringer, som følge af forslaget til lov om afgifter
af spil (i relation til forslaget om en ny udlodningsmodel),
isoleret set at medføre et årligt provenutab for
staten på ca. 210 mio. kr. Provenutabet modsvares af en
tilsvarende forøgelse af overskuddet fra monopolspillene,
der udloddes til udlodningsmodtagerne.
Forslaget om, at udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S
tilfalder udlodningsmodtagerne, medfører (isoleret) et
provenutab for staten på årligt ca. 100 mio. kr.
Det foreslås, at udlodningsmodtagerne i
regnskabsåret 2011 sikres et udlodningsbeløb på
ca. 1,735 mia. kr., hvilket svarer til beløbet for
regnskabsåret 2008 reguleret med den skønnede
udvikling i forbrugerpriserne samt et beløb fra staten
på 35 mio. kr. I løbende priser svarer det til en
stigning i udlodningsbeløbet på ca. 125 mio. kr. i
forhold til beløbet for regnskabsåret 2008 på
1.610 mio. kr.
Fremover gælder der et udlodningsloft, der reguleres med
udviklingen i forbrugerprisindekset, og hvor staten og
overskudsmodtagerne deler forskellen mellem overskuddet og
udlodningsloftet efter en 50/50-risikodeling.
I tabel 3 nedenfor er vist et skøn for udviklingen i
beløbet til overskudsmodtagerne og den statslige
kompensation, hvis overskuddet i Danske Spil A/S' monopolselskab og
udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S er uændrede frem
til og med 2014.
|
Tabel 3. Udlodning
regnskabsår 2008 og skønnet udvikling 2011 -
2014. |
Regnskabsår Løbende
priser | Gældende
lov | Forslag til ny
udlodningslov |
| 2008 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
| Mio. kr. |
Overskud/udbytte | 1.510 | 1.6401) | 1.640 | 1.640 | 1.640 |
Udlodningsloft | 1.710 | 1.830 2) | 1.8653) | 1.900 | 1.936 |
Statslig kompensation | 100 | 95 | 112 | 130 | 148 |
Udlodningsbeløb4) | 1.610 | 1.735 | 1.752 | 1.770 | 1.788 |
Kilde. Skatteministeriet |
| | | | | |
1) | Skønnet overskud fra
monopolspillene inkl. overskud fra Det Danske Klasselotteri A/S
på ca. 100 mio. kr. årligt. |
2) | For regnskabsåret 2011 (vedr.
udlodning i 2012) fastsættes loftet som forskel mellem
overskud/udbytte og fastsat udlodning på ca. 1,735 mia.
kr. |
3) | Loftet er fra og med regnskabsåret
2012 reguleret med skønnet udvikling i
forbrugerprisindekset (1,9 pct. pr. år). |
4) | Beløbet udloddes året
efter. |
|
Udlodningsmodellen indebærer, at der i 2012 sikres en
startudlodning på ca. 1,735 mia. kr.:
- Ved
overskud/udbytte på ca. 1,735 mia. kr. er der ingen statslig
kompensation eller indtægt.
- Ved
overskud/udbytte mindre end ca. 1,735 mia. kr. kompenserer staten
for forskellen mellem overskud/udbytte og ca. 1,735 mia. kr., som
fordeles blandt udlodningsmodtagerne.
- Ved
overskud/udbytte større end ca. 1,735 mia. kr. modtager
staten forskellen mellem overskud og ca. 1,735 mia. kr.
Udlodningsloftet for 2012 fastsættes således, at
gennemsnittet af beløbene (på baggrund af
regnskabsåret 2011) og udlodningsloftet er lig med ca. 1,735
mia. kr.
Økonomiske konsekvenser over tid:
Efter 2012 deler udlodningsmodtagerne og staten risikoen for
forskellen mellem beløbene og udlodningsloft med en
50/50-risikodelingsmodel.
1) Såfremt
overskud er lig med udlodningsloft, er der ingen statslig
kompensation eller indtægt.
2) Ved
overskud/udbytte mindre end udlodningsloft indebærer
udlodningsmodellen, at
- stiger forskel
mellem overskud/udbytte og udlodningsloft, stiger den statslige
kompensation grundet 50/50-risikofordeling mellem stat og
udlodningsmodtagerne og
- formindskes
forskel mellem overskud/udbytte og udlodningsloft, falder den
statslige kompensation grundet 50/50-risikofordeling mellem stat og
udlodningsmodtagerne.
3) Ved
overskud/udbytte større end udlodningsloft indebærer
udlodningsmodellen, at
- stiger forskel
mellem overskud/udbytte og udlodningsloft, stiger den statslige
indtægt grundet 50/50-risikofordeling mellem stat og
udlodningsmodtagerne og
- formindskes
forskel mellem overskud/udbytte og udlodningsloft, falder den
statslige indtægt grundet 50/50-risikofordeling mellem stat
og udlodningsmodtagerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget medfører ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne eller det frivillige foreningsliv.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Høring
Ud over de relevante ministerier har udkast til lovforslag
været sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Brammer Advokater, Casinoforeningen, Center for Ludomani, CEPOS,
Compu-Game A/S, DR, Danmarks Bridgeforbund, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Idræts-Forbund (DIF), Danmarks
Tankesports-Forbund, Danmarks Tivoliforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automat
Expert A/S, Dansk Backgammon Forbund, Dansk Boldspil-Union (DBU),
Danske Dagblades Forening, Dansk Døve-Idrætsforbund,
Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF), Dansk Galop,
Dansk Go Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger
(DGI), Dansk Handicap-Idræts Forbund, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Industri, Dansk L'Hombre Union, Dansk
Othello Forbund, Dansk MisbrugsBehandling i Århus, Dansk Skak
Union, Dansk Skoleidræt, Dansk Skole Skak, Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske
Advokater, Danske Spil A/S, Danske Regioner, Datatilsynet, De
Danske Skytteforeninger (DDS), De Samvirkende Købmænd
(DSK), Den Danske Dommerforening, Det Danske Klasselotteri A/S, Det
Centrale Handicapråd, Divisionsforeningen, Danske
Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI), European Betting and
Gaming Association, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Finansrådet, FDIH - Foreningen for Distance- og
Internethandel, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske
Revisorer, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Frederiksberg Centeret,
Friluftsrådet, Hestevæddeløbssportens
Finansieringsfond (HFF), Horesta, Horten, ISOBRO, JKL A/S, Jyllands
Attraktioner, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
Kortclub´en af 1993, Ladbrokes Nordic, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Landbrugslotteriet, Landsskatteretten, Lokale- og
Anlægsfonden, Majorgaarden, Pokerstars v. Nikolaj
Bøgh, JKL A/S, RGA - Remote Gambling Association,
Retssikkerhedschefen, SKAT, Skatterevisorforeningen, Stanleybet,
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger, Team Danmark, TV 2 og
Varelotteriet.
| | |
10. Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget |
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Udlodningsmodtagerne sikres i 2012 et
udlodningsbeløb på ca. 1,735 mia. kr., hvilket svarer
til udlodningen for regnskabsåret 2008 reguleret med den
skønnede udvikling i forbrugerpriserne, samt et beløb
fra staten på 35 mio. kr. I løbende priser svarer det
til en stigning i udlodningsbeløbet på ca. 125 mio.
kr. i forhold til beløbet for regnskabsåret 2008
på 1,610 mia. kr. Fremover gælder der et
udlodningsloft, der reguleres med udviklingen i
forbrugerprisindekset, og hvor staten og overskudsmodtagerne deler
forskellen mellem overskuddet og udlodningsloftet efter en
50/50-risikodeling. Hvis overskuddet/udbyttet i 2013 er på
1,640 mia. kr., vil der ske en statslig kompensation til
udlodningsmodtagerne på 130 mio. kr., jf. afsnit 4
ovenfor. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse fastslår, hvad det er
for et beløb, som skal fordeles mellem udlodningsmodtagerne
i henhold til lovforslaget.
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at de
beløb, der skal udloddes via de øvrige bestemmelser i
lovforslaget, er overskuddene hos Danske Spil A/S fra udbud af
lotteri og heste- og hundevæddemål her i landet samt
udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S i medfør af lov om
spil. I lighed med det, der gælder i dag, opgøres
overskuddet fra Danske Spil A/S for så vidt angår udbud
af lotteri og heste- og hundevæddemål her i landet i
medfør af lov om spil, som overskuddet efter udredelsen af
skatter, afgifter og gebyrer, gevinster samt udgifter til
administration, afskrivning, henlæggelser m.v. samt
udbytte.
For så vidt angår Det Danske Klasselotteri A/S
forudsættes udbyttet fastsat og udbetalt som hidtil. De
senere år har Det Danske Klasselotteri A/S udbetalt udbytte
næsten svarende til regnskabsperiodens resultat efter
skat.
Overskud fra lotteri og heste- og hundevæddeløb
»her i landet« omfatter ikke Færøerne og
Grønland. Se i øvrigt bemærkningerne til
§ 15.
Samtidig med nærværende lovforslag har
skatteministeren fremsat forslag til lov om spil, hvor det i
§ 6 fastsættes, at tilladelse til udbud af lotteri
gives til Danske Spil A/S, i § 8 fastsættes, at
tilladelse til udbud af klasselotteri gives til Det Danske
Klasselotteri A/S, samt i § 12, at tilladelse til udbud
af heste- og hundevæddemål gives til Danske Spil
A/S.
Til stk. 2
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at
beløbet, som udloddes i et givent kalenderår, er
baseret på regnskabsperioden, der afsluttes i det
forudgående kalenderår. Det betyder for denne
lov, at første udlodning foretages i 2012 på baggrund
af regnskabsåret 2011 for det i stk. 1, 1. pkt.,
nævnte overskud hos Danske Spil A/S. Udlodningen i 2011,
på baggrund af det nuværende Danske Spil A/?S' overskud
for 2010, foretages efter de gældende regler i lov om visse
spil, lotterier og væddemål, jf.
lovbekendtgørelse nr. 273 af 17. april 2008, som
ændret ved § 16 i lov nr. 512 af 12. juni 2009. Se
endvidere bemærkningerne til § 14,
stk. 4.
Det Danske Klasselotteri A/S's regnskabsår løber
i dag fra d. 1. april til d. 31. marts. Det betyder, at det
første udbytte, der vil skulle udloddes efter de
foreslåede regler fra Det Danske Klasselotteri A/S, skal
udloddes i 2012 på baggrund af regnskabet løbende fra
1. april 2010 til 31. marts 2011.
For de udlodningsmodtagere, som af historiske årsager i
forbindelse med overgangen fra omsætningsmodtagere til
overskudsmodtagere har fået udbetalt deres udlodning a conto
forlods, samt for de ministerier, som forlods har fået
acontoudbetalinger til administration, fortsættes denne
praksis, således at acontobeløb udbetales i
løbet af det pågældende regnskabsår med
efterfølgende regulering, når overskuddet og udbyttet
opgøres ved regnskabsårets afslutning.
Til stk. 3
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at der
i 2012 fastsættes en startudlodning til de i loven fastsatte
udlodningsmodtagere på 1.610 mio. kr., realt svarende til
udlodningen til samme modtagere i 2009. Startudlodningen reguleres
med forbrugerprisindekset fra 2009 til 2012 og forventes at svare
nominelt til ca. 1,7 mia. kr., jf. stk. 6, hvortil
lægges et beløb på 35 mio. kr. fra staten,
således at startudlodningen i 2012 forventes at svare til ca.
1,735 mia. kr.
Startudlodningsbeløbet i 2012 gøres
således uafhængigt af overskuddene fra lotteri og
heste- og hundevæddemål hos Danske Spil A/S samt
udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S jf. stk. 1.
Til stk. 4
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at der
i 2012 fastsættes et udlodningsloft, som beregnes på
baggrund af overskuddene og udbyttet for regnskabsåret, der
afsluttes i 2011 for selskaberne nævnt i stk. 1.
Udlodningsloftets fastsættelse er således
afhængigt af, hvad overskud og udbytte, jf. stk. 1, er
for regnskabsåret afsluttet i 2011. Se i øvrigt
bemærkningerne til stk. 2 for så vidt angår
Det Danske Klasselotteri A/S' overskud.
Udlodningsloftet fastsættes efter princippet om en
50/50-risikodeling mellem udlodningsmodtagerne og staten set i
forhold til startudlodningsbeløbet. Såfremt
overskuddene og udbyttet i 2011 tilsammen udgør et
beløb på 1,735 mia. kr. nominelt (1.610 mio. kr. realt
tillagt et beløb på 35 mio. kr. nominelt), hvilket er
identisk med startudlodningsbeløbet, vil udlodningsloftet
blive fastsat til 1,735 mia. kr. Hvis de samlede overskud/udbytte
for 2011 overstiger 1,735 mia. kr., fastsættes
udlodningsloftet til startudlodningsbeløbet fratrukket
forskellen mellem overskuds/udbytte-beløbet og
startudlodningsbeløbet. Såfremt de samlede overskud
for 2011 er mindre end 1,735 mia. kr., fastsættes
udlodningsloftet til startudlodningsbeløbet tillagt
forskellen mellem startudlodningsbeløbet og
overskuds/udbytte-beløbet. Beløbet på 1,735
mia. kr. tager udgangspunkt i, at overskuddet for
regnskabsåret 2008 på 1.610 mio. kr. bliver reguleret
med udviklingen i forbrugerpriserne fra 2009 til 2012 og tillagt et
beløb på 35 mio. kr.
| | |
Udlodningsloftet fastsættes
eksempelvis således: |
| | |
Eksempel 1: Samlet
beløb, jf. stk. 1, på 1.735 mio. kr.
nominelt |
Startudlodningsbeløbet | 1.735 mio. kr. |
50/50-risikodeling i forhold til
startudlodningen | 0 mio. kr. |
Udlodningsloft | 1.735 mio. kr. |
| | |
Eksempel 2: Samlet
beløb, jf. stk. 1, på 1.635 mio. kr.
nominelt |
Startudlodningsbeløbet | 1.735 mio. kr. |
Startudlodning minus overskud (1.735 mio.
kr. - 1.635 mio. kr.) | + | 100 mio. kr. |
Udlodningsloft | 1.835 mio. kr. |
| | |
Eksempel 3: Samlet
beløb, jf. stk. 1, på 1.835 mio. kr.
nominelt |
Startudlodningsbeløbet | 1.735 mio. kr. |
Overskud minus startudlodning (1.835 mio.
kr. - 1.735 mio. kr.) | - | 100 mio. kr. |
Udlodningsloft | 1.635 mio. kr. |
| | |
Til stk. 5
Den foreslåede bestemmelse regulerer udlodningen fra
2013. De beløb, som udloddes til udlodningsmodtagerne, er
baseret på overskuddene henholdsvis udbytte, jf. stk. 1,
og ud fra princippet om en 50/50-risikodeling mellem
udlodningsmodtagerne og staten i forhold til udlodningsloftet som
fastsat i stk. 4.
Såfremt overskuddene fra lotteri og heste- og
hundevæddemål hos Danske Spil A/S samt udbytte fra Det
Danske Klasselotteri A/S, jf. stk. 1, er mindre end
udlodningsloftet, kompenserer staten udlodningsmodtagerne for
halvdelen af forskellen mellem overskud og udlodningsloft.
Kompensationen fordeles mellem udlodningsmodtagerne efter
fordelingsnøglen i § 2, stk. 1.
Såfremt overskuddene fra lotteri og heste- og
hundevæddemål hos Danske Spil A/S og udbytte fra Det
Danske Klasselotteri A/S, jf. stk. 1, overstiger
udlodningsloftet, deles det overskydende beløb ligeligt
mellem udlodningsmodtagerne og staten. Det overskydende
beløb til udlodningsmodtagerne fordeles efter
fordelingsnøglen i § 2, stk. 1.
Til stk. 6
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at
udlodningsloftet, jf. stk. 4 og 5, reguleres årligt med
forbrugerprisindekset. I den nuværende lovgivning er anvendt
indeks i personskattelovens § 20, hvilket dog ikke anses
for hensigtsmæssigt at videreføre.
Ved fastsættelsen af udlodningsloftet for 2012 er
prisudviklingen i 2012 ikke kendt, og der anvendes derfor et
skøn herfor. Konkret anvendes Finansministeriets skøn
for prisudviklingen i 2012, som det fremgår af den til enhver
tid nyeste udgave af Økonomisk Redegørelse.
Til § 2
Fordelingsnøglen i den nuværende tips- og
lottolov foreslås videreført i denne bestemmelse
uændret i forhold til de nugældende regler.
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at
overskuddene ved lotteri, heste- og hundevæddemål og
udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S samt eventuel statslig
kompensation, der fremkommer som nævnt i lovforslagets
§ 1, fordeles på følgende måde:
1) 70,18 pct. til
Kulturministeriet,
2) 12,67 pct. til
Undervisningsministeriet,
3) 3,39 pct. til
Miljøministeriet,
4) 10,42 pct. til
Socialministeriet,
5) 2,95 pct. til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og
6) 0,39 pct. til
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Den i § 2, stk. 1, foreslåede
overskudsdeling svarer til den fordelingsnøgle, der i dag
findes i tips- og lottolovens § 6 A, dog således at
Finansministeriets tidligere pulje til almennyttige formål
jf. § 6 A, stk. 1, nr. 7, som ved kongelig
resolution af 23. november 2007 blev overført til
kulturministeren, nu indgår som en del af Kulturministeriets
samlede midler.
Til stk. 2
Efter forslaget til stk. 2 kan ministerierne
henlægge midler, der ikke er anvendt i de enkelte år,
til fonde under de pågældende ministeriers
bestyrelse.
Til stk. 3
Efter forslaget til stk. 3 kan ministerierne
henlægge tilsynet med organisationers fordeling af midler i
medfør af lovforslagets §§ 3-8 til
Økonomistyrelsen.
Til § 3
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen
af Kulturministeriets andel af midlerne. I forhold til den
gældende lovs § 6 B er Kulturministeriets midler
suppleret med Finansministeriets tidligere puljer til almennyttige
formål, som ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev
overført til kulturministeren. Procentfordelingen i forhold
til tidligere er således udelukkende ændret i forhold
til tilføjelsen af de to almennyttige puljer og den heraf
forøgede procentfordeling til Kulturministeriet fra 66,44
til 70,18.
Kulturministeriets pulje fordeles på 9 delpuljer.
1. Team
Danmark
Delpuljen udgør 7,19 pct. af Kulturministeriets samlede
pulje. Team Danmark modtager desuden et tilskud fra Danmarks
Idræts-Forbund på 7,97 pct. af DIF's pulje, jf.
nedenfor under nr. 2. Team Danmark fordeler midlerne i
overensstemmelse med lov nr. 288 af 26. april 2004 om
eliteidræt. I henhold til bemærkningerne til samme lov
indgås der en resultatkontrakt mellem Team Danmark og
Kulturministeriet.
2. Danmarks Idræts-Forbund (DIF)
Delpuljen udgør 23,77 pct. af Kulturministeriets
samlede pulje. I overensstemmelse med de gældende regler ydes
tilskuddet til DIF på vilkår af, at DIF fortsat har det
økonomiske ansvar for Danmarks Tankesportsforbund, Danmarks
Døveidrætsforbund og Dansk
Handicapidrætsforbund. En del af DIF's tilskud skal
således kanaliseres videre til disse forbund.
Af udlodningen til DIF overføres fortsat et
særskilt tilskud til Dansk Boldspil Union udgørende
2,2 pct. af udlodningen til DIF. DIF er endvidere fortsat
forpligtet til at yde tilskud til Team Danmark; dette tilskud
udgør 7,97 pct. af tilskuddet til DIF.
Tilskud til Danmarks Olympiske Komité indgår i
DIF's generelle tilskud.
Der indgås aftale mellem DIF og kulturministeren om,
hvilke indsatsområder DIF særligt skal varetage for at
sikre de kulturpolitiske målsætninger. DIF
aflægger årligt rapport herom til
kulturministeren.
3. Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger
(DGI)
Delpuljen udgør 21,66 pct. af Kulturministeriets
samlede pulje. De Danske Skytteforeningers andel af DGI's pulje
udgør 14,7 pct.
Der indgås aftale mellem DGI og kulturministeren om,
hvilke indsatsområder DGI særligt skal varetage for at
sikre de kulturpolitiske målsætninger. DGI
aflægger årligt rapport herom til
kulturministeren.
4. Dansk
Firmaidrætsforbund (DFIF)
Delpuljen udgør 3,23 pct. af Kulturministeriets samlede
pulje. DFIF er forpligtet til ud af sit tilskud at yde et tilskud
på 3,5 mio. kr. til Foreningen til fremme af Motion og
Idræt i dagtimerne.
Der indgås aftale mellem DFIF og kulturministeren om,
hvilke indsatsområder DFIF særligt skal varetage for at
sikre de kulturpolitiske målsætninger. DFIF
aflægger årligt rapport herom til
kulturministeren.
De i nr. 1-4 nævnte puljer fordeles af de
pågældende organisationer, jf. forslaget til
§ 3, stk. 2.
5. Lokale- og Anlægsfonden
Delpuljen udgør 6,91 pct. af Kulturministeriets samlede
pulje. Lokale- og Anlægsfonden har til formål at yde
støtte til anlæg inden for idræt, fritid, kultur
og friluftsliv. Fonden kan bl.a. yde støtte til byggeri af
idrætsfaciliteter, væresteder, biografer, kulturhuse,
udstillingssteder, museer m.v. Lokale- og Anlægsfonden skal
koncentrere sin indsats om områderne
breddeidrætsanlæg, børne- og
ungdomsområdet, friluftsliv og de små lokale projekter,
hvor idræt og kultur ofte deler faciliteter.
Puljen fordeles af Lokale- og Anlægsfondens bestyrelse,
jf. forslaget til § 3, stk. 3. Bestyrelsen skal
fortsat sammensættes på den måde, at et medlem
udpeges af Danmarks Idræts-Forbund, et medlem udpeges af
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, et medlem udpeges af
Dansk Firmaidrætsforbund, et medlem udpeges af Dansk Ungdoms
Fællesråd, et medlem udpeges af Friluftsrådet, og
fire medlemmer udpeges af kulturministeren. Kulturministeren
udpeger formanden. En repræsentant for KL er tilknyttet
bestyrelsen som tilforordnet. Genbeskikkelse kan finde sted.
Der indgås aftale mellem Lokale- og Anlægsfonden
og kulturministeren om, hvilke indsatsområder Lokale- og
Anlægsfonden særligt skal varetage for at sikre de
kulturpolitiske målsætninger. Lokale- og
Anlægsfonden aflægger årligt rapport herom til
kulturministeren.
6. Hestevæddeløbssportens
Finansieringsfond
Delpuljen udgør 7,76 pct. af Kulturministeriets samlede
pulje. Puljen fordeles af Hestevæddeløbssportens
Finansieringsfonds bestyrelse, jf. forslaget til § 3,
stk. 4. Sammensætningen af
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfonds bestyrelse
samt fondens formål følger af § 11 og
bemærkningerne hertil.
Der indgås aftale mellem
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond og
kulturministeren om, hvilke indsatsområder
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond særligt
skal varetage for at sikre de kulturpolitiske
målsætninger. Hestevæddeløbssportens
Finansieringsfond aflægger årligt rapport herom til
kulturministeren.
7. Kulturelle formål
Delpuljen udgør 24,15 pct. af Kulturministeriets
samlede pulje og fordeles til henholdsvis alment kulturelle
formål og idrætsformål. Puljen fordeles efter
forslaget til § 3, stk. 5, af kulturministeren med
godkendelse af Folketingets Finansudvalg.
Støtten til alment kulturelle formål fordeles af
kulturministeren til konkrete formål samt et antal
underpuljer, hvis midler med bistand af fagkyndige på de
forskellige områder løbende kan fordeles af
kulturministeren.
Støtte til idrætsformål omfatter bl.a.
tilskud til idrætsforskning, Antidoping Danmark m.v., til
mindre landsdækkende idrætsorganisationer (Dansk
Skoleidræt, Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger m.fl.),
handicapidræt samt til brevduesporten.
8. Landsdækkende almennyttige
formål
Delpuljen udgør 4,06 pct. af Kulturministeriets samlede
pulje og fordeles til landsdækkende almennyttige
formål. Puljen fordeles efter forslagets til § 3,
stk. 6, af kulturministeren.
Baggrunden for puljen er et ønske om at støtte
foreninger og organisationer, der udfører et i alment
omdømme anerkendt, uegennyttigt arbejde. Eksempler på
uegennyttigt arbejde er udviklings- og nødhjælp eller
udbredelse af kendskab og kontakt med forskellige
befolkningsgrupper og/eller lande.
Kulturministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler for fordeling af puljen.
Bekendtgørelsen skal indeholde bestemmelser om kriterier for
tildeling af støtte, administration af puljen,
regnskabsaflæggelse samt spørgsmålet om
klageadgang.
Kriterierne for tildeling af støtten tager udgangspunkt
i driftsstøtte til foreninger og organisationer med et
almennyttigt sigte. For at kunne opnå støtte fra
puljen skal ansøgende foreninger og organisationer opfylde
en række kriterier, der konkretiseres i
bekendtgørelsen. Kriterierne vil stille krav til
vedtægter, aktiviteter samt regnskab og årsberetning
for tidligere år mv.
Støtten beregnes på baggrund af mængden af
ansøgere, som opfylder kriterierne, samt nøgletal for
de godkendte ansøgere, herunder omsætning og
egenfinansiering.
9. Andre
almennyttige formål
Delpuljen udgør 1,27 pct. af Kulturministeriets samlede
pulje og fordeles til andre almennyttige formål. Puljen
fordeles efter forslaget til § 3, stk. 5, af
kulturministeren med godkendelse af Folketingets
Finansudvalg.
Støtten til almennyttige formål fordeles af
kulturministeren som støtte til humanitære,
velgørende og andre almennyttige konkrete formål,
herunder til anskaffelser, projekter og diverse andre
aktiviteter.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen
af Undervisningsministeriets andel af midlerne.
Til stk. 1
Undervisningsministeriets andel af midlerne udgør 12,67
pct. Undervisningsministeriets andel af midlerne fordeles
således, at
1. 63,30 pct. anvendes til støtte af
ungdomsformål,
2. 24,08 pct. anvendes til støtte af de
landsdækkende oplysningsforbund m.fl. og
3. 12,62 pct. anvendes til undervisning og
folkeoplysning.
Til stk. 2
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 2, at Dansk
Ungdoms Fællesråds fordeling af puljen sker efter
regler, som er fastsat af Dansk Ungdoms Fællesråd efter
godkendelse af Tipsungdomsnævnet. Midlerne fordeles
primært til den almindelige drift af landsdækkende
ungdomsorganisationer, der er selvstændige foreninger. Der
fordeles desuden midler til projektstøtte til grupper og
enkeltpersoner.
Det følger af den gældende § 6 C,
stk. 2, at Tipsungdomsnævnet godkender de mere
overordnede regler, mens Dansk Ungdoms Fællesråd efter
bemyndigelse fra nævnet fastsætter de mere detaljerede
regler for fordelingen og anvendelsen af midlerne. Praksis er
imidlertid, at Dansk Ungdoms Fællesråd udsteder et
samlet regelsæt for fordeling og anvendelse af tips- og
lottomidlerne efter forudgående godkendelse af
Tipsungdomsnævnet. Den foreslåede bestemmelse er
således en præcisering af den gældende procedure
for fastsættelse af regler om Dansk Ungdoms
Fællesråds fordeling af tipsmidlerne.
Det er Tipsungdomsnævnets afgørelse, hvilken grad
af selvbestemmelse Dansk Ungdoms Fællesråd har ved
fastsættelsen af reglerne om fordeling af tipsmidlerne. Det
er dog en forudsætning, at Tipsungdomsnævnet som
udgangspunkt giver Dansk Ungdoms Fællesråd en udstrakt
grad af selvbestemmelse, som efter omstændighederne kan
indskrænkes.
Det foreslås, at det i bestemmelsens stk. 2, 1. og
2. pkt., præciseres, at Dansk Ungdoms Fællesråd i
de regler, der fastsættes om fordeling af midlerne,
også fastsætter, hvilke betingelser der skal være
opfyldt for at modtage støtte fra puljen, og hvilke
oplysninger der skal afgives i forbindelse med ansøgning om
støtte fra puljen. Dansk Ungdoms Fællesråd
fastsætter endvidere efter godkendelse af
Tipsungdomsnævnet regler om, hvordan der føres kontrol
med, at betingelserne for at modtage støtte fra puljen er
opfyldt, og herunder regler om, at Dansk Ungdoms
Fællesråd til brug for en sådan kontrol kan
indhente nødvendige oplysninger fra
støttemodtageren.
De gældende regler om fordeling af midlerne, herunder
regler om betingelserne for at modtage støtte og om
kontrollen med, om betingelserne for at modtage støtte er
opfyldt, er fastsat i bekendtgørelse nr. 1197 af 30.
november 2006, med senere ændringer, om ydelse af tilskud til
samfundsengagerende og foreningsengagerende ungdomsorganisationer
samt retningslinjer for initiativstøtte.
De indholdsmæssige krav til de oplysninger, som
tilskudsansøgere skal afgive i forbindelse med
ansøgning om tilskud, er fastlagt i §§ 44 og
45 i bekendtgørelsen. Alle oplysninger, der gives på
ansøgningsskemaer til Dansk Ungdoms Fællesråd,
afgives på tro og love, jf. bekendtgørelsens
§ 43.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 5, at
landsorganisationer, der modtager driftsstøtte efter
bekendtgørelsen, skal fremlægge et årsregnskab
revideret af en statsautoriseret eller registreret revisor eller et
kommunalt revisionsorgan, som i øvrigt skal attestere de
oplysninger, der danner grundlag for behandlingen af
ansøgningen.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 6, at
Dansk Ungdoms Fællesråd hvert år udpeger en
statsautoriseret eller registreret revisor til at kontrollere de
oplysninger, der ligger til grund for organisationernes
ansøgninger om driftstilskud fra et antal tilfældigt
udvalgte organisationer. Herudover kan Tipsungdomsnævnet
eller Dansk Ungdoms Fællesråd udpege en revisor til at
kontrollere de oplysninger, der ligger til grund for beregning af
tilskud.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 7, at
organisationens egen revisor såvel som en af Dansk Ungdoms
Fællesråd eller Tipsungdomsnævnet udpeget revisor
ved henvendelse til organisationens medlemmer kan kontrollere
rigtigheden af de af organisationen opgivne oplysninger.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 8,
stk. 3, at det er en betingelse for udbetaling af tilskud, at
de oplysninger, som er givet i ansøgningerne, er korrekte.
Dansk Ungdoms Fællesråd kan for organisationer, der
ikke følger bestemmelserne i bekendtgørelsen,
tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis
eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Finder
Dansk Ungdoms Fællesråd, at der er afgivet urigtige
oplysninger eller foretaget handlinger med henblik på
omgåelse af reglerne, kan Dansk Ungdoms
Fællesråd udelukke organisationen fra tilskudsordningen
i et eller flere år, jf. bekendtgørelsens
§ 8, stk. 4.
Med den foreslåede præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen sikres det, at Dansk Ungdoms
Fællesråd kan fastsætte de nødvendige
regler for at kunne kontrollere, om støttemodtagernes
forvaltning af tilskuddet er i overensstemmelse med betingelserne
for at modtage støtte, herunder regler om, at Dansk Ungdoms
Fællesråd kan indhente de oplysninger fra
støttemodtagerne, som er nødvendige for en
sådan kontrol.
Til stk. 3-6
Det siddende Tipsungdomsnævn er nedsat af
undervisningsministeren og består af tre medlemmer: et
juridisk uddannet medlem og to ungdomssagkyndige medlemmer.
Undervisningsministeren udpeger nævnets formand blandt de tre
medlemmer. Medlemmerne udpeges for en 4-årig periode ad
gangen, og den samlede beskikkelsesperiode for et medlem kan
højst være 8 år.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 3, at
nævnet som hidtil består af tre medlemmer, dog at
nævnet sammensættes af et juridisk uddannet medlem, et
medlem der er statsautoriseret revisor og en sagkyndig i
ungdomsspørgsmål. Den ændrede
sammensætning er begrundet i, at nævnet ud over det
retlige tilsyn også fører et økonomisk tilsyn
med Dansk Ungdoms Fællesråds forvaltning af
tipsmidlerne og lejlighedsvis typisk i forbindelse med behandlingen
af klagesager gennemgår tilskudsmodtageres
regnskaber.
Tipsungdomsnævnet blev oprettet ved en ændring i
1995 af lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf.
lov nr. 215 af 29. marts 1995. Baggrunden var kritik fra flere
sider af Dansk Ungdoms Fællesråds administration af
tips- og lottomidlerne.
Ændringen af tipsloven i 1995 skete ud fra et
ønske om at give administrationen af midler til
støtte til ungdomsformål bedre vilkår og at
øge sikkerheden ved Dansk Ungdoms Fællesråds
fordeling af midlerne. Der blev derfor nedsat et uafhængigt
nævn, Tipsungdomsnævnet, der fik til opgave at
føre kontrol med Dansk Ungdoms Fællesråds
fordeling af tipsmidlerne. Nævnet blev tillagt en række
selvstændige beføjelser såsom at udstede
retningslinjer for midlernes fordeling og påse
retningslinjernes overholdelse, at godkende budget og regnskab for
beløbet til Dansk Ungdoms Fællesråd samt at
behandle klager over afgørelser truffet af Dansk Ungdoms
Fællesråd.
Tipsungdomsnævnets kompetence blev ved en ændring
af tipsloven i 2003, jf. lov nr. 204 af 26. marts 2003,
indskrænket til fordel for Dansk Ungdoms
Fællesråd. Lovændringen havde til formål
dels at fastholde Tipsungdomsnævnet som et selvstændigt
nævn med indsigt i og kontrol med Dansk Ungdoms
Fællesråds fordeling af tipsmidlerne, dels at give
Dansk Ungdoms Fællesråd en større grad af
selvstændighed ved fordeling af tipsmidlerne.
Det foreslås i stk. 4 præciseret, at
undervisningsministeren ved fastsættelsen af nærmere
regler om Tipsungdomsnævnets virke også kan
fastsætte regler om nævnets tilsyn med Dansk Ungdoms
Fællesråds fordeling af puljen.
Nærmere regler for Tipsungdomsnævnets virke er
fastlagt i bekendtgørelse nr. 711 af 13. august 2003 om et
Tipsungdomsnævn.
Tipsungdomsnævnet fører tilsyn med, at
tipsmidlerne ikke går til ulovlige formål, og tilser,
at forskellige ungdomsorganisationer kan få del heri,
herunder organisationer som ikke er medlemmer af Dansk Ungdoms
Fællesråd. Tipsungdomsnævnet fører ud over
det retlige tilsyn også et økonomisk tilsyn med Dansk
Ungdoms Fællesråds forvaltning af tipsmidlerne og
gennemgår lejlighedsvis typisk i forbindelse med klagesager
tilskudsmodtageres regnskaber.
Tipsungdomsnævnet kan i forbindelse med nævnets
tilsyn med Dansk Ungdoms Fællesråd indhente alle
oplysninger hos Dansk Ungdoms Fællesråd.
Dansk Ungdoms Fællesråd træffer som
udgangspunkt selv beslutning om det beløb, som
organisationen årligt skal anvende til administration af
fordelingen af tipsmidlerne og til varetagelse af opgaver af
fælles interesse for medlemsorganisationerne, idet det
forudsættes, at størrelsen af beløbet godkendes
på fællesrådets årlige
delegeretmøde. Det vil således normalt være op
til delegeretmødet at godkende Dansk Ungdoms
Fællesråds budget.
Tipsungdomsnævnet har dog mulighed for at gribe ind,
typisk på grund af en revisionsbemærkning herom, over
for størrelsen af det beløb, der tænkes anvendt
til administration af midlerne, hvis det vil udgøre en
uforholdsmæssig stor andel af de samlede puljemidler, eller
hvis nævnet bliver opmærksomt på, at der sker en
urimelig stor ophobning af uforbrugte midler i Dansk Ungdoms
Fællesråd.
Tipsungdomsnævnet træffer den endelige
administrative afgørelse i klager over Dansk Ungdoms
Fællesråds sagsbehandling og afgørelser om
tildeling af støtte. Tipsungdomsnævnets
prøvelse af Dansk Ungdoms Fællesråds
afgørelser er en legalitetskontrol, og nævnet
efterprøver ikke Dansk Ungdoms Fællesråds
skønsudøvelse. Er der mistanke om, at der er
tilsidesat en lighedsgrundsætning, eller at der er varetaget
usaglige hensyn, vil nævnet dog efterprøve
skønsudøvelsen. Tipsungdomsnævnets behandling
af klager kan munde ud i, at Dansk Ungdoms Fællesråds
afgørelser stadfæstes, ændres, hjemvises eller
afvises.
Dansk Ungdoms Fællesråds behandling af sager om
fordeling af puljen er omfattet af forvaltningsloven og lov om
offentlighed i forvaltningen.
Tipsungdomsnævnet indsender årligt til orientering
af undervisningsministeren en beretning om sin virksomhed, herunder
om fordeling af tipsmidlerne.
For at sikre Tipsungdomsnævnets uafhængighed er
nævntes sekretariatsbetjening lagt uden for
statsadministrationen. Sekretariatsbetjeningen bliver varetaget af
et advokatfirma.
Til stk. 7
Puljen til landsdækkende oplysningsforbund fordeles af
Oplysningsforbundenes Fællesråd efter regler, som er
godkendt af undervisningsministeren.
De gældende regler er fastsat i bekendtgørelse
nr. 1241 af 5. december 2006 om godkendelse af
Oplysningsforbundenes Fællesråds regler for fordeling
af midler til de landsdækkende oplysningsforbund m.fl.
Til stk. 8
Puljen, der skal anvendes til fremme af aktiviteter inden for
undervisning og folkeoplysning, fordeles efter
ansøgning.
Puljen har til formål at støtte aktiviteter og
nye tiltag inden for undervisnings- og folkeoplysningsområdet
gennem projekttilskud. Puljen fordeles af undervisningsministeren
med godkendelse af Folketingets Finansudvalg.
Til § 5
Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen
af Miljøministeriets andel af midlerne.
Miljøministeriets pulje på 3,39 pct. anvendes til
fremme af friluftslivets muligheder og til støtte af
initiativer, som forbedrer mulighederne for et alsidigt, aktivt
friluftsliv for hele befolkningen, og fordeles som hidtil af
Friluftsrådet uden miljøministerens forelæggelse
for Finansudvalget.
I Skov- og Naturstyrelsens revisionsinstruks af 16. november
1999 er fastsat nærmere regler for, hvilke udgifter
Friluftsrådet kan få dækket i forbindelse med
administrationen af tipsmidlerne, f.eks. løn, husleje og
telefon. Denne ordning forudsættes videreført.
Der kan samarbejdes mellem Friluftsrådet og andre
støttegivere, således at Friluftsrådet i
forbindelse med f.eks. naturcentre kan støtte de
formidlingsmæssige dele, mens andre fonde kan støtte
de bygningsmæssige dele.
Midlerne til friluftslivet fordeles til kategorierne
driftstilskud og projekttilskud. Tilskud ydes af
Friluftsrådet på baggrund af en konkret
vurdering af foreliggende ansøgninger, og kan gives
såvel til enkeltpersoner som juridiske personer, herunder
offentlige myndigheder. Endeligt tilskud udbetales normalt
først, når projektet er færdigt. Tilskud gives
typisk som delfinansiering.
1. Driftstilskud
Der kan ydes driftstilskud til landsdækkende natur- og
friluftsorganisationer. De samlede, generelle driftstilskud,
herunder til Friluftsrådet, må i det enkelte
finansår maksimalt udgøre 30 pct. af
Miljøministeriets midler, der samlet administreres af
Friluftsrådet i finansåret.
2. Projekttilskud
Tilskud til konkrete, ansøgte friluftsprojekter
omfatter en række områder, hvoriblandt kan
nævnes: naturformidling, naturvejledning, forskning og
udvikling, kursusvirksomhed, kulturmiljø, sundhedsrelaterede
projekter og andre lignende projekter/projekttyper. Det er ikke
betegnelsen for projektet, jf. foran, som afgør, om
Friluftsrådet kan fordele midlerne - derimod er det helt
afgørende, at der er tale om et konkret initiativ, som
forbedrer mulighederne for aktivt friluftsliv.
Skov- og Naturstyrelsen har på miljøministerens
vegne det koordinerende ansvar for naturvejledningsordningen. Skov-
og Naturstyrelsen og Friluftsrådet har derfor etableret et
fællessekretariat, som koordinerer f.eks. uddannelse og
efteruddannelse af naturvejledere, understøtter
netværk mellem naturvejlederne, udvikling af
naturvejlederordningen mv. Naturvejlederordningen blev gjort
permanent i 1989, og af midlerne til friluftslivet anvendes hertil
årligt omkring 10 mio. kr. til løntilskud. Det
forventes, at midlerne til friluftsliv støtter
naturvejledning på samme relative niveau fremover.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen
af Socialministeriets andel af midlerne.
Socialministeriets pulje på 10,42 pct. af de samlede
midler anvendes til fire puljer til henholdsvis
handicaporganisationer og -foreninger,
ældreorganisationer, landsdækkende frivillige sociale
organisationer og til særlige sociale formål m.v.
Bestemmelsen svarer med enkelte undtagelser til den
gældende lovs § 6 E. Ud over ændringer af ren
teknisk karakter er det i § 6, stk. 2,
præciseret, at socialministeren beslutter fordeling af de
respektive puljer på grundlag af gældende
fordelingsaftaler og beregningsmodeller godkendt af Folketingets
Finansudvalg, og at de tilskudsberettigede organisationer
på de respektive områder kan indgive forslag til
fordelingsaftale til socialministeren. Tilskuddene ifølge
puljerne i stk. 1, nr. 1-3, udmøntes via
fordelingsaftaler og beregningsmodeller, som er baseret på
objektive oplysninger såsom regnskabstal, medlemstal og
lignende. Tilskuddene gives som årlige generelle
driftstilskud. Forslaget stemmer overens med gældende
praksis.
For puljen til særlige sociale formål gælder
det, jf. § 6, stk. 3, at socialministeren fordeler
puljen på baggrund af retningslinjerne fastsat af
socialministeren efter indstilling fra Frivilligrådet.
Frivilligrådet er nedsat af socialministeren og
rådgiver blandt andet socialministeren og Folketinget om den
frivillige sektors rolle og indsats i forhold til sociale
udfordringer.
Til § 7
Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen
af Indenrigs- og Sundhedsministeriets andel af midlerne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets pulje på 2,95 pct.
fordeles til sygdomsbekæmpende organisationer, der gennem
støtte til forskning, oplysning og patientstøtte
bidrager til forebyggelse samt behandling af og/eller
afhjælpning af sygdom. Midlerne fordeles af ministeren for
sundhed og forebyggelse efter godkendelse fra Folketingets
Finansudvalg af arten og størrelsen af de puljer, som
ønskes etableret i det pågældende
finansår.
Bestemmelsen svarer med enkelte redaktionelle ændringer
til den gældende lovs § 6 F.
Til § 8
Den foreslåede bestemmelse fastsætter fordelingen
af Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings andel af
midlerne.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings pulje
på 0,39 pct. anvendes til forsknings- og forskningsrelaterede
aktiviteter. Midlerne anvendes til støtte af konkrete
initiativer inden for forskning og forskningsformidling, herunder
initiativer der fremmer forståelsen af forskningens betydning
for samfundet og it-relaterede forskningsaktiviteter. Der vil som
udgangspunkt være tale om initiativer, der normalt ikke vil
kunne opnå støtte fra forskningsrådene.
Bestemmelsen svarer til den gældende lovs § 6
G om Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings anvendelse
af sin andel af tipsmidlerne.
Til § 9
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at de
enkelte ressortministerier fastsætter nærmere regler om
regnskabsaflæggelse og revision med hensyn til midler, som
efter §§ 3-8 fordeles til private organisationer
m.v. Til brug for Rigsrevisionen kan ministerierne indhente
yderligere materiale til en nøjere regnskabsgennemgang.
Bestemmelsen svarer med enkelte redaktionelle ændringer til
den gældende lovs § 7 B.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at en del
af det beløb, der afsættes til fordeling efter
§ 2, kan anvendes til ministeriernes administration af
midlerne. Bestemmelsen svarer til den gældende lovs
§ 13, stk. 2,
Til § 11
Den foreslåede bestemmelse vedrører
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, der skal
fordele midlerne til hestevæddeløbssporten.
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond har til
formål at tilføre dansk
hestevæddeløbssport midler, herunder midler til
væddeløbsbanerne, avlsarbejde, uddannelse m.v., med
henblik på, at Danske Spil A/S efter § 12 i lov om
spil kan udbyde væddemål på
hestevæddeløbssportens baner. Fonden skal endvidere
tildele hundevæddeløbssporten midler, i det omfang
hundevæddeløb finder sted på
hestevæddeløbssportens baner.
Bestemmelsen fastslår, at 21,25 pct. af
omsætningen på totalisatorspil på den enkelte
hestevæddeløbsbane de dage, hvor der er løb i
henhold til løbskalenderen, tilfalder den
pågældende hestevæddeløbsbane.
Formålet hermed er primært at skabe incitament for
banerne til at øge publikums interesse for at komme på
de lokale væddeløbsbaner og spille på
væddeløbene.
Bestemmelsen fastslår ligeledes, at fonden ledes af en
bestyrelse bestående af fem medlemmer herunder en formand.
Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund udpeger hver et
medlem, mens kulturministeren udpeger de resterende tre medlemmer,
herunder formanden. Bestyrelsen udnævnes for en periode af 4
år. Bestyrelsen aflægger årligt regnskab og
beretning til kulturministeren. Fondens administrations- og
sekretariatsudgifter afholdes af fonden.
Bestemmelsen svarer i øvrigt til en
videreførelse den gældende lovs § 3 A om
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond.
Til § 12
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at Danske
Spil A/S' overskud, jf. § 1, stk. 1, 1. pkt. skal
indbetales a conto til Økonomistyrelsen 2 gange
årligt, mens afregningen af det endelige overskud med fradrag
af acontoindbetalingerne finder sted i marts.
For så vidt angår udbyttet fra Det Danske
Klasselotteri A/S, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt.,
henvises til bemærkningerne til § 1, stk. 1.
Til § 13
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at
Økonomistyrelsen forestår viderebetalingen af de
beløb, der efter § 1 skal udloddes til
udlodningsmodtagerne, jf. § 2, stk. 1.
Opgørelsen af udlodningerne kan ske særskilt for
Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S, mens
viderebetalingen foretages samlet. Se ligeledes
bemærkningerne til § 1, stk. 2.
Til § 14
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2011.
Udlodningsmodellen, jf. § 1, evalueres i 2014.
Evalueringen drøftes i den politiske aftalekreds,
således at eventuelle ændringer vil kunne
gennemføres og få virkning i 2015. I forbindelse med
evalueringen gennemføres ligeledes et udredningsarbejde af
idrættens økonomi og struktur i Danmark.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse ophæver de
gældende regler for udlodning i lov om visse spil, lotterier
og væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af
17. april 2008, som ændret ved § 16 i lov nr. 512
af 12. juni 2009.
Til stk. 3
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at reglerne i
nærværende lov finder anvendelse for udlodninger
på baggrund af Danske Spil A/S' regnskabsår 2011 og
frem samt Det Danske Klasselotteri A/S' regnskab for 1. april 2010
til 31. marts 2011 og frem. For så vidt angår
udlodninger på baggrund af Danske Spil A/S' regnskab for 2010
sker fordelingen i henhold til bestemmelserne i den gældende
lov om visse spil, lotterier og væddemål, jf.
lovforslagets § 14, stk. 4.
Til stk. 4
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at udlodning
af overskud på baggrund af Danske Spil A/S' regnskabsår
2010, uanset bestemmelsen i lovforslagets § 14,
stk. 2, foretages efter de hidtil gældende regler. Se i
øvrigt bemærkningerne til § 1, stk. 2,
angående udlodningen for 2011.
Til stk. 5
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at de
nuværende medlemmer af Tipsungdomsnævnet bliver
siddende, indtil nye medlemmer udpeges efter § 4, stk. 3. Den
nye sammensætning af Tipsungdomsnævnet får
således virkning fra den førstkommende nybeskikkelse
af nævnet efter lovens ikrafttræden.
Til § 15
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Det skal til orientering nævnes, at tips- og lottoloven
i dag fungerer som rigslov. Der skal derfor i samarbejde med det
Grønlandske Selvstyre tages særskilt stilling til den
fremtidige udformning af spillelovgivning for Grønland, der
i dag er omfattet af tips- og lottoloven. Eventuel
særlovgivning vil blive fremsat i efteråret 2010.