L 193 Forslag til lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål.

Af: Kulturminister Per Stig Møller (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-03-2010

Fremsættelse: 26-03-2010

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

20091_l193_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

Kulturministeren (Per Stig Møller):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål

(Lovforslag nr. L 193).

Forslaget er et led i aftalen af 4. februar 2010 mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om en reguleret, delvis liberalisering af det danske spillemarked.


Forslag til lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål udgør udmøntningen på Kulturministeriets område af aftalen om den regulerede, delvise liberalisering af det danske spillemarked.


Hovedformålet med forslaget er at fastsætte bestemmelser om udlodning af overskud fra Danske Spil A/S af spil på lotteri og heste- og hundevæddeløb samt udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S til gavn for idræt, kultur og andre almennyttige formål m.v. Lovforslaget indeholder bestemmelser om en ny udlodningsmodel, om kredsen af udlodningsmodtagere samt om fordelingen af overskuddet mellem udlodningsmodtagerne. Lovforslaget viderefører de fordelingsnøgler, som følger af den gældende tips- og lottolov. Der ændres således ikke på de gældende regler om kredsen af overskudsmodtagere eller på fordelingen af overskuddet mellem overskudsmodtagerne.


Danske Spil A/S' omsætning og overskud har de seneste år vist faldende tendenser, hvilket både har haft konsekvenser for overskudsmodtagerne og for statskassen. Meget tyder på, at overskuddet i Danske Spil A/S også i de kommende år vil være realt faldende.


På den baggrund har der vist sig et behov for at fastsætte en ny model for udlodningen til overskudsmodtagerne.


Lovforslaget lægger op til, at de midler, som skal fordeles mellem udlodningsmodtagerne, skal tage udgangspunkt i de overskud fra Danske Spil A/S, som fremkommer ved lotteri og heste- og hundevæddemål samt i udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S. Inddragelsen af udbyttet fra Det Danske Klasselotteri A/S i overskudsdelingen er ny og er indført for at sikre et udvidet grundlag for udlodningen.


Det foreslås, at den første udlodning efter denne lov i 2012 gøres uafhængig af overskuddet for regnskabsåret 2011 og fastsættes til et startudlodningsbeløb på 1.610 mio. kr., svarende til Danske Spil A/S' overskud for regnskabsåret 2008, der har dannet grundlag for udlodningen til overskudsmodtagerne i 2009. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2009 til 2012 og forventes i 2012 at være nominelt ca. 1,7 mia. kr., hvortil der lægges et beløb på 35 mio. kr. fra staten.


Endvidere foreslås, at udlodningen fra 2013 og frem kobles til de overskud, som fremkommer ved lotteri og heste- og hundevæddemål hos Danske Spil A/S samt udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S.


Herudover foreslås, at der fortsættes med et udlodningsloft med 50/50-risikofordeling mellem stat og udlodningsmodtagere svarende til i dag. Udlodningsloftet fastsættes i 2012 ud fra overskuddene for regnskabsåret 2011, som fremkommer ved lotteri og heste- og hundevæddemål hos Danske Spil A/S samt udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S, men får først virkning for udlodningens størrelse fra 2013 og frem, dvs. samtidig med, at udlodningen gøres afhængig af overskuddene hos Danske Spil A/S fra lotteri og heste- og hundevæddemål samt udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S.


Hvis beløbene tilsammen i regnskabsåret 2011 er mindre end udlodningsniveauet i 2012 på realt 1.610 mio. kr., reguleret med forbrugerpriserne fra 2009 til 2012 (nominelt ca. 1,7 mia. kr.), og tillagt et beløb på 35 mio. kr. fra staten, reguleres loftet - ud fra princippet om en 50/50-risikofordeling, så det svarer til udlodningsniveauet. Udlodningsloftet reguleres fremadrettet med forbrugerprisindekset.


Når udlodningen fra 2013 og frem kobles til overskuddene, som fremkommer ved lotteri og heste- og hundevæddemål samt udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S, regulerer udlodningsloftet det beløb, der udloddes til udlodningsmodtagerne ud fra den nugældende 50/50-risikodelingsmodel, hvor overskudsmodtagerne og staten deler henholdsvis gevinsten og tabet i forhold til beløbenes størrelse.


Da denne lov først får virkning fra udlodningen 2012, har regeringen for at sikre overskudsmodtagerne mod yderligere fald i indtægter, i forbindelse med finanslovsaftalen for 2010, besluttet at afsætte 110 mio. kr. i perioden 2010-2011 som et ekstraordinært statsligt tilskud med henblik på at understøtte et uændret realt udlodningsniveau i perioden 2009 til 2011.


Lovforslaget lægger op til at videreføre de fordelingsnøgler, der er fastsat i tips- og lotteloven, dog således at Finansministeriets tidligere pulje til almennyttige formål, som ved kongelig resolution af 23. november 2007 blev overført til kulturministeren, nu indgår som en del af Kulturministeriets samlede midler.


Endelig foreslås, at udlodningsmodellen evalueres i 2014.


Det forslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2011.


Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.