Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 26. maj 2010
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 23. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og kulturministeren sendte den
16. februar 2010 dette udkast til udvalget, jf. KUU alm. del -
bilag 130. Den 26. marts 2010 sendte kulturministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra Danske Musikforeninger, Huse i Danmark,
Kulturelle Samråd i Danmark, Sammenslutningen af Danske
Filmklubber, Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger,
Sammenslutningen af Lokalarkiver og Sammenslutningen af
Museumsforeninger i Danmark.
Kulturministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
kulturministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Fejl i lovforslagets
bemærkninger
Kulturministeren har skrevet til Kulturudvalget for at
gøre opmærksom på en fejl i lovforslagets
bemærkninger. I bemærkningerne til § 3, stk. 1,
nr. 4, står nævnt, at Dansk Firmaidrætsforbund
yder tilskud til Foreningen til fremme af Motion og Idræt i
dagtimerne. Foreningen eksisterer imidlertid ikke
længere.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er glade for at være en del af forliget bag en ny
regulering af spillemarkedet i Danmark.
For S og SF er det vigtigt at have et velreguleret
spillemarked, som skaber sikre forhold for spillerne og forpligter
spiludbyderne til at udbyde deres ydelser etisk forsvarligt og til
at bidrage til statens indtægter og tipsmidlerne. Det er
partiernes opfattelse, at forliget og de deraf følgende
lovforslag lever op til de formål.
Det har længe været klart, at den gældende
tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den
eksisterende regulering var hullet, og resultatet var en slags
anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrud og
håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at
betale skat og afgift til skade for statens indtægter og
tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet
og lavet klare regler for det samlede spillemarked.
Ludomaniforebyggelse og behandling var samtidig en af
partiernes store prioriteringer i en ny regulering, og vi er
tilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar
forbedring i forhold til den gældende tilstand. Der etableres
en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludomani
er en trussel for den enkelte og familien, og alle -
også stat og udbydere - skal gøre en aktiv indsats for
at forebygge og behandle. S og SF glæder sig over viljen til
at lægge de nødvendige begrænsninger på
spil, f.eks. ved at forbyde spil på kredit og lignende
ordninger, som risikerer at fastholde spillere. Spiludbyderne vil
med bekendtgørelserne blive pålagt forskellige krav
til indretning af spillene, markedsføring m.m. Partierne vil
følge dette tæt og arbejde for forebyggelse af
ludomani også ved dette aspekt.
For S og SF har det været vigtigt at sikre en fortsat
tilstrækkelig finansiering fra tipsmidlerne til det
frivillige foreningsliv, ungdomsorganisationer, kulturelle
foreninger og aktiviteter og andre almennyttige formål.
Derved bidrager tipsmidlerne til et sundt og aktivt organisations-
og kulturmiljø både lokalt og på landsplan, til
gavn for demokratiet, folkesundheden, samfundsbevidstheden og
integrationen. Partierne havde gerne set mulighed for et endnu
højere beløb til overskudsmodtagerne, men er
tilfredse med forligets fastlæggelse af beløb og
fordeling af risici.
S og SF noterer sig, at forliget giver en bedre indhegning af
spillemarkedet og dermed bedre grundlag for at opkræve
korrekte afgifter. Det er nødvendigt med en sådan
indhegning for at beskytte det lovlige marked, og derfor
støtter S og SF de foranstaltninger, der kan træffes
over for spiludbydere uden licens. Det har været vigtigt for
S og SF, at der bliver vedtaget en model for internetblokering, der
giver den fornødne retssikkerhed, og at ansvaret for at
håndhæve loven ikke placeres hos internetudbyderen med
en henstillingsmodel, men at det er fra myndighederne, kravet om
bremsning af en hjemmeside kommer.
Vedrørende afgiften på
bruttospilleindtægten konstaterer S og SF, at
Skatteministeriets vurdering er, at de vedtagne 20 pct. er så
højt afgiften på nuværende tidspunkt kan
sættes for at opnå en god incitamentsstruktur over for
udbyderne til at holde sig inden for det lovlige marked. Ved en
kommende evaluering ønsker S og SF, at denne afgifts
størrelse også vurderes.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 3 ændres »2012«
til »det første udlodningsår«.
[Ændring af
årsangivelsen for startudlodningen]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Stk. 4, 1.
pkt., affattes således:
»I det første
udlodningsår fastsættes der efter reglerne i 2.-4. pkt.
et udlodningsloft, som beregnes på baggrund af overskud og
udbytte, jf. stk. 1, for regnskabsåret, der afsluttes
året før det første
udlodningsår.«
[Ændring af
årsangivelsen for fastsættelse af udlodningsloftet]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 5 ændres »2013 og de
følgende kalenderår« til:
»kalenderårene efter det første
udlodningsår«.
[Ændring af
årsangivelsen for kommende udlodninger]
Til § 14
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) Stk.
1 affattes således:
»Kulturministeren
fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.«
[Kulturministeren bemyndiges til at
sætte loven i kraft]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3. Loven
finder anvendelse for udlodninger på baggrund af Danske Spil
A/S' regnskab i ikrafttrædelsesåret og fremefter samt
Det Danske Klasselotteri A/S' regnskab for 1. april til 31. marts,
der afsluttes i ikrafttrædelsesåret og
fremefter.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Af kulturministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 4 ændres »2010«
til: », som ligger forud for
ikrafttrædelsesåret,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som en konsekvens af, at ikrafttrædelsen af loven
foreslås ændret, således at kulturministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden,
foreslås fastsættelsen af startudlodningen ændret
til det første udlodningsår, som, jf. § 1, stk.
2, og § 14, stk. 3, svarer til kalenderåret efter Danske
Spil A/S' regnskab i ikrafttrædelsesåret samt Det
Danske Klasselotteri A/S' regnskab for den 1. april til den 31.
marts, der afsluttes i ikrafttrædelsesåret.
Til nr. 2
Med henvisning til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 1 foreslås tidspunktet for
fastsættelsen af udlodningsloftet ændret til det
første udlodningsår, ligesom beregningerne af
overskuddet foretages på baggrund af regnskabsåret, der
afsluttes året før det første
udlodningsår.
Til nr. 3
Med henvisning til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 1 foreslås bestemmelsen
ændret, således at der ikke henvises til et konkret
kalenderår, men til kalenderårene efter det
første udlodningsår. I konsekvens heraf
foreslås, at udlodningsloftet beregnes på baggrund af
overskud og udbytte for det foregående
regnskabsår.
Til nr. 4
Den faste ikrafttrædelsesdato foreslås
ændret til en bemyndigelse til ministeren til at sætte
loven i kraft, idet det er en forudsætning for
ikrafttrædelsen af denne lov, at de fire love i den samlede
spillepakke (L 191, L 193, L 202 og L 203) træder i kraft
samtidig.
Skatteministeriet har besluttet at notificere de
foreslåede afgifter, jf. L 203, til Kommissionen. Indtil
Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede
regler om afgiftsniveauet ikke sættes i kraft. Det vides
ikke, hvornår sagen er færdigbehandlet i
Kommissionen.
Det er hensigten, at lovene sættes i kraft som planlagt
den 1. januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger
før den 1. november 2010. Såfremt Kommissionens
bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010, er det
hensigten, at lovene sættes i kraft hurtigst muligt, idet der
dog skal fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes
hensigtsmæssig for alle fire love i spillepakken.
Såfremt loven ikke er trådt i kraft den 1. januar
2011 fortsættes udlodningen efter de gældende regler i
tips- og lottoloven.
Til nr. 5
Det foreslås præciseret, at første
udlodning efter denne lov foretages på baggrund af Danske
Spil A/S' regnskab i ikrafttrædelsesåret, samt
regnskabet for det Danske Klasselotteri A/S, som løber fra
1. april til 31. marts, og som afsluttes i
ikrafttrædelsesåret.
Til nr. 6
Det foreslås præciseret, at udlodninger på
baggrund af Danske Spil A/S' regnskabsår, der ligger forud
for ikrafttrædelsesåret, foretages i henhold til de
gældende regler i lov om visse spil, lotterier og
væddemål. Dette skal forstås således, at
såfremt loven træder i kraft i 2012, vil udlodningerne
på baggrund af Danske Spil A/S' regnskabsår 2011 blive
foretaget efter reglerne i lov om visse spil, lotterier og
væddemål.
Troels Christensen V
Ellen Trane Nørby V
Flemming Damgaard Larsen V Preben Rudiengaard V
nfmd. Karin Nødgaard
DF fmd. Pia Kjærsgaard
DF Henrik Rasmussen KF
Per Ørum Jørgensen UFG
Simon Emil Ammitzbøll LA Mogens Jensen S
Lise von Seelen S Leif Lahn Jensen S
Yildiz Akdogan S Pernille Frahm SF
Holger K. Nielsen SF Johs. Poulsen RV
Per Clausen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 193
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra kulturministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 3/5-10 fra Sammenslutningen
af Danske Filmklubber, Danske Musikforeninger, Sammenslutningen af
Danske Kunstforeninger, Sammenslutningen af Museumsforeninger i
Danmark, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Huse i Danmark og
Kulturelle Samråd i Danmark |
5 | Meddelelse om omdeling af henvendelse til
Skatteudvalget |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | Orientering om fejl i bemærkningerne
til lovforslaget, fra kulturministeren |
8 | 2. udkast til betænkning |
9 | Ændringsforslag fra
kulturministeren |
10 | 3. udkast til betænkning |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 193
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/5-10 fra Sammenslutningen af Danske Filmklubber, Danske
Musikforeninger, Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger,
Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark, Sammenslutningen
af Lokalarkiver, Huse i Danmark og Kulturelle Samråd i
Danmark, til kulturministeren, og ministerens svar
herpå |
| |