Skriftlig fremsættelse (26. marts
2010)
Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling (Charlotte Sahl-Madsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forskningsrådgivning m.v. og lov om Danmarks
Grundforskningsfond. (Styrkelse af Danmarks Forskningspolitiske
Råd, nedlæggelse af Koordinationsudvalget,
præcisering af formål, ansvar og opgavefordeling for
forskningsråd m.v.).
(Lovforslag nr. L 192).
Den nugældende lov indeholder en bestemmelse, hvorefter
loven skal revideres i folketingsåret 2009-10 på
baggrund af en grundig evaluering af hele
forskningsrådssystemet.
Evalueringspanelet har set på
forskningsrådssystemet og er kommet med en række
anbefalinger inden for fire temaer: organisering af
forskningsrådssystemet, internationalisering, anvendt
terminologi og rollefordeling og sidst sikring af
forskningskvaliteten.
Formålet med lovrevisionen er fremadrettet at styrke
systemets funktionalitet. På den baggrund lægger
lovforslaget op til en organisatorisk forenkling, en klarere rolle-
og ansvarsfordeling mellem de forskellige organer og øget
fokus på kvaliteten i ansøgningsbehandlingen.
Lovforslaget indebærer, at Koordinationsudvalget
nedlægges og dets koordinationsforpligtelser overføres
til henholdsvis Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske
Forskningsråd. Vedrørende støtten til
forskeruddannelse overføres hovedparten af bevillingen til
universiteterne, mens en mindre del af bevillingen reserveres til
øvrige forskningsinstitutioner og udmøntes via Det
Frie Forskningsråd. Endelig vil Koordinationsudvalgets
særlige rådgivningsopgaver blive varetaget ad hoc af
relevante organer.
Lovforslaget indebærer desuden, at Danmarks
Forskningspolitiske Råd styrkes via en revision af
rådets ansvarsbeskrivelse, en justering i kompetencekravene
til medlemmerne og en styrkelse af rådets sekretariat.
Lovforslaget indebærer endvidere, at rolle- og
ansvarsfordelingen for både Danmarks Forskningspolitiske
Råd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske
Forskningsråd præciseres. Det gælder både
mellem de forskellige organer og mellem bestyrelserne og de
underliggende organer.
Endelig lægger lovforslaget op til, at Det Frie
Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd
får ansvaret for at udarbejde koordinerede retningslinjer for
bevillingsfunktionen, herunder ansvar for at den faglige
bedømmelse af ansøgninger varetages ved relevant
inddragelse af eksterne bedømmere. Det medfører for
Det Frie Forskningsråds vedkommende, at det maksimale antal
af medlemmer reduceres fra 90 til 75.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
velvillig behandling i det høje Ting.