L 192 Forslag til lov om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og lov om Danmarks Grundforskningsfond.

(Styrkelse af Danmarks Forskningspolitiske Råd, nedlæggelse af Koordinationsudvalget, præcisering af formål, ansvar og opgavefordeling for forskningsråd m.v.).

Af: Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-03-2010

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

20091_l192_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Charlotte Sahl-Madsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og lov om Danmarks Grundforskningsfond. (Styrkelse af Danmarks Forskningspolitiske Råd, nedlæggelse af Koordinationsudvalget, præcisering af formål, ansvar og opgavefordeling for forskningsråd m.v.).

(Lovforslag nr. L 192).

Den nugældende lov indeholder en bestemmelse, hvorefter loven skal revideres i folketingsåret 2009-10 på baggrund af en grundig evaluering af hele forskningsrådssystemet.


Evalueringspanelet har set på forskningsrådssystemet og er kommet med en række anbefalinger inden for fire temaer: organisering af forskningsrådssystemet, internationalisering, anvendt terminologi og rollefordeling og sidst sikring af forskningskvaliteten.


Formålet med lovrevisionen er fremadrettet at styrke systemets funktionalitet. På den baggrund lægger lovforslaget op til en organisatorisk forenkling, en klarere rolle- og ansvarsfordeling mellem de forskellige organer og øget fokus på kvaliteten i ansøgningsbehandlingen.


Lovforslaget indebærer, at Koordinationsudvalget nedlægges og dets koordinationsforpligtelser overføres til henholdsvis Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd. Vedrørende støtten til forskeruddannelse overføres hovedparten af bevillingen til universiteterne, mens en mindre del af bevillingen reserveres til øvrige forskningsinstitutioner og udmøntes via Det Frie Forskningsråd. Endelig vil Koordinationsudvalgets særlige rådgivningsopgaver blive varetaget ad hoc af relevante organer.


Lovforslaget indebærer desuden, at Danmarks Forskningspolitiske Råd styrkes via en revision af rådets ansvarsbeskrivelse, en justering i kompetencekravene til medlemmerne og en styrkelse af rådets sekretariat.


Lovforslaget indebærer endvidere, at rolle- og ansvarsfordelingen for både Danmarks Forskningspolitiske Råd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd præciseres. Det gælder både mellem de forskellige organer og mellem bestyrelserne og de underliggende organer.


Endelig lægger lovforslaget op til, at Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd får ansvaret for at udarbejde koordinerede retningslinjer for bevillingsfunktionen, herunder ansvar for at den faglige bedømmelse af ansøgninger varetages ved relevant inddragelse af eksterne bedømmere. Det medfører for Det Frie Forskningsråds vedkommende, at det maksimale antal af medlemmer reduceres fra 90 til 75.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til velvillig behandling i det høje Ting.