Fremsat den 26. marts 2010 af
finansministeren (Claus Hjorth Frederiksen)
Forslag
til
Danske Spil A/S
Danske Spil A/S' formål
m.v.
§ 1.
Danske Spil A/S' formål er at foranstalte lotterier,
væddemål og øvrige spil samt anden virksomhed i
forbindelse hermed.
Stk. 2. Danske Spil
A/S og selskabets datterselskaber skal drives på et
forretningsmæssigt grundlag.
Danske Spil A/S' aktiekapital
m.v.
§ 2.
I tilfælde af Danske Spil A/S' opløsning har
aktionærerne kun krav på indløsning af deres
aktier til parikurs samt til eventuelt at få udbetalt udbytte
for det løbende regnskabsår. Der tages bestemmelse
på finansloven om anvendelsen af den herefter
tilbageværende selskabsformue.
Stk. 2. I
tilfælde af salg af Danske Spil A/S' datterselskaber
tilfalder indtægten fra salget staten. Der tages bestemmelse
på finansloven om anvendelsen af indtægten.
Stk. 3. Det
årlige udbytte udgør seks pct. af aktiekapitalen.
Danske Spil A/S' ledelse
§ 3.
Danske Spil A/S ledes af en bestyrelse.
Stk. 2.
Generalforsamlingen for Danske Spil A/S vælger indtil otte
medlemmer af bestyrelsen, herunder en formand og en
næstformand, for en periode på et år med mulighed
for genvalg.
Stk. 3. Danmarks
Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger
har, så længe de er aktionærer i Danske Spil A/S,
ret til at indstille én kandidat hver til valg til
bestyrelsen.
Overskud fra Danske Spil A/S og
selskabets datterselskaber
§ 4.
Overskud, der fremkommer ved foranstaltning af lotteri samt heste-
og hundevæddemål her i landet, opgøres og
udloddes efter lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste-
og hundevæddemål.
Stk. 2. Overskud
udover det i stk. 1 nævnte efter udredelsen af skatter,
afgifter og gebyrer, gevinsterne og udgifterne til administration,
afskrivning m.v. samt eventuelle udgifter i forbindelse med
foranstaltning af spil uden for landet, anvendes som konsolidering
af kapitalgrundlaget i det pågældende datterselskab
eller udbetales til staten.
Ikrafttræden m.v.
§ 5.
Loven træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Finansministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 3.
Stk. 3. Ved
ikrafttræden af § 3 ophæves § 2,
stk. 3, 3. pkt., og § 3, stk. 2-3, i lov om
visse spil, lotterier og væddemål, jf.
lovbekendtgørelse nr. 273 af 17. april 2008, som
ændret ved § 16 i lov nr. 512 af 12. juni 2009.
Stk. 4. Ved lovens
ikrafttræden ophæves § 2, stk. 3, 1.-2.
pkt., og § 3 i lov om visse spil, lotterier og
væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 17.
april 2008, som ændret ved § 16 i lov nr. 512 af
12. juni 2009.
§ 6.
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance er enige om, at der
gennemføres lovgivning vedrørende en reguleret,
delvis liberalisering af det danske spillemarked. Forslaget er en
del af denne aftales udmøntning.
Nærværende lovforslag har til formål at
fastsætte ejerskabsforholdene og selskabsledelses-strukturen
for Danske Spil A/S i forbindelse med gennemførslen af en
reguleret, delvis liberalisering af det danske spillemarked.
I tilknytning hertil er det hensigten med lovforslaget at
modernisere rammerne for statens varetagelse af ejerskabet for
Danske Spil A/S med henblik på at skabe en
selskabsledelses-struktur, der efterlever principper for god
selskabsledelse.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de fremsatte
forslag til lov om afgifter på spil (Spilleafgiftsloven),
forslag til lov om spil (Spilleloven) og forslag til lov om
udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål (Spiludlodningsloven).
2. Lovforslagets baggrund
De seneste ca. femten år er der kommet stadigt
større fokus på styringen af selskaber, herunder
statslige aktieselskaber. Samtidig ventes markedssituationen
på spillemarkedet efter en delvis liberalisering at blive
mere kompliceret med en række nye konkurrenter og nye
produkter. Dermed vil der for at håndtere den nye
konkurrencesituation være et behov for en fortsat udvikling
af strategi og udvikling af nye produkter m.v. både inden for
den liberaliserede del og monopoldelen.
Det følger af principperne for god selskabsledelse, som
beskrevet i publikationen Staten som aktionær, at den
overordnede målsætning for både staten og det
enkelte statslige aktieselskab er, at det statslige aktieselskab
skal drives professionelt på en sådan måde, at
det vil være muligt at inddrage private medaktionærer -
også selv om privatisering ikke er aktuel for det
pågældende selskab. Det enkelte statslige selskab skal
dermed drives på egne præmisser, ud fra hvad der tjener
selskabet bedst i forhold til forretningsmæssig drift og
værdiskabelse, mens sektorpolitiske hensyn primært
varetages gennem sektorlovgivningen.
I den forbindelse er valg af selskabets bestyrelse en
væsentlig styringsparameter for staten, og principperne for
god selskabsledelse udstikker en række anbefalinger til
sammensætning af bestyrelser.
Det følger således af den generelle
ejerskabspolitik for statslige selskaber, at disse bør ledes
af bestyrelser med 4-6 generalforsamlingsvalgte medlemmer. Antallet
skal ses som en afvejning mellem at sikre en bred kompetenceprofil
for bestyrelsen som helhed samt hensynet til en konstruktiv debat
og en effektiv beslutningsproces. Bestyrelsesmedlemmer bør
desuden udpeges på baggrund af deres professionelle
kompetencer, således at bestyrelsen som kollektiv har den
nødvendige viden og erfaring.
3. Gældende ret
Lovgivningen om aktieselskaber er gældende for Danske
Spil A/S med de undtagelser, der følger af tips- og
lottoloven.
Staten har siden stiftelsen af Danske Spil A/S (tidligere
Dansk Tipstjeneste) i 1948 ejet 80 pct. af aktiekapitalen, mens
medstifterne Danmarks Idræts-Forbund (DIF) og Danske
Gymnastik- & Idrætsforeninger (DGI) hver ejer 10 pct.
Aktierne kan efter § 3, stk. 1, 3. pkt. i tips- og
lottoloven kun overdrages med godkendelse af selskabets bestyrelse.
Efter § 3, stk. 4, har aktionærerne i
tilfælde af selskabets opløsning kun krav på
indløsning af deres aktier til parikurs samt til eventuelt
at få udbetalt dividende for det løbende
regnskabsår. Om anvendelsen af den herefter
tilbageværende selskabsformue tages bestemmelse på
finansloven.
Bestyrelsessammensætningen i Danske Spil A/S er i dag
reguleret i tips- og lottolovens § 3, stk. 2. Heri
fastsættes det, at selskabet skal ledes af en bestyrelse med
en formand og indtil 14 medlemmer, hvoraf indtil fem udpeges af
selskabets medarbejdere. Retten til at udnævne/vælge de
generalforsamlingsvalgte medlemmer tilfalder i dag fire ministre og
seks organisationer. Således udpeger finansministeren
ét medlem (formanden), ligesom skatteministeren,
undervisningsministeren og kulturministeren udpeger ét
medlem hver. Endvidere udpeger Danmarks Idræts-Forbund,
Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger, Dansk
Boldspil-Union, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Ungdoms
Fællesråd og Friluftsrådet ét medlem hver.
Endelig udpeger medarbejderne fem medlemmer. I dag har staten
dermed ikke kompetence til at vælge et flertal af medlemmerne
i bestyrelsen, på trods af at dette normalt anses for at
udgøre en væsentlig ejerskabskompetence for en
flertalsaktionær.
I tips- og lottoloven, § 3, stk. 2, er det
angivet, at bestyrelsesmedlemmet med det ældste mandat,
eksklusive formanden og de af medarbejderne udpegede medlemmer,
afgår hvert år. Der er mulighed for genudnævnelse
(valg).
Finansministeren er efter § 3, stk. 2 og
stk. 3, i tips- og lottoloven tillagt kompetence til at
udnævne formanden for bestyrelsen og at udpege et af
bestyrelsesmedlemmerne til som næstformand at fungere i
formandens forfald samt til at fastsætte størrelsen af
formandens og bestyrelsesmedlemmernes vederlag. Endvidere skal
selskabets vedtægter eller ændringer i disse efter
§ 2, stk. 3, 3. pkt. i tips- og lottoloven godkendes
af finansministeren.
4. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det at ændre
selskabsledelses-strukturen i Danske Spil A/S til en mere
moderniseret form, således at rammerne for ledelsen af Danske
Spil A/S i højere grad kan medvirke til at håndtere
den ændrede konkurrencesituation på spillemarkedet
efter en delvis liberalisering.
Det foreslås, at bestyrelsen frem for at blive udpeget
på baggrund af interesserepræsentation vælges af
generalforsamlingen ud fra ejernes overvejelser om kompetencer og
erfaringer, der er relevante for Danske Spil A/S. Endvidere skal
bestyrelsen som kollektiv så vidt muligt dække
selskabets behov for strategisk og overordnet ledelse. Idet
Danmarks Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger i dag ejer hver 10 pct. af aktierne i Danske
Spil A/S foreslås det, at de har ret til at indstille hver
én kandidat til valg af bestyrelsen på
generalforsamlingen. Indstillingsretten gælder så
længe Danmarks Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger er aktionærer i Danske Spil A/S.
Staten som flertalsaktionær har til hensigt at ville stemme
for valg af de indstillede kandidater fra henholdsvis Danmarks
Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger, med mindre saglige hensyn taler imod.
Tips- og lottoloven indebærer en række afvigelser
fra lovgivningen om aktieselskaber. Danske Spil A/S vil med
lovforslaget være underlagt reglerne om statslige
aktieselskaber i såvel selskabslovgivningen som
regnskabslovgivningen med de afvigelser, der følger af
nærværende lovforslag.
Vedtægterne for Danske Spil A/S og eventuelle
ændringer heraf skal godkendes af generalforsamlingen efter
reglerne i selskabslovgivningen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Det følger af nærværende lovforslag, at det
overskud i Danske Spil A/S, der fremkommer ved foranstaltning af
lotteri og heste- og hundevæddemål opgøres og
udloddes i overensstemmelse med bestemmelserne i lov om udlodning
af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål.
For en beskrivelse af de økonomiske konsekvenser for staten
og udlodningsmodtagerne som følge heraf henvises til det
fremsatte forslag til lov om udlodning af overskud fra lotteri samt
heste- og hundevæddemål.
Endvidere følger det af nærværende
lovforslag, at det overskud, der herudover fremkommer efter
udredelsen af skatter, afgifter og gebyrer, gevinsterne og
udgifterne til administration, afskrivning m.v. samt eventuelle
udgifter i forbindelse med foranstaltning af spil uden for landet,
anvendes som konsolidering af kapitalgrundlaget i det
pågældende datterselskab eller udbetales til staten.
Det skønnes med stor usikkerhed, at overskuddet herfra
før skat isoleret set vil udgøre ca. op til 175 mio.
kr. årligt, når især online kasinospillene er
fuldt implementerede. Overskuddet afhænger bl.a. af
tilbagebetalingsprocenten på spillene og omkostningsniveauet.
Efter betaling af selskabsskat på ca. 45 mio. kr.
skønnes overskuddet isoleret set til op til ca. 130 mio. kr.
Dette skal dog ses i sammenhæng med de økonomiske
konsekvenser af de øvrige lovforslag som led i den delvise
liberalisering af spillemarkedet. For en nærmere beskrivelse
af de økonomiske konsekvenser henvises til
bemærkningerne til de fremsatte forslag til lov om afgifter
på spil samt forslag til lov om udlodning af overskud fra
lotteri samt heste- og hundevæddemål.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de fremsatte
forslag til lov om afgifter på spil (Spilleafgiftsloven),
forslag til lov om spil (Spilleloven) og forslag til lov om
udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og
hundevæddemål (Spiludlodningsloven).
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regioner eller kommuner.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget blev den 12. februar 2010 sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Brammer Advokater, Casinoforeningen, Center for Ludomani, CEPOS,
Compu-Game A/S, DR, Danmarks Bridgeforbund, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Idræts-Forbund (DIF), Danmarks
Tankesports-Forbund, Danmarks Tivoliforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automat
Expert A/S, Dansk Backgammon Forbund, Dansk Boldspil-Union (DBU),
Danske Dagblades Forening, Dansk Døve-Idrætsforbund,
Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF), Dansk Galop,
Dansk Go Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger
(DGI), Dansk Handicap-Idræts Forbund, Danske
Handicaporganisationer, Dansk L'Hombre Union, Dansk Othello
Forbund, Dansk MisbrugsBehandling, Århus, Dansk Skak Union,
Dansk Skoleidræt, Dansk Skole Skak, Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske
Advokater, Danske Spil A/S, Danske Regioner, Datatilsynet, De
Danske Skytteforeninger (DDS), De Samvirkende Købmænd
(DSK), Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd,
Det Danske Klasselotteri A/S, DI, Divisionsforeningen, European
Betting and Gaming Association, Finansrådet, FDIH -
Foreningen for Distance- og Internethandel, Forbrugerrådet,
Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Frederiksberg
Centeret, Friluftsrådet, Hestevæddeløbssportens
Finansieringsfond (HFF), Horesta, Horten, ISOBRO, JKL A/S, Jyllands
Attraktioner, Kommunernes Landsforening, Kortclub´en af 1993,
Ladbrokes Nordic, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Landbrugslotteriet, Lokale- og Anlægsfonden, Majorgaarden,
Pokerstars v. Nikolaj Bøgh, JKL A/S, RGA - Remote Gambling
Association, Stanleybet, Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger, Team
Danmark, TV2 og Varelotteriet.
| | |
11. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Overskuddet der tilfalder staten
skønnes med stor usikkerhed isoleret set at udgøre op
til ca. 130 mio. kr. årligt efter skat. Dette skal dog ses i
sammenhæng med de økonomiske konsekvenser af de
øvrige lovforslag som led i den delvise liberalisering af
spillemarkedet. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
I forslaget til § 1,
stk. 1, er angivet formålsbeskrivelse for Danske
Spil A/S. Med formålsbeskrivelsen foreslås det, at
Danske Spil A/S, evt. gennem datterselskaber, kan foranstalte
lotterier, væddemål og spil generelt, herunder poker-
og kasinospil på internettet. Anden virksomhed i forbindelse
hermed kan bestå af drift af fritidsaktiviteter i nær
tilknytning til foranstaltning af spil. Der henvises til kapitel 2
i forslaget til lov om spil for en nærmere definition af de
enkelte spil. Formålsbeskrivelsen viderefører
formålsbeskrivelsen for Danske Spil A/S, dog er begreberne
justeret i overensstemmelse med begreberne i kapitel 2 i forslaget
til lov om spil.
I stk. 2 foreslås det,
at Danske Spils A/S og selskabets datterselskaber skal drives
på et forretningsmæssigt grundlag. Det medfører,
at Danske Spil A/S og selskabets datterselskaber skal drives
på egne præmisser, ud fra hvad der tjener selskabet
bedst i forhold til forretningsmæssig drift og
værdiskabelse, jf. de almindelige bemærkninger. Der kan
oprettes datterselskaber til overtagelse af opgaver, som det
vurderes hensigtsmæssigt at udskille. Efter en delvis
liberalisering vil der skulle ske en selskabsmæssig
adskillelse mellem udbud af monopolomfattede spil, og spil der
udbydes på et liberaliseret marked.
Til § 2
Den nuværende ejerskabsfordeling indebærer, at
staten ejer 80 pct. af aktierne og Danmarks Idræts-Forbund og
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger hver ejer 10 pct.
Ejerskabsfordelingen medfører, at Danske Spil A/S i lighed
med de nuværende regler vil være undergivet regler om
statslige aktieselskaber. Det indebærer bl.a., at Danske Spil
A/S er pålagt samme åbenhed over for offentligheden som
selskaber, der har aktier optaget til handel på et reguleret
marked, herunder at generalforsamlingerne er åbne for
pressen.
I tips- og lottolovens § 3, stk. 1, er det
angivet, at aktierne i Danske Spil A/S kun kan overdrages med
godkendelse af selskabets bestyrelse. Med nærværende
forslag udgår bestemmelsen. Det skal ses i lyset af, at
bestyrelsen i henhold til lovforslaget fremover vælges af
generalforsamlingen. Overdragelse af aktier vil således
fremover være et ejerskabsanliggende frem for et anliggende
for bestyrelsen.
I stk. 1, pkt. 1,
foreslås det, at i tilfælde af selskabets
opløsning har aktionærerne kun krav på
indløsning af deres aktier til parikurs samt til eventuelt
at få udbetalt udbytte for det løbende
regnskabsår.
I pkt. 2 foreslås det, at der tages
bestemmelse på finansloven om anvendelsen af den herefter
tilbageværende selskabsformue.
Forslagets stk. 1 er en
videreførelse af § 3, stk. 4, i tips- og
lottoloven.
I stk. 2 foreslås det,
at i tilfælde af salg af Danske Spil A/S' datterselskaber
tilfalder indtægten staten. Sammen med stk. 1 er det en
præcisering af, at selskabsværdien af Danske Spil A/S
og dets datterselskaber, udover parikursen af
mindretalsaktionærernes aktier samt eventuelt udbytte for det
løbende regnskabsår, tilfalder staten.
I stk. 3 foreslås det,
at udbyttet udgør seks pct. af aktiekapitalen. Det er en
fortsættelse af gældende praksis i Danske Spil
A/S.
I tips- og lottolovens § 3, stk. 1,
fremgår det, at aktiekapitalen i selskabet skal være
på mindst 500.000 kr. Bestemmelsen er ikke videreført
i nærværende lovforslag, da kravet til aktiekapitalen
er reguleret i selskabslovgivningen.
Til § 3
I forslagets stk. 1 er det
anført, at Danske Spil A/S ledes af en bestyrelse.
I stk. 2 foreslås det,
at generalforsamlingen for Danske Spil A/S vælger indtil otte
medlemmer, herunder en formand og en næstformand, for en
periode på et år med mulighed for genvalg.
Medarbejderne har, jf. lovgivningen om aktieselskaber, ret til at
vælge et antal medlemmer af bestyrelsen og suppleanter for
disse svarende til halvdelen af det antal medlemmer, der
vælges af generalforsamlingen eller udpeges af offentlige
myndigheder eller andre. Af tips- og lottolovens § 3,
stk. 2, fremgår det, at selskabet skal ledes af en
bestyrelse bestående af en formand og indtil 14 medlemmer
inklusive fem medarbejderrepræsentanter. Det foreslås
dermed, at det maksimale antal bestyrelsesmedlemmer i Danske Spil
A/S reduceres.
Med forslaget foreslås det, at udpegningsretten for
finansministeren, skatteministeren, undervisningsministeren,
kulturministeren, Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik-
og Idrætsforeninger, Dansk Boldspil Union, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd og
Friluftsrådet til ét medlem hver af bestyrelsen
afskaffes. Vedrørende Danmarks Idræts-Forbund og
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger henvises til
bemærkningerne til stk. 3.
I tips- og lottolovens § 3, stk. 3, er det
anført, at størrelsen af formandens og
bestyrelsesmedlemmernes vederlag fastsættes af
finansministeren. Fremover skal disse forhold vedtages af
selskabets generalforsamling. Endvidere skal vedtægterne for
Danske Spil A/S og eventuelle ændringer heraf godkendes af
generalforsamlingen efter reglerne i selskabslovgivningen.
Af tips- og lottolovens § 3, stk. 2,
fremgår det, at af bestyrelsen, eksklusive formanden og de af
medarbejderne udpegede medlemmer, afgår det ældst
udnævnte (valgte) medlem hvert år, eventuelt efter
lodtrækning. Der er i dag mulighed for genvalg. Det
foreslås at ændre reglerne for valgperiodens
længde samt princippet for stillingtagen til det enkelte
bestyrelsesmedlem.
I tips- og lottolovens § 3, stk. 2, er det
angivet, at i tilfælde af formandens eller et
bestyrelsesmedlems afgang uden for tur foretages supplerende
udnævnelse (valg). Da bestyrelsen efter
nærværende forslag til § 3, stk. 1,
vælges af generalforsamlingen, er den tidligere bestemmelse
ikke længere relevant og er derfor ikke
videreført.
Endvidere fremgår det af tips- og lottoloven,
§ 3, stk. 2, at hvis et af de af medarbejderne
udpegede medlemmer afgår uden for tur, indtræder den
valgte suppleant. Dette forhold er reguleret i lovgivningen om
aktieselskaber og er derfor ikke videreført i
nærværende lovforslag.
I stk. 3 foreslås det, at Danmarks
Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger
har, så længe de er aktionærer i Danske Spil A/S,
ret til at indstille én kandidat hver til valg til
bestyrelsen.
Det er selskabsrettens udgangspunkt, at generalforsamlingen
vælger samtlige bestyrelsesmedlemmer. Det medfører, at
staten som flertalsaktionær i princippet kan vælge
samtlige bestyrelsesmedlemmer. Det er dog som følge af
bestemmelsens stk. 3 hensigten, at staten som
flertalsaktionær vil stemme for valg af de indstillede
kandidater fra henholdsvis Danmarks Idræts-Forbund og Danske
Gymnastik- og Idrætsforeninger, med mindre saglige hensyn
taler imod. Det er således formålet med bestemmelsen,
at Danmarks Idræts-Forbund og Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger i kraft af deres medejerskab af Danske Spil
A/S også fremover vil have en repræsentant hver i
bestyrelsen.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1,
at overskud, der fremkommer ved foranstaltning af lotteri og heste-
og hundevæddemål her i landet, opgøres og
udloddes efter lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste-
og hundevæddemål. Det omfatter Danske Spil A/S og
eventuelt selskabets datterselskabers foranstaltning af spil,
hvortil der i henhold til lov om spil kun kan gives tilladelse til
ét selskab. Endvidere omfatter det kun overskud fra lotteri
og heste- og hundevæddemål her i landet, og
således ikke overskud fra lotteri og heste- og
hundevæddemål i Grønland, på
Færøerne eller udlandet. Dette overskud opgøres
som overskuddet efter udredelsen af skatter, afgifter og gebyrer,
gevinster og udgifter til administration, afskrivning,
henlæggelser m.v. samt udbytte. Udbyttet udgør seks
pct. af aktiekapitalen, jf. § 2, stk. 3.
I stk. 2 foreslås det,
at overskud udover det i stk. 1 nævnte efter udredelsen
af skatter, afgifter og gebyrer, gevinsterne og udgifterne til
administration, afskrivning m.v., samt eventuelle udgifter i
forbindelse med foranstaltning af spil uden for landet, anvendes
som konsolidering af kapitalgrundlaget i det pågældende
datterselskab eller udbetales til staten. Dette overskud
vedrører foranstaltning af spil på det liberaliserede
marked samt spil uden for landet, herunder Grønland og
Færøerne. Denne bestemmelse skal ses i
sammenhæng med de økonomiske konsekvenser af de
øvrige lovforslag som led i den delvise liberalisering af
spillemarkedet.
Vedrørende overskuddet fra Danske Spil A/S og
selskabets datterselskabers foranstaltning af spil i
Grønland skal der i samarbejde med Grønlands
Selvstyre tages særskilt stilling til den konkrete ordning,
jf. bemærkningerne til § 6. Vedrørende
Danske Spil A/S og selskabets datterselskabers eventuelle
foranstaltning af spil på Færøerne
fastlægges Danske Spil A/S og selskabets datterselskabers
eventuelle udgifter forbundet hermed i en særskilt aftale
mellem Danske Spil A/S og/eller selskabets datterselskaber og det
færøske spilleselskab Itróttarvedding, udover
hvad der følger af øvrig lovgivning, jf.
bemærkningerne til § 6.
Til § 5
Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2011.
I stk. 2 foreslås det
dog, at tidspunktet for ikrafttræden af § 3
fastsættes af finansministeren. Ikrafttræden af
§ 3 skal dog ikke være senere end den 1. januar
2011. Herved opnås, at forberedelserne til den
nødvendige tilpasning af bestyrelsen kan gennemføres
inden loven træder i kraft. Som udgangspunkt er § 3
tiltænkt at skulle træde i kraft september 2010, og der
vil i umiddelbar tilknytning til ikrafttrædelsestidspunktet
skulle afholdes en ekstraordinær generalforsamling med
henblik på valg af bestyrelse og tilretning af
vedtægter m.v.
I stk. 3 foreslås det,
at de bestemmelser i lov om visse spil, lotterier og
væddemål, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 17.
april 2008, som ændret ved § 16 i lov nr. 512 af
12. juni 2009, der vedrører bestyrelsessammensætning,
fastsættelse af størrelsen af formandens og
bestyrelsesmedlemmernes vederlag samt godkendelse af
vedtægter og eventuelle ændringer i disse,
ophæves ved ikrafttræden af § 3.
I stk. 4 foreslås det,
at de bestemmelser i tips- og lottoloven, der i øvrigt
vedrører organiseringen af Danske Spil A/S, reglerne for
aktiekapital og anvendelse af selskabsværdien i
tilfælde af selskabets opløsning, ophæves ved
lovens ikrafttræden.
Til § 6
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Grønland og Færøerne.
Det skal nævnes, at tips- og lottoloven er
gældende for Grønland. Der skal i samarbejde med
Grønlands Selvstyre tages særskilt stilling til den
fremtidige form. Evt. særlovgivning vil blive fremsat i
efteråret 2010, jf. bemærkningerne til det fremsatte
forslag til lov om afgifter af spil.
Danske Spil A/S og selskabets datterselskaber kan indgå
aftale med det færøske spilleselskab
Itróttarvedding om foranstaltning af spil på
Færøerne.