L 191 Forslag til lov om Danske Spil A/S.

Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-03-2010

Fremsættelse: 26-03-2010

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

20091_l191_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

Finansministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om Danske Spil A/S.

(Lovforslag nr. L 191).

Nærværende lovforslag er et led i aftalen af 4. februar 2010 mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om en reguleret, delvis liberalisering af det danske spillemarked.


Forslag til lov om Danske Spil A/S udgør udmøntningen på Finansministeriets område af aftalen om den regulerede, delvise liberalisering af det danske spillemarked. Forslaget har til formål at fastsætte ejerskabsforholdene og selskabsledelses-strukturen for Danske Spil A/S.


Med lovforslaget foreslås det at ændre selskabsledelses-strukturen i Danske Spil A/S til en mere moderniseret form, således at rammerne for ledelsen af Danske Spil A/S i højere grad kan medvirke til at håndtere den ændrede konkurrencesituation på spillemarkedet efter en delvis liberalisering. I tilknytning hertil er det hensigten at normalisere selskabsledelses-strukturen svarende til øvrige statslige selskaber og dermed at efterleve principper for god selskabsledelse.


Den nuværende tips- og lottolov indebærer en række afvigelser fra lovgivningen om aktieselskaber, herunder reglerne for udpegning af bestyrelsen, godkendelse af vedtægter og bestyrelsesmedlemmernes vederlag. Danske Spil A/S vil med lovforslaget være underlagt reglerne om statslige aktieselskaber i såvel selskabslovgivningen som regnskabslovgivningen med de afvigelser, der følger af nærværende lovforslag. I forlængelse heraf skal vedtægterne for Danske Spil A/S og eventuelle ændringer heraf godkendes af generalforsamlingen efter reglerne i selskabslovgivningen.


Overskud, der fremkommer ved foranstaltning af lotteri og heste- og hundevæddemål opgøres og udloddes efter lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddemål. Endvidere følger det, at overskud udover det i ovenstående nævnte efter udredelsen af skatter, afgifter og gebyrer, gevinsterne og udgifterne til administration, afskrivning mv. samt eventuelle udgifter i forbindelse med foranstaltning af spil uden for landet, anvendes som konsolidering af kapitalgrundlaget i det pågældende datterselskab eller udbetales til staten. Overskuddet der tilfalder staten skønnes med stor usikkerhed isoleret set at udgøre ca. op til 130 mio. kr. årligt efter skat. Dette skal dog ses i sammenhæng med de økonomiske konsekvenser af de øvrige lovforslag som led i den delvise liberalisering af spillemarkedet, herunder at sikre udgangspunktet for udlodningsniveauet til udlodningsmodtagerne. Lovforslaget har ikke øvrige økonomiske konsekvenser for det offentlige eller private.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.