L 191 Forslag til lov om Danske Spil A/S.

Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 26-05-2010

Afgivet: 26-05-2010

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010

20091_l191_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. maj 2010

1. Ændringsforslag

Finansministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 29. marts 2010 sendte finansministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Advokatfirma Plesner. Skatteministeren har kommenteret henvendelsen på lovforslag nr. L 202 - bilag 21 og L 203 - bilag 12.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at partierne er glade for at være en del af forliget bag en ny regulering af spillemarkedet i Danmark.


For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er det vigtigt at have et velreguleret spillemarked, som skaber sikre forhold for spillerne og forpligter spiludbyderne til at udbyde deres ydelser etisk forsvarligt og til at bidrage til statens indtægter og tipsmidlerne. Det er Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis opfattelse, at forliget og de deraf følgende lovforslag lever op til de formål.


Det har længe været klart, at den gældende tilstand på spilleområdet var uholdbar. Den eksisterende regulering var hullet, og resultatet var en slags anarki, hvor det var umuligt at stoppe lovbrud og håndhæve reglerne. Udenlandske spiludbydere slap for at betale skat og afgift til skade for statens indtægter og tipsmidlerne. Derfor var det afgørende at få indrammet og lavet klare regler for det samlede spillemarked.


Ludomaniforebyggelse og behandling var samtidig en af Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis store prioriteringer i en ny regulering, og Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er tilfredse med den øgede prioritering, som bliver en klar forbedring i forhold til den gældende tilstand. Der bliver skabt en bedre finansiering af forebyggelse og behandling. Ludomani er en trussel for den enkelte og familien, og alle - også stat og udbydere - skal gøre en aktiv indsats for at forebygge og behandle. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti glæder sig over viljen til at lægge de nødvendige begrænsninger på spil, f.eks. ved at forbyde spil på kredit og lignende ordninger, som risikerer at fastholde spillere. Spiludbyderne vil med bekendtgørelserne blive pålagt forskellige krav til indretning af spillene, markedsføring m.m. De to partier vil følge dette tæt og arbejde for forebyggelse af ludomani også ved dette aspekt.


For Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har det været vigtigt at sikre en fortsat tilstrækkelig finansiering fra tipsmidlerne til det frivillige foreningsliv, ungdomsorganisationer, kulturelle foreninger og aktiviteter og andre almennyttige formål. Derved bidrager tipsmidlerne til et sundt og aktivt organisations- og kulturmiljø både lokalt og på landsplan til gavn for demokratiet, folkesundheden, samfundsbevidstheden og integrationen. De to partier havde gerne set en mulighed for et endnu højere beløb til overskudsmodtagerne, men er tilfredse med forligets fastlæggelse af beløb og fordeling af risici.


Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti noterer sig, at forliget giver en bedre indhegning af spillemarkedet og dermed bedre grundlag for at opkræve korrekte afgifter. Det er nødvendigt med en sådan indhegning for at beskytte det lovlige marked, og derfor støtter de to partier de foranstaltninger, der kan træffes over for spiludbydere uden licens. Det har været vigtigt for Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, at der bliver vedtaget en model for internetblokering, der giver den fornødne retssikkerhed, og at ansvaret for at håndhæve loven ikke placeres hos internetudbyderen med en henstillingsmodel, men at det er fra myndighederne, at kravet om bremsning af en hjemmeside kommer.


Vedrørende afgiften på bruttospilleindtægten konstaterer de to partier, at Skatteministeriets vurdering er, at de vedtagne 20 pct. er så højt, afgiften på nuværende tidspunkt kan sættes for at opnå en god incitamentsstruktur, så udbyderne holder sig inden for det lovlige marked. Ved en kommende evaluering ønsker Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, at denne afgifts størrelse også vurderes.


Som en del af aftalen holdes der i overgangsperioden særlig øje med omfanget af ulovligt spil, dvs. fra lovens vedtagelse og frem til den træder i kraft, formentlig den 1. januar 2011. Også dette er Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti tilfredse med og noterer sig, at gældende dansk lovgivning selvfølgelig skal overholdes til hver en tid.


Med de bemærkninger kan Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagene og de stillede ændringsforslag til lovforslagene i pakken om en ny spillovgivning.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 5

Af finansministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Stk. 1 affattes således:

»Finansministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 2.«


[Finansministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft]

Af finansministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Finansministeren kan fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af § 3 særskilt.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at finansministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden, jf. dog ændringsforslag nr. 2. Forslaget er en konsekvens af, at Skatteministeriet har besluttet at notificere de foreslåede afgifter på de fysiske spil og online spil i skatteministerens forslag til lov om afgifter af spil med henblik på at få Kommissionens bekræftelse af, at der ikke er tale om statsstøtte. Der henvises til bemærkningerne i skatteministerens ændringsforslag til forslag til lov om afgifter af spil (L 203) for en nærmere beskrivelse af baggrunden.


Indtil Kommissionens bekræftelse foreligger, kan de foreslåede regler i spillepakken ikke sættes i kraft, og i stedet for den oprindelige faste dato for ikrafttræden den 1. januar 2011 foreslås det, at finansministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft. Det er hensigten, at loven sættes i kraft som planlagt den 1. januar 2011, hvis Kommissionens bekræftelse foreligger før den 1. november 2010. Såfremt Kommissionens bekræftelse foreligger efter den 1. november 2010, er det hensigten, at loven sættes i kraft hurtigst muligt herefter, idet der dog fastsættes en ikrafttrædelsesdato, der findes hensigtsmæssig for Danske Spil A/S og for alle fire love i spillepakken (spilleloven (L 202), spilleafgiftsloven (L 203), spiludlodningsloven (L 193) og lov om Danske Spil A/S (L 191)).


Til nr. 2

Det foreslås som konsekvens af ændringsforslag nr. 1, at finansministeren kan fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af § 3 særskilt. Ikrafttræden af § 3 skal dog ikke være senere end tidspunktet for ikrafttræden af loven. Det er hensigten at sætte § 3 i kraft hurtigst muligt, efter at Kommissionen har bekræftet, at der vedrørende de foreslåede afgifter i skatteministerens forslag til lov om afgifter af spil ikke er tale om statsstøtte.


Der var også i det oprindelige forslag til lov om Danske Spil A/S en bestemmelse om, at finansministeren kan fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af § 3. Ændringsforslag nr. 2 er dermed en videreførelse af forslaget til lov om Danske Spil A/S, dog er ordlyden justeret som en konsekvensrettelse af ændringsforslag nr. 1.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Simon Emil Ammitzbøll LA Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
3
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 191


Bilagsnr.


Titel


1
Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2
Henvendelse af 20/4-10 fra Advokatfirma Plesner
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
1. udkast til betænkning
6
Meddelelse om, at betænkningsafgivelse er udskudt til 26/5-10
7
Ændringsforslag, fra finansministeren
8
2. udkast til betænkning