Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 18. maj 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget.
Integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-11
og 13. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 12 og 14.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 19. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-
og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og integrationsministeren sendte
den 24. marts 2010 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del -
bilag 109. Den 15. april 2010 sendte integrationsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 18.
maj 2010 sendte integrationsministeren et supplerende
høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra SOS mod Racisme. Integrationsministeren
har kommenteret den skriftlige henvendelse over for udvalget.
Deputationer
Endvidere har Bedsteforældre for Asyl og DRC mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf
integrationsministeren har besvaret spørgsmål 1-8.
Udvalget forventer, at de øvrige spørgsmål
besvares inden 2. behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af S og SF
stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget ser udlændingeaftalen af 15. marts 2010, som ligger
til grund for lovforslagene L187 og L188, som en
videreførelse og en videreudvikling af den faste og
fair udlændingepolitik, som siden 2001 har været og
fortsat er en af de politiske hjørnesten for regeringen.
Efter V og KF's opfattelse er det den politik, der har
medført, at indvandringen til Danmark er ændret
markant: Før 2001 kom mange udlændinge til
Danmark for at søge om asyl og familiesammenføring,
og i dag kommer et stigende
antal udlændinge til Danmark for at arbejde eller
uddanne sig og bidrage aktivt og positivt til det danske samfund.
Samtidig har fokus for V og KF været på at
få så mange nydanske i beskæftigelse som
muligt, og siden 2001 er over 55.000 flere med indvandrerbaggrund
kommer i arbejde.
V og KF noterer sig, at de markante ændringer af
indvandringsmønstret kræver et tilsvarende servicetjek
af lovgivningen. Efter V og KF's opfattelse indeholder
lovforslagene en fornuftig balance mellem stramninger over for dem,
der ikke integrerer sig, og lempelser for dem, der aktivt bidrager
til egen integration.
V og KF er tilfredse med, at formålsparagraffen i
integrationsloven ændres. Med ændringen understreges
forventningen om at, at enhver, der har ophold i Danmark,
opnår kendskab til dansk kultur, bidrager til samfundet
og tilskyndes til at blive integreret i det danske samfund.
V og KF ser lovforslagene L187 og L188 og den
bagvedliggende politiske aftale som udtryk for en intelligent
udlændingepolitik - en offensiv linje for dem, der
vil, men også en konsekvent linje over for dem, der
modarbejder integrationen og samfundet, f.eks. ved at
begå kriminalitet. Lovforslagene er udtryk
for et mere differentieret syn på
udlændinge. De udlændinge, der
viser vilje til integration og samfundsnytte, hjælpes
til hurtigere integration og belønnes, mens der strammes op
over for de
udlændinge, der vender integrationen ryggen og
udviser samfundsforagt. Dermed bliver det personlige ansvar for
egen integration omdrejningspunktet for at få permanent
opholdstilladelse
V og KF er af den opfattelse, at udvidelsen af
integrationslovens formålsparagraf til at omfatte alle
udlændinge i Danmark, det øgede
fokus på den værdimæssige og demokratiske
integration samt de nye integrationsmæssige tilbud, som
lovforslaget medfører, vil resultere i hurtigere
og mere effektiv integration.
Udlændinge bør ifølge V og
KF være en berigelse for Danmark, og vi har brug
for at tiltrække kvalificeret indvandring, hvis vi fortsat
vil stå stærkt i fremtiden. Med den nye
udlændingepolitik rejser regeringen flere klare
forventninger og stiller konsekvente krav til de udlændinge,
der kommer til Danmark. Det er V og KF's klare forventning, at
ændringerne vil sætte yderligere turbo på
integrationen i Danmark.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er tilfredse med den
udlændingeaftale af 15. marts 2010, som Dansk Folkeparti har
indgået med regeringen, og som ligger til grund for
lovforslagene L 187 og L 188. DF er af den opfattelse, at aftalen
strammer op på en række væsentlige
områder.
DF påpeger, at der er integrationsproblemer og
integrationsudfordringer i samfundet, og at disse udfordringer skal
løses lokalt af kommunerne, af frivillige, af Folketingets
partier og i høj grad af indvandrerne og efterkommerne selv.
Problemerne omfatter eksempelvis bandekriminaliteten, en alt for
høj kriminalitetsrate blandt ikke-vestlige indvandrere, en
alt for høj arbejdsløshed blandt visse
indvandrergrupper m.m. Der er dog løbende taget en
række initiativer for at løse problemerne, og det er
ifølge DF væsentligt at påpege, at 55.000 flere
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande siden 2001 er
kommet i arbejde, og beskæftigelsesfrekvensen blandt denne
gruppe er dermed steget. Blandt indvandrerkvinder er
beskæftigelsen ligeledes steget. Der er stadigvæk et
stort efterslæb, men der er også tendenser, der er
gået og går i den rigtige retning. Det skal samfundet
ifølge DF bygge videre på, og DF ønsker at
finde tidssvarende løsninger på de
integrationsmæssige udfordringer.
Der er et element i lovforslaget, som går på, at
herboende udlændinge fra tredjelande først opnår
kommunal og regional valgret efter 4 års ophold. DF havde
gerne set, at de regler, der gælder ved folketingsvalg, hvor
man for at kunne stemme ved folketingsvalg skal være dansk
statsborger, også blev overført til andre
områder, således at man for at kunne stemme til
kommunalvalg og til regionalvalg skulle være dansk
statsborger. De i lovforslaget beskrevne ændringer af
reglerne for tredjelandsstatsborgeres muligheder for opnåelse
af valgret er dog - set med DF's øjne - et skridt i den
rigtige retning.
Det er vigtigt for DF at understrege, at indvandrere selv har
et stort ansvar for deres egen og deres families integration i
Danmark. Det er ligeledes vigtigt for DF at understrege, at
integration også indebærer, at den enkelte indvandrer
tager dansk kultur, danske normer og værdier til sig og
gør det til sine egne værdier. Kun på den
måde kan samfundet med succes bekæmpe parallelsamfund.
Det er DF's opfattelse, at der i langt højere grad skal
stilles krav til udlændinge i Danmark.
Udlændingeaftalen af 15. marts 2010 og nærværende
lovforslag imødekommer dette ønske fra DF.
Indvandringen har siden 2001 ændret sig markant, og der
kommer i dag andre slags udlændinge til Danmark end
tidligere: Udlændinge, som efter DF's mening i højere
grad bidrager til samfundet frem for at lægge samfundet til
last. Der er ifølge DF selvsagt et løbende behov for
at følge effekterne af udlændingepolitikken.
Indvandringen via asylsystemet og via
familiesammenføringsreglerne er faldet, og dette har med
DF's øjne uden tvivl været et væsentligt bidrag
til at rette op på tidligere tiders uansvarlige politik
på området.
DF mener dog, at der fortsat er et behov for at stramme og
fastholde fokus på udlændingepolitikken, og DF vil -
også efter vedtagelse af nærværende lovforslag -
fortsætte med at videreudvikle udlændingepolitikken,
således at sammenhængskraften i samfundet styrkes. DF
henviser i øvrigt til DF's ordførertale ved 1.
behandling af lovforslaget samt til udlændingeaftalen af 15.
marts 2010, som er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Et mindretal i udvalget (S og SF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af mindretallet og de af ministeren under nr. 1-11 stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder der positivt, at der med lovforslaget sker en
udvidelse af personkredsen, som er omfattet af integrationsloven. S
og SF støtter lovforslagets intentioner og ser meget
positivt på, at lovforslaget vil tilpasse lovgivningen,
så der tages hensyn til en bredere gruppe af udlændinge
i Danmark.
Dog vender S og SF sig stærkt imod at indskrænke
den kommunale og regionale valgret for visse udlændinge,
så de først kan stemme efter 4 år i Danmark frem
for de nuværende 3 år. S og SF anser dette som et
tilbageslag for integrationen og som et tiltag, der er i direkte
modstrid med intentionen om at gøre det lettere at engagere
sig i det danske samfund. S og SF mener, at argumenterne for
forslaget om at ændre reglerne for tredjelandsstatsborgeres
mulighed for at opnå kommunal og regional valgret er
søgte, og partierne mener, at de foreslåede
ændringer vedrørende valgretten sender et helt
misvisende signal til de udlændinge i Danmark, der gerne vil
deltage i og forpligte sig på demokrati og
samfundsdebat.
Når der kan skaffes et flertal for det i Folketinget,
vil S og SF stille forslag om at ændre reglerne
således, at tredjelands statsborgere igen kan opnå
kommunal og regional valgret efter tre år. Med disse
bemærkninger støtter S og SF dog resten af
lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandlingen. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de af ministeren stillede
ændringsforslag, men vil stemme for de af S og SF stillede
ændringsforslag.
Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at der er nogle gode forslag i lovforslaget, som
f.eks. kommunernes pligt til at give personer, der forsørges
af deres ægtefælle, beskæftigelsesrettede tilbud
som en målrettet hjælp til at opnå
beskæftigelse. Dette har RV foreslået i andre
sammenhænge, f.eks. i forbindelse med forhandlinger om
satspuljemidler til integration. Men der er ifølge RV og EL
også afgørende negative forslag i lovforslaget, hvor
det største, inkonsekvente forslag er at hæve antallet
af år, som borgere, der ikke kommer fra de nordiske lande
eller fra de andre medlemsstater i EU, skal have været i
Danmark, fra 3 år til 4 år, før de opnår
valgret og valgbarhed til kommunal- og regionalvalg. Den
demokratiske valghandling er ifølge RV og EL udtryk for
deltagelse i fællesskabet på lige fod. Med denne
ændring af reglerne for opnåelse af valgret sker der
med RV og EL's øjne en åbenlys forskelsbehandling af
borgere fra udvalgte lande og borgere fra tredjelande. Det er
ifølge RV og EL dybt beklageligt.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. § 5, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan efter aftale bemyndige en anden
kommunalbestyrelse til helt eller delvis at forestå opgaver
vedrørende integrationsprogrammer for flygtninge og
familiesammenførte udlændinge, jf. kapitel 4,
introduktionsforløb for indvandrere, jf. kapitel 4 a,
udbetaling af introduktionsydelse, jf. kapitel 5, udbetaling af
hjælp i særlige tilfælde, jf. kapitel 6, og
samordning heraf med den øvrige integrationsindsats i
kommunen.«
[Konsekvensrettelse]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
2)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»02. I §
19, stk. 4, 3. pkt., ændres »§ 16, stk.
7« til: »§ 16, stk. 8«.
03. I
§ 19, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »§ 16, stk. 5« til: »§ 16,
stk. 6«, og »§ 16, stk. 2 eller 7«
ændres til: »§ 16, stk. 2, 3 eller
8«.«
[Konsekvensrettelser]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
3) I
det under nr. 18 foreslåede kapitel 7 a ændres i den indledende
tekst »§ 41« til: »§ 41 a«, og
den foreslåede paragraf betegnes § 41 b.
[Teknisk rettelse]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
4) I
det under nr. 21 foreslåede § 45, stk. 6, affattes 1. pkt. således:
»Staten refunderer inden for et
rådighedsbeløb i introduktionsperioden, jf. § 24
c, stk. 4, 50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter til
introduktionsforløb, jf. § 24 c, stk. 2, herunder
danskuddannelse, jf. § 24 d, kursus i danske samfundsforhold
og dansk kultur og historie, jf. § 24 e, tilbud efter §
24 f og støtte ydet til en virksomhed, der etablerer en
vejlederfunktion, jf. § 24 g.«
[Konsekvensrettelse]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
5)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
47, stk. 1, ændres »§ 45, stk. 4-7«
til: »§ 45, stk. 4-8«.«
[Konsekvensrettelse]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
6)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
51 b, stk. 1, ændres »§ 16, stk. 5«
til: »§ 16, stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
7) Nr.
25 affattes således:
»25. § 51 b, stk. 2, 1. pkt., affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen i fraflytningskommunen videregiver
i den i stk. 1 nævnte situation endvidere uden
udlændingens samtykke oplysningerne fra udlændingens
integrationskontrakt, jf. § 19, stk. 1, og kopi af den
underskrevne erklæring om integration og aktivt medborgerskab
i det danske samfund, jf. § 19, stk. 1, 3. pkt., til
kommunalbestyrelsen i tilflytningskommunen.«
[Teknisk rettelse]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
8)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»06. § 53, stk. 5, ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.«
[Konsekvensrettelse]
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
9)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
57 ændres »§§ 54-56« til:
»§ 2, stk. 2-4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
10)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. § 16 b, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Uanset
stk. 1 er udlændinge, der er omfattet af integrationslovens
§ 2, stk. 2 og 3, ikke berettiget til at modtage tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af RV
og EL):
11)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. § 31 a, stk. 3, ophæves.
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 3-6.
02. I
§ 31 a,stk.
7, der bliver stk. 6, udgår »status
og«.«
[Konsekvensrettelser]
Til § 6
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af RV og EL:
12)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede ændring
af reglerne for tredjelandsstatsborgeres kommunale og regionale
valgret og valgbarhed udgår]
Til § 7
Af integrationsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF og KF):
13)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
7
Stk. 1. Loven træder i kraft
den 1. august 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 2, nr. 2, og
§ 3 træder i kraft den 15. juni 2010.
Stk. 3. Denne lovs § 1, nr.
1, 4 og 8, og integrationslovens § 2, stk. 1, § 4, stk. 1
og 4, § 5, stk. 2, § 16, § 19, stk. 4, 2. og 3.
pkt., § 19, stk. 8, 2. pkt., § 22, §§ 24 c-24
g, § 45, stk. 4, 1. pkt., § 45, stk. 5, 6 og 8, §
47, stk. 1, § 48, stk. 1, § 51 b, stk. 1, og § 57
som affattet, indsat eller ændret ved denne lovs § 1,
nr. 3, 5, 6, 01, 9, 11, 02, 03, 14, 17, 19-21, 23, 04, 24, 05 og 07
finder ikke anvendelse for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse inden lovens ikrafttræden. For
sådanne udlændinge finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 4. Lovens § 6 finder
anvendelse for kommunale og regionale valg, der afholdes efter
lovens ikrafttræden, første gang den 3. tirsdag i
november 2013.«
[Teknisk rettelse]
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af RV og EL:
14) Stk.
12 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter bestemmelsen i
integrationslovens § 3 ophæves, hvorfor der ikke skal
henvises dertil. Der er endvidere tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 17.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af
lovforslagets § 1, nr. 9.
Til nr. 3
Der er tale om en rettelse af teknisk karakter.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den
foreslåede bestemmelse i § 24 g, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 17.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 21.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 9.
Til nr. 7
Der er tale om en rettelse af teknisk karakter.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 26.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 3. Ændringsforslaget har til
hensigt at sikre, at det som hidtil alene er flygtninge og
familiesammenførte udlændinge, jf. den
foreslåede bestemmelse i integrationslovens § 2, stk. 2
og 3, der ikke er berettiget til at modtage tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.
Til nr. 11
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af den
ændring af reglerne om meddelelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse, der foreslås indført med § 1,
nr. 7, i lovforslag nr. L 188, og som overflødiggør
udarbejdelse af en status over udlændingens deltagelse i de
fastlagte beskæftigelsesrettede aktiviteter efter
integrationskontrakten.
Til nr. 12 og 14
I lovforslaget foreslås det, at tredjelandsstatsborgere
for at få valgret til kommunale og regionale valg fremover
uden afbrydelse skal have haft fast bopæl i riget i de sidste
4 år forud for valgdagen. Kravet for at opnå valgret
har hidtil været, at tredjelandsstatsborgere skal have haft
fast bopæl i riget i de sidste 3 år forud for
valgdagen, hvilket forslagsstillerne ønsker at
fastholde.
Til nr. 13
Der er tale om en rettelse af teknisk karakter. Særlig
med hensyn til den foreslåede bestemmelse i § 20, stk.
7, jf. lovforslagets § 1, nr. 12, bemærkes det, at det i
sagens natur kun er den foreslåede bestemmelses sidste led,
der vil få praktisk relevans for udlændinge, som har
fået udarbejdet en integrationskontrakt inden lovens
ikrafttræden.
Karsten Lauritzen V
Karen Jespersen V fmd.
Eyvind Vesselbo V Troels Christensen V Peter Skaarup
DF Martin Henriksen DF Jesper Langballe DF
Carina Christensen KF Naser Khader KF
Henrik Dam Kristensen S Maja Panduro S
Ole Hækkerup S Sophie Hæstorp Andersen S
Astrid Krag SF nfmd.
Anne Baastrup SF Marianne Jelved RV
Johanne Schmidt-Nielsen EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 187
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Bilaget er taget tilbage |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra integrationsministeren |
3 | Henvendelse af 16/4-10 fra SOS mod
Racisme. |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Høringssvar på L 187, fra
integrationsministeren |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | Ændringsforslag, fra
integrationsministeren |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Supplerende høringssvar, fra
integrationsministeren |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 187
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, på hvilken baggrund
ministeren har udvalgt de organisationer, der er blevet bedt om at
aflevere høringssvar til L 187, L188 og L 189, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om det er korrekt, at lovforslagene L
187, L 188, L 189 ikke indeholder bestemmelser om oprettelse af
såkaldte modtagerfaciliteter i Nordirak og Afghanistan, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om ministeren vil redegøre for
begrundelsen for den hurtige behandling af L 187, L188 og L 189,
herunder den korte høringsfrist, til integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om kommentar til henvendelse af d.
16/4-10 fra SOS mod Racisme, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, ministeren vil redegøre
for baggrunden for, at lovforslagets § 6 om den kommunale
valgret er medtaget i en samlet pakke, der ellers omhandler
ændringer i integrationsloven, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorvidt udlændinge der som
følge af, at de har modtaget opholdstilladelse før
den 1. august 2010, ikke modtager kurset i danske samfundsforhold,
vil have sværere ved at bestå
medborgerskabsprøven end udlændinge, der modtager
undervisning, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om ministeren vil be- eller
afkræfte, at ministeriets udgangspunkt i DUT-forhandlingerne
er, at der ikke skal gives kompensation til kommunerne for udgifter
afholdt i forbindelse med værtsfamilieordningen, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om hvorvidt udlændinge, som
på grund af alder eller andre uforskyldte forhindringer har
svært ved at bestå danskuddannelsesprøven, vil
få sværere ved at få tidsubegrænset ophold,
når muligheden for at få »bevis for aktiv
deltagelse« bortfalder, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om kommentar til høringssvar
af 13. maj 2010 fra Institut for Menneskerettigheder, til
integrationsministeren, |
10 | Spm. om ministeren vil oversende det
notat, der blev omtalt i TV Avisen den 14. maj kl. 21.00, som
skulle være forfattet af Udlændingeservice om
lovforslagene L187, L188 og L189, til integrationsministeren |
11 | Spm. om ministeren vil kommentere det
forhold, at Institut for Menneskerettigheder i deres
høringssvar, jf. UUI L187 - bilag 9, har valgt at kommentere
andre høringsparters høringssvar, til
integrationsministeren |
Bilag 2
Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti,
15. marts 2010
Aftalen er optrykt efter ønske fra DF.
Nye regler for at få permanent
opholdstilladelse og serviceeftersyn af udlændinge- og
integrationspolitikken
Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om
nye regler for at få permanent opholdstilladelse i Danmark og
om et serviceeftersyn af udlændinge- og
integrationspolitikken.
Formålet med aftalen er, at velintegrerede indvandrere
hurtigere kan få permanent opholdstilladelse i Danmark mod at
kunne opfylde en række betingelser, der dels bygger på
de nuværende regler, der på en række
områder er blevet strammet, dels på en række nye
regler.
Det nye princip for at få permanent opholdstilladelse
er, at indvandrere som er velintegrerede, kan tale dansk og har
forståelse for dansk kultur, bidrager til det danske samfund
og som ikke har ligget det danske samfund til last eller
begået kriminalitet, kan erhverve en permanent
opholdstilladelse hurtigere end i dag. Når indvandreren
opfylder alle krav til at få permanent opholdstilladelse,
skal opholdstilladelsen kunne opnås efter 4 års ophold
i Danmark.
Formålet med de nye regler er også at stille klare
og forståelige krav til indvandrerne og at forenkle
eksisterende regler og samtidigt rydde op i en række
besværlige regler.
Omvendt bliver det sværere for dårligt integrerede
indvandrere at få permanent opholdstilladelse i Danmark,
fordi betingelserne samlet set er strammet op. Nogle indvandrere
vil formentlig aldrig kunne få permanent opholdstilladelse i
Danmark.
Det er vigtigt at understrege regeringens og Dansk Folkepartis
holdning om, at indvandrere selv har et stort ansvar for deres egen
og familiens integration i Danmark. Det forudsætter en stor
og positiv indsats af indvandrere selv, at blive vellykket
integreret i det danske samfund.
Siden 2001 har det danske samfund gennem en målrettet og
konsekvent integrationspolitik understøttet indvandreres
mulighed for en vellykket integration i Danmark.
Budskabet til de indvandrere, der gerne vil integreres i
Danmark, er, at hvis man vil og viser vilje til at gøre en
aktiv indsats og respekterer dansk kultur og demokratiske
værdier, så kan man blive en del af det danske samfund
og få permanent opholdstilladelse.
Med aftalen styrkes integrationen yderligere, og det
succesfulde samarbejde mellem regeringen og Dansk Folkeparti siden
2001 om en fast og fair udlændingepolitik, som har bragt
indvandringen til Danmark under kontrol, fortsætter.
Det er vigtigt med en fast og klar politik, der gør op
med politisk slendrian før 2001. Det er et faktum, at siden
valget i 2001 har regeringen i et samarbejde med Dansk Folkeparti
gennemført en fast og fair udlændingepolitik, der har
bragt indvandringen til Danmark under kontrol.
Antallet af opholdstilladelser til asylansøgere og
familiesammenførte er reduceret til under en tredjedel af
niveauet i 2001. Antallet af tilladelser til arbejde og studier er
derimod mere end tredoblet siden 2001.
Den faste og fair udlændingepolitik har gavnet
integrationen, der er forbedret markant. Siden 2001 er 55.000 flere
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande kommet i
arbejde, og beskæftigelsesfrekvensen er steget fra 45 pct.
til 57 pct. Blandt kvinder er beskæftigelsen steget med hele
80 pct. siden 2001. Samtidig føler flere indvandrere og
efterkommere sig godt integreret i det danske samfund, der er bedre
kontakt mellem danskere og indvandrere, og flere unge er kommet i
gang med en uddannelse.
Der er dog fortsat integrationsproblemer og udfordringer, som
regeringen og Dansk Folkeparti i fællesskab ønsker at
finde tidssvarende løsninger på.
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om yderligere at
styrke de grundlæggende elementer i den nuværende
politik. På den baggrund er der gennemført et
serviceeftersyn af udlændinge- og integrationsloven.
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at
videreføre en fast og fair udlændingepolitik med
yderligere initiativer. Samtidig fremhæves det personlige
ansvar for egen integration og medborgerskab.
Udviklingen i EU-retten om fri bevægelighed, herunder
kommende domme fra EU-domstolen, vil fortsat blive fulgt
nøje med henblik på at fastholde Folketingets
rolle.
Fast og fair
udlændingepolitik
Følgende initiativer gennemføres med henblik
på at videreføre en fast og fair
udlændingepolitik:
- Herboende
udlændinge fra tredjelande opnår først kommunal
og regional valgret efter 4 års ophold
- Flygtninge, der
rejser på ferie i hjemlandet, skal kunne få en
opholdstilladelse inddraget i 10 år, uanset om den i
mellemtiden er blevet permanent
- Meddelelse af
indrejseforbud til afviste asylansøgere, der ikke udrejser
frivilligt inden en given udrejsefrist
- Opfølgning
på kommunernes indsats og muligheder for at støtte
udlændinge, der ønsker at repatriere
-
Sammenhængen mellem den danske flygtninge- og asylpolitik og
indsatsen i flygtningenes nærområder skal fortsat
vægtes højt i nærområdeindsatsen, og det
skal undersøges, om der kan iværksættes
yderligere konkrete initiativer bl.a. i form af modtagefacilliter i
hjemlandet
- Skærpede
regler om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter
indrejse her i landet Opstramning af regler om opsættende
virkning med hensyn til udrejsefrist
- Skærpede
krav i familiesammenføringssager til, at familien kan
forsørge sig selv
- Kommunernes
indberetningspligt til Udlændingeservice ved mistanke om
genopdragelsesrejser ændres, således at
indberetningspligten indtræder efter 3 måneder i stedet
for 6 måneder, og afledt stramning af reglerne om bortfald af
barnets opholdstilladelse
- Inddragelse af
studieopholdstilladelser ved ulovligt arbejde
- Kvalitetssikring
af lægeoplysninger i sager om humanitær
opholdstilladelse
- Samkøring
af en række offentlige myndigheders registre med
udlændingemyndighedernes registre med henblik på
styrket kontrol for at imødegå misbrug
- Reform af
reglerne om permanent opholdstilladelse. For at fremhæve den
enkelte udlændings personlige ansvar vil adgang til permanent
opholdstilladelse fremover blive knyttet op på et
pointsystem, hvor udlændingens evne til at blive integreret i
Danmark, f.eks. i form af arbejde, uddannelse,
sprogfærdigheder og medborgerskab belønnes, mens
manglende vilje til integration trækker ned
- Mere effektiv
hjemsendelse af udenlandske hjemløse uden lovligt ophold
- Skærpede
udvisningsregler vedrørende socialt bedrageri og
vedrørende omfattende forstyrrelse af den offentlige orden,
der blev gennemført ved lømmelpakken og
udlændingeaftalen af 6. november 2009
Integration og medborgerskab
Følgende initiativer gennemføres for at
tilskynde til integration og medborgerskab og understrege det
personlige ansvar:
- Ændring af
formålsparagraffen i integrationsloven for at understrege, at
det forventes, at enhver, der har ophold i Danmark, opnår
kendskab til dansk kultur, bidrager til samfundet, og for at
tilskynde den enkelte til at blive integreret
-
Integrationsloven, der i dag omfatter flygtninge og
familiesammenførte, udvides til også at omfatte
udlændinge, der kommer her til landet som led i
beskæftigelse eller studier
- Målgruppen
for tilbuddet om danskuddannelse tydeliggøres således,
at det klarere fremgår, at også EU-borgere og deres
ægtefæller skal tilbydes danskuddannelse under ophold
her i landet
- Indførelse
af et kursus i danske samfundsforhold og dansk kultur og
historie
- Indførelse
af en pligt for kommunerne til at give alle nyankomne
udlændinge, der forsørges af deres
ægtefælle, et beskæftigelsesfremmende tilbud om
f.eks.virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud
eller kortere uddannelsesforløb
- Forenkling af
reglerne om opfølgning på integrationskontrakten og en
mere overskuelig udformning af integrationslovens ydelsesregler
Nye initiativer
Herboende udlændinge fra
tredjelande opnår kommunal og regional valgret efter 4
års ophold
Den enkelte udlænding skal gøre en indsats for at
blive integreret og udvise medborgerskab.
Derfor skal herboende udlændinge bortset fra nordiske
borgere og EU borgere fremover først kunne opnå
kommunal og regional valgret efter 4 års ophold.
Dansk Folkeparti har tilkendegivet, at man helst havde set, at
indvandrere skal have opnået indfødsret for at
opnå retten til at kunne stemme til kommunale valg, hvilket
for partiet er en logisk følge af at være
velintegreret.
Flygtninge, der rejser på ferie i
hjemlandet, skal kunne få opholdstilladelse inddraget i 10
år, uanset om de i mellemtiden har opnået permanent
ophold
Det er uacceptabelt, at udlændinge, der er meddelt asyl
i Danmark, rejser tilbage til deres hjemland, når de over for
de danske myndigheder har oplyst, at de risikerer
forfølgelse ved en tilbagevenden til hjemlandet. Dette
gælder også, hvis udlændingen har en permanent
opholdstilladelse.
Udgangspunktet skal være, at en flygtnings
opholdstilladelse skal kunne inddrages i 10 år, hvis en
flygtning tager tilbage til hjemlandet, og forholdene har
ændret sig sådan, at den pågældende ikke
risikerer forfølgelse. Dette gælder også, selvom
flygtningen har opnået permanent opholdstilladelse. Det vil
fortsat være muligt for en flygtning at rejse tilbage til sit
hjemland for dér at undersøge mulighederne for
repatriering. Reglerne vil skulle administreres i overensstemmelse
med Flygtningekonventionens regler om ophør af
flygtningestatus og Danmarks internationale forpligtelser i
øvrigt.
Inddragelsesmuligheder i forhold til
meddelte asyltilladelser
Udlændingeservice har tilkendegivet, at man vil
være særligt opmærksom på løbende at
vurdere, om der er grundlag for at søge en meddelt
asyltilladelse inddraget på grund af væsentligt
ændrede forhold i hjemlandene.
Regeringen og Dansk Folkeparti følger op på dette
inden for rammerne af de faste halvårlige møder om
udviklingen på udsendelsesområdet.
Meddelelse af indrejseforbud til afviste
asylansøgere, der ikke udrejser frivilligt inden en given
udrejsefrist
Det er ikke acceptabelt, at afviste asylansøgere
nægter at efterkomme de danske myndigheders afgørelser
og nægter at opfylde pligten til at udrejse.
På den baggrund er der enighed om, at afviste
asylansøgere, som ikke vil følge en afgørelse
om udrejse, skal gives indrejseforbud. Forslaget harmonerer med et
direktiv vedtaget af EU, der forventes fremsat som lovforslag til
efteråret. Det følger af direktivet, at en
udlænding, herunder en afvist asylansøger, der
opholder sig ulovligt i landet, gives indrejseforbud, hvis
udlændingen ikke udrejser frivilligt inden en fastsat
udrejsefrist, eller hvis der i særlige tilfælde er
fastsat en udrejsefrist til straks. Indrejseforbuddet vil blive
meddelt for 2 år og i gentagelsestilfælde for 5
år og vil gælde for hele Schengen-området.
Dansk Folkeparti har tilkendegivet, at man helst havde set, at
Danmark havde anvendt den canadiske model, hvor afviste
asylansøgere, der ikke frivilligt udrejser, får et
indrejseforbud for bestandigt.
Øget støtte til
repatriering
Regeringen og Dansk Folkeparti har markant forstærket
støtten til udlændinge, der ønsker at
repatriere og indgik den 12. november 2009 som led i finansloven
for 2010 en aftale om en styrket repatrieringsindsats, der blandt
har til formål at styrke kommunernes indsats og muligheder
for at støtte den enkelte udlænding, der ønsker
at repatriere.
For at sikre, at kommunerne er opmærksomme på de
forbedrede støttemuligheder, er der udarbejdet
vejledningsmateriale og en kort brochure med en hurtig introduktion
om reglerne til de kommunale sagsbehandlere. Der udarbejdes
endvidere informationsbrochure på 8-10 forskellige sprog til
herboende udlændinge. Brochuren sendes til relevante
organisationer og samtlige kommuner, ligesom brochuren distribueres
via indvandrerorganisationer m.v. Dertil kommer, at ministeriets
udgående konsulentenhed Integrationsservice vil
understøtte kommunernes indsats. Udviklingen i antallet af
repatrierede udlændinge vil blive fulgt for dermed at sikre,
at kommunerne er opmærksomme på de forbedrede
støttemuligheder.
Indsats i flygtninges
nærområder
Sammenhængen mellem den danske flygtninge- og
asylpolitik og indsatsen i flygtningenes nærområder
skal fortsat vægtes højt i
nærområdeindsatsen, og det skal undersøges, om
der kan iværksættes yderligere konkrete
initiativer.
Danmark har haft gode erfaringer med konkrete indsatser, hvor
den danske flygtninge- og asylpolitik er tænkt sammen med
tiltag i flygtninges nærområder. Danmark har
således gennem nærområdeindsatsen i Afghanistan
bl.a. støttet reintegrationsindsatser og opbygningen af det
afghanske indenrigsministeriums identitetskontrolenhed med det
formål at fremme frivillig tilbagevenden for afviste
asylansøgere samt udsendelse af afviste asylansøgere.
Og Danmark har støttet reintegrations- og
forsoningsaktiviteter for flygtninge og fordrevne i Kosovo samt
ydet støtte til lokal psykosocial behandlingskapacitet af
hjemvendte. En indsats, der har været medvirkende til, at
antallet af afviste asylansøgere i udvisningsposition fra
Kosovo er faldet markant i de senere år.
På baggrund af de gode erfaringer og de opnåede
resultater vil det blive undersøgt, om der er yderligere
mulighed for generelt og i forhold til konkrete indsatser at
samtænke den danske flygtninge- og asylpolitik med indsatsen
i flygtninges nærområder.
Modtagelsesfaciliteter til uledsagede
mindreårige asylansøgere
Gennem den seneste tid har der været en kraftig stigning
i antallet af uledsagede mindreårige asylansøgere fra
især Afghanistan.
Regeringen og Dansk Folkeparti er bekymrede over denne
udvikling og ønsker at undersøge alle muligheder for
at håndtere udviklingen.
På baggrund af erfaringer fra de øvrige nordiske
lande vil Danmark søge nærområdeindsatsen
forstærket gennem etablering af modtagefaciliteter i
Afghanistan og Nordirak for uledsagede mindreårige
asylansøgere med det formål at sikre, at uledsagede
mindreårige forsvarligt kan vende tilbage fra Danmark.
Regeringen og Dansk Folkeparti følger op på dette
inden for rammerne af de faste halvårlige møder om
udviklingen på udsendelsesområdet.
Skærpede regler om indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse efter indrejse her i
landet
Der har været flere sager i den senere tid, hvor afviste
asylansøgere, som har nægtet at udrejse frivilligt,
har forsøgt at forlænge deres ophold her i landet ved
at indgive ubegrundede ansøgninger om opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse. Det skal sikres, at reglerne
om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter
indrejse er indrettet således, at udlændinge, som har
lovligt ophold og opfylder betingelserne for at få en
opholdstilladelse, kan søge, mens udlændinge, som
forsøger at misbruge reglerne, afvises.
Reglerne om adgang til at indgive ansøgning om
opholdstilladelse efter indrejsen skal skærpes på nogle
punkter.
Det skal fremgå tydeligt af udlændingeloven, at
ansøgning om opholdstilladelse skal indgives fra hjemlandet.
Her i landet kan som udgangspunkt ansøgninger indgives
såfremt der er tale om lovligt ophold. De nye regler skal
modvirke, at udlændinge forsøger at forlænge
deres ophold i Danmark, uden at der er grundlag herfor. De
foreslåede skærpelser og præciseringer i
udlændingeloven skal også gælde for allerede
meddelte opholdstilladelser, der ønskes forlænget. Det
skal fremgå direkte af loven, at hvis en udlænding ikke
rettidigt søger om forlængelse af sin
opholdstilladelse, vil udlændingen ikke have lovligt ophold i
Danmark, når tilladelsen udløber. På den
måde understreges det, at udlændinge selv har ansvaret
for at overholde fristen.
Opstramning af regler om opsættende
virkning med hensyn til udrejsefrist
Reglerne om, i hvilke tilfælde en ansøgning, der
tillades indgivet her i landet, har opsættende virkning med
hensyn til udrejsefristen, skal strammes op. Det skal modvirke, at
udlændinge opholder sig i Danmark under en sagsbehandling,
der munder ud i en konstatering af, at betingelserne for
opholdstilladelse ikke er opfyldt.
Endvidere skal udlændinge, der kun har haft
opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold, ikke
automatisk have ret til at opholde sig her i landet ved at
klage.
Skærpede krav i
familiesammenføringssager til at familien kan
forsørge sig selv
Af hensyn til familiens mulighed for at blive integreret i
Danmark er det vigtigt, at familien så vidt muligt er
selvforsørgende.
I familiesammenføringssager må den herboende
ægtefælle som udgangspunkt ikke have modtaget offentlig
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik (herunder
starthjælp og kontanthjælp) eller integrationsloven i 3
år forud for meddelelse af familiesammenføring.
Kommunernes indberetningspligt til
Udlændingeservice ved mistanke om genopdragelsesrejser
ændres, således at indberetningspligten indtræder
efter 3 måneder i stedet for 6 måneder, og afledt
stramning af reglerne om bortfald af barnets
opholdstilladelse
Med henblik på at imødegå at forældre
sender deres børn på genopdragelsesrejser skal
kommunerne allerede efter de gældende regler indberette sager
til Udlændingeservice, hvor kommunen har kendskab til eller
begrundet mistanke om, at dette sker. Indberetningen vil normalt
forudsætte, at barnet har været ude af landet i en
periode på mere end 6 måneder og som følge heraf
ikke har deltaget i skolegang eller andre aktiviteter, som ville
være en naturlig del af barnets integration i Danmark.
Barnets fravær fra Danmark vil kunne medføre, at
barnets opholdstilladelse bortfalder. Efter et sådant
bortfald af opholdstilladelsen kan der kun gives opholdstilladelse
igen til et barn under 15 år, hvis hensynet til barnet taler
derfor.
Fremover forpligtes kommunerne til at indberette et barns
fravær til Udlændingeservice ved mistanke om, at barnet
er sendt på genopdragelsesrejse, allerede efter 3
måneder. Bortfaldsreglerne skal samtidig skærpes,
således at barnets opholdstilladelse bortfalder allerede
efter 3 måneder, hvis det kan lægges til grund, at
barnet er sendt på genopdragelsesrejse. Forslaget vil blive
fulgt op af en vejledning til kommunerne.
Inddragelse af studieopholdstilladelser
ved ulovligt arbejde
Der har i praksis været tilfælde, hvor
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med det
formål at studere her i landet, har arbejdet i et omfang, der
overstiger det tilladte, dvs. arbejdet ulovligt.
Udlændingeloven giver allerede mulighed for, at en
udlænding, der arbejder ulovligt, kan udvises. De
tilfælde, der er set, har imidlertid vist et behov for at
skærpe reglerne, således at det også får
konsekvenser for opholdstilladelsen i tilfælde, hvor
forholdet ikke resulterer i en frihedsstraf.
En studieopholdstilladelse skal fremover også kunne
inddrages i tilfælde, hvor en udenlandsk studerende er
idømt eller har vedtaget en bøde for ulovligt
arbejde, er blevet tildelt en indenretlig advarsel for at arbejde
ulovligt eller over for Udlændingeservice har erkendt at have
arbejdet ulovligt.
Samtidig vil der blive arbejdet videre med at fastsætte
ens regler for opgørelsen af studieaktivitet for herved i
videst muligt omfang at undgå misbrug af
studieopholdstilladelser.
Der vil fortsat være fokus på
udlændingemyndighedernes kontrolindsats i forhold til
udlændinge, der har opholdstilladelse med det formål at
studere her i landet, og udlændingemyndighederne vil
løbende gennemføre kontroller på grundlag af
indberetninger fra f.eks. politiet i forhold til ulovligt arbejde,
på baggrund af stikprøver, almindelige kontroller af,
om vilkårene for opholdstilladelse overholdes, eller i
forbindelse med fair-play aktioner.
Kvalitetssikring af lægeoplysninger
i sager om humanitær opholdstilladelse
Erfaringerne fra en række konkrete enkeltsager viser, at
langtfra alle de lægelige oplysninger, som fremlægges i
ansøgninger om humanitær opholdstilladelse, er lige
velegnede til at udgøre oplysningsgrundlaget i disse sager.
Det skyldes blandt andet, at ikke alle de nødvendige
informationer, f.eks. om diagnose og behandlingsbehov, altid
fremgår af de fremlagte erklæringer.
Der er enighed om, at der er behov for at styrke og
kvalitetssikre afgørelsesgrundlaget. Samtidig er der behov
for at iværksætte tiltag med henblik på at sikre
en mere effektiv sagsbehandling, herunder i forhold til at
nedbringe sagsbehandlingstiden. Den pligt, der påhviler
ansøger til at fremlægge nødvendige
oplysninger, vil derfor blive præciseret ved
indførelse af en liste over de oplysninger, der lmindeligvis
er nødvendige for Integrationsministeriets bedømmelse
af, om betingelserne for helbredsbetinget humanitær
opholdstilladelse er opfyldt.
Samkøring af en række
offentlige myndigheders registre med udlændingemyndighedernes
registre med henblik på styrket kontrol for at
imødegå misbrug
Der er generelt behov for at styrke
udlændingemyndighedernes muligheder for at kontrollere, at
betingelserne for meddelte opholdstilladelser løbende
overholdes. Dette gælder ikke mindst i lyset af udviklingen i
antallet af meddelte opholdstilladelser de senere år. Der kan
ikke med de nuværende kontrolmuligheder, herunder
enkeltopslag i udvalgte registre i visse typer opholdssager og
skriftlige høringer af relevante aktører,
gennemføres en tilstrækkelig effektiv kontrol.
Der er derfor enighed om at indføre mulighed for, at
Udlændingeservice i kontroløjemed kan samkøre
oplysninger fra egne registre med andre myndigheders registre, dvs.
CPR, som hører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, BBR,
som hører under Erhvervs- og Byggestyrelsen og
indkomstregisteret (eIndkomst), som hører under SKAT. Herved
får udlændingemyndighederne et effektivt redskab til at
blive bekendt med tilfælde, hvor der er en indikation af, at
en udlænding ikke overholder betingelserne for
opholdstilladelsen.
Reform af reglerne om permanent
opholdstilladelse
Der indføres et pointsystem, der tilskynder
udlændinge til at blive integreret i Danmark, fx i form af
arbejde, uddannelse, sprogfærdigheder og medborgerskab.
Permanent opholdstilladelse kan således først
opnås på det tidspunkt, hvor kravene er opfyldt.
Permanent opholdstilladelse vil således fremover være
udtryk for, at man har opnået en faktisk tilknytning til
Danmark gennem konkrete resultater, og at man ikke gennem
kriminalitet eller gæld til det offentlige har vendt ryggen
til det danske samfund.
Permanent opholdstilladelse kan dog tidligst meddeles,
når udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i
mere end de sidste 4 år.
Udlændingen skal i alt have 100 point for at opnå
permanent opholdstilladelse.
Der opnås 70 point ved at opfylde en række
ufravigelige betingelser, der bl.a. omfatter krav om kendskab til
det danske sprog, om 2 ½ års beskæftigelse og om
ikke at have begået kriminalitet af en vis grovhed. Er
udlændingen idømt fængselsstraf på 1
år og 6 måneder eller mere udelukkes udlændingen
fra permanent opholdstilladelse. Der skal som i dag være
karensperioder for udlændinge, der idømmes betinget
frihedsstraf eller kortere ubetinget frihedsstraf, for eksempel
udløser ubetinget frihedsstraf i under 6 måneder en
karenstid på 8 år, og ubetinget frihedsstraf i 6
måneder eller mere, men under 1 år og 6 måneder,
en karensperiode på 12 år.
Derudover skal udlændingen opnå 30 point ved at
have gjort en særlig indsats for egen integration gennem
supplerende beskæftigelse, danskkundskaber eller uddannelse
og ved at have udvist aktivt medborgerskab gennem f.eks.
beståelse af en medborgerskabsprøve,
længerevarende medlemskab af en skolebestyrelse, et
højskoleophold eller arbejde som frivillig på
børne- og ungeområdet eller i en almennyttig
organisation, jf. bilag 1.
Retten til
kontanthjælp
Det er vigtigt at understrege, at indvandrere i
overensstemmelse med reglerne i aktivloven først har ret til
fuld kontanthjælp, når indvandreren har boet lovligt i
Danmark i 7 af de sidste 8 år, og har haft ordinær
fuldtidsbeskæftigelse i en tid, som sammenlagt svarer til
fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 8 år. Begge betingelser skal være
opfyldt for at overgå fra starthjælp til
kontanthjælp
Ændring af formålsparagraffen
i integrationsloven for at understrege, at det forventes, at
enhver, der har ophold i Danmark, bidrager til samfundet, og for at
tilskynde den enkelte til at blive integreret
Integrationsindsatsen skal tage udgangspunkt i den enkeltes
eget ansvar for en vellykket integration.
Integrationsloven skal således sikre, at nyankomne
udlændinge deltager i det danske samfundsliv i
overensstemmelse med samfundets grundlæggende normer og
værdier, at de opnår kendskab til disse værdier
og dansk kultur, og at de er opmærksomme på, at en
vellykket integration er en forudsætning for
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Integrationsloven, der i dag omfatter
flygtninge og familiesammenførte, udvides til også at
omfatte udlændinge, der kommer her til landet som led i
beskæftigelse eller studier
Udvidelsen af personkredsen skal ses på baggrund af det
skift i indvandringsmønstret, som er sket siden 2001, hvor
antallet af flygtninge og familiesammenførte er faldet, mens
antallet af udenlandske arbejdstagere er steget. Nogle af de
udenlandske arbejdstagere er her i en kortere periode, andre bliver
i Danmark i mange år. Med udvidelsen markeres, at udenlandske
arbejdstagere skal tilbydes integrationsfremmende aktiviteter i den
periode, de er i landet.
Målgruppen for tilbuddet om
danskuddannelse tydeliggøres således, at det klarere
fremgår, at også EU-borgere og deres
ægtefæller skal tilbydes danskuddannelse under ophold
her i landet.
Den nye indvandring kommer bl.a. fra en række EU-lande.
EU-borgere - og deres medfølgende familiemedlemmer - skal
have samme tilbud som andre udlændinge, der tager ophold her
i landet.
Udvidelsen af integrationslovens personkreds omfatter derfor
også udlændinge med opholdsret i medfør af
EU-reglerne. Samtidig præciseres danskuddannelsesloven,
således at EU-borgere og deres medfølgende
familiemedlemmers adgang til danskuddannelse fremgår
klarere.
Indførelse af et kursus i danske
samfundsforhold og dansk kultur og historie
For at sikre, at nyankomne udlændinge får et
grundigt kendskab til det danske samfund, indføres der et
kursus om danske samfundsforhold og dansk historie og kultur.
Kurset skal tilbydes alle voksne nyankomne udlændinge som led
i deres introduktionsprogram for at forbedre den enkelte
udlændings muligheder for at deltage aktivt i det danske
samfundsliv.
Kurset skal også ses i sammenhæng med, at det
fremover bliver et pointgivende kriterium ved meddelelse af
permanent opholdstilladelse, at udlændingen har bestået
en medborgerskabsprøve, der viser udlændingens
fortrolighed med danske forhold og dermed graden af
udlændingens integration.
Indførelse af en pligt for
kommunerne til at give alle nyankomne udlændinge, der
forsørges af deres ægtefælle, et
beskæftigelsesfremmende tilbud om f.eks. virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud eller kortere
uddannelsesforløb
Initiativet har til formål at styrke
integrationsindsatsen over for familiesammenførte
udlændinge. Kommunerne får pligt til at give nyankomne
familiesammenførte udlændinge, der står uden for
arbejdsmarkedet, men som ønsker at opnå
beskæftigelse, et beskæftigelsesrettet tilbud for
dermed at styrke deres integration i det danske samfund. Pligten
til at give beskæftigelsesfremmende tilbud vil tillige
omfatte personer omfattet af Beskæftigelsesministeriets
lovgivning.
Forenkling af reglerne om
opfølgning på integrationskontrakten og en mere
overskuelig udformning af integrationslovens
ydelsesregler
Reglerne i integrationsloven om opfølgning på
integrationskontrakten forenkles, således at
opfølgningen målrettes de dårligt integrerede
udlændinge, mens udlændinge, der udviser vilje til
integration og er i beskæftigelse eller i uddannelse, ikke
skal følges med samme intensitet. Der foretages endvidere en
forenkling af lovens ydelsesregler, således at kommunernes
sagsbehandling lettes, samtidig med at den enkelte udlændings
pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet og
deltage i integrationsfremmende aktiviteter markeres og
fremgår klart af integrationsloven.
Samlet ghettostrategi
Parterne bemærker sig, at det af regeringens
arbejdsprogram fremgår, at der vil blive udarbejdet en samlet
ghettostrategi, der sætter målrettet ind over for
både fysiske rammer og beboer-sammensætningen i
ghettoområder, og som bl.a. skal gøre det lettere at
rive »sorte pletter« ned. Parterne er enige om at
prioritere dette område og ønsker sagen fremmet mest
muligt.
Mere effektiv hjemsendelse af udenlandske
hjemløse uden lovligt ophold
Personer, der ikke opholder sig her i landet på lovligt
grundlag, skal udrejse af landet. Dette gælder også
hjemløse udlændinge, der kommer hertil uden midler og
som ikke kan betale for deres eget ophold. Som det fremgår af
regeringens arbejdsprogram, vil det derfor nærmere blive
undersøgt, hvordan hjemsendelse af udenlandske
hjemløse uden lovligt ophold kan gøres mere
effektiv.
Skærpede udvisningsregler
vedrørende socialt bedrageri og vedrørende omfattende
forstyrrelse af den offentlige orden, der blev gennemført
ved lømmelpakken og udlændingeaftalen af 6. november
2009
Misbrug, hvor personer med opholdstilladelse oppebærer
sociale ydelser i Danmark, samtidig med at de oppebærer
indkomst i udlandet, er ikke acceptabelt.
Der skal være en udvidet adgang til at udvise
udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for
socialt bedrageri, uanset frihedsstraffens længde og uanset
varigheden af udlændingens ophold i Danmark.
Der er også behov for at sætte konsekvent ind over
for personer, der medvirker til at optrappe situationer i
forbindelse med uroligheder ved at begå hærværk
eller forhindre politiet i at udføre deres arbejde. Grov
forstyrrelse af den offentlige ro og orden er forsøg
på at destabilisere den danske samfundsorden, og det skal
mødes med konsekvens. Regeringen har allerede styrket
indsatsen ved at fremsætte lovforslag om at skærpe
straffelovens regler på dette område. Lovforslaget blev
vedtaget den 26. november 2009 (Lov nr. 1107 af 1. december
2009).
Den styrkede indsats mod omfattende forstyrrelse af den
offentlige orden følges op ved tilsvarende at skærpe
udvisningsreglerne således, at der skal være adgang til
at udvise udlændinge, der idømmes ubetinget
frihedsstraf efter de nye skærpede regler i straffeloven,
uanset frihedsstraffens længde og uanset varigheden af
udlændingens ophold i Danmark.
Bilag 1: Permanent opholdstilladelse
Permanent opholdstilladelse kan meddeles udlændinge, der
har opnået 100 point.
Ufravigelige betingelser, der udløser 70 point
- At
udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i mere end de
sidste 4 år
- At
udlændingen har underskrevet en erklæring om
integration og aktivt medborgerskab
- At
udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2 eller
tilsvarende (skønnes at svare til engelskniveauet i
folkeskolens 9. klasse)
- At
udlændingen ikke er idømt ubetinget straf af 60 dages
fængsel eller mere for overtrædelse af straffelovens
kapitel 12 (om forbrydelser mod statens selvstændighed og
sikkerhed) eller kapitel 13 (om forbrydelser mod statsforfatningen
og de øverste statsmyndigheder m.v.)
- At
udlændingen ikke er idømt ubetinget
fængselsstraf (eller anden type frihedsberøvelse) i 1
år og 6 måneder eller mere uanset typen af
kriminalitet. Der skal som i dag være karensperioder for
udlændinge, der idømmes betinget frihedsstraf eller
kortere ubetinget frihedsstraf, for eksempel udløser
ubetinget frihedsstraf i under 6 måneder en karenstid
på 8 år, og ubetinget frihedsstraf i 6 måneder
eller mere, men under 1 år og 6 måneder, en
karensperiode på 12 år.
- At
udlændingen ikke har forfalden gæld til det offentlige.
Hvis der er givet henstand med hensyn til betaling af gælden
til det offentlige, må gælden ikke overstige 100.000
kr.
- At
udlændingen har haft 2½ års ordinær
fuldtidsbeskæftigelse i en periode på 3 år forud
for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, og
fortsat er i ordinær beskæftigelse
- At
udlændingen ikke har modtaget offentlig hjælp efter lov
om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, herunder
enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig
størrelse, i en periode på 3 år forud for
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse
Supplerende betingelser vedrørende beskæftigelse
og uddannelse, hvor der skal opnås 15 point
- At
udlændingen har haft 1½ års
fuldtidsbeskæftigelse udover beskæftigelseskravet og
fortsat er i beskæftigelse: 15 point
- At
udlændingen har færdiggjort en lang videregående
uddannelse, en professionsbacheloruddannelse, en
erhvervsakademiuddannelse eller en erhvervsrettet ungdomsuddannelse
her i landet: 15 point
- At
udlændingen har bestået Prøve i Dansk 3 eller
Studieprøven og derved dokumenteret et særdeles godt
kendskab til det danske sprog (skønnes at svare til
engelskniveauet i folkeskolens 10. klasse): 15 point
Supplerende betingelser vedrørende medborgerskab, hvor
der skal opnås 15 point
- At
udlændingen har bestået en skriftlig
medborgerskabsprøve efter integrationsloven. Prøven
skal sikre, at udlændingen har kendskab til det danske
samfund og dansk historie og kultur. Prøven vil i lighed med
indfødsretsprøven indeholde en række multiple
choice-spørgsmål. Prøven vil - foruden
demokrati, kultur og historie m.v. - indeholde
spørgsmål om hverdagsliv i Danmark for dermed at
sikre, at udlændingen er godt integreret i det danske samfund
og har taget aktiv del heri. Prøvens sværhedsgrad vil
ligge lidt under indfødsretsprøvens niveau: 15
point
- At
udlændingen kan dokumentere at have udvist aktivt
medborgerskab gennem en reel indsats i 1 år i organisationer
m.v.: 15 point
Dette kan ske ved:
- medlemskab af en
forældrebestyrelse, en skolebestyrelse, en almennyttig
boligorganisations bestyrelse, et integrationsråd eller et
ældreråd,
- børne- og
ungdomsarbejde som f.eks. træner i idrætsforeninger,
gennemførelse af dommer- eller træneruddannelse eller
højskoleophold, rollemodelarbejde eller engagement i andre
organiserede fritidsaktiviteter for børn og unge som f.eks.
lektiehjælp, eller
- almennyttigt
organisationsarbejde som f.eks. aktiv deltagelse i arbejdet i en
almennyttig forenings drift i øvrigt. De almennyttige
foreninger, i hvilke aktiv deltagelse kan give point, vil svare til
SKAT's liste over almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige fonde, foreninger, institutioner mv., som
er godkendt til at modtage gaver med fradragsret for giveren
m.v.
Undtagelser:
- Der vil for
så vidt angår beskæftigelseskravet blive taget
hensyn til folkepensionister og unge, som søger om permanent
opholdstilladelse inden de fylder 19 år, og som har
været under uddannelse eller i fuldtidsbeskæftigelse
siden afslutningen af folkeskolen. Disse to grupper skal opnå
85 point for at kunne få permanent opholdstilladelse, fordelt
på 70 point for ufravigelige grundbetingelser og 15 point for
supplerende betingelser om medborgerskab.
- Herudover vil der
være undtagelser for særlige grupper (danske mindretal
i Sydslesvig, mv)
- Hensynet til
Danmarks internationale forpligtelser, særligt
handicapkonventionen, kan medføre undtagelser fra et eller
flere krav.