Fremsat den 24. marts 2010 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov for
Færøerne om rettens pleje
(Legemsindgreb, advokatvirksomhed)
§ 1
I lov for Færøernes om rettens
pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 9. marts 2004, som
ændret ved lov nr. 529 af 6. juni 2007 og lov nr. 505 af 12.
juni 2009, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 130 indsættes i kapitel 12:
Ȥ 130
a. Advokater beskikket af justitsministeren kan udøve
advokatvirksomhed på Færøerne i samme omfang som
advokater beskikket af de færøske
myndigheder.«
2. § 199, stk. 3,
ophæves.
3. § 758, stk. 1, affattes
således:
»Anholdelsen skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Politiet kan under iagttagelse af
§ 781 f foretage besigtigelse og undersøgelse af
den anholdtes legeme og tøj med henblik på at fratage
vedkommende genstande, som kan benyttes til vold eller undvigelse,
eller som i øvrigt kan medføre fare for den anholdte
eller andre. Politiet kan tage sådanne effekter samt penge,
der findes hos den anholdte, i bevaring. Under anholdelsen er den
pågældende i øvrigt ikke undergivet andre
indskrænkninger i sin frihed, end anholdelsens øjemed
og ordenshensyn nødvendiggør.«
4.
Efter § 781 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 71 a
Legemsindgreb
§ 781
a. Som led i efterforskningen kan der efter reglerne i dette
kapitel foretages legemsindgreb mod sigtede og andre ved
1) besigtigelse af
legemets ydre, optagelse af fotografier, aftryk og lignende af
legemets ydre samt visitation af det tøj, som den
pågældende er iført (legemsbesigtigelse), og
2) nærmere
undersøgelse af legemet, herunder af dets hulrum, udtagelse
af spyt- eller blodprøver eller andre tilsvarende
prøver, røntgenundersøgelse og lignende
(legemsundersøgelse).
Stk. 2.
Legemsindgreb mod anholdte personer kan tillige foretages efter
§ 758, stk. 1.
§ 781
b. Legemsbesigtigelse af en sigtet må kun foretages,
såfremt
1) den
pågældende med rimelig grund er mistænkt for en
lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale,
og
2) indgrebet
må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen.
Stk. 2.
Legemsundersøgelse af en sigtet må kun foretages,
såfremt
1) der er begrundet
mistanke om, at den pågældende har gjort sig skyldig i
en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller
i en overtrædelse af straffelovens § 124,
stk. 4, eller § 249, 1. led, og
2) indgrebet
må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen.
§ 781
c. Uden for de tilfælde, der er nævnt i
§ 781 b, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, kan
optagelse af fingeraftryk og personfotografi samt udtagelse af
blodprøve med henblik på senere identifikation
endvidere foretages, hvis den pågældende med rimelig
grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der efter
loven kan medføre fængsel i 1 år og 6
måneder eller derover, eller for en overtrædelse af
straffelovens § 235, stk. 2.
Stk. 2. Uden for de
tilfælde, der er nævnt i § 781 b,
stk. 2, nr. 1, kan udtagelse af spyt- eller blodprøver
foretages, såfremt der er begrundet mistanke om, at den
pågældende har gjort sig skyldig i en
lovovertrædelse, i hvis gerningsindhold indtagelse af
spiritus eller euforiserende stoffer er et led.
§ 781
d. Afgørelse om legemsbesigtigelse af en sigtet og
legemsundersøgelse af en sigtet i form af nærmere
undersøgelse af legemets ydre, sikring af prøver
herfra og udtagelse af spyt- eller blodprøver træffes
af politiet.
Stk. 2.
Afgørelse om andre legemsundersøgelser af en sigtet
træffes af retten ved kendelse, jf. dog stk. 5. I
kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres.
Stk. 3.
Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes, kan politiet træffe beslutning
om at foretage indgrebet. I så fald skal politiet snarest
muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten,
der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes. Dette
gælder dog ikke, såfremt der efter indgrebet meddeles
skriftligt samtykke hertil.
Stk. 4. Inden
retten træffer afgørelse efter stk. 2 eller
stk. 3, 2. pkt., skal der være givet den, mod hvem
indgrebet retter sig, adgang til at udtale sig. Offentlig forsvarer
beskikkes, når sigtede begærer det. Sigtede skal
vejledes om adgangen til forsvarerbeskikkelse.
Stk. 5.
Såfremt den sigtede meddeler skriftligt samtykke til, at
indgrebet foretages, kan beslutning om de former for
legemsundersøgelse, der er nævnt i stk. 2,
også træffes af politiet. Er der beskikket en forsvarer
for sigtede, kræves tillige samtykke fra forsvareren.
§ 781
e. Legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, er
ikke omfattet af reglerne i dette kapitel, såfremt den
pågældende meddeler samtykke til indgrebet. Samtykket
skal så vidt muligt være skriftligt. I øvrigt
må legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, kun
foretages efter reglerne i stk. 2 og 4.
Stk. 2.
Legemsbesigtigelse, der ikke kræver afklædning,
herunder optagelse af fotografier, aftryk og lignende af legemet og
visitation af tøj, kan foretages over for en person, der
ikke er sigtet, såfremt
1) efterforskningen
vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller
derover, og
2) indgrebet
må antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen.
Stk. 3.
Afgørelse om legemsbesigtigelse efter stk. 2
træffes af retten ved kendelse. Bestemmelserne i
§ 781 d, stk. 2, 2. og 3. pkt., samt stk. 3 og
stk. 4, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse. I stedet for
direkte gennemtvingelse kan de i § 178 nævnte
tvangsmidler anvendes til gennemførelse af
legemsbesigtigelsen.
Stk. 4. Under
efterforskning på gerningsstedet i umiddelbar tilknytning til
udøvelsen af en alvorlig voldsforbrydelse eller
fremsættelse af trussel herom samt i andre
efterforskningssituationer, hvor der er begrundet mistanke om, at
nogen tilstedeværende på sin person skjuler
våben, kan politiet foretage visitation af tøjet hos
alle personer, der træffes på stedet, med henblik
på at finde våben.
§ 781
f. Legemsindgreb må ikke foretages, såfremt det
efter indgrebets formål, sagens betydning og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.
Stk. 2.
Legemsindgreb skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Det skal herved bl.a. så
vidt muligt iagttages, at et indgreb, der ellers kan føles
krænkende for blufærdigheden, kun foretages af personer
af samme køn som den undersøgte eller af
sundhedspersonale. Kræver et sådant indgreb
afklædning, må det så vidt muligt kun
overværes af personer af samme køn som den
undersøgte eller af sundhedspersonale.
Stk. 3.
Legemsundersøgelse, jf. § 781 a, stk. 1, nr.
2, må kun foretages under medvirken af en læge.
Lægen tager stilling til, om indgrebets gennemførelse
under hensyn til den hermed forbundne smerte og risiko samt den
undersøgte persons tilstand er lægeligt forsvarlig.
Spytprøve i medfør af § 781 c, stk. 1,
kan udtages uden medvirken af en læge.
§ 781
g. Politiet må ikke opbevare personfotografier med
henblik på senere identifikation af personer, der ikke har
været sigtet, eller som er frifundet, eller mod hvem
påtale er opgivet.
Stk. 2. Politiet
må ikke opbevare andet materiale og andre oplysninger, der er
tilvejebragt ved legemsindgreb, og som vedrører personer,
der ikke har været sigtet.
Stk. 3. Oplysninger
og materiale, der er tilvejebragt ved indgreb, som retten
nægter at godkende i medfør af § 781 d,
stk. 3, 2. pkt., eller som retten i medfør af
§ 746, stk. 1, finder uhjemlede, skal straks
tilintetgøres.«
5. I
§ 794 ændres
»andre rum, gemmer eller person« til: »andre rum
og gemmer«.
6. § 795, stk. 2,
ophæves.
7. I
§ 797, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 795, stk. 1, nr. 2, litra a og
b« til: »§ 795, nr. 2, litra a og
b«.
8. § 797, stk. 4,
ophæves.
9. § 800, stk. 5,
ophæves.
10. I
§ 878, stk. 2,
ændres »§ 877, nr. 2 og 3,« til:
»§ 877, stk. 2, nr. 2 og 3,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. september 2010, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. Lov for
Færøerne om rettens pleje § 130 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i kraft
efter justitsministerens nærmere bestemmelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | | |
Indholdsfortegnelse |
1. | Indledning. |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1 | Gældende ret |
| 2.2 | Afgrænsning af legemsindgreb |
| 2.3 | Legemsindgreb mod sigtede |
| | 2.3.1 | Kriminalitetskrav |
| | 2.3.2. | Mistankekrav |
| | 2.3.3. | Indikationskrav |
| | 2.3.4. | Kompetencekrav |
| | 2.3.5. | Betydningen af samtykke |
| 2.4. | Legemsindgreb mod ikke-sigtede |
| | 2.4.1. | Tvangsindgreb |
| | 2.4.2. | Kriminalitets- og indikationskrav |
| | 2.4.3. | Kompetencekrav |
| | 2.4.4. | Betydningen af samtykke |
| 2.5. | Lægelig medvirken |
| 2.6. | Destruktion af fingeraftryk,
personfotografier og andet materiale |
3. | Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige |
4. | Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Forslagets administrative konsekvenser for
borgerne |
6. | Forslagets miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forslagets EU-retlige konsekvenser |
8. | Sammenfattende skema |
9. | Hørte myndigheder og
organisationer |
| |
1. Indledning
Med dette lovforslag indføres en samlet og
systematiseret regulering i et nyt kapitel i lov for
Færøerne om rettens pleje af den type
efterforskningsmidler i straffesager, der rettes mod det
menneskelige legeme, og som har karakter af straffeprocessuelle
tvangsindgreb (legemsindgreb).
Denne del af lovforslaget indebærer bl.a., at lov om Det
Centrale Dna-profil-register efterfølgende vil kunne
sættes i kraft for Færøerne i overensstemmelse
med de færøske myndigheders ønske herom.
De foreslåede regler skal således afløse de
spredte og sparsomme bestemmelser i lov for Færøerne
om rettens pleje om legemsindgreb og danne det retlige grundlag for
indsamlingen af de oplysninger, der skal registreres i Det Centrale
Dna-profil-register.
Bestemmelserne i det foreslåede nye kapitel 71 a i lov
for Færøerne om rettens pleje svarer fuldt ud til de
nugældende bestemmelser i kapitel 72 i den danske
retsplejelov.
Reglerne vedrørende legemsindgreb i kapitel 72 i den
danske retsplejelov blev indført ved lov nr. 322 af 24. maj
1989 om ændring af retsplejeloven (Legemsindgreb), der
byggede på strafferetsplejeudvalgets betænkning nr.
1104/1987 om legemsindgreb under efterforskning (herefter
benævnt betænkningen). Lovforslaget til lov nr. 322
svarede i alt væsentligt til det lovudkast, som et enigt
Strafferetsplejeudvalg havde udarbejdet i betænkningen. Der
er siden foretaget mindre ændringer af reglerne ved lov nr.
369 af 24. maj 2005 om ændring af lov om oprettelse af et
centralt dna-profilregister og retsplejeloven (Udvidelse af
dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse m.v.) samt lov nr. 527 af 6. juni 2007 om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
retsplejeloven (Kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i
fængsel m.v.).
Med lovforslaget indsættes der endvidere en bestemmelse
i kapitel 12 i lov for Færøerne om rettens pleje med
henblik på at sikre, at advokater beskikket af
justitsministeren kan udøve advokatvirksomhed på
Færøerne i samme omfang som advokater beskikket af de
færøske myndigheder. Denne bestemmelse skal ses i
lyset af, at de færøske myndigheder ønsker at
overtage sagsområdet advokatvirksomhed.
Lovforslaget er forelagt de færøske myndigheder
til udtalelse.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
I dag findes der ikke i lov for Færøerne om
rettens pleje en samlet og udtømmende regulering af
straffeprocessuelle tvangsindgreb, der rettes mod det menneskelige
legeme. Derimod findes der spredte bestemmelser, som bl.a.
vedrører legemsindgreb (navnlig kapitel 71 om besigtigelse
og kapitel 73 om ransagning), ligesom der findes regler om
særlige forhold i forbindelse med legemsindgreb i
§ 199, stk. 3, hvorefter undersøgelse af en
kvinde i en straffesag bør ske ved en anden kvinde, og i
§ 758, stk. 1, om undersøgelse af
anholdte.
Reguleringen af straffeprocessuelle tvangsindgreb i lov for
Færøerne om rettens pleje svarer til reguleringen i
den danske retsplejelov forud for lov nr. 322 af 24. maj 1989 om
ændring af retsplejeloven (Legemsindgreb). Der henvises til
betænkningen side 15-33 for en nærmere gennemgang
heraf.
2.2. Afgrænsning af legemsindgreb
Ved legemsindgreb forstås de straffeprocessuelle
tvangsindgreb, hvorved der tilvejebringes og fastholdes oplysninger
om et levende menneskeligt legeme eller dele heraf eller
oplysninger om, hvorvidt genstande er anbragt på legemet
eller i legemets hulrum. I betænkningen side 38-39 er der
opstillet følgende oversigt over indgreb, der må
karakteriseres som legemsindgreb:
1) Besigtigelse,
der kræver en vis medvirken, f.eks. vejning, måling og
besigtigelse af håndflader.
2) Besigtigelse,
der ikke kræver egentlig afklædning, men f.eks.
op-knapning af en skjorte for at se kradsemærker på
halsen og opsmøgning af et ærme for at se tatoveringer
m.v.
3) Optagelse af
fingeraftryk.
4) Besigtigelse,
der kræver afklædning.
5) Ydre
undersøgelse, der består i en beføling af
legemets overflade, f.eks. for at finde kapsler skjult under
huden.
6) Sikring af
prøver fra legemets ydre, f.eks. negleskrab eller
hår.
7) Udtagelse af
blodprøver.
8) Ultralyd- og
røntgenundersøgelser.
9)
Undersøgelse af legemets hulrum: Mundhule, anus og
vagina.
10) Indgivelse af
medicin (afføringsmidler og lignende).
11) Udtagelse af
prøver fra det indre legeme, f.eks.
vævsprøver.
12) Andre
undersøgelser af legemets indre, f.eks. rectoskopi,
gynækologisk undersøgelse og egentlige
operationer.
I betænkningen anføres, at oversigten ikke er
udtømmende, og at der ikke med de anførte eksempler
er tilsigtet nogen udvidelse af adgangen til at foretage
legemsindgreb. Dette udelukker dog ikke, at der som følge af
den tekniske udvikling og udviklingen inden for
lægevidenskaben i fremtiden kan blive behov og praktisk
mulighed for indgreb, der ikke kendes i dag.
I oversigten er indgrebene opstillet således, at de
indgreb, der typisk vil blive følt som mindst byrdefulde, er
anført først, mens de sidstnævnte er de mest
intense.
Endvidere foretages i betænkningen en inddeling af
indgrebene efter deres intensitet i to kategorier, der betegnes
henholdsvis legemsbesigtigelse og legemsundersøgelse. Denne
todeling af indgrebene danner udgangspunkt for opstillingen af de
forskellige betingelser i lovforslaget, således at der som
hovedregel stilles strengere krav til foretagelsen af
legemsundersøgelser end til legemsbesigtigelser.
Legemsbesigtigelser - de mindst byrdefulde indgreb - er
angivet som pkt. 1-4 i oversigten. Legemsbesigtigelse omfatter
således alene de former for indgreb, hvor der ikke sker nogen
indtrængen i det menneskelige legeme eller nogen egentlig
beføling af legemet i undersøgelsesøjemed.
Fingeraftryk er medtaget i kategorien legemsbesigtigelse, idet
dette indgreb alene består i, at en person anbringer sine
fingre på en stempelpude og derefter på et
aftryksark.
I øvrigt foreslås visitation af det tøj,
som en person er iført, samt politiets optagelse af
personfotografier til politiets fotosamling (fototeket) med henblik
på senere identifikation sidestillet med legemsbesigtigelse.
Disse to former for tvangsindgreb er ikke medtaget i oversigten, da
de ikke er omfattet af den ovennævnte teoretiske definition
af legemsindgreb.
Legemsundersøgelser omfatter de indgreb, der er angivet
i oversigten pkt. 5-12, og hvor beføling af legemet er et
led i selve undersøgelsen, f.eks. for at finde genstande
under huden eller i legemets hulrum, eller hvor der udtages
prøver fra legemets ydre eller indre. Lovforslagets
beskrivelse af de to kategorier af legemsindgreb findes i forslaget
til § 781 a.
2.3. Legemsindgreb mod sigtede
Betingelserne for at kunne foretage legemsindgreb mod sigtede
foreslås fastlagt i krav til den påsigtede
lovovertrædelse (kriminalitetskrav), krav til mistankens
styrke (mistankekrav), krav til indgrebets betydning for
efterforskningen (indikationskrav) og regler om, hvilken myndighed
der kan træffe afgørelse om indgrebet
(kompetencekrav).
2.3.1. Kriminalitetskrav
Kriminalitetskravets nærmere udformning foreslås
knyttet til sondringen mellem legemsbesigtigelse og
legemsundersøgelse.
Det foreslås, at legemsbesigtigelse på grund af
disse indgrebs ringe intensitet skal kunne foretages, blot der er
tale om efterforskning af en lovovertrædelse, der er
undergivet offentlig påtale (forslaget til § 781 b,
stk. 1, nr. 1). Samme krav stilles ved anholdelse.
Ved legemsundersøgelse foreslås der krav om, at
sigtelsen skal angå en lovovertrædelse, hvor
strafferammen er fængsel i 1 år og 6 måneder
eller derover (svarende til kravet i forbindelse med
varetægtsfængsling), en overtrædelse af
straffelovens § 124, stk. 4, om uretmæssig
besiddelse af mobiltelefoner eller lignende kommunikationsudstyr i
arresthuse eller fængsler, hvor strafferammen er bøde
eller fængsel indtil 6 måneder, eller en
overtrædelse af straffelovens § 249, stk. 1,
om uagtsomt at forvolde betydelig legemsskade, hvor strafferammen
er bøde eller fængsel (forslaget til § 781
b, stk. 2, nr. 1).
Baggrunden for at anse kriminalitetskravet for opfyldt ved
overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 4,
er hensynet til en effektiv håndhævelse af
kriminaliseringen af at besidde mobiltelefoner i fængsler
mv., således at der kan foretages legemsundersøgelser
af indsatte, besøgende mv., der er mistænkt for
(forsøg på) uretmæssig besiddelse eller
medtagelse af kommunikationsudstyr. Der henvises nærmere
herom til pkt. 3.4.7 i lovforslag nr. 201 af 28. marts 2007 om
ændring af lov om euforiserende stoffer, straffeloven, lov om
fuldbyrdelse af straf og retsplejeloven (Højere bøder
i narkosager og kriminalisering af at besidde mobiltelefoner i
fængsler mv.).
Om baggrunden for at anse kriminalitetskravet for opfyldt ved
overtrædelse af straffelovens § 249, stk. 1,
henvises til pkt. 3.a i bemærkningerne til lovforslag nr. L
81 af 3. november 1988.
Der foreslås dog et udvidet kriminalitetskrav ved
udtagelse af spyt- og blodprøver fra personer med henblik
på senere identifikation, således at der også vil
kunne udtages spyt- og blodprøver fra personer, der med
rimelig grund er mistænkt for en overtrædelse af
straffelovens § 235, stk. 2, om besiddelse af
børnepornografisk materiale (forslaget til 781 c,
stk. 1). Begrundelsen herfor er den særlige
integritetskrænkelse, der er forbundet med
sædelighedsforbrydelser, herunder børnepornografi. Der
henvises nærmere herom til pkt. 4.1.2 i bemærkningerne
til lovforslag nr. L 14 af 23. februar 2005 om oprettelse af et
centralt dna-profilregister og retsplejeloven (Udvidelse af
dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse m.v.).
I øvrigt foreslås specielt for så vidt
angår blodprøver en generel fravigelse af
strafferammekravet ved lovovertrædelser, i hvis
gerningsindhold indtagelse af spiritus eller euforiserende stoffer
er et led (forslaget til § 781 c, stk. 2).
2.3.2. Mistankekrav
Det foreslås, at der ved legemsbesigtigelse stilles krav
om, at den pågældende »med rimelig grund er
mistænkt« svarende til kravet ved anholdelse (forslaget
til § 781 b, stk. 1, nr. 1).
For så vidt angår legemsundersøgelse
foreslås det, at der stilles krav om »begrundet
mistanke« på samme måde som ved
varetægtsfængsling (forslaget til § 781 b,
stk. 2, nr. 1).
Det foreslås dog, at mistankekravet ved udtagelse af
spyt- og blodprøver lempes således, at der med henblik
på senere identifikation, kan udtages spyt- og
blodprøver fra personer, der med rimelig grund er
mistænkt for en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller
derover, eller for en overtrædelse af straffelovens
§ 235, stk. 2, om besiddelse af
børnepornografisk materiale (forslaget til 781 c,
stk. 1).
Med den foreslåede lempelse bliver mistankekravet ved
udtagelse af spyt- og blodprøver, herunder med henblik
på dna-analyse, det samme som ved fingeraftryk. Sammenholdt
med den påtænkte ikraftsættelse af lov om Det
Centrale Dna-profil-register på Færøerne, jf.
indledningen til dette lovforslag, vil dette betyde, at dna-spor
vil kunne anvendes som et effektivt efterforskningsmiddel på
linje med fingeraftryk. Justitsministeriet lægger endvidere
vægt på, at udtagelse af spyt- og blodprøver
må anses for indgreb af tilsvarende svag intensitet som
fingeraftryk. Der henvises nærmere herom til pkt. 4.1.3 i
bemærkningerne til lovforslag nr. L 14 af 23. februar 2005 om
ændring af lov om oprettelse af et centralt
dna-profilregister og retsplejeloven (Udvidelse af
dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse m.v.).
2.3.3. Indikationskrav
Det foreslås, at kravet til indikation (indgrebets
betydning for efterforskningen) udformes således, at indgreb
i form af legemsbesigtigelse kan foretages, såfremt det
må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen, jf. forslaget til § 781 b, stk. 1,
nr. 2.
Legemsundersøgelse må efter forslaget til
§ 781 b, stk. 2, nr. 2, derimod alene foretages,
hvis indgrebet må antages at være af afgørende
betydning for efterforskningen. Kravet indebærer, at
legemsundersøgelse kun må anvendes i tilfælde,
hvor andre efterforskningsskridt ikke kan benyttes eller vil
være uforholdsmæssigt besværlige.
Det foreslås dog, at indikationskravet ved optagelse af
fingeraftryk og personfotografi samt udtagelse af spyt- og
blodprøver lempes således, at der med henblik på
senere identifikation kan udtages spyt- og blodprøver fra
personer, der med rimelig grund er mistænkt for en
lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller
for en overtrædelse af straffelovens § 235,
stk. 2, om besiddelse af børnepornografisk materiale,
jf. forslaget til § 781 c, stk. 1.
For at sikre, at registre over personfotografier og
fingeraftryk og dna-profilregisteret kun indeholder oplysninger om
personer, der har gjort sig skyldige i lovovertrædelser af en
sådan grovhed, at det er rimeligt, at oplysningerne findes i
registrene, foreslås det, at fravigelsen af indikationskravet
kombineres med et skærpet kriminalitetskrav, således at
der stilles krav om, at der i strafferammen for den forbrydelse,
som efterforskningen vedrører, skal være fængsel
i 1 år og 6 måneder eller derover, eller at der skal
være tale om en overtrædelse af straffelovens
§ 235, stk. 2, om besiddelse af
børnepornografisk materiale.
Om den nærmere baggrund for at lade fravigelsen af
indikationskravet omfatte legemsundersøgelser i form af
spyt- og blodprøver henvises i øvrigt til pkt. 4.1.4
i bemærkningerne til lovforslag nr. L 14 af 23. februar 2005
om ændring af lov om oprettelse af et centralt
dna-profilregister og retsplejeloven (Udvidelse af
dna-profil-registerets persondel, indikationskrav ved
legemsundersøgelse m.v.).
2.3.4. Kompetencekrav
Strafferetsplejeudvalget giver i betænkningen udtryk
for, at det må anses for ubetænkeligt at henlægge
kompetencen til politiet ved alle former for legemsbesigtigelse.
Udvalget lægger i den forbindelse vægt på, at
disse indgreb er af så ringe intensitet, at forudgående
retskendelse ikke er nødvendig, og at der bør
være adgang for politiet til umiddelbart at foretage dem over
for en person, der sigtes for en lovovertrædelse.
Forslaget indebærer, at beslutning om optagelse af
fingeraftryk med henblik på senere identifikation kan
træffes af politiet. Udvalget fandt dette forsvarligt og i
øvrigt hensigtsmæssigt. Der henvises i den forbindelse
til, at en sigtet, som drager lovligheden af politiets
afgørelse i tvivl, vil kunne indbringe
spørgsmålet for retten i medfør af den
almindelige adgang hertil i lov for Færøerne om
rettens pleje § 746, stk. 1, og at
destruktionsreglen som nævnt nedenfor under pkt. 2.5
foreslås udformet således, at oplysningerne straks skal
tilintetgøres, hvis retten finder optagelsen uhjemlet.
Også for så vidt angår de mildeste former
for legemsundersøgelser som nævnt i oversigtens pkt.
5-7, jf. ovenfor under pkt. 2.2, samt for udtagelse af
spytprøver foreslås det, at disse skal kunne besluttes
af politiet. Der lægges herved vægt på, at disse
indgreb, som, bortset fra udtagelse af spytprøve, kun
må foretages af en læge (forslaget til § 781
f, stk. 3), alene medfører ringe ulempe eller
ulejlighed for sigtede. Straffelovsudvalget tillagde det i
betænkningen betydning, at kompetencen til at træffe
afgørelse om udtagelse af blodprøve (oversigtens pkt.
7) i de praktisk vigtigste tilfælde - sigtelse for
spirituskørsel - i medfør af den danske
færdselslov allerede lå hos politiet, uden at det havde
givet anledning til kritik.
De øvrige, mere indgribende former for
legemsundersøgelser (pkt. 8-12 i oversigten) bør
efter Justitsministeriets opfattelse alene kunne foretages efter
rettens kendelse. I tilfælde, hvor indgrebets øjemed
ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes (såkaldt
periculum in mora), kan politiet dog træffe beslutning om
indgrebet. I så fald skal politiet imidlertid snarest muligt
og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten, der ved
kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes.
Som det fremgår, indebærer forslaget, at
sondringen mellem legemsbesigtigelse og legemsundersøgelse
brydes ved spørgsmålet om kompetencen til at
træffe afgørelse om indgrebene.
Der henvises til forslaget til § 781 d,
stk. 1-3. Derudover foreslås, at den, indgrebet retter
sig imod, skal have lejlighed til at udtale sig, inden retten
træffer afgørelse i sagen (forslaget til
§ 781 d, stk. 4). Det samme gælder for en
eventuel forsvarer (lov for Færøerne om rettens pleje
§ 748, stk. 2 og 3).
2.3.5. Betydningen af samtykke
Et samtykke fra sigtede bør medføre, at
kompetencen til at træffe beslutning om et legemsindgreb i
alle tilfælde ligger hos politiet. Det vil således ved
de legemsundersøgelser, som ellers kræver retskendelse
(oversigtens pkt. 8-12, jf. ovenfor under pkt. 2.2), være
unødvendigt at indhente retskendelse - såvel
forudgående som efterfølgende - hvis der foreligger
samtykke.
Derimod bør et samtykke ikke give politiet adgang til
at gennemføre et legemsindgreb mod en sigtet i
tilfælde, hvor de materielle betingelser for indgrebet
(kriminalitetskrav, mistankekrav, indikationskrav) ikke er til
stede. Der lægges herved vægt på, at et samtykke
fra en sigtet formentlig ofte gives ud fra den forudsætning,
at hvis samtykke nægtes, vil indgrebet blive foretaget
alligevel - og som et måske mere ubehageligt tvangsindgreb.
Man kan således rejse spørgsmålet, i hvilket
omfang samtykke fra en sigtet i virkeligheden er afgivet
frivilligt. Det ville derfor være uheldigt, hvis der på
samtykkegrundlag kunne gennemføres indgreb mod en sigtet i
tilfælde, hvor indgrebet ikke kunne gennemføres
tvangsmæssigt, fordi de materielle betingelser ikke var
opfyldt.
Under hensyn til lovforslagets udformning af de materielle
betingelser vil politiet i øvrigt næppe have behov for
på samtykkegrundlag at gennemføre indgreb mod en
sigtet i tilfælde, hvor de materielle betingelser ikke er
opfyldt.
Det foreslås, at samtykket skal være skriftligt.
Der henvises i den forbindelse til, at skriftlighedskravet
afskærer efterfølgende tvivl om, hvorvidt et samtykke
er afgivet. Dette er også en fordel for politiet. Hertil
kommer, at kravet om skriftlighed næppe vil volde politiet
praktiske vanskeligheder, da det kun vil få betydning ved de
mere indgribende legemsundersøgelser, hvor der i mangel af
samtykke kræves forudgående eller efterfølgende
retskendelse.
Det foreslås endvidere, at der tillige skal foreligge
samtykke, der ikke behøver at være skriftligt, fra en
eventuel beskikket forsvarer.
Der henvises til forslaget til § 781 d,
stk. 5.
2.4. Legemsindgreb mod ikke-sigtede
2.4.1. Tvangsindgreb
Det foreslås, at adgangen til at pålægge en
ikke-sigtet at underkaste sig et legemsindgreb begrænses til
legemsbesigtigelse, der ikke kræver afklædning
(oversigtens pkt. 1-3, jf. ovenfor under pkt. 2.2). De mere
byrdefulde legemsindgreb bør ikke kunne påtvinges en
ikke-sigtet. Det bør eksempelvis ikke kunne
pålægges et voldtægtsoffer at gennemgå en
gynækologisk undersøgelse eller et andet voldsoffer at
underkaste sig en indgående lægeundersøgelse til
brug for straffesagen.
Justitsministeriet er opmærksom på, at dette i
særlige tilfælde vil kunne påvirke muligheden for
at gennemføre efterforskningen på sædvanlig vis
med den risiko, der ligger heri for ikke at kunne opklare en
forbrydelse. Det generelle hensyn til ofrets integritet vejer
imidlertid tungere, når der er tale om alvorligere
legemsindgreb.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør en person, der
har været offer for en forbrydelse og dermed er fysisk og
psykisk påvirket heraf, ikke bagefter af myndighederne kunne
underkastes et nyt tvangsmiddel i form af et intenst
legemsindgreb.
Der henvises til forslaget til § 781 e,
stk. 2.
2.4.2. Kriminalitets- og indikationskrav
Som betingelse for at kunne pålægge ikke-sigtede
at underkaste sig legemsbesigtigelser foreslås det, at
efterforskningen vedrører en forbrydelse af en vis grovhed
udtrykt ved en strafferamme på mindst fængsel i 1
år og 6 måneder (forslaget til § 781 e,
stk. 2). Det kræves endvidere, at indgrebet må
antages at være af afgørende betydning for
efterforskningen. Denne udformning af indikationskravet betyder en
stramning i forhold til reglerne for sigtede, idet det svarer til
kravet ved legemsundersøgelser af sigtede.
Det følger i øvrigt af indikationskravets
formulering, at der ikke vil være mulighed for at optage
fingeraftryk og personfotografier af ikke-sigtede i andet
øjemed end til brug for efterforskningen i den konkrete sag.
Der kan altså ikke optages fingeraftryk og personfotos af
ikke-sigtede alene med henblik på opbevaring i registre og
fototek. Det bemærkes endelig, at der ifølge sagens
natur ikke skal være noget mistankekrav ved indgreb mod
ikke-sigtede.
2.4.3. Kompetencekrav
I overensstemmelse med gældende ret foreslås det,
at kompetencen til at træffe bestemmelse om
legemsbesigtigelse hos en ikke-sigtet skal være hos retten.
Denne kompetenceregel foreslås dog som hidtil kombineret med
en almindelig »periculum in mora«-regel, således
at politiet kan træffe bestemmelse om at foretage indgrebet,
såfremt øjemedet hermed ville forspildes ved at
afvente retskendelse. I så fald skal politiet snarest muligt
og inden 24 timer forelægge sagen for retten til godkendelse
(forslaget til § 781 e, stk. 3).
2.4.4. Betydningen af samtykke
Ved legemsindgreb mod sigtede personer er det fundet
betænkeligt at fravige de materielle betingelser
(kriminalitets-, mistanke- og indikationskrav m.v.) for indgrebets
foretagelse, selv om der foreligger samtykke. Et samtykke flytter
alene kompetencen fra retten til politiet ved de mere byrdefulde
former for legemsundersøgelse, hvor retskendelse
kræves, jf. pkt. 2.3.5 ovenfor.
Sådanne betænkeligheder, herunder risikoen for at
samtykket ikke i alle tilfælde i virkeligheden kan siges at
være afgivet ganske frivilligt, findes ikke i samme grad at
foreligge ved indgreb mod ikke-sigtede, mod hvem tilmed kun de
mindre indgribende former for legemsbesigtigelse efter lovforslaget
skal kunne gennemføres tvangsmæssigt.
Det foreslås derfor at tillægge et samtykke fra
ikke-sigtede den betydning, at ikke blot kompetencereglerne, men
også de materielle betingelser kan fraviges. Herved bliver
der mulighed for at foretage alle frivillige
legemsundersøgelser af ofre for forbrydelser (forslaget til
§ 781 e, stk. 1).
Efter Justitsministeriets opfattelse er det unødigt
restriktivt at stille krav om, at samtykket skal være
skriftligt, såfremt ofret for en forbrydelse ikke fysisk
eller psykisk (den pågældende er kvæstet,
fortumlet m.v.) kan siges på normal vis at være i stand
til at skrive under på en samtykkeerklæring.
Justitsministeriet finder det derfor hensigtsmæssigt - og
forsvarligt - ikke ubetinget at kræve skriftlighed, men alene
at stille krav om, at samtykket så vidt muligt skal
være skriftligt. Almindelig taktfølelse,
situationsfornemmelse m.v. af hensyn til ofret taler tillige for at
undlade at stille krav om skriftligt samtykke i de nævnte
typer af tilfælde.
Særlige forhold gør sig gældende,
såfremt ofret for en forbrydelse er bevidstløs eller
en person under 18 år. Der henvises herom til
betænkningen side 78-79. Der vil efter reglerne i lagtingslov
om forvaltning kunne gives oplysninger fra den lægelige
undersøgelse af bevidstløse personer til brug for
efterforskningen. Ved undersøgelse af børn
kræves i almindelighed (skriftligt eller mundtligt) samtykke
fra forældremyndighedens indehaver (f.eks. en af
forældrene) og ved større børn (fra omkring
15-års alderen) tillige samtykke fra barnet selv. Tilsvarende
gælder i øvrigt også ved legemsindgreb mod
sigtede under 18 år, hvor det dog alene har betydning for
kompetencen ved de mere intense legemsundersøgelser.
Efter lovforslaget stilles der ikke krav om samtykke fra en
eventuel bistandsadvokat, der er beskikket efter reglerne i lov for
Færøerne om rettens pleje kapitel 66 a om
advokatbistand til den forurettede.
2.5. Lægelig medvirken
Den foreslåede bestemmelse i § 781 f,
stk. 3, indebærer, at legemsundersøgelse kun
må foretages under medvirken af en læge. I
betænkningen anføres der herom på side 62, at
Strafferetsplejeudvalget under hensyn til straffeprocessuelle
legemsindgrebs karakter af tvangsmidler finder det
nødvendigt at foreskrive lægelig medvirken i videre
omfang, end hvad der følger af lægeloven.
Ifølge udvalget bør der f.eks. medvirke læge
ved undersøgelse af legemets hulrum (især mundhule,
anus og vagina), idet sådan undersøgelse - i hvert
fald hvis den gennemføres tvangsmæssigt - kan rumme en
helbredsmæssig risiko.
Spytprøver foretages i dag ved at sikre spytsekret fra
munden med en vatpind. Som følge af udviklingen i metoderne
til dna-analyse kræves således meget lidt materiale til
at lave en dna-profil. Retsmedicinsk Institut har oplyst over for
Justitsministeriet, at der ikke foreligger lægefaglige
hensyn, der tilsiger medvirken af en læge ved udtagelse af
spytprøver med en vatpind. Spytprøver er ikke
omfattet af lægeloven.
På den baggrund er det Justitsministeriets opfattelse,
at denne form for spytprøve må anses for et
væsentligt mindre ubehageligt og intensivt indgreb end de
andre former for undersøgelse af mundhulen,
bemærkningerne i betænkningen må antages at have
taget sigte på. Efter Justitsministeriets opfattelse
tilhører en sådan spytprøve således en
mindre indgribende kategori af legemsundersøgelse end
undersøgelse og prøveudtagelse fra anus og vagina
samt udtagelse af blodprøve.
Justitsministeriet finder det på den baggrund
forsvarligt, at der i § 781 f, stk. 3,
tilføjes en undtagelse til hovedreglen om lægelig
medvirken ved legemsundersøgelser, således at politiet
selv kan foretage spytprøver uden en læges
medvirken.
Politiet findes ikke at burde kunne gennemtvinge
spytprøve ved mekanisk tvang. I det tilfælde, at en
sigtet person yder fysisk modstand mod prøvens foretagelse,
forudsættes det, at politiet i stedet rekvirerer en
læge med henblik på udtagelse af blodprøve, jf.
herved den almindelige skånsomhedsgrundsætning i
forslaget til 781 f, stk. 2.
2.6. Destruktion af fingeraftryk, personfotografier og
andet materiale.
Det forslås, at personfotografier (dvs. de fotografier,
der optages med henblik på senere identifikation, og som
indsættes i fototeket) ikke må opbevares af politiet
efter afslutningen af sagen, såfremt den
pågældende person ikke har været sigtet, bliver
frifundet, eller påtale opgives. Billederne skal derfor
destrueres.
Baggrunden herfor er, at der til disse fotografier er knyttet
indlysende genkendelsesmuligheder for udenforstående. Hvis et
fotografi af en ikke-sigtet person eller en person, der er
frifundet, eller mod hvem påtale er opgivet, opbevares af
politiet og eventuelt senere forevises udenforstående i
forbindelse med andre sager, kan man få det indtryk, at den
pågældende person tidligere er straffet.
Der henvises til forslaget til § 781 g,
stk. 1.
Det foreslås i overensstemmelse med gældende
praksis, at fingeraftryk fra ikke-sigtede skal destrueres efter
afslutningen af den pågældende sag. Derimod bør
politiet have adgang til at opbevare fingeraftryk, der lovligt er
optaget af sigtede personer, uanset at pågældende
senere eventuelt frifindes, eller påtale opgives.
Selve optagelsen af fingeraftryk er et lidet intenst eller
ubetydeligt indgreb både med hensyn til tid, smerte, ubehag
m.v., og fingeraftryk er en entydig måde at identificere
personer på og er derfor et meget effektivt middel i
kriminalitetsbekæmpelsen. I modsætning til fotografier
kan fingeraftryk således ikke føre til
fejlidentifikationer f.eks. i forbindelse med efterforskning af
andre sager. Fingeraftryk kan ikke genkendes af andre og er derfor
ikke egnet til ved forevisning at skabe mistanke om, at en bestemt
person har været indblandet i kriminalitet. Ingen
behøver med andre ord frygte, at fingeraftryk kan
misbruges.
Mangeårig erfaring fra utallige sager viser, at
opbevaring af fingeraftryk er af afgørende betydning i
senere sager. Dette gælder ikke mindst ved tyverier, men
også ved alvorligere kriminalitet som f.eks. drab. Kun
fingeraftryk af personer, der med rimelig grund har været
mistænkt for en lovovertrædelse, kan opbevares. Den
pågældende har derfor i den forstand selv givet
anledning til opbevaringen. Efter den almindelige adgang til
optagelse af fingeraftryk skal mistanken tilmed vedrøre en
lovovertrædelse med en strafferamme på mindst 1 1/2
års fængsel.
Lovligheden af optagelsen og dermed opbevaringen af
fingeraftryk kan endvidere indbringes for retten, der hermed tager
stilling til, om de nævnte betingelser er opfyldt. Finder
retten indgrebet uhjemlet, skal de optagne fingeraftryk straks
tilintetgøres af politiet uden begæring herom
(forslaget til § 781 g, stk. 3).
Den afvejning, som skal foretages ved alle straffeprocessuelle
indgreb, skal her foretages mellem på den ene side hensynet
til de enkelte, der af den ene eller den anden grund ikke
ønsker deres fingeraftryk opbevaret, og på den anden
side hensynet til borgernes og samfundets retsbeskyttelse gennem
anvendelse af et lidet intenst, men meget betydningsfuldt
efterforskningsmiddel i forbindelse med
kriminalitetsbekæmpelsen.
De anførte grunde taler efter Justitsministeriets
opfattelse med afgørende vægt for, at denne afvejning
må føre til, at der på dette område ikke
foretages indskrænkninger i forhold til gældende ret af
politiets muligheder for at opklare forbrydelser ved at kunne
opbevare fingeraftryk, der lovligt er optaget af sigtede personer
(forslaget til § 781 g, stk. 2).
For så vidt angår andet materiale og andre
oplysninger, der hidrører fra legemsindgreb, f.eks.
blodprøver, vil dette heller ikke af udenforstående
kunne identificeres eller anvendes uden særlig sagkundskab.
Det foreslås derfor, at sådanne oplysninger i relation
til opbevaring og destruktion sidestilles med fingeraftryk
(ligeledes forslaget til § 781 g, stk. 2).
Det er som nævnt en forudsætning, at det materiale
og de oplysninger, der opbevares, er indhentet på lovlig vis.
I konsekvens heraf foreslås i § 781 g, stk. 3,
indsat en regel om, at oplysninger og materiale, der er
tilvejebragt i tilfælde, hvor politiet har antaget, at der
forelå »periculum in mora«, men hvor retten
efterfølgende nægter at godkende indgrebet, straks
skal tilintetgøres af politiet, uden at der fremsættes
begæring herom. Det samme skal gælde oplysninger og
materiale, der hidrører fra indgreb, hvor politiet har
kompetencen, men hvor retten efterfølgende i medfør
af § 746, stk. 1, finder indgrebet uhjemlet.
3. Forslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Forslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser erhvervslivet.
5. Forslagets administrative konsekvenser for
borgerne.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Forslagets miljømæssige
konsekvenser.
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forslagets EU-retlige konsekvenser
Forslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
| | |
8. Sammenfattende
skema | | |
| | |
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser |
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Færøernes Hjemmestyre, Sorenskriveren på
Færøerne, Politimesteren på
Færøerne, Domstolsstyrelsen, Østre Landsret,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet, Danske Advokater og Rigsadvokaten.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i lov for
Færøerne om rettens pleje § 130 a
fastsætter, at advokater beskikket af justitsministeren kan
udøve advokatvirksomhed på Færøerne i
samme omfang som advokater beskikket af de færøske
myndigheder.
Baggrunden for bestemmelsen er, at de færøske
myndigheder ønsker at overtage sagsområdet
advokatvirksomhed, sådan at advokater på
Færøerne herefter vil skulle beskikkes af de
færøske myndigheder.
Det fremgår imidlertid af fælleserklæring af
15. maj 2009 i forbindelse med de færøske myndigheders
overtagelse af sagsområdet advokatvirksomhed, at parterne er
enige om efter overtagelsen at opretholde et tæt samarbejde
på advokatområdet med henblik på at sikre, at
færøske advokater kan udøve advokatvirksomhed i
Danmark, og at danske advokater kan udøve advokatvirksomhed
på Færøerne.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at advokater
beskikket af justitsministeren kan udøve advokatvirksomhed
på Færøerne. Justitsministeren fastsætter
tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden, jf. dette
lovforslags § 2.
Det bemærkes, at der i den danske retsplejelov er indsat
en bestemmelse i § 130 a, der giver hjemmel til at
fastsætte regler om, at advokater beskikket af de
færøske myndigheder kan udøve advokatvirksomhed
i Danmark.
Til nr. 2
§ 199, stk. 3, har følgende
ordlyd:
»Skal i en straffesag en kvinde synes på legeme,
bør i alle tilfælde, hvor det til øjemedets
opnåelse er tilstrækkeligt, kvinder dertil
vælges, navnlig bør, hvor spørgsmål
foreligger om svangerskab eller barnefødsel, kvindelige
læger eller jordemødre benyttes, for så vidt
disse må antages at have tilstrækkelig indsigt til at
afgive erklæring om spørgsmålet.«
Spørgsmålet om kønsfællesskab mellem
den person (både mand og kvinde), der underkastes et
legemsindgreb, og den eller de personer, der overværer eller
foretager indgrebet, foreslås reguleret i forslaget til
§ 781 f, stk. 2.
§ 199, stk. 3, der både i sit ordvalg og
indhold må anses for forældet, foreslås derfor
ophævet.
Til nr. 3
Den gældende bestemmelse i lov for Færøerne
om rettens pleje § 758, stk. 1, om politiets adgang
til i forbindelse med en anholdelse at ransage den anholdtes person
foreslås i princippet opretholdt, idet sådanne indgreb
er nødvendige af ordens- og sikkerhedsmæssige
hensyn.
Bestemmelsen er dog i lovforslaget omformuleret, således
at den svarer til sprogbrugen i det foreslåede nye kapitel 71
a om legemsindgreb. Det foreslås samtidig, at det i
bestemmelsen præciseres, at den ikke rækker
længere, end hvad sikkerhedsmæssige og
ordensmæssige hensyn nødvendiggør, og at
bestemmelserne i lovforslagets § 781 f om
forholdsmæssighed, om anvendelse af størst mulig
skånsomhed, om kønsfællesskab mellem den
undersøgende og den undersøgte person, og om i hvilke
tilfælde en læge skal medvirke, også finder
anvendelse på legemsindgreb i forbindelse med en
anholdelse.
Det bemærkes i øvrigt, at der i tilslutning til
den sikkerhedsmæssige undersøgelse af den anholdte
person, der er hjemlet i § 758, stk. 1, kan
foretages efterforskningsmæssige legemsindgreb over for den
pågældende, såfremt betingelserne herfor i
kapitel 71 a er opfyldt.
Om bestemmelsen henvises endvidere til
Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1104/1987 om
legemsindgreb under efterforskningen, side 45.
Til nr. 4 (Kapitel 71 a om legemsindgreb)
Til § 781 a
Stk. 1 indeholder en
angivelse af de straffeprocessuelle tvangsindgreb, der er omfattet
af kapitel 71 a.
Stk. 1, nr. 1, indeholder lovens definition af
legemsbesigtigelser, mens legemsundersøgelser defineres i
nr. 2.
Om denne afgrænsning af de to kategorier af
legemsindgreb og af legemsindgreb i det hele taget henvises til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2, der indeholder en oversigt
over typetilfælde af legemsindgreb. Det må
understreges, at oversigten ikke er udtømmende.
Således vil fotos af skader og slagmærker på
kroppen (jf. lovteksten) og optagelse af stemmeprøve f.eks.
til sammenligning med båndoptagelser kunne foretages som
legemsbesigtigelser, mens f.eks. afklipning af skæg med
henblik på sigtedes konfrontation med vidner, som det
forekommer i praksis, vil kunne foretages efter reglerne om
legemsundersøgelser.
Stk. 2 indeholder i lighed med den gældende
§ 797, stk. 4, en henvisning til den særlige
regel i § 758, stk. 1, om legemsindgreb i
forbindelse med en anholdelse, jf. ovenfor om lovforslagets
§ 1, nr. 2.
Til § 781 b
Bestemmelsen indeholder de materielle betingelser for
iværksættelse af legemsindgreb mod en sigtet.
Bestemmelsen erstatter reglerne i § 794 om personlig
ransagning og indebærer herudover, at der i modsætning
til i dag sker en egentlig lovmæssig regulering af optagelse
af fingeraftryk og personfotografier og af de mere intense
legemsindgreb (legemsundersøgelser).
Stk. 1 indeholder reglerne om
legemsbesigtigelse af en sigtet og beskriver de krav, der stilles
til kriminalitetens art, mistanken og indikationen, dvs. indgrebets
betydning for efterforskningen.
Stk. 2 regulerer de
materielle betingelser for foretagelse af legemsundersøgelse
og indeholder ligeledes en beskrivelse af kravene til
kriminalitetens art, mistankens styrke og indikationen. Kravene i
stk. 2 indebærer en skærpelse i forhold til
kravene til legemsbesigtigelse i stk. 1.
Om bestemmelsen henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.3.1-2.3.3 og betænkningen side
47-52.
Til § 781 c
Bestemmelsen indeholder regler, der - i forhold til
§ 781 b - giver politiet øget mulighed for
henholdsvis at optage fingeraftryk og personfotografier og for at
udtage spyt- eller blodprøver.
Stk. 1 indebærer, at
politiet kan optage fingeraftryk og personfotografi samt udtagelse
af spyt- eller blodprøve med henblik på senere
identifikation, selv om der ikke er behov herfor af hensyn til
efterforskningen i den aktuelle sag. Dette er i lovforslaget
beskrevet således, at indikationskravene i § 781 b,
stk. 1, nr. 2, og stk. 2, ikke behøver at
være opfyldt.
Optagelse af fingeraftryk og personfotografi samt udtagelse af
spyt- eller blodprøve kan dog - i de tilfælde, hvor
indikationskravet i § 781 b, stk. 1, nr. 2, og
stk. 2, ikke er opfyldt - efter bestemmelsen alene ske, hvis
den pågældende med rimelig grund er mistænkt for
en lovovertrædelse med en strafferamme på fængsel
i 1 år og 6 måneder eller derover eller for en
overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 2,
om besiddelse af børnepornografisk materiale.
Vedrørende den nærmere afgrænsning af,
hvilke arter af personfotografier der er omfattet af bestemmelsen,
henvises til betænkningens side 43-44. Om § 781 c,
stk. 1, i øvrigt henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.3 og betænkningens side
53-54.
Stk. 2 indeholder en regel
om, at udtagelse af blodprøver - uanset strafferammen for
den lovovertrædelse, som efterforskningen vedrører -
kan finde sted ved enhver lovovertrædelse, i hvis
gerningsindhold indtagelse af spiritus eller euforiserende stoffer
er et led. Bestemmelsen er udformet som en undtagelse fra
kriminalitetskravet i § 781 b, stk. 2, nr. 1, og er
begrundet i det særlige behov for udtagelse af
blodprøver i sager af den nævnte karakter.
Der henvises herom til de almindelige bemærkninger pkt.
2.3.1 samt betænkningen side 50-51.
Til § 781 d
I stk. 1-4 er der givet regler om kompetencen til at
træffe beslutning om legemsindgreb mod sigtede og om kravene
til formen for en sådan beslutning.
Kompetencen til at træffe beslutning om alle former for
legemsbesigtigelse, inklusiv optagelse af fingeraftryk og
personfotografier, er efter stk. 1 tillagt politiet.
Også de mindst indgribende former for
legemsundersøgelse kan besluttes af politiet. Det
gælder således udtagelse af spyt- eller
blodprøver, sikring af negleskrab eller hår og en ydre
undersøgelse, der består i beføling af legemets
overflade, f.eks. for at finde kapsler skjult under huden
(oversigtens pkt. 5-7). Det bemærkes, at disse
undersøgelser med undtagelse af udtagelse af
spytprøve kræver medvirken af en læge, jf.
forslaget til § 781 f, stk. 3.
For så vidt angår de mest intense
legemsundersøgelser, herunder
røntgenundersøgelser, undersøgelse af legemets
hulrum og gynækologiske undersøgelser (oversigtens
pkt. 8-12, jf. ovenfor under pkt. 2.2 i de almindelige
bemærkninger), kræves der ifølge stk. 2, 1.
pkt., retskendelse.
Disse kompetenceregler medfører, at politiet
tillægges større kompetence end efter gældende
ret, hvor kompetencen til at træffe beslutning om
personransagning efter § 797, stk. 1, principielt er
hos retten, ligesom det i retspraksis er antaget, at optagelse af
fingeraftryk og personfotografi kræver retskendelse,
såfremt der protesteres mod indgrebet. Om begrundelsen for
den foreslåede kompetencefordeling henvises til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.4.3 og betænkningen
side 55-57.
Stk. 2, 2. og 3. pkt., og
stk. 4, indeholder bestemmelser om
retskendelsens form og rettens behandling af politiets eventuelle
anmodning om et legemsindgreb. Den adgang, som ifølge
stk. 4 skal gives for den, mod hvem indgrebet retter sig, til
at udtale sig, inden rettens afgørelse træffes, kan
eventuelt gives i form af en erklæring til politirapport, der
videregives til retten. Et ønske fra den
pågældende om at udtale sig direkte over for retten
skal dog imødekommes. Der henvises i øvrigt
nærmere til betænkningen side 57 ff.
Stk. 3 indeholder en
»periculum in mora«-regel, der giver politiet adgang
til at træffe en foreløbig beslutning om et
legemsindgreb, såfremt indgrebets øjemed ville
forspildes ved at afvente rettens afgørelse. I så fald
skal politiet imidlertid snarest muligt og senest inden 24 timer
forelægge sagen for retten, der ved kendelse afgør, om
indgrebet kan godkendes. Hvis et indgreb er foretaget uden
retskendelse på grundlag af »periculum in
mora«-reglen, vil et efterfølgende samtykke inden
udløbet af 24 timer gøre forelæggelse for
retten overflødig. Gives der samtykke til indgrebet efter
forelæggelsen for retten, skal retten ikke tage stilling til
indgrebet. Dette er udtrykkeligt angivet i lovteksten, jf. 3. pkt.
i stk. 3. Om samtykke, der tilbagekaldes, henvises til
betænkningen side 60.
Stk. 5 indeholder en
bestemmelse om betydningen af, at en sigtet samtykker i
foretagelsen af et legemsindgreb. Såfremt samtykket
foreligger skriftligt, indebærer det, at kompetencen til at
træffe beslutning om indgrebet overføres til politiet.
Er der beskikket en forsvarer for sigtede, kræves tillige
(skriftligt eller mundtligt) samtykke fra forsvareren.
Som det fremgår, medfører samtykke fra en sigtet
og en eventuel beskikket forsvarer derimod ikke nogen fravigelse af
kravene til kriminalitetens art, mistankens styrke og indikationen.
Politiet vil således ikke - uanset samtykke - kunne
iværksætte en legemsundersøgelse, medmindre
betingelserne i § 781 b, stk. 2, eller
§ 781 c, stk. 2, er opfyldt.
I øvrigt må der - som på andre
retsområder, hvor et samtykke tillægges betydning -
stilles visse habilitetskrav til den, der giver samtykke.
Således vil et samtykke f.eks. fra en sindssyg, psykisk
udviklingshæmmet eller stærkt beruset person i
almindelighed ikke kunne tillægges betydning.
Om begrundelsen for bestemmelsens udformning henvises til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.3.4 og betænkningen
side 58-60.
Til § 781 e
Bestemmelsen omhandler legemsindgreb over for
ikke-sigtede.
Efter stk. 1 foreslås
udgangspunktet at være, at sådanne indgreb kun må
foretages, såfremt den pågældende meddeler
samtykke til indgrebet. Samtykket skal så vidt muligt
være skriftligt.
Hvis en ikke-sigtet meddeler samtykke til indgrebet,
medfører dette imidlertid ikke blot, at kompetencereglerne
fraviges, men også at de materielle betingelser bortfalder.
Samtykket indebærer således, at indgrebet i det hele
undtages fra reguleringen i kapitel 71 a, jf. betænkningen
side 78 og 104.
Hovedreglen om, at samtykke er nødvendigt for at
foretage legemsindgreb mod ikke-sigtede, fraviges på to
punkter, jf. stk. 2 og 4.
Efter stk. 2 kan der under
nærmere angivne kriminalitets- og indikationskrav,
påhvile en ikke-sigtet pligt til at underkaste sig visse
legemsindgreb. Pligten omfatter dog kun de mindst byrdefulde
indgreb (oversigtens pkt. 1-3). Den omfatter således ikke
legemsundersøgelser, jf. § 781 a, stk. 1, nr.
2, og blandt legemsbesigtigelserne omfatter den kun sådanne,
der ikke kræver afklædning af den undersøgte
person. I medfør af bestemmelsen vil det kunne
pålægges en ikke-sigtet at afgive
kontrolfingeraftryk.
Kompetencen til at træffe bestemmelse om de i
stk. 2 nævnte indgreb mod en ikke-sigtet er ved stk. 3 henlagt til retten. Der er dog
adgang for politiet til at træffe beslutning om foretagelse
af et indgreb i tilfælde af »periculum in mora«.
Formkravene er de samme som ved indgreb mod sigtede. Indgrebet kan
om fornødent gennemføres ved direkte tvang.
Gennemførelsen kan dog også ske under anvendelse af
vidnetvangsmidlerne i lov for Færøerne om rettens
pleje § 178.
Vedrørende stk. 1-3 henvises i øvrigt
nærmere til de almindelige bemærkninger pkt. 2.4 samt
betænkningen side 71-80 og 82-84.
Stk. 4 giver politiet en
udvidet adgang til i særlige situationer af
sikkerhedsmæssige grunde at foretage visitation af
tøjet hos alle tilstedeværende for at finde eventuelle
våben.
Betingelserne herfor er, at visitationen sker under
efterforskning på gerningsstedet i umiddelbar tilknytning til
udøvelsen af en alvorlig voldsforbrydelse eller
fremsættelse af trussel herom eller i andre
efterforskningssituationer, hvor der er begrundet mistanke om, at
nogen tilstedeværende på sin person skjuler
våben. Dette vil f.eks. kunne være tilfældet ved
efterforskning i rockerklubbers lokaler.
I disse tilfælde kan politiet foretage visitation af
tøjet, uden der er konkret grundlag for at rette sigtelse
mod nogen bestemt af de tilstedeværende, uden at
indikationskravet om »afgørende betydning for
efterforskningen« i stk. 2 er opfyldt og uden
efterfølgende at skulle forelægge indgrebet for retten
til godkendelse. De personer, mod hvem indgrebet foretages, kan dog
på eget initiativ indbringe visitationen for retten til
prøvelse efter den almindelige adgang hertil i
retsplejelovens § 746, stk. 1.
Om den nærmere begrundelse for denne særregel
henvises til betænkningen side 80-82.
Til § 781 f
I stk. 1 foreslås den
proportionalitetsgrundsætning, der antages at gælde ved
alle former for straffeprocessuelle tvangsindgreb, lovfæstet
for så vidt angår legemsindgreb. Bestemmelsen
gælder både for indgreb mod sigtede og for
tvangsmæssige indgreb mod ikke-sigtede.
Stk. 2 lovfæster den
såkaldte skånsomhedsgrundsætning. I 2. og 3. pkt.
reguleres specielt spørgsmålet om
kønsfællesskab mellem den undersøgte person og
de personer, der henholdsvis foretager eller overværer
indgrebet. Reglerne i 2. og 3. pkt. knytter sig til begrebet
blufærdighed. Herved bliver der i retspraksis mulighed for at
lade bestemmelserne tilpasse sig skiftende tiders
vurderinger.
Bestemmelserne omfatter således alene indgreb, der efter
den til enhver tid gældende retsopfattelse er egnede til at
krænke blufærdigheden. Overfladisk visitation af
tøj kan derfor foretages og overværes af personer af
begge køn. Hvorvidt der ved afklædning eller f.eks.
beføling gennem tøjet for at undersøge, om den
pågældende har effekter på kroppen, kræves
kønsfællesskab, vil derimod i det enkelte
tilfælde afhænge af, om der er tale om hel eller delvis
afklædning, om det er en mand eller kvinde, hvor på
kroppen undersøgelsen foretages osv. Sundhedspersonale,
navnlig læger og sygeplejersker, kan dog efter reglerne altid
udføre og overvære undersøgelser uden hensyn
til, om de er af samme køn som den undersøgte.
Reglerne i stk. 2 er udformet således, at de kan
fraviges i særlige tilfælde, hvor
omstændighederne ikke tillader, at man afventer
tilstedekomsten af sundhedspersonale eller af politipersonale af
samme køn som den undersøgte. Som eksempel
herpå nævnes i betænkningen tilfælde, hvor
politifolk af samme køn skal anholde en farlig og formentlig
bevæbnet sigtet af det modsatte køn, og
øjeblikkelig visitation af (hele) kroppen gennem
tøjet for at finde og fratage våben er
nødvendig. For tydeligt at præcisere, at
bestemmelserne tilgodeser sådanne hensyn, er formuleringen
»så vidt muligt« anvendt i 2. og 3. pkt.
Vedrørende stk. 2 henvises i øvrigt til
betænkningen side 66-69.
I stk. 3, 1. pkt.,
foreslås, at legemsundersøgelser som beskrevet i
§ 781 a, stk. 1, nr. 2, kun må foretages under
medvirken af en læge.
Det foreslås dog som undtagelse hertil i stk. 3, 3. pkt., at
legemsundersøgelse i form af udtagelse af spytprøver
kan foretages uden lægelig medvirken. Politiet kan
således uden en læges medvirken gennemføre
spytprøver i medfør af § 781 c,
stk. 1, jf. § 781 d, stk. 1, ved at sikre
spytsekret med en vatpind eller lignende.
Politiet findes dog ikke at burde kunne gennemtvinge
spytprøve ved mekanisk tvang. I det tilfælde, at en
sigtet person yder fysisk modstand mod prøvens foretagelse,
forudsættes det, at politiet i stedet rekvirerer en
læge med henblik på udtagelse af blodprøve, jf.
herved den almindelige skånsomhedsgrundsætning i
lovforslagets 781 f, stk. 1.
Legemsbesigtigelse, jf. § 781 a, stk. 1, nr. 1,
kræver derimod ikke lægelig medvirken. Særligt
vedrørende undersøgelse af mundhule bemærkes,
at såfremt politiet alene kigger ind i munden uden anvendelse
af tvang, vil der kun være tale om legemsbesigtigelse og
derfor ikke noget krav om lægemedvirken. Politiet kan
selvfølgelig også bede personer om at spytte genstande
ud af munden.
Der er ikke knyttet nogen »periculum in
mora«-regel til kravet om lægelig medvirken ved
legemsundersøgelse. Den omstændighed, at
efterforskningsmæssige hensyn gør det ønskeligt
eller endog nødvendigt, at indgrebet foretages straks uden
at afvente lægens tilstedekomst, giver således ikke
mulighed for at fravige kravet om, at en læge skal medvirke.
Herved tilgodeses sikkerheds- og helbredsmæssige hensyn ved
de mere intense legemsindgreb.
Forslaget indebærer kun, at legemsundersøgelse
skal foretages under medvirken af en læge. Hvorvidt
lægen skal udføre selve indgrebet, eller dette kan
foretages af andet sundhedspersonale under lægens tilsyn og
på dennes ansvar, er ikke reguleret i lovforslaget, men
må afhænge af en vurdering af indgrebets art og
karakter.
I stk. 3, 2. pkt.,
foreslås det lovfæstet i lov for Færøerne
om rettens pleje, at lægen skal tage stilling til, om
indgrebets gennemførelse er lægeligt forsvarligt under
hensyn til den med indgrebet forbundne smerte og risiko samt den
undersøgte persons tilstand. Lægen skal derimod ikke
vurdere, om indgrebet er nødvendigt eller rimeligt af hensyn
til efterforskningen i sagen, idet dette afgøres af retten
eller politiet.
Ved kravet om lægelig medvirken knyttes således en
dobbelt kontrol til de mest byrdefulde indgreb
(legemsundersøgelser), derved at retten eller politiet
vurderer indgrebets foretagelse på baggrund af
retssikkerhedsmæssige hensyn, og lægen vurderer
indgrebets lægelige forsvarlighed.
I øvrigt gælder for lægers foretagelse af
legemsundersøgelser de almindelige lægelige regler,
herunder etiske regler og principper.
Vedrørende stk. 3 henvises endvidere til
betænkningen, side 61-66.
Til § 781 g
Bestemmelsen regulerer politiets adgang til at opbevare og
registrere oplysninger og materiale, der hidrører fra
legemsindgreb. Reguleringen medfører en pligt for politiet
til i visse tilfælde at destruere oplysninger.
Stk. 1 og 2 vedrører opbevaring efter sagens
afslutning, medens stk. 3 i visse tilfælde påbyder
øjeblikkelig destruktion.
Stk. 1 vedrører
personfotografier optaget med henblik på senere
identifikation. Efter bestemmelsen må politiet ikke opbevare
sådanne fotografier, såfremt de vedrører
personer, der ikke har været sigtet. Politiet må heller
ikke opbevare fotografier af personer, der har været sigtet,
men senere frifindes, eller mod hvem påtale opgives.
Stk. 2 vedrører alt
andet materiale, der hidrører fra legemsindgreb. Reglen har
dog først og fremmest praktisk betydning for fingeraftryk.
Efter bestemmelsen skal fingeraftryk m.v. af ikke-sigtede
destrueres, når sagen er afsluttet. Derimod kan politiet
opbevare fingeraftryk m.v. af personer, der har været sigtet,
uanset at sagen mod den pågældende opgives, eller han
eller hun frifindes.
Et personfotografi af sigtede, der er optaget i forbindelse
med efterforskningen i et forhold, som den sigtede senere frifindes
for, skal destrueres, selv om den pågældende
dømmes i et andet forhold. Dette gælder dog ikke, hvis
dette andet forhold i sig selv kunne have begrundet optagelsen, jf.
forslaget til § 781 c, stk. 1.
Stk. 3 fastslår, at
materiale og oplysninger, der er kommet til veje ved et indgreb,
som retten nægter at godkende, straks skal destrueres.
Om baggrunden for de foreslåede regler henvises til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.5 og betænkningen side
85-91.
Til nr. 5
I bestemmelsen i § 794 i lov for
Færøerne om rettens pleje om ransagning af en
»sigtets bolig eller andre rum, gemmer eller person«
foreslås det at lade ordet »person« udgå,
idet reglerne om personlig ransagning foreslås fastsat i det
nye kapitel 71 a om legemsindgreb. Ransagning af tøj, som
ingen person er iført, vil fortsat være omfattet af
§ 794, jf. ordet »gemmer«.
Til nr. 6
Med samme begrundelse som nævnt under
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås § 795, stk. 2, om ransagning af en
ikke sigtets person ophævet.
Til nr. 7
Ændringen er en konsekvens af, at stk. 2
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr.
5.
Til nr. 8
I forslaget til § 781 a, stk. 2, henvises til
adgangen til legemsindgreb mod anholdte personer efter reglerne i
§ 758, stk. 1. Den tilsvarende
henvisningsbestemmelse i den gældende § 797,
stk. 4, i ransagningskapitlet foreslås derfor
ophævet.
Til nr. 9
§ 800, stk. 5, har følgende
ordlyd:
»Personlig ransagning af en kvinde skal ske ved
ærbare kvinder og ikke i overværelse af mænd, jf.
§ 199.«
Da regler om kønsfællesskab foreslås
fastsat i § 781 f, stk. 2, foreslås
§ 800, stk. 5, ophævet i lighed med
§ 199, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr.
2.
Til nr. 10
Ved forslaget, der er af rent lovteknisk karakter, bliver
henvisningen i § 878, stk. 2, til de relevante
bestemmelser i § 877 korrekt. Bestemmelserne
vedrører oplæsningen af visse
retsbogstilførsler under domsforhandlingen.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. september 2010, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås i stk. 2,
at justitsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 1 (lov for
Færøerne om rettens pleje § 130 a).
Lovforslagets § 1, nr. 1, er en konsekvens af, at de
færøske myndigheder ønsker at overtage
sagsområdet advokatvirksomhed. Det nøjagtige tidspunkt
for Færøernes overtagelse er ved dette lovforslags
fremsættelse imidlertid ikke endeligt fastsat.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | 1. Efter
§ 130 indsættes i kapitel
12: |
| | Ȥ 130 a. Advokater
beskikket af justitsministeren kan udøve advokatvirksomhed
på Færøerne i samme omfang som advokater
beskikket af de færøske myndigheder.« |
| | |
§ 199. Stk. 3.
Skal i en straffesag en kvinde synes på legeme, bør i
alle tilfælde, hvor det til øjemedets opnåelse
er tilstrækkeligt, kvinder dertil vælges, navnlig
bør, hvor spørgsmål foreligger om svangerskab
eller barnefødsel, kvindelige læger eller
jordemødre benyttes, for så vidt disse må
antages at have tilstrækkelig indsigt til at afgive
erklæring om spørgsmålet. | | 2.§ 199, stk. 3,
ophæves. |
| | |
| | 3.§ 758, stk. 1, affattes
således: |
§ 758.
Anholdelsen skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Politiet kan foretage ransagning
af den anholdtes person. Penge og genstande, som kan benyttes til
vold eller undvigelse, eller som i øvrigt kan medføre
fare for den anholdte eller andre, kan fratages ham. Det samme
gælder genstande, som kan tjene til sagens oplysning. Under
anholdelsen er han i øvrigt ikke undergivet andre
indskrænkninger i sin frihed, end anholdelsens øjemed
og ordenshensyn nødvendiggør. | | »Anholdelsen skal foretages så
skånsomt, som omstændighederne tillader. Politiet kan
under iagttagelse af § 781 f foretage besigtigelse og
undersøgelse af den anholdtes legeme og tøj med
henblik på at fratage vedkommende genstande, som kan benyttes
til vold eller undvigelse, eller som i øvrigt kan
medføre fare for den anholdte eller andre. Politiet kan tage
sådanne effekter samt penge, der findes hos den anholdte, i
bevaring. Under anholdelsen er den pågældende i
øvrigt ikke undergivet andre indskrænkninger i sin
frihed, end anholdelsens øjemed og ordenshensyn
nødvendiggør.« |
| | |
| | 4. Efter
§ 781 indsættes som nyt kapitel: |
| | |
| | Kapitel 71 a |
| | Legemsindgreb |
| | |
| | § 781
a. Som led i efterforskningen kan der efter reglerne i dette
kapitel foretages legemsindgreb mod sigtede og andre ved |
| | 1) | besigtigelse af legemets ydre, optagelse
af fotografier, aftryk og lignende af legemets ydre samt visitation
af det tøj, som den pågældende er iført
(legemsbesigtigelse), og |
| | 2) | nærmere undersøgelse af
legemet, herunder af dets hulrum, udtagelse af spyt- eller
blodprøver eller andre tilsvarende prøver,
røntgenundersøgelse og lignende
(legemsundersøgelse). |
| | Stk. 2.
Legemsindgreb mod anholdte personer kan tillige foretages efter
§ 758, stk. 1. |
| | |
| | § 781
b. Legemsbesigtigelse af en sigtet må kun foretages,
såfremt |
| | 1) | den pågældende med rimelig
grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der er
undergivet offentlig påtale, og |
| | 2) | indgrebet må antages at være
af væsentlig betydning for efterforskningen. |
| | Stk. 2. Legemsundersøgelse af
en sigtet må kun foretages, såfremt |
| | 1) | der er begrundet mistanke om, at den
pågældende har gjort sig skyldig i en
lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller
i en overtrædelse af straffelovens § 124,
stk. 4, eller § 249, 1. led, og |
| | 2) | indgrebet må antages at være
af afgørende betydning for efterforskningen. |
| | |
| | § 781
c. Uden for de tilfælde, der er nævnt i
§ 781 b, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, kan
optagelse af fingeraftryk og personfotografi samt udtagelse af
spyt- eller blodprøve med henblik på senere
identifikation endvidere foretages, hvis den pågældende
med rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse,
der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6
måneder eller derover, eller for en overtrædelse af
straffelovens § 235, stk. 2. |
| | Stk. 2.
Uden for de tilfælde, der er nævnt i § 781 b,
stk. 2, nr. 1, kan udtagelse af spyt- eller blodprøver
foretages, såfremt der er begrundet mistanke om, at den
pågældende har gjort sig skyldig i en
lovovertrædelse, i hvis gerningsindhold indtagelse af
spiritus eller euforiserende stoffer er et led. |
| | |
| | § 781
d. Afgørelse om legemsbesigtigelse af en sigtet og
legemsundersøgelse af en sigtet i form af nærmere
undersøgelse af legemets ydre, sikring af prøver
herfra og udtagelse af spyt- eller blodprøver træffes
af politiet. |
| | Stk. 2.
Afgørelse om andre legemsundersøgelser af en sigtet
træffes af retten ved kendelse, jf. dog stk. 5. I
kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres. |
| | Stk. 3.
Såfremt indgrebets øjemed ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes, kan politiet træffe beslutning
om at foretage indgrebet. I så fald skal politiet snarest
muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten,
der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes. Dette
gælder dog ikke, såfremt der efter indgrebet meddeles
skriftligt samtykke hertil. |
| | Stk. 4.
Inden retten træffer afgørelse efter stk. 2 eller
stk. 3, 2. pkt., skal der være givet den, mod hvem
indgrebet retter sig, adgang til at udtale sig. Offentlig forsvarer
beskikkes, når sigtede begærer det. Sigtede skal
vejledes om adgangen til forsvarerbeskikkelse. |
| | Stk. 5.
Såfremt den sigtede meddeler skriftligt samtykke til, at
indgrebet foretages, kan beslutning om de former for
legemsundersøgelse, der er nævnt i stk. 2,
også træffes af politiet. Er der beskikket en forsvarer
for sigtede, kræves tillige samtykke fra forsvareren. |
| | |
| | § 781
e. Legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, er
ikke omfattet af reglerne i dette kapitel, såfremt den
pågældende meddeler samtykke til indgrebet. Samtykket
skal så vidt muligt være skriftligt. I øvrigt
må legemsindgreb over for en person, der ikke er sigtet, kun
foretages efter reglerne i stk. 2 og 4. |
| | Stk. 2.
Legemsbesigtigelse, der ikke kræver afklædning,
herunder optagelse af fotografier, aftryk og lignende af legemet og
visitation af tøj, kan foretages over for en person, der
ikke er sigtet, såfremt |
| | 1) | efterforskningen vedrører en
lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover,
og |
| | 2) | indgrebet må antages at være
af afgørende betydning for efterforskningen. |
| | Stk. 3.
Afgørelse om legemsbesigtigelse efter stk. 2
træffes af retten ved kendelse. Bestemmelserne i
§ 781 d, stk. 2, 2. og 3. pkt., samt stk. 3 og
stk. 4, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse. I stedet for
direkte gennemtvingelse kan de i § 178 nævnte
tvangsmidler anvendes til gennemførelse af
legemsbesigtigelsen. |
| | Stk. 4.
Under efterforskning på gerningsstedet i umiddelbar
tilknytning til udøvelsen af en alvorlig voldsforbrydelse
eller fremsættelse af trussel herom samt i andre
efterforskningssituationer, hvor der er begrundet mistanke om, at
nogen tilstedeværende på sin person skjuler
våben, kan politiet foretage visitation af tøjet hos
alle personer, der træffes på stedet, med henblik
på at finde våben. |
| | |
| | § 781
f. Legemsindgreb må ikke foretages, såfremt det
efter indgrebets formål, sagens betydning og den
krænkelse og det ubehag, som indgrebet må antages at
forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb. |
| | Stk. 2.
Legemsindgreb skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader. Det skal herved bl.a. så
vidt muligt iagttages, at et indgreb, der ellers kan føles
krænkende for blufærdigheden, kun foretages af personer
af samme køn som den undersøgte eller af
sundhedspersonale. Kræver et sådant indgreb
afklædning, må det så vidt muligt kun
overværes af personer af samme køn som den
undersøgte eller af sundhedspersonale. |
| | Stk. 3.
Legemsundersøgelse, jf. § 781 a, stk. 1, nr.
2, må kun foretages under medvirken af en læge.
Lægen tager stilling til, om indgrebets gennemførelse
under hensyn til den hermed forbundne smerte og risiko samt den
undersøgte persons tilstand er lægeligt forsvarlig.
Spytprøve i medfør af § 781 c, stk. 1,
kan udtages uden medvirken af en læge. |
| | |
| | § 781
g. Politiet må ikke opbevare personfotografier med
henblik på senere identifikation af personer, der ikke har
været sigtet, eller som er frifundet, eller mod hvem
påtale er opgivet. |
| | Stk. 2.
Politiet må ikke opbevare andet materiale og andre
oplysninger, der er tilvejebragt ved legemsindgreb, og som
vedrører personer, der ikke har været sigtet. |
| | Stk. 3.
Oplysninger og materiale, der er tilvejebragt ved indgreb, som
retten nægter at godkende i medfør af § 781
d, stk. 3, 2. pkt., eller som retten i medfør af
§ 746, stk. 1, finder uhjemlede, skal straks
tilintetgøres." |
| | |
§ 794.
Ransagning af en sigtets bolig eller andre rum, gemmer eller person
for at søge efter spor af forbrydelsen eller efter ting, som
er genstand for beslaglæggelse, kan finde sted,
når | | 5. I § 794 ændres »andre
rum, gemmer eller person« til: »andre rum og
gemmer«. |
1) | sigtelsen angår en forbrydelse, som
det ifølge lovens almindelige regel tilkommer statsadvokaten
at forfølge, eller | | |
2) | der foreligger påviselig grund til
at antage, at spor af forbrydelsen eller bestemte ting, som kan
beslaglægges, dér vil være at finde. | | |
| | |
§ 795. Stk. 2.
Ligeledes kan ransagning af en ikke sigtets person finde sted,
når sagen angår en forbrydelse af den foran under 1)
nævnte art, og der er påviselig grund til at antage, at
det eftersøgte findes hos ham. | | 6.§ 795, stk. 2,
ophæves. |
| | |
§ 797. Stk. 2.
Uden foregående retskendelse kan ransagning, være sig
hos sigtede eller anden mand, foretages af politiet: | | 7. I § 797, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 795, stk. 1, nr. 2, litra a og
b« til: »§ 795, nr. 2, litra a og
b«. |
1) | i de tilfælde, der omhandles i
foregående paragraf, | | |
2) | når der er øjensynlig fare
for, at øjemedet med ransagningen ville forspildes, hvis
retskendelse skulle afventes, og de betingelser foreligger, som er
angivne i § 795, stk. 1, nr. 2, litra a og b, og
derhos sagen enten angår en forbrydelse, som det
ifølge lovens almindelige regel tilkommer statsadvokaten at
forfølge, eller - dog kun såfremt ransagningen
foretages hos sigtede - en forbrydelse, for hvilken der er
foreskrevet højere straf end bøde. | | |
| | |
Stk. 4.
Om politiets beføjelse til at ransage dens person, som
anholdes, gælder derhos reglen i § 758. | | 8.§ 797, stk. 4,
ophæves. |
| | |
§ 800. Stk. 5.
Personlig ransagning af en kvinde skal ske ved ærbare kvinder
og ikke i overværelse af mænd, jf.
§ 199. | | 9.§ 800, stk. 5,
ophæves. |
| | |
§ 878. Stk. 2.
Når oplæsning af de i § 877, nr. 2 og 3,
ommeldte aktstykker finder sted, skal grunden meddeles af rettens
formand og tilføres retsbogen. | | 10. I § 878, stk. 2, ændres
»§ 877, nr. 2 og 3,« til:
»§ 877, stk. 2, nr. 2 og 3,«. |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. september 2010, jf. dog
stk. 2. |
| | Stk. 2.
Lov for Færøerne om rettens pleje § 130 a,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i
kraft efter justitsministerens nærmere bestemmelse. |