L 180 Forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige.

(Ændring af revisionsbestemmelse).

Af: Justitsminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-03-2010

Fremsættelse: 24-03-2010

Skriftlig fremsættelse (24. marts 2010)

20091_l180_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (24. marts 2010)

Justitsministeren (Lars Barfoed):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)

(Lovforslag nr. L 180).

Formålet med lovforslaget er at ændre revisionsbestemmelsen vedrørende retsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold, således at justitsministeren fremsætter forslag om revision af bestemmelsen i folketingsåret 2011-12 i stedet for 2009-10.


Bestemmelsen i retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført for at sikre, at oplysninger om teletrafik er tilgængelige, når politiet til brug for en konkret efterforskning eller retsforfølgning af alvorlig kriminalitet har indhentet en retskendelse med henblik på et indgreb i meddelelseshemmeligheden. Det fremgår således af retsplejelovens § 786, stk. 4, at det påhviler udbydere af telenet- eller teletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold. Det fremgår endvidere, at justitsministeren efter forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler om denne registrering og opbevaring. Regler herom er fastsat i logningsbekendtgørelsen, der trådte i kraft den 15. september 2007. Logningsbekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører væsentlige dele af et EU-direktiv om logning. I tilknytning til logningsbekendtgørelsen har Justitsministeriet udstedt vejledning nr. 74 af 28. september 2006 til bekendtgørelsen.


Baggrunden for indsættelsen af en revisionsbestemmelse i loven var, at en ordning med pligtmæssig logning af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning var en nyskabelse, og at Justitsministeriet fandt en evaluering nogle år efter dens iværksættelse hensigtsmæssig. Ved den såkaldte terrorpakke II i 2006 blev revisionen af retsplejelovens § 786, stk. 4, udskudt til folketingsåret 2009-10, fordi bestemmelsen endnu ikke var sat i kraft, og hjemlen til at fastsætte nærmere regler om logning ikke var udnyttet, således at der ikke forelå erfaringer med anvendelse af bestemmelsen.


Justitsministeriet har indhentet udtalelser fra Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Politiets Efterretningstjeneste vedrørende de praktiske erfaringer, der på nuværende tidspunkt foreligger med hensyn til retsplejelovens § 786, stk. 4, og logningsbekendtgørelsen. Disse myndigheder har oplyst, at de oplysninger om teletrafik, der registreres og opbevares i medfør af logningsbekendtgørelsen, i en lang række tilfælde har været af væsentlig eller afgørende betydning for efterforskning og retsforfølgning af alvorlige forbrydelser, herunder bl.a. i sager om drab, terror, bandekriminalitet, narkokriminalitet, hjemmerøverier og seksuelle overgreb mod børn.


Rigsadvokaten og Rigspolitiet har endvidere anført, at der ud fra hensynet til strafforfølgning kan være behov for at forlænge den gældende opbevaringsperi­ode på 1 år og behov for at registrere og opbevare flere typer af data. Rigsadvokaten har foreslået, at nærmere overvejelser herom i givet fald sker i lyset af resultatet af det igangværende arbejde i EU-regi med evaluering af det såkaldte logningsdirektiv. Endvidere har Rigspolitiet oplyst, at man vil følge udviklingen på området fremover med henblik på at overveje behovet for en længere opbevaringsperiode og behovet for at registrere og opbevare flere typer af data.


Evalueringen af logningsdirektivet forventes at finde sted i efteråret 2010.


I forbindelse med høringen over et udkast til dette lovforslag har flere organisationer mv., herunder tele- og internetbranchen, bl.a. anført, at revisionsbestemmelsen ikke bør ophæves på nuværende tidspunkt, og at branchens erfaringer mv. bør inddrages ved en kommende revision.


Justitsministeriet foreslår på den anførte baggrund, at revisionsbestemmelsen vedrørende retsplejelovens § 786, stk. 4, ikke ophæves på nuværende tidspunkt, men at revisionen af bestemmelsen udsættes til folketingsåret 2011-12, således at resultatet af den evaluering af logningsdirektivet, der forventes at finde sted i efteråret 2010, også kan indgå i overvejelserne i forbindelse med revisionen. Justitsministeriet er endvidere enig med bl.a. Rigspolitiet i, at det vil være hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med reglerne med henblik på at vurdere behovet for eventuelle ændringer.


Der foreslås således ikke på nuværende tidspunkt ændringer af retsplejelovens § 786, stk. 4.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.