Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2009)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Serbien
(Lovforslag nr. L 18).
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets
samtykke til, at regeringen tiltræder en ny
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Serbien.
Overenskomsten blev undertegnet den 15. maj 2009, men den vil
først kunne endeligt tiltrædes fra dansk side,
når Folketinget har vedtaget en lov herom. Overenskomsten
afløser i forholdet mellem Danmark og Serbien den
dobbeltbeskatningsoverenskomst, der i 1981 blev indgået
mellem Danmark og det daværende Jugoslavien.
Overenskomsten indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Serbien kan beskatte forskellige former for indkomst,
som en person, der er hjemmehørende i den ene stat
(bopælsstaten), modtager fra den anden stat
(kildestaten), og om hvordan dobbeltbeskatning undgås.
Efter overenskomsten kan kildestaten højst beskatte
udbytter udloddet fra et datterselskab til et moderselskab med 5
pct., når moderselskabet ejer mindst 25 pct. af kapitalen i
datterselskabet. I alle andre tilfælde kan kildestaten
beskatte udloddede udbytter med 15 pct.
Renter og royalties kan højst beskattes med 10 pct. i
kildestaten, hvis den retmæssige ejer er hjemmehørende
i den anden stat. Renter kan dog ikke beskattes i kildestaten, hvis
modtageren er den anden stat, dennes centralbank eller nogen
offentlig institution i denne anden stat.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan beskattes
i kildestaten. Det samme gælder for private pensioner, hvis
kildestaten har givet fradrag for indbetalingerne.
Efter den gældende overenskomst kan private pensioner
kun beskattes i bopælsstaten. Det foreslås, at
pensionister, som på datoen for undertegnelsen af
overenskomsten var hjemmehørende i Serbien, og som på
dette tidspunkt modtog pension fra Danmark, ikke får deres
forhold ændret. For nye pensionister vil der blive tale om
beskatning i Danmark.
Dobbeltbeskatning ophæves ved credit-metoden, så
Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat med den skat,
der er betalt i Serbien. Nedsættelsen kan dog højst
udgøre et beløb svarende til den danske skat, der
falder på den serbiske indkomst.
Lovforslaget skønnes at medføre administrative
merudgifter i størrelsesordenen 100.000 kr. til
systemtilretning. Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
Lovforslagets økonomiske og erhvervsmæssige
konsekvenser skønnes at være meget
begrænsede.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets
bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets
velvillige behandling.