Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. maj 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 6.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2, 4 og 5. Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 12. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
11. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
214. Den 25. marts 2010 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Svend Drews Andresen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, KF,
LA og Christian H. Hansen (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (SF, RV og
EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren og
Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan generelt
støtte lovforslaget, der strammer færdselsloven for at
sikre borgerne bedre mod spirituskørsel og al for høj
hastighed.
SF mener dog ikke, at det nuværende forslag tager
tilstrækkeligt hensyn til den adfærd, der bør
kræves i vores byer, hvor der af hensyn til den lokale trafik
kan være indført hastighedsgrænser på 20,
30 eller 40 km/t. Vi mener, at det også kan være
særlig hensynsløs kørsel, når en bil
f.eks. kører 80 km/t. i en zone ved en skole, hvor
hastighedsgrænsen er sat til 40 km/t.
Fart er ifølge færdselssikkerhedskommissionen den
største trafiksikkerhedsudfordring, hvilket en ny analyse
fra HVU også bekræfter. Næsten halvdelen af de
undersøgte ulykker kunne være undgået, hvis
farten havde været afpasset efter forholdene. Det er
færdselssikkerhedskommissionens vurdering, at der ikke er
tilstrækkelig fokus på, hvor alvorlige ulykker bliver
ved overskridelser på selv 10-20 km/t. Fodgængere og
cyklister, der bliver ramt af en bil med 30 km/t. har en risiko
på 5 ud af 100 for at blive dræbt, mens risikoen er 40
ud af 100, når farten er 50 km/t.
SF mener, at færdselsloven må understøtte
den grønne transportpolitik, som blev indgået af et
bredt flertal i folketinget i januar 2009, og som lægger op
til, at flere skal bevæge sig på cykel og til fods. Og
et vigtigt virkemiddel er hastighedsnedsættelse i
bynært område, ikke mindst når børn skal
færdes alene i trafikken på vej til skole eller
dagsinstitution. SF ønsker derfor, at ubetinget frakendelse
af kørekortet ved mere end 100 pct. overskridelse af
hastigheden også gælder i områder med hastigheder
på 20, 30 og 40 km/t.
Et andet mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de af justitsministeren og Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker
lovforslaget tilbage til behandling i Retsudvalget mellem 2. og 3.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 60 a, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Ved ubetinget frakendelse af førerretten som
følge af spirituskørsel omfattes ansøgeren
endvidere af reglerne om alkolåse, jf. stk. 3 og § 132
a, stk. 1.«
[Præcisering af
anvendelsesområdet for alkolåsordningen]
Af et mindretal
(DF):
2)
Efter nr. 17 indsættes som nye numre:
»01. I §
125, stk. 1, nr. 9, udgår »§ 54, stk. 1,
eller en overtrædelse af«.
02. I
§ 126, stk. 1, nr. 2, ændres
»under« til: »har gjort sig skyldig i
overtrædelse af § 54, stk. 1, eller
under«.«
[Ændring af
føreretsfrakendelsessanktionen ved overtrædelse af
færdselslovens § 54, stk. 1, om nulgrænsen
for kørsel under påvirkning af
bevidthedspåvirkende stoffer]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
3) Det
under nr. 20 foreslåede § 126, stk. 1, nr. 12, affattes
således:
»12) ved
kørsel har overskredet de tilladte hastigheder efter
§§ 42 og 43 eller en anden hastighedsgrænse fastsat
ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end
100 pct.«
[Udvidelse af særlig
hensynsløs kørsel]
Af et mindretal
(DF):
4)
Efternr. 22 indsættes som nyt nummer:
Af et mindretal
(DF):
01. I
§ 128, stk. 2, indsættes
efter »overtrædelse af«: »§ 54, stk.
1, eller«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 3
Af et mindretal
(DF):
5) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Færdselslovens § 119 a, § 119 b, § 125, stk.
1, nr. 9, § 126, stk. 1, nr. 2 og 9-12, § 127, 1. pkt.,
§ 128, stk. 2, og § 133 a som affattet eller ændret
ved denne lovs § 1, nr. 9-15, 01, 02, 18-21, 03 og 24-29,
træder i kraft den 1. oktober 2010.«
[Ændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 4]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 2 ændres »§ 126,
stk. 1, nr. 11 og 12« til: »§ 126, stk. 1, nr.
9-12, § 127, 1. pkt.«
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med den foreslåede ændring er at
tydeliggøre, at alle, som har fået frakendt
førerretten ubetinget som følge af
spirituskørsel, omfattes af reglerne om alkolåse. Om
den pågældende omfattes af reglerne om den
obligatoriske alkolåsordning, jf. den foreslåede
bestemmelse i færdselslovens § 60 a, stk. 3, eller den
frivillige alkolåsordning, jf. den foreslåede
bestemmelse i færdselslovens § 132 a, stk. 1,
afhænger dels af promillens størrelse, dels af, om der
er tale om gentagelsestilfælde. Er førerretten
frakendt ubetinget som følge af spirituskørsel med en
promille på over 2,00, vil føreren således -
både i førstegangstilfælde og i
gentagelsestilfælde - være omfattet af reglerne om den
obligatoriske alkolåsordning. Reglerne om den obligatoriske
alkolåsordning vil endvidere finde anvendelse, hvor
førerretten er frakendt ubetinget som følge af
spirituskørsel i gentagelsestilfælde, bortset fra
andengangstilfælde med en promille på højst 1,20
efter et førstegangstilfælde med en promille på
højst 2,00. Ved ubetingede førerretsfrakendelser som
følge af sådanne andengangstilfælde vil
føreren i stedet være omfattet af reglerne om den
frivillige alkolåsordning. En fører vil endvidere
være omfattet af reglerne om den frivillige
alkolåsordning ved ubetinget førerretsfrakendelser som
følge af førstegangstilfælde af
spirituskørsel med en promille over 1,20.
Til nr. 2, 4 og 5
Med ændringsforslagene ændres reglerne om
frakendelse af førerretten, således at en person, der
har gjort sig skyldig i overtrædelse af den såkaldte
nulgrænse i færdselslovens § 54, stk. 1, om
kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende
stoffer, fremover som udgangspunkt skal have frakendt
førerretten ubetinget i stedet for betinget.
Frakendelsessanktionen vil herefter være den samme som ved
spirituskørsel med en promille på over 1,20,
således at frakendelsen sker for et tidsrum af mindst 3
år. Det forudsættes i den forbindelse, at
frakendelsestiden udmåles efter de samme retningslinjer, som
gælder ved spirituskørsel med en promille på
over 1,20, hvilket indebærer, at frakendelsestiden normalt
fastsættes til 3 år i førstegangstilfælde,
til 5 år i andengangstilfælde og til 10 år i
tredjegangstilfælde eller senere tilfælde.
Ændringsforslag nr. 5 indebærer, at de
foreslåede ændringer i færdselslovens § 125,
stk. 1, nr. 9, § 126, stk. 1, nr. 2, og § 128, stk. 2,
jf. ændringsforslag nr. 2 og 4, træder i kraft på
samme tidspunkt som de øvrige foreslåede
ændringer af reglerne om førerretsfrakendelse og
konfiskation, nemlig den 1. oktober 2010.
Til nr. 3
Forslagsstillerne ønsker at sikre, at en ubetinget
frakendelse af kørekortet ved mere end 100 pct.
overskridelse af hastigheden også gælder i
områder med hastigheder på 20, 30 og 40 km/t. Der
henvises i øvrigt til SF's betænkningsbidrag.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget præciseres det, at
færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 9-12, og § 127,
1. pkt., som affattet eller ændret ved lovforslagets §
1, nr. 18-21, træder i kraft den 1. oktober 2010.
Kim Andersen V
Kristian Pihl Lorentzen V Karsten Nonbo V
Peter Skaarup DF fmd.
Marlene Harpsøe DF Pia Adelsteen DF
Tom Behnke KF Christian H. Hansen UFG
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Bjarne Laustsen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 179
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
6 | Henvendelse af 26/4-10 fra Svend Drews
Andresen |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
9 | 3. udkast til betænkning |
10 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
11 | 4. udkast til betænkning |
12 | 5. udkast til betænkning |
13 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 179
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om redegørelse for, om
ministeren ikke forventer et øget antal
varetægtsfængslede og afsonere på baggrund af
forslaget, og i den forbindelse en nærmere redegørelse
for udgifterne hertil, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om kommentar til artiklen i
JydskeVestkysten Kolding den 12. marts 2010 »Politiet tager
bil fra 33-årig uden kørekort«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til artiklen i Newspaq
MSN den 9. april 2010 »Tusindvis drøner rundt uden
kørekort«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om ministeren agter at medvirke til,
at prøveløsladelser kun bevilges, når den
indsatte udviser samarbejdsvillighed i forhold til et
behandlingsforløb, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. om proceduren for afdækning af,
om en bilist er påvirket af narkotika, og om ministeren kan
bekræfte, at der kun rejses sigtelser om
narkotikapåvirkning i meget få procent af de
tilfælde, hvor der er mistanke om det, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren agter at skærpe
procedurerne, således at flere danskere, som synes at
være påvirket af narkotika i trafikken, bliver anklaget
for dette, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om antallet af alkohol- og
narkotikatest, som danske bilister årligt bliver udsat for,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm., om der er nogle tekniske eller
økonomiske årsager til, at der tilsyneladende ikke
udføres ret mange test af bilister i Danmark, der ellers
mistænkes for at være under indflydelse af narkotika,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvad det koster at foretage en
alkoholtest og en narkotikatest, så de er af en kvalitet, der
gør, at testen holder som bevis i retten, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om der i 2007 blev gennemført
en lovændring således, at det blev muliggjort at
benytte narkotikatests i retten, og om, hvad omfanget af dette er i
forhold til antallet af årlige sager, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/4-10 fra Svend Drews Andresen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det med lovforslaget er hensigten, at den foreslåede
alkolåsordning vil skulle omfatte alle, som frakendes
førerretten ubetinget som følge af
spirituskørsel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
at sikre, at der i alle sager, hvor der er mistanke om
overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 2,
foretages en klinisk lægeundersøgelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm., om ministeren vil overveje
mulighederne for at skærpe sanktionen for kørsel uden
førerret, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der skærper straffen for
narkokørsel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
en undersøgelse i forbindelse med den almindelige
spirituskontrol af, hvor mange der kører med en promille
mellem 0,2 og 0,5, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, hvad ministerens begrundelse er
for at færdsel ved skolevej gerne må overstige
hastigheden med 100 pct. uden dertilhørende ubetinget
frakendelse af kørekortet, mens overskridelse på bl.a.
motorvej medfører det, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
18 | Spm. om redegørelse for, hvor mange
tidligere spritdømte der i 2009 gennemførte A/T, og
om ministeren vurderer, at en skærpet straf vil øge
antallet på A/T, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |