Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 18. maj 2010
1. Ændringsforslag
Det Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2010 og var til 1.
behandling den 19. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og indenrigs- og
socialministeren sendte den 11. februar 2010 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 150. Den 24. marts 2010 sendte
socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Teknisk gennemgang
Socialministeren og embedsmænd fra Socialministeriet har
den 11. maj 2010 over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang,
for så vidt angår de dele af lovforslaget, som
omhandler godkendelsesprocedurer m.v.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danske Ældreråd,
Kolding Ældreråd og
Ældre Sagen.
Socialministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelserne.
Deputationer
Endvidere har Danske Ældreråd mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Materialet
som Danske Ældreråd udleverede på mødet er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget (S og
SF) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (RV)
vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale
Venstres medlemmer af udvalget understreger, at medarbejderne i den
offentlige sektor ikke har oplevet mindre bureaukrati under denne
regering, snarere tværtimod, og ikke mindst medarbejderne
inden for ældre- og hjemmeplejen oplever krav om
unødvendig dokumentation, der hæmmer engagementet i
arbejdet.
På den baggrund forekommer det
bemærkelsesværdigt, at regeringen ikke på et
langt tidligere tidspunkt har taget initiativ til at
afbureaukratisere og dermed styrke engagementet hos medarbejderne
inden for hjemme- og ældreplejen.
Partierne hæfter sig samtidig ved, at langt hovedparten
af lovforslagets initiativer ikke retter sig mod
frontlinjemedarbejderne i ældre- og hjemmeplejen. Når
det indgår som en målsætning i lovforslaget, at
regeringen vil give ansatte, der er tættest på
borgerne, større frihed til selv at beslutte, hvordan
opgaverne skal løses, ville det således have
været naturligt, at en større del af initiativerne
rettede sig mod at lette administrative byrder for de medarbejdere,
der er tættest på borgerne.
Partierne tilslutter sig intentionen i lovforslaget, men
tvivler på, at målsætningen bliver nået med
lovforslaget. Derfor mener partierne ikke, at indsatsen for
afbureaukratisering er afsluttet med lovforslaget. Partierne er
ydermere af den opfattelse, at en afskaffelse af det tvungne udbud
ville bidrage kraftigt til en afbureaukratisering af den offentlige
sektor.
Lovforslaget indeholder en række delelementer, hvor
partiernes indstilling til en række af de enkelte elementer
gennemgås i det følgende.
Angående forslaget om, at plejeplaner gøres
frivillige, er partierne enige i intentionen om at undgå
dobbeltdokumentation, men er samtidig forbeholdne over for, at det
samlede overblik over plejen forringes over for en sårbar
målgruppe.
Angående forslag om, at forebyggende hjemmebesøg
nedsættes fra to til et besøg årligt er
partierne tilfredse med, at regeringen ikke, som først
foreslået, vil afskaffe hjemmebesøgene helt. Partierne
er enige i, at indsatsen bør målrettes ældre med
størst behov. Partierne mener i forlængelse heraf, at
der ved siden af det ene årlige hjemmebesøg bør
overvejes, om der også skal være mulighed for
forebyggende hjemmebesøg ved bestemte sociale eller
sundhedsmæssige begivenheder, såsom eksempelvis tab af
ægtefælle, udskrivning fra sygehus. Dette ud fra den
betragtning, at ældre i løbet af kortere tid end et
år kan opleve forringet helbredstilstand, der gør et
forebyggende hjemmebesøg påkrævet, og at en
sådan bestemmelse vil præcisere forpligtelsen til at
målrette indsatsen til de ældre, der har det
største behov. Det er særdeles vigtigt, at den
forebyggende indsats over for ældre prioriteres. Det vil
blandt andet betyde, at flere ældre kan være
selvhjulpne i længere tid, og det vil være til gavn for
både de ældres livskvalitet og kommunernes
økonomi.
Angående forslag om enklere regler for tilsyn på
ældreområdet er partierne som udgangspunkt ikke
tilhængere af færre tilsyn på området for
plejekrævende borgere. Imidlertid er det relevant at
målrette ressourcerne på de plejeboligbebyggelser m.v.,
hvor behovet for en opfølgning er størst, og
partierne finder på den baggrund, at det afgørende er,
at det uanmeldte tilsyn bevares, og at embedslægens uanmeldte
tilsyn fortsat opretholdes. Partierne er imidlertid forbeholdne
over for den del af forslaget, der indebærer, at
tilsynsrapporterne bortfalder, idet tilsynsrapporterne
muliggør opfølgning på tilsynet. Der synes
således fortsat at være behov for at præcisere,
hvordan der fremover skal følges op på tilsynet.
Angående forslag om at ændre godkendelsesordningen
for botilbud stiller partierne sig undrende over for, at forslaget
overhovedet indgår i nærværende lovforslag,
særlig fordi denne del ifølge lovforslagets
bemærkninger er uden potentiale til at frigøre
ressourcer i kommunerne. Dobbeltarbejdet i forhold til at samle
proceduren for optagelse på Tilbudsportalen og
godkendelsesproceduren for »generelt egnet« synes
således overdrevet. Partierne lægger afgørende
vægt på, at kravene for godkendelse til »generelt
egnet« ikke forringes i forhold til de nugældende
regler.
Angående forslag om at nedlægge bruger- og
pårørenderåd kan partierne ikke tilslutte sig,
at borgernes rettigheder forringes.
Angående forslag om at nedlægge klagerådene
er intentionen om én klageadgang udmærket, men det er
samtidig partiernes opfattelse, at klagerådene mange steder
faktisk er rigtig godt fungerende - og tilmed har en kort
behandlingstid. Det bemærkes desuden, at argumentet om at
nedlæggelsen af klagerådene vil medføre kortere
sagsbehandlingstider for borgerne synes uholdbart, især set i
lyset af, at ministeren ikke vil følge op på, om det
rent faktisk viser sig at være tilfældet.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget lægger op til, at man frigiver ressourcer
på væsentlige områder, eksempelvis
ældreområdet. Der fjernes statslige regler, som
gør, at der bliver frigivet ressourcer ude i kommunerne, og
dem kan kommunerne bruge efter bedste evne. DF har noteret sig, at
regeringen i forbindelse med de kommunale forhandlinger med
Kommunernes Landsforening har forpligtet sig til at arbejde for, at
en del af midlerne, som bliver frigivet på området,
bliver brugt på ældreområdet.
DF har igennem forløbet fastholdt, at
afbureaukratiseringsdagsordenen ikke må tage overhånd.
Det har været vigtigt for DF at fastholde rettigheder for den
enkelte borger. Da regeringen lancerede deres
afbureaukratiseringsinitiativer, var der bl.a. et forslag om, at
ældrerådene skulle gøres frivillige,
således at kommunerne selv måtte bestemme, om der
skulle være ældreråd ude i kommunerne, om
ældre kunne henvende sig til dem, og om
ældrerådene stadig væk skulle være
høringspart, når der var forslag, der skulle vedtages
i kommunalbestyrelsen. Her tilkendegav DF, at det er vigtigt, at
ældrerådene bliver bevaret, ligesom det er vigtigt, at
kommunerne stadig væk hører ældrerådene i
forbindelse med den proces, der foregår ude lokalt. DF var
ligeledes kritisk over for at afskaffe det årlige uanmeldte
tilsyn på plejehjemmene. Det uanmeldte tilsyn på
plejehjemmene bevares i dette lovforslag, og det hilser DF
velkommen. Det var også vigtigt for DF, at der stadig var
tilbud om et årligt forebyggende hjemmebesøg.
Der er en række initiativer, hvor Folketinget
afbureaukratiserer forskellige regler. Det frigiver ressourcer, som
kommunerne kan bruge på bedre løsninger i den
offentlige sektor.
DF's indgangsvinkel har været følgende: Nu er der
blevet råbt og skreget på afbureaukratisering og
på regelforenkling. Nu får kommunerne muligheden for at
bevise, at de rent faktisk selv kan løfte ansvaret
derude, samtidig med at vi bevarer nogle regler, som vi i DF har
syntes var væsentlige at bevare. Og så må det
kommunale selvstyre vise, at de kan leve op til deres opgaver og
være sig deres ansvar bevidst.
Såfremt kommunerne ikke leverer et ordentligt
serviceniveau og ikke formår at leve op til ansvaret,
forbeholder DF sig retten til at arbejde for at indføre nye
regler på handicapområdet, ældreområdet
m.m.
Det er DF's opfattelse, at der er fundet en fornuftig balance
mellem på den ene side hensynet til den enkelte borger og
på den anden side hensynet til kommunernes ønske om
mere frit at kunne tilrettelægge og målrette den
offentlige service til borgeren. Hvis alle parter lever op til
deres ansvar, er det DF's opfattelse, at lovforslaget samlet set
forbedrer den offentlige sektor.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(S, SF og EL):
1) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
17 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens forpligtelse til at nedsætte bruger- og
pårørenderåd, jf. stk. 1, ophæves
midlertidigt, når det ikke er muligt at finde medlemmer til
bruger- og pårørenderåd. Kommunalbestyrelsen
skal dog gentage forsøget på oprettelse af bruger- og
pårørenderåd 1 år efter det forrige
forsøg. Dette skal ske på et beboer- og
pårørendemøde.«
[Opretholdelse af forpligtelsen til
at oprette bruger- og pårørenderåd]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at det fortsat er
obligatorisk for kommunerne at oprette bruger- og
pårørenderåd, men i tilfældet af, at det
ikke er muligt at finde kandidater til opstilling, skal tilbuddet
om oprettelse gentages 1 gang årligt til et obligatorisk
beboer- og pårørendemøde.
Ellen Trane Nørby
V Erling Bonnesen V nfmd.
Peter Madsen V Sophie Løhde V
Martin Henriksen DF fmd.
Tina Petersen DF René Christensen DF
Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S
Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S
Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF
Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 177
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Henvendelse af 19/3-2010 fra Danske
Ældreråd, |
3 | Henvendelse af 8/4-2010 fra Kolding
Ældreråd, |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Materiale fra Danske
Ældreråd |
7 | Henvendelse af 11/5-10 fra Ældre
Sagen |
8 | Materiale fra Socialministeriet til
teknisk gennemgang |
9 | Udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 177
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/4-2010 fra Kolding Ældreråd, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om en udtømmende liste over de
institutionstyper, hvor der efter de gældende regler skal
oprettes bruger- og pårørenderåd, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om de årlige omkostninger
forbundet med at 26,5 pct. af de kommunale opgaver skal
sættes i udbud, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om begrundelsen for, at ministeren
ikke i forbindelse med regeringens afbureaukratiseringsprogram har
undersøgt de årlige omkostninger forbundet med at
administrere udbud i kommunerne, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om regeringen har undersøgt
muligheden for at indføre en mindre bureaukratisk model for
frit valg på ældreområdet i forbindelse med
udformningen af regeringens afbureaukratiseringsprogram »Mere
tid til velfærd«, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm., om de forebyggende
hjemmebesøg kan målrettes særligt udsatte
målgrupper, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm., om pårørende vil kunne
kræve ekstra hjemmebesøg ud over det ene årlige
hjemmebesøg, som ældre over 75 år modtager, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm., om ministeren vil gøre det
obligatorisk, at praktiserende læge kan henvise ældre
til forebyggende hjemmebesøg i de tilfælde, hvor et
lægefagligt skøn tilsiger, at dette måtte
være påkrævet, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvilke lovgivningskrav til
plejefaglig dokumentation der er tilbage, hvis lovforslaget
vedtages, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm., om det forhold at plejeplaner
gøres frivillige, reelt vil medføre mindre
bureaukrati i kommunerne, hvis kommunerne stadig er forpligtet til
at frembringe den nødvendige plejefaglige dokumentation, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm., om berettigelse til
nedlæggelse af klagerådene med forkortelse af
sagsbehandlingstiden som primær argumentation, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om at sikre borgernes klageadgang,
herunder rimelige sagsbehandlingstider, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvilken tidsmæssig
forkortelse af sagsbehandlingstiden ministeren kan garantere
borgerne, hvis lovforslaget vedtages og klagerådene
nedlægges, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm., om lovbemærkningen til forslag
om at nedlægge bruger- og pårørenderåd er
tilstrækkeligt til fremover at sikre en betryggende bruger-
og pårørendeinddragelse på ældre- og
handicapområdet, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm., om ministeren i
lovbemærkningerne vil fremhæve og tydeliggøre,
at brugere og pårørende fortsat skal inddrages, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvorfor det kun er tilbud efter
§ 101 og § 107, der skal være »generelt
egnet«, og ikke andre typer tilbud, herunder krisecentre,
varige botilbud, forsorgshjem m.v., til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. om krav til »generel
egnethed« bør stadfæstes i
lovbemærkningerne, førend de kan indgå i en
bekendtgørelse efterfølgende, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
18 | Spm., om der bliver stillet
nøjagtig de samme krav til »generelt egnet«, som
der bliver stillet med den nuværende godkendelsesprocedure,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm., om sammenhængen mellem
løsrevne forslag for ændringer af godkendelse af
botilbud til stofmisbrugere og mennesker med handicap på den
ene side og afbureaukratisering af ældreområdet
på den anden side, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om ministerens kommentar til, at KL
frygter, at betingelserne for at være »generelt
egnet« er utilstrækkelige, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm., om der også fremover vil
være alle muligheder til stede, for at kommunerne kan
organisere arbejdet, præcis som de har gjort hidtil, hvis det
er det, de ønsker, og bekræfte, at det at man fra
centralt hold afskaffer krav netop også giver mulighed for en
anden og mere lokalt fornuftig organisering, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om at kommentere materialet fra
Danske Ældreråd, herunder redegøre for det
hensigtsmæssige i at lovforslaget, der fremsættes med
det formål at afbureaukratisere, tilsyneladende
medfører forlængede sagsbehandlingstider, hvis
klagerådene nedlægges, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, hvordan man sikrede inddragelse
af brugere og pårørende forud for oprettelsen af
bruger- og pårørenderåd, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, hvordan man vil man sikre sig, at
klagetiden til de sociale nævn ikke bliver for lang, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm., om en nedlæggelse af
klagerådene vil betyde, at borgerne i gennemsnit kommer til
at vente kortere eller længere tid på, at deres sag
bliver afsluttet, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm. om ministerens holdning til, at man
gav klager om praktisk og personlig hjælp opsættende
virkning, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/5-10 fra Ældre Sagen, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm., om ministeren kan yde teknisk
bistand til og kommentere et ændringsforslag, der
indebærer, at det fortsat er obligatorisk for kommunerne at
oprette bruger- og pårørenderåd, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Materiale fra
Danske Ældreråd
Materiale fra Danske
Ældreråd er optrykt efter ønske fra S.
Hvorfor er DANSKE ÆLDRERÅD bekymrede for
nedlæggelsen af klagerådene?
| Klageråd | De Sociale
nævn |
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid | 22-23 dage (2007, 2008, 2009) 1) | 94,5 dage (2007) 104 dage (2008) 2) |
Kommunens første
afgørelse fastholdt af råd/nævn | 66-80% (2007, 08, 09) | 74% (2009) 2) |
Klageråds- og
kommunalbestyrelsesafgørelse indbragt for De Sociale
nævn | 9-13% (2007, 08, 09) | |
Kommunalbestyrelsen
tiltrådte klagerådets indstilling | 90% 3) | |
For 90 % af klagerne vil lovændring forlænge
sagsbehandlingstiden med 75-80 dage.
For 10% af klagerne bliver sagsbehandlingstiden formindsket
med 22-23 dage.
En afgørelse i Det sociale nævn som første
instans giver ikke borgeren større mulighed for at få
medhold i klagen, jf. omgørelsesprocenten.
DANSKE ÆLDRERÅDs undersøgelse af
klagerådenes virksomhed for 2007,08 og 09 (svarprocent
76).
Statsforvaltningernes ankestatistik for
beskæftigelsesankenævnene og de sociale nævn
2008.
Ankestyrelsens undersøgelsesrapport om
klagerådene, 2004