Skriftlig fremsættelse (26. marts
2010)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., lov om Danmarks Nationalbank og
forskellige andre love (Styrkelse af Finanstilsynets
tilsynsvirksomhed, præcisering af krav til styring og
indretning af finansielle virksomheder m.v. og ændring af
regler om egnethed og hæderlighed m.v.)
(Lovforslag nr. L 175).
På baggrund af erfaringerne fra den finansielle krise
har lovforslaget til formål at sikre, at finansielle
virksomheder ledes og drives på en forsvarlig måde til
gavn for hele den finansielle sektor. Med lovforslaget styrkes og
præciseres Finanstilsynets tilsynsvirksomhed.
Finanstilsynet får hjemmel til i højere grad at
foretage en vurdering af holdbarheden af den enkelte finansielle
virksomheds forretningsmodel. Samtidig skal Finanstilsynet fremover
tilrettelægge sin sædvanlige tilsynsvirksomhed med
henblik på at fremme den finansielle stabilitet samt tilliden
til de finansielle virksomheder og markeder. Finanstilsynet vil med
forslaget få mulighed for at skride ind over for en
virksomhed på et tidligere tidspunkt, hvor der er en ikke
uvæsentlig risiko for, at virksomheden vil miste sin
tilladelse. Desuden vil Finanstilsynet få mulighed for at
påbyde en finansiel virksomhed at afholde udgifterne til, at
der foretages en uvildig undersøgelse af et nærmere
forhold.
Herudover øges opmærksomheden på kravene
til styring og indretning af en finansiel virksomhed og egnet- og
hæderlighedskravene til de enkelte medlemmer af direktionen
og bestyrelsen præciseres.
Der indsættes en bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om risikomærkning af finansielle
instrumenter i forbindelse med forbrugeres investering i
sådanne. Dette skal sikre forbrugerne letforståelig
information om tabsrisikoen ved investering i finansielle
instrumenter.
Med henblik på at øge åbenheden om
forløbet op til sammenbruddet for de pengeinstitutter, hvor
staten har ydet garanti eller stillet midler til rådighed,
udvides Finanstilsynets pligt til at udarbejde en
redegørelse ved et pengeinstituts sammenbrud, så det
bl.a. sikres, at Finanstilsynet offentliggør en
redegørelse for forløbet i de tilfælde, hvor
Finansiel Stabilitet A/S har været involveret.
Med lovforslaget præciseres administrators
beføjelser i et administrationsbo for særligt
dækkede obligationer (SDO'er) og kurators beføjelser,
når et realkreditinstitut er i betalingsstandsning eller
under konkursbehandling. Herudover gennemføres en
række andre tekniske ændringer fsva. SDO'er.
Desuden gennemføres dele af direktiv 2009/111/EF (CRD
II). Ændringerne vedrører blandt andet nye regler for
likviditet, store engagementer og hybrid kernekapital.
Endvidere sikres der hjemmel for Danmarks Nationalbank til at
indsamle og anvende oplysninger til at opretholde et sikkert
pengevæsen, samt at lette og regulere pengeomsætning og
kreditgivning.
Lovforslaget indeholder endelig en række mindre
ændringer og ændringer af teknisk karakter.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget
til Tingets velvillige behandling.