L 173 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge.

(Partshøring, ændring af tilbagebetalingsregler m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-03-2010

Fremsættelse: 24-03-2010

Skriftlig fremsættelse (24. marts 2010)

20091_l173_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (24. marts 2010)

Beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge (Partshøring, ændring af tilbagebetalingsregler m.v.)

(Lovforslag nr. L 173).

Folketingets Ombudsmand har peget på, at det ud fra et retssikkerhedssynspunkt vil være hensigtsmæssigt, at et a-kassemedlem henholdsvis en sygemeldt borger høres, inden udbetalingen af ydelser til den pågældende standses - f.eks. efter at medlemmet henholdsvis den sygemeldte er udeblevet fra en jobsamtale eller en samtale som led i sygeopfølgningen.


Da regeringen gerne vil støtte op om initiativer, der styrker den enkeltes retssikkerhed, foreslås det at ændre både lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge.


Det foreslås således, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om medlemmets medvirken og arbejdsløshedskassernes sagsoplysning og partshøring.


Forslaget betyder, at udbetalingen af en ydelse først kan standses, når en afgørelse om, at medlemmet ikke har ret til ydelsen, er truffet og meddelt medlemmet.


Lov om sygedagpenge foreslås ændret således, at udbetalingen af sygedagpenge tilsvarende først standses, når partshøring har fundet sted, og der er truffet en afgørelse, som er meddelt den sygemeldte borger.


Det er dog samtidig vigtigt for regeringen fortsat at sikre, at medlemmer af en arbejdsløshedskasse og sygemeldte borgere, kun modtager ydelser, som de er berettiget til. Ligesom det er vigtigt at sikre, at medlemmet henholdsvis den sygemeldte fortsat oplever, at der er en sammenhæng mellem retten til at modtage ydelser og de pligter, der følger med den ret, bl.a. pligten til at møde til forskellige samtaler m.v.


Derfor foreslås det, at reglerne om tilbagebetaling i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. ændres, således at ydelser udbetalt med urette i høringsperioden og indtil der er meddelt en afgørelse, skal tilbagebetales af medlemmet. Det foreslås endelig, at arbejdsløshedskasserne får ret til refusion for ydelser, der udbetales med urette i denne periode.


I lov om sygedagpenge foreslås det, at sygedagpenge udbetalt med urette i høringsperioden skal tilbagebetales af den sygemeldte borger.


Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2010, således at sager i henholdsvis arbejdsløshedskasserne og kommunerne behandles efter de nye regler fra denne dato.


Lovforslaget indebærer en offentlig merudgift på 5,3 mio. kr. årligt.


Forslaget vil betyde en omlægning af rutinerne i a-kasserne, men vil ikke have administrative konsekvenser for arbejdsløshedskasserne.


Forslaget vil betyde en omlægning af rutinerne i kommunerne, og det vil medføre mindre administrative merudgifter for kommunerne.


Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet af betydning.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.