Fremsat den 24. marts 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension,
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. og lov om rets-sikkerhed og
administration på det sociale område
(Meddelelsespligt ved længerevarende
midlertidigt ophold i lande udenfor EU/EØS og Schweiz samt
mulighed for øget kontrol med udbetaling af social
pension)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 982 af 2. oktober 2009, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1510 af 27. december 2009,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 41 indsættes:
Ȥ 41
a. Personer, der modtager folkepension eller
førtidspension og har fast bopæl i Danmark, skal give
kommunalbestyrelsen meddelelse om et midlertidigt ophold af mere
end 2 måneders varighed i lande uden for EU/ØES og
Schweiz.
Stk. 2. Personer,
der er omfattet af stk. 1, skal før afrejsen give
kommunalbestyrelsen meddelelse om afrejsedato og forventet dato for
hjemkomst.
Stk. 3. Hvis et
midlertidigt ophold uden for de lande, der er nævnt i
stk. 1, mod forventning ved afrejsen eller senere forventes at
få eller får en varighed af mere end 2 måneder,
meddeles afrejsedato og forventet dato for hjemkomst hurtigst
muligt til kommunalbestyrelsen.
Stk. 4. Personer,
der er omfattet af stk. 1, skal give kommunalbestyrelsen
meddelelse om datoen for hjemkomst umiddelbart efter
hjemkomsten.
Stk. 5. Personer,
der er omfattet af stk. 1, som opholder sig i et land uden for
EU/EØS og Schweiz i mere end 2 måneder, og som under
udlandsopholdet har eller får udenlandske indtægter,
skal give kommunalbestyrelsen oplysning herom, og under
udlandsopholdet hver måned oplyse kommunalbestyrelsen om
indtægtens størrelse.«
§ 2
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 2. oktober 2009, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1510 af 27. december 2009,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 41 indsættes:
Ȥ 41
a. Personer, der modtager førtidspension og har fast
bopæl i Danmark, skal give kommunalbestyrelsen meddelelse om
et midlertidigt ophold af mere end 2 måneders varighed i
lande uden for EU/ØES eller Schweiz
Stk. 2. Personer,
der er omfattet af stk. 1, skal før afrejsen give
kommunalbestyrelsen meddelelse om afrejsedato og forventet dato for
hjemkomst.
Stk. 3. Hvis et
midlertidigt ophold uden for de lande, der er nævnt i
stk. 1, mod forventning ved afrejsen eller senere forventes at
få eller får en varighed af mere end 2 måneder,
meddeles afrejsedato og forventet dato for hjemkomst hurtigst
muligt til kommunalbestyrelsen.
Stk. 4. Personer,
der er omfattet af stk. 1, skal give kommunalbestyrelsen
meddelelse om datoen for hjemkomst umiddelbart efter
hjemkomsten.
Stk. 5. Personer,
der er omfattet af stk. 1, som opholder sig i et land uden for
EU/EØS og Schweiz i mere end 2 måneder, og som under
udlandsopholdet har eller får udenlandske indtægter,
skal give kommunalbestyrelsen oplysning herom, og under
udlandsopholdet hver måned oplyse kommunalbestyrelsen om
indtægtens størrelse.«
§ 3
I lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1203 af
10. december 2009, som ændret ved § 11 i lov nr.
434 af 8. maj 2006 og § 1 i lov nr. 316 af 28. april
2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 11 a, indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan uden samtykke fra borgeren forlange at
få nødvendige oplysninger om økonomiske forhold
fra pengeinstitutter og arbejdsgivere til brug for
stikprøvekontrol i sager efter lov om social pension og lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. med henblik på at
kontrollere pensionistens indkomst- og formueforhold. Oplysningerne
kan sammenstilles med øvrige oplysninger om
økonomiske forhold, som kommunen er i besiddelse af med
henblik på kontrol af, om der er sket misbrug i forbindelse
med udbetaling af social pension.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
2. I
§ 11 c, stk. 1,
ændres »§ 11 a, stk. 1 og 3« til:
»§ 11 a, stk. 1 og 5«
§ 4
Loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse |
|
1.
Indledning |
2. Lovforslagets
elementer |
2.1.
Meddelelsespligt |
2.1.1. Gældende
ret |
2.1.1.1. Kommunernes
administration af social pension |
2.1.1.2.
Pensionistens generelle oplysningspligt |
2.1.1.3. Konsekvenser
hvis borgeren ikke overholder sin oplysningspligt |
2.1.1.4. Fast
bopæl i Danmark er en betingelse for at få
pension |
2.1.1.5.
Særlige regler for pension ved fast bopæl i
udlandet |
2.1.1.6.
Indtægter og formeforholds indflydelse på
pensionen |
2.1.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser |
2.1.3. Lovforslagets
indhold |
2.1.3.1. Ophold af
mere end 2 måneders varighed |
2.1.3.2. Rejser til
lande, hvor der ikke gælder en meddelelsespligt |
2.1.3.3. Besked om
afrejsedato og forventet hjemkomst forud for afrejsen |
2.1.3.4. Besked om
afrejsedato og forventet hjemkomst under rejsen |
2.1.3.5. Besked om
hjemkomst |
2.1.3.6. Besked om
udenlandske indtægter |
2.1.3.7. Konsekvenser
af tilsidesættelse af meddelelsespligten m.v.. |
2.1.3.8.
Meddelelsespligt for personer med fast bopæl i EU/EØS
og Schweiz |
2.2. Øgede
muligheder for at indhente oplysninger om indkomst- og
formueforhold uden samtykke i pensionssager |
2.2.1. Gældende
ret |
2.2.1.1. Indkomst- og
formueforholds betydning for pensionen |
2.2.1.2. Muligheder
for at indhente oplysninger med samtykke |
2.2.1.3. Mulighed for
at indhente økonomiske oplysninger fra andre myndigheder og
a-kasser |
2.2.1.4. Mulighed for
at indhente oplysninger fra eIndkomstregistret |
2.2.1.5. Fravigelse
af samtykkekravet i visse typer af sociale sager |
2.2.1.6. Supplerende
regler om fravigelse af samtykkekravet i forhold til andre
ydelser |
2.2.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser |
2.2.3. Lovforslagets
indhold |
2.2.4.
Persondataloven |
3. Økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige |
4. Økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet |
5. Administrative
konsekvenser for borgerne |
6.
Miljømæssige konsekvenser |
7. Forholdet til
EU-retten |
8. Hørte
myndigheder og organisationer |
9. Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
»Udlændingeaftale mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti« som er en del
af aftalen om finansloven for 2010.
Følgende fremgår af aftalen: »Regeringen og
Dansk Folkeparti er enige om at styrke indsatsen mod socialt
bedrageri. Enhver form for socialt bedrageri er uacceptabel.
« Det fremgår blandt andet af aftalen, at der
indføres en ordning om meddelelsespligt for alle modtagere
af social pension (førtids- og folkepensionister) med fast
bopæl i Danmark, som rejser til lande uden for EU i
længere sammenhængende perioder på fx over to
måneder. Det fremgår endvidere, at der indføres
mulighed for at udføre stikprøvekontrol i sager om
social pension. Stikprøvekontrol vil give mulighed for at
udtage sager til undersøgelse uden konkret mistanke om
misbrug af sociale ydelser og uden samtykke fra pensionisten.
Med forslaget foreslås indført en ordning om
meddelelsespligt for alle modtagere af social pension (folke- og
førtidspension) med fast bopæl i Danmark, som tager et
midlertidigt ophold af mere end 2 måneders varighed i lande
uden for EU/EØS og Schweiz. Samtidig får disse
pensionister pligt til hver måned at indgive oplysninger om
indtægter fra udlandet.
Forslaget om at indføre en meddelelsespligt giver
kommunerne grundlag for at vurdere, hvorvidt pensionisten fortsat
kan anses for at have fast bopæl i Danmark. Kommunen
får samtidig en anledning til at informere pensionisten om
betingelserne for udbetaling af social pension, herunder om
pensionslovens regler om fast bopæl i Danmark, og om hvilken
betydning et længerevarende udlandsophold kan have for retten
til pensionen. Kommunen får herudover en anledning til at
minde pensionisten om, at pensionisten har pligt til at oplyse om
forandringer i forhold, der kan forventes at medføre
ændringer af pensionen.
Med forslaget foreslås endvidere indført mulighed
for at kommunerne uden samtykke og uden, at der foreligger en
konkret mistanke om misbrug, kan indhente oplysninger om indkomst-
og formueforhold fra arbejdsgivere og pengeinstitutter i sager om
social pension, der udtages til stikprøvekontrol. Forslaget
vil give kommunerne bedre muligheder for at undersøge, om de
indkomst- og formueoplysninger, der ligger til grund for
pensionsberegningen og udbetalingen af en række tillæg,
er korrekte.
Forslaget vil samlet set give kommunerne bedre mulighed for at
forhindre misbrug af sociale ydelser og understøtte en
korrekt administration af reglerne.
2. Lovforslagets elementer
2.1. Meddelelsespligt
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Kommunernes administration af
social pension
Reglerne om folkepension og om førtidspension, der
trådte i kraft den 1. januar 2003 (ny ordning) fremgår
af lov om social pension. Lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
indeholder reglerne om førtidspension, som er tilkendt efter
de regler, der var gældende indtil den 1. januar 2003 (gammel
ordning).
Ansvaret for at administrere reglerne efter disse to
pensionslove varetages af kommunalbestyrelsen i kommunerne. Heri
ligger også en forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at
sørge for, at pension altid udbetales på grundlag af
de betingelser, der er fastsat i lovgivningen og til at
gennemføre den fornødne kontrol, der kan sikre
dette.
Kommunernes muligheder for at udbetale pension på et
korrekt grundlag afhænger herudover af, om pensionisten
opfylder sin oplysningspligt overfor kommunen og kommunernes
kontrolmuligheder i øvrigt.
2.1.1.2. Pensionistens generelle
oplysningspligt
Efter § 41 i de gældende sociale pensionslove
skal pensionisten i overensstemmelse med § 11,
stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (retssikkerhedsloven), oplyse
kommunalbestyrelsen om forandringer, der kan forventes at
medføre ændringer af pensionen.
Efter retssikkerhedslovens § 12, stk. 1, nr. 3,
skal kommunen give borgeren skriftlig besked om, hvilke konkrete
typer af ændringer, der kan have betydning for
pensionen.
I forhold til social pension vil borgeren typisk få
skriftligt besked om, at oplysningspligten blandt andet
gælder situationer, hvor der sker ændringer i
pensionistens indtægts- og formueforhold, og hvis
pensionisten opgiver sin faste bopæl i Danmark.
Efter de gældende regler har pensionisten ikke pligt til
at oplyse kommunen om alle midlertidige udlandsophold, da
udlandsophold af midlertidigt karakter kun i visse situationer vil
medføre ændringer i pensionen.
2.1.1.3. Konsekvenser hvis borgeren ikke
overholder sin oplysningspligt
Hvis en pensionist mod bedre vidende har tilsidesat sin
oplysningspligt, kan der være grundlag for at kræve
tilbagebetaling af den del af pensionen, der er udbetalt med
urette, jf. § 42 i lov om social pension og
§ 42 i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Det forudsættes i praksis, at det beløb, som er
blevet udbetalt for meget i pension, kun kan kræves tilbage,
hvis borgeren har været i »ond tro«, dvs. at
pensionisten vidste eller burde vide, at de manglende oplysninger
ville have betydning for retten til eller størrelsen af
pensionen. Ved vurderingen af, om borgeren har været i god
eller ond tro, indgår den vejledning om oplysningspligten,
som kommunen har givet.
Hvis borgeren ikke overholder sin oplysningspligt kan borgeren
herudover eventuelt blive tiltalt for bedrageri efter straffelovens
§ 264 d eller § 12 b i lov om retssikkerheds og
administration på det sociale område (groft uagtsomt
bedrageri).
2.1.1.4. Fast bopæl i Danmark er en
betingelse for at få pension
Efter de gældende regler i § 3 i lov om social
pension og § 3 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
skal pensionisten som udgangspunkt have fast bopæl her i
riget for at få udbetalt folke- eller
førtidspension.
Folke- og førtidspensionister anses efter praksis for
at have fast bopæl her i riget under pensionistens
midlertidige ophold i udlandet, hvis pensionisten har bevaret en
reel faktisk bopæl her i landet. Som midlertidigt ophold i
udlandet anses i almindelighed ophold af indtil 1 års
varighed. Gentagne udlandsophold anses normalt kun for
midlertidige, hvis de ikke strækker sig over mere end 3-4
måneder pr. gang, og de samlede udlandsophold ikke
strækker sig ud over 6 måneder i løbet af 1
år.
2.1.1.5. Særlige regler for pension
ved fast bopæl i udlandet
Hvis pensionisten ikke opfylder kravet om fast bopæl i
Danmark, skal sagen behandles efter de særlige regler, der
gælder for pensionisters ret til at tage hele eller dele af
folke- og førtidspension med til udlandet. Reglerne herom
fremgår af de sociale pensionslove og overenskomster, som
Danmark har indgået med andre stater. Endelig regulerer
EF-forordninger om koordinering af de sociale sikringsordninger
retten til social pension.
Hvis en pensionist får fast bopæl i et land, der
er omfattet af EF-forordninger om koordinering af de sociale
sikringsordninger, kan pensionisten som udgangspunkt få
udbetalt den fulde pension som hidtil.
EF-forordningerne finder anvendelse inden for EU/EØS og
Schweiz.
EU-landene er: Belgien, Bulgarien, Cypern (den græske
del), Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland,
Holland, Irland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta,
Polen, Portugal, Rumænien, Schweiz, Slovakiet, Slovenien,
Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og
Østrig.
EØS-landene omfatter Island, Liechtenstein og
Norge.
Grønland og Færøerne er ikke omfattet af
EF-forordninger om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Hvis en pensionist opgiver sin faste bopæl i Danmark og tager
fast bopæl på Færøerne eller i
Grønland, standses udbetalingen af den danske sociale
pension, og den pågældende kan søge om social
pension efter de regler, der gælder for henholdsvis
Færøerne og Grønland.
2.1.1.6. Indtægter og
formueforholds indflydelse på pensionen
Efter de gældende regler beregnes folke- og
førtidspensionen på grund af pensionistens og en
eventuel ægtefælles eller samlevers supplerende
indkomster over et vist niveau. Der er særlige regler for
nedsættelse af pensionens enkelte bestanddele. Der henvises
til de gældende regler i §§ 15 og 21 a og
kapitel 4 og 4 a i lov om social pension og § 22 og
kapitel 4 i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Det har ikke betydning om indtægterne er erhvervet i
Danmark eller i udlandet, da udenlandske indtægter
indgår i indtægtsgrundlaget på samme vilkår
som indkomst erhvervet i Danmark. Folke- og
førtidspensionister kan derfor have indkomst fra udlandet,
som påvirker størrelsen af pensionen.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Det har vist sig, at nogle modtagere af social pension, som
har oplyst at have fast bopæl i Danmark, ikke har været
opmærksomme på betingelserne for at få udbetalt
pensionen ved længerevarende ophold i udlandet, og derfor
ikke har givet kommunen oplysninger om længerevarende
udlandsrejser. Herudover har der været pensionister, der ikke
har været opmærksomme på, at der skal gives
meddelelse om udenlandske indtægter til kommunen.
Den generelle oplysningspligt efter de to pensionslove og
retssikkerhedsloven omfatter ikke alle tilfælde, hvor en
pensionist rejser midlertidigt til udlandet, da enkeltstående
midlertidige udlandsrejser for pensionister typisk ikke vil
medføre ændringer i pensionen. Det gør det
vanskeligt for pensionisterne at gennemskue, hvornår den
generelle pligt til at oplyse kommunalbestyrelsen om relevante
forandringer i forhold, der kan forventes at medføre
ændringer af pensionen, indtræder ved rejser til
udlandet.
I de tilfælde, hvor pensionisten ikke af egen drift
giver kommunen oplysninger om længerevarende udlandsophold,
er det desuden vanskeligt for kommunerne at have viden om og kunne
tage stilling til, om pensionisten fortsat skal have udbetalt
pension efter de regler, der gælder for borgere med fast
bopæl i Danmark.
Ved efterfølgende tilbagebetalingssager, hvor
kommunerne skal undersøge om betingelserne for at
kræve tilbagebetaling af for meget udbetalt pension er
opfyldt, kan kommunerne endvidere have vanskeligt ved at
dokumentere omfanget af pensionistens ophold i udlandet.
Pensionistens manglende kendskab til betingelserne for at
modtage pension ved udlandsophold kan herudover føre til, at
pensionister uforvarende opholder sig for lang tid i udlandet til,
at pensionen fortsat kan udbetales ud fra den forudsætning,
at pensionisten har fast bopæl her i landet.
2.1.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at den generelle oplysningspligt i
pensionslovene og den generelle oplysningspligt i
retssikkerhedsloven, der gælder for alle modtagere af ydelser
efter den sociale- og beskæftigelsesmæssige lovgivning,
bliver suppleret af en betingelse om, at pensionister med fast
bopæl her i landet skal give meddelelse til
kommunalbestyrelsen om længerevarende ophold i lande, hvor
EF-forordningerne om koordinering af de sociale sikringsordninger
ikke finder anvendelse.
Det foreslås endvidere, at den generelle oplysningspligt
skærpes, for så vidt angår udenlandske
indtægter ved, at pensionisterne under udlandsopholdet
månedligt skal give oplysninger om udenlandske
indtægter.
Den skærpede meddelelsespligt for pensionister ved
udlandsrejer vil give kommunerne en anledning til at sikre, at
pensionister inden en rejse til udlandet er bekendt med
betingelserne for udbetaling af social pension, herunder reglerne
om midlertidigt ophold i udlandet. Forslaget vil medvirke til, at
pensionisterne får kendskab til betingelserne om midlertidigt
ophold i udlandet, og således ikke uforvarende opholder sig
så lang tid i udlandet, at de ikke længere kan anses
for at have fast bopæl i Danmark.
Den skærpede oplysningspligt vedrørende
udenlandske indtægter vil betyde, at kommunerne får
bedre forudsætninger for at administrere pensionen korrekt og
bedre kan dokumentere, at borgeren har været i ond tro ved en
eventuel tilbagebetalingssag, hvor der ikke er oplyst om
udenlandske indtægter.
Den foreslåede nye meddelelsespligt giver herudover
kommunerne anledning til at indskærpe pensionistens generelle
oplysningspligt.
2.1.3.1. Ophold af mere end 2
måneders varighed
Det foreslås i lovforslaget, at meddelelsespligten for
pensionister omfatter personer med fast bopæl i Danmark, der
modtager social pension, og som tager midlertidigt ophold i
udlandet i en periode af mere end 2 måneders varighed.
2.1.3.2. Rejser til lande, hvor der ikke
gælder en meddelelsespligt
Det foreslås endvidere i lovforslaget, at meddelelse
ikke skal gives ved ophold i lande, hvor (EF) forordninger om
koordinering af de sociale sikringsordninger finder anvendelse,
dvs. i lande inden for EU/EØS og Schweiz, da ophold i lande,
der er omfattet af disse forordninger, som udgangspunkt ikke vil
have betydning for udbetalingen af pensionen.
Grønland og Færøerne er ikke omfattet af
EF-forordninger om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Efter forslaget skal der derfor gives meddelelse til
kommunalbestyrelsen, hvis pensionisten tager længerevarende
ophold i Grønland eller på Færøerne.
Dette vil sikre, at pensionister, der rejser til Grønland og
Færøerne, også er opmærksomme på
pensionslovenes regler om udbetaling af pension under
udlandsophold, og at de ikke uventet får standset
udbetalingen af pensionen ved gentagne længerevarende
rejser.
2.1.3.3. Besked om afrejsedato og
forventet hjemkomst forud for afrejsen
Det foreslås, at pensionisten før afrejsen skal
give kommunen meddelelse om afrejsedato og forventet dato for
hjemkomst.
2.1.3.4 Besked om afrejsedato og
forventet hjemkomst under rejsen
I de tilfælde, hvor pensionisten oprindeligt forventede
at rejse i en periode af mindre end 2 måneders varighed, men
under udlandsopholdet får en forventning om, at rejsen vil
strække over en periode på mere end 2 måneder,
foreslås det, at pensionisten skal give meddelelse til
kommunen om afrejsedato og forventet dato for hjemkomst hurtigst
muligt. Det foreslås desuden, at pensionisten hurtigst muligt
skal give meddelelse til kommunen om afrejsedato og forventet
hjemkomst, hvis pensionistens ophold rent faktisk strækker
sig over 2 måneder, uden at pensionisten har haft en
forventning om dette.
2.1.3.5. Besked om hjemkomst
Det foreslås i lovforslaget, at pensionisten skal give
kommunen besked om dato for hjemkomst umiddelbart efter
hjemkomsten. Det vil sikre, at kommunen bliver bekendt med
opholdets faktiske varighed.
2.1.3.6. Besked om udenlandske
indtægter
Det foreslås endvidere i lovforslaget, at personer, der
opholder sig i udlandet i mere end 2 måneder i lande uden for
EU/ØES og Schweiz, og som har eller får udenlandske
indtægter, hver måned skal oplyse kommunalbestyrelsen
om indtægtens størrelse. Dette gælder uanset om
der er sket forandringer i indtægtens størrelse.
2.1.3.7. Konsekvenser af
tilsidesættelse af meddelelsespligten m.v.
Der foreslås ikke knyttet særlige sanktioner til
en eventuel manglende overholdelse af forslaget til den nye
meddelelsespligt ved udlandsophold og til den skærpede
oplysningspligt om udenlandske indtægter. Men en manglende
overholdelse af meddelelsespligten og oplysningspligten kan dog
sammenholdt med øvrige oplysninger i sagen bestyrke en
konkret formodning om, at en ydelse er blevet udbetalt på et
uberettiget grundlag, ligesom den manglende overholdelse af
oplysningspligten kan indgå som et argument ved kommunens
vurdering af, om pensionisten har været i ond tro. Disse
forhold kan få betydning ved dokumentationen i sager om
tilbagebetaling af pension.
Manglende overholdelse af oplysningspligten kan ikke i sig
selv begrunde, at kommunen påbegynder en tilbagebetalingssag,
men kan give kommunen anledning til at kontakte borgeren for at
få de relevante oplysninger om udlandsophold og udenlandske
indtægter, der er omfattet af meddelelsespligten og den
skærpede oplysningspligt om udenlandske
indtægter.
Pensionistens generelle oplysningspligt om forhold, der
forventes at medføre ændringer af pensionen,
gælder ved siden af forslaget om de supplerende regler om
meddelelsespligt og til at oplyse om udenlandske
indtægter.
2.1.3.8. Meddelelsespligt for personer
med fast bopæl i EU/EØS og Schweiz
Direktøren for Pensionsstyrelsen kan udøve de
beføjelser, som kommunerne har efter de sociale pensionslove
vedrørende pension, der skal ydes efter afsnit II, kapitel
3, i forordning 1408/71 om anvendelse af de sociale
sikringsordninger på arbejdstagere og selvstændige
erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for
Fællesskabet. Fra 1. maj 2010 finder Forordning (EF) nr.
883/04 af 29. april 2004 anvendelse. (EØF) nr. 1408/71
forbliver i kraft og anvendes i forhold til det enkelte
EØS-land og Schweiz, så længe det enkelte
EØS-land eller Schweiz ikke har tilsluttet sig forordning
(EF) nr. 883/04.
Det foreslås, at forslaget om meddelelsespligt og om en
særskilt oplysningspligt om indtægter under
længerevarende udlandsophold finder tilsvarende anvendelse
for modtagere af folke- eller førtidspension, som har fast
bopæl i et land, hvor EF-forordninger om koordinering af de
sociale sikringsordninger finder anvendelse. Disse personer skal
således efter forslaget tilsvarende give meddelelse til
Pensionsstyrelsen om et ophold af mere end 2 måneders
varighed i lande, hvor EF-forordninger om koordinering af de
sociale sikringsordninger ikke finder anvendelse. Herved får
Pensionsstyrelsen ligesom kommunerne bedre redskaber til at sikre,
at betingelserne for udbetaling af pensionen fortsat er
opfyldt.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om varetagelse af Pensionsstyrelsens
administration af pensionsreglerne. For at skabe klarhed om
retstilstanden for pensionister med fast bopæl uden for
Danmark vil der administrativt blive fastsat regler om
meddelelsespligt for personer bosat i lande, hvor EF-forordninger
om koordinering af de sociale sikringsordninger finder
anvendelse.
2.2. Øgede muligheder for at
indhente oplysninger om indkomst- og formueforhold uden samtykke i
pensionssager
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Indkomst- og formueforholds
betydning for pensionen
Social pension reguleres på baggrund af pensionistens og
en eventuel ægtefælles eller samlevers
indtægtsgrundlag. Indtægtsgrundlaget opgøres
på forskellige måder
Herudover er retten til helbredstillæg og den
supplerende pensionsydelse afhængig af, om pensionisten og en
eventuel ægtefælle eller samlever har en formue over et
fastsat niveau. Der henvises til afsnit 2.1.1.6. i de almindelige
bemærkninger.
2.2.1.2. Muligheder for at indhente
oplysninger med samtykke
Kommunernes muligheder for at indhente oplysninger i
pensionssager, herunder til brug for kontrol, fremgår af lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område (retssikkerhedsloven).
Efter § 11 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven kan
myndigheden efter forudgående samtykke fra den, der
søger om eller får hjælp, forlange, at andre
offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse,
læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i
øvrigt og personer, der handler på disses ansvar,
arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og
private, der udfører opgaver for det offentlige, giver
oplysninger om den pågældende, der er nødvendige
for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om
en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger,
ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler,
sygehusjournaler eller udskrifter heraf.
Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt
forhør i overensstemmelse med retsplejelovens
§ 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.
2.2.1.3. Mulighed for at indhente
økonomiske oplysninger fra myndigheder og
a-kasser
Efter retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 2, kan
myndigheden til brug for behandlingen af en enkelt sag eller til
brug for generel kontrol uden samtykke kræve oplysninger om
økonomiske forhold om den, der søger om eller
får hjælp, og dennes ægtefælle eller
samlever, fra andre offentlige myndigheder samt fra
arbejdsløshedskasser.
Tilsvarende oplysninger kan indhentes om andre
husstandsmedlemmer.
Oplysningerne kan samkøres og sammenstilles med data
fra myndighedens egne, andre myndigheders og
arbejdsløshedskassers it-systemer, når dette er
nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for
hjælp er opfyldt, herunder med henblik på
efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug
i forbindelse med ydelse af hjælp.
Oplysningerne kan indhentes selv om den person, som
oplysningerne vedrører, ikke bor i den kommune, som
indhenter oplysningerne.
2.2.1.4. Mulighed for at indhente
oplysninger fra eIndkomstregistret
Efter retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 3, kan
myndigheden få terminaladgang til de nødvendige
oplysninger, der er nævnt i § 11 a, stk. 1 og
2, i indkomstregistret (eIndkomstregistret), jf. § 7 i
lov om et indkomstregister. eIndkomstregistret indeholder blandt
andet oplysninger om flere af de indkomsttyper, der indgår i
den personlige indkomst, som den er defineret i skattelovgivningen,
samt oplysninger om lønperiode og løntimer.
I det omfang oplysninger, der er nævnt i § 11
a, stk. 1 og stk. 2, findes i eIndkomstregistret, skal
myndigheden indhente oplysningerne herfra.
2.2.1.5. Fravigelse af samtykkekravet i
visse typer af sociale sager
Efter § 11 c, jf. § 11 a, kan kommunen
indhente oplysninger uden samtykke efter § 11 a i sager
om blandt andet frakendelse af pension, jf. § 11 c,
stk. 1, nr. 3, og § 11 c, stk. 1, nr. 4, i
sager om tilbagebetaling af sociale ydelser. Det betyder, at
kommunen i de nævnte sager - uden borgerens samtykke - kan
indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder,
uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer,
autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der
handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser,
pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører
opgaver for det offentlige, hvis det er nødvendigt for at
behandle sagen.
Det er en forudsætning for at kommunen kan indhente
oplysninger i sager om tilbagebetaling af sociale ydelser efter
§ 11 c, stk. 4, at der foreligger en konkret
mistanke om, at ydelsen er modtaget med urette, som fx kan
være opstået ved, at kommunen har sammenkørt
oplysninger efter den gældende § 11 a,
stk. 2.
2.2.1.6. Supplerende regler om fravigelse
af samtykkekravet i forhold til andre ydelser
I sager om udbetaling af ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
sygedagpenge og integrationsloven kan kommunerne ud over de
kontrolmuligheder, der er beskrevet i § 11 a og
§ 11 c i retssikkerhedsloven, indhente en række
nærmere definerede oplysninger uden borgerens samtykke til
brug for generel kontrol, herunder stikprøvekontrol, jf.
§ 68 b i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats.
Kommunerne kan således efter § 68 b,
stk. 2, i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, uden borgerens samtykke kræve
oplysninger fra arbejdsgivere om løn- og
beskæftigelsesperioder samt oplysninger om pensionsforhold
m.v. fra pensionskasser, livsforsikringsselskaber og
pengeinstitutter med henblik på at kontrollere om, der er
sket fejl eller misbrug i forbindelse med udbetalingen.
Herudover kan kommunen efter § 68 b, stk. 3,
uden samtykke fra borgeren, kræve andre oplysninger end
oplysninger om økonomiske forhold fra andre offentlige
myndigheder og arbejdsløshedskasser både til brug for
kontrol af enkeltsager og til brug for generel kontrol, herunder
ved registersamkøring. Tilsvarende muligheder for at
indehente oplysninger til brug for kontrol uden borgerens samtykke
findes i forhold til fleksydelse, jf. lov om fleksydelse.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Retssikkerhedslovens § 11 a, stk. 2, giver ikke
kommunerne mulighed for at indhente oplysninger uden borgerens
samtykke om økonomiske forhold fra andre end offentlige
myndigheder og arbejdsløshedskasser til brug for
stikprøvekontrol, fx ikke fra de private, der er nævnt
i § 11 a, stk. 1 (arbejdsgivere og pengeinstitutter
m.v.).
Kommunerne skal efter den gældende § 11 a,
stk. 3, i retssikkerhedsloven - i det omfang det er muligt -
anvende oplysningerne fra eIndkomstregistret som erstatning for
papirdokumentation til at dokumentere oplysninger om
indkomstforhold. Det er ikke i alle tilfælde, at registret
giver et tilstrækkeligt oplysnings- og dokumentationsgrundlag
for indkomstoplysninger, der indgår i beregningen af den
personlige indkomst og dermed i grundlaget for beregningen af
pensionen. Registret indeholder fx ikke oplysninger om udbetaling
af engangsløb, som ikke vedrører en bestemt periode.
Det kan derfor i pensionssager, der udtages til
stikprøvekontrol, være relevant at indhente
oplysninger om indkomstforhold fra arbejdsgivere uden samtykke fra
borgeren. eIndkomstregistret indeholder heller ikke oplysninger om
udenlandske indtægter, og det kan derfor være relevant
at indhente oplysninger herom fra pengeinstitutter.
§ 11 c, nr. 4, i retssikkerhedsloven sammenholdt med
§ 11 a, stk. 1, giver kommunerne mulighed for at
indhente oplysninger om økonomiske forhold og andre typer af
oplysninger fra myndigheder og en række private, der er
nævnt i § 11 a, stk. 1, hvis der foreligger en
konkret mistanke om misbrug af sociale ydelser. Ved
stikprøvekontrol foreligger denne mistanke ikke på
forhånd og indhentning af oplysninger til brug for
stikprøvekontrol fra pengeinstitutter og arbejdsgivere i
pensionssager uden samtykke efter § 11 c, nr. 4, er
derfor ikke mulig.
I forhold til en række andre kontante ydelser, fx
kontanthjælp, integrationsydelse og fleksydelse, suppleres
retssikkerhedslovens bestemmelser om indhentning af oplysninger af
særlige regler. I forhold til disse ydelser, kan kommunerne
således uden samtykke fra borgerne indhente oplysninger fra
private, fx oplysninger om lønforhold hos arbejdsgivere og
oplysninger om pensionsforhold hos pengeinstitutter til brug for
kontrol, uden at der foreligger en konkret mistanke om, at ydelsen
er udbetalt med urette.
Da der har vist sig at være sager, hvor mulighederne for
at indhente oplysninger til brug for kontrol af indkomst- og
formueforhold i pensionssager er utilstrækkelige,
foreslås det at forbedre kommunernes muligheder for at
indhente oplysninger om økonomiske forhold uden samtykke fra
borgeren til brug for stikprøvekontrol af, om der er sket
misbrug i forbindelse med udbetalingen af pensionen.
2.2.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at kommunerne i sager om social pension,
der udtages til stikprøvekontrol med henblik på at
undersøge om der er sket misbrug i forbindelse med
udbetaling af pensionen, kan indhente oplysninger uden borgerens
samtykke fra pengeinstitutter og arbejdsgivere med henblik på
kontrol af indkomst- og formueforhold.
Det betyder, at kommunerne uden samtykke fra borgeren
får mulighed for at indhente oplysninger om økonomiske
forhold med henblik på at kontrollere indkomst- og
formueforhold i disse sager, uden at der på forhånd
foreligger en konkret mistanke om misbrug af sociale ydelser.
Forslaget indebærer, at kommunerne til brug for
stikprøvekontrol i pensionssager - uden pensionistens
samtykke - kan indhente nødvendige enkeltstående
oplysninger om dispositioner på borgerens konti fra
pengeinstitutter eller oplysninger fra arbejdsgivere om
lønindkomster, der ikke fremgår i
eIndkomstregistret.
Forslaget til den nye bestemmelse vil supplere de
øvrige muligheder for at indhente oplysninger efter
retssikkerhedslovens § 11 a og § 11 c.
Efter forslaget får kommunerne ikke uden samtykke fra
borgeren adgang til at indhente oplysninger i sager, der udtages
til stikprøvekontrol om andre typer af oplysninger end
indkomst- og formueforhold, fx om helbredsforhold, arbejdsevne m.v.
Det foreslås, at disse oplysninger fortsat fremover fortsat
alene vil kunne indhentes uden samtykke i pensionssager, i
overensstemmelse med § 11 c i retssikkerhedsloven, dvs.
hvis der foreligger konkrete oplysninger om, at der er grundlag for
at påbegynde en tilbagebetalingssag, jf. § 11 c,
stk. 1, nr. 4, eller der er grundlag for at påbegynde en
sag om frakendelse af pension, jf. § 11 c, stk. 1,
nr. 3.
2.2.4. Persondataloven
Forslaget til den nye bestemmelse om at give kommunerne
mulighed for at indhente økonomiske oplysninger fra
pengeinstitutter og arbejdsgivere uden samtykke fra borgeren til
brug for stikprøvekontrol vurderes at være i
overensstemmelse med persondatalovens krav om proportionalitet.
Proportionalitetsprincippet betyder, at det skal overvejes, om det
ønskede formål kan nås med mindre indgribende
midler.
Formålet med forslaget er at give kommunerne adgang til
at indhente oplysninger om økonomiske forhold til brug for
stikprøvekontrol i sager med henblik på at
undersøge, om pensionisten overholder sin oplysningspligt
vedrørende indtægts- og formueforhold. En adgang til
at indhente oplysninger - uden samtykke og uden en konkret mistanke
om bedrageri - til brug for stikprøvekontrol er mulig efter
den gældende retssikkerhedslovs § 11 a, stk 2, for
så vidt angår indhentning af oplysninger om
økonomiske forhold fra andre myndigheder og
arbejdsløshedskasser, herunder via eIndkomstregistret jf.
den gældende § 11 a, stk. 3.
Lovforslaget udvider alene adgangen til at indhente
oplysninger om økonomiske forhold til en række
begrænsede og nødvendige oplysninger fra
pengeinstitutter og fra arbejdsgivere til brug for
stikprøvekontrol, der ikke kan indhentes efter de
gældende regler. Det synes uhensigtsmæssigt at
kommunerne forinden de nødvendige supplerende oplysninger
fra arbejdsgivere og pengeinstitutter indhentes til brug for
stikprøvekontrol, forinden skal forsøge at indhente
samtykke fra borgeren, da dette efter de gældende regler ikke
er et krav i forhold til indhentelse af andre oplysninger om
økonomiske forhold fra andre myndigheder og
arbejdsløshedskasser til brug for efterfølgende
kontrol efter § 11 a, stk. 2.
Det er ligeledes uhensigtsmæssigt, at kommunen skal bede
borgeren om at indhente oplysningerne selv, idet borgere, der ikke
har overholdt deres oplysningspligt, ikke altid kan forventes at
ville give kommunen de fornødne og relevante
oplysninger.
Der er i forbindelse med vurderingen af kravet om
proportionalitet taget i betragtning, at oplysninger om formue- og
indkomstforhold betragtes som almindelige ikke-følsomme
oplysninger jf. persondatalovens § 6.
Det er ligeledes indgået i vurderingen, at både
kommuner og arbejdsløshedskasser i dag har hjemmel til at
indhente bestemte oplysninger om økonomiske forhold fra
pengeinstitutter, arbejdsgivere m.v.. til brug for kontrol i
forhold til en række andre kontante ydelser - uden samtykke
fra borgeren og uden at der foreligger en konkret mistanke om
misbrug af sociale ydelser.
Lovforslaget tager herudover højde for, at kommunerne
til brug for stikprøvekontrol alene kan indhente oplysninger
om økonomiske forhold fra pengeinstitutter og arbejdsgivere,
som i forvejen ikke kan indhentes fra andre eksisterende systemer,
fx fra eIndkomstregistret. Dette sikrer, at det kun er helt
nødvendige oplysninger, der kan indhentes uden samtykke fra
borgeren til brug for stikprøvekontrol efter forslaget til
den nye bestemmelse.
Efter Datatilsynets praksis, som bygger på en
flertalstilkendegivelse fra Folketingets Retsudvalg i
betænkningen over lovforslag nr. L 50 af 16. januar 1991 om
ændring af lov om offentlige myndigheders registre
(Folketingstidende 1990-91 2. samling, tillæg B 751), er det
en forudsætning, at myndigheder i forbindelse med
sammenstilling og samkøring i kontroløjemed bl.a. har
et klart og utvetydigt retsgrundlag at arbejde på. Dette
sikres i forslaget til § 11 a, stk. 3, ved eksplicit
at nævne, hvilken typer af oplysninger, der kan indhentes
uden samtykke, fra hvem og til hvilke formål. Det
præciseres herudover, at indsamlingen af oplysningerne kan
ske ved at sammenstille oplysningerne med andre relevante
økonomiske oplysninger i kommunens sag med henblik på
kontrol af, om der er sket misbrug i forbindelse med udbetaling af
pensionen.
Det er herudover et krav, at kommunernes administration af
bestemmelsen om at indhente oplysninger uden forudgående
samtykke fra borgeren vil skulle ske inden for rammerne af
persondataloven. Det vil blandt andet sige, at kommunerne
skal overholde persondatalovens § 5, stk. 2. Efter
denne bestemmelse må senere behandling af oplysninger ikke
må være uforenelig med de formål, som oplysninger
er indsamlet til.
Kommunen kan herudover kun indhente oplysninger, der er
relevante og tilstrækkelige og de oplysninger, der indhentes
må ikke omfatte mere, end hvad der kræves til
opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, jf.
persondatalovens 5, stk. 3.
Kommunerne skal herudover iagttage persondatalovens
§ 29, når der i forbindelse med
stikprøvekontrol indhentes oplysninger. Efter § 29
har den dataansvarlige - i dette tilfælde kommunerne eller
dennes repræsentant - oplysningspligt over for den
registrerede, når oplysningen ikke er indsamlet hos den
registrerede. Oplysningspligten indtræder senest, når
videregivelsen af oplysningerne har fundet sted, og skal indeholde
en række specificerede oplysninger, jf. persondatalovens
§ 29, stk. 1-3. Det betyder blandt andet, at
kommunen skal give borgere, der bliver undergivet
stikprøvekontrol, besked om, at der uden samtykke er
behandlet dataoplysninger, hvilke typer af oplysninger det drejer
sig om, og oplysninger om reglerne i persondataloven om indsigt og
berigtigelse af oplysninger.
Det forudsættes herudover i lovforslaget, at
pensionister i forbindelse med ansøgning om pension
gøres bekendt med den nye mulighed for at indhente
oplysninger uden samtykke fra pensionisten til brug for
stikprøvekontrol. Der er således taget højde
for, at kontrol så vidt muligt kun finder sted, hvis de
personer, der omfattes af kontrollen, har fået meddelelse om
kontrolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden. For
så vidt angår personer, der allerede modtager social
pension skal disse også gøres bekendt med den nye
mulighed for kontrol uden samtykke ved førstkommende
lejlighed. Det forudsættes endvidere, at kommunerne kun lader
kontrolordningen tage sigte på fremtidige forhold og ikke
anvender bestemmelsen til at kontrollere økonomiske forhold,
der er afgivet før lovforslagets ikrafttræden. Der
henvises til de specielle bemærkninger til
§ 4.
Lovforslagets del om at indføre mulighed for at
indhente supplerende oplysninger fra pengeinstitutter og
arbejdsgivere uden borgerens samtykke vurderes samlet set at
være proportionalt og af væsentlig betydning for at
sikre en effektiv kontrol med, om der sker misbrug i forbindelse
med udbetaling af social pension.
Kommunerne skal anmelde sammenstilling og samkøring af
oplysninger i kontroløjemed til Datatilsynet, jf.
persondatalovens § 43-44, og skal indhente tilsynets
udtalelse inden behandlingen iværksættes, jf.
§ 45, stk. 1, nr. 4. Dette vil også være
tilfældet før kommunerne kan anvende de nye muligheder
for kontrol, der foreslås indført med dette
lovforslag.
Efter persondatalovens § 8, stk. 3, må
forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver inden for det
sociale område - dvs. i dette tilfælde kommunerne - kun
videregive oplysninger om blandt andet væsentlige sociale
problemer og andre rent private forhold, jf. persondatalovens
§ 8, stk. l, og om helbredsmæssige forhold jf.
7, stk. 1, i persondataloven, under visse betingelser. En
oplysning om, at en person modtager førtidspension er
omfattet af denne bestemmelse, da oplysningen indirekte kan give
oplysninger om de forhold, der er nævnt i § 8,
stk. 3. Det er nødvendigt, at kommunerne i sager, der
udtages til stikprøvekontrol oplyser pengeinstituttet eller
arbejdsgiveren om, på hvilket lovgrundlag oplysningerne til
brug for stikprøvekontrollen kan indhentes uden samtykke fra
borgeren. Herved videregives oplysninger til arbejdsgiveren eller
pengeinstituttet om, at vedkommende borger modtager enten
folkepension eller førtidspension.
Lovforslaget vurderes således at fravige
persondatalovens § 8, stk. 3, idet kommunerne med
henvisning til den nye kontrolbestemmelse i forslaget til
§ 11 a, stk. 3, i retssikkerhedsloven, vil kunne
forlange at få nødvendige oplysninger fra
arbejdsgivere og pengeinstitutter uden i øvrigt at skulle
foretage en vurdering af om betingelserne i § 8,
stk. 3, i persondataloven er opfyldt.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører i et mindre omfang øgede
administrative belastninger for det offentlige som følge af
kommunernes og Pensionsstyrelsens pligt til at modtage meddelelser
fra pensionister, der rejser til lande uden for EU/EØS og
Schweiz. Derimod vurderes kommunernes pligt til at oplyse
pensionisterne om de nye regler, jf. afsnit 2.2.4. i de almindelige
bemærkerninger, ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommunerne. Kommunerne kan fx
oplyse personer, der allerede modtager pension om de nye regler via
pensionsmeddelelsen.
Lovforslaget giver samtidig kommunerne mulighed for i
højere grad at sikre, at udbetaling af pension sker på
et korrekt grundlag. Kommunerne kan fx fremover, uden samtykke fra
borgeren, indhente oplysninger om indkomst- og formueforhold i
sager, der er udtrukket til stikprøvekontrol, uden at der
på forhånd foreligger en konkret mistanke. Lovforslaget
medfører således en mindre administrativ lettelse som
følge af færre behandlinger af sager om forkert
udbetalt pension. Herudover må lovforslaget anses for at have
en forebyggende effekt i forhold til fejludbetalinger og misbrug,
da både pensionisterne og kommunerne får bedre
muligheder for at overholde lovgivningen. Lovforslaget
medfører desuden en mindre administrativ lettelse i
kommunernes arbejde med at foretage stikprøvekontrol, som
følge af det afskaffede krav om samtykke.
Samlet set vurderes lovforslaget ikke at medføre
væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles
med kommunerne.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering vurderer, at forslaget ikke har betydende
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører øgede administrative
konsekvenser for de pensionister, der midlertidigt rejser til lande
uden for EU, EØS eller Schweiz i en længerevarende
periode, idet de vil skulle give kommunen en række
oplysninger. De administrative konsekvenser vurderes dog at
være begrænsede.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget om at indføre en meddelelsespligt tager
højde for de EU-retlige regler og omfatter ikke
pensionistens midlertidige rejser til lande inden for EU/EØS
og til Schweiz. Forslaget om at indføre en meddelelsespligt
er derfor i overensstemmelse med EU-retten.
Pensionsstyrelsen vurderer, at lovforslaget ligger inden for
rammerne af EF-direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandlingen af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.. :
Center for Ligebehandling af Handicappede, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Finanstilsynet, Finansrådet, Foreningen af
statsforvaltningsjurister, Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, Socialchefforeningen, KL, Kommunernes
Revision og Rigsrevisionen.
| | |
Sammenfattende skema
over lovforslagets konsekvenser |
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ udgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vurderes ikke at
medføre væsentlige administrative lettelser for det
offentlige. | Lovforslaget vurderes ikke at
medføre væsentlige administrative konsekvenser for det
offentlige. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser vurderes for borgerne af
betydning. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget om at indføre en
meddelelsespligt tager højde for de EU-retlige regler og
omfatter ikke pensionistens midlertidige rejser til lande inden for
EU/EØS og til Schweiz. Forslaget om at indføre en
meddelelsespligt er derfor i overensstemmelse med EU-retten. Forslaget om at give kommunerne mulighed
for uden samtykke fra pensionisten at indhente oplysninger i
pensionssager, der udtages til stikprøvekontrol, skal
vurderes i forhold til EF-direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandlingen af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger. |
| | |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget til affattelsen af § 41 a, stk. 1, om meddelelsespligt betyder, at
folkepensionister og førtidspensionister skal give
kommunalbestyrelsen meddelelse om ophold af mere end 2
måneders varighed i lande, der ikke er omfattet af EF
-forordninger om koordinering af de sociale sikringsordninger, dvs.
lande uden for EU/EØS og Schweiz. Der henvises til afsnit
2.1.1.5 og 2.1.3.2 i de almindelige bemærkninger.
Efter forslaget til affattelsen af § 41 a, stk. 2, indebærer
meddelelsespligten, at pensionisten før afrejsen skal give
kommunen meddelelse om afrejsedato og forventet dato for
hjemkomsten. "Før afrejse" betyder, at pensionisten skal
give meddelelse om udlandsopholdet, inden pensionisten forlader
Danmark.
Efter forslaget til affattelsen af § 41 a, stk. 3, skal pensionisten, hvis opholdet
mod forventning ved afrejsen eller senere forventes at få en
varighed ud over 2 måneder, meddele dato for afrejse og dato
for forventet hjemkomst hurtigst muligt efter at pensionistens
forventning til opholdets varighed er ændret. Hvis
pensionisten på intet tidspunkt har forventet, at opholdets
varighed skulle strække sig ud over 2 måneder, men
pensionisten faktisk opholder sig i udlandet i mere end 2
måneder, skal pensionisten ligeledes meddele afrejsedato og
forventet dato for hjemkomst hurtigst muligt til kommunen.
Pensionisten vil i disse tilfælde altid skulle give kommunen
meddelelse senest 2 måneder efter afrejsen.
Efter forslaget til affattelsen af § 41 a, stk. 4, skal pensionister, der er
omfattet af stk. 1, give kommunalbestyrelsen meddelelse om den
faktiske hjemkomstdato umiddelbart efter hjemkomsten. Dette
gælder uanset om pensionisten oprindeligt har givet
meddelelse efter § 41 a, stk. 2, eller
stk. 3.
Efter forslaget til affattelsen af § 41 a, stk. 5, foreslås, at personer, der
er omfattet af stk. 1, og som opholder sig et land uden for
EU/EØS eller Schweiz, og som under udlandsopholdet har eller
får udenlandske indtægter, hver måned skal oplyse
kommunalbestyrelsen om størrelsen af eventuelle udenlandske
indtægter. Pensionisten skal oplyse om alle udenlandske
indtægter, dvs. både indtægter, der indtjenes i
forbindelse med udlandsophold og øvrige indtægter fra
udlandet. Meddelelsespligten om udenlandske indtægter
gælder uanset om de udenlandske indtægters
størrelse er uforandret.
Henvisningen til at pensionisten "hver måned" skal
oplyse om indtægten, betyder at pensionisten en gang
månedligt skal oplyse om forrige måneds
indtægter.
Der stilles ingen formkrav til meddelelsen efter
§ 41 a, stk. 1-5. Meddelelse kan således ske
både skriftligt og mundtligt, og kan afgives fx pr. e-mail
eller telefonisk. Oplysningerne vil være omfattet af
notatpligten i offentliglovens § 6, og kommunen skal
således notere de oplysninger, som pensionisten giver
meddelelses om efter forslaget til § 41 a. De noterede
oplysninger vil kunne indgå i kommunens vurdering af, om der
er grundlag for at træffe afgørelse om, at borgeren
har fast bopæl i udlandet - både i forbindelse med den
enkelte udlandsrejse eller efter at borgeren har foretaget gentagne
midlertidige udlandsrejser til lande uden for EU/EØS og
Schweiz. Oplysningerne fra pensionisten vil også kunne bruges
efterfølgende i en eventuel sag om tilbagebetaling, hvor
sagens faktiske omstændigheder om midlertidige udlandsophold
vil skulle klarlægges. Manglende overholdelse af
oplysningspligten eller divergerende oplysninger fra pensionisten
vedr. de forhold, der skal gives meddelelse om, kan desuden
indgå i kommunens vurdering af, om borgeren har været i
ond tro med hensyn til at modtage pension på et uberettiget
grundlag i en eventuel tilbagebetalingssag. Der henvises til afsnit
2.1.3.7. i de almindelige bemærkninger.
De foreslåede ændringer i pensionslovene om
meddelelsespligt og pligt til at give oplysninger om udenlandske
indtægter under ophold i udlandet, supplerer den almindelige
oplysningspligt efter § 41 i lov om social pension og
efter § 11, stk. 2 i retssikkerhedsloven. Der
henvises til afsnit 2.1.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at for personer med fast bopæl i
lande, hvor EF-forordninger om koordinering af de sociale
sikringsordninger finder anvendelse, vil
beskæftigelsesministeren med hjemmel i § 62,
stk. 3, i lov om social pension og § 56,
stk. 3, i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. fastsætte
tilsvarende regler om meddelelsespligt. De administrativt fastsatte
regler vil omfatte borgere, der har fast bopæl i lande inden
for EU/EØS eller Schweiz, og som derfor får pensionen
udbetalt af Pensionsstyrelsen. Reglerne vil tage højde for,
at pensionisten har fast bopæl uden for Danmark, og at de
udenlandske indtægter, der skal oplyses om, jf. stk. 5,
er indtægter, der ikke hidrører fra
bopælslandet.
Til § 2
I § 2, nr. 1, foreslås indført en
meddelelsespligt for førtidspensionister på gammel
ordning, dvs. pensionister, der har fået tilkendt pension
efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v. Bestemmelsen er enslydende
med forslaget i § 1, nr. 1, om at indføre en
meddelelsespligt for folkepensionister og
førtidspensionister på ny ordning, dvs. pensionister,
der har fået tilkendt pension efter lov om social pension.
Der henvises til bemærkningerne til § 1 i dette
lovforslag.
Til § 3
Til nr. 1
Efter forslaget til den nye bestemmelse i retssikkerhedslovens
§ 11 a, stk. 3, foreslås, at kommunerne uden
samtykke fra borgeren kan forlange at få nødvendige
oplysninger om økonomiske forhold til brug for
stikprøvekontrol i sager efter lov om social pension og lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. med henblik på at
kontrollere pensionistens indkomst- og formueforhold.
Det foreslås præciseret, at der i forbindelse med
behandlingen af den enkelte sag, der udtages til
stikprøvekontrol, vil være tale om en sammenstilling
af de nye indhentede oplysninger med eksisterende oplysninger om
økonomiske forhold i kommunens pensionssag.
Forslaget betyder, at kommunerne ud over de tilfælde,
der er nævnt i den gældende § 11 a,
stk. 2 og 3, i retssikkerhedsloven, kan indhente oplysninger
om økonomiske forhold til brug for stikprøvekontrol i
sager om social pension. Kommunen kan efter forslaget - som noget
nyt - i sager om social pension indhente oplysninger fra
arbejdsgivere og pengeinstitutter uden borgerens samtykke og uden
at der foreligger en konkret mistanke om misbrug eller
fejludbetalinger i sager, der udtages til
stikprøvekontrol.
Forslaget til bestemmelsen betyder, at pengeinstitutternes
udlevering af de nødvendige oplysninger til kommunerne, vil
blive betragtet som berettiget, jf. lov om finansiel
virksomhed.
Kommunernes stikprøvekontrol foretages ud fra objektive
og lovlige kriterier, fx cpr-nummer, alder, tilkendelsestidspunkt
for pension eller pensionstype. Dette følger af princippet
om ligebehandling og forbuddet mod direkte og indirekte usaglig
sagsbehandling.
Bestemmelsen indebærer en forpligtelse til, at
pengeinstitutter og arbejdsgivere udleverer nødvendige
oplysninger om indkomst- og formueforhold, jf. henvisningen i
bestemmelsen til, at kommunerne kan forlange at få
oplysningerne. Dette krav svarer til forpligtelsen til at udlevere
oplysninger efter den gældende § 11 a, stk. 1,
dog med den undtagelse, at myndigheden efter forslaget til den nye
bestemmelse i § 11 a, stk. 3, ikke kan forlange, at
der foretages retsligt forhør efter retsplejelovens
§ 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.
Forslaget indebærer, at kommunen kan indhente
oplysninger uden pensionistens samtykke, om pensionisten selv - men
ikke om dennes ægtefælle eller samlever - til brug for
stikprøvekontrollen. Oplysninger om en eventuel
ægtefælle eller samlevers indkomst og formue kan
således alene indhentes uden samtykke efter andre
bestemmelser, fx retssikkerhedslovens § 11 a,
stk. 2, eller efter betingelser fastsat i anden lovgivning, fx
persondataloven eller lov om finansiel virksomhed.
Forslaget til § 11, stk. 3, giver kommunerne
hjemmel til at indhente oplysninger om økonomiske forhold
med henblik på at undersøge indtægts- og
formueforhold. Der henvises til de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.2.1.6.
Bestemmelsen giver mulighed for at indhente nødvendige
økonomiske oplysninger fra arbejdsgivere og
pengeinstitutter, der kan belyse indkomst- og formueforhold. Det
kan være oplysninger fra arbejdsgivere om personlig indkomst,
der ikke indgår i eIndkomstregistret, fx udbetaling af
engangsvederlag fra arbejdsgivere. Og det kan være
oplysninger fra pengeinstitutter om enkeltstående
dispositioner på den enkelte konto, der kan anvendes til at
belyse, om pensionisten har uoplyst formue eller uoplyste
indtægter, herunder indtægter fra udlandet. Der
henvises til afsnit 2.2.1.4. og 2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Forslaget til den nye bestemmelse giver ikke hjemmel til at
kommunerne ved stikprøvekontrol uden samtykke kan
undersøge andre forhold end pensionistens økonomiske
forhold, der kan have betydning for pensionen.
Andre forhold end oplysninger om økonomiske forhold, fx
oplysninger om helbred m.v. kan fortsat alene undersøges
uden samtykke fra borgeren, hvis retssikkerhedsloven i
øvrigt giver hjemmel til det. Det kan være i
tilfælde, hvor der opstår en konkret mistanke om, at
pensionisten med urette modtager ydelsen, og der derfor indledes en
tilbagebetalingssag. Kommunerne kan således uden samtykke fra
pensionisten undersøge andre forhold end indkomst- og
formueforhold i en pensionssag i overensstemmelse med reglerne for
undersøgelse af sager om frakendelse af pension, jf.
§ 11 c, stk. 1, nr. 3, eller tilbagebetalingssager,
jf. § 11 c, stk. 1, nr. 4.
Tilsvarende kan kommunen belyse andre forhold i sagen efter
§ 11 c, stk. 1, nr. 4, uden samtykke fra borgeren,
hvis der opstår mistanke om, at pensionisten uberettiget
modtager ydelser efter anden lovgivning end de sociale
pensionslove, fx boligstøtteloven.
Kommunerne kan efter forslaget til den nye bestemmelse alene
indhente oplysninger, der er "nødvendige". Dette er en
understregning af, at kommunerne ved indhentning og behandling af
personoplysninger efter forslaget til § 11 a,
stk. 3, skal iagttage proportionalitetsprincippet i
persondataloven, hvorefter de oplysninger, der indhentes skal
være relevante og tilstrækkelige og ikke må
omfatte mere, end der kræves for at kunne foretage den
fornødne kontrol.
I forbindelse med en anmodning efter forslaget til
§ 11 a, stk. 3, skal kommunen ved anmodningen om
udlevering af oplysninger præcisere, hvilke oplysninger
kommunen har brug for, således at der kun udleveres
oplysninger, der kan belyse indkomst- og formueforhold, som er helt
nødvendige og relevante for den type pension og de
tillæg, som den enkelte pensionist modtager.
Relevante oplysninger om indtægtsforhold, der kan
indhentes fra pengeinstitutter, kan i forhold til modtagere af
folkepension og førtidspension fx være løbende
indsættelser på pensionistens bankkonti fra Danmark og
udlandet eller indbetalinger af større
engangsbeløb.
I forhold til efterfølgende kontrol af modtagere af
helbredstillæg og den supplerende pensionsydelse for
folkepensionister, kan det være relevant at fremskaffe
oplysninger om enkeltstående dispositioner på
pensionisten bankkonti i månederne før og efter
årsskiftet. Større beløb, der bliver
hævet og indsat igen efter et stykke tid kan være et
tegn på, at pensionisten bevidst forsøger at
omgå betingelserne i pensionsloven om, at
helbredstillæg og den supplerende pensionsydelse for
folkepensionister alene kan udbetales, hvis pensionisten og dennes
eventuelle ægtefælles eller samlevers formue pr. 1.
januar er under formuegrænsen, som denne er fastsat i
pensionsloven.
Det kan aldrig blive betragtes som relevant og
nødvendigt for kommunen at få oplysninger om
transaktioner fra borgernes bankkonti om pensionistens almindelige
løbende forbrug eller at indhente et kontoudtog i sin
helhed.
For at skabe en klar og udtrykkelig hjemmel til at
sammenstille data i overensstemmelse med persondatalovens regler,
foreslås det præciseret i lovforslagets § 11
c, stk. 3, 2. pkt., at
bestemmelsen giver adgang til at sammenstille de oplysninger, der
kan indhentes fra pengeinstitutter og arbejdsgivere, jf. 11 c,
stk. 3, 1. pkt., med andre oplysninger om økonomiske
forhold i den enkelte pensionssag.
Der er ikke krav om, at kommunen skal forsøge at
indhente samtykke efter § 11, stk. 3, som det er
tilfældet efter den gældende § 11 c,
stk. 4, i sager, hvor kravet om samtykke i øvrigt kan
fraviges efter § 11 c, stk. 1, fx i
tilbagebetalingssager. Kommunen har dog efter persondataloven pligt
til efterfølgende at gøre pensionisten bekendt med,
at der er indhentet oplysninger til brug for
stikprøvekontrol efter persondataloven. Der henvises til
afsnit 2.2.4. i de almindelige bemærkninger.
Hvis en stikprøvekontrol giver anledning til yderligere
undersøgelser, skal der i overensstemmelse med
forvaltningslovens regler foretages en parthøring af
borgeren, ligesom regler for indhentning af oplysninger i
tilbagebetalingssager jf. § 11 c, stk. 1, nr. 4, og
anden relevant lovgivning skal iagttages.
Kommunernes har oplysningspligt om en række forhold over
for borgeren efter den gældende § 12 i
retssikkerhedsloven. Efter § 12 skal myndigheden
skriftligt give borgeren besked om myndighedernes adgang til at
indhente oplysninger efter retssikkerhedslovens § 11 a og
§ 11 c og til at foretage kontrol efter § 12 a.
Myndigheden skal ligeledes give borgeren besked om hvilke typer af
ændringer, der har betydning for pensionen. Og endelig skal
borgeren oplyses om muligheden for, at borgeren kan blive
mødt med et tilbagebetalingskrav og eventuelt blive tiltalt
for bedrageri efter straffelovens § 264 d eller
§ 12 b i retssikkerhedsloven (groft uagtsomt bedrageri),
hvis borgeren ikke oplyser om relevante ændringer.
Efter den gældende § 12, nr. 1, vil
myndigheden fremover også skriftligt skulle oplyse borgeren
om muligheden for at kommunen kan indhente oplysninger, jf.
forslaget til § 11 a, stk. 3. Dette følger
allerede af selve ordlyden, der henviser til § 11 a i sin
helhed.
Til nr. 2
Der er tale om en redaktionel ændring. Ved en fejl
henviser den gældende § 11 c, stk. l, til
§ 11 a, stk. 1 og 3. Den korrekte henvisning i
§ 11 c, stk. 1 er til § 11 a, stk. 1
og 4. Henvisningen er ved en fejl blevet indsat ved § 2 i
lov nr. 1418 af 21. december 2005.
Den korrekte henvisning i § 11 c, stk. 1, vil
efter dette lovforslags gennemførelse være en
henvisning til § 11 a, stk. 1 og 5.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2010.
Forslaget om meddelelsespligt finder anvendelse i forhold til
udlandsrejser, der foretages efter denne dato.
Det forudsættes i øvrigt, at kommunerne kun lader
kontrolordningen tage sigte på at undersøge
oplysninger om økonomiske forhold, der er afgivet efter
lovforslagets ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 982 af 2. oktober 2009, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1510 af 27. december 2009,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter §
41 indsættes: »§ 41
a. Personer, der modtager
folkepension eller førtidspension og har fast bopæl i
Danmark, skal give kommunalbestyrelsen meddelelse om et
midlertidigt ophold af mere end 2 måneders varighed i lande
uden for EU/ØES og Schweiz. Stk. 2.
Personer, der er omfattet af stk. 1, skal før afrejsen give
kommunalbestyrelsen meddelelse om afrejsedato og forventet dato for
hjemkomst. Stk. 3. Hvis
et midlertidigt ophold uden for de lande, der er nævnt i stk.
1, mod forventning ved afrejsen eller senere forventes at få
eller får Hvis et midlertidigt ophold uden for de lande, der
er nævnt i stk. 1, mod forventning ved afrejsen eller senere
forventes at få en varighed af mere end 2 måneder,
meddeles afrejsedato og forventet dato for hjemkomst hurtigst
muligt til kommunalbestyrelsen. en varighed af mere end 2
måneder, meddeles afrejsedato og forventet dato for hjemkomst
hurtigst muligt til kommunalbestyrelsen. Stk. 4.
Personer, der er omfattet af stk. 1, skal give kommunalbestyrelsen
meddelelse om datoen for hjemkomst umiddelbart efter
hjemkomsten. Stk. 5.
Personer, der er omfattet af stk. 1, som opholder sig i et land
uden for EU/EØS og Schweiz i mere end 2 måneder, og
som under udlandsopholdet har eller får udenlandske
indtægter, skal give kommunalbestyrelsen oplysning herom, og
under udlandsopholdet hver måned oplyse kommunalbestyrelsen
om indtægtens størrelse. « |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 2. oktober 2009, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1510 af 27. december 2009,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter §
41 indsættes: »§ 41
a. Personer, der modtager
folkepension eller førtidspension og har fast bopæl i
Danmark, skal give kommunalbestyrelsen meddelelse om et
midlertidigt ophold af mere end 2 måneders varighed i lande
uden for EU/ØES og Schweiz. Stk. 2.
Personer, der er omfattet af stk. 1, skal før afrejsen give
kommunalbestyrelsen meddelelse om afrejsedato og forventet dato for
hjemkomst. Stk. 3. Hvis
et midlertidigt ophold uden for de lande, der er nævnt i stk.
1, mod forventning ved afrejsen eller senere forventes at få
eller får en varighed af mere end 2 måneder, meddeles
afrejsedato og forventet dato for hjemkomst hurtigst muligt til
kommunalbestyrelsen. Stk. 4.
Personer, der er omfattet af stk. 1, skal give kommunalbestyrelsen
meddelelse om datoen for hjemkomst umiddelbart efter
hjemkomsten. Stk. 5.
Personer, der er omfattet af stk. 1, som opholder sig i et land
uden for EU/EØS og Schweiz i mere end 2 måneder, og
som under udlandsopholdet har eller får udenlandske
indtægter, skal give kommunalbestyrelsen oplysning herom, og
under udlandsopholdet hver måned oplyse kommunalbestyrelsen
om indtægtens størrelse. « |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
1203 af 10. december 2009, som ændret ved § 11 i lov nr.
434 af 8. maj 2006 og § 1 i lov nr. 316 af 28. april 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 11 a. Myndigheden kan efter
forudgående samtykke fra den, der søger om eller
får hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder,
uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer,
autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der
handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser,
pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører
opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den
pågældende, der er nødvendige for at behandle
sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent
private forhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom
myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler
eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages
retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens
§ 1018, hvis oplysningerne ikke videregives. Stk. 2.
Myndigheden kan uden samtykke til brug for behandlingen af en
enkelt sag eller til brug for generel kontrol kræve
oplysninger om økonomiske forhold om den, der ansøger
om eller får hjælp, og dennes ægtefælle
eller samlever, fra andre offentlige myndigheder samt fra
arbejdsløshedskasser. Tilsvarende oplysninger kan indhentes
om andre husstandsmedlemmer. Oplysninger kan samkøres og
sammenstilles med data fra myndighedens egne, andre myndigheders og
arbejdsløshedskassers it-systemer, når dette er
nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for at yde
hjælp er opfyldt, herunder med henblik på
efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug
i forbindelse med ydelse af hjælp. Oplysningerne kan
indhentes, selv om den person, som oplysningerne vedrører,
ikke bor i den kommune, som indhenter oplysningerne. | | |
Stk. 3.
Myndigheden kan få terminaladgang til de nødvendige
oplysninger som nævnt i stk.1 og 2 i indkomstregisteret, jf.
§ 7 i lov om et indkomstregister. I det omfang
oplysningerne som nævnt i stk. 1 eller 2 findes i
indkomstregisteret, skal myndigheden indhente oplysningerne
herfra. Stk. 4. Ved
klage til det sociale nævn,
beskæftigelsesankenævnet eller Ankestyrelsen og ved
behandlingen af sager i Sikringsstyrelsen kan samtykke til at
indhente oplysninger efter § 11 a, stk. 1, indhentes ved,
at borgeren i den skriftlige bekræftelse af, at en klage er
modtaget, bliver gjort opmærksom på, hvilke typer af
oplysninger det kan blive nødvendigt at indhente, og
får en frist til eventuelt at gøre indsigelse imod
dette. | | 1. I § 11
a, indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan uden samtykke fra borgeren forlange at
få nødvendige oplysninger om økonomiske forhold
fra pengeinstitutter og arbejdsgivere til brug for
stikprøvekontrol i sager efter lov om social pension og lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. med henblik på at
kontrollere pensionistens indkomst- og formueforhold. Oplysningerne
kan sammenstilles med øvrige oplysninger om
økonomiske forhold, som kommunen er i besiddelse af med
henblik på kontrol af, om der er sket misbrug i forbindelse
med udbetaling af social pension. « Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5. |
| | |
§ 11
c. Hvis det er nødvendigt for sagens behandling, kan
kravet om samtykke efter § 11 a, stk. 1 og 3, 2)fraviges i sager om | | |
| | |
1) særlig støtte til
børn og unge efter kapitel 11 i lov om social service, hvor
myndighederne kan påbegynde en sag eller træffe
afgørelse uden forældrenes samtykke, samt i
forbindelse med undersøgelser efter § 50 i lov om
social service, 2) førtidspension, hvor myndigheden
kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse i en
sag, uden af den pågældende person selv har rettet
henvendelse herom, jf. § 17, stk. 2, i lov om social
pension, 3) frakendelse af førtidspension,
jf. § 44, stk. 1, i lov om social pension, og frakendelse
eller overflytning til anden pension, jf. § 44, stk. 1, i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., 4) tilbagebetaling af sociale ydelser
og 5) mellemkommunal refusion, jf.
§ 9 c, for så vidt angår følgende
oplysninger om den borger, der ydes refusion for: a) Cpr-nummer. b) Hjemmel til udgiften. c) Udgiftens elementer. d) Antal af enheder. | | 2. I § 11
c, stk. 1, ændres »§ 11 a, stk. 1 og 3« til:
»§ 11 a, stk. 1 og 5« |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2010. |
| | |
| | |
2) Henvisningen bør være til
§ 11 a, stk. 1 og 4. Henvisningen er ved en fejl
ændret til en henvisning til § 11 a, stk.1 og 3,
ved § 2 i lov nr. 1418 af 21. december 2005.
Officielle noter