Fremsat den 23. marts 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
registreringsafgift af motorkøretøjer mv.
(registreringsloven) 1)
(Ændret beregning af
registreringsafgift ved nedvejning eller ombygning af varebil til
personbil)
§ 1
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 631 af 25. juni 2008, som bl.a.
ændret ved § 4 i lov nr. 1338 af 19. december 2008
og senest ved § 2 i lov nr. 1386 af 21. december 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 a, stk. 1,
indsættes efter »skal afgiftsberigtiges på
ny«: »efter reglerne for brugte køretøjer
i § 4 eller § 5«.
2. I
§ 1 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres », modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2« til:
»opgjort efter reglerne for brugte køretøjer i
§ 4 eller § 5 på grundlag af
køretøjets afgiftspligtige værdi før
nedvejningen, modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift«.
3. I
§ 1 a, stk. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Ved nedvejning af en
varebil til 3 tons eller mindre, der er afgiftsberigtiget efter
§ 5, stk. 2, 2. pkt., kan der højst modregnes
med 56.800 kr.«
4. I
§ 4, stk. 1,
ændres »Afgiften beregnes for nye
køretøjer og køretøjer, der har mistet
deres identitet« til: »Afgiften beregnes for nye
køretøjer og for genopbyggede
køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter
§ 7«.
5. I
§ 5, stk. 1,
ændres »For nye biler og for biler, der har mistet
deres identitet« til: »For nye biler og for
genopbyggede biler, der skal afgiftsberigtiges efter
§ 7«.
6. I
§ 5, stk. 8,
ændres »Beløbene i stk. 1, 2, 4, 5 og
7« til: »Beløbene i stk. 1, 2, 4, 5, 7 og
12«.
7. § 5, stk. 12, 2. og 3. pkt., ophæves og i stedet
indsættes:
»For biler, der er
omfattet af stk. 1, nedsættes afgiften efter reglerne
for brugte varebiler i stk. 8, med 50 pct. af den del af bilens
afgiftspligtige værdi før ændringen, der
overstiger 16.900 kr. (2010-niveau). For biler, der er omfattet af
stk. 2, nedsættes afgiften efter reglerne for brugte
varebiler i stk. 8, med 30 pct. af den del af bilens
afgiftspligtige værdi før ændringen, der
overstiger 34.100 kr. Dog kan nedslaget højst udgøre
56.800 kr., reguleret efter stk. 8, for biler omfattet af
stk. 2, 2. pkt.«
8. I
§ 5, stk. 13, ændres
»Beløbet i stk. 1« til: »Beløbet i
stk. 1 og 12«.
9. I
§ 7 b, stk. 2, nr. 3,
indsættes som 2. pkt.:
»Dog godtgøres
afgiften af en varebil, der er afgiftsberigtiget med 95 pct.,
på grundlag af en afgiftssats på 95 pct.«
10. I
§ 29 a, stk. 2,
ændres », modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2, nr. 3«
til: »opgjort efter reglerne for brugte
køretøjer i § 5 på grundlag af
køretøjets afgiftspligtige værdi før
nedvejningen, modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift«.
11. § 29 b, 2. pkt., affattes
således:
»Afgiften
nedsættes dog efter reglerne for brugte varebiler i § 5
med 95 pct., respektive 50 pct., af den del af varebilens
afgiftspligtige værdi før ombygningen, der overstiger
16.900 kr. (2010-niveau). Beløbet reguleres efter
personskattelovens § 20.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning for køretøjer, der anmeldes til registrering
i Centralregisteret for Motorkøretøjer den 23. marts
2010 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og baggrund
Der har vist sig en stor interesse i at ombygge brugte
varebiler til personbiler.
Registreringsafgiftsloven muliggør, at en personbil kan
erhverves billigere ved ombygning af en brugt varebil til personbil
end ved køb af en tilsvarende brugt personbil.
Kombineres ombygningen af en brugt varebil med en
forudgående nedvejning af varebilen til 2 tons eller mindre,
eller anvendes en importeret brugt varebil på 2 tons eller
mindre som grundlag for ombygningen, kan der spares yderligere
registreringsafgift.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
registreringsafgiften af en brugt personbil bliver den samme,
uanset om bilen købes brugt som personbil eller er en
ombygget varebil.
Det sker ved i tilfælde, hvor der skal betales ny
registreringsafgift som følge af ombygning af en bil,
konsekvent at bruge brugtbilsreglerne ved beregning af
registreringsafgiften af den bil, der kommer ud af ombygningen, og
lige så konsekvent brug af brugtbilsreglerne på bilen
før ombygningen ved beregning af nedslag for tidligere
betalt registreringsafgift af den ombyggede bil.
Der foreligger således et hul i skattelovgivningen.
Derfor stilles der forslag om, at loven får virkning allerede
fra lovforslagets fremsættelse.
2. Gældende ret
2.1. Generelt
Efter registreringsafgiftsloven skal der betales
registreringsafgift af motorkøretøjer mv., før
de tages i brug.
Registreringsafgiften af en personbil er højere end
registreringsafgiften af en varebil.
Registreringsafgiften beregnes på grundlag af
køretøjets afgiftspligtige værdi.
Den afgiftspligtige værdi for et køretøj
er køretøjets almindelige pris inklusive
merværdiafgift, men uden registreringsafgift. For et brugt
køretøj findes den afgiftspligtige værdi ved,
fra køretøjets almindelige pris ved salg til bruger
her i landet at fradrage restværdien af registreringsafgift i
køretøjet, beregnet efter reglerne for
registreringsafgift af brugte køretøjer.
Registreringsafgiften af en brugt person- eller varebil
beregnes på samme måde som for en ny bil. Men de
beløb, der indgår i beregningen for nye biler,
herunder tillæg/fradrag for sikkerhedsmæssigt eller
miljøfremmende udstyr, nedsættes med samme procentdel
som bilens værdi er ændret sammenholdt med en
tilsvarende bil, der er afgiftsberigtiget som ny. Reglerne
indebærer, at afgiftsniveauet i brugte biler svarer til
afgiftsniveauet i nye biler.
Ændres et køretøj eller brugen af et
køretøj, hvoraf der er betalt registreringsafgift,
skal der i visse tilfælde betales ny registreringsafgift. Et
køretøj kan eksempelvis miste sin
afgiftsmæssige identitet ved en op- eller nedvejning af
køretøjet, ændring af en varebil til en
personbil, genopbygning af en bil efter en trafikskade eller
isætning af en større motor.
I de fleste tilfælde, hvor der skal beregnes ny
registreringsafgift som følge af mistet afgiftsmæssig
identitet, gives et nedslag for en del af den tidligere betalte
registreringsafgift.
2.2. Nedvejning af varebiler
Registreringsafgiften og vægtafgiften, herunder
privatbenyttelsestillægget af en varebil er gradueret efter
bilens tilladte totalvægt.
En varebils tilladte totalvægt er den største
samlede vægt, som køretøjet er registreret til.
Det er summen af bilens egenvægt og den last, herunder
vægten af de personer, der transporteres med bilen.
En bils tekniske totalvægt er den største samlede
vægt ifølge fabrikantens specifikationer. En varebil,
for hvilken der er udstedt en typegodkendelse, har en tilladt
totalvægt, der svarer til bilens tekniske
totalvægt.
Er en varebil ikke typegodkendt, eller ønsker bilens
ejer en tilladt totalvægt, der er forskellig fra bilens
tekniske totalvægt, skal bilens tilladte totalvægt
fastsættes af en synsvirksomhed. En synsvirksomhed kan
tillade en registreret totalvægt, der er op til 30 pct.
lavere end bilens tekniske totalvægt.
Efter § 1 a i registreringsafgiftsloven skal en bil
- uanset bilens type, der op- eller nedvejes hen over en af de
vægtgrænser for køretøjets tilladte
totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberegningen,
eller en af de vægtgrænser for køretøjets
tilladte totalvægt, der gælder på tidspunktet for
nedvejningen, afgiftsberigtiges på ny.
Afgiftsberigtigelsen sker efter de almindelige regler for nye
køretøjer efter omvejningen. I den beregnede
registreringsafgift modregnes den del af bilens værdi, der er
registreringsafgift fra den tidligere afgiftsberigtigelse. Det
beløb, der modregnes med, opgøres på grundlag
af den omvejede bils afgiftspligtige værdi efter
omvejningen.
Ved siden af § 1 a er der en særlig
værnsregel i § 29 a i registreringsafgiftsloven mod
nedvejning af visse varebiler. Bestemmelsen skal ses i lyset af den
omlægning af registreringsafgift og vægtafgift,
herunder privatbenyttelsestillæg, der skete i foråret
2007 ved lov nr. 541 af 6. juni 2007. Reglen værner mod
spekulation i overgangen til de nye afgiftsregler.
Efter § 29 a skal en varebil, der er
afgiftsberigtiget med 30 pct. efter de regler, der var
gældende indtil 25. april 2007, og som nedvejes fra en
tilladt totalvægt over 2 tons til en tilladt totalvægt
på 2 tons eller mindre, afgiftsberigtiges på ny med 95
pct. Hermed sikres, at den ønskede balance mellem
registreringsafgiften og vægtafgiften opretholdes.
Omregistreres en varebil, der i perioden 25. april til og med
27. november 2007 er nedvejet fra en tilladt totalvægt over 2
tons til en tilladt totalvægt på 2 tons eller mindre,
til en anden tilladt totalvægt, udløser
omregistreringen ny registreringsafgift med 95 pct. Dette
gælder dog ikke varebiler, der er afgiftsberigtiget med 50
pct., idet der for disse biler er den ønskede balance mellem
registreringsafgiften og vægtafgiften.
I begge tilfælde modregnes den del af bilens
værdi, der er registreringsafgift fra den tidligere
afgiftsberigtigelse, med 50 pct. Det beløb, der modregnes
med, opgøres på grundlag af den nedvejede bils
afgiftspligtige værdi efter nedvejningen.
2.3. Import af varebiler
Der skal betales registreringsafgift af en importeret bil,
før den tages i brug. Dette gælder, uanset om bilen er
fabriksny eller brugt.
Registreringsafgiftsloven har i § 29 en særlig
regel om import af små varebiler.
Bestemmelsen skal ses i lyset af den omlægning af
registreringsafgift og vægtafgift, herunder
privatbenyttelsestillæg, der skete i foråret 2007 ved
lov nr. 541 af 6. juni 2007. Reglen værner mod spekulation i
overgangen til de nye afgiftsregler.
Efter § 29 i registreringsafgiftsloven skal en
varebil fra før 25. april 2007, der registres første
gang her i landet i Centralregisteret for
Motorkøretøjer med en tilladt totalvægt
på ikke over 2 tons, afgiftsberigtiges med enten 50 pct.
eller 95 pct. efter ejerens valg. Vælges afgiftsberigtigelse
med 50 pct., skal der betales forhøjet vægtafgift,
herunder privatbenyttelsesafgift af køretøjet efter
reglerne for køretøjer med en tilladt totalvægt
i intervallet 2.001-2.500 kg.
Tilsvarende gælder en varebil, der hidtil har
været fritaget for registreringsafgift efter de særlige
fritagelsesregler i § 2 i registreringsafgiftsloven, men
nu overgår til anden anvendelse, f.eks. en varebil, der
udelukkende har været anvendt af en statsinstitution.
Tilsvarende gælder også en varebil, der har
været eksporteret med afgiftsgodtgørelse, men nu
registreres i Centralregisteret for Motorkøretøjer
på ny.
Med § 29 i registreringsafgiftsloven sikres, at den
ønskede balance mellem registreringsafgiften og
vægtafgiften opretholdes.
2.4. Ombygning af varebil til personbil
Ombygges en varebil til personbil, mister varebilen sin
afgiftsmæssige identitet, og der skal betales ny
registreringsafgift af bilen.
Hovedreglen for afgiftsberigtigelse ved ombygning af en
varebil til personbil findes i § 5, stk. 12, i
registreringsafgiftsloven. Efter bestemmelsen skal der i
sådanne tilfælde beregnes ny registreringsafgift efter
de almindelige regler for nye personbiler.
I den således beregnede registreringsafgift gives et
nedslag for tidligere betalt registreringsafgift. Det beløb,
der gives nedslag med, opgøres på grundlag af
personbilens afgiftspligtige værdi. Nedslaget gives med 50
pct. af den del af bilens afgiftspligtige værdi, der
overstiger 12.100 kr., medmindre varebilen havde en tilladt
totalvægt på over 2½ tons, i hvilke
tilfælde nedsættelsen gives med 30 pct. af den del af
personbilens værdi, der overstiger 30.000 kr. For varebiler
med en tilladt totalvægt på over 3 tons, kan nedslaget
dog højst udgøre 50.000 kr.
Ved siden af hovedreglen i § 5, stk. 12, om ny
afgiftsberigtigelse ved ombygning af en varebil til personbil, er
der en særlig værnsregel i § 29 b i
registreringsafgiftsloven om ombygning af varebiler, der er
afgiftsberigtiget med 95 pct. efter de særlige
værnsregler i § 29 eller § 29 a i
registreringsafgiftsloven, til personbil.
Efter § 29 b i registreringsafgiftsloven
afgiftsberigtiges en varebil, der ombygges til personbil, som
udgangspunkt efter de almindelige regler i § 5 i
registreringsafgiftsloven. Men er varebilen afgiftsberigtiget med
95 pct. efter de særlige værnsregler i § 29
eller § 29 a i registreringsafgiftsloven, gives et
nedslag i den beregnede afgift med 95 pct. Det beløb, der
gives nedslag med, opgøres på grundlag af personbilens
afgiftspligtige værdi.
2.5. Afgiftsfrie bundgrænser
Reglerne for beregning af registreringsafgift bygger på,
at der i visse tilfælde alene skal betales afgift af den del
af køretøjets afgiftspligtige værdi, der
overstiger et grundbeløb. Dette grundbeløb varierer
fra beregningsregel til beregningsregel.
Tilsvarende anvendes i tilfælde, hvor et
køretøj skifter afgiftsmæssig identitet,
grundbeløb ved beregning af den kompensation, der gives for
tidligere betalt registreringsafgift.
Efter § 5, stk. 1, i registreringsafgiftsloven
om beregning af registreringsafgift af nye varebiler udgør
grundbeløbet 16.900 kr. i 2010. Beløbet
satsreguleres.
Efter § 5, stk. 12, i registreringsafgiftsloven
om beregning af ny registreringsafgift, når en varebil
skifter afgiftsmæssig identitet, udgør
grundbeløbet for det nedslag, der gives for tidligere betalt
registreringsafgift, 12.100 kr., respektive 30.000 kr., og maksimum
for nedslag for tunge varebiler er på 50.000 kr.
Beløbene satsreguleres ikke.
3. Lovforslaget
3.1. Mål og midler
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
registreringsafgiften af en brugt personbil bliver den samme,
uanset om bilen købes brugt som personbil eller er en
ombygget varebil.
Det sker ved i identitetsskiftetilfældene konsekvent at
bruge brugtbilsreglerne ved beregning af registreringsafgiften af
den bil, der kommer ud af identitetsskiftet, og lige så
konsekvent at bruge brugtbilsreglerne ved beregning af nedslag for
tidligere betalt registreringsafgift af den bil, der
ombygges.
3.2. Grundlaget for opgørelse af den
afgiftspligtige værdi og nedslag heri
Ved beregning af ny registreringsafgift som følge af,
at et køretøj har skiftet afgiftsmæssig
identitet, opgøres efter gældende ret den
afgiftspligtige værdi på grundlag af det nye
køretøjs afgiftspligtige værdi. Det nedslag,
der gives for tidligere betalt registreringsafgift, opgøres
også på grundlag af det nye køretøjs
afgiftspligtige værdi.
Det foreslås, at det nedslag, der i disse tilfælde
gives for tidligere betalt registreringsafgift, fremover
opgøres på grundlag af køretøjets
afgiftspligtige værdi før ændringen. Dette
beregningsgrundlag vil give et nedslag, der i højere grad
svarer til afgiftsindholdet i bilen før
identitetsskiftet.
Herefter vil en brugt varebil, der importeres, registreres og
derefter ombygges til personbil, få afgiftsrefusion på
samme grundlag som det, der blev anvendt ved importen.
3.3. Brugtbilsreglerne
Der er forskellige regler for beregning af registreringsafgift
af nye og brugte person- eller varebiler.
Det foreslås, at i tilfælde, hvor et
køretøj skal afgiftsberigtiges på ny som
følge af ændret afgiftsmæssig identitet, skal
den nye afgift beregnes efter reglerne for beregning af
registreringsafgift af brugte biler.
Det foreslås således, at der skal ske en
forholdsmæssig reduktion af de beløb, der lægges
til grund for beregningen af registreringsafgiften af en ny bil,
f.eks. grænser for skalaknæk,
bundgrænsebeløbet, fradrag for sikkerhedspuder,
tillæg/fradrag for at køre kort/langt på en
liter brændstof mv.
Afgiftslempelsen for biler, der registreres som personbil via.
identitetsskifte, bortfalder hermed, og der betales
registreringsafgift af alle brugte biler efter
brugtbilsreglerne.
3.4. Bundgrænserne
Der anvendes forskellige bundgrænser for beregning af
registreringsafgift og forskellige bundgrænser for beregning
af nedslag for tidligere betalt registreringsafgift i
tilfælde af at et køretøj har skiftet
afgiftsmæssig identitet. Og disse bundgrænser
satsreguleres i nogle tilfælde, men ikke i andre.
Det foreslås, at bundgrænserne harmoniseres og
satsreguleres.
Der foreslås dog ingen satsregulering af de
beløbsgrænser, der gælder for varebiler på
over 2½ tons, der ændrer afgiftsmæssig
identitet, jf. § 5, stk. 12, i
registreringsafgiftsloven. Det har sammenhæng med, at de
tilsvarende beløbsgrænser ved beregning af
registreringsafgift af sådanne tunge varebiler ikke
satsreguleres, jf. § 5, stk. 2, i
registreringsafgiftsloven.
3.5. Eksempler
I eksemplet nedenfor er registreringsafgiften beregnet for den
samme bil registreret 1. gang i udlandet i 2006 og nu i Danmark som
almindelig personbil henholdsvis som varebil på 95
pct.-afgift (lavt tillæg for privat anvendelse). I disse
tilfælde anvendes de almindelige regler for brugte
importerede biler. Den anden beregning viser registreringsafgiften
og modregningsbeløbet, når samme bil registreret som
95 pct. varebil her i landet og skifter status til almindelig
personbil.
Eksempel. Audi A6 stationcar fra
2006 | | | | |
Tabel | Anslået markedspris som
personbil | Heraf registreringsafgift | Anslået markedspris som varebil
(95pct.) | Heraf registreringsafgift |
Hovedreglen (almindelig import af brugt
bil) | 333.000 kr. | 198.000 kr. | 203.000 kr. | 93.000 kr. |
Særregel (ændring af
afgiftsstatus) | 333.000 kr. | 182.000 kr. | 203.000 kr. | 132.000 kr. |
Forskel mellem almindelige regler ved
import og sær-regler ved ændring af status | 0 | -16.000 kr | 0 | 39.000 kr. |
| | | | |
Når bilen ændrer afgiftsmæssig status fra
varebil til personbil, opstår uhensigtsmæssigheden
på 2 måder. Dels giver beregningen af den nye
registreringsafgift, der skal betales, et lavere beløb end
det, der efter de almindelige regler skal betales (182.000 kr. i
stedet for 198.000 kr.). Dels giver beregningen af den "gamle"
afgift, der skal trækkes fra, et højere beløb
end det, der kan beregnes efter de almindelige regler (132.000 kr.
i stedet for 93.000 kr.). I eksemplet giver denne dobbelte fordel
en samlet besparelse i afgift på godt 54.000 kr. ved at
ændre varebilen til en personbil i stedet for at betale den
sædvanlige afgift for personbiler.
5. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forhindrer et utilsigtet provenutab.
SKAT skønner, at der hidtil - væsentligst i 2010
- har været omkring 2.000 sager, der formentlig tager sigte
på at udnytte asymmetrien i de gældende regler - med et
utilsigtet provenutab i størrelsesordenen 50-100 mio. kr.
til følge.
Loven har ikke økonomiske konsekvenser for kommuner og
regioner.
6. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det
offentlige.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke har økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Men loven vil gøre det mindre attraktivt for
bilbranchen at importere og ombygge brugte varebiler til
personbiler.
8. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Men loven vil fjerne et utilsigtet incitament til at importere
og ombygge brugte varebiler til personbiler. Ellers ville
registreringsafgiften modvirke en foryngelse af bilparken.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget notificeres efter Europa-parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og
forskrifter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Der stilles forslag om at lukke et hul i skattelovgivningen.
Derfor iværksættes høring over lovforslaget
først samtidig med lovforslagets fremsættelse.
Følgende myndigheder og organisationer vil blive
hørt:
Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark, Business
Danmark, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark,
CEPOS, Centralforeningen af taxiforeninger i Danmark, Danmarks
Motor Union, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Automobil
Sports Union, Dansk Bilforhandler Union, Danske Biludlejere, Dansk
Erhverv, Dansk Landbrug, DI, Dansk Taxi Råd, Dansk Transport
og Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche,
Ejendomsforeningen Danmark, Finans og Leasing, Finansrådet,
FDM, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Håndværksrådet, Landsskatteretten, Motorhistorisk
Samråd og Skatteministeriets retssikkerhedschef.
| | |
13. Sammenfattende
skema |
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Hindrer et betydeligt provenutab. | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget notificeres efter
informationsproceduredirektivet. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med bestemmelsen tilsigtes, at den beregning af ny
registreringsafgift, der skal ske efter § 1 a som
følge af op- eller nedvejning af et køretøj,
skal ske på grundlag af reglerne for beregning af
registreringsafgift af brugte køretøjer.
Beregningen skal således ikke ske på grundlag af
reglerne for beregning af registreringsafgift af nye
køretøjer.
Til nr. 2
Med bestemmelsen tilsigtes, at det nedslag, der gives for
tidligere betalt registreringsafgift, beregnes på grundlag af
køretøjets afgiftspligtige værdi før op-
eller nedvejningen.
Som hidtil beregnes nedslaget efter reglerne for beregning af
registreringsafgift af brugte biler.
Til nr. 3.
Med bestemmelsen tilsigtes at udelukke, at der kan gives et
nedslag for tidligere betalt registreringsafgift, der overstiger
det beløb, der faktisk er betalt.
Bestemmelsen finder kun anvendelse på varebiler med en
tilladt totalvægt før op- eller nedvejningen på
over 3 tons, der er afgiftsberigtiget med det maksimale
beløb på 56.800 kr. efter § 5, stk. 2,
sidste pkt.
Til nr. 4 og 5
Med bestemmelserne tilsigtes en begrænsning af reglerne
for beregning af registreringsafgift af nye køretøjer
til kun at gælde fabriksnye køretøjer og
køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter de
særlige regler for køretøjer, der genopbygges
efter færdselsuheld, eksplosion, ildebrand og lignende.
Andre køretøjer afgiftsberigtiges efter reglerne
for brugte køretøjer.
Til nr. 6
Efter bestemmelsen udvides princippet med forholdsmæssig
reduktion af beløb til beregning af registreringsafgift af
en brugt varebil til også at gælde de beløb, der
anvendes ved beregning af nedslag for tidligere betalt
registreringsafgift, der anvendes ved ombygning af en
varebil.
Til nr. 7 og 8
Med bestemmelsen tilsigtes, at det nedslag, der gives for
tidligere betalt registreringsafgift, beregnes på grundlag af
varebilens almindelige pris før ændringen.
Med bestemmelsen tilsigtes endvidere en harmonisering af de
grundbeløb, der anvendes ved beregning af det nedslag, der
gives for tidligere betalt registreringsafgift, med de
grundbeløb, der anvendes ved beregning af
registreringsafgift af nye varebiler.
Til nr. 9
Efter bestemmelsen godtgøres afgiften af en varebil,
der eksporteres, ikke som ellers med 50 pct., men med 95 pct. i
tilfælde, hvor varebilen er afgiftsberigtiget med 95
pct.
Til nr. 10
Med bestemmelsen tilsigtes, at det nedslag, der gives for
tidligere betalt registreringsafgift, beregnes på grundlag af
køretøjets afgiftspligtige værdi før
nedvejningen, og under anvendelse af reglerne for beregning af
registreringsafgift af brugte varebiler.
Til nr. 11
Med bestemmelsen tilsigtes, at det nedslag, der gives for
tidligere betalt registreringsafgift, beregnes på grundlag af
køretøjets almindelige pris før
ændringen.
Endvidere bestemmes, at der anvendes samme grundbeløb
ved beregning af det nedslag, der gives for tidligere betalt
registreringsafgift, som det grundbeløb, der anvendes ved
beregning af registreringsafgift af nye biler.
Til § 2
Til nr. 1
Efter stk. 1 træder loven i kraft dagen efter
lovens offentliggørelse i Lovtidende.
Efter stk. 2 har loven virkning fra dagen for
lovforslagets fremsættelse. Det skyldes, at der foreligger et
hul i skattelovgivningen. Med loven lukkes dette hul. For at
undgå yderligere udnyttelse af dette hul i
registreringsafgiftsloven, er det nødvendigt, at loven
får virkning allerede fra lovforslagets
fremsættelse.
Loven har virkning for køretøjer, der anmeldes
til registrering i Centralregisteret for
Motorkøretøjer dagen for lovforslagets
fremsættelse eller senere. Det betyder, at loven gælder
for køretøjer, der anmeldes til registrering tirsdag,
den 23. marts 2010 eller senere.
Anmeldelser der er modtaget før den 23. marts 2010,
behandles efter de hidtidige regler.
Efter praksis afvises anmeldelser til registrering i
Centralregisteret for Motorkøretøjer, hvis der ikke
er bevis for, at eventuel registreringsafgift er betalt. Loven kan
imidlertid ikke håndhæves, før loven er
trådt i kraft. Derfor vil anmeldelser til registrering i
Centralregisteret for Motorkøretøjer, der modtages
den 23. marts 2010 eller senere, men før lovens
ikrafttræden, blive ekspederet efter de gældende
regler, men borgeren vil blive oplyst om, at der vil kunne ske en
efterregulering af registreringsafgiften senere, hvis Folketinget
vedtager loven.
Anmeldelser, der modtages efter lovens ikrafttræden,
vil, hvis Folketinget vedtager loven, blive behandlet efter de til
den tid gældende regler.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
Lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. (registreringsafgiftsloven) | | § 1 I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 631 af 25. juni 2008, som bl.a.
ændret ved § 4 i lov nr. 1338 af 19. december 2008
og senest ved § 2 i lov nr. 1386 af 21. december 2009,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1 a.
Et køretøj, der er afgiftsberigtiget efter denne lov,
og som derefter op- eller nedvejes hen over en af de
vægtgrænser for køretøjets tilladte
totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen,
eller en af de vægtgrænser for køretøjets
tilladte totalvægt, der gælder på tidspunktet for
registreringen af op- eller nedvejningen, skal afgiftsberigtiges
på ny. | | 1. I § 1 a, stk. 1, indsættes
efter »skal afgiftsberigtiges på ny«:
»efter reglerne for brugte køretøjer i § 4
eller § 5«. |
Stk. 2.
Den del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den
tidligere afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af
den nye registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2.
Overskydende registreringsafgift tilbagebetales ikke. Stk. 3. - -
- | | 2. I § 1 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres », modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2« til:
»opgjort efter reglerne for brugte køretøjer i
§ 4 eller § 5 på grundlag af
køretøjets afgiftspligtige værdi før
nedvejningen, modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift«. |
| | |
| | 3. I § 1 a, stk. 2, indsættes
som 3. pkt.: »Ved nedvejning af en varebil til 3
tons eller mindre, der er afgiftsberigtiget efter § 5,
stk. 2, 2. pkt., kan der højst modregnes med 56.800
kr.« |
| | |
§ 4.
Afgiften beregnes for nye køretøjer og
køretøjer, der har mistet deres identitet, af
køretøjets afgiftspligtige værdi med
følgende satser: 1) Motorcykler: 105 pct. af 8.900 - 24.900
kr. (2010-niveau) og 180 pct. af resten. 2) Andre køretøjer, jf. dog
§§ 5-6 a: 105 pct. af 79.000 kr. (2010-niveau) og
180 pct. af resten. Stk. 2-6. - -
- | | 4. I § 4, stk. 1, ændres
»Afgiften beregnes for nye køretøjer og
køretøjer, der har mistet deres identitet« til:
»Afgiften beregnes for nye køretøjer og for
genopbyggede køretøjer, der skal afgiftsberigtiges
efter § 7«. |
| | |
Stk. 7.
Afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme
måde som for nye køretøjer. Beløb i
stk.1-3, 5 og 6, § 3, stk. 2, og § 8,
stk. 7, nedsættes med samme procentdel, som
køretøjets værdi inklusive afgift er
ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj,
der er afgiftsberigtiget som nyt. Stk. 8-12. - -
- | | |
| | |
§ 5.
For nye biler og for biler, der har mistet deres identitet,
udgør afgiften 0 kr. af de første 16.900 kr.
(2010-niveau) af den afgiftspligtige værdi og 50 pct. af
resten, hvis 1) bilen har en tilladt totalvægt
ikke over 4 t og 2) bilen utvivlsomt er konstrueret og
indrettet til godstransport. Stk. 2-7. - -
- | | 5. I § 5, stk. 1, ændres
»For nye biler og for biler, der har mistet deres
identitet« til: »For nye biler og for genopbyggede
biler, der skal afgiftsberigtiges efter § 7«. |
Stk. 8.
Afgiften for brugte biler beregnes på samme måde som
afgiften for nye biler. Beløbene i stk. 1, 2, 4, 5 og
7, § 3, stk. 2, og § 8, stk. 7,
nedsættes med samme procentdele, som bilens værdi
inklusive afgift er ændret, sammenholdt med tilsvarende
biler, der er afgiftsberigtiget som nye. Stk. 9-11. - -
- | | 6. I § 5, stk. 8, ændres
»Beløbene i stk. 1, 2, 4, 5 og 7« til:
»Beløbene i stk. 1, 2, 4, 5, 7 og
12«. |
Stk. 12.
En bil, som er berigtiget med afgift efter stk. 1-11,
afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for
den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt.
For biler, der er omhandlet af stk. 1, nedsættes
afgiften dog med 50 pct. af den del af bilens afgiftspligtige
værdi, der overstiger 12.100 kr., og for biler, der er
omhandlet af stk. 2, nedsættes afgiften med 30 pct. af
den del af bilens afgiftspligtige værdi, der overstiger
30.000 kr. For biler, der er omfattet af stk. 2, 2. pkt., kan
nedsættelsen dog højst udgøre 50.000 kr. For
biler, som er berigtiget med halv afgift efter tidligere
lovgivning, nedsættes afgiften med 40 pct. | | 7.§ 5, stk. 12, 2. og 3. pkt., ophæves og i stedet
indsættes: »For biler, der er omfattet af
stk. 1, nedsættes afgiften efter reglerne for brugte
varebiler i stk. 8, med 50 pct. af den del af bilens
afgiftspligtige værdi før ændringen, der
overstiger 16.900 kr. (2010-niveau). For biler, der er omfattet af
stk. 2, nedsættes afgiften efter reglerne for brugte
varebiler i stk. 8, med 30 pct. af den del af bilens
afgiftspligtige værdi før ændringen, der
overstiger 34.100 kr. Dog kan nedslaget højst udgøre
56.800 kr., reguleret efter stk. 8, for biler omfattet af
stk. 2, 2. pkt.« |
Stk. 13.
- - - | | 8. I § 5, stk. 13, ændres
»Beløbet i stk. 1« til: »Beløbene i
stk. 1 og 12«. |
| | |
§ 7 b. - -
- Stk. 2.
Godtgørelsesbeløbet fastsættes i medfør
af § 10 således: 1) - - -. 2) - - - 3) For varebiler afgiftsberigtiget efter
§ 5, stk. 1, 2 eller 8, § 29 eller
§ 29 a, som afgiften efter § 5,
stk. 8. Stk. 3-7. -
- | | 9. I § 7 b, stk. 2, nr. 3,
indsættes som 2. pkt.: »Dog godtgøres afgiften af en
varebil, der er afgiftsberigtiget med 95 pct., på grundlag af
en afgiftssats på 95 pct.« |
| | |
§ 29 a. - -
- Stk. 2.
Den del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den
tidligere afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af
den nye registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2, nr.
3. Stk. 3. - -
- | | 17. I § 29 a, stk. 2, ændres
», modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2, nr. 3«
til: »opgjort efter reglerne for brugte
køretøjer i § 5 på grundlag af
køretøjets afgiftspligtige værdi før
nedvejningen, modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift«. |
| | |
§ 29
b. En varebil, der er afgiftsberigtiget efter § 29
eller § 29 a, afgiftsberigtiges efter § 4, hvis
bilen ophører med utvivlsomt at være konstrueret og
indrettet til godstransport eller have en tilladt totalvægt
på ikke over 4 t. Afgiften nedsættes dog med 95 pct.,
respektive 50 pct., af den del af køretøjets
værdi, der overstiger 12.100 kr. | | 18. I § 29 b, 2. pkt., affattes
således: »Afgiften nedsættes dog efter
reglerne for brugte varebiler i § 5 med 95 pct., respektive 50
pct., af den del af varebilens afgiftspligtige værdi
før ombygningen, der overstiger 16.900 kr. (2010-niveau).
Beløbet reguleres efter personskattelovens
§ 20.« |
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF.