L 171 Forslag til lov om ændring af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven).

(Ændret beregning af registreringsafgift ved nedvejning eller ombygning af varebil til personbil).

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-03-2010

Fremsættelse: 23-03-2010

Skriftlig fremsættelse (23. marts 2010)

20091_l171_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (23. marts 2010)

Skatteministeren (Troels Lund Poulsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (Registreringsafgiftsloven) (Ændret beregning af registreringsafgift ved nedvejning eller ombygning af varebil til personbil)

(Lovforslag nr. L 171).

Der har vist sig en stor interesse i at ombygge brugte varebiler til personbiler.


Registreringsafgiftsloven muliggør, at en personbil kan erhverves billigere ved ombygning af en brugt varebil til personbil end ved køb af en tilsvarende brugt personbil.


Kombineres ombygningen af en brugt varebil med en forudgående nedvejning af varebilen til 2 tons eller mindre, eller anvendes en importeret brugt varebil på 2 tons eller mindre som grundlag for ombygningen, kan der spares yderligere registreringsafgift.


Dette forhold skal ses i lyset af, at en varebil relativt enkelt kan ombygges til en personbil. Det kan ske ved isætning af bagsæder og enkelte andre mindre ændringer.


Og for de fleste dækker en personbil flere kørselsbehov end en varebil.


Hertil kommer, at der ikke betales privatbenyttelsestillæg af en personbil.


Formålet med lovforslaget er at sikre, at registreringsafgiften af en brugt personbil bliver den samme, uanset om bilen købes brugt som personbil eller er en ombygget varebil.


Det sker ved i tilfælde, hvor der skal betales ny registreringsafgift som følge af ombygning af en bil, konsekvent at bruge brugtbilsreglerne ved beregning af registreringsafgiften af den biler, der kommer ud af ombygningen, og lige så konsekvent at bruge brugtbilsreglerne på bilen før ombygningen ved beregning af nedslag for tidligere betalt registreringsafgift af den ombyggede bil.


Der foreligger således et hul i skattelovgivningen. Derfor stilles der forslag om, at loven får virkning allerede fra lovforslagets fremsættelse.


Ved gennemførelse af dette lovforslag vil statskasse undgå et ikke ubetydeligt tab.


Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.