L 17 Forslag til lov om indgåelse af protokol om ændring af overenskomst mellem Danmark og Schweiz til undgåelse af dobbeltbeskatning vedrørende skatter af indkomst og formue.

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 11-11-2009

Afgivet: 11-11-2009

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. november 2009

20091_l17_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. november 2009

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1. behandling den 23. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Lovforslaget har ikke været sendt i høring.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Nogle af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget vil stemme for lovforslaget og bemærker desuden, at lovforslaget er et første skridt på en stadig lang vej til at udrydde skattelyenes skadelige politik.


Danmark får med disse aftaler (samt de øvrige aftaler, der er aftalt med tidligere skattely fra dansk-nordisk side) en smule bedre muligheder for at forfølge skattesvindel, der udnytter bankhemmeligheden og meget lave skattesatser til at unddrage sig den demokratisk vedtagne skattebetaling. Men dels bør aftalerne og øget åbenhed ikke begrænse sig til Danmark og de øvrige nordiske lande, som i fællesskab har forhandlet aftalerne hjem, men gælde alle lande. Dels bør det fortsat tilstræbes, at der indføres automatisk spontan informationsudveksling og ikke kun den mulighed for efterspørgselsbaseret udveksling af information, som ligger i aftalerne i det foreliggende lovforslag.


Det er kun, når Danmark selv kender til en ulovlighed, at skattelyene skal give Danmark informationer - og ulovligheder er selvsagt svære at opdage, når alle transaktioner, ejerskabsforhold og selskabskonstruktioner er omgærdet af stor hemmelighed. Udviklingslande med svage skattevæsener har nærmest ingen chance i det spil, hvorfor kapitalflugten og skatteunddragelsen fra disse lande er på astronomiske beløb og f.eks. i Afrika gør stor skade for udviklingen.


Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget hæfter sig ved, at det schweiziske forbundsråds erklæring af 13. marts 2009, jf. svaret på spørgsmål 7, ikke indeholder omtale af, at bankhemmeligheden skal bringes til ophør, hvorimod det nævnes, at tilslutningen til OECD-standarden ikke vil have nogen betydning for skatteydere, der er bosat i Schweiz. Det understreger, at denne aftale med Schweiz kun er et beskedent første skridt, som den danske regering bør arbejde målrettet på at forbedre.


Partierne mener, at Danmark i internationale sammenhænge som EU, OECD og FN samt i de bilaterale kontakter med især USA, bør gå forrest i kampen for, at der skabes ordnede forhold på området, og at skattelypolitikken havner i historiebøgerne. Ud over automatik i informationsudvekslingen, og at alle lande omfattes af aftalerne, kan der arbejdes med nye regnskabsregler med land til land-opgørelser, der besværliggør skattesvindel. Som en afløser for OECD's listesystem, der har været for blød en handske at tage på skattelyene med, bør der laves en internationalt vedtaget rangliste, der opgør skattelyenes lukkethed og skadevirkning i forhold til hemmeligholdelse af informationer, der i sidste ende fører til skattesvig, uretfærdig konkurrence m.v.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


Torsten Schack Pedersen V Karsten Lauritzen V Flemming Møller V Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF Mike Legarth KF Charlotte Dyremose KF Anders Samuelsen LA nfmd. Nick Hækkerup S John Dyrby Paulsen S Thomas Horn S René Skau Björnsson S Thomas Jensen S Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
25
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
1
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 17


Bilagsnr.


Titel


1
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
1. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 17


Spm.nr.
Titel
1
Spm., om den nye dobbeltbeskatningsaftale vil gøre det nemmere at forhindre, at multinationale selskaber unddrager sig skattebetaling i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, i hvilket omfang aftalen og den nugældende DBO giver mulighed for, at danske skattemyndigheder besøger Schweiz og foretager besøg hos dér registrerede selskaber for at konstatere, om der foregår en reel aktivitet i de pågældende selskaber på deres officielle adresse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, i hvilket omfang danske skattemyndigheder kan få oplysninger fra de schweiziske myndigheder om selskaber registreret i Schweiz, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om danske myndigheder kan indhente oplysninger om et i Schweiz registreret selskab, hvis dette selskab ejes af et selskab i udlandet, der også har danske datterselskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om danske myndigheder kan indhente oplysninger om et i Schweiz registreret selskab, hvis dette selskab ejes af en i udlandet skattemæssigt hjemmehørende person, der samtidig ejer et eller flere danske selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm., om de danske skattemyndigheder kan indhente oplysninger om en i Schweiz skattemæssigt hjemmehørende person, der ejer aktiekapitalen i et dansk selskab, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om med henvisning til artiklen »Masser af danske selskaber kryber i skattely« i Berlingske Tidende den 23. oktober 2009 at oplyse, hvor detaljerede oplysninger de danske skattemyndigheder kan forvente at få fra Schweiz, til skatteministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå


Spørgsmål 2, 3 og 7 og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S, SF og RV.


Spørgsmål 2:

I hvilket omfang giver aftalen og den nugældende DBO mulighed for, at danske skattemyndigheder besøger Schweiz, og foretager besøg hos der registrerede selskaber for at konstatere, om der foregår en reel aktivitet i de pågældende selskaber på deres officielle adresse?


Svar:

Indledningsvis skal det understreges, at den væsentligste betydning af ændringen af artiklen om informationsudveksling er, at de schweiziske skattemyndigheder ikke kan afvise at give de danske skattemyndigheder oplysninger, som de danske myndigheder har anmodet om, med den begrundelses, at oplysningerne skal indhentes i en bank, eller at Schweiz ikke behøver oplysningerne til dets egen beskatning.


Ændringerne har derimod ikke betydning for mulighederne for, at embedsmænd fra danske skattemyndigheder kan være til stede i Schweiz for at foretage undersøgelser hos andre selskaber der.


OECD's bemærkninger til artikel 26, stk. 1, nævner, at artiklen tillader udveksling af oplysninger på tre måder: efter anmodning, automatisk og spontant. Det nævnes videre, at de kontraherende stater kan anvende andre teknikker til udveksling af oplysninger, herunder samtidige revisioner og tilstedeværelse af embedsmænd på et andet lands territorium.


Vedrørende embedsmænds tilstedeværelse på et andet lands territorium nævner OECD-bemærkningerne, at skattemyndighederne i et land kan tillade, at repræsentanter fra det andet lands skattemyndigheder besøger det førstnævnte land for at udspørge fysiske personer eller undersøge et foretagendes bogføring eller være til stede ved undersøgelse, som foretages af førstnævnte lands myndigheder.


OECD-landene har mulighed for at indsætte forbehold til OECD-modellen om, at de ikke vil følge en artikel i modellen, eller observationer om, at de ikke tilslutter sig den fortolkning af en artikel i modellen, som er angivet i OECD-bemærkningerne.


Schweiz har hidtil haft forbehold både vedrørende artikel 26, stk. 1, og stk. 5, men har i marts 2009 trukket disse forbehold tilbage.


Under alle omstændigheder tillader dobbeltbeskatningsoverenskomsternes artikel om informationsudveksling ikke, at skattemyndigheder fra et land på egen hånd foretager myndighedsudøvelse i form af kontrolbesøg hos personer og selskaber i et andet land.


Artiklen tillader derimod, at danske embedsmænd efter aftale med et andet lands myndigheder kan besøge det andet land for at foretage undersøgelser hos personer eller foretagender i dette andet land eller for at være til stede ved det andet lands undersøgelser dér.


Det vides ikke, om eller i hvilket omfang Schweiz, efter at forbeholdet vedrørende artikel 26, stk. 1, er trukket tilbage, vil tillade, at danske embedsmænd besøger Schweiz for at foretage undersøgelser dér.


Spørgsmål 3:

I hvilket omfang kan danske skattemyndigheder få oplysninger fra de schweiziske myndigheder om selskaber registreret i Schweiz, herunder deres aktionærer og deres aktivitet, hvis de danske myndigheder har mistanke om, at det pågældende selskab ejes af danske aktionærer, men ikke har egentlig dokumentation for dette?


Svar:

Skattemyndighederne i Schweiz har pligt til at sende de oplysninger til de danske skattemyndigheder, som de danske skattemyndigheder anmoder om, når betingelserne i den nye artikel om informationsudveksling er opfyldt.


Det medfører især, at de oplysninger, der anmodes om, skal kunne forudses at være relevante for dansk beskatning, dvs. ansættelse af grundlaget for danske skatter og afgifter af enhver art. De danske myndigheder skal altså i anmodningen begrunde, hvorfor de anser oplysningerne for at være relevante for dansk beskatning.


Hvis danske myndigheder anmoder et andet lands myndigheder om oplysninger vedrørende et selskab i dette land, herunder dets ejerkreds og aktivitet, fordi de har mistanke om, at selskabet ejes af danske aktionærer, forudsættes de altså at kunne begrunde, dels hvorfor de har mistanke vedrørende ejerskabet og aktiviteten, dels hvilken betydning oplysningerne vil have vedrørende dansk beskatning.


Spørgsmål 7:

Med henvisning til artiklen »Masser af danske selskaber kryber i skattely« i Berlingske Tidende den 23. oktober 2009, hvor en skatterådgiver udtaler, at aftalen med Schweiz ikke er meget værd, med henvisning til at schweizerne ikke vil opgive bankhemmeligheden, ønskes oplyst, hvor detaljerede oplysninger de danske skattemyndigheder kan forvente at få fra Schweiz.


Svar:

Det schweiziske Forbundsråd har den 13. marts 2009 udstedt en erklæring om, at Schweiz har tilsluttet sig OECD's standard for administrativ bistand i skattesager i overensstemmelse med artikel 26 i OECD's modeldobbeltbeskatningsoverenskomst.


OECD's standard indebærer, at et lands skattemyndigheder ikke kan afvise at give et andet lands skattemyndigheder oplysninger, som de har anmodet om, med den begrundelse, at oplysningerne skal indhentes i en bank. Standarden indebærer ikke, at et land skal opgive at have bankhemmelighed, men alene at bankhemmeligheden skal praktiseres således, at den ikke hindrer videregivelse af oplysninger til andre landes skattemyndigheder. Erklæringen fra Det schweiziske Forbundsråd indeholder da heller ingen omtale af, at bankhemmeligheden skal bringes til ophør, hvorimod det nævnes, at tilslutningen til OECD-standarden ikke vil have nogen betydning for skatteydere, der er bosat i Schweiz.


Det er på grundlag heraf min forventning, at detaljeringsniveauet for de oplysninger, som de danske skattemyndigheder fremover vil modtage fra de schweiziske skattemyndigheder, vil være det samme som for oplysninger, som de danske skattemyndigheder modtager fra andre udenlandske skattemyndigheder.