L 169 Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om social service.

(Sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar på det specialiserede socialområde).

Af: Socialminister Benedikte Kiær
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 18-05-2010

Afgivet: 18-05-2010

Tillægsbetænkning afgivet af Socialudvalget den 18. maj 2010

20091_l169_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Socialudvalget den 18. maj 2010

1. Ændringsforslag

Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1. behandling den 8. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Udvalget afgav betænkning den 6. maj 2010. Lovforslaget var til 2. behandling den 18. maj 2010. Udvalget har efter 2. behandling optaget lovforslaget til fornyet udvalgsbehandling.


Møder

Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget modtaget en skriftlig henvendelse fra KL, som socialministeren har kommenteret over for udvalget. Henvendelsen er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.


Spørgsmål

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 1 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Udvalgets spørgsmål og socialministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.


Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at KL i henvendelse af den 7. maj 2010 til Folketingets Socialudvalg klart tager afstand fra de kritiske udsagn, der er indgået i debatten om lovforslaget, med hensyn til betydningen af forslaget for den enkelte borger, og anfører, at denne kritik ikke har sammenhæng med den virkelige verden. V, DF og KF henviser til KL's brev, der er optrykt som bilag til tillægsbetænkningen.


Et mindretal i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 3

Af et mindretal (S og SF), tiltrådt af et mindretal (RV og EL):

1) I

stk. 4


indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:


»Personer omfattet af stk. 3 skal til brug for kommunens mulige overvejelser om at træffe afgørelse efter 1. pkt. anmodes om en udtalelse om, hvorvidt de ønsker, at kommunen træffer en sådan afgørelse.«


[Ret for de berørte personer til at udtale sig]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget indebærer, at de personer, som forslaget vedrører, får ret til at udtale sig om, hvorvidt de ønsker, at den oprindelige opholdskommune ikke skal overtage pligten til at yde hjælp efter lov om social service, dvs. hvorvidt handlekommunen med visitationskompetence ikke skal være den oprindelige opholdskommune, men fortsat være den kommune, hvor den pågældende bor.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.


Ellen Trane Nørby V Erling Bonnesen V nfmd. Peter Madsen V Sophie Løhde V Martin Henriksen DF fmd. Tina Petersen DF René Christensen DF Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 169 efter afgivelse af betænkning


Bilagsnr.


Titel


19
Henvendelse af 7/5-10 fra KL
20
Betænkning
21
Udkast til tillægsbetænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 169 efter afgivelse af betænkning


Spm.nr.
Titel
102
Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-10 fra KL, til socialministeren, og ministerens svar herpå
  


Bilag 2

Henvendelse fra KL og et af udvalgets spørgsmål til socialministeren og dennes svar herpå


Henvendelsen fra KL, spørgsmålet og socialministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.


Henvendelse fra KL:


AX12294_4_1.png Size: (481 X 683)


-


AX12294_4_2.png Size: (481 X 409)


Spørgsmål nr. 102:


Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. maj 2010 fra KL, jf. SOU L 169 - bilag 19.


Svar:


Formanden for KL's Social- og Sundhedsudvalg tager i henvendelsen af 7. maj 2010 til medlemmerne af Folketingets Socialudvalg klart afstand fra de kritiske udsagn, der er indgået i debatten om L 169, med hensyn betydningen af forslaget for den enkelte borger og anfører, at denne kritik ikke har sammenhæng med den virkelige verden.


I henvendelsen fremhæves, at lovforslaget ikke ændrer borgernes ret til inddragelse i deres egen sags behandling eller borgernes ret til at klage til de sociale nævn, og at forslaget ikke udvider kommunernes muligheder for at flytte borgere fra et botilbud til et andet.


Endvidere peges på, at en borgers oprindelige og aktuelle opholdskommune efter lovforslaget kan aftale, at udøvelse af opgaver efter serviceloven delegeres til den aktuelle opholdskommune, samt at den oprindelige opholdskommune har mulighed for i eksisterende sager at træffe afgørelse om, at den ikke overtager handlepligten efter serviceloven, med den virkning at den aktuelle opholdskommune hermed forbliver handlekommune.


Endelig henvises til, at det for samfundets og kommunernes fremtidige styring af service og udgifter er vigtigt, at der er sammenhæng mellem den, der bestiller ydelser, og den der betaler.


På den baggrund anbefaler formanden for KL's Social- og Sundhedsudvalg, at Folketingets partier står bag lovforslaget.


Jeg kan fuldt ud tilslutte mig de anførte synspunkter.


Samtidig ser jeg henvendelsen fra formanden for KL's Social- og Sundhedsudvalg som en tilkendegivelse om, at kommunerne er meget opmærksomme på at samarbejde og inddrage borgerne i sagsbehandlingen med henblik på helhedsorienterede løsninger i de enkelte sager til gavn for borgerne.