Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 11. maj 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1.
behandling den 8. april 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og socialministeren sendte den
24. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag
68. Den 17. marts 2010 sendte socialministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til
socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget finder, at lovforslaget er den rigtige vej i
forhold til at skabe langt bedre muligheder for, at handicappede
kan erhverve en bil. V, DF og KF glæder sig også over
forsøgsordningen med delebiler, idet det bl.a. kan tilgodese
de forældre, der har et handicappet barn på en
institution. V, DF og KF ønsker desuden at se nærmere
på borgernes adgang til at købe brugte biler og
noterer sig i den forbindelse, at Socialministeriet har lovet at
undersøge mulighederne herfor. I undersøgelsen skal
der bl.a. tages stilling til, hvem der bærer risikoen ved
køb af en brugt bil, hvis bilen ikke kan holde
låneperioden ud og derfor må udskiftes før
tid.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har gennem flere
år presset på for at få
ændret reglerne på området. Det
er uholdbart med de lange ventetider, der er på at
få bevilget tilskud til en bil. Der er ekstreme
sagsbehandlingstider. Der er historier om handicappede, der skal
igennem hele systemet forfra, når der sker en større
skade på deres bil, og meget andet.
Det er jo ikke, fordi der er tale om en hel masse biler, der
kører rundt i landet. I 2008 blev der tildelt lidt over
2.200 biler, hvilket svarer til 22 biler pr. kommune. I alt
kører der 20.000 biler rundt efter den her lov. Det burde
være en overkommelig opgave for kommunerne, og det burde
være muligt at sikre en bedre og hurtigere afklaring for
borgerne.
Socialdemokratiet anerkender, at nogle af de problemer, der
har været, bliver løst med lovforslaget. Der er lagt
op til en forenkling af reglerne, når der er tale om
genbevilling. Det er også godt, at der sker en
præcisering af reglerne for forbedring af bilen. Vi er
også tilfredse med den præcisering, der er kommet
vedrørende målgruppen, nemlig at kriterierne for,
hvornår man kan få støtte til køb af bil,
fastholdes, så det stadig gælder, at hvis man har
aktiviteter uden for hjemmet i et omfang, der svarer til, hvad der
er sædvanligt for en
jævnaldrende person, som ikke har handicap,
så kan man få støtte til køb af
bil.
Socialdemokratiet savner dog flere elementer i
lovforslaget. Vi havde gerne set, at forslaget fra
handicaporganisationerne om at tildele et standardbeløb var
blevet vurderet mere grundigt. Vi havde også gerne
set, at der var nogle hensigtserklæringer om
miljørigtige biler. Det er stadig væk meget
energitunge biler, der bliver købt, og det ændres der
heller ikke ved med det her lovforslag.
Socialdemokratiet mener, at der bør
være præcise mål for sagsbehandlingstiderne.
Det er fuldstændig urimeligt, at sagerne bliver trukket i
langdrag, og derfor havde det været godt, hvis der havde
været et mål om, at der maksimalt må gå 2
måneder, fra man har sendt en ansøgning, til der er
truffet en afgørelse. Socialdemokratiet har derfor
henstillet til ministeren, at der kommer en meget hurtig
opfølgning.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ellen Trane Nørby
V Erling Bonnesen V nfmd.
Peter Madsen V Sophie Løhde V
Martin Henriksen DF fmd.
Tina Petersen DF Kristian Thulesen Dahl DF
Vivi Kier KF Tom Behnke KF Mette Frederiksen S
Orla Hav S Julie Skovsby S Lise von Seelen S
Özlem Sara Cekic SF Astrid Krag SF
Anne Marie Geisler Andersen RV Line Barfod
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 168
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra socialministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 168
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvad konsekvenserne vil
være ved at ændre reglerne vedrørende
støtte til at købe bil således, at der ikke vil
kunne fratages borgeren støtte inden for bevillingsperioden,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren er enig i, at det
bør være relativt uproblematisk og hurtigt at
sagsbehandle en ansøgning om støtte til at
købe bil, så snart det er konstateret, om personen
hører til målgruppen eller ej, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvor mange ansøgninger om
støtte til at købe bil efter lov om social service
der ville kunne sagsbehandles forenklet, hvis der er en fast
udmåling af det økonomiske beløb, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om det kan opleves som en
administrativ lettelse for ansøgeren, hvis støtten
til at købe bil efter lov om social service i hovedparten af
ansøgningerne kan udbetales som et fast beløb, der er
uafhængigt af valg af bil, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
et fast beløb udbetalt i støtte ikke
nødvendigvis behøver at medføre en
væsentlig forøgelse af udgifterne for det offentlige,
til socialministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvorvidt ansøgeren kan
betragte det som grænseoverskridende i forhold til personlig
integritet, at bilforhandleren m.fl. skal spille en central rolle i
forbindelse med kommunikationen med kommunen, til socialministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
de nuværende og de foreslåede regler ikke sikrer, at en
person, der opnår støtte til at købe en stor
bil, altid opnår mulighed for at købe en bil, hvor der
primært ses på om den er egnet, og om den lever op til
nutidens og fremtidens klimakrav, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
mange kassebiler ikke lever op til nutidens eller fremtidens krav
om at forbedre klimaet, til socialministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm., om det er hensigtsmæssigt, at
kassebiler tilsyneladende ofte bevilges alene med den begrundelse,
at de på grund af afgiftsfritagelse bliver et billigere
alternativ end biler uden mulighed for afgiftsfritagelse, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer
større fleksibilitet, og hvad det betyder for den enkelte
borger og for pårørende, når deres handicappede
barn/ægtefælle kommer på en institution, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm., om pårørende vil kunne
bevare retten til den pågældende bil, når deres
handicappede barn/ægtefælle kommer på en
institution for at bo fast, til socialministeren, og ministerens
svar herpå |
12 | Spm., om der er gældende regler og
om lovforslaget indeholder regler for, hvor meget kørsel der
skal være, for at pårørende kan bevare retten
til den pågældende bil, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm., om ministeren vil være
indstillet på at indføre en forsøgsordning med
hjemmel i den almindelige forsøgsbestemmelse i servicelovens
§ 184, således at der kan igangsættes
forsøg med, at borgere, der bevilges støtte til
køb af handicapbil, får mulighed for at vælge
mere miljøvenlige biler, til socialministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at borgere, der
bevilges støtte til køb af handicapbil, kan få
udbetalt et standardbeløb til købet, til
socialministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der gør det muligt at
igangsætte en forsøgsordning med støtte til
miljøvenlige biler for de borgere, der er berettiget til
støtte til køb af handicapbil m.v., til
socialministeren, og ministerens svar herpå |