Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 28. maj 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1.
behandling den 23. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
6. januar 2010 og den 3. februar 2010 disse udkast til udvalget,
jf. SAU alm. del - bilag 91 og 118. Den 17. marts 2010 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Solvarme Forening,
Dronninglund Fjernvarme,
Frie Elforbrugere,
Jørgen Gomme, Birkerød, og
PlanEnergi.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
2 af henvendelserne og skatteministerens kommentar hertil er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
Samråd
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til klima- og
energiministeren og skatteministeren til mundtlig besvarelse, som
disse har besvaret i åbne samråd den 12. og 26. maj
2010. Den 12., 21. og 26. maj 2010 sendte klima- og
energiministeren og skatteministeren de talepapirer, der lå
til grund for besvarelserne, til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 39 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Tilkendegivelse fra
skatteministeren
Skatteministeren har over for udvalget tilkendegivet
følgende:
»I forlængelse af samrådet den 26. maj 2010
om samrådsspørgsmål E vil jeg gerne tilkendegive
følgende:
»For så vidt angår varmepumper under
elpatronordningen, hvormed oplagret solvarme (VE) udnyttes, er jeg
positivt indstillet over for at overveje mulighederne for lempelse
i elafgiften afhængigt af analysen af dynamiske elafgifter,
jf. aftalen om bedre integration af vind fra oktober 2009.
Det er således min opfattelse, at en sådan
lempelse skal ses i en bredere sammenhæng, ligesom den
måske skal indgå i en mere generel afgiftslempelse for
el til varmeproduktion, idet jeg ønsker elafgifter, som er
bedre til at opfylde klimamålsætningerne (dynamiske
elafgifter).
Jeg vil altså gerne se på løsninger, der
tilgodeser f.eks. projektet hos Dronninglund Fjernvarme, som er
omtalt i L 162 - bilag 13.
Det er en forudsætning, at en lempelse vil have gavnlige
samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom det er
tilfældet med de foreslåede ændringer i
elpatronordningen.
Desuden skal EU's statsstøtteregler iagttages.
Driftsstøtte til vedvarende energi må ikke
indebære overkompensation, dvs. at støtten, herunder
afgiftslempelse, ikke kan dække mere end forskellen mellem
omkostningerne ved produktion af energi fra vedvarende energikilder
og markedsprisen for den pågældende energiform, jf.
afsnit 3.1.6.2. i EF-retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse (2008/C 82/01). Støtten må
således ikke medføre, at prisen for varme fra en
varmepumpe bliver lavere end prisen for varme fra almindelig
kraftvarmeproduktion.««
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at
regeringen i høringsudgaven af lovforslaget havde
foreslået en nettoafregning for solceller, som
fuldstændig ville have bremset opsætningen af nye
solcelleanlæg hos private. Det er glædeligt, at de
mange indsigelser fra foreninger, erhvervsorganisationer,
producenter og borgere gjorde indtryk på regeringen, og at
det derfor lykkedes at forhindre et ødelæggende
tilbageskridt for solceller.
Med lovforslaget udvides nettoafregningen til andre små
VE-anlæg. Udvidelsen til vind er en opfølgning
på energiaftalen fra den 21. februar 2008. Denne bør
efter Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale
Venstres og Enhedslistens mening følges op med, at der
kommer bedre regulering af små vindmøller af hensyn
til naturen, landskabet og naboer. Dette er ikke mindst vigtigt,
fordi der hverken gælder afstandskrav eller æstetiske
krav i forbindelse med små møller.
Afgiften på udslip af metan fra biogasanlæg og
naturgasanlæg burde efter Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening
være udformet ud fra et dobbeltformål: reduktion af
metanudslip fra anvendelsen af bio- og naturgas og fremme af
produktion af biogas, der giver store fordele for klimaet, vand- og
luftmiljøet og planternes mulighed for at optage
kvælstof fra gyllen. Den ordning, der er valgt i
lovforslaget, er efter Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening ikke
optimal og kan svække udbygningen med biogas, hvis der ikke
sideløbende besluttes andre tiltag, der kan fremme
biogas.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale
Venstre og Enhedslisten lægger desuden stor vægt
på, at elpatronordningen indrettes, så den
understøtter anvendelsen af varmepumper i forbindelse med
store solfangeranlæg med varmelager. Det er desværre
ikke lykkedes at få skatteministeren til at stille de
nødvendige ændringsforslag herom til lovforslaget. Dog
er ministeren kommet med en tilkendegivelse om, at han er positivt
indstillet over for en ændring. Tilkendegivelsen er optrykt i
denne betænkning. Fra Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens side
lægges der vægt på, at der hurtigt indkaldes til
forhandlinger om spørgsmålet, og Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten vil
gøre opmærksom på, at der er tre store
solvarmeprojekter på bedding (i Dronninglund, Brædstrup
og Marstal), men at disse projekters realisering er afhængige
af, at elpatronordningen justeres. Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikal Venstre og Enhedslisten vil i denne
forbindelse også henvise til henvendelserne fra Dronninglund
Fjernvarme og PlanEnergi, herunder PlanEnergis svar til
Skatteministeriet, hvor der gøres opmærksom på,
at Skatteministeriet tilsyneladende har misforstået, hvad det
er for ændringer, der er nødvendige.
Endelig ser Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Enhedslisten frem til at modtage rapporten om
dynamiske afgifter og tariffer inden den 1. juni 2010, jf. aftalen
med skatteministeren af 8. oktober 2009.
SF's medlem af udvalget vil godt understrege, at det, der er
behov for, ikke er at svække en ordning, men derimod at
udvide den - jf. SF's beslutningsforslag nr. B 119 (forslag til
folketingsbeslutning om fremme af udbredelsen af solceller) -
så det bliver attraktivt for flere at investere i
solceller.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 1, nr. 18, indsættes efter
»27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og
offsetprocesolier, der er omfattet af
27.10.19.99,«.«
[Afgrænsning af det
afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02. I bilag
2, nr. 18, indsættes efter »27.10«:
», dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er
omfattet af 27.10.19.99,«.«
[Afgrænsning af det
afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1, nr. 12,
indsættes efter »stempelmotoranlæg«:
»i tillæg til 1. pkt.«
[Præciseringer til tidligere
vedtagen lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 1, nr. 16, indsættes efter
»27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og
offsetprocesolier, der er omfattet af
27.10.19.99,«.«
[Afgrænsning af det
afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5)
Efter nr. 15 indsættes som nye numre:
»02. I §
9 c, stk. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Hvis bundfradraget overstiger betalingen af afgifter
opgjort efter reglerne nævnt i 1. pkt., kan virksomheden
opnå det resterende bundfradrag i virksomhedens betaling af
afgifter for brændsler nævnt i 1. pkt., der anvendes
til fremstilling af elektricitet, og som er
tilbagebetalingsberettigede eller afgiftsfrie efter § 9, stk.
2 og 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., §
8, stk. 2 og 3, i lov om afgift af naturgas og bygas eller §
7, stk. 1 og 2, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v.«
03. I
§ 9 c stk. 1, indsættes
efter 2. pkt., der bliver 3. pkt., som 4.-7.
pkt.:
»Virksomheder, som opfylder betingelserne for at
få bundfradraget, men uden at have den fornødne
dokumentation for bundfradraget for nogen af basisårene, jf.
stk. 3 og 4, kan foretage skønsmæssig opgørelse
af bundfradraget. Virksomheden skal i givet fald anmelde dette til
told- og skatteforvaltningen sammen med oplysning om den
skønsmæssige opgørelse af bundfradraget. Told-
og skatteforvaltningen skal godkende den skønsmæssige
opgørelse, inden der kan ske udnyttelse af bundfradraget.
Told- og skatteforvaltningen godkender den
skønsmæssige opgørelse, når der er
rimelig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke får et
bundfradrag, der er større end det bundfradrag, som
virksomheden ville have fået, hvis den havde haft den
fornødne dokumentation for bundfradraget.«
[Nr. 02 vedrører rettelse af
opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som et bundfradrag kan
fratrækkes i, og nr. 03 vedrører indførelse af
mulighed for skønsmæssig opgørelse af
bundfradrag i betalingen af CO2-afgifter]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
den under nr. 22 forslåede
affattelse af bilag 2, nr. 12,
indsættes efter »stempelmotoranlæg«:
»i tillæg til 1. pkt.«
[Præciseringer til tidligere
vedtagen lovgivning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»04. I bilag
2, nr. 16, indsættes efter »27.10«:
», dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er
omfattet af 27.10.19.99,«.«
[Afgrænsning af det
afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]
Til § 6
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. Efter § 7
indsættes:
Ȥ 7 a. For virksomheder,
hvor afgiften i henhold til § 1, stk. 4, skal opgøres
efter den forbrugte mængde varer, opgøres den
afgiftspligtige mængde for varer omfattet af bilag 1, nr. 19,
hvor der anvendes satsen pr. GJ, på grundlag af den
producerede mængde energi divideret med 0,85. For
anlæg, hvor der fyres med en kombination af brændsler
omfattet af bilag 1, nr. 19, og andre brændsler,
opgøres den afgiftspligtige mængde, som den
producerede mængde energi divideret med 0,85 og fratrukket
energiindholdet i de andre brændsler. Energiindholdet i de
andre brændsler opgøres på grundlag af
standardværdierne i stk. 2.
Stk. 2. Energiindholdet
udgør for følgende brændsler:
Spildolie 40,4 MJ/kg.
Fyringstjære 36,4 MJ/kg.
Gas- og dieselolie 35,9 MJ/l.
Petroleum 34,8 MJ/l.
Fuelolie 40,4 MJ/kg.
LPG 46,0 MJ/kg.
Gas, som fremkommer ved raffinering af mineralsk olie
(raffinaderigas) 52,0 MJ/kg.
Stenkul 25,2 GJ/t.
Koks 28,9 GJ/t.
Jordoliekoks 31,4 GJ/t.
Brunkulsbriketter og brunkul 18,3 GJ/t.
Benzin 32,9 MJ/l.
Naturgas 39,6 MJ/Nm³.
Biogas 23,3 MJ/Nm³.
Forgasningsgas 4,0 MJ/Nm³.«
02. Bilag 1,
nr. 19, under »Satser ved dagtemperatur«
affattes således:
»19. Halm og anden fast biomasse,
bortset fra træflis, i store anlæg med en indfyret
effekt på over 1.000 kWh | kr./t eller kr./GJ | 6,8 0,5« | 6,9 0,5« | 7,0 0,5« | 7,1 0,5« | 7,2 0,5« | 7,4 0,5« |
Til § 12
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9) I
stk. 1 indsættes efter
»2-4«: », 01 og 02«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 11]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
10) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4. §
11, stk. 3, 5. og 6. pkt., og § 11, stk. 6, 4.-7. pkt., i lov
om afgift af elektricitet som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2 og 3, § 8, stk. 2, i lov om afgift af naturgas og bygas som
ændret ved denne lovs § 2, nr. 1, § 7, stk. 1, i
lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. som ændret ved
denne lovs § 3, nr. 1, § 1, stk. 1, nr. 18, § 3,
§ 9, stk. 1, nr. 3-5, § 9, stk. 2, og bilag 2, nr. 18, i
lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. som affattet eller
ændret ved denne lovs § 4, nr. 01-3 og 02, § 2,
stk. 1, nr. 16, og bilag 2, nr. 16, i lov om kuldioxidafgift af
visse energiprodukter som ændret ved denne lovs § 5, nr.
01 og 04, § 3, stk. 3, 2. pkt., i lov om afgift af
kvælstofoxider som affattet ved denne lovs § 6, nr. 1,
§ 15, stk. 1, nr. 3-5, i lov om afgift af spiritus m.m. som
affattet ved denne lovs § 8, nr. 1, § 29, stk. 1, nr.
4-6, i lov om tobaksafgifter som affattet ved denne lovs § 9,
nr. 1, og § 11, stk. 1, nr. 3-5, i lov om afgift af øl,
vin og frugtvin m.m. som affattet ved denne lovs § 10, nr. 1,
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.«
[Tilpasninger af
ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende
ændringerne til smøreolieafgiften]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
11)
Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:
»Stk. 01. § 7
a og bilag 1, nr. 19,i lov om afgift af kvælstofoxider som
affattet ved denne lovs § 6, nr. 01 og 02, træder i
kraft den 1. juni 2010.
Stk. 02. § 9 c,
stk. 1, 2. og 4.-7. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter som affattet eller ændret ved denne lovs
§ 5, nr. 02 og 03, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra den 1.
januar 2010.«
[Tilpasninger af
ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende
ændringerne i CO2-afgiftslovens regler om bundfradrag]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 4 og 7
Med forårspakke 2.0 blev der indført energi- og
CO2-afgift af smøreolie og
lign, jf. lov nr. 527 af 12. juni 2009. Der var tidligere en afgift
på dette område, men afgiften blev imidlertid
ophævet i 2002. I den forrige bestemmelse om afgift af
smøreolie i mineralolieafgiftsloven var der en henvisning
til de samme positioner i den Kombinerede Nomenklatur, som der er i
de nugældende bestemmelser om afgift af smøreolie i
henholdsvis mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven, herunder position 27.10.
Den Kombinerede Nomenklaturs position 27.10 omfatter bl.a.
følgende i positioner 27.10.19.85: »Hvide olier,
paraffinum liquidum.« og 27.10.19.99: »Andre
smøreolier og andre olier.«
Hvide olier til fremstilling af farmaceutiske,
veterinære og kosmetiske produkter og såkaldte
offsetprocesolier under position 27.10.19.99 er således
omfattet af afgiftspligten efter både den tidligere
smøreolieafgift og den nuværende
smøreolieafgift. I forbindelse med administrationen af den
tidligere smøreolieafgift blev olierne imidlertid
administrativt fritaget for afgift af det daværende ToldSkat.
Med genindførelsen af smøreolieafgiften pr. 1. januar
2010 har det således ikke været hensigten, at de
pågældende olier skulle afgiftsbelægges.
Brancheorganisationer har over for Skatteministeriet angivet,
at »hvide olier« og såkaldte offsetprocesolier
under position 27.10.19.99 i stor udstrækning anvendes ved
fremstilling af en lang række kosmetiske produkter og
lægemidler og for sidstnævntes vedkommende til farve-
og lakprodukter med flere forskellige funktioner, f.eks. som
tryksværte til offsettrykkerierne i Europa. Olierne kan ikke
substitueres med andre stoffer uden at fordyre slutproduktet
væsentligt, og da afgiften alene omfatter danskproducerede
produkter, er det brancheorganisationernes opfattelse, at en stor
del af produktionen vil blive flyttet til udlandet.
Det foreslås på den baggrund for det første
at undtage alle smøreolier og lign. under position
27.10.19.85 og for det andet at undtage offsetprocesolier, der er
omfattet af position 27.10.19.99 i den Kombinerede Nomenklatur fra
det afgiftspligtige vareområde, idet disse olier kan
identificeres som henhørende under de pågældende
positionsnumre.
Ved offsetprocesolier forstås olier med en viskositet,
der ved 40 °C ca. er 22,5 mm2/s (cSt) og ved 100 °C
ca. er 3,8 mm2/s (cSt). Olien har et anilinpunkt mellem 68 og 78
°C. Olien har CAS nr.: 64742-52-5. Olier, der hører
under position 27.10.19.99, men ikke opfylder disse kriterier, er
ikke fritaget for afgiften.
Forslaget har ikke nævneværdige administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget har herudover ingen konsekvenser.
Til nr. 3
Det foreslås, at det præciseres, at den
foreslåede afgift på andre klimagasser end CO2 i form af en afgift på naturgas,
der anvendes eller er bestemt til anvendelse som
motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg, er
en afgift, der indføres i tillæg til den eksisterende
CO2-afgift på naturgas og
bygas. Anvendes der naturgas som motorbrændstof i
stationære stempelmotoranlæg, skal der herefter
både betales CO2-afgift og
afgift af andre klimagasser end CO2
ved anvendelsen af naturgassen.
Til nr. 5
Bestemmelserne i den gældende § 9 c i CO2-afgiftsloven vedrører
momsregistrerede virksomheder uden for CO2-kvote-sektoren, som i visse tidligere
år har anvendt brændsler - bortset fra brændsler
til fjernvarme - til tung proces og fået særlig
godtgørelse af CO2-afgiften
på brændslerne. Denne særlige godtgørelse
er ophævet fra og med den 1. januar 2010. Som kompensation
for ophævelsen af denne godtgørelse er der i § 9
c i CO2-afgiftsloven fra og med den
1. januar 2010 indført et fast bundfradrag i virksomhedens
betaling af afgifter efter CO2-afgiftsloven.
Nærmere bestemt kan nævnte bundfradrag modregnes i
afgifterne efter CO2-afgiftsloven
for forbrug af brændsler og el, som anvendes til proces, og
som berettiger virksomheden til godtgørelse af
energiafgifter efter energiafgiftslovene. Derimod kan bundfradraget
ikke modregnes i CO2-afgifterne for
forbrug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som
berettiger virksomheden til godtgørelse af eller fritagelse
for energiafgifter efter energiafgiftslovene. Disse regler
fremgår af § 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven.
Nævnte manglende modregningsret vedrørende
CO2-afgift af brændsler til
elfremfremstilling er imidlertid ikke tilsigtet. Bestemmelserne om
modregningsretten i CO2-afgiftslovens § 9 c, stk. 1, er
vedtaget med lov nr. 528 af 17. juni 2008, og i det oprindelige
lovforslag (L 168, fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren)
er det tilsigtet, herunder forudsat ved provenuberegningerne, at
der er modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler til
elfremfremstillingen.
På den baggrund foreslås, at CO2-afgifslovens § 9 c, stk. 1,
ændres, således, at en virksomhed med bundfradrag med
virkning fra den 1. januar 2010 kan modregne bundfradraget i
CO2-afgifterne for forbrug af
brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som berettiger
virksomheden til godtgørelse af eller fritagelse for
energiafgifter efter energiafgiftslovene. Herved bringes § 9
c, stk. 1, i overensstemmelse med de oprindelige provenuberegninger
m.v.
Forslaget medfører ingen konsekvenser med hensyn til
provenu, erhvervsøkonomiske konsekvenser, miljø,
skatteudgifter eller administrative konsekvenser m.v. i forhold til
det oprindelige lovforslag (L 168, fremsat den 28. marts 2008 af
skatteministeren).
Med tilføjelsen til § 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven i form af nye 4.-7. pkt.
foreslås, at de virksomheder (bundfradragsvirksomheder), som
er nævnt i denne bestemmelse, i visse situationer kan
foretage skønsmæssig opgørelse af deres faste
bundfradrag i CO2-afgiften efter
bundfradragsordningen.
Denne ordning omfatter ikke-CO2-kvote-omfattede virksomheder med et
stort energiforbrug (såkaldt tung proces). Det vil typisk
sige mindre og mellemstore energiintensive virksomheder inden for
gartnerierhvervet og fremstillingsindustrien.
Bundfradraget til disse virksomheder skal i princippet
afspejle og skabe ligestilling i forhold til gratiskvoterne til
andre virksomheder, som er inden for CO2-kvote-sektoren.
Efter den gældende bundfradragsordning fratrækkes
bundfradraget i den betalte CO2-afgift vedrørende en række
energiprodukter fra og med den 1. januar 2010. For at kunne
opnå bundfradrag skal bundfradragsvirksomheden være i
besiddelse af dokumentation for et energiforbrug for en historisk
basisperiode, som er enten gennemsnittet af 2003-2007 eller 2007.
Bundfradraget opgøres som et fast beløb på
grundlag af energiafgiftsregnskabet og tilsvarende dokumentation
for en af de historiske basisperioder. Det har således ikke
været hensigten, at bundfradraget i nævneværdigt
omfang skulle opgøres ved hjælp af skøn.
Skatteministeriet har imidlertid fået oplyst, at nogle
få bundfradragsvirksomheder i form af gartnerier ikke kan
fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen af de to
basisperioder. Det kan der være forskellige grunde til.
Den manglende dokumentation kan f.eks. hænge sammen med,
at dokumentationen skal komme fra en fremmed virksomhed, og at det
ikke har været muligt at fremskaffe disse oplysninger. Det
kan forekomme ved overtagelse af væksthuse efter en konkurs.
Manglende dokumentation kan også forekomme, når
væksthuse tidligere har været udlejet til en anden
virksomhed. Bundfradraget er knyttet til det historiske
energiforbrug i den enkelte produktionsenhed og i visse
tilfælde helt ned til forbruget i et konkret væksthus.
Bundfradraget tilkommer umiddelbart den nuværende ejer af et
væksthus (som driftsleder). Men det kan forekomme, at den
nuværende ejer ikke har afgiftsregnskabet m.v.
vedrørende den tidligere lejers energiforbrug og heller ikke
kan skaffe det.
Herudover kan det ikke udelukkes, at der findes
bundfradragsvirksomheder, som på grund af uagtsomhed ikke har
den fornødne dokumentation. Skatteministeriet har dog ikke
kendskab til sådanne tilfælde.
Hvis en bundfradragsvirksomhed ikke kan fremskaffe den
fornødne dokumentation for nogen af basisperioderne, har det
som konsekvens, at den pågældende virksomhed er
afskåret fra at kunne få sit bundfradrag i CO2-afgiften. Det kan være en
uforholdsmæssig hård økonomisk konsekvens for en
virksomhed. For at mildne dette foreslås, at
bundfradragsvirksomheder, som efter de nugældende regler ikke
kan få bundfradrag på grund af manglende dokumentation
for begge basisperioder, får mulighed for at foretage
skønsmæssig opgørelse af bundfradraget. Der
stilles dog som betingelse, at der er rimelig sikkerhed for, at
virksomheden derved ikke får et bundfradrag, der er
større end det bundfradrag, som virksomheden ville have
fået, hvis den havde haft den fornødne dokumentation
for bundfradraget. Told- og skatteforvaltningen skal godkende, at
denne betingelse er opfyldt, før virksomheden kan udnytte
bundfradraget.
Til skønsmæssig opgørelse af bundfradraget
kan der eksempelvis benyttes eventuelle
energiforbrugsopgørelser til Energistyrelsen, lejekontrakter
vedrørende udlejede arealer i væksthuse, oplysninger
om energiforbrug fra energileverandører, energiforbrug efter
en basisperiode for samme væksthus m.v. eller oplysninger om
energiforbrug i sammenlignelige virksomheder.
Bundfradragsvirksomheder, som mangler dokumentation for en
basisperiode, men ikke for begge basisperioder, skal anvende den
periode, som de har dokumentation for, ved opgørelsen af
deres bundfradrag. Det har de har mulighed for efter den
gældende lovgivning.
Den foreslåede bestemmelse, der giver mulighed for
skønsmæssig opgørelse, medfører ingen
konsekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske
konsekvenser, miljø eller skatteudgifter m.v. i forhold til
det oprindelige lovforslag vedrørende bundfradragsordningen
i CO2-afgiftslovens § 9 c (L
168, fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren). Det
skønnes dog, at den foreslåede bestemmelse om
skønsmæssig opgørelse vil medføre et
engangsressourceforbrug på ca. et halvt årsværk i
told- og skatteforvaltningen.
Til nr. 6
Se bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 8
Det fremgår af bilag 1, nr. 19, til lov om afgift af
kvælstofoxider (NOx-afgiftsloven), at afgiftssatsen for halm
og anden fast biomasse, bortset fra træflis, er en
vægtbaseret sats i kr. pr. indfyret ton.
Skatteministeriet er blevet bekendt med, at det for flere
virksomheder, der forbrænder produkter omfattet af bilag 1,
nr. 19, til lov om afgift af kvælstofoxider, ikke er muligt
at veje den indfyrede mængde brændsel og dermed har
svært ved at anvende afgiftssatsen. Det gælder bl.a.
for nogle møbelfabrikker, hvor affaldsprodukter fra
produktion transporteres direkte via rørføring fra
produktionen til forbrænding.
I den gældende lov er der ikke mulighed for omregning
fra producerede energimængde til indfyrede
energimængde.
For at muliggøre at de pågældende
virksomheder kan opgøre den afgiftspligtige mængde
på hensigtsmæssig og retvisende vis, foreslås
det, at der åbnes mulighed for, at NOx-afgiftssatsen for
varer omfattet af bilag 1, nr. 19, dvs. halm og anden fast
biomasse, bortset fra træflis, i
tillæg til den gældende vægtbaserede
afgiftssats kan opgøres efter den indfyrede
energimængde som en afgift i kr. pr. GJ opgjort på
grundlag af en omregning (der fastsættes ved en virkningsgrad
på 0,8) fra den producerede mængde energi.
Af hensyn til de tilfælde hvor der fyres med en
kombination af varer omfattet af nr. 19 og andre varer,
foreslås det endvidere, at der fastsættes
virkningsgrader og energiindhold for de forskellige
brændsler.
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
Eksempel
I et anlæg på en møbelfabrik, der ikke er
omfattet af krav om måling, og hvor der ikke sker frivillig
måling, indfyres der restprodukter m.m. fra produktionen samt
naturgas. De pågældende restprodukter m.m. er omfattet
af nr. 19 i lovens bilag 1.
Virksomheden kan ikke på betryggende vis foretage
opgørelse af den afgiftspligtige vægt af de
pågældende restprodukter m.m. og skal derfor foretage
opgørelsen af den afgiftspligtige mængde på
grundlag af den producerede mængde energi.
Produceret mængde energi: 840 GJ
Indfyret mængde naturgas: 4.000 Nm3
Opgørelse af
kvælstofoxidafgift vedrørende bilag 1, nr.
19
840 GJ / 0,8 = 988 GJ
Energi fra naturgas 4.000 Nm3
x 39,6 MJ = 158 GJ
Den afgiftspligtige mængde for varer omfattet af lovens
bilag 1 nr. 19 udgør således 830 GJ (988 - 158).
Afgiften vedrørende bilagets nr. 19 udgør 415
kr. (830 GJ á 50 øre)
Forslaget har ingen nævneværdige administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget har herudover ingen konsekvenser.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 11, hvor der indsættes to nye
stykker i ikrafttrædelsesbestemmelsen.
Til nr. 10
Det foreslås, at ændringerne til
smøreolieafgiften under ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og
7 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til nr. 11
Det forslås, at der indsættes et nyt stk. 01 i
lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§ 11) med
angivelse af, at ændringerne i reglerne for opgørelse
af den afgiftspligtige mængde i lov om afgift af
kvælstofoxider træder i kraft den 1. juni 2010.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
stk. 02 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§
11) med angivelse af, at forslagene om rettelse af opgørelse
af betaling af CO2-afgifter, som et
bundfradrag kan fratrækkes i, og indførelse af
mulighed for skønsmæssig opgørelse af
bundfradrag i betalingen af CO2-afgifter træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra den
1. januar 2010.
Torsten Schack Pedersen
V Karsten Lauritzen V Mads Rørvig V
Jacob Jensen V Mikkel Dencker DF Pia Adelsteen DF
Mike Legarth KF Rasmus Jarlov KF Anders Samuelsen LA
nfmd. Nick Hækkerup S
John Dyrby Paulsen S Klaus Hækkerup S
René Skau Björnsson S Thomas Jensen S
Jesper Petersen SF Niels Helveg Petersen RV fmd. Frank Aaen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 162
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
3 | Henvendelse af 20/10-09 fra Jørgen
Gomme, Birkerød |
4 | Henvendelse af 21/10-09 fra Frie
Elforbrugere |
5 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
6 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
9 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 21/10-09 fra Frie Elforbrugere |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 20/10-09 fra Jørgen Gomme,
Birkerød |
11 | 2. udkast til betænkning |
12 | 3. udkast til betænkning |
13 | Henvendelse af 26/4-10 fra Dansk Solvarme
Forening |
14 | Meddelelse om nyt tidspunkt for afgivelse
af betænkning over lovforslaget |
15 | Henvendelse af 21/4-10 fra Dronninglund
Fjernvarme |
16 | Meddelelse vedrørende
skatteministerens kommentar til henvendelse af 21/4-10 fra
Dronninglund Fjernvarme til Det Energipolitiske Udvalg, omdelt
på L 162 - bilag 15. |
17 | Talepapir til
samrådsspørgsmål D, fra klima- og
energiministeren |
18 | Meddelelse om, at
betænkningsafgivelsen er udskudt til den 26. maj 2010 |
19 | 4. udkast til betænkning |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/4-10 fra Dansk Solvarme Forening |
21 | Henvendelse af 25/5-10 fra
PlanEnergi |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/5-10 fra PlanEnergi |
23 | Tilkendegivelse, fra
skatteministeren |
24 | Henvendelse af 27/5-10 fra
PlanEnergi |
25 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
26 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 27/5-10 fra PlanEnergi |
27 | 5. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 162
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om forslaget om
afgiftsnedsættelse for brug af elektricitet i el-patroner
også vil komme til at gælde for fjernvarmeværker,
der ikke er et kraft-varme-værk eller leverer fjernvarme til
fjernvarmenet, der også modtager fjernvarme fra
kraft-varme-værker, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm., om salg af elektricitet fra
anlæg på under 6 kW baseret på vedvarende
energikilder til nettet vil være indkomstskattepligtigt, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm., om producenten vil blive
indkomstskattepligtig eller afgiftspligtig, såfremt det som
følge af forskning og udvikling i lagring af elektricitet
bliver muligt at lagre elektricitet på forbrugsstedet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvad der forstås ved
»i egen forbrugsinstallation«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at bekræfte, at det i
kommentaren til lovforslaget fra Dansk Fjernvarme anføres,
at »I visse analyser af biogasanlæg konkluderes det, at
biogasanlæg har en negativ CO2-effekt, dvs. anlæggene fjerner
CO2-ækvivalenter fra
omgivelserne/naturen«, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om, hvad provenuet ville være
ved at indføre afgifter for emission af N2O (lattergas) med en afgift, der er
CO2-ækvivalent, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om der vil ske en reduktion af
afgifter for virksomheder omfattet af CO2-kvote-reglerne, hvis virksomheden
anvender vedvarende energikilder som en del af sin energiforsyning,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om at oplyse, om man kan etablere
flere anlæg til energiforsyning med vedvarende energi og
fortsat være omfattet af lovens regler for mindre
anlæg, når den samlede kapacitet ikke overstiger 6 kW,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om at oplyse, hvad normalforbruget af
strøm er i et hus med el-varme, og hvad der taler imod at
hæve grænsen fra 6 kW for disse huse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm., om bemærkningen om, at der
forfalder afgift ved forbrug, skal forstås således, at
hvis anlæggets indehaver i løbet af året
trækker på nettet, skal der betales afgift af den
trukne mængde strøm, jf. kommentaren til henvendelse
fra KWA Diesel A/S, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm., om bestemmelsen om, at
produktionskapaciteten er på højst 6 kW pr. husstand,
skal forstås således, at hvis f.eks. 20 almennyttige
boliger eller 20 andelsboliger etablerer et fælles
anlæg for forsyning med vedvarende energi på 120 kW,
vil de ikke være omfattet af bestemmelserne om betaling af
nettoforbruget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvad de provenumæssige
konsekvenser ville være af at lade alle almennyttige boliger
henholdsvis alle andelsboliger være omfattet af
bestemmelserne om betaling af nettoforbruget, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om at oplyse, om kvoterne reduceres i
Danmark og/eller EU, når man indfører mere vedvarende
energi, uden at de forøges tilsvarende i andre lande, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm., om en virksomhed, der er omfattet af
CO2-kvote-reglerne, tilgodeses, hvis
den anvender en øget mængde vedvarende energi, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvor mange varmeværker der
er i alt i Danmark, og hvor mange der samtidig er
kraftvarmeværker, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om konsekvenserne for biogas, hvis
der indføres en metanafgift, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, hvad biogasproducenternes
meromkostninger vil være af metanafgiften, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om konsekvenserne, hvis der i stedet
indføres en metan- og lattergasafgift på produktion og
håndtering af råstofferne til biogas, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvor mange kWh en
husstandsmølle med en effekt på 6 kW producerer om
året, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm., om husstandsmøller også
vil kunne drage fordel af det skattemæssige bundfradrag fra
den skematiske skatteordning, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
21 | Spm. om andre VE-anlæg end små
husstandsmøller kan få det samme bundfradrag som
vindmøller under den skematiske skatteordning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvilke præcise afstands-,
støj- og skyggeregler der gælder for vindmøller
med en effekt på 6 kW og derunder, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
23 | Spm., om der eksisterer regler for
udformningen (æstetisk) af møller med en effekt
på under 6 kW, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. om, hvor mange kWh andre små
VE-anlæg end solceller og husstandsmøller typisk
producerer pr. år, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om at yde teknisk bistand til
udarbejdelse af ændringsforslag, der sikrer, at anvendelse af
varmepumpeteknologi i afgiftsmæssig henseende ligestilles med
elpatronteknologien, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir
fra samrådet den 12. maj 2010 om
samrådsspørgsmål A-D, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. om, hvor mange decentrale
kraft-varme-værker der kører på stationære
stempelmotorer, og hvor mange der kører på andet, til
skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og
ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvilken teknologi man skal
investere i for at nedbringe mængden af uforbrændt
metan i motorerne, og hvad investeringsniveauet for det enkelte
værk er, til skatteministeren, kopi til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om at oplyse, hvilken del af
energiaftalen der henvises til, og tilsende udvalget kopi af denne
del af aftaleteksten, jf. ministerens svar på L 162 -
spørgsmål 20 »at der ifølge den
energipolitiske aftale skal arbejdes på:…«, til
skatteministeren, kopi til klima- og energiministeren, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvor mange kWh ejeren af et
VE-anlæg vil kunne anvende nettomålerprincippet for.
Svaret ønskes givet, så det dækker henholdsvis
solcelleanlæg, husstandsmøller (herunder
minimøller) og andre VE-anlæg (herunder
bioagasanlæg og anlæg, hvor der anvendes anden form for
biomasse), til skatteministeren, kopi til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm., om den del af strømmen, der
leveres til elnettet, kan få pristilskud med den
foreslåede ordning, til skatteministeren, kopi til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om at tilsende udvalget forskellige
eksempler, der viser, hvilke og hvor store indirekte og direkte
subsidier der gives til henholdsvis solcelleanlæg,
husstandsmøller og biomassefyrede anlæg med den
foreslåede ordning, til skatteministeren, kopi til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om, hvilke typer biomasseanlæg
der på nuværende tidspunkt kan få gavn af de
foreslåede ændringer, til skatteministeren, kopi til
klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om, hvilke eventuelle begrundelser
der er for ikke at udvide den eksisterende nettomålerordning
for solceller til også at dække erhvervsbygninger,
f.eks. ved at udvide den nuværende ordning for offentlige
bygninger (6 kW pr. 100 m2
bygningsareal), til skatteministeren, kopi til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
35 | Spm. om, hvad den præcise forskel
på nettoordningen i L 154 (Dalum Papirfabrik) og
nettoordningen i lovforslaget er, til skatteministeren, kopi til
klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm., om nettorordningen i L 154 (Dalum
Papirfabrik) også gælder for el produceret på
solceller, til skatteministeren, kopi til klima- og
energiministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om at tilsende udvalget sit talepapir
fra samrådet den 26. maj 2010 vedrørende L 162 -
samrådsspørgsmål E, til skatteministeren, kopi
til klima- og energiministeren, og ministerens svar
herpå |
38 | Spm. om at yde en fornyet teknisk bistand
til udarbejdelse af et tilsvarende ændringsforslag, men med
indarbejdelse af de begrænsninger, der er nævnt
øverst side 2 i henvendelsen af 25. maj 2010 fra
Plan-Energi, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | Spm., om et solcelleanlæg på
en stor virksomheds tag, hvorfra der kan hentes strøm til
virksomhedens eget forbrug, vil kunne opfattes som
statsstøtte af EU m.v., til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
| |
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
162
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm., om en afgift på
biogas ikke - uanset en forholdsvis større afgift på
naturgas - vil modvirke regeringens målsætning om 50
pct. energiudnyttelse af gylle til energi i 2020, til
skatteministeren og klima- og energiministeren |
B | Samrådsspm. om, hvad regeringen
mener konsekvenserne vil være af en afgift på metan og
lattergas fra håndtering af ubehandlet gylle m.v., til
skatteministeren og klima- og energiministeren |
C | Samrådsspm., om regeringen vil
være indstillet på at frafalde forslag om at lade
ikkefluktuerende VE-anlæg være omfattet af
nettomåleordningen, til skatteministeren og klima- og
energiministeren |
D | Samrådsspm. om, hvordan regeringen
vil fremme solcelleanlæg i Danmark ud over elementerne i
lovforslaget, således at også danske producenter af
solceller får et hjemmemarked, til skatteministeren og klima-
og energiministeren |
E | Samrådsspm. om, hvad ministerens
holdning er til at stille ændringsforslag, der sikrer, at
anvendelse af varmepumpeteknologi i afgiftsmæssig henseende
ligestilles med elpatroner, til klima- og energiministeren og
skatteministeren |
Bilag 2
Henvendelser og
skatteministerens kommentarer hertil
Henvendelserne og skatteministerens kommentarer hertil er
optrykt efter ønske fra udvalget:
.
Til
Folketinget - Skatteudvalget
J.nr. 2009-231-0026
Dato: 26. maj 2010
L 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og
forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen,
udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på
andre klimagasser end CO2
m.v.).
Hermed sendes kommentar til PlanEnergis henvendelse af 25. maj
2010 (L 162 - Bilag 21).
Troels Lund Poulsen
/Jørgen Holm Damgaard
Henvendelsen:
Henvendelsen vedrører energiprojekter, hvor varmepumper
og solvarme (VE) kombineres.
PlanEnergi nævner, at varmepumper foruden den elafgift
på 20,8 øre/kWh, som pålægges elpatroner,
som anvendes til elregulering, tillige pålægges en
afgift på 20,8 øre/kWh varme, som tages ud af et
varmelager. Elpatronordningen diskriminerer kraftigt varmepumperne,
der jo producerer f.eks. 3 gange så meget energi, som den
optagne energi.
PlanEnergi nævner også, at under de gældende
afgiftsregler er varmepumpers varmeproduktionspris på samme
niveau som varmeprisen fra en naturgasfyret kedel.
Brædstrup Fjernvarme og Dronninglund Fjernvarme har
fremsat ønske om afgiftsnedsættelse i forbindelse med
varmepumpedrift. PlanEnergi fremlægger en konkret
løsning.
PlanEnergi foreslår, at der for el til varmepumpedrift
gives en afgiftsnedsættelse til 20,8 øre/kWh
målt på elforbruget. Afgiftsnedsættelsen gives
under forudsætning af, at
- varmepumpen stilles til rådighed for elmarkedet
på samme måde som gasmotorer, og
- at afgiftsnedsættelsen gælder i max 2.500 timer
pr. år.
Kommentar:
Jeg har sendt en tilkendegivelse til Skatteudvalget med
anmodning om, at tilkendegivelsen indarbejdes i betænkningen
til L 162.
Det fremgår, at jeg under visse forudsætninger
gerne vil se på løsninger, der tilgodeser f.eks.
projektet hos Dronninglund Fjernvarme, som er omtalt i L 162 -
bilag 13.
Som det også fremgår skal EU's
statsstøtteregler iagttages, hvorved bemærkes, at
støtte, herunder afgiftslempelse, til vedvarende energi,
ikke må indebære overkompensation. Eventuel
støtte må ikke medføre, at prisen for varme fra
en varmepumpe bliver lavere end prisen for varme fra almindelig
kraftvarmeproduktion.
Skatteministeriet har vurderet, at hvis det forholder sig
sådan, som det er nævnt af PlanEnergi, at under de
gældende afgiftsregler er varmepumpers varmeproduktionspris
på samme niveau som varmeprisen fra en naturgasfyret kedel,
så vil en støtte i form af en afgiftslempelse
medføre overkompensation, hvorved EU's
statsstøtteregler ikke iagttages. Jeg henholder mig
hertil.
For god ordens skyld vil jeg i øvrigt nævne, at
det er ikke rigtigt, at varmepumper foruden den elafgift på
20,8 øre/kWh, som pålægges elpatroner, som
anvendes til elregulering, tillige pålægges en afgift
på 20,8 øre/kWh varme, som tages ud af et varmelager.
Efter elpatronordningen pålægges varmepumper
højst 20,8 øre/kWh varme (2010), som tages ud af et
varmelager, og ikke mere. Der betales altså ikke to gange
20,8 øre/kWh.
Fra: Per Alex Sørensen
[mailto:[email protected]]
Sendt: 27. maj 2010 11:53
Emne: SV: Skatteministerens kommentar
til Deres henvendelse af 25/5-2010 til skatteudvalget
Tak for kommentaren.
Der er en misforståelse med
hensyn til varmepumpeafgiften. Varmepumpens afgift
pålægges varmeproduktionen. Typisk anvendes 1 del el
bliver til 3 dele varme ved at man tager 2 dele varme fra f.eks. et
vandlager. Eldelen af varmeproduktionen pålægges derved
en afgift på 20,8 øre/kWh og varmen der tages fra
lageret pålægges også 20,8 øre/kWh. Det vi
beder om er, at man undlader at pålægge de 20,8
øre/kWh på varmen, der tages fra lageret.
At dette skulle være
overkompensation er vanskeligt at forstå uden en mere
detaljeret redegørelse. Der er jo typisk tale om varme, som
er afgiftsfritaget (fra solvarme, grundvand mv), men som nu
pålægges en afgift.
Hvis EU kan godkende
afgiftsreduktionen på elpatroner, må de også
kunne godkende dette.
Mvh.: Per Alex Sørensen
Til
Folketinget - Skatteudvalget
J.nr. 2009-231-0026
Dato: 27. maj 2010
L 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og
forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen,
udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på
andre klimagasser end CO2
m.v.).
Hermed sendes kommentar til PlanEnergis henvendelse af 27. maj
2010 (L 162 - Bilag 24).
Troels Lund Poulsen
/Marie Louise Hede
Henvendelsen:
Med henvendelsen kommenterer PlanEnergi min tidligere
kommentar til PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010 (L 162 -
Bilag 21).
PlanEnergi mener, at der er en misforståelse med hensyn
til varmepumpeafgiften. Det nævnes, at eldelen til en
varmepumpe pålægges en afgift på 20,8
øre/kWh, og at varmen, der tages fra varmelageret også
pålægges 20,8 øre/kWh.
Det, som PlanEnergi anmoder om, er, at man undlader at
pålægge de 20,8 øre/kWh på varmen, der
tages fra lageret.
At dette skulle være en overkompensation er vanskeligt
at forstå uden en mere detaljeret redegørelse.
Ifølge PlanEnergi vil der typisk være tale om varme,
som er afgiftsfritaget (fra solvarme, grundvand m.v.), men som nu
pålægges en afgift. Hvis EU kan godkende
afgiftsreduktionen på elpatroner, må de også
kunne godkende dette.
Kommentar:
For at undgå eventuelle misforståelser omkring de
relevante regler vil jeg kort nævne disse.
Den almindelige afgift på forbrug af elektricitet i 2010
udgøres af en energiafgift på 65,9 øre/kWh og
en energispareafgift 6,2 øre/kWh, i alt en afgift på
72,1 øre/kWh. Hvis elektricitet anvendes til drift af en
varmepumpe, vil det som udgangspunkt være denne afgift, som
skal betales.
For eldrevne varmepumper under elpatronordningen kan der
opnås delvis tilbagebetaling af afgiften på den
måde, at afgiftsbelastningen højst kan udgøre
20,8 øre pr. kWh varme ab værk, inkl. varme fra et
varmelager, jf. de nugældende regler i elafgiftslovens §
11, stk. 17, og CO2-afgiftslovens
§ 7, stk. 7.
Med den seneste henvendelse anmoder PlanEnergi om, at man
undlader at pålægge de 20,8 øre pr. kWh varme,
der tages fra lageret, hvilket angives at få den virkning, at
eldelen til en varmepumpe pålægges en afgift på
20,8 øre/kWh.
Jeg går ud fra, at dette svarer til forslaget i
PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010, hvorefter der »gives
en afgiftsnedsættelse for el til varmepumpedrift til 20,8
øre/kWh målt på elforbruget«.
Herudover er der spørgsmålet om, hvorvidt den af
PlanEnergi foreslåede afgiftsnedsættelse
indebærer overkompensation og dermed er problematisk i
forhold til EU reglerne om statsstøtte.
Det er Skatteministeriets vurdering, at hvis det forholder sig
sådan, som det er nævnt af PlanEnergi i henvendelsen af
25. maj 2010, at varmepumpers varmeproduktionspris under de
gældende afgiftsregler er på samme niveau som
varmeprisen fra en naturgasfyret kedel, så vil en
støtte i form af en afgiftslempelse for varmepumper
medføre overkompensation, hvorved EU's
statsstøtteregler ikke iagttages.
Med henvisning til ovenstående og til min tidligere
kommentar til PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010 (L 162 -
Bilag 21) kan jeg ikke umiddelbart imødekomme PlanEnergis
konkrete forslag om en afgiftslempelse for varmepumper.