Fremsat den 17. marts 2010 af klima- og
energiministeren (Lykke Friis)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
energibesparelser i bygninger
(Fremrykning af pligt til
energimærkning ved salg ved ejendomsformidler og
offentliggørelse af påtaler og advarsler, m.v.)
§ 1
I lov om fremme af energibesparelser i bygninger,
jf. lov nr. 585 af 24. juni 2005, som ændret ved § 18 i
lov nr. 308 af 30. april 2008 samt ved § 4 i lov nr. 1400 af
27. december 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 3, udgår
»eller træffe konkret afgørelse«.
2. I
§ 6, stk. 2, udgår
»eller en ejerlejlighed« og »henholdsvis
ejerlejlighedens«.
3. I
§ 6 indsættes efter stk. 2,
som nyt stykke:
»Stk. 3. Hvis en
køber af en ejerlejlighed ikke har fået udleveret
ejendommens eller ejerlejlighedens energimærkning inden
indgåelse af salgsaftalen, og sælgeren ikke efter
påkrav har udleveret energimærkningen, er køber
berettiget til at lade energimærkning udarbejde for
ejerforeningens regning, såfremt dette sker inden for en
rimelig frist.«
Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5.
4. I
§ 6, stk. 3, som bliver stk. 4,
ændres »Stk. 1 og 2« til: »Stk.
1-3«.
5. I
§ 6, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes i 1. pkt. efter
»sin forpligtelse om at fremlægge
energimærkning«: »forud for eventuel
ejendomsformidlers annoncering af lejligheden til salg
og«.
6. I
§ 6, stk. 4, 2. pkt., der bliver
stk. 5, 2. pkt., udgår »eller som sælger af
ejerlejligheden forlange udgifter efter stk. 2 dækket af
ejerforeningen«.
7. I
§ 8, stk. 2, ændres
»overdragerens regning« til
»boligfællesskabets regning«.
8. I
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »sin forpligtelse om at fremlægge
energimærkning«: »forud for eventuel
ejendomsformidlers annoncering af boligenheden til salg
og«.
9. I
§ 8, stk. 4, 2. pkt., udgår
»eller forlange udgifter efter stk. 2 dækket af
boligfællesskabet«.
10.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8
a. Ved salg ved ejendomsformidler af en ejendom eller
ejerlejlighed, jf. § 6, skal sælger forud for
annoncering af sælgers ejendom eller ejerlejlighed udlevere
energimærkning til ejendomsformidleren.
Stk. 2. Ved overdragelse
ved ejendomsformidler af en andel, anpart eller aktie i et
boligfællesskab, jf. § 8, skal overdrager forud for
annoncering af boligenheden udlevere energimærkning til
ejendomsformidleren.«
11. I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 6-8«:
»a«.
12. I
§ 10, stk. 2, indsættes
efter »§§ 6-8«: »a«.
13. § 21,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 21. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at offentlige
institutioner og virksomheder m.v., som er nævnt i § 22,
stk. 1,
1) skal
gennemføre rentable energibesparelser, herunder de
besparelsesprojekter, der identificeres i medfør af regler i
denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov,
2) skal sikre, at
opførelse, drift, vedligehold m.v. af bygninger, herunder
tekniske anlæg, sker på en energieffektiv
måde,
3) skal udpege en
energiansvarlig for institutionens eller virksomhedens bygninger
til at varetage nærmere fastsatte opgaver vedrørende
bygningernes energi- og vandforbrug,
4) skal foretage
indberetning af overordnede forbrugstal vedrørende
bygningers energi- og vandforbrug,
5) skal
synliggøre løbende registreringer af energi- og
vandforbruget samt kontrolresultater for tekniske anlæg i
henhold til kapitel 7 og synliggøre tiltag, der er foretaget
for at nedbringe energiforbruget,
6) ved
indgåelse, forlængelse eller genforhandling af
lejeaftale for privatejede bygninger eller dele heraf skal sikre,
at det pågældende lejemål opfylder visse
energikrav og
7) skal optage
forhandlinger med eventuelle øvrige ejere med henblik
på at tilskynde, at opførelse, drift, vedligehold m.v.
af bygninger, herunder tekniske anlæg, sker på
energieffektiv måde, og opfordre eventuelle ikke-offentlige
brugere til at foretage energiinvesteringer og udvise energirigtig
adfærd.«
14. I
§ 21 indsættes efter stk. 1,
som nyt stykke:
»Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at i det omfang
offentlige institutioner og virksomheder m.v., som er nævnt i
§ 22, stk. 1, indgår aftale med en bygningsejer om at
varetage en bygnings drift, skal de offentlige institutioner og
virksomheder m.v. ved indgåelsen af aftalen sikre, at
forpligtelser i medfør af stk. 1 opfyldes.«
Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.
15. I
§ 24, stk. 2, indsættes som
nr. 10:
»10)
Offentliggørelse af navne på og
firmatilknytningsforhold for energikonsulenter og tekniske
eksperter, der har fået en påtale eller advarsel som
følge af alvorlige eller gentagne fejl i
energimærkninger eller eftersyn.«
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger |
|
| Indledning |
2. | Lovforslagets indhold |
| 2.1. | Angivelse af energimærke forud for
annoncering af boliger til salg |
| | 2.1.1. | Gældende ret |
| | 2.1.2. | Lovforslagets nærmere
udformning |
| 2.2. | Offentliggørelse af påtaler
og advarsler |
| | 2.2.1. | Gældende ret |
| | 2.2.2. | Lovforslagets nærmere
udformning |
3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne |
6. | De miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Hørte myndigheder og
organisationer |
9. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
Energistyrelsen fik gennemført en uafhængig
evaluering af den danske energimærkningsordning i 2008, "En
vej til flere og billigere energibesparelser" ved Ea Energianalyse
m.fl. Evalueringen forefindes på Energistyrelsens hjemmeside:
www.ens.dk. En del af denne evaluering vedrørte
energimærkningsordningen for bygninger, og det vurderedes, at
den danske energimærkningsordning var ineffektiv, idet
evalueringen ikke kunne påvise, at den afstedkom nogen
energibesparelser.
På denne baggrund er der blevet identificeret en
række områder, hvor energimærkningsordningen kan
ændres med det formål at aktivere
energimærkningerne, således at omfanget af besparelser,
som realiseres i forlængelse af energimærkninger,
øges. Samtidig har disse ændringer som
målsætning at reducere omkostningerne ved udarbejdelse
af mærkningerne. En del af disse ændringer er blevet
gennemført administrativt indenfor de gældende rammer
for energimærkningsordningen, som f.eks. ændring af
retningslinjerne for udarbejdelse af energimærkningerne og
energimærkningernes gyldighedsperiode. Herudover er der en
række tiltag, som vil kræve lovændring, som
f.eks. krav om energimærkning forud for annoncering af
boliger til salg og offentliggørelse af
disciplinærsager vedrørende energikonsulenter og
tekniske eksperter, hvilket er baggrunden for fremsættelsen
af nærværende lovforslag.
Dette vil kunne bidrage til den række mål om
reduktion af CO2-udledning i
medfør af EU's klima- og energipakke fra 2008, som Danmark
er underlagt og som blandt andet betyder, at Danmark skal reducere
de ikke kvoteomfattede drivhusgasemissioner med 20 pct. i 2020. Den
eksisterende danske boligmasse står for ca. 40 pct. af den
samlede danske CO2-udledning.
2. Lovforslagets
hovedindhold
Hovedindholdet af lovforslaget er krav om energimærkning
allerede forud for indgåelse af formidlingsaftale og hjemmel
til at fastsætte regler om at offentliggøre navne
på konsulenter og tekniske eksperter, som har fået
påtaler og advarsler vedrørende energimærkninger
og tekniske eftersyn.
Forslaget stiller krav om, at sælgere forpligtes til at
have tilvejebragt energimærkning af deres ejendom forud for
annoncering af boligen til salg, når salg foregår ved
ejendomsmægler. Dette forslag skal ses i sammenhæng
med, at Økonomi- og Erhvervsministeriet med hjemmel i lov om
omsætning af fast ejendom vil stille krav om, at
ejendomsmæglere skal angive en ejendoms energimærke i
forbindelse med annoncering af ejendomme til salg.
Herudover indeholder forslaget hjemmel til at fastsætte
regler om at offentliggøre navne på konsulenter og
tekniske eksperter, som har fået påtaler og advarsler
vedrørende energimærkninger og tekniske eftersyn.
Formålet er at styrke forbrugeroplysningen. Samtidig er det
hensigten at forbedre energimærkningernes og eftersynenes
kvalitet og sikre lige konkurrencevilkår blandt
energikonsulenter og tekniske eksperter. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 15.
Forslaget indeholder desuden ændring af ministerens
hjemmel til at fastsætte regler om energiforbrug i offentlige
institutioners og virksomheders bygninger, jf. forslagets § 1,
nr. 13 og 14. Der er i vidt omfang tale om en videreførelse
af den gældende § 21, hvorefter ministeren kan
fastsætte regler om energibesparelser i offentlige
institutioner m.v. Forslaget indeholder præciseringer og i et
vist omfang en udvidelse af det område som ministeren kan
fastsætte regler for. Ændringen af bestemmelsen om
ministerens beføjelser til at fastsætte regler om
energibesparelser i offentlige institutioner m.v. sker med henblik
på at udmønte regeringens beslutning af 25. september
2008 om, at staten skal reducere sit energiforbrug med 10 pct. i
2011 i forhold til forbruget i 2006. Denne målsætning
er fastlagt på baggrund af energiaftalen af 21. februar 2008,
hvoraf det fremgik, at regeringen skulle forelægge et
oplæg om skærpelse af energispareindsatsen i staten for
aftaleparterne inden 1. oktober 2008. På denne baggrund
godkendte forligskredsen ovenstående målsætning
den 30. september 2008.
Endelig indeholder forslaget en række mindre tekniske og
redaktionelle ændringer.
2.1. Angivelse af energimærke forud
for annoncering af boliger til salg
2.1.1. Gældende ret
I dag stilles der krav om, at energimærkning skal
udleveres, inden aftale om salg indgås, jf. lovens § 6,
stk. 1, og § 8, stk. 1. Dette er suppleret med en regel om, at
køber er berettiget til at få energimærkning
foretaget på sælgers regning, hvis energimærkning
ikke foreligger inden salget, jf. § 6, stk. 2, og § 8,
stk. 2.
De hidtidige erfaringer har dog vist, at effekten af at knytte
kravet om energimærkning til selve salgstidspunktet er
minimal, da køber typisk allerede har besluttet sig for
køb på dette tidspunkt.
Det følger allerede af lovgivningen i dag, at der er et
offentligt tilgængeligt register hvor energimærkninger
udarbejdet efter den 1. september 2006 fremgår. Registerets
data offentliggøres gennem www.boligejer.dk, hvor
energimærket findes ved at indtaste adressen for ejendommen.
Såfremt der er udarbejdet energimærkning for en
ejendom, vil mærket således være umiddelbart
tilgængeligt for ejendomsmægleren.
Ejendomsmægleren vil således have mulighed for at
rekvirere energimærket såvel direkte fra sælger
som fra registeret.
Det bemærkes, at det følger af lovens § 9,
at overdragelse ved arv, gave, tvangsauktion samt overdragelse fra
insolvent bo eller overdragelse til ægtefælle eller
samlever ikke er omfattet af pligten til at få udarbejdet
energimærkning.
2.1.2. Forslagets nærmere
udformning
Forslaget stiller krav om, at sælgere forpligtes til at
have foretaget energimærkning af deres ejendom forud for
annoncering, når salg foregår ved ejendomsmægler.
Dette sker med henblik på at etablere forudsætningerne
for at kunne stille krav om, at ejendomsmæglere forpligtes
til at angive en ejendoms energimærke i forbindelse med
annoncering af ejendomme til salg.
Formålet med denne annonceringspligt er, at bygningens
energitilstand bliver synlig for mulige købere af ejendomme,
således at dette kan indgå som en parameter for
købere. Det har på andre områder vist sig, at
synliggørelsen af energiforbruget for energiforbrugende
produkter kan spille en vigtig rolle i forbindelse med
køberens valg i købssituationen, idet køberen
får mulighed for at vælge energieffektive produkter,
f.eks. ved energimærkning af energiforbrugende apparater. I
forhold til handel med ejendomme vil annonceringen af
mærkningen betyde, at mulige købere kan inddrage dette
hensyn i deres overvejelser, og dermed vil oplysning om
energimærket kunne få betydning for
prisfastsættelsen af ejendommen. Hermed vil annonceringen
samtidig også kunne tilskynde sælgeren til at
energirenovere bygningen for at opnå en højere
energieffektivitet.
Det foreslås med nærværende forslag at
stille krav om, at en sælger har pligt til at udlevere
energimærkning til ejendomsmægler forud for
ejendomsmæglers annoncering af sælgeres ejendom. Der
vil her være tale om fremrykning af pligten til at have
udarbejdet energimærkning i de tilfælde, hvor
sælger ønsker at sælge sin ejendom via en
ejendomsmægler. I forlængelse heraf vil pligten for
ejendomsmæglere til at angive energimærket ved
annoncering af ejendomme til salg blive gennemført ved
ændring af bekendtgørelse nr. 695 af 22. juni 2006 om
formidling, udbud og rådgivning ved omsætning af fast
ejendom (Formidlingsbekendtgørelsen) og
bekendtgørelse nr. 733 af 27. juni 2006 om formidling, udbud
og rådgivning ved omsætning af private
andelsboligforeninger m.v. Dette vil kunne ske med hjemmel i lov om
omsætning af fast ejendom. En sådan ændring af
formidlingsbekendtgørelserne vil træde i kraft
samtidigt med dette lovforslags ikrafttræden.
En forudsætning for, at ejendomsmæglerne kan
forpligtes til at angive energimærket i forbindelse med
annoncering er, at energimærket stilles til rådighed
for mæglerne. Dette skal sælgere forpligtes til,
hvilket foreslås med dette forslag.
I de tilfælde, hvor ejendommen sælges privat, vil
der efter forslaget fortsat først være krav om, at
energimærkning er udleveret til køber, inden aftale om
salg indgås.
Det følger af den gældende § 9, at
overdragelse ved arv, gave, tvangsauktion samt overdragelse fra
insolvent bo eller overdragelse til ægtefælle eller
samlever ikke anses som salg omfattet af § 6, stk. 1, eller
overdragelse omfattet af § 8, stk. 1. Ved denne bestemmelse
undtages visse særlige overdragelsesformer, hvor de
almindelige hensyn vedrørende energimærkning over for
en køber eller erhverver ikke er til stede, fra
forpligtelsen til at fremlægge energimærkning ved salg
eller overdragelse af brugsret.
Den foreslåede fremrykkede pligt til
energimærkning i medfør af den foreslåede §
8 a vedrører salg af ejendomme og ejerlejligheder i
medfør af § 6, stk. 1, og overdragelser af
andelslejligheder m.v. i medfør af § 8, stk. 1. Derfor
vil overdragelse ved tvangsauktion og overdragelse fra insolvent bo
ikke være omfattet af forslagets krav om tilvejebringelse af
energimærkning forud for annoncering af ejendomme m.v. til
salg, da denne type overdragelser ikke er omfattet af pligt til
energimærkning, jf. § 6, stk. 1 og § 8, stk. 1. Der
er ved nærværende forslag ikke fundet anledning til at
skulle ændre herpå vedrørende disse
særlige overdragelsesformer.
2.2. Offentliggørelse af
påtaler og advarsler
2.2.1. Gældende ret
Klima- og energiministeren fører efter de
gældende regler tilsyn med energikonsulenters og tekniske
eksperters virksomhed. Hvis der konstateres alvorlige eller
gentagne fejl i energimærkningerne eller de tekniske
eksperters eftersyn, kan der gives påtale eller tildeles
advarsel eller godkendelse, beskikkelse, certificering eller
registrering af energikonsulenter eller tekniske eksperter kan
inddrages, jf. lovens § 24, stk. 2.
2.2.2. Forslagets nærmere
udformning
Det foreslås, at klima- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at tildeling af påtaler og
advarsler til energikonsulenter og tekniske eksperter som
følge af alvorlige eller gentagne fejl i
energimærkninger eller eftersyn, kan offentliggøres.
Dette omfatter offentliggørelse af navne og
firmatilknytningsforhold for energikonsulenter eller tekniske
eksperter, der har fået tildelt en påtale eller
advarsel.
I forlængelse heraf foreslås den eksisterende
bemyndigelse i den gældende § 24 udvidet til også
at omfatte fastsættelse af regler om offentliggørelse
af navne på og firmatilknytningsforhold for energikonsulenter
og tekniske eksperter, der har fået tildelt en påtale
eller advarsel på grund af alvorlige eller gentagne fejl i
energimærkningerne eller i eftersynene. Formålet er at
styrke forbrugeroplysningen. Samtidig er det hensigten at forbedre
rapporternes kvalitet og sikre lige konkurrencevilkår blandt
energikonsulenterne og de tekniske eksperter.
Bemyndigelsen til offentliggørelse af navne og
firmatilknytningsforhold på energikonsulenter og tekniske
eksperter indskrænkes til kun at omfatte afgørelse om
advarsel eller påtale og ikke inddragelse af godkendelse,
beskikkelse og certificering, idet energikonsulenterne og de
tekniske eksperter i sidstnævnte tilfælde netop
fratages muligheden for at udarbejde energimærkninger og
eftersyn, hvorfor der ikke er behov for at give potentielle kunder
oplysninger om denne type afgørelser.
Bemyndigelsen til at offentliggøre afgørelser om
påtaler og advarsler, planlægges indenfor
energimærkningsordningen udmøntet således, at
beskikkede energikonsulenter alene vil kunne få deres navne
og firmatilknytningsforhold offentliggjort i forbindelse med en
advarsel som følge af alvorlige eller gentagne fejl i
energimærkninger. Beskikkede energikonsulenter vil ikke kunne
få offentliggjort deres navne eller firmatilknytningsforhold
på baggrund af en påtale. Certificerede
energimærkningsfirmaer kan ikke modtage advarsler som
følge af alvorlige eller gentagne fejl i
energimærkninger, men derimod påtaler. Derfor forventes
hjemmelen for offentliggørelse af påtaler
udmøntet for så vidt angår certificerede
energimærkningsfirmaer.
Det er hensigten at offentliggøre navne og
firmatilknytningsforhold på www.boligejer.dk og/eller andre
tilsvarende hjemmesider, som har bygningsejere som målgruppe.
Det forudsættes, at en energikonsulent eller teknisk ekspert
og det pågældende firma maksimalt kan stå
på listen i tre år efter tildelingen af påtalen
eller advarslen.
Der forventes fastsat regler om, at offentliggørelsen
tidligst kan ske fire uger efter tildelingen af påtalen eller
advarslen. Baggrunden herfor er, at der er fire ugers klagefrist
for indgivelse af klage til Energiklagenævnet i medfør
af lovens § 29. Hvis afgørelsen indgives for
Energiklagenævnet, kan offentliggørelse dog ikke ske,
førend endelig afgørelse i sagen foreligger.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der kan rejses
spørgsmål om, hvorvidt den foreslåede ordning om
offentliggørelse af navne på og
firmatilknytningsforhold for energikonsulenter og tekniske
eksperter, der har fået tildelt en påtale eller
advarsel, indebærer en fravigelse af de almindelige
principper, som ligger bag reglerne i forvaltningslovens
bestemmelser om tavshedspligt samt reglerne i persondataloven.
På denne baggrund har Klima- og Energiministeriet - ved
vurderingen af, om offentliggørelsesordningen bør
indføres - foretaget en afvejning af på den ene side
energikonsulenternes og de tekniske eksperters interesse i at
beskytte oplysninger om deres eventuelle fortrolige forhold og
på den anden side offentlighedens interesse i, at de
nævnte oplysninger offentliggøres.
Det er Klima- og Energiministeriets vurdering, at de hensyn,
der begrunder offentliggørelsesordningen, herunder hensynet
til forbrugeroplysning samt sikring af lige
konkurrencevilkår, er tilstrækkelige vægtige til
- set i forhold til energikonsulenternes og de tekniske eksperters
interesse i at beskytte oplysninger om deres forhold - at der
bør være adgang til på Internettet at
offentliggøre navne på energikonsulenter og tekniske
eksperter samt de pågældende firmaer, der har
fået tildelt en påtale eller advarsel samt om deres
firmatilknytningsforhold. Oplysninger om firmatilknytningsforhold
skal sikre forbrugerne gennemsigtighed, så forbrugerne har
mulighed at identificere de energikonsulenter og tekniske eksperter
og evt. fravælge firmaer, hvor flere ansatte har begået
alvorlige eller gentagne fejl i energimærkningerne eller
eftersyn. Samtidig vil en angivelse af firmanavn kunne bidrage til,
at virksomhederne tager et større ansvar for, at deres
ansatte leverer fagligt velkvalificeret arbejde.
Da spørgsmålet om forholdet til tavshedspligten -
som anført ovenfor - kan give anledning til tvivl,
foreslås det, at der indføres en særskilt
hjemmel til at indføre en ordning om offentliggørelse
af de nævnte oplysninger.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at den omtalte
offentliggørelsesordning skal efterleve de
standardvilkår, som Datatilsynet fastsætter i
medfør af persondatalovens § 9, stk. 3, dog
bortset fra vilkåret om, at der skal foretages en
anonymisering i relation til de pågældende
energikonsulenter og tekniske eksperter. Baggrunden for fravigelsen
af dette vilkår er, at en anonymisering - der bl.a. vil
bestå i udeladelse af energikonsulentens eller den tekniske
eksperts personnavn - vil være i strid med et
væsentligt formål med
offentliggørelsesordningen.
Det skal i øvrigt bemærkes, at det fortsat vil
gælde som en betingelse for at tildele en påtale eller
advarsel som følge af fejl i energimærkningerne eller
i eftersyn, at der foreligger alvorlige eller gentagne fejl, og der
vil således bestå den fornødne proportionalitet
mellem på den ene side hensynet til at forebygge fejl i
energimærkningerne og i eftersynene og på den anden
side de mulige konsekvenser, det vil have for den enkelte
energikonsulent eller tekniske ekspert og dennes firma, at det
på Internettet offentliggøres, at vedkommende har
fået tildelt en påtale eller advarsel.
3. De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Det forventes, at lovforslaget ikke vil have negative
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner. Der kan evt. forekomme behov for
yderligere investeringer i energibesparelsesprojekter. Da der med
lovforslaget alene lægges op til at fastsætte krav om
at der gennemføres rentable projekter, vil besparelsen som
minimum tjenes hjem inden for tiltagets levetid.
4. De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget har
derfor ikke været forelagt Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. De økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget forventes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for sælgere af fast ejendom. I
visse tilfælde vil der blive stillet krav om fremrykning af
tidspunktet for, hvornår energimærkning skal foreligge
i forbindelse med salg af ejendomme, men der vil ikke i
øvrigt være tale om skærpede krav til
sælgere.
Købere af fast ejendom vil med forslaget blive oplyst
om en ejendoms energimærkning på et tidligere stadie i
en købsproces, hvorfor energimærkningen kan
indgå som en mere aktiv parameter for køberes
beslutningsproces for valg af ejendom.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Formålet med forslaget er at følge op på
den evaluering, der blev gennemført af
energimærkningen i 2008 med henblik på at aktivere
energimærkningerne, således at omfanget af
energibesparelser, som realiseres i forlængelse af
energimærkninger, øges. I det omfang der opnås
energibesparelser, vil dette også medføre reduceret
CO2-udledning.
Dette vil kunne bidrage til den række mål om
reduktion af CO2-udledning i
medfør af EU's klima- og energipakke fra 2008, som Danmark
er underlagt og som blandt andet betyder, at Danmark skal reducere
de ikke kvoteomfattede drivhusgasemissioner med 20 pct. 2020. Den
eksisterende danske boligmasse står for ca. 40 pct. af den
samlede danske CO2-udledning.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ABF Andelsboligforeningernes Fællessekretariat,
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S,
Ankenævnet på energiområdet, Boligselskabernes
Landsforening, BOSAM - Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark,
Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter
(BfBE), Byggecentrum, Bygherreforeningen, DANAK (Den Danske
Akkrediterings- og Metrologifond), Danmarks Lejerforeninger, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Energi Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarmeforening,
Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk Standard, Dansk
Varme Service, DVS, Dansk Ventilation, Danske Regioner,
Datatilsynet, Dong Energy, DS Håndværk og Industri,
Ejendomsforeningen Danmark, Energiforum Danmark (Foreningen for
energi og miljø), Energiklagenævnet, Energiservice
A/S, Energitilsynet, Energitjenesten, Erhvervslejernes
Landsorganisation, Forbrugerrådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen af
Varmepumpefabrikanter i Danmark, Frie Elforbrugere,
Fællessekretariatet for Hovedstadens Naturgas I/S og Naturgas
Midt-Nord, GasTech A/S, Glenco A/S,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), KL - Økonomisk Sekretariat, Kommunernes
Landsforening, Konstruktørforeningen, Lejernes
Landsorganisation (LLO), Naturgas Fyn, Parcelhusejernes
Landsforening, Samvirkende Energi- og Miljøforeninger,
Skorstensfejerlauget, Statoil, Statoil Gazelle A/S, Tekniq og
Teknologisk Institut.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Der kan evt. forekomme behov for
yderligere investeringer til energibesparelsesprojekter. Da der kun er krav om at der
gennemføres rentable projekter, vil besparelsen som minimum
tjenes hjem inden for tiltagets levetid. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Købere vil have en bedre indsigt i
boligers energiforbrug forud for beslutning om køb af
bolig. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | I det omfang forslaget fører til
energibesparelser i bygninger, vil dette have en afledt positiv
virkning på miljøet ved reduceret CO2-udledning | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås med ændringen af § 2, stk. 3, at klima- og
energiministeren ikke længere skal kunne træffe konkret
afgørelse om, at visse bygninger og bygningskategorier samt
dele af bygninger undtages fra krav enten i loven eller i regler
fastsat i medfør af loven. Ministeren vil herefter alene
kunne undtage bygninger m.v. fra krav i loven eller regler fastsat
i medfør af loven ved fastsættelse af regler
herom.
Der har hidtil ikke været sager, hvor ministeren har
fundet anledning til at give dispensation fra denne bestemmelse i
enkeltsager, hvorfor det er fundet mest hensigtsmæssigt at
fjerne denne hjemmel.
I det omfang, der er behov for at undtage visse bygninger m.v.
vil det fortsat kunne ske gennem fastsættelse af regler. Det
bemærkes, at der allerede i dag er fastsat regler om
undtagelse af visse typer af bygninger og bygningskategorier i
bekendtgørelse nr. 228 af 7. april 2008 om
energimærkning af bygninger.
Det skal herudover yderligere bemærkes, at loven fortsat
giver ministeren mulighed for at undtage visse offentlige
institutioner eller virksomheder fra krav i lovens kapitel 8 eller
regler fastsat i medfør heraf, jf. § 21, stk. 3 og
§ 22, stk. 2.
Til nr. 2
Den gældende § 6, stk.
2, regulerer, hvem der er forpligtet til at afholde en
købers omkostninger for at få udarbejdet en
energimærkning, hvis dette ikke forelå, inden der blev
indgået salgsaftale, og køber efterfølgende
får foretaget en energimærkning inden for en rimelig
frist.
Det foreslås, at den gældende § 6, stk. 2,
opdeles i to nye stykker, hvorefter salg af ejendomme generelt
reguleres i stk. 2 og salg af ejerlejligheder reguleres i et nyt
stk. 3.
Den foreslåede ændring af § 6, stk. 2, er
således alene en konsekvens af, at forpligtelsen til at
afholde købers omkostninger i forbindelse med salg af en
ejerlejlighed foreslås reguleret i en ny § 6, stk. 3,
jf. forslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Bestemmelsen regulerer, hvem der er forpligtet til at afholde
købers omkostninger for at få udarbejdet en
energimærkning, hvis energimærkningen ikke
forelå, inden der blev indgået salgsaftale, og
køber efterfølgende får foretaget en
energimærkning inden for en rimelig frist.
Det foreslås, at køber af en ejerlejlighed skal
kunne søge sine omkostninger til energimærkning af
ejendommen dækket direkte hos ejerforeningen. Hermed
undgår sælger at skulle bære købers
omkostninger til energimærkning og efterfølgende
skulle kræve beløbet refunderet af
ejerforeningen.
Efter de gældende regler vil det altid være
sælger af en ejerlejlighed, der er forpligtet til at afholde
købers omkostninger, såfremt køber efter
indgåelse af salgsaftale ikke efter påkrav har
fået udleveret energimærkningen, og køber
derefter får udarbejdet energimærkning inden for en
rimelig frist. Herefter vil sælger kunne søge regres
for denne omkostning hos ejerforeningen i medfør af den
gældende § 6, stk. 4, hvilket ophæves jf.
forslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 4
Det foreslås, at den gældende § 6, stk. 3, i forslaget stk. 4,
ændres, således at stk. 1-3 ikke ved aftale mellem
parterne kan fraviges til skade for køberen. I følge
den gældende stk. 3 kan reglerne i stk. 1 og 2 om
energimærkning ved salg ikke ved aftale mellem parterne
fraviges til skade for køberen.
Den forslåede ændring er en
konsekvensændring af, at stk. 2 foreslås opdelt i to
stykker, hvorfor den gældende henvisning til stk. 1 og 2
efter forslaget ændres til stk. 1-3.
Til nr. 5
Der foreslås en tilføjelse til den gældende
§ 6, stk. 4, i forslaget stk. 5, 1.
pkt., således at en ejer af en ejerlejlighed kan
kræve ejendommens energimærkning udleveret af
ejerforeningen allerede forud for annoncering af lejligheden til
salg og ikke først forud for indgåelse af salgsaftale,
som det følger af loven i dag. Dette er en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
nye § 8 a, jf. forslagets § 1, nr. 10.
Til nr. 6
Med forslaget til ændring af den gældende § 6, stk. 4, i forslaget stk. 5, 2.
pkt., udgår sælgers mulighed for at kræve
regres hos ejerforeningen for afholdte udgifter over for
køber i medfør af den gældende § 6, stk.
2, til energimærkning af hele den ejendom som lejligheden
indgår i. Dette er en konsekvens af, at køber nu
direkte kan søge sine omkostninger dækket af
ejerforeningen, jf. forslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 7
I forslaget til ændring af den gældende § 8, stk. 2, foreslås det, at
boligfællesskabet og ikke overdrageren skal afholde
erhververs eventuelle udgifter til energimærkning.
Efter de gældende regler vil det altid være
overdrager af en andel, anpart eller aktie i et
boligfællesskab, der er forpligtet til at afholde erhververs
omkostninger, såfremt erhverver efter indgåelse af
salgsaftale ikke efter påkrav har fået udleveret
energimærkningen, og erhverver derefter får udarbejdet
energimærkning inden for en rimelig frist. Herefter vil
overdrager kunne søge regres for denne omkostning hos
boligfællesskabet i medfør af den gældende
§ 8, stk. 4.
Med forslaget vil erhverver af en andel, anpart eller aktie i
et boligfællesskab kunne søge sine omkostninger til
energimærkning af ejendommen dækket direkte hos
boligfællesskabet. Hermed undgår overdrager at skulle
bære erhververs omkostninger til energimærkning og
efterfølgende skulle kræve beløbet refunderet
af boligfællesskabet. Denne adgang til regres foreslås
ophævet med forslagets § 1, nr. 9.
Til nr. 8
Der foreslås en tilføjelse til den gældende
§ 8, stk. 4, 1. pkt.,
således at en ejer af en andel, anpart eller aktie i et
boligfællesskab kan kræve ejendommens
energimærkning udleveret af boligfællesskabet allerede
forud for annoncering af boligenheden til salg og ikke først
forud for indgåelse af salgsaftale, som det følger af
loven i dag. Dette er en konsekvensændring som følge
af den foreslåede nye § 8 a, jf. forslagets § 1,
nr. 10.
Til nr. 9
Med forslaget til ændring af den gældende § 8, stk. 4, 2. pkt., ophæves
overdragers mulighed for at kræve regres hos
boligfællesskabet for afholdte udgifter over for en erhverver
i medfør af den gældende stk. 2 til
energimærkning af den ejendom, som boligenheden indgår
i. Dette er en konsekvens af, at erhverver nu direkte kan
søge sine omkostninger dækket af
boligfællesskabet, jf. den foreslåede ændring af
§ 8, stk. 2, jf. forslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 10
Det følger af den foreslåede § 8 a, at sælger af en ejendom
eller ejerlejlighed eller overdrager af en andel, anpart eller
aktie i et boligfællesskab skal udlevere energimærkning
til ejendomsformidler forud for dennes annoncering af ejendommen
m.v. Bestemmelsen sikrer, at sælgere af ejendomme m.v.
forpligtes til at fremskaffe energimærkning til
ejendomsmæglere til brug for annoncering af ejendommen.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den ændring af
formidlingsbekendtgørelserne, som vil blive foretaget hvis
dette lovforslag vedtages. Der henvises til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 11
Forslaget til ændring af den gældende § 10, stk. 1, 1. pkt., er en
konsekvensændring som følge af den nye
foreslåede § 8 a, således at energimærkning
der skal udleveres i medfør af § 8 a, også skal
være gyldig og udarbejdet efter reglerne i § 3 og §
4. Hvis der foreligger flere energimærkninger for ejendommen
eller enheden, skal den senest udarbejdede energimærkning
fremlægges i forbindelse med salget, herunder ligeledes forud
for indgåelse af formidlingsaftale med henblik på salg,
samt i forbindelse med udlejningen eller overdragelsen, jf. den
gældende bestemmelse i § 10, stk. 1, 2. pkt..
Til nr. 12
Forslaget til ændring af den gældende § 10, stk. 2, er en
konsekvensændring som følge af den nye
foreslåede § 8 a, således ministeren også
kan fastsætte nærmere regler om udlevering af
energimærkning til berettigede efter § 8 a, herunder
betingelser for elektronisk udlevering, samt om frister for
udleveringen.
Til nr. 13
I medfør af den gældende § 21, kan der
fastsættes regler om energibesparelser i offentlige
institutioner m.v., jf. § 22, stk. 1.
De foreslåede ændringer i stk. 1 er en
ændring af nr. 1, hvorefter der
kan fastsættes regler om at offentlige institutioner m.v.
skal gennemføre rentable energibesparelsesprojekter i de
bygninger, de ejer, herunder de besparelsesprojekter, der
identificeres ved energimærkninger udarbejdet i medfør
af regler i denne lov eller regler fastsat i medfør af denne
lov. Formålet med denne ændring er at præcisere,
at der kan stilles krav om, at der skal gennemføres
energibesparelsesprojekter, blot investeringen er rentabel inden
for investeringens estimerede levetid. Samtidig giver bestemmelsen
mulighed for, at energibesparelsesprojekterne kan identificeres
på andre måder end ved energimærkning. Der kan i
forbindelse med fastsættelse af sådanne regler
også fastsættes tidsfrister for, hvornår
projekterne skal være gennemført. I nr. 2 gives der hjemmel til at stille krav
om, at offentlige institutioner m.v. skal sikre, at
opførelse, drift og vedligehold m.v. af bygninger sker
på en energieffektiv måde. Her præciseres det
blandt andet, at også nyopførelse omfattes, hvorefter
bestemmelsen blandt andet også kan give mulighed for, at der
stilles skærpede krav til offentligt byggeri ud over det
gældende bygningsreglement, blot merinvesteringen er
rentabel.
I nr. 3 gives der hjemmel til at
stille krav om, at der skal udpeges en energiansvarlig for
institutionens eller virksomhedens bygninger til at varetage
nærmere fastsatte opgaver vedrørende bygningernes
energi- og vandforbrug, og i nr. 4
gives der hjemmel til at stille krav om indberetning af overordnede
forbrugstal vedrørende bygningers energi- og vandforbrug.
Nr. 3 og nr. 4 er en videreførelse af den gældende
§ 21, stk. 1, nr. 2 og 3.
Herudover præciseres det i nr.
5, at ministeren kan fastsætte regler om, at
løbende registreringer af energi- og vandforbrug samt
kontrolresultater for tekniske anlæg synliggøres,
herunder også tiltag der er foretaget for at nedbringe
energiforbruget. Dette kan f.eks. være ved de årlige
indberetninger som sker til Klima- og Energiministeriet, som
efterfølgende offentliggøres på
www.energibesparelseristaten.dk, jf. den gældende lovs §
21, stk. 1, nr. 3, i forslaget nr. 4. Formålet vil blandt
andet være, at offentligheden får adgang til
oplysninger om, hvem der overholder målsætningerne, og
hvem der ikke gør det. Dette giver herudover også
bedre mulighed for at udveksle erfaringer med energisparearbejdet
mellem de offentlige institutioner. I nr.
6 gives ministeren mulighed for at fastsætte regler
om, at offentlige institutioner og virksomheder m.v. ved
indgåelse, forlængelse eller genforhandling af
lejeaftale for privatejede bygninger eller dele heraf skal sikre,
at det pågældende lejemål opfylder visse
energikrav.
I nr. 7 gives mulighed for at
stille krav om, at offentlige institutioner m.v. skal optage
forhandlinger med øvrige ejere i de tilfælde, hvor en
bygning kun er delvist ejet af staten med henblik på at
tilskynde, at opførelse, drift, vedligeholdelse m.v. af
bygninger, herunder tekniske anlæg, sker på energi- og
omkostningseffektiv måde. Det kan f.eks. også
være samarbejde om fælles renovering af facaden eller
andre elementer, hvor bygningen eller installationer i bygningen
går på tværs af ejerskaber. Herudover
præciseres det i bestemmelsen, at ejere af bygninger, der har
ikke-offentlige brugere skal opfordre disse til at foretage
energiinvesteringer og udvise energirigtig adfærd. Baggrunden
herfor er, at man som bygningsejer ikke har direkte bestemmende
indflydelse på sine lejeres energiforbrug. Bygningsejer kan
sikre, at selve bygningen er i en energimæssig god stand, men
ikke brugerens adfærd.
Til nr. 14
Det følger af forslaget til en ny § 21, stk. 2, at ministeren kan
fastsætte regler om, at offentlige institutioner og
virksomheder m.v., som er nævnt i § 22, stk. 1, skal
sikre, at det offentliges forpligtelser i medfør af stk. 1
opfyldes, når offentlige institutioner og virksomheder m.v.
indgår aftale med en bygningsejer om at varetage en bygnings
drift. Formålet med forslaget er at skabe hjemmel for, at
ministeren kan fastsætte regler om, at offentlige
institutioner og virksomheder m.v. også skal sikre, at
driften af de bygninger, de ikke selv ejer, er så
energieffektiv som mulig.
Til nr. 15
Det følger af den foreslåede § 24, stk. 2, nr. 10, at klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af navne på og
firmatilknytningsforhold for energikonsulenter og tekniske
eksperter, der har fået en påtale eller advarsel som
følge af alvorlige eller gentagne fejl i
energimærkninger eller eftersyn.
Formålet er at styrke forbrugeroplysningen. Samtidig er
det hensigten at forbedre rapporternes kvalitet og sikre lige
konkurrencevilkår blandt energikonsulenterne og de tekniske
eksperter.
Bemyndigelsen til offentliggørelse af navne og
firmatilknytningsforhold på energikonsulenter og tekniske
eksperter indskrænkes til kun at omfatte afgørelse om
advarsel eller påtale og ikke inddragelse af godkendelse,
beskikkelse og certificering, idet energikonsulenterne og de
tekniske eksperter i sidstnævnte tilfælde netop
fratages muligheden for at udarbejde energimærkninger og
eftersyn, hvorfor der ikke er behov for at give potentielle kunder
oplysninger om denne type afgørelser. I forbindelse med
udmøntning af bemyndigelsen, vil datatilsynet blive
inddraget ved udarbejdelsen af regelsættet.
Der henvises til afsnit 2.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Lovforslaget foreslås sat i kraft den 1. juli
2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om fremme af energibesparelser i
bygninger, jf. lov nr. 585 af 24. juni 2005, som ændret ved
§ 18 i lov nr. 308 af 30. april 2008 samt ved § 4 i lov
nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgende
ændringer: |
§ 2.
Loven omfatter alle bygninger, der udgør en konstruktion med
tag og ydervægge, hvor der anvendes energi til regulering af
indeklimaet. Stk. 2.
Definitioner og afgrænsninger i Bygnings- og Boligregistret
(BBR) finder anvendelse, medmindre andet er angivet i loven eller
regler fastsat i medfør af loven. | | |
| | |
Stk. 3.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler eller
træffe konkret afgørelse om, at visse bygninger og
bygningskategorier samt dele af bygninger undtages fra krav enten i
loven eller i regler fastsat i medfør af loven. | | 1. I § 2, stk. 3, udgår »eller
træffe konkret afgørelse«. |
| | |
§ 6.
Ved salg af en ejendom eller ejerlejlighed skal der foreligge en
energimærkning for henholdsvis ejendommen eller
ejerlejligheden, jf. §§ 3, 4 og 10. Det påhviler
sælger at sørge for, at køber, inden aftale om
salg indgås, har fået udleveret energimærkningen
for den pågældende ejendom eller ejerlejlighed. | | |
| | |
Stk. 2. Hvis
en køber af en ejendom eller en ejerlejlighed ikke har
fået udleveret ejendommens henholdsvis ejerlejlighedens
energimærkning inden indgåelse af salgsaftalen, og
ejeren ikke efter påkrav har udleveret
energimærkningen, er køber berettiget til at lade
energimærkning udarbejde for sælgerens regning,
såfremt dette sker inden for en rimelig frist. | | 2. I § 6, stk. 2, udgår »eller en
ejerlejlighed« og »henholdsvis
ejerlejlighedens«. 3. I § 6 indsættes efter stk. 2, som
nyt stykke: »Stk. 3.
Hvis en køber af en ejerlejlighed ikke har fået
udleveret ejendommens eller ejerlejlighedens energimærkning
inden indgåelse af salgsaftalen, og sælgeren ikke efter
påkrav har udleveret energimærkningen, er køber
berettiget til at lade energimærkning udarbejde for
ejerforeningens regning, såfremt dette sker inden for en
rimelig frist. « Stk. 3-4 bliver herefter stk. 4-5. |
| | |
Stk. 3. Stk. 1
og 2 kan ikke ved aftale mellem parterne fraviges til skade for
køberen. | | 4. I § 6, stk. 3, som bliver stk. 4,
ændres »Stk. 1 og 2« til: »Stk.
1-3«. |
| | |
Stk. 4. En
ejer af en ejerlejlighed kan til enhver tid kræve, at
ejendommens ejerforening snarest muligt uden beregning stiller en
gyldig energimærkning for ejerlejligheden, som indgår i
ejendommens energimærkning, til rådighed, således
at ejeren vil kunne opfylde sin forpligtelse om at fremlægge
energimærkning inden et eventuelt salg af lejligheden. Hvis
ejerforeningen ikke efter påkrav udleverer
energimærkningen til ejeren af en ejerlejlighed i ejendommen,
kan den pågældende ejer lade energimærkningen
udføre for ejerforeningens regning eller som sælger af
ejerlejligheden forlange udgifter efter stk. 2 dækket af
ejerforeningen. | | 5. I § 6, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes i 1. pkt. efter
»sin forpligtelse om at fremlægge
energimærkning«: »forud for eventuel
ejendomsformidlers annoncering af lejligheden til salg
og«. 6. I § 6, stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 5,
2. pkt., udgår »eller som sælger af
ejerlejligheden forlange udgifter efter stk. 2 dækket af
ejerforeningen«. |
| | |
§ 8.
Ved overdragelse af en andel, anpart eller aktie i et
boligfællesskab, hvor der til andelen, anparten eller aktien
er knyttet brugsret til en boligenhed i boligfællesskabets
ejendom, skal der foreligge en energimærkning for
boligenheden, jf. §§ 3, 4 og 10. Det påhviler den,
der overdrager andelen, anparten eller aktien i
boligfællesskabet, at sørge for, at erhververen, inden
aftalen om overdragelse indgås, har fået udleveret
energimærkningen for den pågældende
boligenhed. | | |
Stk. 2. Hvis
erhververen ikke har fået udleveret boligenhedens
energimærkning inden indgåelse af aftale om
overdragelse som nævnt i stk. 1 og overdrageren ikke efter
påkrav har udleveret energimærkningen, er erhververen
berettiget til at lade energimærkning udarbejde for
overdragerens regning, såfremt dette sker inden for en
rimelig frist. | | 7. I § 8, stk. 2, ændres
»overdragerens regning« til
»boligfællesskabets regning«. |
Stk. 3. Stk. 1
og 2 kan ikke ved aftale mellem parterne fraviges til skade for
erhververen. | | |
Stk. 4. En
andelshaver, anpartshaver eller aktionær i et
boligfællesskab kan til enhver tid kræve, at
boligfællesskabet snarest muligt uden beregning stiller en
gyldig energimærkning for den omfattede boligenhed til
rådighed, således at vedkommende vil kunne opfylde sin
forpligtelse til at fremlægge energimærkning inden en
eventuel aftale om overdragelse som nævnt i stk. 1. Hvis
boligfællesskabet ikke efter påkrav udleverer
energimærkningen til overdrageren, kan overdrageren lade
energimærkningen udføre for boligfællesskabets
regning eller forlange udgifter efter stk. 2 dækket af
boligfællesskabet. | | 8. I § 8, stk. 4, 1. pkt., indsættes
efter »sin forpligtelse om at fremlægge
energimærkning«: »forud for eventuel
ejendomsformidlers annoncering af boligenheden til salg
og«. 9. I § 8, stk. 4, 2. pkt., udgår
»eller forlange udgifter efter stk. 2 dækket af
boligfællesskabet«. |
| | |
| | 10. Efter §
8 indsættes: »§ 8
a. Ved salg ved ejendomsformidler
af en ejendom eller ejerlejlighed, jf. § 6, skal sælger
forud for annoncering af sælgers ejendom eller ejerlejlighed
udlevere energimærkning til ejendomsformidleren. |
| | Stk. 2. Ved
overdragelse ved ejendomsformidler af en andel, anpart eller aktie
i et boligfællesskab, jf. § 8, skal overdrager forud for
annoncering af boligenheden udlevere energimærkning til
ejendomsformidleren. « |
| | |
§ 10.
Energimærkning, der skal udleveres efter §§ 6-8,
skal være gyldig og udarbejdet efter reglerne i § 3 og
§ 4. Hvis der foreligger flere energimærkninger for
ejendommen eller enheden, skal den senest udarbejdede
energimærkning fremlægges i forbindelse med salget,
udlejningen eller overdragelsen. | | 11. I § 10, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »§§ 6-8«: »a«. |
Stk. 2.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om udlevering af energimærkning til berettigede efter
§§ 6-8, herunder betingelser for elektronisk udlevering,
og om frister for udleveringen. | | 12. I § 10, stk. 2, indsættes efter
»§§ 6-8«: »a«. |
| | |
| | 13.§ 21, stk. 1, affattes
således: |
§ 21.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
offentlige institutioner og virksomheder m.v., som er nævnt i
§ 22, stk. 1, | | »§
21. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler
om, at offentlige institutioner og virksomheder m.v., som er
nævnt i § 22, stk. 1, |
1) | skal gennemføre energibesparelser,
der identificeres i medfør af regler i denne lov eller
regler fastsat i medfør af denne lov, | | 1) | skal gennemføre rentable
energibesparelser, herunder de besparelsesprojekter, der
identificeres i medfør af regler i denne lov eller regler
fastsat i medfør af denne lov, |
2) | skal udpege en energiansvarlig for
institutionens bygninger til at varetage nærmere fastsatte
opgaver vedrørende bygningernes energi- og
vandforbrug, | | 2) | skal sikre, at opførelse, drift,
vedligehold m.v. af bygninger, herunder tekniske anlæg, sker
på en energieffektiv måde, |
3) | skal foretage indberetning af overordnede
forbrugstal vedrørende bygningers energi- og vandforbrug
og | | 3) | skal udpege en energiansvarlig for
institutionens eller virksomhedens bygninger til at varetage
nærmere fastsatte opgaver vedrørende bygningernes
energi- og vandforbrug, |
4) | skal synliggøre løbende
registreringer af energi- og vandforbruget samt kontrolresultater
for tekniske anlæg i henhold til kapitel 7. | | 4) | skal foretage indberetning af overordnede
forbrugstal vedrørende bygningers energi- og
vandforbrug, |
| | | 5) | skal synliggøre løbende
registreringer af energi- og vandforbruget samt kontrolresultater
for tekniske anlæg i henhold til kapitel 7 og
synliggøre tiltag, der er foretaget for at nedbringe
energiforbruget, |
| | | 6) | ved indgåelse, forlængelse
eller genforhandling af lejeaftale for privatejede bygninger eller
dele heraf skal sikre, at det pågældende lejemål
opfylder visse energikrav og |
| | | 7) | skal optage forhandlinger med eventuelle
øvrige ejere med henblik på at tilskynde, at
opførelse, drift, vedligehold m.v. af bygninger, herunder
tekniske anlæg, sker på energieffektiv måde, og
opfordre eventuelle ikke-offentlige brugere til at foretage
energiinvesteringer og udvise energirigtig adfærd.
« |
| | |
| | 14.I § 21 indsættes efter stk. 1, som
nyt stykke: »Stk. 2.
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at i det
omfang offentlige institutioner og virksomheder m.v., som er
nævnt i § 22, stk. 1, indgår aftale med en
bygningsejer om at varetage en bygnings drift, skal de offentlige
institutioner og virksomheder m.v. ved indgåelsen af aftalen
sikre, at forpligtelser i medfør af stk. 1 opfyldes.
« Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4. |
| | |
§ 24.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
registrerings-, godkendelses- eller beskikkelsesordninger eller
ordninger for akkrediteret certificering for | | |
1) | energikonsulenter og virksomheder, der
beskæftiger energikonsulenter, herunder interne
energikonsulenter, og | | | |
2) | tekniske eksperter, der udfører
kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af tekniske anlæg efter
reglerne i kapitel 7, samt virksomheder, der beskæftiger
sådanne tekniske eksperter, herunder interne tekniske
eksperter. | | | |
Stk. 2.
Transport- og energiministeren kan i forbindelse med ordninger
efter stk. 1 fastsætte nærmere regler om: | | | |
1) | Godkendelse, beskikkelse, certificering
eller registrering af energikonsulenter og tekniske eksperter samt
de virksomheder, der beskæftiger dem, herunder
kvalifikationskrav og andre betingelser for godkendelse,
beskikkelse, certificering eller registrering. | | | |
2) | Fratagelse og bortfald af godkendelsen,
beskikkelsen, certificeringen eller registreringen. | | | |
3) | Energikonsulenters og tekniske eksperters
virksomhed, forpligtelser og uvildighed samt forpligtelser for de
virksomheder, der beskæftiger dem. | | | |
4) | Retningslinjer for energikonsulenters og
tekniske eksperters udførelse af energimærkning eller
eftersyn, herunder anvendelse af beregningsværktøj
m.v. | | | |
5) | Krav til udstyr, der anvendes i
forbindelse med energimærkning eller kontrol, eftersyn og
vedligeholdelse af tekniske anlæg, herunder om kontrol af
udstyr. | | | |
6) | Tilrettelæggelse og administration
af ordningerne. | | | |
7) | Tilsyn og kontrol med energikonsulenter og
tekniske eksperter samt virksomheder, der beskæftiger dem,
herunder kontrol af udført arbejde omfattet af
ordningerne. | | | |
8) | Klageadgang vedrørende ydelser
udført af energikonsulenter og tekniske eksperter og de
virksomheder, der beskæftiger dem, herunder om
klageberettigelse. | | | |
9) | Adgang til at træffe
afgørelse om eventuelle berigtigelser af udførte
energimærkninger og eftersyn eller udførelse af nye
energimærkninger eller eftersyn ved andre energikonsulenter
eller tekniske eksperter samt om påtale eller tildeling af
advarsler. | | | |
| | | 15. I § 24, stk. 2, indsættes som nr. 10: |
| | | »10) | Offentliggørelse af navne på
og firmatilknytningsforhold for energikonsulenter og tekniske
eksperter, der har fået en påtale eller advarsel som
følge af alvorlige eller gentagne fejl i
energimærkninger eller eftersyn. « |
| | | | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli
2010. |