Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2009)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Israel
(Lovforslag nr. L 16).
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets
samtykke til, at regeringen tiltræder en ny
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Israel.
Overenskomsten blev undertegnet den 9. september 2009, men den vil
først kunne endeligt tiltrædes fra dansk side,
når Folketinget har vedtaget en lov herom.
Overenskomsten afløser en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, der blev indgået i 1966.
Denne overenskomst bygger på det såkaldte
exemptionsprincip, hvorefter indkomst kun kan beskattes i den ene
stat. Set med nutidens øjne er denne lempelsesmetode
problematisk.
Overenskomsten indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Israel kan beskatte forskellige former for indkomst,
som en person, der er hjemmehørende i den ene stat
(bopælsstaten), modtager fra den anden stat
(kildestaten), og om hvordan dobbeltbeskatning undgås.
Efter overenskomsten kan kildestaten ikke beskatte udbytter
udloddet fra et datterselskab til et moderselskab, hvis
moderselskabet ejer mindst 10 pct. af kapitalen i datterselskabet i
en uafbrudt periode på mindst et år. Det samme
gælder, hvis modtageren er den anden kontraherende stat,
denne stats centralbank eller en offentlig institution i den anden
stat, eller modtageren er en pensionskasse. I alle andre
tilfælde kan kildestaten beskatte udloddede udbytter med 10
pct.
Renter kan beskattes i kildestaten med 5 pct., hvis den
retmæssige ejer er hjemmehørende i den anden stat.
Renter kan dog ikke beskattes i kildestaten, hvis modtageren er en
pensionskasse eller den anden stat, dennes centralbank eller nogen
offentlig institution i den anden stat. Kildestaten kan heller ikke
beskatte renter af erhvervsobligationer. I stedet for 5
pct.-skatten kan modtageren vælge at blive beskattet efter
reglerne for beskatning af erhvervsindkomst.
Royalties kan kun beskattes i bopælsstaten.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan beskattes
i kildestaten. Det samme gælder for private pensioner, hvis
kildestaten har givet fradrag for indbetalingerne.
Efter den gældende overenskomst kan pensioner kun
beskattes i bopælsstaten. Det foreslås, at
pensionister, som på datoen for undertegnelsen af
overenskomsten var hjemmehørende i Israel, og som på
dette tidspunkt modtog pension fra Danmark, ikke får deres
forhold ændret. For nye pensionister vil der blive tale om
beskatning i Danmark.
Dobbeltbeskatning ophæves ved credit-metoden, så
Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat med den skat,
der er betalt i Israel. Nedsættelsen kan dog højst
udgøre et beløb svarende til den danske skat, der
falder på den israelske indkomst.
Lovforslaget skønnes at medføre administrative
merudgifter i størrelsesordenen 100.000 kr. til
systemtilretning. Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for det offentlige og
for erhvervslivet skønnes at være
begrænsede.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets
bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets
velvillige behandling.