Fremsat den 17. marts 2010 af
undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser, lov om produktionsskoler og lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v.
(Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse
og indberetningsportal for erhvervsgrunduddannelse)
§ 1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober 2007, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1173 af 10. december 2008,
§ 17 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, § 2 i lov nr. 1218
af 14. december 2009, § 1 i lov nr. 1527 af 27. december 2009
og § 6 i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 19 d indsættes:
Ȥ 19
e. Skolen modtager tilskud pr. årselev for elever
indskrevet på produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf.
§ 66 p. I antallet af årselever indgår elever, der
modtager praktikuddannelse i virksomheder uden uddannelsesaftale,
dog højst med tre måneder for den enkelte elev ved
praktikuddannelse i samme virksomhed.
Stk. 2. Skolen modtager
endvidere tilskud pr. elev ved iværksættelse af
uddannelsesplan, jf. § 13, stk. 2, samt ved
gennemførelse af grundlæggende praktisk
oplæring, jf. § 66 r, stk. 2.
Stk. 3. Tilskud efter
stk. 1 og 2 ydes på grundlag af takster, som fastsættes
i de årlige finanslove, og kan fastsættes til et mindre
beløb for elever, der modtager praktikuddannelse i
virksomheder med eller uden uddannelsesaftale, jf. § 66 r,
stk. 3.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
tilskud efter stk. 1-3, herunder om aktivitetsindberetninger,
udbetaling af tilskud, opgørelse af årselever samt
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.«
2.
Efter § 66 o indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 7 c
Produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse
§ 66
p. Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse er en
særlig tilrettelæggelsesmåde for
erhvervsuddannelser, der er vekseluddannelser, jf. § 2, stk.
1, som helt eller delvist gennemføres på
produktionsskole. Forløbet gennemføres uden
uddannelsesaftale, jf. dog § 66 r, stk. 3.
Stk. 2.
Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse kan udbydes af skoler,
institutioner og virksomheder, der er godkendt til at udbyde det
pågældende hovedforløb, jf. § 18, og som
samarbejder med en produktionsskole herom.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
samarbejde som nævnt i stk. 2.
§ 66
q. Adgang til produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse er
betinget af, at en produktionsskole i forbindelse med
gennemførelse af et produktionsskoleforløb har
vurderet, at eleven ikke har de faglige, personlige eller sociale
forudsætninger, der er nødvendige for at
gennemføre en erhvervsuddannelse med uddannelsesaftale.
Stk. 2. Afgørelse
om optagelse til produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse
træffes efter indstilling fra produktionsskolen af den skole,
der udbyder uddannelsen, jf. § 66 p, stk. 2.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
antalsbegrænsning af tilgangen til produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse.
§ 66
r. Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse har samme
mål og niveau som uddannelser, der veksler mellem
skoleundervisning og praktikuddannelse i en virksomhed, og
afsluttes med samme prøver og beviser.
Stk. 2.
Grundforløbet erstattes for den enkelte elev helt eller
delvist af grundlæggende praktisk oplæring på en
produktionsskole.
Stk. 3. Eventuel
praktikuddannelse i en virksomhed i uddannelsens
hovedforløb, finder sted på grundlag af en
uddannelsesaftale mellem virksomheden og eleven om en delvis
praktikuddannelse, hvis eleven skal deltage i virksomhedens
produktion m.v.
§ 66
s. Når en erhvervsuddannelse tilrettelægges som
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, varetager den
samarbejdende produktionsskole opgaver og funktioner som
praktikvirksomhed. § 13, stk. 2, § 31, stk. 1, 1. pkt. og
stk. 2-4, § 32, § 33, § 46 og § 58 finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Bestemmelserne i
lovens § 42 finder tilsvarende anvendelse for de faglige
udvalgs tilsyn med praktikuddannelse på produktionsskole.
§ 66
t. Skolen udbetaler en skoleydelse til elever, der deltager
i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, dog ikke til elever,
der modtager anden offentlig støtte, der tilsigter at
dække leveomkostninger, eller til elever, som modtager
løn fra en arbejdsgiver på grundlag af
uddannelsesaftale, jf. § 66 r, stk. 3. Skoleydelsens
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 2. Arbejdsgivernes
Elevrefusion administrerer udbetaling til skolerne af skoleydelse.
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder
administrationsudgifter, afholdes af Undervisningsministeriet.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
skoleydelsens opgørelse og udbetaling.«
§ 2
I lov om produktionsskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, § 18
i lov nr. 578 af 9. juni 2006, § 2 i lov nr. 558 af 6. juni
2007, § 38 i lov nr. 311 af 30. april 2008, § 1 i lov nr.
1173 af 10. december 2008 og § 4 i lov nr. 1527 af 27.
december 2009, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 a indsættes:
Ȥ 2
b. En produktionsskole kan i henhold til en aftale med en
skole, institution eller virksomhed, der er godkendt til at udbyde
det pågældende hovedforløb, jf. § 18 i lov
om erhvervsuddannelser, medvirke til uddannelse af elever i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf. kapitel 7 c i lov
om erhvervsuddannelser.«
§ 3
I lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1321
af 27. november 2007, som ændret ved § 38 i lov nr. 106
af 26. februar 2008 og § 3 i lov nr. 1527 af 27. december
2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14 indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
at oplysninger efter stk. 1 skal leveres af kommunalbestyrelsen i
elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske
samt krav til kontrol- og sikkerhedsforanstaltninger.«
2.
Efter § 14 indsættes:
Ȥ 15. Til brug for
tilrettelæggelse og gennemførelse af den enkelte elevs
erhvervsgrunduddannelse skal kommunalbestyrelsen eller den
tilrettelæggende institution, jf. § 1, anvende et
elektronisk system, som undervisningsministeren stiller til
rådighed.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
anvendelsen af det elektroniske system, jf. stk. 1.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 15 i lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v., som affattet ved denne lovs § 3, nr. 2.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1 Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Forsøgsordningen og Undervisningsministeriets
overvejelser
2.1.3 Den foreslåede ordning
2.2 Indberetningsportal for erhvervsgrunduddannelsen
2.2.1 Gældende ret
2.2.2 Undervisningsministeriets overvejelser
2.2.3 Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre indgik
den 5. november 2009 aftale om: "Flere unge i uddannelse og
job".
Af aftalens initiativ D.2 "Permanentgørelse af
lærlingeforsøg på produktionsskoler"
fremgår følgende: "Det satspuljefinansierede
forsøg "Produktionsbaseret lærlingeuddannelse"
permanentgøres med henblik på at øge
fastholdelsen for unge, der bedre vurderes at kunne
gennemføre en erhvervsuddannelse på en
produktionsskole."
Af aftalens initiativ B.5 "Udvikling af portal for egu"
følger det, at der for at sikre gennemsigtighed, en enkel
administration i kommunerne og et aktuelt og detaljeret
datagrundlag om erhvervsgrunduddannelsen (egu) og dens enkeltdele
skal oprettes en fælles internetbaseret indberetningsportal,
som kan bruges til indberetning og dagligt administrativt arbejde i
forbindelse med tilrettelæggelse og gennemførelse af
den enkelte elevs egu. Portalen skal oprettes i tilknytning til det
elektroniske system Elevplan, der i forvejen bruges på
erhvervsuddannelsesområdet.
Med dette lovforslag foreslås indført en ny
tilrettelæggelsesform for erhvervsuddannelser efter de samme
overordnede retningslinjer, som er afprøvet gennem
forsøget "Produktionsbaseret lærlingeuddannelse", ved
indførelse af produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse,
jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Det foreslås desuden, at kommunalbestyrelserne og de
tilrettelæggende institutioner får pligt til at anvende
en fælles indberetningsportal for egu til administrative
formål, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.
Begge initiativer er led i realiseringen af regeringens
målsætning om, at mindst 95 pct. af alle unge mindst
gennemfører en ungdomsuddannelse i 2015, jf. regeringens
globaliseringsstrategi af april 2006 og aftalen af 2. november 2006
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
udmøntning af globaliseringspuljen.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse
2.1.1 Gældende ret
En erhvervsuddannelse varer i almindelighed ikke over fire
år og består af et grundforløb og et
hovedforløb, jf. § 12, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser. Uddannelserne tilrettelægges i
almindelighed som vekseluddannelser, således at der senest
efter gennemførelse af grundforløbet skiftes mellem
skoleundervisning og praktikuddannelse, jf. § 2, stk. 1, i lov
om erhvervsuddannelser. Praktikuddannelsen foregår i en
virksomhed på grundlag af en uddannelsesaftale. I nogle
erhvervsuddannelser er der mulighed for under visse betingelser at
afvikle praktikuddannelsen helt eller delvist med skolepraktik,
hvis ikke det lykkes eleven at indgå uddannelsesaftale med en
virksomhed.
Produktionsskoler tilbyder undervisningsforløb, der er
baseret på praktisk arbejde og produktion, jf. § 1, stk.
1, 1. pkt., i lov om produktionsskoler. Tilbuddet gives til unge
under 25 år, som ikke har gennemført en
ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger
for at påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt
en ungdomsuddannelse, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt., i lov om
produktionsskoler. En produktionsskole kan kun optage deltagere med
statstilskud, når kommunalbestyrelsen i den unges
bopælskommune gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning
vurderer, at den unge er omfattet af produktionsskolernes
målgruppe, jf. § 1, stk. 6, i lov om
produktionsskoler.
Et produktionsskoleforløb har typisk til formål,
at den unge opnår kvalifikationer, der kan føre til
gennemførelse af en erhvervskompetencegivende
ungdomsuddannelse.
Det fremgår af § 68 i lov om erhvervsuddannelser,
at undervisningsministeren i særlige tilfælde kan
gøre undtagelser fra loven, hvis det sker for at fremme
uddannelsesforsøg. Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser afgiver indstilling herom.
Det fremgår af § 21, stk. 3, i lov om
produktionsskoler, at undervisningsministeren kan fravige
bestemmelserne i loven i forbindelse med forsøgs- og
udviklingsarbejder.
2.1.2 Forsøgsordningen og
Undervisningsministeriets overvejelser
Som en del af satspuljeforliget for 2004 blev der etableret et
forsøg med erhvervsuddannelsesforløb forankret
på produktionsskoler, kaldet "Produktionsbaseret
lærlingeuddannelse".
Forsøget krævede fravigelse fra bestemmelser i
lov om produktionsskoler og lov om erhvervsuddannelser med
tilhørende relevante bekendtgørelser, og det
daværende Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelses
(KFU) samt Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU) afgav i den anledning en indstilling til
forsøget, som var positiv.
Den 25. marts 2004 godkendte undervisningsministeren, at
forsøget blev iværksat og godkendte dermed de
nødvendige fravigelser fra lovgivningen. Forsøget
blev iværksat med hjemmel i § 21, stk. 3, i lov om
produktionsskoler, og i § 68 i lov om
erhvervsuddannelser.
Forsøgets målgruppe er unge på
produktionsskoler, der på grund af manglende sociale,
personlige eller faglige forudsætninger ikke vurderes
umiddelbart at kunne udsluses i uddannelsessystemet. Der er tale om
en gruppe af unge, som af en eller flere årsager ikke
formår at gennemføre en faglig uddannelse på
trods af evner og håndelag for f.eks. et bestemt
håndværk, men som med de rigtigt sammensatte og
tidsmæssigt fleksible uddannelsesforløb og med
særlig assistance, vurderes til at kunne gennemføre en
erhvervsuddannelse.
Forsøgsuddannelsen har som erhvervsuddannelserne i
almindelighed en fleksibel varighed på mellem halvandet og
fem år afhængig af elevernes forudsætninger og
slutmålene for uddannelsen. Uddannelsesmålene og
kravene til skoleundervisningens og praktikuddannelsens indhold
følger de almindelige regler om erhvervsuddannelser.
Uddannelsesforløbet afsluttes med udstedelse af
uddannelsesbevis i overensstemmelse med reglerne herom i lov om
erhvervsuddannelser. Uddannelsesbeviset giver dermed en erhvervs-
og uddannelseskompetence i lighed med erhvervsuddannelserne i
almindelighed.
Forsøgsuddannelsen gennemføres i videst muligt
omfang på en produktionsskole, som af en institution for
erhvervsrettet uddannelse godkendes til at gennemføre
såvel skole- som praktikdele i en given erhvervsuddannelse.
Der kan i uddannelsen desuden indgå elementer af
virksomhedsforlagt undervisning samt egentlig praktikuddannelse i
en virksomhed.
Eleverne modtager under uddannelsen en ydelse, som svarer til
ydelsen til erhvervsuddannelseselever i skolepraktik. Denne ydelse
svarer i størrelse til, hvad produktionsskolens
ordinære elever modtager.
Taxameterudgifter til forsøgets skoleundervisning
finansieres som ordinær undervisning, mens
praktikuddannelsen, hvis den finder sted på en
produktionsskole, finansieres med en takst svarende til drifts- og
bygningsudgiften til en årselev på en produktionsskole.
Dette følger af betingelserne for forsøget.
Den såkaldte "Produktionsbaseret
lærlingeuddannelse" startede med ét optag i 2004
på 30 elever. Forsøget er siden blevet udvidet fire
gange med yderligere optag. Første gang i 2006 med ét
årligt optag på 25 elever, anden gang i 2007 med
ét årligt optag på 25 elever, tredje gang i 2008
med ét årligt optag på 65 elever og fjerde gang
i 2009 med ét årligt optag på 65 elever.
Af evalueringsrapporten fra februar 2009 fremgår blandt
andet følgende resultater:
- Indtil udgangen af 2008 er der i henhold til tildelte
bevillinger fra satspuljen igangsat i alt 144
erhvervsuddannelsesforløb.
- De 144 forløb omfatter 18 forskellige
uddannelsesretninger, som er iværksat med base på 19
forskellige produktionsskoler i tæt samarbejde med 25
forskellige erhvervsskoler.
- 14 elever er på nuværende tidspunkt
færdiguddannede. Heraf startede ti i 2004, tre startede i
2006 og én startede i 2007. De færdiguddannede elever
er fordelt på otte kvinder og seks mænd.
- 11 (79 pct.) ud af de 14 færdiguddannede elever har
været i arbejde efter endt uddannelse, heraf er seks
fastansatte pr. februar 2009, mens tre er vikaransatte og fem er
aktivt jobsøgende. 10 af de 11 har været i
beskæftigelse indenfor det fagområde, de er uddannet
til.
- 21 (14 pct.) ud af 144 indskrevne elever har afbrudt
forsøgsuddannelsen pr. februar 2009. Af de afbrudte
forsøgsuddannelsesforløb var 12 (41 pct.) startet
på uddannelsens første årgang i 2004, der bestod
af i alt 29 unge. Som følge af de indhøstede
erfaringer ses der på de senere årgange et
væsentligt lavere frafald.
2.1.3 Den foreslåede
ordning
Med dette lovforslag foreslås indført en ny
tilrettelæggelsesform for erhvervsuddannelser efter de samme
overordnede retningslinjer, som er afprøvet gennem
forsøget "Produktionsbaseret lærlingeuddannelse", ved
indførelse af produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse.
Dog vil forsøgets grundforløbsdel med dette
lovforslag blive helt eller delvist erstattet af en
grundlæggende oplæring på produktionsskoler efter
samme principper som ved tilrettelæggelse af ny
mesterlære, jf. § 12, stk. 1, 2. pkt., i lov om
erhvervsuddannelser. I ny mesterlære erstattes
grundforløbet for den enkelte elev helt eller delvist af
grundlæggende praktisk oplæring i en virksomhed.
Efterfølgende gennemfører eleven et
hovedforløb på normal vis. Ny mesterlære er
således en anderledes måde at gennemføre en
erhvervsuddannelse på.
Forslaget vil indebære, at der indsættes et nyt
kapitel i lov om erhvervsuddannelser, hvorved der bliver hjemmel
til at gennemføre produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse.
Forslaget vil ligeledes indebære en ændring af lov
om produktionsskoler, således at en produktionsskole i
henhold til en aftale med en institution for erhvervsrettet
uddannelse kan medvirke til uddannelse af elever i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf. lov om
erhvervsuddannelser.
Der henvises til lovforslagets § 1 og § 2 og
bemærkningerne hertil.
2.2 Indberetningsportal for
erhvervsgrunduddannelsen
2.2.1 Gældende ret
Erhvervsgrunduddannelse (egu) er en erhvervsrettet individuelt
tilrettelagt vekseluddannelse, der normalt varer to år.
Udstrækningen af uddannelsen kan dog efter
omstændighederne variere fra halvandet til tre
år.
Formålet med egu er, at eleverne opnår personlige,
sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar
adgang til at fortsætte i en af de øvrige
erhvervskompetencegivende uddannelser, dels giver grundlag for
beskæftigelse på arbejdsmarkedet, jf. § 1, stk. 1,
i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at tilrettelægge
egu for den relevante målgruppe, jf. § 1, stk. 2, i lov
om erhvervsgrunduddannelse m.v., men kan vælge at lade
institutioner, som er godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, eller produktionsskoler foretage
tilrettelæggelsen på sine vegne, jf. § 1, stk. 5,
i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
Tilrettelæggelsen af erhvervsgrunduddannelsen foretages
i praksis af de nævnte uddannelsesinstitutioner, fortrinsvis
produktionsskoler, Ungdommens Uddannelsesvejledning eller andre
kommunale enheder, der kan handle på kommunalbestyrelsens
vegne.
Målgruppen er i § 1, stk. 2, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., beskrevet som unge under 30 år,
der bor i kommunen, som ikke er under uddannelse, herunder i
produktionsskoleforløb, eller i beskæftigelse og som
ikke har forudsætninger for umiddelbart at gennemføre
en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Det følger af § 5, stk. 1, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., at kommunalbestyrelsen ved aftale med
en eller flere relevante skoler og i samarbejde med eleven og en
eller flere virksomheder sammensætter et
uddannelsesforløb af elementer fra de eksisterende
uddannelsestilbud. Forløbet og den tilsigtede kompetence
beskrives i en uddannelsesplan.
I uddannelsesplanen beskrives på baggrund af den
tilsigtede faglige kompetence, som egu-eleven skal opnå,
hvilke praktik- og skoledele, der indgår i uddannelsen.
Praktikdelene vælges inden for det samlede private og
offentlige arbejdsmarked, og den egu-ansvarlige vejleder skal
sikre, at den tilsigtede faglige kompetence opnås. Der
indgår prøver, hvis det er tilfældet i de
uddannelseselementer, elevens egu er sammensat af.
Skoledelen udgør mindst 20 og højst 40 uger, jf.
§ 3, stk. 1, i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
Skoleelementerne kan hentes fra en lang række
uddannelsesaktiviteter, herunder erhvervsuddannelserne og
arbejdsmarkedsuddannelserne samt fra undervisning på
produktionsskoler, højskoler, ungdomsskoler og
voksenuddannelsescentre, jf. § 3, stk. 4, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v.
Praktikdelen foregår normalt i en eller flere
virksomheder ved midlertidig ansættelse af den unge i
virksomheden, jf. § 3, stk. 3, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. En praktikperiode i en virksomhed skal
være omfattet af en praktikaftale mellem eleven og
virksomheden. Praktikaftalen skal angive målet med
praktikopholdet som led i den samlede uddannelsesplan. Aftalen skal
angive, hvilke arbejdsområder og funktioner eleven skal
beskæftiges med, jf. § 6, stk. 1, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. Der er ikke nødvendigvis tale
om allerede definerede uddannelsesbetegnelser, idet uddannelsen for
den enkelte unge i videst muligt omfang tilrettelægges under
hensyntagen til den unges kvalifikationer, evner, modenhed og
motivation. Der vil typisk være tale om, at uddannelsen peger
frem mod forskellige medhjælperfunktioner ofte inden for
lager og transport, HK-området, køkken- og
kantineområdet samt bygge og anlæg.
Egu er en vejledningsintensiv uddannelse. En tæt
personlig og social støtte og opfølgning af den
enkelte egu-elev i såvel praktik som skole er ofte en
forudsætning for, at uddannelsen bliver en succes for
eleven.
Oplysninger vedrørende erhvervsgrunduddannelsen
indhentes i dag af UNI*C, som én gang om året retter
henvendelse til hver enkelt kommune og produktionsskole, der
herefter indberetter aktiviteten, eventuelle afbrudsårsager,
elevens aktivitet inden påbegyndelse på egu samt
elevens personnummer.
UNI*C behandler indkomne oplysninger og offentliggør
herefter en statistisk oversigt ca. ni måneder efter
opgørelsesårets afslutning.
De forskellige tilrettelæggere af
erhvervsgrunduddannelsen råder ikke over
fællesadministrative systemer, hvorfor administrationen af
egu, herunder tilvejebringelse af relevant datamateriale, er
kompliceret og administrativt byrdefuld.
2.2.2 Undervisningsministeriets
overvejelser
Erhvervsgrunduddannelsen er tiltænkt en vigtig rolle i
95 pct. målsætningen, jf. regeringens
globaliseringsstrategi af april 2006 og aftalen af 2. november 2006
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
udmøntning af globaliseringspuljen, til de unge, som ikke
har forudsætninger for umiddelbart at gennemføre en
anden kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Blandt andet for at sikre grundlaget for udvikling og
uddannelsespolitisk styring af egu er det et problem, at der i dag
ikke kan fremlægges aktuelle oplysninger om uddannelsen, og
at oplysningerne ikke omfatter, hvad de enkelte uddannelsesplaner
indeholder i forhold til hvilken type uddannelsesinstitutioner, som
bidrager til skoledelen, hvilken type virksomhed, der er
indgået praktikaftale med m.v.
Det vil være administrativt tungt og meget
ressourcekrævende, hvis den enkelte kommune, produktionsskole
eller institution for erhvervsrettet uddannelse løbende skal
indberette ovenstående oplysninger, herunder hver gang der
ændres i uddannelsesplanen. Ændringer af en egu-plan
forekommer hyppigt.
2.2.3 Den foreslåede
ordning
Forslaget indebærer, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om, at de oplysninger, som
undervisningsministeren kan indhente fra kommuner og skoler om alle
forhold vedrørende erhvervsgrunduddannelsen, skal leveres af
kommunalbestyrelsen i elektronisk form, herunder i hvilket format
leveringen skal ske samt krav til kontrol- og
sikkerhedsforanstaltninger.
Forslaget indebærer endvidere, at kommunalbestyrelsen
eller den tilrettelæggende institution til brug for
tilrettelæggelse og gennemførelse af den enkelte elevs
erhvervsgrunduddannelse skal anvende et elektronisk system, som
undervisningsministeren stiller til rådighed.
Undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om anvendelsen af systemet.
Det foreslåede fælles elektroniske system, som er
en indberetningsportal, skal bruges til det administrative arbejde
i forbindelse med tilrettelæggelse og gennemførelse af
den enkelte elevs egu, som f.eks. udformning af uddannelsesplanen,
registrering af praktikaftaler m.v.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at elevens
uddannelsesforløb beskrives og indtastes i en
uddannelsesplan oprettet i portalen. Hensigten er, at planen
fungerer som et styringsredskab, der giver vejleder, elev og
øvrige aktører i egu et overblik over elevens
forløb.
Uddannelsesplanen er et dynamisk arbejdsredskab, som bliver
til i en række faser, hvor tilføjelser og
ændringer indskrives undervejs i forløbet i
overensstemmelse med de hidtil gældende regler.
Den foreslåede bemyndigelse forventes anvendt til at
kræve, at der ved indtastning af uddannelsesplanen i portalen
oplyses om elevens uddannelsesbaggrund og tidligere
beskæftigelse m.v. til brug for statistiske
formål.
Det foreslåede elektroniske system tilsluttes Elevplan,
da en stor del af eleverne har skoledele på erhvervsskoler i
deres uddannelsesplan. Elevplan er et gennemprøvet
IT-baseret værktøj til administration af
uddannelsesplanen for elever under erhvervsuddannelse og på
produktionsskole. Systemet vil derfor også medføre
administrative lettelser for erhvervsskolerne og eventuelt
produktionsskoler, der gennemfører egu. Men også ved
egu-elevens eventuelle overgang til anden kompetencegivende
erhvervsuddannelse vil der være en administrativ lettelse,
idet oplysningerne allerede vil være tilgængelige i
Elevplan.
Elevplan er et webbaseret, pædagogisk
planlægningsværktøj til skoler, der udbyder
erhvervsuddannelser.
Alle elever i en erhvervsuddannelse skal have deres
uddannelsesplan i Elevplan. Siden 2008 har det også
været muligt for produktionsskoler at benytte Elevplan. Kun
hvis en egu-plan indeholder dele fra en erhvervsuddannelse oprettes
egu-eleven i Elevplan af den skole, der afvikler den
pågældende erhvervsuddannelsesdel.
Elevplan indeholder 4 hoveddele:
En skolerettet del, hvor skolen kan oprette lokale
undervisningsplaner, og hvor der kan registreres og udbydes
uddannelsesaktiviteter på erhvervsskolen, indhentes
information om uddannelsesaktiviteter på andre
erhvervsskoler, og hvor lærerne kan evaluere og give
karakterer til eleverne.
En elevrettet del, hvor eleven kan orientere sig i
erhvervsuddannelserne, afprøve valg af veje gennem
uddannelsessystemet, tilmelde sig uddannelsesaktiviteter og bevare
overblikket over hvor mange mål, der er opnået samt se
skema, karakterer og fravær.
En virksomhedsrettet del, hvor praktikvirksomhedens
uddannelsesansvarlige kan få overblik over forløbet af
praktikuddannelsen, samt se uddannelsesplan, karakterer m.m. for de
elever, som virksomheden har en uddannelsesaftale med.
En offentlig del, hvor interessenter generelt kan orientere
sig om erhvervsskoler og erhvervsuddannelser og finde oplysninger
om hvilke erhvervsskoler, der udbyder hvilke erhvervsuddannelser,
herunder hvilke læringsaktiviteter der pt. udbydes på
skolerne.
Alle kan bruge den offentlige del, mens lærere og elever
på erhvervsskoler samt virksomhedsbrugere på elevens
lærested har adgang via log-in til selve Elevplan.
Udviklingen af indberetningsportalen for egu vil bl.a.
medføre følgende:
- Der vil være aktuelle oplysninger til rådighed
på et hvilket som helst tidspunkt.
- Det sparer kommuner og andre tilrettelæggere af egu
for den nuværende indberetning af selve egu-aktiviteten til
brug for statistik.
- Kommuner og andre tilrettelæggere af egu skal ikke
selv udtænke og investere i administrative systemer til
dagligt brug i forbindelse med uddannelsens tilrettelæggelse
og gennemførelse.
- Der vil være ensartethed i diverse skemaer til brug
for uddannelsens tilrettelæggelse og
gennemførelse.
- Eventuelle regelændringer, som medfører
ændringer i forhold til uddannelsens tilrettelæggelse
og gennemførelse, vil enkelt og straks kunne
synliggøres centralt via indberetningsportalen.
- Undervisningsministeriet kan uden yderligere administrativ
byrde for tilrettelæggeren få adgang til
nødvendige oplysninger om egu.
Der henvises til lovforslagets § 3 og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Det skønnes, at der i alt vil være en tilgang til
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse på 150 elever
årligt i perioden 2010 til 2012.
Lovforslaget indebærer, at elever i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse udløser statslige
taxametertilskud i forbindelse med undervisning på
grundforløb og hovedforløb samt under praktikophold
på en produktionsskole. Eleven indgår i erhvervsskolens
årselevberegning under hele uddannelsesforløbet og
udløser tilskud på grundlag af takster pr.
årselev, som fastsættes på de årlige
finanslove. Elever, der modtager praktikuddannelse i virksomheder,
udløser ligeledes statsligt taxametertilskud, dog
højst for tre måneder for den enkelte elev ved
praktikuddannelse uden uddannelsesaftale i samme virksomhed.
Skoledelen kan efter aftale mellem erhvervsskolen og
produktionsskolen foregå på produktionsskolen som
udlagt undervisning fra en erhvervsskole. Erhvervsskolen betaler i
så fald produktionsskolen for at varetage den udlagte
undervisning.
Når praktikdelen finder sted på en
produktionsskole, betaler erhvervsskolen produktionsskolen for at
varetage praktikundervisningen.
Lovforslaget indebærer også, at eleven modtager en
skoleydelse under hele uddannelsesforløbet. Skoleydelsen
udbetales af erhvervsskolen, der modtager refusion herfor.
Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer udbetaling til skolerne
af skoleydelse. De udgifter, der er forbundet med ordningen,
herunder administrationsudgifter, afholdes af
Undervisningsministeriet. Skoleydelsens størrelse
fastsættes på de årlige finanslove.
Lovforslaget indebærer endvidere, at erhvervsskolen skal
indgå i samarbejde med eleven og produktionsskolen om
udarbejdelse af elevens uddannelsesplan. Erhvervsskolens
omkostninger hertil finansieres af et særligt tilskud pr.
elev.
Endelig indebærer lovforslaget også, at elever i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse i det
efterfølgende hovedforløb, som hovedregel gennem en
mere intensiv undervisning i de ordinære skoleperioder,
får mulighed for at tilegne sig enkelte uddannelseselementer
fra grundforløbet. Erhvervsskolernes omkostninger i
forbindelse hermed foreslås finansieret via en
tillægstakst til den ordinære undervisningstakst.
Ved et forventet årligt optag på 150 elever fra og
med 2010 skønnes den samlede statslige merudgift til
skoleydelse, drift i forbindelse med praktik samt
administrationsudgifter i forbindelse med udbetaling af skoleydelse
at udgøre ca. 8,6 mio. kr. i 2010, 23,4 mio. kr. i 2011 og
34,0 mio. kr. i 2012. Der er i merudgiften ikke indregnet udgifter
til drift vedr. skoledelen, da denne finansieres af
aktivitetsreserven til opfyldelse af målsætningen om,
at 95 pct. af en ungdomsårgang gennemfører en
ungdomsuddannelse.
De samlede statslige merudgifter ved lovforslaget er
finansieret af "Aftale om flere unge i uddannelse og job" og er
indarbejdet i Finansloven for 2010.
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske konsekvenser
for regioner og kommuner.
Egu-portalen vil administrativt spare kommuner og andre
tilrettelæggere af egu for den nuværende indberetning
af selve egu-aktiviteten til brug for statistik. Da systemet
tilsluttes Elevplan, vil det endvidere kunne medføre
administrative lettelser for erhvervsskolerne og eventuelt
produktionsskoler, der gennemfører egu.
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
stat og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende organisationer m.v.:
Arbejdsgivernes Elevrefusion, Bestyrelsesforeningen for
Social- og Sundhedsskoler, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Landbrug,
Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler -
Lederne, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Datatilsynet, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Elevorganisationen ved de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Erhvervsskolelederne i Danmark, Foreningen af Registrerede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Handelsskolernes
Lærerforening, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Landboungdom, Landsforeningen af
Produktionsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforsamlingen for
Ungdommens Uddannelsesvejledning, Produktionsskoleforeningen,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter,
Sammenslutningen af landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
SOSU-Lederforeningen og Uddannelsesforbundet.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Statslige merudgifter til skoleydelse,
driftsudgifter i forbindelse med praktik samt
administrationsudgifter i forbindelse med udbetaling af skoleydelse
på i alt 8,6 mio. kr. i 2010, 23,4 mio. kr. i 2011 og 34,0
mio. kr. i 2012. Statslig merudgift på 2,0 mio. kr.
årligt i 2010 og 2011 til udvikling af portal for egu. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Egu-portalen vil spare kommuner og andre
tilrettelæggere af egu for den nuværende indberetning
af selve egu-aktiviteten til brug for statistik. Da systemet
tilsluttes Elevplan, vil det endvidere kunne medføre
administrative lettelser for erhvervsskolerne og eventuelt
produktionsskoler, der gennemfører egu. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås med § 19 e, stk.
1, at skolen modtager tilskud pr. årselev for elever
indskrevet på produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf.
den foreslåede § 66 p.
Elever i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse
udløser under skoledelen statslige taxametertilskud i
forbindelse med deltagelse i grundforløbs- og
hovedforløbsundervisning. Taksterne for 2010 er
gældende undervisnings-, fællesudgifts- og
bygningstaxametre for erhvervsuddannelserne. I 2010 og 2011
udbetales fællesudgifts- og bygningstaxametre på
grundlag af finansårets årselever (tidstro), men vil
herefter blive udbetalt efter antal grundlagsårselever i
overensstemmelse med de tilskudsprincipper, der gælder for
erhvervsuddannelserne.
Desuden foreslås det, at elever i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse under praktikdelen
udløser et tilskud pr. årselev. Taksterne herfor
fastsættes i 2010 svarende til drifts- og bygningstaxametrene
for ordinære elever på produktionsskoler.
Hvis eleven gennemfører dele af praktikuddannelsen i en
virksomhed ved at deltage i virksomhedens produktion m.v. , skal det være på grundlag af en
uddannelsesaftale mellem virksomheden og eleven om en delvis
praktikuddannelse, jf. den foreslåede § 66 r, stk. 3.
Eleven udløser stadig taxametertilskud, fordi skolen skal
bidrage med vejledning og særlig pædagogisk
støtte til elev og praktikvirksomhed.
Ved virksomhedsforlagt undervisning i produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse gennemfører en virksomhed i en periode
praktikundervisning på produktionsskolens vegne. Eleven
udløser stadig taxametertilskud, dog højst for tre
måneder, jf. den foreslåede § 19 e, stk. 1, 2.
pkt. Eleven må ikke deltage i virksomhedens produktion, jf.
den foreslåede § 66 r, stk. 3.
Som en del af tilskuddet efter stk. 1 ydes et
tillægstaxametertilskud pr. årselev for elever i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse i hovedforløb til
dækning af skolernes udgifter ved en mere intensiv
undervisning. Taksten for 2010 svarer til det tilsvarende
tillægstaxametertilskud for elever i mesterlære.
Det foreslås med § 19 e, stk.
2, at skolen desuden modtager tilskud pr. elev ved
iværksættelse af uddannelsesplan, jf. § 13, stk.
2, i lov om erhvervsuddannelser, samt ved gennemførelse af
grundlæggende praktisk oplæring, jf. den
foreslåede § 66 r, stk. 2. Taksterne for 2010 er
gældende start- og gennemførelsestilskud for elever i
ny mesterlære.
Det foreslås med § 19 e, stk.
3, at tilskud efter stk. 1 og 2 ydes på grundlag af
takster, som fastsættes i de årlige finanslove, og kan
fastsættes til et mindre beløb for elever, der
modtager praktikuddannelse i virksomheder med eller uden
uddannelsesaftale, jf. den foreslåede § 66 r, stk.
3.
Det foreslås med bestemmelsen i § 19 e, stk. 4, at
undervisningsministeren tillægges bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om tilskud efter stk. 1-3,
herunder om aktivitetsindberetninger, udbetaling af tilskud,
opgørelse af årselever samt tilbagebetaling og kontrol
af udbetalte tilskud.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.3 og 3.
Til nr. 2
Det foreslås i § 66 p, stk.
1, at produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse helt eller
delvist gennemføres på en produktionsskole uden
uddannelsesaftale mellem elev og skole.
Det er både skoleundervisningen og praktikuddannelsen,
der helt eller delvist gennemføres på en
produktionsskole.
Som udgangspunkt foregår praktikuddannelsen på en
produktionsskole, og denne skal godkendes som praktiksted efter
gældende regler, jf. § 46 i lov om erhvervsuddannelser.
Praktikuddannelse kan tillige finde sted i praktikvirksomheder med
uddannelsesaftale, jf. forslaget til § 66 r, stk. 3.
Praktikuddannelsen kan endelig finde sted i en virksomhed efter
aftale med produktionsskolen om at lade dele af praktikuddannelsen
foregå i virksomheden (virksomhedsforlagt undervisning). Ved
virksomhedsforlagt undervisning gennemfører en virksomhed i
en periode praktikundervisning på skolens vegne og på
skolens ansvar, og eleven må ikke deltage i virksomhedens
produktion. Virksomhedsforlagt undervisning i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse kan bl.a. anvendes i
tilfælde, hvor produktionsskolen mangler bestemte faciliteter
eller maskiner, der er nødvendige for at opfylde
målene for praktikuddannelsen, eller ikke har ansatte, der
kan varetage specifikke undervisningsopgaver. Der kan også
være tale om, at skolen herved bidrager til, at en elev og en
virksomhed stifter nærmere bekendtskab med hinanden. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 66 r,
stk. 3.
Efter aftale indgået mellem en produktionsskole og en
skole eller institution, der er godkendt til at udbyde det
pågældende hovedforløb, kan skoleundervisningen
helt eller delvist udlægges til produktionsskolen. Dette skal
fremgå af elevens personlige uddannelsesplan, jf. § 13,
stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser.
Det foreslås, at produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse kun kan tilrettelægges for
erhvervsuddannelser, der er vekseluddannelser.
Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse kan derfor ikke
tilrettelægges for de rent skolebaserede erhvervsuddannelser,
som for tiden er web-integrator,
sundhedsservicesekretæruddannelsen og
byggemontagetekniker.
Med den foreslåede bestemmelse til § 66 p, stk. 2, kan
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse kun udbydes af skoler,
institutioner og virksomheder, der er godkendt til at udbyde det
pågældende hovedforløb, jf. § 18, i lov om
erhvervsuddannelser, og som samarbejder med en produktionsskole
herom.
Samarbejdsaftalen mellem erhvervsskolen og produktionsskolen
skal blandt andet fastlægge, hvilken betaling
produktionsskolen skal modtage for den undervisning m.v., som
produktionsskolen varetager i forbindelse med den
produktionsskolebaserede erhvervsuddannelse.
Med bestemmelsen i § 66 p, stk.
3, foreslås undervisningsministeren bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om samarbejdet mellem skoler,
institutioner og virksomheder, der er godkendt til at udbyde det
pågældende hovedforløb, og den produktionsskole,
som deltager i gennemførelsen af produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse, og som herunder varetager opgaver og funktioner
som en praktikvirksomhed, jf. den foreslåede § 66
s.
Reglerne vil komme til at omfatte retningslinjer for indholdet
af samarbejdsaftalen vedrørende tilrettelæggelse og
gennemførelse af produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse
generelt, herunder samarbejde om visitation, udarbejdelse af
elevens uddannelsesplan, økonomi og administration i
forbindelse med produktionsskolens varetagelse af udlagt
undervisning og praktikuddannelse m.v. Hvis det på baggrund
af indhøstede erfaringer viser sig hensigtsmæssigt,
kan der også fastsættes formkrav til aftalen.
Den foreslåede bestemmelse til § 66 q, stk. 1, angår reglerne om
optagelse til produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, herunder
betingelserne for adgang til at deltage i denne særlige
tilrettelæggelsesform. Det foreslås, at kun elever med
forudgående produktionsskoleforløb får adgang
til uddannelsen.
Forslaget indebærer, at adgang til
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse er betinget af, at en
produktionsskole i forbindelse med gennemførelse af et
produktionsskoleforløb har vurderet, at eleven ikke har de
faglige, personlige eller sociale forudsætninger, der er
nødvendige for at gennemføre en erhvervsuddannelse
med uddannelsesaftale.
Visitationen af elever til produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse foregår i et tæt samarbejde mellem
produktionsskolen og den relevante erhvervsskole for at sikre, at
den unge tilhører målgruppen. Med den foreslåede
bestemmelse til § 66 q, stk. 2,
træffes afgørelsen om optagelse efter indstilling fra
produktionsskolen af den skole, der udbyder uddannelsen.
Det vil ikke være alle erhvervsskoler, der udbyder
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, men kun skoler, der er
godkendt til at udbyde det pågældende
hovedforløb, og som samarbejder med en produktionsskole, jf.
den foreslåede § 66 p, stk. 2.
Det vil være naturligt, at der i samarbejdsaftalen
indgår retningslinjer for proceduren for indstilling af
elever til produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse. Hvis der
senere viser sig at være behov for regulering af dette, kan
undervisningsministeren med hjemmel i den foreslåede §
66 p, stk. 3, fastsætte nærmere regler herom.
Når produktionsskolen afgiver indstilling om optagelse,
vil erhvervsskolen som udgangspunkt ikke have anledning til at
foretage en selvstændig vurdering af, om eleven kan
gennemføre produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, og
på den baggrund vil skolen optage eleven.
Hvis en erhvervsskole i modsætning til produktionsskolen
er af den opfattelse, at eleven har de faglige, personlige og
sociale forudsætninger, der er nødvendige for at
gennemføre en erhvervsuddannelse, skal skolen optage eleven
på almindelige vilkår, jf. kapitel 2 i lov om
erhvervsuddannelser.
Ansøgere, der efter erhvervsskolens vurdering ikke vil
kunne gennemføre en produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse selv med alle tænkelige
støtteforanstaltninger, skal af skolen vejledes til at
påbegynde en anden uddannelse, f.eks. erhvervsgrunduddannelse
eller ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Klager over afgørelser om optagelse, der ikke
imødekommer ansøgeren, behandles efter de almindelige
klageregler fastsat i medfør af § 69 i lov om
erhvervsuddannelser.
Hvis produktionsskolen på trods af elevens ønske
ikke indstiller eleven til optagelse til produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse, kan eleven ikke blive optaget. Eleven vil kunne
indbringe spørgsmålet om produktionsskolens
indstilling for produktionsskolens bestyrelse. Produktionsskolens
indstilling kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed. Eleven kan søge optagelse til en
erhvervsuddannelse på almindelige vilkår.
Undervisningsministeren bemyndiges, jf. den foreslåede
§ 66 q, stk. 3, til at
fastsætte regler om antalsbegrænsning af tilgangen til
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse. Formålet med
bemyndigelsen er at give mulighed for et administrativt indgreb,
såfremt aktiviteten får et uhensigtsmæssigt
omfang.
Det foreslås med § 66 r, stk.
1, at produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse har samme
mål og niveau som uddannelser, der veksler mellem
skoleundervisning og praktikuddannelse i en virksomhed, og
afsluttes med samme prøver og beviser.
De almindelige regler om uddannelserne og de særlige
regler om de enkelte uddannelsers mål og indhold m.v.
gælder for produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse med de
ændringer, som de særlige bestemmelser om denne
tilrettelæggelsesform kræver.
Med den foreslåede bestemmelse til § 66 r, stk. 2, foreslås
grundforløbet for den enkelte elev helt eller delvist
erstattet af grundlæggende praktisk oplæring på
en produktionsskole. Grundforløbet i produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse tilrettelægges efter samme hovedprincipper
som ny mesterlære, jf. § 12, stk. 1, 2. pkt., i lov om
erhvervsuddannelser. Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2 for en beskrivelse af ny
mesterlære.
Hvis eleven gennemfører dele af praktikuddannelsen i en
virksomhed ved at deltage i virksomhedens produktion m.v., jf. den
foreslåede § 66 r, stk. 3,
skal det være på grundlag af en uddannelsesaftale
mellem virksomheden og eleven om en delvis praktikuddannelse, og
eleven får derfor løn i stedet for skoleydelse, jf.
den foreslåede bestemmelse til § 66 t. "Produktion m.v."
omfatter eksempelvis også salg af varer og tjenesteydelser.
Hvis eleven modtager praktikuddannelse i en virksomhed som
virksomhedsforlagt undervisning, og derfor ikke indgår i
virksomhedens produktion, oprettes ingen uddannelsesaftale, og
eleven modtager fortsat skoleydelse, ligesom produktionsskolen har
ansvar for eleven. Tilskudsreglerne er reguleret i den
foreslåede § 19 e. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til den foreslåede § 66 p.
Hvis eleven har en uddannelsesaftale, er eleven omfattet af de
almindelige regler om elevers retsstilling, jf. §§ 55 og
56, i lov om erhvervsuddannelser, hvilket eleven ikke er, når
denne er i praktik uden uddannelsesaftale. I sidstnævnte
tilfælde har eleven ikke lønmodtagerstatus og har
samme retsstilling som elever i skolepraktik.
Det foreslås med § 66 s, stk.
1, at når en erhvervsuddannelse tilrettelægges
som produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, varetager den
samarbejdende produktionsskole opgaver og funktioner som
praktikvirksomhed. § 13, stk. 2, § 31, stk. 1, 1. pkt. og
stk. 2-4, § 32, § 33, § 46 og § 58, i lov om
erhvervsuddannelser, finder tilsvarende anvendelse.
Det foreslås med § 66 s, stk.
2, at bestemmelserne i lovens § 42 finder tilsvarende
anvendelse for de faglige udvalgs tilsyn med praktikuddannelse
på produktionsskole. Det foreslås hermed, at de faglige
udvalg fører tilsyn med praktikuddannelse, der
gennemføres på en produktionsskole på samme
måde, som de faglige udvalg fører tilsyn med
skolepraktik og virksomhedspraktik.
Det foreslås med § 66 t, stk.
1, at skolen udbetaler en skoleydelse til elever, der
deltager i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, dog ikke til
elever, der modtager anden offentlig støtte, der tilsigter
at dække leveomkostninger, eller til elever, som modtager
løn fra en arbejdsgiver på grundlag af
uddannelsesaftale, jf. den foreslåede § 66 r, stk. 3.
Skoleydelsens størrelse fastsættes på de
årlige finanslove.
Skoleydelsen svarer til ydelsen til erhvervsuddannelseselever
i skolepraktik. Denne ydelse svarer i størrelse til, hvad
produktionsskolens ordinære elever modtager.
Hvis eleven indgår aftale om delvis praktikuddannelse
med en virksomhed, jf. den foreslåede § 66 r, stk. 3,
udbetaler virksomheden den overenskomstmæssige elevløn
for området i en sådan aftaleperiode, og der udbetales
i lønningsperioden ikke skoleydelse. Eleven modtager heller
ikke skoleydelse, hvis eleven modtager anden offentlig
støtte, der tilsigter at dække leveomkostninger.
Det foreslås med bestemmelsen i § 66 t, stk. 2, at Arbejdsgivernes
Elevrefusion administrerer udbetaling til skolerne af skoleydelse.
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder
administrationsudgifter, afholdes af Undervisningsministeriet.
Dette svarer til ordningen vedr. skolepraktikydelse.
Det foreslås med bestemmelsen i § 66 t, stk. 3, at
undervisningsministeren tillægges bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om skoleydelsens
opgørelse og udbetaling.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.3 og 3.
Til § 2
Til nr. 1
En produktionsskole kan med den foreslåede § 2 b i henhold til en aftale med en
skole, institution eller virksomhed, der er godkendt til at udbyde
det pågældende hovedforløb, jf. § 18 i lov
om erhvervsuddannelser, medvirke til uddannelse af elever i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf. de i lovforslagets
§ 1 omhandlede ændringer til lov om
erhvervsuddannelser.
Der vil med den foreslåede bestemmelse til § 2 b
skulle indgås aftale mellem en produktionsskole og udbyderen
af hovedforløbet, som typisk er en institution for
erhvervsrettet uddannelse, om gennemførelse af
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse. Den skole eller
institution, der udbyder produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse, og den samarbejdende produktionsskole skal i en
aftale fastlægge, hvilken betaling produktionsskolen skal
modtage for den undervisning m.v., som produktionsskolen varetager
i forbindelse med den produktionsskolebaserede erhvervsuddannelse,
jf. den foreslåede § 66 p, stk. 2 og 3.
Elever, der deltager i en produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse i henhold til de foreslåede bestemmelser
til kapitel 7 c i lov om erhvervsuddannelser, vil ikke indgå
i beregningen af tilskudsgrundlaget til produktionsskolen.
Der er tale om en lovreguleret opgavevaretagelse for
produktionsskolerne, og opgavevaretagelsen sker derfor ikke som
indtægtsdækket virksomhed.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.1.3.
Til § 3
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse til § 14, stk. 2, bemyndiges
undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler
om, at de oplysninger, som undervisningsministeren kan indhente fra
kommuner og skoler om alle forhold vedrørende
erhvervsgrunduddannelsen, skal leveres af kommunalbestyrelsen i
elektronisk form, herunder i hvilket format leveringen skal ske
samt krav til kontrol- og sikkerhedsforanstaltninger.
Oplysningerne forventes som udgangspunkt leveret via en
indberetningsportal, når den er udviklet, jf. den
foreslåede § 15. Der vil også efter
omstændighederne kunne være tale om særlige,
lejlighedsvise indhentelser af oplysninger, eventuelt i elektronisk
form.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2 og 2.2.3.
Til nr. 2
Det forslås med § 15, stk.
1, at kommunalbestyrelsen eller den tilrettelæggende
institution til brug for tilrettelæggelse og
gennemførelse af den enkelte elevs erhvervsgrunduddannelse
skal anvende et elektronisk system, som undervisningsministeren
stiller til rådighed.
Det foreslåede fælles elektroniske system, som er
en indberetningsportal, skal bruges i det daglige administrative
arbejde i forbindelse med tilrettelæggelse og
gennemførelse af den enkelte elevs egu.
Det foreslås med bestemmelsen i § 15, stk. 2, at undervisningsministeren
tillægges bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om anvendelsen af det elektroniske system.
Reglerne vil omfatte retningslinjer for oprettelse og
vedligeholdelse af elevens uddannelsesplan, herunder retningslinjer
for hvilke informationer, der som minimum skal indberettes. Nogle
af disse informationer vil alene tjene et statistisk
formål.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit
2.2.2 og 2.2.3.
Til § 4
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. august 2010.
Det foreslås med stk. 2, at
undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 15 i lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v., som affattet ved lovforslagets § 3, nr. 2. Bestemmelsen
vil blive sat i kraft, når den internetbaserede
indberetningsportal for erhvervsgrunduddannelsen er
færdigudviklet og klar til brug.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1244 af 23. oktober 2007, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1173 af 10. december 2008,
§ 17 i lov nr. 483 af 12. juni 2009, § 2 i lov nr. 1218
af 14. december 2009, § 1 i lov nr. 1527 af 27. december 2009
og § 6 i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter §
19 d indsættes: »§ 19
e.Skolen modtager tilskud pr. årselev for elever
indskrevet på produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf.
§ 66 p. I antallet af årselever indgår elever, der
modtager praktikuddannelse i virksomheder uden uddannelsesaftale,
dog højst med tre måneder for den enkelte elev ved
praktikuddannelse i samme virksomhed. Stk. 2. Skolen
modtager endvidere tilskud pr. elev ved iværksættelse
af uddannelsesplan, jf. § 13, stk. 2, samt ved
gennemførelse af grundlæggende praktisk
oplæring, jf. § 66 r, stk. 2. Stk. 3.Tilskud
efter stk. 1 og 2 ydes på grundlag af takster, som
fastsættes i de årlige finanslove, og kan
fastsættes til et mindre beløb for elever, der
modtager praktikuddannelse i virksomheder med eller uden
uddannelsesaftale, jf. § 66 r, stk. 3. Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
tilskud efter stk. 1-3, herunder om aktivitetsindberetninger,
udbetaling af tilskud, opgørelse af årselever samt
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.« |
| | |
| | 2. Efter §
66 o indsættes som nyt kapitel: »Kapitel 7 c Produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse § 66
p. Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse er en
særlig tilrettelæggelsesmåde for
erhvervsuddannelser, der er vekseluddannelser, jf. § 2, stk.
1, som helt eller delvist gennemføres på
produktionsskole. Forløbet gennemføres uden
uddannelsesaftale, jf. dog § 66 r, stk. 3. Stk. 2.
Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse kan udbydes af skoler,
institutioner og virksomheder, der er godkendt til at udbyde det
pågældende hovedforløb, jf. § 18, og som
samarbejder med en produktionsskole herom. Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
samarbejde som nævnt i stk. 2. § 66
q. Adgang til produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse er
betinget af, at en produktionsskole i forbindelse med
gennemførelse af et produktionsskoleforløb har
vurderet, at eleven ikke har de faglige, personlige eller sociale
forudsætninger, der er nødvendige for at
gennemføre en erhvervsuddannelse med
uddannelsesaftale. Stk.
2.Afgørelse om optagelse til produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse træffes efter indstilling fra
produktionsskolen af den skole, der udbyder uddannelsen, jf. §
66 p, stk. 2. Stk.
3.Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
antalsbegrænsning af tilgangen til produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse. § 66
r. Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse har samme
mål og niveau som uddannelser, der veksler mellem
skoleundervisning og praktikuddannelse i en virksomhed, og
afsluttes med samme prøver og beviser. Stk. 2.
Grundforløbet erstattes for den enkelte elev helt eller
delvist af grundlæggende praktisk oplæring på en
produktionsskole. Stk. 3.
Eventuel praktikuddannelse i en virksomhed i uddannelsens
hovedforløb, finder sted på grundlag af en
uddannelsesaftale mellem virksomheden og eleven om en delvis
praktikuddannelse, hvis eleven skal deltage i virksomhedens
produktion m.v. § 66
s. Når en erhvervsuddannelse tilrettelægges som
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, varetager den
samarbejdende produktionsskole opgaver og funktioner som
praktikvirksomhed. § 13, stk. 2, § 31, stk. 1, 1. pkt. og
stk. 2-4, § 32, § 33, § 46 og § 58 finder
tilsvarende anvendelse. Stk. 2.
Bestemmelserne i lovens § 42 finder tilsvarende anvendelse for
de faglige udvalgs tilsyn med praktikuddannelse på
produktionsskole. § 66
t. Skolen udbetaler en skoleydelse til elever, der deltager
i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, dog ikke til elever,
der modtager anden offentlig støtte, der tilsigter at
dække leveomkostninger, eller til elever, som modtager
løn fra en arbejdsgiver på grundlag af
uddannelsesaftale, jf. § 66 r, stk. 3. Skoleydelsens
størrelse fastsættes på de årlige
finanslove. Stk.
2.Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer udbetaling til
skolerne af skoleydelse. De udgifter, der er forbundet med
ordningen, herunder administrationsudgifter, afholdes af
Undervisningsministeriet. Stk.
3.Undervisningsministeren fastsætter nærmere
regler om skoleydelsens opgørelse og
udbetaling.« |
| | |
| | § 2 I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006, som ændret
ved § 1 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, § 18 i lov nr.
578 af 9. juni 2006, § 2 i lov nr. 558 af 6. juni 2007, §
38 i lov nr. 311 af 30. april 2008, § 1 i lov nr. 1173 af 10.
december 2008 og § 4 i lov nr. 1527 af 27. december 2009,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter §
2 a indsættes: »§ 2
b. En produktionsskole kan i henhold til en aftale med en
skole, institution eller virksomhed, der er godkendt til at udbyde
det pågældende hovedforløb, jf. § 18 i lov
om erhvervsuddannelser, medvirke til uddannelse af elever i
produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf. kapitel 7 c i lov
om erhvervsuddannelser.« |
| | |
| | § 3 I lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1321 af 27. november 2007, som
ændret ved § 38 i lov nr. 106 af 26. februar 2008 og
§ 3 i lov nr. 1527 af 27. december 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 14.
Undervisningsministeren kan indhente oplysninger fra kommuner og
skoler om alle forhold vedrørende uddannelsen og kan
fastsætte nærmere regler herom. | | 1. I § 14 indsættes som stk. 2: |
| | »Stk.
2.Undervisningsministeren fastsætter nærmere
regler om, at oplysninger efter stk. 1 skal leveres af
kommunalbestyrelsen i elektronisk form, herunder i hvilket format
leveringen skal ske samt krav til kontrol- og
sikkerhedsforanstaltninger.« |
| | |
| | 2. Efter §
14 indsættes: »§ 15. Til brug for
tilrettelæggelse og gennemførelse af den enkelte elevs
erhvervsgrunduddannelse skal kommunalbestyrelsen eller den
tilrettelæggende institution, jf. § 1, anvende et
elektronisk system, som undervisningsministeren stiller til
rådighed. Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
anvendelsen af det elektroniske system, jf. stk. 1.« |
| | |
| | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2010, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 15 i lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v., som affattet ved denne lovs § 3, nr. 2. |