Fremsat den 5. marts 2010 af
undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
uddannelsesstøtte (SU-loven)
(Udlandsstipendium til kandidatuddannelser
af mere end to års varighed og udlandsstipendium til Erasmus
Mundus-uddannelser m.v.)
§ 1
I lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009,
som ændret ved lov nr. 1524 af 27. december 2009 og § 1
i lov nr. 78 af 27. januar 2010, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 46 a, stk. 1, nr. 2, udgår
»af op til 2 års varighed«.
2. I
§ 46 a, stk. 2, indsættes
som 2. pkt. :
»I regler, der
fastsættes i medfør af 1. pkt., kan det
fastsættes, at der kun kan gives udlandsstipendium til en
uddannelse i en bestemt tidsperiode.«
3. I
§ 46 b indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Stk. 1,
1. pkt. gælder ikke for uddannelsessøgende, der
søger om udlandsstipendium som tilskud til betaling af
studieafgift til en uddannelsesinstitution i udlandet i forbindelse
med deltagelse i en uddannelse efter § 3, stk. 7, i lov om
universiteter som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
udlandsstipendier til uddannelser som led i EU-studieprogrammer om
Erasmus Mundus.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvornår udlandsstipendier kan komme til
udbetaling.«
4. § 46 d,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Retten
til udlandsstipendium til en hel uddannelse på kandidatniveau
af op til to års varighed er betinget af, at den
uddannelsessøgende ved begyndelsen af uddannelsen i udlandet
har mindst fem klip eller slutlånsrater, jf. kapitel 5, til
rådighed for hver uddannelsesperiode, der svarer til 30
ECTS-point. Retten til udlandsstipendium til en hel uddannelse
på kandidatniveau af mere end to års varighed er
betinget af, at den uddannelsessøgende har mindst 20 klip
eller slutlånsrater, jf. kapitel 5, til rådighed for
uddannelsen.«
5. I
§ 46 e, stk. 3, ændres
»den uddannelsessøgendes studiemæssige fremdrift
i udlandet« til: », at den uddannelsessøgende
dokumenterer sin studiemæssige fremdrift i udlandet over for
styrelsen«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 2. Loven finder
anvendelse for studieophold og hele uddannelser på
kandidatniveau i udlandet, som den uddannelsessøgende
begynder på den 1. juli 2010 eller senere, jf. dog stk.
3.
Stk. 3. Der kan efter
ansøgning gives udlandsstipendier til
uddannelsessøgende, der inden den 1. juli 2010 er begyndt
på et studieophold i udlandet på en kandidatuddannelse,
der er godkendt som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus af
Europa-Kommissionen, til den del af studieopholdet, der ligger
efter den 1. juli 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
2.1. Justering af udlandsstipendieordningen
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. De foreslåede ændringer
2.2. Udlandsstipendium til Erasmus
Mundus-uddannelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. De foreslåede ændringer
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og
organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med dette lovforslag foreslås det at ændre de
gældende bestemmelser om udlandsstipendieordningen
således, at der vil kunne gives udlandsstipendium i to
år til en kandidatuddannelse i udlandet, også selv om
uddannelsen er normeret til mere end to år. Desuden
foreslås der indført mulighed for, at der kan
fastsættes regler for, at der kun kan gives udlandsstipendium
til en uddannelse i en bestemt periode, og det foreslås
også, at de studerende skal dokumentere studiefremdrift i
udlandet over for Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte og
ikke over for deres tidligere danske uddannelsesinstitution.
Endelig foreslås det, at der skabes mulighed for, at
studerende kan finansiere studieafgifter i udlandet i forbindelse
med deltagelse i Erasmus Mundus-uddannelser gennem
udlandsstipendieordningen.
2. Baggrund
I forbindelse med aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremtidens velstand,
velfærd og investeringer i fremtiden (velfærdsaftalen)
og aftalen af 2. november 2006 om udmøntning af
globaliseringspuljen (opfølgning på
velfærdsaftalen) blev det besluttet at indføre et
udlandsstipendium, som danske uddannelsessøgende på de
videregående uddannelser kan tage med til at betale for
uddannelse i udlandet. Stipendiet kan bruges til hele
kandidatuddannelser i udlandet og til studieophold som en del af en
videregående uddannelse i Danmark.
Udlandsstipendieordningen indgår som en del af lov om
statens uddannelsesstøtte (SU-loven) og trådte i kraft
den 1. juli 2008. Af bemærkningerne til den ændring af
SU-loven, som etablerede ordningen, fremgår det, at der skal
udarbejdes en status 15 måneder efter lovens
ikrafttræden. Denne status er nu udarbejdet i et samarbejde
mellem Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling med inddragelse af repræsentanter for
Kulturministeriet og en række uddannelsesinstitutioner. I
forbindelse med udarbejdelsen blev det fundet hensigtsmæssigt
også at behandle de indvundne erfaringer fra det
første år med ordningen med henblik på at
lægge op til eventuelle ændringer af
udlandsstipendieordningen. Statusrapporten af 7. oktober 2009 peger
på en række punkter, hvor ændringer af den
gældende lov kan være hensigtsmæssige, og
forslagene til ændringer for så vidt angår
reglerne om uddannelsens normering, behovet for
tidsbegrænsning af godkendelse af udenlandske uddannelser og
flytning af kontrollen med studiefremdrift, beskrives nærmere
nedenfor under pkt. 2.1.2.
I februar 2008 sendte ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling en redegørelse til Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi om deltagerbetaling på
universitetsuddannelser omfattet af en Erasmus Mundus-aftale
(Erasmus Mundus er et samarabejds- og mobilitetsprogram for
videregående uddannelse, vedtaget af EU-Parlamentet og
Rådet). Redegørelsen konkluderede, at danske
universiteter kan have vanskeligt ved at indgå aftale med
udenlandske universiteter om deltagelse i udbud af Erasmus
Mundus-uddannelser. På denne baggrund blev der nedsat en
arbejdsgruppe, som skulle søge løsninger på
problemet. På baggrund af anbefalingerne fra arbejdsgruppen
blev der den 26. juni 2009 indgået en aftale mellem
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne om fremtidig regulering og finansiering af
Erasmus Mundus-uddannelser.
Det fremgår af aftalen blandt andet, at "Studerende, der
er berettiget til dansk SU, kan finansiere eventuelle
studieafgifter ved studieophold i udlandet med udlandsstipendier.
Dette gælder, selv om de derved opnår udlandsstipendium
i mere end 2 år." For at denne del af aftalen kan realiseres,
er det nødvendigt både at foretage en ændring af
universitetsloven, som ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling har fremsat forslag til, jf. L 119 af 28. januar 2010 om
Forslag til lov om ændring af universitetsloven (Nye rammer
for universiteternes internationale samarbejder m.v.), og af
SU-lovens afsnit om udlandsstipendieordningen, som beskrives
nærmere nedenfor under pkt. 2.2.2.
2.1. Justering af udlandsstipendieordningen
Statusrapporten vedrørende udlandsstipendieordningen er
udarbejdet på baggrund af bemærkningerne til den
ændring af SU-loven, jf. lov nr. 565 af 6. juni 2007, som
etablerede ordningen. Det fremgår af disse
bemærkninger, at »Det følger af aftalen af 2.
november 2006 om udmøntning af globaliseringspuljen, at
udlandsstipendieordningen evalueres efter tre år. Den
foreslåede ændring af SU-loven vil derfor blive
omfattet af lovovervågning. Som led i denne overvågning
vil Undervisningsministeriet sammen med Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling i folketingsåret 2011-2012
gennemføre en undersøgelse med det formål
blandt andet at vurdere, om uddannelsesinstitutionernes bevillinger
påvirkes på en sådan måde, at det
svækker kvaliteten af undervisningen, samt erfaringer med
ordningen, herunder f. eks. anvendelsen af positiv- og
negativlister.
Den faktiske studieaktivitet følges løbende, og
der vil på baggrund af den faktiske studieaktivitet, som er
omfattet af ordningen, ske en samlet vurdering af de
økonomiske konsekvenser, herunder konsekvenser for
universiteterne, af lovforslaget i 2009.
15 måneder efter lovens ikrafttræden udarbejdes en
status for ordningen. På den baggrund indkaldes
forligskredsen specielt med henblik på en drøftelse af
ordningens konsekvenser for universiteternes økonomi.
Drøftelsen vil i den forbindelse inddrage
søgemønstre, merit m.v. i ordningens første
år og optaget i ordningens andet år.«
I den status for ordningen, der er udarbejdet på dette
grundlag, peges der på fire punkter, hvor en ændring af
de gældende lovregler skønnes hensigtsmæssig.
Der peges således på reglerne om uddannelsens
normering, behovet for tidsbegrænsning af godkendelse af
udenlandske uddannelser, flytning af kontrollen med studiefremdrift
og endelig en begrænsning af muligheden for at få
udlandsstipendium i forbindelse med erhvervsakademiuddannelser. Da
det sidstnævnte forslag vil indskrænke de
uddannelsessøgendes rettigheder, er det ikke medtaget.
Der er derimod medtaget et forslag om en præcisering af
bestemmelsen om, hvor mange SU-klip eller slutlånsrater en
uddannelsessøgende skal have til rådighed for at kunne
søge udlandsstipendium til en hel uddannelse på
kandidatniveau. Der er også, som konsekvens af forslaget om
at ophæve reglen om uddannelsens normering i § 46 a,
stk. 1, nr. 2, medtaget et forslag om, hvor mange SU-klip eller
slutlånsrater en uddannelsessøgende skal have til
rådighed for at kunne søge udlandsstipendium til en
kandidatuddannelse af mere end to års varighed.
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan der ydes udlandsstipendium
til en hel videregående uddannelse på kandidatniveau i
udlandet af op til to års varighed og svarende til
højst 120 ECTS-point. Det har betydet, at
uddannelsessøgende, der har søgt udlandsstipendium
til en uddannelse af længere varighed, har fået afslag,
da de gældende regler ikke rummer mulighed for at give
udlandsstipendium til sådanne uddannelser.
De uddannelser, der kan gives udlandsstipendium til, optages
på en såkaldt positivliste, jf. SU-lovens § 46 a,
stk. 2. Listen rummer udenlandske uddannelser på
kandidatniveau, som 1) enten er omfattet af en samarbejdsaftale
mellem en dansk og en udenlandsk uddannelsesinstitution, 2) udbydes
af internationalt anerkendte universiteter, eller 3) har en
sådan faglig kvalitet, at uddannelsen ville kunne have
været omfattet af en samarbejdsaftale om udveksling af
uddannelsessøgende med et dansk universitet. Positivlisten
er offentliggjort på Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøttes hjemmeside på adressen
www.su.dk.
Uddannelser inden for de to første kategorier vil
udgå af positivlisten, hvis enten uddannelsernes kvalitet
ikke længere er på et sådant niveau, at et dansk
universitet vil fortsætte en samarbejdsaftale om dem, eller
de ikke længere medtages på THES-QS World University
Ranking, som udarbejdes årligt for TIMES Higher Educational
Supplement. Den tredje kategori kan derimod i princippet forblive
på positivlisten uden nogen løbende kvalitetskontrol,
da muligheden for at lade uddannelserne udgå af listen igen
ikke er tilstrækkeligt klar, jf. forarbejderne til
bemyndigelsesbestemmelsen i SU-lovens § 46 a, stk. 2.
Det er yderligere en betingelse for at få
udlandsstipendium til en hel kandidatuddannelse i udlandet, at den
uddannelsessøgende har mindst fem SU-klip eller
slutlånsrater tilbage for hver uddannelsesperiode med
udlandsstipendium, der svarer til 30 ECTS-point, jf. SU-lovens
§ 46 d, stk. 3. Denne betingelse har givet anledning til
fortolkningstvivl.
Danske uddannelsesinstitutioner har efter de gældende
regler og som en del af vejledningsforpligtelsen i forbindelse med
udlandsstipendieordningen til opgave at kontrollere de
uddannelsessøgendes studiefremdrift og modtage dokumentation
for afslutningen af uddannelsen. Da det er Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte, der har ansvaret for den endelige
tildeling af udlandsstipendium, skal uddannelsesinstitutionerne
videresende oplysningerne fra de uddannelsessøgende til
styrelsen, hvilket opleves som et forsinkende mellemled. Desuden er
de uddannelsessøgende under uddannelsesforløbet i
udlandet udskrevet af den danske uddannelsesinstitution, hvorfor de
uddannelsessøgende oplever det som unødigt
bureaukratisk, at de alligevel skal indsende oplysninger til denne
uddannelsesinstitution.
2.1.2. De foreslåede ændringer
Efter forslaget ændres den nuværende betingelse
om, at udlandsstipendium kun kan gives til en hel
videregående uddannelse på kandidatniveau i udlandet af
op til to års varighed til, at der kan gives
udlandsstipendium til to år af disse uddannelser med et
indhold svarende til 120 ECTS-point i løbet af disse to
år, uanset deres faktiske varighed. Fremover vil det ikke
længere være afgørende, hvor længe
uddannelsen er normeret til at vare, og det skaber større
fleksibilitet i ordningen. Uddannelsessøgende, der
ønsker at tage en kandidatuddannelse, der tidsmæssigt
varer mere end to år, vil ikke længere få afslag,
men vil kunne få udlandsstipendium til to år af
uddannelsen, hvorefter de selv må finansiere den del af
uddannelsen, der ligger ud over de to år. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne
hertil.
Endvidere foreslås det at udbygge hjemlen til at
fastsætte regler om den såkaldte positivliste, det vil
sige listen over de hele kandidatuddannelser i udlandet, der kan
berettige til udlandsstipendium. Efter forslaget vil
undervisningsministeren fremover kunne bestemme, at uddannelser,
der er optaget på listen, skal kunne slettes igen efter et
nærmere fastsat tidsrum, f. eks. to år. Dermed sikres
det, at hele positivlisten bliver underkastet en løbende
kvalitetskontrol. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil.
Desuden foreslås det, at der sker en præcisering
af bestemmelsen om, hvor mange SU-klip eller slutlånsrater,
en uddannelsessøgende skal have til rådighed for at
kunne få udlandsstipendium til en hel kandidatuddannelse i
udlandet. Bestemmelsen i SU-lovens § 46 d, stk. 3, fortolkes i
dag således, at der skal være fem SU-klip eller
slutlånsrater til rådighed for hvert enkelt semester
fra uddannelsens begyndelse, også selv om der kun
søges udlandsstipendium til en mindre del af uddannelsen.
Bestemmelsen foreslås præciseret i overensstemmelse med
denne fortolkning, som også har været lagt til grund i
en afgørelse fra Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten.
På baggrund af at det foreslås i § 1, nr. 1,
at der kan gives udlandsstipendium til kandidatuddannelser af mere
end to års varighed, foreslås det desuden, at der
fastsættes et antal SU-klip eller slutlånsrater, som
den uddannelsessøgende skal have til rådighed for at
kunne få udlandsstipendium til en hel kandidatuddannelse af
mere end to års varighed. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Endelig foreslås det at ændre reglen om, at de
uddannelsessøgende skal indsende dokumentation for
studiefremdrift til den danske uddannelsesinstitution, til, at
dokumentationen skal sendes til Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte. Det vil være enklere og mindre
bureaukratisk end den nuværende ordning, og da de
uddannelsessøgende er udskrevet af deres tidligere danske
uddannelsesinstitutioner under udlandsopholdet, vil det i
almindelighed opleves som en mere logisk regel. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 5, og bemærkningerne
hertil.
2.2. Udlandsstipendium til Erasmus Mundus-uddannelser
Som nævnt ovenfor har det været vanskeligt for
danske universiteter at deltage i udbud af Erasmus
Mundus-uddannelser. For at imødegå disse
vanskeligheder har ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
fremsat et lovforslag, jf. L 119 af 28. januar 2010 om Forslag til
lov om ændring af universitetsloven (Nye rammer for
universiteternes internationale samarbejder m.v.), som åbner
mulighed for, at danske universiteter kan indgå i en ny type
af uddannelsessamarbejder med udenlandske universiteter for
så vidt angår kandidatuddannelser som led i
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus. Det fremgår
således af bemærkningerne til § 3, stk. 7, i
ministeren for videnskab, teknologi og udviklings lovforslag, at
danske universiteter kan indgå uddannelsessamarbejder med
udenlandske universiteter om uddannelser, der får tilskud fra
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus som et "Erasmus Mundus
Masters Course (EMMC)" eller er tildelt et "Erasmus Mundus Brand
Name (EMBN)".
Partierne bag den ovenfor nævnte aftale af 26. juni 2009
er enige om, at danske statsborgeres adgang til gratis
videregående uddannelser er et afgørende princip for
det danske uddannelsessystem, og gennemførelse af aftalen
nødvendiggør derfor, at der skabes en mulighed for,
at danske studerende ved Erasmus Mundus-uddannelser kan finansiere
studieafgifter i udlandet gennem udlandsstipendieordningen.
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler om udlandsstipendier i SU-loven
kan udlandsstipendium højst gives i to år i en
uddannelsesperiode, der svarer til 120 ECTS-point, og denne
begrænsning kan medføre, at de
uddannelsessøgende, der tidligere har modtaget
udlandsstipendium, ikke kan få dækket studieafgifter i
udlandet med udlandsstipendium, hvilket kan indskrænke deres
muligheder for at deltage i Erasmus Mundus-uddannelser. Desuden er
det i øjeblikket vanskeligt for universiteterne at indpasse
Erasmus Mundus-uddannelser inden for de hjemler, der findes i lov
om universiteter. Der vil dog som nævnt ovenfor blive
tilvejebragt en ny ramme for regulering af danske universiteters
deltagelse i udbud af Erasmus Mundus-uddannelser gennem det
lovforslag om ændring af universitetsloven, som ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling har fremsat den 28. januar
2010.
2.2.2. De foreslåede ændringer
Efter lovforslaget indsættes der en bestemmelse i
SU-lovens afsnit 1 a om udlandsstipendier, hvorefter
begrænsningen på to år i en uddannelsesperiode,
svarende til 120 ECTS-point, jf. § 46 b, ikke gælder ved
deltagelse i Erasmus Mundus-uddannelser, der udbydes efter den
foreslåede affattelse af § 3, stk. 7, i
universitetsloven, jf. det lovforslag, som ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling har fremsat den 28. januar 2010,
L 119 Forslag til lov om ændring af universitetsloven (Nye
rammer for universiteternes internationale samarbejder m.v.), i
denne folketingssamling. Det indebærer, at der vil kunne
tildeles udlandsstipendium i mere end to år til en
uddannelsessøgende, der deltager i en Erasmus
Mundus-uddannelse. Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
Lovforslaget omfatter kun mindre justeringer og
præciseringer, som ikke indebærer en ændring i
udlandsstipendieordningens samlede aktivitetsniveau, hvorfor der
ikke er økonomiske konsekvenser forbundet med
forslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Akademikernes Centralorganisation, Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Konservative Studerende, Danmarks Liberale Studerende, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Handel og Service (DHS),
Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsakademirådet, Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA),
Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Kommunernes
Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriets Rektorer
(KUR), Landsorganisationen i Danmark (LO), Nævnet om
Støtteberettigende Uddannelser i Udlandet, Rigsrevisionen,
Studenterrådgivningen, Studierådet for
Ingeniørstuderende i Danmark, SU-rådet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 46 a, stk. 1, nr. 2)
Det følger af SU-lovens § 46
a, stk. 1, nr. 2, at der kan gives udlandsstipendium til en
hel videregående uddannelse på kandidatniveau i
udlandet af op til to års varighed. Denne bestemmelse har
vist sig at skabe vanskeligheder, da der findes kandidatuddannelser
i udlandet, der varer længere end to år. Efter de
gældende regler har række uddannelsessøgende
derfor har fået afslag på ansøgninger om
udlandsstipendium med den begrundelse, at den valgte uddannelse var
for lang.
Forslaget i nr. 1 indebærer, at den øvre
grænse for uddannelsens længde på to år
udgår, hvilket skaber mere fleksibilitet i ordningen.
Begrænsningen i den periode, hvori den
uddannelsessøgende kan få udlandsstipendium,
fastholdes, jf. SU-lovens § 46 b, stk. 1, og periodens
længde er dermed fortsat to år. Det indebærer, at
en uddannelsessøgende, der ønsker at deltage i en hel
videregående uddannelse på kandidatniveau i udlandet,
der varer f. eks. to år og tre måneder, ikke
længere vil få afslag på sin ansøgning om
udlandsstipendium. Der vil blive tildelt udlandsstipendium svarende
til to år, og de overskydende tre måneder må den
uddannelsessøgende selv finansiere. Der henvises til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.
Til nr. 2 (§ 46 a, stk. 2, 2. pkt.)
Efter de gældende bestemmelser er der ikke
tilstrækkelig klarhed over, om det er muligt at sætte
en tidsmæssig begrænsning på godkendelsen af
udenlandske kandidatuddannelser, som berettiger til
udlandsstipendium, hvis disse uddannelser er optaget på den
såkaldte positivliste ud fra en vurdering af, at de har en
sådan faglig kvalitet, at de ville kunne have været
omfattet af en samarbejdsaftale mellem en dansk og en udenlandsk
uddannelsesinstitution om udveksling af uddannelsessøgende.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
2.1.1.
For at tilvejebringe den tilstrækkelige klarhed og for
at sikre, at alle uddannelser har den fornødne kvalitet,
foreslås det, at undervisningsministeren som led i
bemyndigelsen til at fastsætte regler om, hvilke hele
kandidatuddannelser i udlandet der kan gives udlandsstipendium til,
også kan fastsætte regler om, at en uddannelse kun kan
berettige til udlandsstipendium inden for nærmere fastsatte
tidsmæssige grænser. Ved fastsættelsen af de
nærmere regler vil det blive sikret, at der ikke er
uddannelsessøgende, der må afbryde et
uddannelsesophold i udlandet, fordi uddannelsen ikke længere
berettiger til udlandsstipendium. Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.2.
Til nr. 3 (§ 46 b, stk. 3 og 4)
De gældende regler om udlandsstipendium har en
øvre grænse således, at der højst kan
gives udlandsstipendium i to år i en uddannelsesperiode, der
svarer til 120 ECTS-point, jf. SU-lovens § 46 b, stk. 1. Denne begrænsning
kan skabe vanskeligheder for uddannelsessøgende, der nu
ønsker at deltage i en Erasmus Mundus-uddannelse, men som
tidligere har deltaget i uddannelse i udlandet og i den forbindelse
har brugt dele af eller hele det mulige udlandsstipendium.
Det fremgår af den aftale om regulering og finansiering
af Erasmus Mundus-uddannelser, der er omtalt under 2.2., at
uddannelsessøgende skal kunne finansiere studieophold i
udlandet med udlandsstipendium, og at dette også skal
gælde, selv om de derved opnår udlandsstipendium i mere
end to år.
Forslaget til nyt stk. 3 indebærer derfor, at den
nævnte begrænsning i SU-lovens § 46 b, stk. 1,
ikke skal gælde for uddannelsessøgende, der deltager i
Erasmus Mundus-uddannelse, der udbydes efter lov om universiter
§ 3, stk. 7. Desuden foreslås det, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om udlandsstipendier til Erasmus
Mundus-uddannelser.
Det foreslås som et nyt stk. 4, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om, hvornår udlandsstipendier kan komme
til udbetaling. Det er hensigten at benytte hjemlen til at
bestemme, at der ikke kan udbetales yderligere udlandsstipendium i
situationer, hvor den uddannelsessøgende ikke består
den afsluttende eksamen. Det skyldes, at deltagerbetalingen
på udenlandske universiteter som hovedregel dækker, at
de uddannelsessøgende kan gå til eksamen flere gange,
uden at der skal betales ekstra.
Bemyndigelsen til at bestemme, hvornår udlandsstipendier
kan komme til udbetaling, kan anvendes, hvor uddannelsesperioden er
længere end stipendieperioden. Der henvises til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.
Til nr. 4 (§ 46 d, stk. 3)
Således som SU-lovens § 46 d,
stk. 3, i øjeblikket er affattet, kan der opstå
tvivl om, hvorvidt en uddannelsessøgende skal have
tilstrækkeligt med SU-klip eller slutlånsrater til
rådighed til at dække hele den kandidatuddannelse i
udlandet, der søges udlandsstipendium til, eller om det er
tilstrækkeligt med et antal klip eller rater til at
dække den del af uddannelsen, hvortil der gives
udlandsstipendium. Denne uklarhed, som bl. a. har givet anledning
til en klage til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten,
vil formentlig give fortsatte vanskeligheder, og det foreslås
derfor at præcisere bestemmelsen.
I første punktum foreslås det således
fastsat, at hvor der er tale om en hel kandidatuddannelse af op til
to års varighed, skal den uddannelsessøgende ved
uddannelsens påbegyndelse have mindst fem SU-klip eller
slutlånsrater tilbage for hver uddannelsesperiode, der svarer
til 30 ECTS-point. I andet punktum foreslås det fastsat, at
hvor der er tale om en hel kandidatuddannelse af mere end to
års varighed, skal den uddannelsessøgende alene have
mindst 20 SU-klip eller slutlånsrater tilbage til
uddannelsesperioden uanset dens varighed.
Det indebærer, at for de kortere kandidatuddannelsers
vedkommende skal den uddannelsessøgende have SU-klip eller
slutlånsrater til rådighed, svarende til uddannelsens
længde, mens det for de længere kandidatuddannelsers
vedkommende er tilstrækkeligt, at den
uddannelsessøgende har i alt 20 SU-klip eller
slutlånsrater til rådighed, uanset uddannelsens
længde. Dette harmonerer med, at det nu foreslås, at
der kan gives udlandsstipendium i op til to år, også
selv om uddannelsen har en længde på mere end to
år, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, sammenholdt med
SU-lovens § 46 b, stk. 1. Baggrunden for forslaget er et
ønske om at sikre, at uddannelsen i udlandet ikke bliver
studietidsforlængende for den samlede bachelor- og
kandidatuddannelse, herunder at den uddannelsessøgende ikke
tager en kandidatuddannelse i Danmark med fuld SU og derefter en ny
kandidatuddannelse i udlandet med udlandsstipendium.
Til nr. 5 (§ 46 e, stk. 3)
Efter de gældende regler skal den
uddannelsessøgende dokumentere sin studiemæssige
fremdrift i udlandet, hvis den pågældende deltager i
kandidatuddannelser eller studieophold, der har en varighed af mere
end 1 år, jf. SU-lovens § 46 e,
stk. 3. Af bemærkningerne til L 208, forslag til lov
om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven) (Udlandsstipendium), der blev vedtaget som lov nr. 565
af 6.juni 2007, fremgår det, at det var hensigten ved
forslagets fremsættelse, »at den danske
uddannelsesinstitution, som har vejledt den studerende, skal
vurdere, om der foreligger tilstrækkelig dokumentation for
studiefremdrift og videresende denne information til
styrelsen« (det vil sige Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte).
I forbindelse med udarbejdelsen af statusopgørelsen for
udlandsstipendieordningen kom det frem, at universiteterne ikke
finder det hensigtsmæssigt, at de skal kontrollere de
uddannelsessøgendes studiemæssige fremdrift.
Universiteterne har den opfattelse, at de blot bliver et
bureaukratisk mellemled mellem de uddannelsessøgende og
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte, som har ansvaret
for den endelige tildeling af udlandsstipendier.
På den baggrund foreslås det, at de
uddannelsessøgende dokumenterer deres studiemæssige
fremdrift direkte over for Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte. Det vil forenkle sagsgangen, både
for de uddannelsessøgende og for Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2010 således, at den kan få virkning for studieophold
og kandidatuddannelser i udlandet, som de uddannelsessøgende
påbegynder efter denne dato.
For at give danske universiteter mulighed for i 2009 at kunne
udbyde Erasmus Mundus-uddannelser, hvor der opkræves
studieafgifter i udlandet, er der optaget en tekstanmærkning
på finansloven for 2010 af følgende ordlyd:
»90. Dækning af studieafgift for Erasmus Mundus
studerende.
På kontoen afholdes tilskud til universiteterne til
dækning af studieafgifter i udlandet i studieåret
2009/2010 for de EU/EØS-borgere, der er optaget på en
kandidatuddannelse ved et dansk universitet som led i Erasmus
Mundus-kandidatuddannelse. Der ydes tilskud svarende til
universiteternes faktiske nettoudgifter.«
Det foreslås derfor som stk. 3, at
uddannelsessøgende, som allerede er påbegyndt et
studieophold i udlandet som led i en Erasmus
Mundus-kandidatuddannelse før den 1. juli 2010, og som har
fået studieafgiften i udlandet betalt af deres danske
universitet, får mulighed for at søge
udlandsstipendium til den del af deres studieophold, som
måtte ligge efter den 1. juli 2010. De
uddannelsessøgende kan dog ikke oppebære
udlandsstipendium for perioder, hvor et dansk universitet allerede
har betalt studieafgiften ved det udenlandske universitet, jf.
SU-lovens § 46 a, stk. 1, hvorefter udlandsstipendium ydes som
tilskud til betaling af studieafgift til en uddannelsesinstitution
i udlandet.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om statens uddannelsesstøtte
(SU-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009,
som ændret ved lov nr. 1524 af 27. december 2009 og § 1
i lov nr. 78 af 27. januar 2010, foretages følgende
ændringer: |
§ 46
a. Uddannelsessøgende kan efter ansøgning
få udlandsstipendium som tilskud til betaling af studieafgift
til en uddannelsesinstitution i udlandet, hvis de har ret til
uddannelsesstøtte til 1) studieophold i udlandet som led i en
dansk videregående uddannelse efter regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 6, eller 2) en hel videregående uddannelse
på kandidatniveau i udlandet af op til 2 års varighed
efter regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1. | | 1. I § 46 a, stk. 1, nr. 2, udgår
»af op til 2 års varighed«. |
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan efter forhandling med ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling og kulturministeren
fastsætte nærmere regler om, hvilke hele uddannelser
på kandidatniveau i udlandet der kan gives udlandsstipendium
til, og kan herunder bestemme, at kun visse uddannelser på
bestemte uddannelsesinstitutioner i udlandet kan give ret til
udlandsstipendium. | | I § 46 a, stk.
2, indsættes som 2.
pkt.: »I regler, der fastsættes i
medfør af 1. pkt., kan det fastsættes, at der kun kan
gives udlandsstipendium til en uddannelse i en bestemt
tidsperiode.« |
§ 46
b. Udlandsstipendium kan højst gives i 2 år i
en uddannelsesperiode, der svarer til 120 ECTS-point.
Udlandsstipendium til studieophold i udlandet i forbindelse med en
uddannelse, der er udbudt efter lov om korte videregående
uddannelser (erhvervsakademiuddannelser), kan dog højst
gives i 1 år i en uddannelsesperiode, der svarer til 60
ECTS-point. Stk. 2.
Udlandsstipendium kan enten bruges i forbindelse med et
studieophold i udlandet, jf. § 46 c, eller en uddannelse
på kandidatniveau i udlandet, jf. § 46 d, eller fordeles
mellem disse. | | 3. I § 46 b indsættes som stk. 3 og 4: »Stk. 3.
Stk. 1, 1. pkt. gælder ikke for uddannelsessøgende,
der søger om udlandsstipendium som tilskud til betaling af
studieafgift til en uddannelsesinstitution i udlandet i forbindelse
med deltagelse i en uddannelse efter § 3, stk. 7, i lov om
universiteter som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
udlandsstipendier til uddannelser som led i EU-studieprogrammer om
Erasmus Mundus. Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvornår udlandsstipendier kan komme til
udbetaling.« |
§ 46 d.
(…) Stk. 3. Retten
til udlandsstipendium til en hel uddannelse på kandidatniveau
er betinget af, at den uddannelsessøgende ved begyndelsen af
uddannelsen i udlandet har mindst fem klip eller
slutlånsrater, jf. kapitel 5, til rådighed for hver
uddannelsesperiode med udlandsstipendium, der svarer til 30
ECTS-point. | | 4.§ 46 d, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Retten til udlandsstipendium til en hel uddannelse på
kandidatniveau af op til to års varighed er betinget af, at
den uddannelsessøgende ved begyndelsen af uddannelsen i
udlandet har mindst fem klip eller slutlånsrater, jf. kapitel
5, til rådighed for hver uddannelsesperiode, der svarer til
30 ECTS-point. Retten til udlandsstipendium til en hel uddannelse
på kandidatniveau af mere end to års varighed er
betinget af, at den uddannelsessøgende har mindst 20 klip
eller slutlånsrater, jf. kapitel 5, til rådighed for
uddannelsen.« |
§ 46 e.
(…) Stk. 3. For
uddannelser på kandidatniveau og studieophold, der har
længere varighed end 1 år, er den endelige tildeling af
udlandsstipendium for det andet år af uddannelsesperioden
tillige betinget af den uddannelsessøgendes
studiemæssige fremdrift i udlandet. | | 5. I § 46 e, stk. 3, ændres »den
uddannelsessøgendes studiemæssige fremdrift i
udlandet« til: », at den uddannelsessøgende
dokumenterer sin studiemæssige fremdrift i udlandet over for
styrelsen«. |
| | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2010. Stk. 2. Loven
finder anvendelse for studieophold og hele uddannelser på
kandidatniveau i udlandet, som den uddannelsessøgende
begynder på den 1. juli 2010 eller senere, jfr. dog stk.
3. Stk. 3. Der
kan efter ansøgning gives udlandsstipendier til
uddannelsessøgende, der inden den 1. juli 2010 er begyndt
på et studieophold i udlandet på en kandidatuddannelse,
der er godkendt som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus af
Europa-Kommissionen, til den del af studieopholdet, der ligger
efter den 1. juli 2010. |