L 155 Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven).

(Udlandsstipendium til kandidatuddannelser af mere end 2 års varighed og udlandsstipendium til Erasmus Mundus-uddannelser m.v.).

Af: Undervisningsminister Tina Nedergaard (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-03-2010

Fremsættelse: 05-03-2010

Skriftlig fremsættelse (5. marts 2010)

20091_l155_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (5. marts 2010)

Undervisningsministeren (Tina Nedergaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)(Udlandsstipendium til kandidatuddannelser af mere end to års varighed og udlandsstipendium til Erasmus Mundus-uddannelser m.v.)

(Lovforslag nr. L 155).


I forbindelse med velfærdsaftalen af 20. juni 2006, indgået mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Lovforslag) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, og aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen af 2. november 2006 blev det besluttet at indføre et udlandsstipendium, som danske uddannelsessøgende på de videregående uddannelser kan tage med til at betale for uddannelse i udlandet. Udlandsstipendieordningen indgår som en del af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) og trådte i kraft den 1. juli 2008. Af bemærkningerne til den ændring af SU-loven, som etablerede ordningen, fremgår det, at der skal udarbejdes en statusrapport 15 måneder efter ordningens ikrafttræden. Denne statusrapport, der også behandler de indvundne erfaringer fra det første år med udlandsstipendieordningen, blev færdig i oktober 2009.


I februar 2008 fremsendte ministeren for videnskab, teknologi og udvikling en redegørelse til Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi om deltagerbetaling på universitetsuddannelser omfattet af en Erasmus Mundus-aftale. Redegørelsen konkluderede, at danske universiteter kan have vanskeligt ved at indgå aftale med udenlandske universiteter om deltagelse i Erasmus Mundus-uddannelser. På denne baggrund blev der nedsat en arbejdsgruppe, der skulle søge løsninger på problemet. Arbejdsgruppens anbefalinger danner grundlag for den aftale, der blev indgået 26. juni 2009 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne om den fremtidige regulering og finansiering af Erasmus Mundus-uddannelser.


Lovforslaget fremsættes som opfølgning på den ovenfor nævnte statusrapport og aftalen om den fremtidige regulering og justering af Erasmus Mundus-uddannelser. Det foreslås som opfølgning på statusrapporten, at der fremover vil være mulighed for at få udlandsstipendium, også selv om uddannelsen er normeret til mere end to år. Desuden foreslås det, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte tidsmæssige begrænsninger for, hvor længe en udenlandsk uddannelse kan være optaget på listen over uddannelser, der berettiger til udlandsstipendium. Endvidere foreslås det, at kontrollen med studiefremdrift fremover skal ligge i Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Som opfølgning på aftalen om Erasmus Mundus-uddannelser foreslås det, at tidsbegrænsningen på to år for modtagelsen af udlandsstipendium, ikke skal gælde ved deltagelse i Erasmus Mundus-uddannelser.


Lovforslaget omfatter kun mindre justeringer og præciseringer, som ikke indebærer en ændring i udlandsstipendieordningens samlede aktivitetsniveau, hvorfor der ikke er økonomiske konsekvenser forbundet med forslaget. De administrative tilpasninger indebærer heller ikke øgede udgifter.


Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2010.


Idet jeg henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.