Skriftlig fremsættelse (5. marts
2010)
Undervisningsministeren (Tina Nedergaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
statens uddannelsesstøtte (SU-loven)(Udlandsstipendium til
kandidatuddannelser af mere end to års varighed og
udlandsstipendium til Erasmus Mundus-uddannelser m.v.)
(Lovforslag nr. L 155).
I forbindelse med velfærdsaftalen af 20. juni 2006,
indgået mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Lovforslag) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre, og aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen
af 2. november 2006 blev det besluttet at indføre et
udlandsstipendium, som danske uddannelsessøgende på de
videregående uddannelser kan tage med til at betale for
uddannelse i udlandet. Udlandsstipendieordningen indgår som
en del af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) og
trådte i kraft den 1. juli 2008. Af bemærkningerne til
den ændring af SU-loven, som etablerede ordningen,
fremgår det, at der skal udarbejdes en statusrapport 15
måneder efter ordningens ikrafttræden. Denne
statusrapport, der også behandler de indvundne erfaringer fra
det første år med udlandsstipendieordningen, blev
færdig i oktober 2009.
I februar 2008 fremsendte ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling en redegørelse til Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi om deltagerbetaling på
universitetsuddannelser omfattet af en Erasmus Mundus-aftale.
Redegørelsen konkluderede, at danske universiteter kan have
vanskeligt ved at indgå aftale med udenlandske universiteter
om deltagelse i Erasmus Mundus-uddannelser. På denne baggrund
blev der nedsat en arbejdsgruppe, der skulle søge
løsninger på problemet. Arbejdsgruppens anbefalinger
danner grundlag for den aftale, der blev indgået 26. juni
2009 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne om den fremtidige regulering og finansiering af
Erasmus Mundus-uddannelser.
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på
den ovenfor nævnte statusrapport og aftalen om den fremtidige
regulering og justering af Erasmus Mundus-uddannelser. Det
foreslås som opfølgning på statusrapporten, at
der fremover vil være mulighed for at få
udlandsstipendium, også selv om uddannelsen er normeret til
mere end to år. Desuden foreslås det, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
tidsmæssige begrænsninger for, hvor længe en
udenlandsk uddannelse kan være optaget på listen over
uddannelser, der berettiger til udlandsstipendium. Endvidere
foreslås det, at kontrollen med studiefremdrift fremover skal
ligge i Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Som
opfølgning på aftalen om Erasmus Mundus-uddannelser
foreslås det, at tidsbegrænsningen på to år
for modtagelsen af udlandsstipendium, ikke skal gælde ved
deltagelse i Erasmus Mundus-uddannelser.
Lovforslaget omfatter kun mindre justeringer og
præciseringer, som ikke indebærer en ændring i
udlandsstipendieordningens samlede aktivitetsniveau, hvorfor der
ikke er økonomiske konsekvenser forbundet med forslaget. De
administrative tilpasninger indebærer heller ikke
øgede udgifter.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli
2010.
Idet jeg henviser til lovforslaget med tilhørende
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.