Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 6. maj 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. marts 2010 og var til 1.
behandling den 26. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
28. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
264. Den 3. marts 2010 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 8. april
2010 modtog udvalget yderligere høringssvar.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmål 1-5. Spørgsmål 6 forventes
besvaret inden 2. behandling.
5 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget finder det
betænkeligt med ministerbemyndigelse på et område
af så vigtig retssikkerhedsmæssig karakter. Når
lande uden for EU gives adgang til at søge i de danske
registre og ved udlevering af data er det vigtigt at sikre,
at lande, der indgås gensidig aftale med, har en
høj standard inden for områderne retssikkerhed og
databeskyttelse. S ser med tilfredshed på, at ministeren
vil oversende udkast til aftale til Folketingets
Retsudvalg og tilstræbe, at oversendelsen finder sted, 4
uger før endelig aftale indgås. Vores forventning til
ministeren er naturligvis, at fristen på 4 uger
indfries, så udvalget har en rimelig tid til at forholde sig
til orienteringen. Endvidere mener S, det havde været
hensigtsmæssigt at afvente en vurdering af
Prümsamarbejdet, inden lignende aftaler indgås med
stater uden for Den Europæiske Union.
Et mindretal i udvalget (SF) vil
stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at
udveksling at adgang til dna-profiler m.m. via et hit/no hit-system
kan være et virksomt værktøj i forbindelse med
opklaringen af kriminalitet. SF finder dog, det
er ufornuftigt, at ordningen allerede udvides til også
at omfatte tredjelande uden for EU, inden den ordning, der
allerede er vedtaget for EU, er implementeret og har
givet konkrete erfaringer til at vurdere en udvidelse
på. SF's bekymring går særlig på
datasikkerheden i forhold til udveksling af oplysninger med lande
uden for EU, og SF er desuden konkret bekymret for, at der
gives en ministerbemyndigelse til at indgå aftaler med
tredjelande. SF finder, at der bør etableres en
fælleseuropæisk tilsynsmyndighed i forhold til
datasikkerhed. Men denne er henlagt til en senere
rådsafgørelse, sådan at man ikke med sikkerhed
kan vide, om den nogen sinde etableres, ligesom tidshorisonten ikke
kendes for, hvornår beslutningen skal tages. Det
er betænkeligt, da de nationale tilsynsmyndigheder
fungerer meget forskelligt, og fordi muligheden for at sikre
kontrol og en ensartethed i databehandlingen beror på en
fælleseuropæisk myndighed.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Kim Andersen V
Kristian Pihl Lorentzen V Karsten Nonbo V
Peter Skaarup DF fmd.
Marlene Harpsøe DF Pia Adelsteen DF
Tom Behnke KF Vivi Kier KF
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Mogens Jensen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 152
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Supplerende høringssvar, fra
justitsministeren |
4 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 152
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren vil sikre, at der
inden lovforslagets vedtagelse fremlægges en liste over de
former for kriminalitet, der i forhold til lovforslaget
forstås som alvorlig kriminalitet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre
inddragelse af Folketingets Retsudvalg ved påbegyndelsen af
arbejdet med at opnå aftale med et land, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Institut for Menneskerettigheder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm., om ministeren kan pege på
modeller for at træffe beslutning om udveksling af
dna-profiler og fingeraftryk, hvor der ikke er behov for en
ministerbemyndigelse, til justitsministeren |
5 | Spm., om ministeren i forbindelse med
oversendelse af et udkast til udvalget vil sikre en 4-ugers-frist
for udvalgets behandling heraf, før den endelige aftale
indgås, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvad der menes med »en
kriminel organisation«, og om at komme med eksempler på
sådanne organisationer, jf. ministerens svar på
spørgsmål nr. 1, til justitsministeren |
Bilag 2
5 af udvalgets
spørgsmål til justitsministerens og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren sikre, at der inden lovforslagets vedtagelse
fremlægges en liste over de former for kriminalitet, der i
forhold til lovforslaget forstås som alvorlig
kriminalitet.
Svar:
1. Justitsministeriet har med lovforslaget foreslået en
ordning, hvorefter justitsministeren på grundlag af en
gensidig overenskomst herom med en stat uden for Den
Europæiske Union kan fastsætte, at reglerne i
dna-loven, retsplejeloven og lov om registrering af
køretøjer om adgang for myndigheder i andre
EU-medlemsstater til at søge i de danske registre over
dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer også
skal finde anvendelse i forholdet mellem Danmark og vedkommende
stat uden for Den Europæiske Union.
Som anført i lovforslagets bemærkninger forventes
ordningen i givet fald i første omgang anvendt i forhold til
USA i forbindelse med en aftale mellem Danmark og USA om styrket
samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme og
anden alvorlig kriminalitet. Ordningen vil endvidere i givet fald
bl.a. kunne anvendes i forhold til Island og Norge i forbindelse
med en aftale mellem EU og de to lande om anvendelse af visse
bestemmelser i Prümafgørelsen, der indebærer
mulighed for at søge i hinandens dna-, fingeraftryks- og
køretøjsregistre.
2. For så vidt angår aftalen mellem Danmark og USA
fremgår det af udkastet til aftalen, at der i forbindelse med
fastsættelsen af de nærmere tekniske og
proceduremæssige bestemmelser for søgning af
henholdsvis fingeraftryk og dna-profiler skal udarbejdes en
udtømmende liste over de lovovertrædelser, som er
omfattet af aftalens anvendelsesområde.
Det foreliggende udkast til en sådan liste omfatter
følgende forbrydelser:
- Deltagelse i en
kriminel organisation
- Terrorisme
-
Menneskehandel
- Folkedrab
- Seksuel
udnyttelse af børn og børnepornografi
- Ulovlig handel
med narkotika og psykotrope stoffer
- Ulovlig handel
med våben, ammunition og eksplosive stoffer
- Bestikkelse
- Falsk forklaring
for retten
- Svig
- Hvidvaskning af
udbyttet fra strafbart forhold
-
Falskmøntneri
-
Internetkriminalitet
-
Identitetstyveri
-
Miljøkriminalitet, herunder ulovlig handel med truede
dyrearter og ulovlig handel med truede plantearter og
træsorter
-
Menneskesmugling
- Forsætligt
manddrab og grov legemsbeskadigelse
- Ulovlig handel
med menneskevæv og -organer
-
Bortførelse, frihedsberøvelse og gidseltagning
- Organiseret eller
væbnet tyveri
- Indbrud
- Ulovlig handel
med kulturgoder, herunder antikviteter og kunstgenstande
- Bedrageri og
underslæb
- Afkrævning
af beskyttelsespenge og pengeafpresning
- Væbnet
overfald
- Efterligninger og
fremstillinger af piratudgaver af produkter
- Forfalskning af
officielle dokumenter og ulovlig handel med falske dokumenter
- Forfalskning af
betalingsmidler
- Ulovlig handel
med hormonpræparater og andre vækstfremmende
stoffer
- Ulovlig handel
med nukleare og radioaktive materialer
- Handel med
stjålne motorkøretøjer
- Voldtægt og
andre seksualforbrydelser
- Forsætlig
brandstiftelse
-
Krigsforbrydelser
- Skibs- eller
flykapring
- Sabotage
Det bemærkes, at forhandlingerne om aftalen, herunder om
listen over de forbrydelser, som er omfattet af aftalens
anvendelsesområde, endnu ikke er endeligt afsluttet. Der vil
derfor kunne ske enkelte ændringer eller justeringer under de
afsluttende forhandlinger. Forhandlingerne forventes afsluttet i
2010, og jeg vil i overensstemmelse med den ordning, der
lægges op til med lovforslaget, forud for aftalens
indgåelse sende det endelige udkast til Folketingets
Retsudvalg, når det foreligger.
Spørgsmål 2:
Hvorledes vil ministeren sikre inddragelse af Folketingets
Retsudvalg ved påbegyndelsen af arbejdet med at opnå
aftale med et andet land.
Svar:
Justitsministeriet har med lovforslaget foreslået en
ordning, hvorefter justitsministeren på grundlag af en
gensidig overenskomst herom med en stat uden for Den
Europæiske Union kan fastsætte, at reglerne i
dna-loven, retsplejeloven og lov om registrering af
køretøjer om adgang for myndigheder i andre
EU-medlemsstater til at søge i de danske registre over
dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer også
skal finde anvendelse i forholdet mellem Danmark og vedkommende
stat uden for Den Europæiske Union.
Det er med den foreslåede ordning forudsat, at
justitsministeren orienterer Folketingets Retsudvalg, inden Danmark
indgår en sådan gensidig aftale med et land uden for
Den Europæiske Union.
Denne orientering vil ske ved, at Justitsministeriet sender
udkast til aftalen til udvalget, som herefter vil have mulighed for
inden aftalens indgåelse at vende tilbage over for
justitsministeren, hvis udvalget finder anledning til det.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra Institut
for Menneskerettigheder, jf. L 152 - bilag 3.
Svar:
1. Institut for Menneskerettigheder finder, at der er
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder forbundet med, at
andre landes myndigheder kan hente oplysninger direkte i danske
registre. Herudover bør en udvidelse af kredsen af
lande, som kan søge i danske databaser, efter instituttets
opfattelse ikke foretages, før man har gjort sig erfaringer
med Prüm-samarbejdet. Instituttet bemærker i
øvrigt, at der bør opstilles udtrykkelige krav til
databeskyttelseslovgivningen i USA, inden der gives online-adgang
til danske databaser.
Instituttet anfører videre, at det bør
fastlægges, efter hvilke kriterier der kan søges i
danske databaser, og at der bør opstilles kontrolmekanismer,
således at der kun foretages søgning i
overensstemmelse med de fastlagte kriterier. Instituttet
påpeger derudover, at der efter instituttets opfattelse kan
være risiko for »forkerte« hits.
Institut for Menneskerettigheder finder det endvidere
betænkeligt, at Justitsministeriet bemyndiges til at
indgå bilaterale aftaler om søgning i databaser.
2. Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede
model, hvorefter justitsministeren bemyndiges til at indgå
bilaterale aftaler om adgang til at søge i henholdsvis det
danske dna-, fingeraftryks- og/eller
køretøjsregister, svarer til den gældende
ordning på andre områder. Som eksempel kan nævnes
§ 9 i lov om international fuldbyrdelse af straf, hvorefter
justitsministeren er bemyndiget til at indgå bilaterale
aftaler om overførelse af domfældte.
Justitsministeriet vil i forbindelse med indgåelsen af
bilaterale aftaler efter den model, som lovforslaget lægger
op til, i givet fald være meget opmærksom på
hensynet til databeskyttelse.
Som anført i lovforslagets bemærkninger forventes
ordningen i givet fald i første omgang anvendt i forhold til
USA i forbindelse med en aftale mellem Danmark og USA om styrket
samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme og
anden alvorlig kriminalitet. Aftaleudkastets artikel 11-17
indeholder en lang række bestemmelser om databeskyttelse, der
bl.a. fastsætter de nærmere betingelser for udveksling,
opbevaring og sletning mv. af oplysninger, og regler
vedrørende den registreredes rettigheder. Det følger
således af udkastets artikel 15, at parterne skal sikre, at
der træffes de nødvendige tekniske og
organisationsmæssige foranstaltninger til beskyttelse af
personoplysninger mod hændelig eller uretmæssig
ødelæggelse, hændeligt tab eller uberettiget
videregivelse, ændring, adgang eller enhver uretmæssig
form for behandling. Parterne skal navnlig træffe rimelige
foranstaltninger til at sikre, at kun personer, der er berettiget
dertil, kan få adgang til de omhandlede oplysninger.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at de aftaler,
der vil være mulighed for at indgå efter den
foreslåede ordning, som anført i bemærkningerne
til lovforslaget ikke vil give direkte adgang til de bagvedliggende
personidentificerbare oplysninger om dna-profilen eller
fingeraftrykket, idet der alene vil være tale om en
»hit/no-hit«-adgang til registrene. Den søgende
stat må i tilfælde af et »hit«
fremsætte anmodning til den anden part via de
sædvanlige procedurer om gensidig retshjælp. Det
indebærer, at myndighederne i den anmodede stat vil foretage
en konkret vurdering af den enkelte sag, herunder for Danmarks
vedkommende om der efter dansk ret er grundlag for at videregive de
bagvedliggende personidentificerbare oplysninger. Denne vurdering
vil bl.a. ske efter dna-lovens regler om videregivelse af
oplysninger fra dna-registeret, hvorefter videregivelse kan ske til
udenlandske domstole samt politi- og anklagemyndigheder til brug
for offentlige straffesager, såfremt det i det enkelte
tilfælde findes ubetænkeligt, jf. dna-lovens § 5,
stk. 1, nr. 3. Aftalerne vil således ikke udvide de
nuværende muligheder for at videregive bagvedliggende
personidentificerbare oplysninger om dna-profiler og fingeraftryk
til udenlandske myndigheder.
For så vidt angår spørgsmålet om,
efter hvilke kriterier der kan søges i danske databaser,
bemærker Justitsministeriet, at det fremgår af udkastet
til aftale mellem Danmark og USA, at der vil blive udarbejdet en
udtømmende liste over de lovovertrædelser, som er
omfattet af aftalens anvendelsesområde. Der henvises til den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1
vedrørende lovforslaget.
For så vidt angår risikoen for fejlagtige
»hits« bemærkes det, at de nærmere detaljer
for den tekniske gennemførelse af adgangen til at
søge i hinandens dna- og fingeraftryksregistre - som
anført under pkt. 3.2 i lovforslagets bemærkninger -
vil blive fastsat i en aftale. Aftalen vil bl.a. fastsætte
kvalitetsmæssige krav til resultaterne af de foretagne
søgninger, herunder mindstekrav til de såkaldte
»hits«.
Spørgsmål 4:
Kan ministeren pege på modeller for at træffe
beslutning om udveksling af DNA-profiler og fingeraftryk, hvor der
ikke er behov for en ministerbemyndigelse?
Svar:
Justitsministeriet overvejede i forbindelse med udarbejdelsen
af lovforslaget, om hjemmelsgrundlaget for adgangen til
søgning i de danske registre skulle udformes således,
at der i dna-loven, retsplejeloven og lov om registrering af
køretøjer blev indsat bestemmelser, der nærmere
opregner de stater, som har adgang til at foretage søgning i
de respektive registre.
En sådan løsning ville imidlertid bl.a.
indebære den væsentlige ulempe, at det løbende
ville være nødvendigt med lovændringer i takt
med, at de danske retshåndhævende myndigheder
indgår i et tættere samarbejde med stater uden for Den
Europæiske Union, herunder med henblik på at give den
enkelte stat adgang til at foretage søgning i de omhandlede
registre.
Det bemærkes endvidere, at den foreslåede model
svarer til den gældende ordning på andre områder.
Som eksempel kan nævnes § 9 i lov om international
fuldbyrdelse af straf, hvorefter justitsministeren er bemyndiget
til at indgå bilaterale aftaler om overførelse af
domfældte.
Det er med den foreslåede ordning forudsat, at
justitsministeren orienterer Folketingets Retsudvalg, inden Danmark
indgår en sådan gensidig aftale med et land uden for
Den Europæiske Union. Der henvises til den samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende
lovforslaget.
Der kan herudover peges på, at de danske
retshåndhævende myndigheder allerede i dag udveksler
dna-profiler og fingeraftryk med lande uden for Den
Europæiske Union, herunder USA, efter de almindelige regler
om gensidig retshjælp mv. Som det fremgår af den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 3
vedrørende lovforslaget, vil myndighederne i den anmodede
stat foretage en konkret vurdering af den enkelte sag, herunder for
Danmarks vedkommende om der efter dansk ret er grundlag for at
videregive de bagvedliggende personidentificerbare oplysninger.
Denne vurdering vil bl.a. ske efter dna-lovens regler om
videregivelse af oplysninger fra dna-registeret, hvorefter
videregivelse kan ske til udenlandske domstole samt politi- og
anklagemyndigheder til brug for offentlige straffesager,
såfremt det i det enkelte tilfælde findes
ubetænkeligt, jf. dna-lovens § 5, stk. 1, nr. 3.
Aftalerne vil således ikke udvide de nuværende
muligheder for at videregive bagvedliggende personidentificerbare
oplysninger om dna-profiler og fingeraftryk til udenlandske
myndigheder.
Spørgsmål 5:
Under henvisning til ministerens besvarelse af
spørgsmål nr. 2 vil ministeren i forbindelse med
oversendelse af et udkast til udvalget sikre en 4 ugers frist for
udvalgets behandling heraf, før den endelige aftale
indgås.
Svar:
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 29.
april 2010 af spørgsmål nr. 2 vedrørende
lovforslaget, er der med den foreslåede ordning forudsat, at
justitsministeren orienterer Folketingets Retsudvalg, inden Danmark
indgår en sådan gensidig aftale med et land uden for
Den Europæiske Union.
Denne orientering vil ske ved, at Justitsministeriet sender
udkast til aftalen til udvalget, som herefter vil have mulighed for
inden aftalens indgåelse at vende tilbage over for
justitsministeren, hvis udvalget finder anledning til det.
Justitsministeriet vil sikre, at Retsudvalget får den
fornødne tid til at behandle aftaleudkastet. Det kan
næppe på forhånd udelukkes, at der rent
undtagelsesvis vil kunne opstå tilfælde, hvor f.eks.
politifaglige hensyn indebærer, at det er nødvendigt
at indgå en aftale, der er omfattet af den foreslåede
ordning, særdeles hurtigt. Bortset fra sådanne helt
særlige tilfælde vil Justitsministeriet sørge
for, at udvalget modtager aftaleudkastet senest 4 uger inden
aftalens indgåelse.