Fremsat den 3. marts 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven,
skattekontrolloven og lov om aktiv socialpolitik
(Fradrag for private donationer til
forskning og højere bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger m.v.)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11.
marts 2009, som ændret senest ved lov nr. 1279 af 16.
december 2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7, nr. 22, ændres
»socialministeren» til:
»beskæftigelsesministeren«.
2. § 7 F, stk. 1, nr. 7 og 8,
ophæves, og i stedet indsættes:
»7) tilskud
til at fremme udbredelsen af energieffektive produkter og
løsninger som nævnt i § 7, stk. 4, i
lov om fremme af besparelser i energiforbruget,«
Nr. 9-14 bliver herefter nr. 8-13.
3. § 7 F, stk. 1, nr. 11, der
bliver nr. 10, affattes således:
»10) tilskud
til køb og installation af energieffektive produkter og til
fjernvarmetilslutning som nævnt i § 1, stk. 2,
nr. 2 og 5, i lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser.«
4. § 8 H, stk. 1, affattes
således:
»Ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst kan fradrages gaver, som giveren har
ydet til almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der
anvender deres midler til forskning. Foreningerne, stiftelserne,
institutionerne m.v. skal være hjemmehørende her i
landet eller i et andet EU/EØS-land. Fradraget er betinget
af, at foreningen, stiftelserne, institutionerne m.v., har
indberettet gaven til told- og skatteforvaltningen i
overensstemmelse med de regler, som er fastsat af skatteministeren
i medfør af skattekontrollovens § 8 Æ,
stk. 3«
5. § 8 H, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Fradrag efter stk. 1 er betinget af, at told- og
skatteforvaltningen for det kalenderår, hvori gaven ydes, har
godkendt den pågældende forening, stiftelse,
institution m.v. som berettiget til at modtage gaver med den
virkning, at gavebeløbet kan fradrages ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. Told- og skatteforvaltningen
skal forinden godkendelsen indhente en udtalelse fra Det Frie
Forskningsråd om, hvorvidt foreningen, stiftelsen,
institutionen m.v. anvender sine midler til forskning.«
6. I
§ 8 H indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt gavegiver og
gavemodtager er interesseforbundne, jf. ligningslovens
§ 2.
Stk. 4. I
tilfælde, der er omfattet af stk.1, finder § 8 A
ikke anvendelse.«
7. I
§ 15 O, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »7.000 kr.« til: »10.000 kr.
(2010-niveau)«.
8. I
§ 15 O, stk. 1,
indsættes som 5. pkt.:
»Bundfradraget efter
1. pkt. reguleres efter personskattelovens
§ 20.«
§ 2
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1278 af 16.
december 2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 Æ, stk. 1,1.
pkt., indsættes efter »§ 8 A«: »,
§ 8 H«
§ 3
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 1508 af 27. december 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 5,
indsættes efter »ligningslovens § 7, nr.
22«: », og legater, der er fritaget for beskatning
efter ligningsloven § 7, nr. 30«
2. I
§ 33, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »ligningslovens § 7, nr.
22«: », og legater, der er fritaget for beskatning
efter ligningslovens § 7, nr. 30«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 6.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2 og 3, har virkning fra den 1. marts 2010.
Stk. 3.
§ 1, nr. 4 og 6, og § 2, nr. 1, har virkning
for gaver, der gives den 1. januar 2010 eller senere. Dog har
ligningslovens § 8 H, stk. 3, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 6, virkning fra den 3. marts 2010 for
skattepligtige, der er omfattet af selskabsskatteloven.
Stk. 4.
§ 1, nr. 5, har virkning for ansøgninger om
godkendelse efter ligningslovens 8 H, der indgives den 1. juli 2010
eller senere.
Stk. 5.
§ 1, nr. 1, 7 og 8, har virkning fra og med
indkomståret 2010.
Stk. 6.
§ 3, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. maj 2010 og
har virkning fra den 1. januar 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger |
| | | |
Indholdsfortegnelse |
| | | |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets enkelte elementer |
| 2.1. | Fradrag for private donationer til
forskning - ligningslovens § 8 H |
| | 2.1.1. | Gældende ret |
| | 2.1.2. | Lovforslaget |
| 2.2. | Højere bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger - ligningslovens § 15 O |
| | 2.2.1. | Gældende ret |
| | 2.2.2. | Lovforslaget |
| 2.3. | Skattefritagelse af tilskud efter lov om
fremme af besparelser i energiforbruget |
| | 2.3.1. | Gældende ret |
| | 2.3.2. | Lovforslaget |
| 2.4. | Skattefritagelse af tilskud efter lov om
statstilskud til produktrettede energibesparelser |
| | 2.4.1. | Gældende ret |
| | 2.4.2. | Lovforslaget |
| 2.5. | Soldaterlegater til modtagere af kontant-
eller starthjælp |
| | 2.5.1. | Gældende ret |
| | 2.5.2. | Lovforslaget |
3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige |
| 3.1. | Fradrag for private donationer til
forskning - ligningslovens § 8 H |
| 3.2. | Højere bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger - ligningslovens § 15 O |
| 3.3. | Skattefritagelse af tilskud efter lov om
fremme af besparelser i energiforbruget |
| 3.4. | Skattefritagelse af tilskud efter lov om
statstilskud til produktrettede energibesparelser |
| 3.5. | Soldaterlegater til modtagere af kontant-
eller starthjælp |
4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige |
5. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet |
| 5.1 | Fradrag for private donationer til
forskning - ligningslovens § 8 H |
| 5.2. | Højere bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger - ligningslovens § 15 O |
| 5.3. | Skattefritagelse af tilskud efter lov om
fremme af besparelser i energiforbruget |
| 5.4. | Skattefritagelse af tilskud efter lov om
statstilskud til produktrettede energibesparelser |
| 5.5. | Soldaterlegater til modtagere af kontant-
eller starthjælp |
6. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
8. | Miljømæssige
konsekvenser |
9. | Forholdet til EU-retten |
10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. |
11. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
finanslovsaftalen af 12. november 2009 mellem Regeringen og Dansk
Folkeparti. Med lovforslaget foreslås det dels, at der gives
fradrag for fysiske personers gaver til almennyttige foreninger
m.v., som anvender deres midler til forskning, dels at
bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger forhøjes fra
7.000 kr. til 10.000 kr., og at beløbet reguleres efter
personskattelovens § 20.
Det overordnede formål med lovforslaget er at give
mulighed for, at der kan komme flere midler til almennyttig
forskning samt at styrke tilskyndelsen til at udleje
sommerhuse.
Desuden indeholder lovforslaget to lovtekniske
konsekvensrettelser, der dels sikrer, at visse nærmere
angivne tilskud ikke medregnes i den skattepligtige indkomst, som
ydes med hjemmel i lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser samt fra det nye Center for Energibesparelser,
som afløser Elsparefonden den 1. marts 2010, dels sikrer, at
der skal ses bort fra modtagelsen af et soldaterlegat efter
ligningslovens § 7, nr. 30, ved tildeling af kontant-
eller starthjælp.
2. Lovforslagets enkelte elementer
2.1. Fradrag for private donationer til forskning -
ligningslovens § 8 H
2.1.1. Gældende ret
Fysiske personer, der giver gaver til almenvelgørende
eller almennyttige foreninger m.v., kan efter gældende regler
kun få fradrag for sådanne gaver efter reglerne i
ligningslovens § 8 A. Det betyder, at fysiske personer
kun har fradrag for gaver indenfor en beløbsgrænse
på 14.500 kr. årligt (2010). Selskaber har derimod
mulighed for at få fradrag for gaver til forskning efter
reglerne i ligningslovens § 8 H. Til forskel fra reglerne
i ligningslovens § 8 A foreligger der ingen
beløbsmæssig begrænsning på selskabers
fradragsret efter reglerne i ligningslovens § 8 H.
Selskaber kan efter ligningslovens § 8 H fradrage
gaver, som er ydet til almenvelgørende eller almennyttige
foreninger, stiftelser, institutioner m.v., som anvender deres
midler til forskning. Det er en forudsætning for fradraget,
at gavemodtageren er godkendt af Det Frie Forskningsråd.
Foreninger, stiftelser og institutioner m.v. kan godkendes, hvis de
er,
1)
hjemmehørende her i landet,
2)
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
og
3) anvender deres
midler til forskning.
Det er et krav, at alle tre betingelser er opfyldt. Udtrykket
hjemmehørende her i landet svarer til betegnelsen i
selskabsskattelovens § 1. Begreberne
almenvelgørende og almennyttig skal forstås på
samme måde, som de forstås i ligningslovens
§ 8 A om fradragsret for gaver til almenvelgørende
eller på anden måde almennyttige foreninger,
stiftelser, institutioner m.v. Den sidste betingelse, at
foreninger, stiftelser, institutioner m.v. skal anvende deres
midler til forskning, er bredt defineret. Forskning forstås
som videnskabelig undersøgelse og granskning.
Undersøgelserne kan indgå som et led i egentlig
grundforskning. De kan også være rettet mod praktiske
mål eller anvendelser.
Det Frie Forskningsråd offentliggør hvert
år de foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der er
godkendt i henhold til ligningslovens § 8 H. Selskabets
fradragsret er betinget af, at Det Frie Forskningsråd har
godkendt den pågældende forening, stiftelse,
institution m.v. i det kalenderår, hvori gaven gives.
2.1.2. Lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at give mulighed for, at
der kan komme flere midler til almennyttig forskning. Der kan
forekomme tilfælde, hvor en fysisk person har midlerne og
ønsket om at støtte forskning, men efter de
gældende regler i ligningslovens § 8 A kan der kun
opnås et meget begrænset fradrag. Derfor foreslås
det at udvide bestemmelsen i ligningslovens § 8 H
således, at også fysiske personer kan få fradrag
i deres skattepligtige indkomst, når de giver gaver til
almennyttige foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der
anvender deres midler til forskning. En udvidelse af ligningslovens
§ 8 H vil ikke blot give mulighed for flere midler til
forskning, men vil samtidig åbne for, at fysiske personer
f.eks. en hovedaktionær kan give en gave direkte til den
ønskede forskningsinstitution i stedet for via sit
selskab.
Det foreslås endvidere, at ligningslovens § 8
H tilpasses i forhold til EU-retten i overensstemmelse med
ændringen af ligningslovens § 8 A, der skete ved
lov nr. 335 af 7. maj 2008. Det foreslås således, at
foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der er
hjemmehørende i et andet EU/EØS-land, får
mulighed for at blive godkendt efter ligningslovens § 8
H. Det vil betyde, at donationer til godkendte foreninger efter
ligningslovens § 8 H vil være fradragsberettigede
uagtet, at foreningen er hjemmehørende i et andet
EU/EØS-land. Det vurderes tvivlsomt, om de nuværende
regler er i overensstemmelse med EU-rettens regler om kapitalens
frie bevægelighed.
Tilpasningen af bestemmelsen i forhold til EU-retten
medfører, at der bør indsættes en
forudsætning om, at gavegiveren ikke må være
interesseforbundet med gavemodtageren.
Bestemmelsen skal sikre uafhængighed mellem gavegiver og
gavemodtager. Hvilket blandt andet forhindrer, at gavegiver giver
en fradragsberettiget gave til sin moderfond hjemmehørende i
et andet EU/EØS-land. Uden sådan en begrænsning
kan det frygtes, at der i Danmark opnås fradrag for
moderfondens oparbejdelse af en immateriel rettighed, som ikke vil
være skattepligtig til Danmark efter oparbejdelsen.
Det foreslås i tilknytning hertil, at
godkendelseskompetencen flyttes fra Det Frie Forskningsråd
til SKAT. Det Frie Forskningsråd indhenter allerede i dag
udtalelse fra SKAT i vurderingen af, hvorvidt en forening,
stiftelse, institution m.v. opfylder kravet om almennyttighed.
Derfor foreslås det, at det fremover er SKAT, der
træffer afgørelse om, hvorvidt en forening, stiftelse,
institution m.v. kan blive godkendt efter ligningslovens
§ 8 H.
SKAT skal, forinden en afgørelse træffes,
indhente en udtalelse fra Det Frie Forsknings Råd
således, at det sikres, at vedkommende forening, stiftelse,
institution m.v. anvender deres midler til forskning.
SKAT vil hvert år offentliggøre de foreninger,
stiftelser, institutioner m.v., der er blevet godkendt efter
ligningslovens § 8 H.
I de tilfælde, hvor en gave både er omfattet af
ligningslovens § 8 A og § 8 H, foreslås
det, at ligningslovens § 8 H finder anvendelse. Herved
opnår den skattepligtige mulighed for at anvende
beløbsgrænsen i ligningslovens § 8 A til
fordel for en anden forening, stiftelse, institution m.v., der er
godkendt efter ligningslovens § 8 A.
Endelig foreslås det, at fradraget gøres betinget
af indberetning til SKAT vedrørende gaven fra den
pågældende forskningsinstitution, der har modtaget
gaven. Det foreslås, at der indføres en
indberetningspligt svarende til den, der allerede gælder i
forhold til ligningslovens § 8 A. Det gælder
både for danske og udenlandske foreninger.
2.2. Højere bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger - ligningslovens § 15 O
2.2.1. Gældende ret
Indkomst ved udlejning af fritidsboliger skal medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter de
almindelige regler i statsskattelovens § 4. Der sondres
mellem, om fritidsboligen udelukkende anvendes til udlejning, eller
om fritidsboligen anvendes til udlejning en del af
året.
Hvis en fritidsbolig udelukkende anvendes til udlejning, skal
der opgøres et ejendomsregnskab på tilsvarende vis som
for andre udlejningsejendomme. Udlejes en fritidsbolig med
inventar, kan udlejeren skattemæssigt fradrage udgifter til
vedligeholdelse heraf. Der kan også foretages
skattemæssige afskrivninger på inventaret efter
reglerne herom i afskrivningsloven. Der kan ikke foretages
skattemæssige afskrivninger på selve fritidsboligen.
Beskatningen af indkomsten sker som personlig indkomst.
Hvis en fritidsbolig anvendes til udlejning en del af
året, kan udlejeren gøre brug af to forskellige
metoder til at opgøre den skattepligtige indkomst
vedrørende indkomst fra udlejningen.
Udlejeren af en fritidsbolig, der udlejes en del af
året, kan enten anvende den skematiske
opgørelsesmetode i ligningslovens § 15 O,
stk. 1, eller den regnskabsmæssige
opgørelsesmetode i ligningslovens § 15 O,
stk. 2.
Før indførelsen af den nuværende
skematiske opgørelsesmetode, der blev indført ved lov
nr. 423 af 25. juni 1993, kunne ejere af fritidsboliger, som blev
udlejet en del af året, men ellers blev benyttet af ejeren,
foretage fradrag i forbindelse med udlejningen. Dette skete efter
en anvisning fra Ligningsrådet. Fradraget kunne enten
opgøres som 40 pct. af lejeindtægten eller
opgøres regnskabsmæssigt. Den nuværende
skematiske opgørelsesmetode blev lovfæstet i
ligningslovens § 15 O, stk. 1, ved lov nr. 423 af
25. juni 1993, hvor der samtidig blev indført et bundfradrag
på 7.000 kr. Vælger ejeren at anvende den skematiske
opgørelsesmetode, kan der således ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages et
bundfradrag på 7.000 kr. i bruttolejeindtægten pr.
fritidsbolig. Bundfradraget på 7.000 kr. reguleres ikke. Det
er herefter kun den del af lejen, som overstiger bundfradraget, som
medregnes ved indkomstopgørelsen. Bundfradraget kan ikke
overstige bruttolejeindtægten. Fradraget kan heller ikke
foretages, hvis den skattepligtige fradrager faktiske udgifter i
forbindelse med udlejningen. Af den reducerede lejeindtægt,
der fremkommer efter bundfradraget på 7.000 kr., kan der
yderligere fradrages 40 pct. Dette fradrag på 40 pct. anses
for at dække samtlige udgifter m.v., der er forbundet med
udlejningen. Har en fritidsboligejer eksempelvis
bruttolejeindtægter på 107.000 kr. ved udlejning af sin
fritidsbolig, kan vedkommende indledningsvis fradrage 7.000 kr.,
der således virker som et skattefrit bundfradrag. I den
reducerede lejeindtægt på 100.000 kr. kan der fradrages
40 pct., hvorefter beskatningsgrundlaget udgør 60.000
kr.
Sommerhusudlejere kan, som nævnt, i stedet for at
anvende den skematiske opgørelsesmetode vælge den
regnskabsmæssige metode i ligningslovens § 15 O,
stk. 2, hvor de får fradrag for præcis de
udgifter, de har haft. De fleste vælger dog den skematiske
opgørelsesmetode med bundfradraget på 7.000 kr. og 40
pct. fradrag.
Skattepligtig indkomst fra en fritidsbolig, der anvendes til
udlejning en del af året, beskattes som kapitalindkomst, hvad
enten sommerhusejeren anvender den skematiske
opgørelsesmetode eller den regnskabsmæssige
opgørelsesmetode. Positiv nettokapitalindkomst indgår
fra indkomståret 2010 i topskattegrundlaget i det omfang,
indkomsten overstiger et bundfradrag på 40.000 kr. Det vil
sige, at marginalskatten under bundgrænsen udgør ca.
37,3 pct. Marginalskatten over bundgrænsen udgør ca.
52,2 pct. De fleste personer, herunder udlejere, har negativ
nettokapitalindkomst, der i en gennemsnitskommune fradrages med ca.
33,6 pct. (2010). Når Forårspakke 2.0 er fuldt
indfaset, vil fradragsprocenten for negativ kapitalindkomst under
50.000 kr. (100.000 kr. for ægtepar) være ca.
25,6.
2.2.2. Lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at styrke tilskyndelsen til
at udleje sommerhuse. I løbet af de seneste ti år er
der sket et fald i antallet af udlejede feriehuse. Det er
Regeringens opfattelse, at der er behov for at øge udbuddet
af feriehuse.
Lovforslaget går ud på at forhøje det
nuværende bundfradrag på 7.000 kr. til 10.000 kr. Ved
at forhøje fradraget øges incitamentet for
feriehusejerne til at leje deres sommerhuse ud, så antallet
af huse til udlejning kan øges. Det kan samtidig øge
omsætningen i de øvrige turismeerhverv og relaterede
erhverv.
Det nuværende bundfradrag har ikke været reguleret
siden 1993, hvor det blev indført. Det foreslås, at
bundfradraget for fremtiden reguleres efter personskattelovens
§ 20 i lighed med en række andre
beløbsgrænser i skatte- og afgiftslovgivningen.
Reguleringen finder sted første gang i 2011.
2.3. Skattefritagelse for tilskud efter lov om fremme af
besparelser i energiforbruget
2.3.1 Gældende ret
Det følger af de gældende bestemmelser i
ligningslovens § 7 F, stk. 1, nr. 7 og 8, at tilskud
fra Elsparefonden til nærmere angivne energispareaktiviteter
ikke medregnes i den skattepligtige indkomst.
Lov nr. 1516 af 27. december 2009 medfører, at
Elsparefonden ophører den 1. marts 2010. Samtidig oprettes
Center for Energibesparelser, som viderefører Elsparefondens
opgaver, herunder ydelse af tilskud.
2.3.2. Lovforslaget
Som følge af at Elsparefonden ophører, og der
samtidig oprettes Center for Energibesparelser, jf. lov nr. 1516 af
27. december 2009, foreslås de gældende bestemmelser i
ligningslovens § 7 F, stk. 1, nr. 7 og 8,
ophævet og erstattet af en ny § 7 F, stk. 1,
nr. 7, om, at tilskud til at fremme udbredelsen af energieffektive
produkter og løsninger i medfør af lov om fremme af
besparelser i energiforbruget ikke skal indgå i den
skattepligtige indkomst.
2.4 Skattefritagelse for tilskud efter
lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser
2.4.1 Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i ligningslovens
§ 7 F, stk. 1, nr. 11, skal tilskud ydet i
medfør af lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser til forbrugere til køb og installation af
nye energieffektive produkter ikke medregnes i den skattepligtige
indkomst.
Med lov nr. 1516 af 27. december 2009 er
anvendelsesområdet for lov om statstilskud til fremme af
produktrettede energibesparelser udvidet, hvorefter loven ikke
alene omfatter statstilskud til fremme af produktrettede
energibesparelser i boliger og i offentlige institutioner, men i
bygninger generelt. Herefter vil der også være mulighed
for, at erhvervsdrivende vil kunne omfattes af en tilskudsordning i
medfør af loven. Ændringen af lov om statstilskud til
fremme af energibesparelser indebærer tillige, at der kan
ydes tilskud til fjernvarmetilslutning.
Baggrunden for ændringen om tillige at kunne yde tilskud
til fjernvarmetilslutning efter lov om statstilskud til
produktrettede energibesparelser er en del af Regeringens og Dansk
Folkepartis finanslovsaftale af 12. november 2009. Det
følger af aftalen, at der blandt andet skal udmøntes
en tilskudsordning på 400 mio. kr. til skrotning af oliefyr
med henblik på at sikre reduktion af CO2-udledningerne. Det
forventes, at boligejere kan søge om midler fra ordningen
fra den 1. marts 2010.
2.4.2 Lovforslaget
Det foreslås, at den gældende bestemmelse i
ligningslovens § 7 F, stk. 1, nr. 11, der bliver nr.
10, ændres, i overensstemmelse med ændringerne af lov
om statstilskud til produktrettede energibesparelser.
Det foreslås, at bestemmelsen ikke indskrænkes til
kun at kunne finde anvendelse på forbrugere, således
også andre kan modtage tilskud, uden at det skal indgå
i den skattepligtige indkomst. Der henvises i den forbindelse til
ligningslovens § 7 F, stk. 2.
Der foreslås herudover en tilføjelse af
fjernvarmetilslutning og en henvisning til § 1,
stk. 2, nr. 5, som blev indføjet i lov om statstilskud
til produktrettede energibesparelser ved lov nr. 1516 af 27.
december 2009, hvorefter denne type tilskud skattemæssigt
sidestilles med de øvrige typer tilskud, som kan ydes efter
denne lov.
2.5. Soldaterlegater til modtagere af kontant- eller
starthjælp
2.5.1. Gældende ret
Ved lov nr. 1279 af 16. december 2009 om ændring af
ligningsloven (Skattefrihed for soldaterlegater) blev der med
ligningslovens § 7, nr. 30, indført skattefrihed
for legater uddelt til støtte for danske soldater og civile,
der er udsendt eller har været udsendt på tjeneste af
den danske stat på militære operationer i udlandet til
afhjælpning af skader, som de har fået under eller som
følge af disse missioner. Ligeledes blev der indført
skattefrihed for legater uddelt til støtte for de udsendtes
pårørende, hvis den udsendte er omkommet i forbindelse
med tjenesten i udlandet eller er blevet fysisk eller psykisk
skadet, og har brug for særlig støtte fra sine
nærmeste. Soldaterlegatet er fritaget for beskatning.
Efter gældende ret er der ikke hjemmel til at se bort
fra modtagne soldaterlegater efter ligningslovens § 7,
nr. 30, ved tildeling af kontant- eller starthjælp.
Efter lov om aktiv socialpolitiks § 14 kan en
kommune ikke yde kontant- eller starthjælp, hvis
ansøgeren og ægtefællen har en formue, der kan
dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra
beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller
op til 20.000 kr.
Kommunen ser desuden bort fra den del af formuen, der er
nødvendig for at kunne bevare eller opnå en
nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af
hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller
uddannelsesmuligheder. Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde
vurdere, om der - udover minimumsbeløbet på op til
10.000 kr. - er grundlag for at se bort fra en sådan
formålsbestemt formue, herunder hvor meget der er grundlag
for at se bort fra.
Herudover ser kommunen bort fra den del af formuen, der
skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for
varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra
godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er
fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens
§ 7, nr. 22.
Endelig foretages der ikke fradrag for indtægter efter
§ 33 i lov om aktiv socialpolitik i kontant- eller
starthjælpen for ydelser fra godkendte sociale fonde,
stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf.
ligningslovens § 7, nr. 22.
Da der hverken i lov om aktiv socialpolitiks § 14,
stk. 5, eller § 33, stk. 1, nr. 4 henvises til
ligningslovens § 7, nr. 30, er der efter de
gældende regler ikke hjemmel til at se bort fra legater, der
er fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr.
30.
2.5.2. Lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at sikre, at modtagelsen af
et soldaterlegat efter ligningslovens § 7, nr. 30, ikke
skal påvirke tildeling af kontant- eller
starthjælp.
Ved lovændringen blev der ikke lovteknisk taget
højde for, at modtagelse af legatet vil indgå i
vurderingen af, hvorvidt en person er berettiget til
kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv
socialpolitik. Regeringen finder det rimeligt, at der i forbindelse
med tildelingen af kontant- og starthjælp ses bort fra disse
legater, da der er tale om legater, som støtter soldater og
civilt ansatte eller pårørende, efter de er bragt i en
svær situation som følge af en
påskønnelsesværdig indsats i dansk tjeneste til
gavn for Danmarks sikkerhed.
Det foreslås på den baggrund, at der i lov om
aktiv socialpolitiks § 14, stk. 5, og
§ 33, stk. 1, nr. 4, indsættes hjemmel til, at
en kommune skal se bort fra formue og indtægter, der stammer
fra legater udbetalt og fritaget fra beskatning efter
ligningslovens § 7, nr. 30.
En kommune kan i forbindelse med sin oplysning af sagen stille
krav om dokumentation for udbetaling af et legat og i den
forbindelse undersøge, om det udbetalte legat er omfattet af
ligningslovens § 7, nr. 30, evt. ved at tage kontakt til
skattemyndighederne.
Da skattefriheden for soldaterlegater efter ligningslovens
§ 7, nr. 30 har virkning fra og med indkomståret
2009, foreslås det, at ændringerne i lov om aktiv
socialpolitik ligeledes har virkning fra og med den 1. januar
2009.
3. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Samlet set skønnes lovforslaget at medføre et
provenutab på ca. 45 mio. kr. årligt målt i varig
virkning. I indkomstårene 2010 og 2011 skønnes
provenutabet til ca. 25 mio. kr., hvoraf den kommunale andel
udgør ca. 19 mio. kr. I finansåret 2010 skønnes
provenutabet at udgøre ca. 12,5 mio. kr.
3.1. Fradrag for private donationer til forskning -
ligningslovens § 8 H
Den foreslåede indførelse af et
ligningsmæssigt fradrag for fysiske personers gaver til
almenvelgørende eller almennyttige forskningsinstitutioner
m.v. vil isoleret set medføre et provenutab.
Et skøn over provenutabet er behæftet med stor
usikkerhed, fordi der ikke foreligger statistiske oplysninger, der
kan danne grundlag for et underbygget skøn over antallet af
personer, der vil give fradragsberettigede gaver til forskning,
samt størrelsen af disse gaver. En del af usikkerheden
skyldes, at enkelte personer med stor formue vil kunne give store
gavebeløb med fradragsret. Dette vanskeliggør et
skøn over provenutabet.
Godkendte foreninger, stiftelser, institutioner m.v. efter
ligningslovens § 8 H kan overordnet set inddeles i fire
kategorier. Opdelingen fremgår af den liste, som Det Frie
Forskningsråd offentliggør hvert år. De
første tre grupper omfatter visse offentlige institutioner,
teknologiske serviceinstitutter og museer. I provenuvurderingen er
det forudsat, at det er begrænset, hvor meget privatpersoner
vil donere i gaver til disse institutioner.
Den sidste gruppe består af andre private og selvejende
institutioner m.v., hvoraf størstedelen af dem tillige er
godkendt efter ligningslovens § 8 A, således at
privatpersoner allerede i dag kan opnå fradrag for gaver
på op til 14.500 kr. årligt (2010). Det bemærkes,
at flere af de institutioner godkendt efter ligningslovens
§ 8 H, som har bredest og størst folkelig appel,
også er godkendt efter ligningslovens § 8 A. Det
gælder således f.eks. AIDS-fondet og Kræftens
Bekæmpelse. Disse institutioner vil formentlig ikke opleve en
markant stigning i gavebidragene, idet de allerede får
størstedelen af deres gaver igennem ligningslovens
§ 8 A. En udvidelse af ligningslovens § 8 H til
også at omfatte fysiske personer vil for de institutioner,
som både er godkendt efter ligningslovens § 8 A og
§ 8 H, kun medføre et provenutab for det
offentlige vedrørende de personer, som giver eller vil give
gaver udover maksimumsgrænsen i ligningslovens § 8
A.
Ifølge SKATs registre har knap 5.000 personer i 2008
givet gaver med det maksimale gavefradrag på 14.000 kr.
(2008) efter ligningslovens § 8 A. Det er i
skønnet lagt til grund, at det er i denne gruppe, at de
personer, som vil udnytte udvidelsen af ligningslovens
§ 8 H til at donere større gaver, skal findes.
Størstedelen af foreninger, stiftelser, institutioner m.v. i
ligningslovens § 8 A er ikke godkendt efter
ligningslovens § 8 H, hvorfor det må forventes, at
der vil være væsentlig færre personer, som vil
benytte sig af fradragsmuligheden ved en udvidelse af
ligningslovens § 8 H.
På denne baggrund skønnes det derfor med stor
usikkerhed, at ændringen vil medføre et provenutab i
størrelsesordenen 10 mio. kr. årligt målt i
varig virkning.
I indkomstårene 2010 og 2011 skønnes provenutabet
at udgøre ca. 10 mio. kr. Heraf vedrører ca. 7,5 mio.
kr. kommunerne og 2,5 mio. kr. staten. I finansåret 2010
skønnes provenutabet at udgøre ca. 5 mio. kr.
Fradraget for gaver til almennyttige forskningsinstitutioner
har karakter af en skatteudgift, idet gaver må betragtes som
en privatudgift, hvorimod der efter de generelle regler kun gives
fradrag for de udgifter, som i årets løb er anvendt
til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Skatteudgiften
skønnes at udgøre ca. 10 mio. kr. årligt.
3.2. Højere bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger - ligningslovens § 15 O
Der er ca. 37.500 fritidsboliger, der anvendes til udlejning
en del af året. Af disse skønnes ejerne af de ca.
30.000 at anvende den skematiske opgørelsesmetode med et
bundfradrag på 7.000 kr.
En forhøjelse af bundfradraget med 3.000 kr. vil
forøge det skattemæssige fradrag med 60 pct. heraf,
dvs. 1.800 kr., idet der i forvejen er en fradragsret på 40
pct. af indkomster ud over bundfradraget. Skatteværdien af
forhøjelsen er 33,6 pct. af 1.800 kr., dvs. ca. 600
kr.
På den baggrund skønnes forhøjelsen af
bundfradraget at medføre et provenutab i
størrelsesordenen 15 mio. kr. i 2010. De følgende
år vil provenutabet stige, idet bundfradraget på 10.000
kr. efter ændringen årligt reguleres efter
personskattelovens § 20, hvor det efter gældende
regler ikke reguleres. Den varige virkning skønnes til et
provenutab på godt 35 mio. kr. årligt.
I indkomstårene 2010 og 2011 skønnes provenutabet
at udgøre ca. 15 mio. kr. Heraf vedrører ca. 11,5
mio. kr. kommunerne og 3,5 mio. kr. staten. I finansåret 2010
skønnes provenutabet at udgøre ca. 7,5 mio. kr.
Forhøjelsen af bundfradraget ved udlejning af
fritidsboliger har karakter af en skatteudgift, i det omfang
bundfradraget efter forhøjelsen overstiger de faktiske
udgifter. For de ejere af fritidsboliger, der efter gældende
regler benytter den skematiske opgørelsesmetode, fordi det
er mindst lige så fordelagtigt som fradrag for de faktiske
omkostninger, vil forhøjelsen af bundfradraget være en
overkompensation af de faktiske udgifter. Det skal dog ses i
forhold til, at de administrative omkostninger ved at opgøre
fradraget for de faktiske udgifter kan være betydelige.
Skatteudgiften skønnes at udgøre ca. 15 mio. kr.
årligt umiddelbart efter den foreslåede ændring,
men vil blive forøget gradvist i takt med at § 20
- reguleringen årligt forøger bundgrænsen
nominelt.
3.3. Skattefritagelse af tilskud efter lov om fremme af
besparelser i energiforbruget
Forslaget er en konsekvensændring af oprettelsen af
Center for Energibesparelser, som viderefører Elsparefondens
opgaver, herunder ydelse af tilskud. Der er således tale om
fortsættelse af eksisterende aktiviteter, hvorfor forslaget
ikke skønnes at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
3.4 Skattefritagelse af tilskud efter lov
om statstilskud til produktrettede energibesparelser
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for det
offentlige. Ændringen i forslaget sikrer en ensartet
skattemæssig behandling af alle tilskud som fremover kan
gives i medfør af lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser, svarende til hvordan tilskud efter denne lov
hidtil har været behandlet.
3.5. Soldaterlegater til modtagere af kontant- eller
starthjælp
Forslaget skønnes at få ubetydelige konsekvenser
for kontanthjælpsudgifterne, da der antages at være
tale om få personer, der kan modtage et soldaterlegat og
samtidig modtager kontant- eller starthjælp.
4. Administrative konsekvenser for det
offentlige
SKAT har skønnet, at forslaget om indberetningspligt af
gaver givet efter ligningsloven § 8 H vil medføre
engangsomkostninger til systemtilretninger på ca. 1,5 mio.
kr.
Forslaget om at der skal ses bort fra soldaterlegaterne ved
tildeling af kontant- eller starthjælp skønnes at
medføre ubetydelige administrative konsekvenser for det
offentlige.
Kommunerne vil skulle tage eventuelle sager op til fornyet
vurdering som følge af, at det foreslås, at forslaget
tillægges tilbagevirkende kraft. Da det imidlertid vil
være vanskeligt at finde de konkrete sager frem,
afhjælpes dette ved, at Arbejdsmarkedsstyrelsen vil anmode de
fonde m.v., som uddeler til persongruppen om at rette henvendelse
til samtlige legatmodtagere i perioden fra 1. januar 2009 til
lovforslagets ikrafttræden. Herudover vil Forsvarsministeriet
informere om de nye regler.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
5.1 Fradrag for private donationer til
forskning - ligningslovens § 8 H
Forslaget om fradrag for private donationer til forskning
forventes at medføre en stigning i forskningen, hvilket
også vil være til gavn for erhvervslivet.
5.2. Højere bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger - ligningslovens § 15 O
Et højere bundfradrag ved sommerhusudlejning
øger incitamentet for sommerhusudlejere til at leje deres
sommerhuse ud, så antallet af huse til udlejning stiger. Det
forventes at føre til øget omsætning i
turismeerhvervet.
5.3 Skattefritagelse af tilskud efter lov
om fremme af besparelser i energiforbruget
Forslaget er en konsekvensændring af oprettelsen af
Center for Energibesparelser, som viderefører Elsparefondens
opgaver, herunder ydelse af tilskud. Der er således tale om
fortsættelse af eksisterende aktiviteter, hvorfor forslaget
ikke skønnes at have økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
5.4 Skattefritagelse af tilskud efter lov
om statstilskud til produktrettede energibesparelser i den
skattepligtige indkomst
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
5.5. Soldaterlegater til modtagere af kontant- eller
starthjælp
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vedrørende ændringerne i
ligningslovens § 8 H og § 15 O samt
ændringerne i lov om aktiv socialpolitik har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Lovforslaget vedrørende skattefritagelse af tilskud
efter lov om fremme af besparelser i energiforbruget, samt
skattefritagelse af tilskud efter lov om statstilskud til
produktrettede energibesparelser vurderes at have positive
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Det foreslås at tilpasse ligningslovens § 8 H
i forhold til EU-retten svarende til tilpasningen af ligningslovens
§ 8 A, der skete ved lov nr. 335 af 7. maj 2008. Det
foreslås, at foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der
er hjemmehørende i et andet EU/EØS-land, får
mulighed for at blive godkendt efter ligningslovens § 8
H.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har været i høring hos
Advokatrådet, AE Rådet, Cevea, CEPOS, Dansk Erhverv,
Danske Advokater, Det Frie Forskningsråd, Den Danske
Skatteborgerforening, DI, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - Center
for Kvalitet i Erhvervsregulering, Feriehusudlejernes
Brancheforening, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
ISOBRO og Skatterevisorforeningen.
Den del af forslaget som vedrører ændringer i lov
om aktiv socialpolitik har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: Ankestyrelsen,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Beskæftigelsesrådet, Center for ligebehandling af
Handicappede, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner,
De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Finansministeriet, Foreningen af socialchefer i
Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Indenrigs- og
Socialministeriet, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration,
FrivilligRådet, Rådet for Socialt Udsatte,
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
|
11. Sammenfattende
skema |
|
Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget |
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Samlet set skønnes lovforslaget at
medføre et provenutab på ca. 45 mio. kr. årligt
målt i varig virkning. I indkomstårene 2010 og 2011
skønnes lovforslaget at medføre et provenutab
på ca. 25 mio. kr. Heraf skønnes den kommunale andel
at udgøre ca. 19 mio. kr. I finansåret 2010
skønnes provenutabet at udgøre ca. 12,5 mio.
kr. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | SKAT har skønnet, at forslaget om
indberetningspligt af gaver givet efter ligningsloven § 8 H
vil medføre engangsomkostninger til systemtilretninger
på ca. 1,5 mio. kr. Forslaget om at der skal ses bort fra
soldaterlegaterne ved tildeling af kontant- eller starthjælp
skønnes at medføre ubetydelige administrative
konsekvenser for det offentlige. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om fradrag for private
donationer til forskning forventes at medføre en stigning i
forskningen, hvilket også vil være til gavn for
erhvervslivet. Forslaget om forhøjelse af
bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger ventes at føre
til øget omsætning i turismeerhvervet | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget vedrørende
skattefritagelse af tilskud efter lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, samt skattefritagelse af tilskud efter lov om
statstilskud til produktrettede energibesparelser vurderes at have
positive miljømæssige konsekvenser. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Med indførsel af fradragsret for
gaver givet til godkendte foreninger, stiftelser, institutioner
m.v. hjemmehørende i et andet EU/EØS-land sikres en
overholdes af EU-retten. Der henvises til de almindelige
bemærkninger herom. Derudover indeholder lovforslaget ikke
EU-retlige aspekter. |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det er ved kongelig resolution af 22. januar 2010 besluttet,
at ressortansvaret i ligningslovens § 7, nr. 22, skal
overføres fra indenrigs- og socialministeren til
beskæftigelsesministeren.
Til nr. 2
Efter den foreslåede ændring i ligningslovens
§ 7 F, stk. 1, nr. 7, vil tilskud fra Center for
Energibesparelser til at fremme energieffektive produkter og
løsninger i medfør af lov om fremme af besparelser i
energiforbrugets § 7, stk. 4, ikke skulle medregnes
i den skattepligtige indkomst. Det omhandlede tilskud er i det
væsentligste en videreførelse af de gældende
tilskud fra Elsparefonden til køb af nye energieffektive
apparater, som er omfattet af den gældende § 7 F,
stk. 1, nr. 8. Forslaget indebærer således, at der
også efter Elsparefondens ophør den 1. marts 2010 kan
gives tilskud til fremme af energieffektive produkter og
løsninger uden virkning for den skattepligtige
indkomst.
Da der ikke er særskilte bestemmelser i lov om fremme af
besparelser i energiforbruget om tilskud fra Center for
Energibesparelser til installationsarbejder i bygninger, indeholder
forslaget ikke en videreførelse af den gældende
bestemmelse i ligningslovens § 7 F, stk. 1, nr. 7,
om skattefritagelse for tilskud fra Elsparefonden til dette
formål. Der er i øvrigt ikke ydet tilskud hertil fra
Elsparefonden i de senere år.
Til nr. 3
Efter den foreslåede ændring i ligningslovens
§ 7 F, stk. 1, nr. 11, der bliver nr. 10, vil
tilskud til køb og installation af energieffektive produkter
og til fjernvarmetilslutning som nævnt i lov om statstilskud
til produktrettede energibesparelsers § 1, stk. 2,
nr. 2 og 5, ikke skulle indgå i den skattepligtige indkomst.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås, at bestemmelsen udvides således, at
fysiske personer kan få et fradrag i deres skattepligtige
indkomst for gaver, der gives til almennyttige
forskningsinstitutioner m.v. godkendt efter ligningslovens
§ 8 H. Der er tale om et ligningsmæssigt
fradrag.
Endvidere foreslås det, at gaver til foreninger,
stiftelser, institutioner m.v., der er hjemmehørende i et
andet EU/EØS-land, kan fradrages ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst. De udenlandske foreninger, stiftelser,
institutioner m.v. skal godkendes efter de samme kriterier som de
danske foreninger, stiftelser, institutioner m.v. efter
ligningslovens § 8 H.
Efter gældende ret er fradrag for gaver udelukkende
betinget af, at gaven ydes til danske foreninger, stiftelser,
institutioner m.v., der er godkendt i det samme kalenderår,
hvori gaven ydes.
Det foreslås, at fradraget ligeledes gøres
betinget af, at foreningerne, stiftelserne, institutionerne m.v.
har indberettet til SKAT i overensstemmelse med de regler, som er
fastsat af skatteministeren i medfør af skattekontrollovens
§ 8 Æ, stk. 3.
Herved betinges fradraget direkte af, at foreningen,
stiftelsen, institutionen m.v. har fulgt reglerne i
indberetningsbekendtgørelsen. Det gælder både
for danske og udenlandske foreninger, stiftelser, institutioner
m.v.
Både tilpasningen i forhold til EU-retten og
indberetningspligten svarer til den ordning, der gælder for
fradrag efter ligningslovens § 8 A. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det foreslås, at godkendelseskompetencen flyttes fra Det
Frie Forskningsråd til SKAT. SKAT overtager
godkendelseskompetencen fra og med den 1. juli 2010. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det foreslås, at der ikke skal gives fradrag i de
tilfælde, hvor gavegiver og gavemodtager er
interesseforbundne i henhold til ligningslovens
§ 2.
Bestemmelsen skal sikre uafhængighed mellem gavegiver og
gavemodtager. Den forhindrer bl.a., at et moderselskab giver en
fradragsberettiget gave til sin moderfond hjemhørende i et
andet EU/EØS-land. Endvidere forhindrer bestemmelsen, at der
opstår en interessekonflikt mellem gavegiver og gavemodtager,
f.eks. i den situation, hvor gavegiver og stifter af den
forskningsinstitution, der er gavemodtager, er en og samme
person.
Det foreslås endvidere, at i de tilfælde, hvor en
gave både er omfattet af ligningslovens § 8 A og 8
H, finder ligningslovens § 8 H anvendelse.
Giver den skattepligtige en gave til en forening, stiftelse,
institution m.v., der både er omfattet af ligningslovens
§ 8 A og § 8 H, får den skattepligtige
derved mulighed for at undgå at anvende
beløbsgrænsen i ligningslovens § 8 A ved, at
§ 8 H i denne situation altid finder anvendelse.
Den skattepligtige får derved mulighed for at anvende
beløbsgrænsen i ligningslovens § 8 A til
fordel for en anden forening, stiftelse, institution m.v. godkendt
efter ligningslovens § 8 A.
Til nr. 7
Det foreslås, at bundfradraget på 7.000 kr.
forhøjes til 10.000 kr. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det foreslås, at bundfradraget reguleres efter
personskattelovens § 20. Der henvises i øvrigt til
de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Indberetningspligten foreslås udvidet til at omfatte
foreninger m.v. efter ligningslovens § 8 H.
Foreninger m.v. godkendt efter ligningslovens § 8 H
skal således indberette, hvilke donationer de har modtaget i
henhold til bestemmelsen.
Til § 3
Til nr. 1 og 2
Det foreslås at ændre lov om aktiv socialpolitik,
§ 14, stk. 5, og § 33, stk. 1, nr.
4.
Det er tale om en udvidelse af de gældende regler om
formue og indtægter, som en kommune skal se bort fra.
Forslaget er en beslutning truffet på baggrund af
ændringen af ligningslovens § 7, nr. 30, hvorefter
der blev indført skattefrihed for modtageren af
nærmere bestemte soldaterlegater.
En kommune skal herefter se bort fra formue, som skyldes
beløb, der stammer fra legater fra fonde, stiftelser m.v.,
der er fritaget for beskatning hos modtageren efter ligningslovens
§ 7, nr. 30.
Derudover skal der ikke ske fradrag for indtægter i
kontant- eller starthjælpen som følge af modtagelse af
et legat, der er fritaget for beskatning hos modtageren efter
ligningslovens § 7, nr. 30.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2.
Det foreslås, at § 1, nr. 2 og 3, har virkning
fra den 1. marts 2010. Loven får således virkning for
tilskud, der tildeles i medfør af lov om fremme af
besparelser i energiforbruget og lov om statstilskud til
produktrettede energibesparelser den 1. marts 2010 eller
senere.
Til stk. 3.
Det foreslås, at § 1, nr. 4 og 6, og
§ 2, nr. 1, har virkning for gaver, der gives den 1.
januar 2010 eller senere. Dog foreslås det, at ligningslovens
§ 8 H, stk. 3, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 6, har virkning fra den 3. marts 2010 for
skattepligtige, der er omfattet af selskabsskatteloven.
Til stk. 4.
Det foreslås, at § 1, nr. 5, har virkning for
ansøgninger, der indgives den 1. juli 2010 eller
senere.
Til stk. 5.
Det foreslås, at § 1, nr. 1, 7 og 8, har
virkning fra og med indkomståret 2010.
Til stk. 6.
Det foreslås, at § 3, nr. 1 og 2, har virkning
fra den 1. januar 2009. Kommunerne vil skulle tage eventuelle sager
op til fornyet vurdering som følge af, at det
foreslås, at forslaget tillægges tilbagevirkende kraft.
Da det imidlertid vil være vanskeligt at finde de konkrete
sager frem, afhjælpes dette ved, at Arbejdsmarkedsstyrelsen
vil anmode de fonde m.v., som uddeler til persongruppen om at rette
henvendelse til samtlige legatmodtagere i perioden fra 1. januar
2009 til lovforslagets ikrafttræden. Herudover vil
Forsvarsministeriet informere om de nye regler.
Bilag
Bilag 1 - (Evt.)
Bilag 2 - Paralleltekster
Bilag 2
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af
11. marts 2009, som ændret senest ved lov nr. 1279 af 16.
december 2009, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 7. Til
den skattepligtige indkomst medregnes ikke: --- 22) Ydelser til en person fra en fond,
stiftelse, forening m.v., som er godkendt af socialministeren, og
hvis formål er at støtte socialt eller
sygdomsbekæmpende arbejde. Ydelser fra en fond m.v., der
overstiger 10.000 kr. inden for et kalenderår, medregnes dog
til den skattepligtige indkomst med den del af værdien, der
overstiger 10.000 kr. | | 1. I § 7, nr. 22, ændres
»socialministeren« til:
»beskæftigelsesministeren«. |
| | |
§ 7 F. Til
den skattepligtige indkomst medregnes ikke: --- 7) tilskud til bygningsejere til
installationsarbejder som nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1, i
lov om Elsparefonden, 8) tilskud til forbrugere ved køb
af nye energieffektive apparater og udstyr som nævnt i §
4, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., i lov om Elsparefonden, --- | | 2.§ 7 F, stk. 1, nr. 7 og 8, ophæves, og i stedet
indsættes: »7) tilskud til at fremme
udbredelsen af energieffektive produkter og løsninger som
nævnt i § 7, stk. 4, i lov om fremme af besparelser i
energiforbruget,« Nr. 9-14 bliver herefter nr. 8-13. |
| | |
11) tilskud til forbrugere ved køb
af nye energieffektive produkter samt installation af disse som
nævnt i § 1, stk. 2, nr. 2, i lov om statstilskud til
produktrettede energibesparelser, | | 3.§ 7 F, stk. 1, nr. 11, der bliver nr.
10, affattes således: »10) tilskud til køb og
installation af energieffektive produkter og til
fjernvarmetilslutning som nævnt i § 1, stk. 2, nr. 2 og
5, i lov om statstilskud til produktrettede
energibesparelser.« |
| | |
§ 8 H. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan selskaber, som
er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
1-2 a, 2 d-2 e, 2 g og 3 a-6, samt § 2, stk. 1, litra a,
fradrage gaver, som det godtgøres at selskabet har ydet til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der anvender deres
midler, herunder de modtagne ydelser, til forskning. Foreningerne,
stiftelserne og institutionerne skal være
hjemmehørende her i landet. | | 4.§ 8 H, stk. 1, affattes
således: »Ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst kan fradrages gaver, som giveren har ydet
til almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der
anvender deres midler til forskning. Foreningerne, stiftelserne,
institutionerne m.v. skal være hjemmehørende her i
landet eller i et andet EU/EØS-land. Fradraget er betinget
af, at foreningen, stiftelserne, institutionerne m.v., har
indberettet gaven til told- og skatteforvaltningen i
overensstemmelse med de regler, som er fastsat af skatteministeren
i medfør af skattekontrollovens § 8 Æ, stk.
3« |
| | |
Stk. 2.
Fradrag efter stk. 1 er betinget af, at Det Frie
Forskningsråd for det kalenderår, hvori gaven ydes, har
godkendt den pågældende forening, stiftelse,
institution m.v. som berettiget til at modtage gaver med den
virkning, at gavebeløbet kan fradrages ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. Rådets afgørelser kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed. | | 5.§ 8 H, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Fradrag efter stk. 1 er
betinget af, at told- og skatteforvaltningen for det
kalenderår, hvori gaven ydes, har godkendt den
pågældende forening, stiftelse, institution m.v. som
berettiget til at modtage gaver med den virkning, at
gavebeløbet kan fradrages ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Told- og skatteforvaltningen skal
forinden godkendelsen indhente en udtalelse fra Det Frie
Forskningsråd om, hvorvidt foreningen, stiftelsen,
institutionen m.v. anvender sine midler til forskning.« |
| | |
| | 6. I § 8 H indsættes som stk. 3 og 4: »Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt gavegiver og
gavemodtager er interesseforbundne, jf. ligningslovens §
2. Stk. 4. I
tilfælde, der er omfattet af stk.1, finder § 8 A ikke
anvendelse.« |
| | |
§ 15 O.
Ejere af en fritidsbolig bortset fra sommerhus, der efter
tilladelse anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af
året, kan fradrage 7.000 kr. i bruttolejeindtægten pr.
fritidsbolig ved indkomstopgørelsen. Bundfradraget kan dog
ikke overstige bruttolejeindtægten. Af den reducerede
lejeindtægt kan endvidere fradrages 40 pct., som dækker
samtlige udgifter m.v., der er forbundet med udlejningen, jf. stk.
2. Vælger ejeren at foretage fradrag efter 1.-3. pkt.,
medregnes ejendomsværdiskat efter
ejendomsværdiskatteloven for hele indkomståret. Stk. 2. Ejere,
der ikke anvender stk. 1, kan fradrage faktiske udgifter afholdt
til vedligeholdelse af indbo og inventar, foretage
skattemæssige afskrivninger efter reglerne om delvis
erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler som nævnt i
afskrivningslovens kapitel 2 samt fradrage ejendomsskatter efter
§ 14, stk. 3. Fradrag kan foretages med så stor en del
af henholdsvis den afholdte vedligeholdelsesudgift, det beregnede
afskrivningsbeløb og de betalte ejendomsskatter, som svarer
til den del af året, hvor udlejning har fundet sted.
Herudover kan der foretages fradrag for udgifter, der er direkte
forbundet med udlejningen. Det samlede fradragsbeløb efter
dette stykke kan ikke overstige bruttolejeindtægten.
Foretages fradrag efter 1.-4. pkt., kan ejeren ikke senere
overgå til fradrag efter stk. 1. | | 7. I § 15 O, stk. 1, 1. pkt., ændres
»7.000 kr.« til: »10.000 kr.
(2010-niveau)«. 8. I § 15 O, stk. 1, indsættes som
5. pkt.: »Bundfradraget efter 1. pkt.
reguleres efter personskattelovens § 20.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1278 af 16. december
2009, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 8
Æ. Foreninger, stiftelser, institutioner m.v. som
nævnt i ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-4,
skal til brug for skatteligningen hvert år indberette til
told- og skatteforvaltningen, hvilke indbetalinger de har modtaget
det foregående kalenderår. Indberetningen skal
indeholde oplysninger til identifikation af indbetaler og modtager.
Endvidere skal den indeholde oplysninger om størrelsen af
det indbetalte beløb og om, efter hvilke bestemmelser i
skattelovgivningen indbetalingen er ydet. Den enkelte yder af
indbetalinger til foreningerne kan inden kalenderårets udgang
pålægge foreningen ikke at foretage indberetning. Stk. 2. Den,
der har indbetalt til foreningen m.v., skal give foreningen
oplysning om identifikation undtagen i de tilfælde, som er
nævnt i stk. 1, 4. pkt. Stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
indberetningen efter stk. 1 og 2. | | 1. I § 8 Æ, stk. 1,1. pkt.,
indsættes efter »§ 8 A«: », § 8
H« |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret ved lov nr. 1508 af 27. december 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 14.
--- Stk. 5.
Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb,
der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og
ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale
fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning
hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22. | | 1. I § 14, stk. 5, indsættes efter
»ligningslovens § 7, nr. 22«: », og legater,
der er fritaget for beskatning efter ligningsloven § 7, nr.
30« |
| | |
§ 33.
Der foretages ikke fradrag i hjælpen for: --- 4) Ydelser fra godkendte sociale fonde,
stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf.
ligningslovens § 7, nr. 22. | | 2. I § 33, stk. 1, nr. 4, indsættes
efter »ligningslovens § 7, nr. 22«: », og
legater, der er fritaget for beskatning efter ligningslovens §
7, nr. 30« |
| | |